جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تستوسترون چه هورمونی است؟

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

هورمون تستوسترون چیست؟ تستوسترون ماده ای است که به عنوان یک پیام رسان شیمیایی عمل می کند. هورمون ها در یک قسمت از بدن شما ساخته می شوند و سپس به نواحی دیگر می روند تا به کنترل عملکرد سلول ها و اندام ها کمک کنند. همچنین تستوسترون برای عملکرد صحیح بدن شما مهم است. سطح تستوسترون بالا یا پایین، میتواند منجر به بروز علائم ناخوشایندی شود.

خوشبختانه تشخیص اینکه سطح تستوسترون شما در محدوده طبیعی است یا خیر، امری آسان است. این مقاله هورمون تستوسترون، سطوح نرمال تستوسترون، آزمایش و درمان ها را مورد بحث قرار می دهد.

تستوسترون

تستوسترون چیست؟

در رابطه با سوال تستوسترون چیست؟ باید گفت که تستوسترون یک هورمون آندروژن است که توسط قشر آدرنال، بیضه ها و تخمدان ها تولید می شود (غدد درون ریز، هورمون تولید می کنند). مردان در بیضه ها و زنان در تخمدان های خود، هورمون تولید می کنند.

تستوسترون و استروژن دو مورد از هورمون های بسیار شناخته شده هستند. اگرچه در اغلب موارد تستوسترون به عنوان هورمون مردانه و استروژن هورمون زنانه شناخته میشوند، اما هر دو هورمون در مردان و زنان وجود دارند. اگر سطح تستوسترون آنها از محدوده طبیعی خارج شود، هم مردان و هم زنان می توانند مشکلات سلامتی را تجربه کنند.

انواع مختلف هورمون

محققان حدود 50 هورمون مختلف را در بدن انسان شناسایی کرده اند که فرآیندهای مختلفی مانند گرسنگی، خلق و خو، عملکرد جنسی، متابولیسم، رشد و چرخه های قاعدگی را کنترل می کنند.

سطوح نرمال تستوسترون

در شرایط عادی، تستوسترون بسیاری از وظایف مهم را در بدن شما انجام می دهد. این هورمون در مردان نقش های کلیدی زیر را ایفا می کند:

  • میل جنسی 
  • تولید اسپرم
  • تغییرات صدا و رشد مو
  • رشد اندام های جنسی مردانه
  • خلق و خو

به طور کلی، ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی، سطح نرمال تستوسترون را بین 300 تا 1000 نانوگرم ( واحد اندازه گیری مایعات بدن ) در یک دهم لیتر در نظر می گیرند. این محدوده ها ممکن است بسته به معیارهای مورد استفاده توسط ارائه دهنده یا آزمایشگاه شما کمی متفاوت باشند.

احتمال دارد تستوسترون شما بر اساس سن، جنس، داروهایی که مصرف می کنید و سایر شرایط سلامتی شما در سطوح بالا یا پایینی قرار گیرد. و البته با افزایش سن تولید تستوسترون در بدن کاهش می یابد.

بیشتر بدانید:
باد فتق چیست؟

تولید تستوسترون

تستوسترون در زنان

 اگرچه زنان نسبت به مردان تستوسترون کمتری تولید می کنند، اما این هورمون همچنان نقش اساسی در عملکرد بدن زنان دارد. در زنان تستوسترون به موراد زیر کمک می کند:

  • استحکام استخوان
  • عملکرد تخمدان
  • میل جنسی

سطح نرمال تستوسترون در مردان در مقابل زنان، معمولا به شرح زیر است:

✔️ 300 تا 1000 نانوگرم در یک دهم لیتر در مردان

✔️ 15 تا 70 نانوگرم در یک دهم لیتر در زنان

مردان معمولا در سال های نوجوانی بالاترین سطح تستوسترون را تولید می کنند.

عوارض تستوسترون بالا یا پایین

در صورتی که سطح تستوسترون بالا یا پایین شود، ممکن است متوجه تغییرات شوید.

عوارض افزایش تستوسترون در مردان 

داشتن تستوسترون بیش از حد در مردان، یک مشکل رایج به شمار نمی رود. با این حال، مردانی که سطح تستوسترون بالایی داشته باشند موارد زیر را تجربه خواهند کرد:

افزایش خطر لخته شدن خون

عوارض تستوسترون پایین در مردان

تستوسترون پایین در مردان شایع تر است؛ این شرایط ممکن است علائم زیر را ایجاد کند:

  • بزرگ شدن سینه
  • میل جنسی کم
  • مشکل در نعوظ
  • اسپرم کم
  • مشکلات باروری
  • ضعف استخوان
  • تحریک پذیری یا مشکل در تمرکز
  • ریزش مو
  • افسردگی
  • از دست دادن توده عضلانی
  • خستگی
  • گر گرفتگی

عوارض تستوسترون بالا در زنان

تعادل صحیح بین هورمون های تستوسترون و استروژن، برای عملکرد صحیح تخمدان های زنان بسیار مهم است. زنان با سطح تستوسترون بالا صدایی خشن یا کاهش اندازه سینه را تجربه کنند . یکی از شایع ترین علل تستوسترون بالا در زنان ، سندروم تخمدان پلی کیستیک است که با بزرگ شدن تخمدان ها همراه با کیست های کوچک مشخص می شود.

علائم تستوسترون بالا در زنان احتمال دارد شامل موارد زیر شود:

عوارض تستوسترون پایین در زنان

همچنین احتمال دارد در زنان کمبود تستوسترون وجود داشته باشد که باعث موارد زیر می شود:

  • پریودهای نامنظم
  • مشکلات باروری
  • پوکی استخوان
  • میل جنسی کم
  • خشکی واژن
  • تغییرات سینه
  • افسردگی یا تمرکز ضعیف
سرگیجه

انجام آزمایش خون

در صورتی که پزشک تان شک داشته باشد که سطح تستوسترون شما بالا یا پایین است؛ احتمال دارد آزمایش خون را برای اندازه گیری سطح هورمون تجویز کند . بیشتر تستوسترون در خون شما به دو پروتئین متصل است، اما میزانی از تستوسترون که تستوسترون آزاد یا زیستی نامیده می شود، به پروتئین ها دسترسی ندارند. دو آزمایش اصلی خون تستوسترون عبارتند از تستوسترون تام، که در این آزمایش دو تستوسترون آزاد و متصل در خون اندازه گیری می شوند . و تستوسترون آزاد ، که در این آزمایش فقط تستوسترون آزاد را اندازه گیری می کنند.

شما احتمالا این آزمایش را صبح انجام خواهید داد (سطح تستوسترون در این زمان بسیار بالا است) اما از آنجایی که سطح تستوسترون در طول روز در نوسان است احتمال دارد مجبور شوید بیش از یک بار آزمایش دهید تا سطح تستوسترون شما تایید شود. برخی از مطالعات نشان می دهند که آزمایش بزاق، ممکن است برای اندازه گیری دقیق سطح تستوسترون در بدن نیز استفاده شود.

خطرات آزمایش خون تستوسترون

خطرات ناشی از آزمایش خون تستوسترون بسیار کم است اما احتمال دارد شامل موارد زیر شود:

درمان تستوسترون

اگر شما و پزشک تان تصمیم به درمان تستوسترون در سطوح پایین دارید احتمال دارد برای درمان از طریق جایگزینی تستوسترون (TRT) داوطلب باشید. با این درمان شما اساسا تستوسترون از دست رفته بدن تان را تکمیل می کنید.

تستوسترون به اشکال زیر موجود است:

  • کپسول خوراکی
  • ژل
  • راه حل موضعی
  • پچ
  • تزریقات
  • امکان کاشت زیر پوست
  • ژل داخل بینی ( در بینی )

پزشک تان می تواند درانتخاب درمان موثرتر به شما کمک کند. مطالعات اخیر نشان می دهد که استفاده از TRT رو به افزایش است؛ چون بیش از نیمی از نسخه های تستوسترون ارائه شده توسط پزشکان، جایگزینی تستوسترون یا TRT بوده است.

درمان بالا بودن تستوسترون در مردان و زنان چگونه است؟ درمان برای سطح بالای تستوسترون، ممکن است شامل تغییرات سبک زندگی از جمله ورزش برای بهبود علائم باشد. همچنین پزشکان ممکن است داروهای ضد آندروژن، آلداکتون (اسپیرونولاکتون)، داروهای دیابت مانند آکتوس (پیوگلیتازون) یا داروهای ضد بارداری خوراکی را برای کاهش سطح تستوسترون و یا تسکین علائم تستوسترون بالا تجویز کنند.

خطرات درمان تستوسترون

برخی از خطرات و عوارض جانبی TRT یا جایگزینی تستوسترون عبارتند از:

مشکلات قلبی، سرطان و لخته شدن خون. البته مطالعات اخیر نشان می دهند که خطر ابتلا به همه این موارد کم است یا احتمالا اصلا خطری وجود ندارد.

3/5 - (2 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر Hossin سه شنبه ۳۰ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 42 مشاهده پرسش
    سلام درود آقای دکتر عزیز میگم قرص سرالتین ۵۰که گفتید عوارض نداره استفاده کنم برای زود انزلی شدید شدید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳۰ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      هر دارویی عارضه دارد جهت درمان باید بر قسمتی از عوارض دارو ها چشم پوشی کرد
  • تصویر کاربر محمد جمعه ۲۸ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 61 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر چند وقت پیش درست پایین و وسط بیضه هام یک غده احساس کردم وبعد از حدود یک هفته ناپدید شد ولی بعد از دوهفته باز هم غده به وجود آمده واندازه یک گردو کوچک هست ودرد ندارد میشه علت اونو بگید درست در وسط وزیر بیضه هاست
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۸ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      سلام باید سونوگرافی انجام شود
  • تصویر کاربر رضا جمعه ۲۶ خرداد ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: 93 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر عرض ادب و احترام ببخشید من جوانی ۳۰ ساله هستم که دچار کم کاری بیضه و تستسترون پایین هستم و علایم یائسگی مردانه را دارم .آزمایشات مربوط به هیپوفیز و هیپوتالاموس نرمال هست. آیا روشی غیر از تزریق تستسترون جهت برگرداندن تستسترون به محدوده طبیعی وجود دارد که عوارض نداشته باشد و اثرات موقتی نباشد .پیشنهاد شما جهت درمان چیست
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۶ خرداد ۲( 9 ماه پیش)
      سلام خیر تنها راه همان تزریق تستوسترون است
  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۴ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 128 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشید 21 سالم هست
    بیضم خیلی خشک میشه دکتر و به خارش شدید میوفته و بعضا زخم میشه از شدت خارش و وقتی حموم میرم اوکی میشه ولی بعد از تقریبا 1 روز یا 2 دو روز دوباره شروع به خارش میکنه و پوستش کنده میشه و بعضی مواقع ترک خوردگی هم به وجود میاد ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۴ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش)
      سلام طیف گسترده ای از بیماری ها میتونه باشه . بهتره نمونه برداری بشه . پسوریازیس گزینه اول و بعد از اون برخی قارچ ها . با مراجعه به متخصص پوست نمونه برداری کنید . فعلا اون ناحیه رو برای کاهش خارش چرب نگهدارید
  • تصویر کاربر رضا پنجشنبه ۳۱ فروردین ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 115 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر.وقت بخیر.خسته نباشید.
    من ماه قبل خدمت شما در مورد برجستگی هایی که روی آلتم بوجود اومده پیام دادم،گفتید که مشکلی نیست و توجه نکنم.الان هم دوباره عکس ها رو قرار میدم.این برجستگی هایی که مشخص کردم حدود یکسال قبل بوجود اومدن و بعد از دو یا سه ماه دیگه همینطور موندن و نه بیشتر شدن نه کمتر.
    مشکل دیگه ای که تقریبا از یک ماه قبل بوجود اومده اینه که من توی اینترنت دیدم که توی سرطان های مربوط به دستگاه تناسلی غدد لنفاوی هم بزرگ میشن،و از یکماه قبل تا الان دائما سعی میکردم کشاله ران و قسمت بالاترش رو بررسی کنم ببینم غدد لنفاوی بزرگ شده یا نه و هر روز اینکار رو انجام میدادم،تا اینکه بعد از سه یا چهار روز واقعا هر دو پام در ناحیه کشاله ران درد گرفت و چند روز بعد این درد به بیضه هام،بخصوص به طناب بیضه و اپیدیدیم سرایت کرد و احساس سنگین شدن بیضه داشتم، بخصوص بیضه چپ،البته بررسی کردم و خدا رو شکر هیچ برجستگی روی بیضه هام نیست ولی خب درد میگیرن،بهتره بگم موقع لمس کردن درد میگیرن بخصوص لمس کردن ناحیه نزدیک به اپیدیدیم و طناب بیضه،بعضی وقتا که بیضه هام رو بالا میکشم کاملا احساس میکنم که طناب بیضه درد میگیره.وقتی که روی صندلی میشینم زیاد یا صبح ها که از خواب بیدار میشم بیضه چپم و پای چپم خیلی درد داره.و حالا هم کشاله رانم تورم داره.

    واقعا خودم احساس میکنم از بس که کشاله ران و قسمت های دیگه رو فشار دادم و باهاش ور رفتم درد گرفته و حتی تورم هم داره،در یک نقطه تورم نداره،کل کشاله رانم تورم داره.
    البته این سنگین شدن بیضه چپ و حتی پای چپ رو دو سه سال قبل که به واریکوسل مشکوک بودم رو هم داشتم ولی خب به پزشک مراجعه کردم و مشکلی نبود.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۳۰ فروردین ۲( 11 ماه پیش)
      سلام سرطان دستگاه تناسلی اینگونه نیست این علایم هم روانی است
    2. تصویر کاربر رضا پنجشنبه ۳۱ فروردین ۲( 11 ماه پیش)
      ولی خب آقای دکتر با عرض معذرت آلتم هم درد داره.صرفا جهت بررسی بیشتر بهتر نیست بیام مطب خدمتتون بیشتر بررسی بشه؟اگه آزمایش یا سونوگرافی خاصی هم مد نظرتون هست اگه ممکنه بگید قبل از اومدن انجام میدم همراه خودم میارم.
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۳۱ فروردین ۲( 11 ماه پیش)
      اصلا این ضایعات هیچ مشکلی ندارد بخیه محل ختنه هست درد الت هم در اثر ضربه ممکنه اتفاق بیفته یا عدم امکان ادرار کردن راحت. در غیر این صوورت منشا درد اصلا الت نیست
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر امیر یکشنبه ۲۵ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 138 مشاهده پرسش
    Amirhossein MGN:
    سلام و وقت بخیر
    جناب دکتر عزیز بنده دکتر مغنیان هستم و دکتری مهندسی پزشکی دارم و فرصت مطالعاتی ام رو در هاروارد تکمیل کردم.
    سوالی از محضرتون داشتم.
    من 36سال و همسرم 34 سال دارد و حدود 6 سال ازدواج کردیم و حدودا یک سال هست که اقدام به بارداری میکنیم و موفق نشدیم.
    آزمایش اسپرم رو میخواستم به محضرتون بفرستم تا بی زحمت بررسی بفرمایید

    عکس اول برای هفته پیش و عکس دوم برای پارسال هست.
    ممنون از لطف شما استاد و دکتر گرامی
    خداوند طول عمر بهتون عنایت کنه🌹
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۴ دی ۱( 1 سال پیش)
      سلام لطفا مجدد بفرستید اپلود نشده چند وقت هست تلاش برای بچه دار شدن میکنید ؟ واریکوسل برایتان مطرح شده ؟
    2. تصویر کاربر امیر شنبه ۲۴ دی ۱( 1 سال پیش)
      یکسال تلاش برای بچه دار شدن کردیم.

      حدود ۱۶سال پیش واریکوسل چپ عمل کردم.

      دو تا عکس آزمایش اسپرم رو براتون میفرستم.
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۴ دی ۱( 1 سال پیش)
      در حرکت اسپرم مشکل دارید . توصیه میکنم با توجه به سن خود و همسرتان زودتر روش های کمک باروری را شروع کنید . در این بین هم از روش های طبیعی بهره ببرید
    4. تصویر کاربر امیر شنبه ۲۴ دی ۱( 1 سال پیش)
      دکتر عزیز ممنون از راهنماییتون

      با قرص و تزریق و ... مشکل حرکت اسپرم حل میشه؟
      احتمال عود واریکوسل هست؟ من نگرانم و به دلیل مشغه تدریس و تحقیق؛ امکان عمل مجدد ندارم
      منظور شما روش هایی مثل iuiهست؟
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۵ دی ۱( 1 سال پیش)
      عمل مجدد واریکوسل کمک نمیکند روزی یک عدد اسپریژن بخورید روش هایivf ارجح است
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر سیاوش چهارشنبه ۱۶ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 153 مشاهده پرسش
    پس از مراجعه به پزشک متوجه شدم که در بیضه سمت چپ واریس دارم . آیا تاثیری در باروری دارد ؟
    نیاز به دارو یا جراحی دارد؟
    آزمایش اسپرم دادم مشکلی نداشتم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۵ آذر ۱( 1 سال پیش)
      چند سالتونه ؟ ازدواج کرده اید ؟ عکس سونوگرافی را بفرستید
    2. تصویر کاربر سیاوش سه شنبه ۱۵ آذر ۱( 1 سال پیش)
      ۳۵ سالمه. ۲ ساله ازدواج کرم. ۵ ماهه اقدام به بارداری کردم. به صورت سرپایی معاینه شدم و دکتر سونوگرافی برام ننوشت فقط یک آزمایش اسپرم برام نوشت که عکسشو میفرستم
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۶ آذر ۱( 1 سال پیش)
      سونوگرافی بیضه کنید ازمایش اسپرم را بفرستید
    4. تصویر کاربر سیاوش سه شنبه ۱۵ آذر ۱( 1 سال پیش)
      ممنونم
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۶ آذر ۱( 1 سال پیش)
      خوبه ازمایش
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر