اگر سوالی داری اینجا از ما بپرس

درمان خانگی بیضه نزول نکرده نوزادان از شایعه تا واقعیت

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

عدم وجود و لمس بیضه در کیسه بیضه بصورت شایعی در نوزادان تازه متولده شده دیده می شود. به طور تخمینی می توان گفت که از هر 25 نوزاد، 1 نفر به بیاری بیضه نزول نکرده مبتلا است. در اغلب موارد هیچ اقدامی برای درمان انجام نمی شود و بیضه ها به صورت خود به خود طی مدت 6-3 ماه به داخل کیسه بیضه نزول پیدا می کنند. در ادامه بیضه نزول نکرده نوزادان را بیشتر توضیح خواهیم داد.

بیضه نزول نکرده در کودکان چگونه تشخیص داده می شود؟

برای تشخیص بیضه نزول نکرده نوزادان از معاینه، سونوگرافی و در صورت لزوم از روش های تصویربرداری دیگر مثل سی تی اسکن یا ام آر آی و گاهی از جراحی بسته (لاپاراسکوپی) تشخیصی استفاده می شود. در موارد عدم نزول بیضه های دوطرفه، ارزیابی هورمونی و بررسی ژنتیکی ممکن است لازم باشد.

درمان بیضه نزول نکرده نوزاد چگونه است؟

  1. استفاده از داروهای هورمونی گاهی به پایین آمدن بیضه کمک می کنند (به ویژه در مورد بیضه هایی که در کشاله ران مانده اند).
  2.  استفاده از روش جراحی و قرار داده بیضه در داخل کیسه بیضه
  3.  لازم به ذکر است که بهترین زمان جراحی یاد شده در حدود یک سالگی است و در صورت وجود فتق کشاله ران، نیز باید در همان جلسه جراحی، فتق هم ترمیم شود.
  4.  لازم به ذکر است که در موارد دوطرفه، شانس باروری حتی پس از درمان بالا نیست.
  5.  در بیضه هایی که به صورت متناوب در کیسه بیضه لمس می شوند و در مواقعی مثل سرما یا هیجانات به بالا کشیده می شوند، درمان جراحی، لزومی ندارد.
ختنه کردن

درمان بیضه نزول نکرده در طب سنتی

عوارض بیضه نزول نکرده نوزادان

ناباروری یکی از اصلی ترین مشکلات کودکان مبتلا به نهان بیضگی است، از این رو نیاز به بررسی و پیگیری طولانی مدت دارد. شانس باروری در نهان بیضگی یک طرفه 51% و در نهان بیضگی دوطرفه 28 % می باشد. ناراحتی روانی یکی دیگر از عوارض عدم نزول بیضه است، که بیشتر بعلت اضطراب برای بارداری رخ می دهد. در افرادی که بیضه آنها تحلیل رفته است، برای بازسازی بیضه از پروتز استفاده می شود.

سرطان بیضه یک مشکل مهم دیگر می باشد، شانس ابتلا به سرطان بیضه در فرد مبتلا به نهان بیضگی تقریبا 3 برابر یک فرد نرمال است. خوشبختانه با جراحی به موقع (زیر 18 ماهگی) شانس ابتلا به سرطان بیضه تا حد زیادی کاهش میابد. پیچ خوردگی (تورشن بیضه) نیز یکی دیگر از عوارض نهان بیضگی است که در سن ۱۲ تا ۱۸ سالگی شایع بوده است.

در تورشن بیضه بیمار ناگهان با درد ناگهانی و شدید بیضه روبرو می شود. این بیماری که به علت پیچش طناب اسپرماتیک رخ می دهد یک اورژانس پزشکی محسوب می شود و فرد مبتلا باید هر چه سریعتر تحت عمل جراحی قرار گیرد در غیر اینصورت ممکن است عدم خونرسانی به بیضه ها، منجر به مرگ بافت بیضه ها و از دست رفتن انها شود.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فلوشیپ فوق تخصصی درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی  

عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه شهید بهشتی تهران ، عضو انجمن ارولوژی اروپا ، امریکا و آسیا

4.5/5 - (18 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

  • تصویر کاربر امیر یکشنبه ۱۶ خرداد ۰( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 501 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر
    24 ساله هستم و رابطه جنسی بدون دخول داشتم
    این دو عکس زگیل هست؟
    اگر هست درمانش چیه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۶ خرداد ۰( 5 سال پیش)
      عکس باز نمیشه مجدد بفرستید
    2. تصویر کاربر امیر یکشنبه ۱۶ خرداد ۰( 5 سال پیش)
      دوباره ارسال کردم
    3. تصویر کاربر امیر یکشنبه ۱۶ خرداد ۰( 5 سال پیش)
      دوباره ارسال کردم
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۶ خرداد ۰( 5 سال پیش)
      زگیل نیست ، کپسول داکسی سیکلین ۱۰۰ هر ۱۲ ساعت و ۵۰۰ میلیگرم امپول سفتریاکسون عضلانی
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر شهاب دوشنبه ۱۷ خرداد ۰( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 500 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید خدمت شما آقای دکتر عزیز؛ غرض از مزاحمت میخوام در مورد مشکل و بیماری مادرم باهاتون صحبت کنم؛ ایشون هم سلام خدمت شما دارن و میگن این موارد رو براتون با عرض شرمندگی بیان کنم: حدود 5 ماهی میشد که درست کنار آلت تناسلی مادرم یه زائده گوشتی مثل جوش قرمز نمایان شده بود، طوری که مادرم میگه وقتی میرفت دستشویی موقع آب گرفتن و طهارت، وقتی آب گرم به اون زائده گوشتی میخورد خیلی سوزش و درد داشت و همچنین باعث لرزش ماهیچه های پاش میشد، میگه مثل ویبره موبایل، کلا پای سمت راستم از بالای ران تا پایین مچ پا همینجور میلرزه! همچنین از زائده این اواخر چرک سبز رنگ و خون هم ترشح میشده و به دستمال کاغذی میخورد! خلاصه توی این 5 ماه، دو سه ماه اول زیاد جدی نگرفت مادرم قضیه رو و با همین درد و سوزش اولیه و لرزش ماهیچه های پاش مثل ویبره سر کرد تا همین یکی دو ماه پیش که هی داشت درد و سوزش و لرزش پاش هی بیشتر و بدتر میشد! توی این مدت هم قبل دکتر رفتن، مادرم همش از اینترنت و کانال های تلگرام سرچ میکرد در مورد این مشکلش و همش به زگیل تناسلی میرسید (با توجه به شباهت ظاهری که زگیل هم زائده گوشت مانند در کنار آلت میشه) ولی خب خونواده ما اصیل و مذهبی و با اعتقاد هست و خب هم مادرم و هم پدرم از خودشون اطمینان دارن و مادرم دو به شک شده بود که اگه زگیل هس از کجا اومده آخه، از طرفی هم توی همون اینترنت اصلا در مورد درد و سوزش زگیل چیزی ننوشتن برا همین دقیق نمیشد فهمید ولی تا یه مدت مامانم خودش به خودش میگفت زگیل دارم با این حساب! خلاصه یکی دو ماه آخر (ینی همین اواسط فروردین 1400) دیگه انقد درد و سوزش و اون لرزش ویبره ماننده پاش زیاد شد که دیگه خجالت و تنبلی رو گذاشت کنار و رفتن دکتر زنان (خانم دکتر ملیحه کنعانی) دکتر تا معاینه کرده بود اون زائده گوشتی جوش مانند رو گفته بود این یه زائده گوشتی چرکی هس و اصلا هم زگیل نیس (باتوجه به اینکه مامانم میگفت خانم دکتر زگیل هس واقعاً؟ آخه ما اهل این کارا نیستیم و از این حرفا) بعد ایشون چند تا داروی آنتی بیوتیک نوشتن برا خشک کردن چرک ها تا بعدش عمل کنن (گفتن باید این زائده رو برداریم وگرنه سرطانی میشه اگه بمونه) حالا از عوارض داروها دیگه چیزی نمیگم که زیاد نشه فقط در این حد که مامانم رو تا حد یه آدم مچاله شده که توان بلند شدن نداره کشوند (پا درد شدید طوری که میگفت انگار چاقو میزنن به استخون پاهاش، که اونم متوجه شدیم از عوارض همون داروها بوده) خلاصه بعد دو سه هفته دارو خوردن چرک ها یکم کم شده بودن و اون زائده هم کمی کوچیکتر شده بود! همین دو هفته پیش بود که مامانم رو توی مطب خودشون عمل کردن و اون زائده رو با عمل باز سرپایی توی مطبشون خارج کردن و بعد زائده رو دادن به پاتولوژی! الان سوال ما و مشکل ما از اینجا تازه شروع میشه، متاسفانه جواب پاتولوژی که دو سه شب پیش به دستمون رسید زده تومور بدخیم بوده این زائده و ما الان کلا بهم خوردیم خانوادگی! همین خانم دکتر کنعانی زیر جواب آزمایش پاتولوژی نوشتن اورژانسی به دکتر آنکولوژی زنان باید مراجعه کنیم و خانم دکتر فاطمه قائم مقامی رو معرفی کردن بهمون! پریروز هم رفتیم بیمارستان مهر پیش خانم دکتر قائم مقامی برا ویزیت و ایشون هم مادرم رو معاینه کردن (هم جای عمل اون زائده گوشتی رو، هم دست به کشاله های دو طرف مادرم زدن و گفتن به احتمال زیاد لنفاوی ها هم درگیر شدن) و هم جواب آزمایش پاتولوژی رو دیدن و ایشون هم گفتن بله متاسفانه بدخیم هس و باید باز عمل بشین! گفتن کلا باید اون قسمت رو باز کنیم و پاکسازی کنیم و لنفاوی ها رو هم جدا کنیم، حتی گفتن انقد پاکسازی میکنیم که بعد از عمل میتونین عمل زیبایی انجام بدین اون قسمت ها رو!!! الان میخواستم با فرستادن عکس اون زائده و جواب پاتولوژی نظر شما رو هم به عنوان یه دکتر حاذق بدونیم و اینکه آیا به همین خانم دکتر قائم مقامی اعتماد کنیم و مادرم رو بدیم دست یه عمل جدید و سنگین دیگه؟ یا شما دکتر دیگه ای معرفی میکنین که حاذق تر و با تجربه تر باشن؟ و در آخر آقای دکتر آیا حال مامانم خوب میشه؟ ما خیلی نگرانیم و استرس داریم
    ببخشید انقد طولانی شد سوالم
    با سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۶ خرداد ۰( 5 سال پیش)
      سوال خود را خلاصه بیان کنید
    2. تصویر کاربر شهاب یکشنبه ۱۶ خرداد ۰( 5 سال پیش)
      خلاصه سوال: حدود 8 ماهی میشد که یه زائده گوشتی چرکی مانند یه جوش نسبتاً بزرگ (شبیه زگیل تناسلی) در کنار واژن مادرم نمایان شده بود همراه با درد و سوزش شدید و ترشح چرک سبز رنگ و خون و ایجاد لرزش در پا به صورت ویبره موبایل! خانم دکتر ملیحه کنعانی این زائده گوشتی رو عمل کردن و فرستادن پاتولوژی که جواب پاتولوژی رو بهتون فرستادم که متاسفانه تومور بدخیم گزارش شده! ایشون خانم دکتر فاطمه قائم مقامی به عنوان آنکولوژی زنان رو معرفی کردن برا ادامه درمان! خانم دکتر قائم مقامی هم گفتن باید عمل جراحی جدید بشن مادرم و تمام اون قسمت ها پاکسازی بشن حتی ممکنه غدد لنفاوی کشاله های ران هم آلوده شده باشن و باید برداشته بشن اونوقت! سوال ما اینجاست: نظر شما به عنوان یه دکتر با تجربه و حاذق چیست؟ جواب پاتولوژی رو نگاه کردین نظر شما چیست؟ بعدش آیا واقعا نیاز به عمل جدید برا پاکسازی های گسترده هست؟ آیا واقعا این سرطان بدخیم هس؟ خیلی نگران کننده هس؟ خدای نکرده اتفاقی برای مادرم نمیوفته که؟ خیلی نگرانیم و استرس داریم! درضمن شما خانم دکتر قائم مقامی رو برا همچین عمل بزرگ تایید میکنین؟ یا دکتر بهتر و باتجربه تر معرفی میکنین؟ (هرچند برا پسفردا وقت عمل گذاشتن، گفتن هرچه زودتر باید عمل بشن)
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۷ خرداد ۰( 5 سال پیش)
      در حیطه ی ارولوژی تیست ، با متخصص زنان و متخصص جراحی سرطان مشورت شود. فوق تخصص جراحی سرطان مثل دکتر شیر خدا در بیمارستان امام خمینی را پیشنهاد میدم
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر رضا جمعه ۱۴ خرداد ۰( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 492 مشاهده پرسش
    جوش سیاه چرک مانندی روی آلتم بود برداشتم خواستمم ببینم مشکلی نداره عوارضی داره
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۴ خرداد ۰( 5 سال پیش)
      اگر عفونت کرد باید انتی بیوتیک مصرف شه
  • تصویر کاربر سجاد یکشنبه ۱۶ خرداد ۰( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 464 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر چند دونه ریز رو الت تناسلی من بوجود آمده نمیدونم زگیل تناسلی هست یانه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۴ خرداد ۰( 5 سال پیش)
      عکس باز نمیشه مجدد بفرستید
    2. تصویر کاربر سجاد جمعه ۱۴ خرداد ۰( 5 سال پیش)
      جناب دکتر رو تلگرامتون فرستادم اینجا باز نمیشه
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۴ خرداد ۰( 5 سال پیش)
      همینجا بفرستید حجمش را کم کنید
    4. تصویر کاربر سجاد جمعه ۱۴ خرداد ۰( 5 سال پیش)
      الان فک کنم بتونید ببینید
    5. تصویر کاربر سجاد جمعه ۱۴ خرداد ۰( 5 سال پیش)
      ،
    6. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۶ خرداد ۰( 5 سال پیش)
      خیر زگیل نیست نیاز به اقدامی نیست
    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر رضا جمعه ۱۴ خرداد ۰( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 471 مشاهده پرسش
    سلام دکتر این زائیده ها زیر کلاهک آلت زگیل هستند؟یا پاپول مرواریدی؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۴ خرداد ۰( 5 سال پیش)
      به نظر زگیل نیست برای اطمینان تست hpv انجام شود
  • تصویر کاربر سجاد جمعه ۱۴ خرداد ۰( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 413 مشاهده پرسش
    سلام‌ جناب دکتر من مدتی طولانی هست که متوجه شدم دونه هایه خیلی ریزی روی التم هست ولی مشابه هیچ کدوم از این عکسایی که گذاشتین نبود ایا این دونه ها میتونه زگیل تناسلي باشند؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۳ خرداد ۰( 5 سال پیش)
      عکس بفرستید
    2. تصویر کاربر سجاد پنجشنبه ۱۳ خرداد ۰( 5 سال پیش)
      اینا
    3. تصویر کاربر سجاد پنجشنبه ۱۳ خرداد ۰( 5 سال پیش)
      اینا عکس
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۴ خرداد ۰( 5 سال پیش)
      زگیل نیست چیز مهمی نیست
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر حسین پنجشنبه ۱۳ خرداد ۰( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 422 مشاهده پرسش
    زائده‌ای روی آلت هست که نمیدونم زگیل هست یا نه.
    من هیچ گونه رابطه‌ی جنسی نداشتم.
    میخواستم بدونم اگر زگیل هست که درمان کنم.
    ممنون میشم راهنمایی کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۳ خرداد ۰( 5 سال پیش)
      مشکوک به زگیل است مراجعه کنید از نزدیک معاینه کنم در صورت تایید کرایو کنم
  • تصویر کاربر مجتبی پنجشنبه ۱۳ خرداد ۰( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 401 مشاهده پرسش
    متاسفانه درگیر زگیل تناسلی شده ام
    پس از مراجعه به پزشک با توجه به توصیه های جنابعالی به پزشک پیشنهاد استفاده از کرایو رو دادم
    که ایشان گفت این روش درصد خطای بابایی دارد
    و با انجام مورد دیگری و استفاده از چند ده سوزن بی حسی قصد رفع مشکل را داشت که قبول نکردم
    من در شهرستان زندگی میکنم
    و امکان مراجعه حضوری به تهران را ندارم
    آیا امکان معرفی پزشکی در مشهد جهت کرایو وجود دارد؟
    آیا کرایو نیاز به بی حسی دارد یا خیر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۳ خرداد ۰( 5 سال پیش)
      کرایو بهترین راه هست مشکل خاصی ندارد
  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۱۳ خرداد ۰( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 427 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشید
    ببخشید قسمتی از آلت تناسلیم یک قسمتی هست که به رنگ قرمز تیره هست و دقیقا جایی هست که رگ از اونجا رد میشه و پوست اون قسمت در حالت خوابیده برآمده تر از قسمت های دیگه هستش و در حالت نعوظ هم یک جایی مثل جا جوش روش وجود داره ولی هیچوقت چرک نکرده
    میخواستم ببینم که بیماری پوستی هست یا مثلا پارگی یا شکستی آلت یا نرمال هستش
    عکس هم ضمیمه شده
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۲ خرداد ۰( 5 سال پیش)
      عکس باز نمیشه مجدد بفرستید
    2. تصویر کاربر علی چهارشنبه ۱۲ خرداد ۰( 5 سال پیش)
      ارسال شد
    3. تصویر کاربر علی پنجشنبه ۱۳ خرداد ۰( 5 سال پیش)
      عکس 1
    4. تصویر کاربر علی پنجشنبه ۱۳ خرداد ۰( 5 سال پیش)
      عکس 2
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۳ خرداد ۰( 5 سال پیش)
      مشکل خاصی نیست پماد تریامسینولون بمالید هر ۸ ساعت
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر مهدی چهارشنبه ۱۲ خرداد ۰( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 448 مشاهده پرسش
    بنده چند زگیل تناسلی دارم روی بیضه و الت دو تا از اون ها چند رو فریز کردم و افتادن الان که دقت میکنم میبینم چند جای بدنم هم داشته ولی دقت نمیکردم مثل زیر چشم و زیر بغل و اطراف گردن و خانمم هم از بنده گرفته و در کنار مقعد یک دونه زدن
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۲ خرداد ۰( 5 سال پیش)
      مراجعه کنید معاینه کنم در صورتی که تشخیص زگیل باشه کرایو کنم
درحال دریافت اطلاعات
  • تصویر کاربر ک. جمعه ۹ خرداد ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 573 مشاهده پرسش
    با سلا م

    حدود دو هفته پیش بیضه هایم ضربه خورده و دچار بی اختیاری ادرار شدم
    البته اگه دیر دستشویی برم و ادرارم رو بیش از حد نگه دارم دیگه اختیار از دستم خارج میشه
    لطفا راهنمایی کنید
    هیچ علامت درد و ورو و تیرگی و .. ندارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۹ خرداد ۹۳( 1 دهه پیش)
      نوار مثانه بسیار کمک کننده است با شماره02122642744 تماس بگیرید
  • تصویر کاربر حسن سه شنبه ۶ خرداد ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 643 مشاهده پرسش
    آیا اسب سواری می تواند واریکوسل ایجاد کند ؟کلا فشار به بیضه میتواند واریکوسل ایجاد کند؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۶ خرداد ۹۳( 1 دهه پیش)
      نه ارتباطی ندارد
  • تصویر کاربر حسین دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 561 مشاهده پرسش
    با سلام-مدت یک هفته است که الت تناسلی من بطور کامل نعوذ(سفت) نم شود و هنگام نعوذ شدن نیز از وسط خم شده و باعث شده که زود ارضاء شوم در صورتیکه قبلا هیچ مشکلی نداشتم-سن 40 ساله
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۹۳( 1 دهه پیش)
      بلید معاینه شوید
  • تصویر کاربر امیر شنبه ۳۰ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 554 مشاهده پرسش
    در جواب شما آقای دکتر بله چند هفته قبل رابطه جنس داشتم البته محافظت شده. ترشح خاصی نداشتم و لی رنگ ادرار زرد رنگ شده بود
    در ضمن باید بگم که الان ظاهرا خوب شده و عادی هست باید نگران باشم و آزمایش خاصی بدم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۳۰ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش)
      نشانه بیماری ندارید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

جستجو

حالب

+54 مطلب