جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

11 راه کار ساده برای افزایش کیفیت اسپرم

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

آیا افزایش اسپرم امکانپذیر است؟ در این مطلب قصد داریم شما را با چند روش طبیعی برای افزایش کیفیت اسپرم آشنا کنیم.

1. ورزش کردن

مطالعات متعددی نشان داده اند كه كاهش وزن و ورزش در بین افرادی که دارای اضافه وزن یا چاقی هستند می تواند منجر به بهبودی و یا افزایش کیفیت اسپرم شود. با این حال، به صورت علمی هنوز ثابت نشده است که افرادی که دارای شاخص توده بدنی (BMI) سالمی هستند، حتما تعداد و کیفیت اسپرم بهتری هم دارند!

طی مطالعه ای که در سال ۲۰۱۷ صورت گرفت، ۴۵ مرد مبتلا به چاقی که سبک زندگی بی تحرکی داشتند مورد بررسی قرار گرفتند. مزایای انجام یک برنامه ورزشی هوازی به مدت ۱۶ هفته و برای حداقل سه بار در هفته و هر بار به مدت ۵۰ دقیقه بر روی این شرکت کنندگان مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج به دست آمده از این مطالعه نشان داد که ضربان قلب شرکت کنندگان حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد بهبود پیدا کرد. همچنین نتایج به دست آمده نشان داد که انجام تمرینات ورزشی منظم باعث افزایش کیفیت اسپرم و تحرک آن در این شرکت کنندگان شده است.

افزایش کیفیت اسپرم مردان با ورزش کردن

2. پرهیز از مصرف دخانیات

طی یک تحلیل گسترده که در سال ۲۰۱۶ انجام شد، نتایج بیش از ۲۰ مطالعه با مجموع حدود ۶۰۰۰ شرکت کننده مورد بررسی قرار گرفت. نتایج به دست آمده از این تحلیل نشان داد که سیگار کشیدن به طور مداوم باعث کاهش کیفیت اسپرم در بارداری می شود.
محققان دریافتند افرادی که کمتر سیگار می کشند و یا اصلا سیگار نمی کشند، نسبت به افرادی که به طور متوسط یا سنگین دخانیات مصرف می کنند، از کیفیت اسپرم بالاتری برخوردار هستند.

تاثیر سیگار کشیدن در اسپرم مردان

3. پرهیز از مصرف الکل و مواد مخدر

تعداد مطالعات کنترلی انجام شده برای بررسی رابطه ی بین سلامت و کیفیت اسپرم و مصرف مواد مخدر و الکل بسیار محدود است. این امر به این دلیل است که استفاده از مواد مخدر و الکل در آزمایش ها تا حدی غیر قانونی است.
با این حال طی یک بررسی که در سال ۲۰۱۸ انجام شد، نشان داده شد که استفاده از موادی مانند الکل، ماری جوانا و کوکائین باعث کاهش تولید اسپرم می شود.

4. پرهیز از مصرف دارو

مصرف برخی از داروهای تجویزی ممکن است به طور بالقوه تولید اسپرم سالم را کاهش دهند و به محض قطع مصرف دارو، تعداد اسپرم ها به حالت طبیعی برمی گردد و یا افزایش می یابد.

داروهایی که ممکن است به طور موقت تولید و کیفیت اسپرم را کاهش دهند عبارت است از:

❎  برخی از آنتی بیوتیک ها
❎  ضد آندروژن ها
❎ داروهای ضد التهابی
❎ داروهای ضد روان پریشی
❎ داروهایی که بر پایه ی مخدر هستند
❎ داروهای ضد افسردگی
❎ داروهای استروئیدهای آنابولیک، که ممکن است حتی تا یک سال پس از قطع دارو بر تعداد اسپرم ها تاثیر بگذارند
❎ تستوسترون برون زا یا مکمل
❎ متادون

5. شنبلیله

شنبلیله مدت هاست که به عنوان یک داروی طبیعی برای درمان سلامت اسپرم های ضعیف مورد استفاده قرار می گیرد و تصور می شود که مصرف شنبلیله می تواند به بهبود تعداد و کیفیت اسپرم کمک کند.
در واقع طی مطالعه ای که در سال ۲۰۱۷ انجام شد، نشان داده شد که ترکیبات منحصر به فرد ماده ی فروساپ که می توان آن را از دانه های شنبلیله استخراج کرد، می تواند کیفیت کلی اسپرم و تعداد اسپرم تولیدی را ارتقاء دهد.
محصولات مختلفی از شنبلیله به صورت مکمل خوراکی تولید شده است که می توان آن ها را از داروخانه ها، عطاری ها و یا به صورت آنلاین و بدون نیاز به نسخه ی پزشک تهیه کرد.

6. ویتامین دی D

محققان هنوز دلیل موجهی برای رابطه ی بین مصرف ویتامین دی و افزایش کیفیت اسپرم پیدا نکرده اند، ولی به نظر می رسد که سطح ویتامین دی و کلسیم بر سلامتی اسپرم تاثیر دارد. طی یک بررسی کلی تعداد ۱۸ مطالعه در سال ۲۰۱۹ مورد بررسی قرار گرفتند. در این بررسی، محققان دریافتند که ارتباط معنا داری بین بهبود باروری و سطح بالاتر ویتامین دی در مردان مورد مطالعه وجود دارد.
با این حال، محققین این مطالعه هنگام تفسیر نتایج به دست آمده با احتیاط صحبت می کنند و تاکید دارند که برای اثبات یافته های خود به آزمایش های بالینی بیشتری نیاز است. همچنین تحقیقات دیگری نشان داده اند که کمبود کلسیم می تواند بر کیفیت اسپرم تاثیر منفی بگذارد.
شما می توانید مکمل ویتامین دی را از داروخانه ها و بدون نسخه ی پزشک تهیه کنید.

7. آشوا گاندا (جینسینگ هندی)

آشوا گاندا مدت هاست که در طب سنتی به عنوان یک داروی درمانی برای اختلالات جنسی مورد استفاده قرار گرفته است.
طی مطالعه ای که در سال ۲۰۱۳ انجام شد، ۴۶ مرد با تعداد اسپرم کم مورد بررسی قرار گرفتند.
شرکت کنندگان روزانه ۶۷۵ میلی گرم آشوا گاندا به مدت ۹۰ روز مصرف کردند و نتایج نشان داد که تعداد اسپرم در این شرکت کنندگان تا حدود ۱۶۷ درصد افزایش پیدا کرده است.
آشوا گاندا را می توانید به صورت آنلاین و یا از داروخانه ها بدون نسخه ی پزشک تهیه کنید.

خاصیت جینسینگ در بهبود کیفیت اسپرم

8. مصرف آنتی اکسیدان ها

آنتی اکسیدان ها مولکول هایی هستند که به غیرفعال کردن ترکیبات موسوم به رادیکال های آزاد که به سلول ها آسیب می رسانند، کمک می کنند.
بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند و طی برخی مطالعات انجام شده نشان داده شده است که رابطه ی معنا داری بین مصرف آنتی اکسیدان و افزایش تعداد اسپرم وجود دارد.
طبق یک بررسی که در سال ۲۰۱۹ انجام شد، نشان داده شد که آنتی اکسیدان هایی که ممکن است به افزایش تعداد اسپرم های سالم کمک کنند عبارتند از:

👈 بتا کاروتن
👈 بتا کریپتوکسانتین
👈 لوتئین
👈 ویتامین سی C

9. مصرف چربی های سالم

مصرف چربی های اشباع نشده برای رشد سالم غشا اسپرم بسیار حائز اهمیت هستند. از جمله این چربی ها می توان به امگا ۳ و امگا ۶ اشاره کرد.
طی یک بررسی از سه مطالعه ی مختلف که در سال ۲۰۱۹ انجام شد، نشان داده شد که مردان ناباروری که اسیدهای چرب حاوی امگا سه مصرف می کردند، در مقایسه با مردانی که این مکمل را مصرف نمی کردند، بهبودی قابل توجهی در تعداد، غلظت و کیفیت اسپرم داشتند.
مکمل امگا ۳ و امگا ۶ را می توانید به صورت آنلاین و یا از داروخانه ها و بدون نسخه ی پزشک تهیه کنید.

10. کاهش مصرف چربی های ناسالم

تاثیر کیفیت اسپرم در بارداری

طی یک مطالعه که در سال ۲۰۱۴ انجام شد، ۲۰۹ مرد سالم اسپانیایی از سنین ۱۸ تا ۲۳ سال مورد بررسی قرار گرفتند. محققان دریافتند که با افزایش مصرف اسیدهای چرب ترانس، تعداد اسپرم آنها به طور نسبی کاهش می یابد.

11. پرهیز از قرار گرفتن در محیط آلوده

محققین بر این باورند که عوامل محیطی مانند کیفیت هوا و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی سمی می تواند سلامت و کیفیت اسپرم را کاهش دهد.
از این رو تصور می شود که آلودگی محیطی می تواند ارتباط مستقیمی با کاهش کیفیت اسپرم داشته باشد.


دکتر حسین کرمی متخصص اورولوژی

3.8/5 - (54 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مهاجری پنجشنبه ۲۷ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 232 مشاهده پرسش
    بعد عمل واریکوسل در روز 25ام شهریور 99 کیسه بیضه ها به شدت ورم کردند . چیکار باید کرد؟ تقریلا دو برابر حالت عادی. وقتی دست میزنی انگار یه مایعی دورش پر شده
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۷ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      سونوگرافی انجام دهید
  • تصویر کاربر مهدیه پنجشنبه ۲۷ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 204 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر.دوساله ازدواج کردیم و ۳ ماهه اقدام به بارداری کردیم..اماموفق نشدیم.بنده تنبلی تخمدان دارم ودکتر برام لتروزول تجویز کرد وبعد سونوگفت تخمک آزاد میکنی.همسرمم واریکوسل خفیف در ۲ سمت داره.دکتر اورولوژی داروتقویتی داد گفت اگه جواب نداد عمل کن..الان منتظر راهنمایی شما هم هستیم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۷ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      آزمایش اسپرم انجام بدن همسرتون
  • تصویر کاربر مهدی دوشنبه ۲۴ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 186 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر وقت بخیر، حدودا 2 ساله ازدواج کردم واریکوسل چپ گرید2 و راست گرید1 هست، با مدارکی که فرستادم خدمتتون ایا جراحی لازمه؟ یا با این وضعیت امکان بچه دار شدن وجود دارد؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۴ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام ، یک سال برای بارداری تلاش منظم داشته باشین. اگر نتیجه نداد برای عمل واریکوسل مراجعه کنین
  • تصویر کاربر اروین سه شنبه ۲۵ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 204 مشاهده پرسش
    سلام اقا ی دکتر من مدتی قرص پیموزاید مصرف کردم که دجار مشکلات جنسی شدم بعد دکتر به من دیپاکین وسیپراکتین۴ دادن که شش ماه مصرف کردم بعد من دچار اسهال شدم وبهبود یافتم اما الان دچار جمع شدن بیضه و آلت شدم که خیلی منرو اذیت میکنه ممنون میشم جواب بدهید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۵ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام سونوگرافی انجام دهید مشکلی نیست
  • تصویر کاربر حسینی پنجشنبه ۱۲ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 479 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشید.من و همسرم ۷ساله ازدواج کردیم.بدلیل درس خواندن همسرم تصمیمی برای بچه دار شدن نداشتیم.الان که به همسرم میگم بیا بچه دارشیم میگه میخام فوق لیسانس بگیرم بچه نمیخام.از شانس بد من الان فهمیدم واریکوسل چپ دارم وخانمم اینو فهمیده ومیخاد باقانون عدم باروری پس از ۵سال طلاق بگیره.در صورتی که به خواست خودش تا الان جلوگیری میکردیم.حال سوال من اینه که باتوجه به این مریضی واین ازمایش میتونه حق طلاق براش ایجاد بشه چون سایر موارد طلاق رو ندارم وسالمم.ازمایشم به این صورتهcoun 32mil/ml
    fast motility 35
    low motility30
    non motility35
    Abnormal morfology 30
    ممنون ازشما دکتر عزیز و دوست داشتنی.
    1. تصویر کاربر حسینی جمعه ۶ دی ۹۸( 4 سال پیش)
      اقای دکتر راهنماییم کنید 😭😭😭😭😭😭
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۹ دی ۹۸( 4 سال پیش)
    3. تصویر کاربر حسینی دوشنبه ۹ دی ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام اقای دکترممنون ازشما.ولی من سوالم اینه که با این ازمایش همسرم میتونه طلاق بگیره.ممنونم
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۲ دی ۹۸( 4 سال پیش)
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر سیدعلیرضا سه شنبه ۱۲ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 185 مشاهده پرسش
    با عرض سلام... بنده ۴۵ سال سن دارم پارسال متوجه غده ای به اندازه نخود کنار بیضه خودم شدم با مراجعه به پزشک عمومی و انجام دو مرحله با فاصله ۳ ماهه تشخیص واریکوسل گرید ۳ رو دادند الان هم درد خاصی ندارم سوال بنده اینه که نیاز به جراحی داره یا خیر؟ آیا در آینده می‌تونه مشکل ساز باشه یا خیر؟
    خیلی ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۲ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۱۷ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام
    اینجانب آقایی 31 ساله و مجرد هستم که دارای واریکوسل می باشم، تصاویر سونوگرافی و آزمایش را بپیوست حضورتان ارسال می کنم، خواهشمند است اعلام نظر فرمایید نیاز به عمل جراحی دارم یا خیر؟
    باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۷ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      بیایید معاینه اگر گرید ۲باشد باید عمل کنید
  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۲۰ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 212 مشاهده پرسش
    باعرض سلام خدمت اقای دکتر من تحرک کم اسپرم دارم واسم پرو فرتیل تجویز شده ولی شهرستان هستم گیرم نیومد بجاش فرتیل پلاس گرفتم نمیدونم خوبه همین یا از جایی دیگه اونو تهیه کنم داروخانه بهم گفت این باهاش فرقی نمیکنه میخواستم نظر شما رو بدونم ممنون از زحمتتون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۰ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      موافق نظر دکتر دارو ساز هستم

  • تصویر کاربر امین دوشنبه ۲۷ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 174 مشاهده پرسش
    سلام دکتر ...
    دکتر من توسط دکتر متخصص شهرستان معاینه شدم وایشون گفتن بیضه چپ کمی بر اثر واریس کوچیک شده و سه تا سونوگرافی کالر داپلر انجام دادم پیش دکترای مختلف و هرسه گفتن ابعاد بیضه نرمال هست ...حالا خواستم ببینم سونوگرافی ها ابعاد دقیق میگن؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۷ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      بس جای نمگرانی نیست

  • تصویر کاربر مهرداد چهارشنبه ۸ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 242 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت آقاي دكتر .ببخشید سوالم طولانی است. 27 سالمه- مجرد- وزن 59 کیلو. یک سال قبل در خدمت سربازی وسایل سنگین برداشتم و بعد از آن بیضه هایم درد می کرد وتیر می کشید بضه سمت راستم تیر می کشد مخصوصا بیضه چپ و حتی دردش هم توی شکمم طرف چپ شمکمم میندازه چهار بار دکتر مراجعه کردم دکتر اول سونوگرافی کرد گفت واریکوسل داری هر دو طرف راست وچپ بیضه درجه 2 باید عمل کنی دکتر دوم معاینه کردند گفت سمت چپ خفیف عمل کنی درد سمت چپ بیضه ات خوب نمی شود ازمایش اسپرم نوشتن اما سه بار سعی کردم ازمایش اسپرم بدهم اما نتواستم ازمایش بدهم دکتر بعدی رفتم قزوین گفتند اصلا واریکوسل نداری قرص هایی برای درد بیضه تجویز کردن دو هفتهای خوب شدم وقتی وسایل سنگین برداشتم دردش شروع شد الان حدود هشت ماه قبل دوباره سونگرافی کردم گفتند اصلا واریکوسل نداری بیضه هایت کم کار است در سونرافی نوشته بود یک کیست کوچک به اندزه4mm در بیضه ات وجود دارد آقای دکتر الان 9 ماه است که سرکار می روم وکارم برداشتن وسایل سنگین و12 ساعت ایستاده باید کار کنم همین امروزسرکار بیضه سمت چپ تیر می کشد ودرد را به پهلوم ام شکمم انتقال می دهد الان 8 ساعت است که درد می کند نمی دونم تا کی ادامه دارد بعضی موقع ها هم بیضه سمت راستم هم تیر می کشد هفته قبل یک سونوگرافی جدید انجام دادم جواب به شرح زیر است: 1- ورید های واریکوءید ظریف به قطر حداکثر mm 3.4 درسمت چپ بدون وجود ریفلاکس وریدی مشهور است.
    2-در سمت راست واریکوسل واضحی رویت نشد.
    3- علاءمی به نفع هیدروسل وهرنی اینگونال در طرفین رویت نشد.
    حالا اقای دکتر تکلیفم چیه برای رفع درد بیضه باید چیکار کنم لطفا راهنمایم کنید ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۸ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
      این درد ارتباطی به بیضه ندارد نیاز به عمل ندارد با عمل خوب نمیشود
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر