آیا هر توده ای در بیضه سرطان است؟

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

اسپرماتوسل غیر سرطانی، بدون درد و پر از مایعات شیری یا شفاف است که ممکن است حاوی اسپرم باشند. علت دقیق اسپرماتوسل ها مشخص نیست، اما ممکن است به دلیل انسداد در یکی از لوله هایی که اسپرم را منتقل می کنند، باشد.

اسپرماتوسل ها، که گاه به آن ها کیست های اسپرماتیک نیز گفته می شود، بسیار شایع می باشند. به طور معمول باروری را کاهش نمی دهند و نیاز به درمان ندارند. اگر اسپرماتوسل به اندازه کافی بزرگ باشد که باعث ناراحتی شود، پزشک ممکن است جراحی را پیشنهاد کند.

عکس کیست بیضه:

عکس کیست بیضه

علائم کیست بیضه در آقایان

اسپرماتوسل معمولاً هیچ علامت و نشانه ای ایجاد نمی کند و از نظر اندازه پایدار می ماند. اگر به اندازه کافی بزرگ شود، ممکن است هر یک از علائم زیر را احساس کنید:

علت به وجود آمدن کیست بیضه در آقایان

علت ایجاد اسپرماتوسل ها مشخص نیست. کیست های بیضه ممکن است ناشی از انسداد در یکی از چندین لوله ی اپیدیدیم که اسپرم را از بیضه منتقل و ذخیره می کند، باشند.

عوارض کیست بیضه

بعید است که اسپرماتوسل عوارض ایجاد کند. با این حال، اگر اسپرماتوسل دردناک باشد یا به اندازه ای بزرگ شده باشد که باعث ناراحتی شما شود، ممکن است برای برداشتن اسپرماتوسل نیاز به جراحی داشته باشید.

جراحی ممکن است به اپیدیدیم یا وازودفران، لوله ای که اسپرم را از اپیدیدیم به آلت تناسلی منتقل می کند، آسیب برساند. صدمه به هر دو می تواند باروری را کاهش دهد. یکی دیگر از عوارض احتمالی بعد از جراحی عود اسپرماتوسل است، که یک امر غیر معمول به نظر می رسد.

بیشتر بدانید…

درمان تومور بیضه

معاینه بیضه

تشخیص کیست بیضه

اسپرماتوسل ها اغلب با معاینه فیزیکی بیضه توسط خود فرد یا پزشک تشخیص داده می شوند. خودآزمایی باید حداقل یکبار در ماه انجام شود.  پزشک تکنیک درست انجام خودآزمایی را به شما آموزش می دهد.  اگر متوجه تغییرات مشکوک مانند بزرگی یا استحکام غیرمعمول شدید، به پزشک مراجعه کنید.

نور از اسپرماتوسل عبور پیدا می کند در صورتیکه از تومور عبور نمی کند. این امر به طور کلی نشان می دهد که آیا این توده یک تومور جامد یا کیست خوش خیم (غیر سرطانی) است.

سونوگرافی (تست نصویربرداری با استفاده از امواج صوتی برای ایجاد عکس از اندام ها) روش بهتری برای بررسی کیست می باشد. این روش نسبتاً سریع، غیر تهاجمی و ارزان است.

اسپرماتوسل چگونه درمان می شود؟

درمان قطعی کیست بیضه چیست؟ از آنجا که این کیست ها، به طور معمول، باعث درد نمی شوند و مورد توجه قرار نمی گیرند، به ندرت به درمان نیاز دارند. مراقبت اصلی از اسپرماتوسل بدون درد، نظارت منظم است. اما برخی افراد علائمی مانند درد یا بزرگی بیضه را تجربه می کنند. در صورت نیاز به درمان، گزینه های مختلفی وجود دارد، از جمله:

درمان دارویی کیست بیضه

داروهای ضد تورم یا ضد درد خوراکی ممکن است برای کاهش درد ناشی از اسپرماتوسل استفاده شوند. در واقع درمان دارویی دیگری لازم نیست. هیچ دارویی برای درمان یا پیشگیری از اسپرماتوسل ها وجود ندارد.

درمان های حداقل تهاجمی

آسپیراسیون و اسکلروتراپی  درمان های در دسترسی هستند اما اغلب مورد استفاده قرار نمی گیرند. 

  • آسپیراسیون شامل سوراخ کردن اسپرماتوسل با سوزن و تخلیه محتویات آن می باشد.
  • اسکلروتراپی شامل تزریق ماده محرک به کیسه اسپرماتوسل است. این کار باعث بهبودی یا بسته شدن جای زخم می شود. هم چنین احتمال جمع شدن مجدد مایعات را کاهش می دهد.

جراحی اسپرماتوسل

اسپرماتوسلکتومی یک روش استاندارد برای درمان اسپرماتوسل هایی است که باعث ایجاد علامت می شوند.  هدف از عمل جراحی، خارج کردن اسپرماتوسل از بافت اپیدیدیمال و حفظ دستگاه تناسلی می باشد.

این روش سرپایی اغلب با بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی انجام می شود و معمولاً کمتر از 1 ساعت طول می کشد.  برخی اوقات ممکن است لازم باشد که تمام یا بخشی از اپیدیدیم نیز برداشته شود.

سوالات متداول:

آیا اسپرماتوسل خود به خود از بین می رود؟

اگرچه احتمالاً اسپرماتوسل خود به خود از بین نمی رود، اما اکثر اسپرماتوسل ها نیازی به درمان ندارند. معمولاً درد و عوارضی ایجاد نمی کنند. اگر شما درد داشته باشید، پزشک ممکن است داروهای مسکن بدون نسخه مانند استامینوفن (تیلنول) یا ایبوپروفن ( ادویل ) را توصیه کند.

آیا اسپرماتوسل می تواند باعث اختلال در نعوظ شود؟

کیست معمولاً حاوی مایع شفاف است که ممکن است شامل چند سلول اسپرم باشد. این کیست ها خوش خیم هستند، به این معنی که سرطانی نیستند. آن ها در عملکرد جنسی دخالت نمی کنند و هیچ تاثیری در توانایی نعوظ یا باروری ندارند.

آیا هر توده ای در بیضه سرطان است؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم خیر. اگر توده ای در بیضه خود مشاهده می کنید برای تشخیص آن، حتما به پزشک مراجعه کنید. توده در بیضه می تواند ناشی از سرطان و یا اسپرماتول باشد. پزشک با انجام سونوگرافی نوع ان را تشخیص خواهد داد.

چنانچه در بالا گفتیم نور از کیست بیضه عبور می کند در صورتی که از توده های سرطانی عبور پیدا نمی کند. این یک تکنیک پزشک برای تشخیص نوع توده می باشد.

توده در بیضه

تفاوت کیست اپیدیدیمال و کیست بیضه چیست؟

کیست اپیدیدیمال یک توده شبیه کیست در اپیدیدیم است که حاوی مایعات شفاف می باشد. اسپرماتوسل ها مشابه کیست های اپیدیدیمال هستند. تنها تفاوت آن ها این است که اسپرماتوسل حاوی مایع و اسپرم می باشند. معمولاً نمی توان تفاوت بین آنها را با معاینه فیزیکی یا حتی سونوگرافی بیان کرد.

تفاوت اسپرماتوسل و هیدروسل در چیست؟

اسپرماتوسل ها به طور معمول از دریچه (سر) اپیدیدیم ناشی می شوند که در بالای بیضه قرار دارد. در مقابل، هیدروسل ها مجموعه های مایع هستند که سطوح قدامی و جانبی بیضه را می پوشانند. واریکوسل مجموعه ای متسع شده از رگ ها در امتداد طناب اسپرماتیک است.

دکتر کرمی متخصص زگیل تناسلی در تهران

4.2/5 - (49 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مهدی شنبه ۲۱ مهر ۳( 4 روز پیش) تعداد بازدید: 11 مشاهده پرسش
    سلام درود
    آقا دکتر کرمی من چند ماهی هست که بیضه هام درد دارم ولی زمانی که فوتبال بازی میکنم دکتر رفتم سونوگرافی انجام دادم که گفتین چیز خاصی نیست کیست داره بیضه هام میشه بیشتر راهنمایم کنید ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۱ مهر ۳( 4 روز پیش)
      سونوگرافی رو بفرستید
  • تصویر کاربر سجاد دوشنبه ۵ شهریور ۳( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 39 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر
    بنده حدودا یک سالی هست احساس سوزش در نوک آلت داشتم چندین بار هم پیش متخصص رفتم و کلی هم دارو نوشتن و گفتن مورد خاصی نیست اما بار اخر سونگرافی گزارش دو عدد کیست اپیدیمیت 5 و 4 میلی در بیضه سمت راست و چپ شد الان رفتم دکتر میگه چیزی نیست من درد در بیضه و کمر درد و همراه با احساس سوزش در نوک الت به طور ممتد درام و کمی هم شکم درد لطفاً راهنمایی کنین البته باعث کاهش باروری بنده هم شده
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۴ شهریور ۳( 1 ماه پیش)
      به نظر التهاب پروستات هست
    2. تصویر کاربر سجاد یکشنبه ۴ شهریور ۳( 1 ماه پیش)
      سونوگرافی برا پروستات و پی اس آ دادم میگن نرماله
    3. تصویر کاربر سجاد دوشنبه ۵ شهریور ۳( 1 ماه پیش)
      جواب سونوگرافی و پی اس آ رو براتون فرستادم میگن نرماله
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۵ شهریور ۳( 1 ماه پیش)
      همراه گرامی شما دچار التهاب پروستات هستید بیماری شما نیاز به درمان طولانی مدت و با عود بالا همراه میباشد کپسول تامسولوسین هر شب یک عدد افلوکساسین ۳۰۰ هر ۱۲ ساعت کپسول ملوکسیکام ۷/۵ هر ۱۲ ساعت و روزی نیم ساعت داخل لگن آب گرم بنشینید در صورت عود و تکرار علائم بعد از بهبودی مجددا دوره ی درمان تکرار شود
    5. تصویر کاربر سجاد دوشنبه ۵ شهریور ۳( 1 ماه پیش)
      چند روز داروها باید مصرف بشن
    6. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۵ شهریور ۳( 1 ماه پیش)
      تا یکماه
    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر علیرضا جمعه ۱۹ مرداد ۳( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 44 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض احترام خدمت جناب آقای دکتر کرمی.
    بنده آقایی مجرد و 36 ساله هستم. بدون رابطه جنسی.
    الآن به مدت یک هفته است که چند خال یا لکه همسطح پوست به رنگ متمایل به قهوه ای تیره در پوست بیضه ایجاد شده است. که اندازه هر یک از آن ها حداکثر یک میلیمتر یا کمتر است. و فاقد درد و چرک و خونریزی است.
    بنده بابت این موضوع نگران هستم. لطفا راهنمایی بفرمایید که باید چیکار کنم؟ سپاسگزارم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۹ مرداد ۳( 2 ماه پیش)
      با سلام و عرض ادب خدمت شما همراه گرامی لطفا عکس های ضایعات رو در سایت آپلود کنید (شرایط عمومی ارسال عکس مثل سایز و فرمت رو رعایت کنید)
    2. تصویر کاربر علیرضا جمعه ۱۹ مرداد ۳( 2 ماه پیش)
      با سلام
    3. تصویر کاربر علیرضا جمعه ۱۹ مرداد ۳( 2 ماه پیش)
      با سلام و عرض احترام.
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۹ مرداد ۳( 2 ماه پیش)
      زگیل نیستند نگران نباشید
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر رشید پنجشنبه ۱۸ مرداد ۳( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 38 مشاهده پرسش
    سلام.نزدیک دوساله تعداد ۷الی ۸تا جوش مانند روی بیضه چپ من بوجود اومده.نه درد داره نه سوزش بعضی مواقع خارش داره.کیست ها بعضیش سفت هستند بعضیش کمی نرم تر.اندازه هاشون هم متفاوت هست.رابطه با کسی نداشتم تا الان.ممنون میشم راهنمایی کنید.۳۵ساله مجرد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۸ مرداد ۳( 2 ماه پیش)
      با سلام و عرض ادب خدمت شما همراه گرامی لطفا عکس های ضایعات رو در سایت آپلود کنید (شرایط عمومی ارسال عکس مثل سایز و فرمت رو رعایت کنید)
  • تصویر کاربر سجاد دوشنبه ۲۸ خرداد ۳( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 56 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت آقای دکتر من ۳۶سالمه از رشت سال ۸۶عمل واریکوسل گرید ۳بیضه چپ انجام دادم توسط دکتر یعقوب محمدیان روشن دربیمارستان دولتی بیضه چپم ازراستی کوچیکتر شده بود تا سالها تحت مراقبت پیش دکتر دیگر میرفتم برای معاینه منتهی‌ به مرور بیضه چپم کلا آتروفی شده پیش دکترجراحم رفتم بدون هیچ سونوگرافی فقط معاینه میگه خوبه ولی دوتادکتر دیگه رفتم هردوتا گفتن آتروفی شده اندازه لوبیا شده نمیدونم چیکار کنم میترسم تا چندسال دیگه کلا ازبین بره ودلیلشم نمیدونم وقتی واریکوسل ندارم چرا بعد عمل به مرور کوچیک تر یاازبین داره میره لطفا کمکم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۶ خرداد ۳( 4 ماه پیش)
      عارضه ی بعد عمل میباشد باید تحت نظر جراح معالج خود باشید
    2. تصویر کاربر سجاد دوشنبه ۲۸ خرداد ۳( 4 ماه پیش)
      شمابگین چکار کنم که دیگه کوچیک تر یاازبین نره دکتر جراح من بد عملم کرده که عارضه بعد عمل بوجود آورده
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۸ خرداد ۳( 3 ماه پیش)
      عارضه ی عمل برای همه میتونه اتفاق بیوفته به جراح معالج خود مراجعه کنید اگر اقدامی لازمه ایشون خودون انجام خواهند داد
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر صادق دوشنبه ۷ خرداد ۳( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 78 مشاهده پرسش
    میتوانم سونوگرافی بگیرم باخودم بیارم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۷ خرداد ۳( 4 ماه پیش)
      بله دوست عزیز
  • تصویر کاربر امیر یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۳( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 129 مشاهده پرسش
    با سلام بعد از یک دوره یک ماهه تستسترون + ناندرلون و یک دوره 6 ماهه دیانابول آزمایش خون دادم:
    در آزمایش خون LH بالا و FSH پایین داشتم، علت اینکه یکی بالاست و اونیکی پایین چی هست؟ مطالعه کردم جفتشون باید پایین یا بالا باشن. پس از اتمام دوره یک آمپول HCG تزریق کردم و کلومیفن خوردم.
    دارویی تجویز میکنین این بالانس ایجاد شه؟
    متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۳( 5 ماه پیش)
      به علل بسیار متفاوتی مربوطه قرار نیست در زمان آزمایش حتما بالانسی برقرار باشه اپروچ صحیحی به آزمایش نیست
  • تصویر کاربر علی جمعه ۱۴ اردیبهشت ۳( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 84 مشاهده پرسش
    سلام
    درود وخسته نباشید
    تقریبا چند روزی که از رگی از داخل مقعد وزیر بیضه ها منتهی به مقعد هست اندازه یه گندم متورم شده زیر دست احساس میشه موقع طهارت
    و احساس میکنم که این رگ افتاده
    موقع نشستن روی زمین یا مبل احساس مکنم آمده پایین می خواستم ببینم علت چی هست
    و چکار باید بکنم متشکرم از لطف شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۴ اردیبهشت ۳( 5 ماه پیش)
      باسلام و احترام باید از نزدیک معاینه شوید
  • تصویر کاربر محمد جمعه ۲۵ اسفند ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 125 مشاهده پرسش
    سلام عرض ادب واحترام وقت بخیر
    7سال است ازدواج کردم وبدفعات برابچه دارشدن اقدام کردیم که طبق همه آزمایشات هیچ ایرادی درهردمون نبودوفعلا هم نشده است ولی درازمایشات کیست روی بیضه چپ تشخیص دادن وهمکارهاتون گفتم موردی نداردوتابشودعمل نکن که برای بارداری شایدبمشکل بخوری حالاهم مشکل خاصی باهاش ندارم ولی تقریبأبه اندازه پرتقال بزرگ است دستورچه میفرماییدباعرض معذرت بببخشید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۵ اسفند ۲( 7 ماه پیش)
      مدارکتون رو بفرستید
  • تصویر کاربر احمد دوشنبه ۱۶ بهمن ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 139 مشاهده پرسش
    سلام اسپرماتوسل خیلی بزرگ به قطر ۹ سانتی متر اختلال در عملکرد بیضه و هورمونی تولید آن ایجاد میکند یا سبب ریزش مو می شود
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۶ بهمن ۲( 8 ماه پیش)
      بستگی به اثر فشاری و شرایط بالینی داره
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر