جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

درمان دارویی و خانگی برگشت ادرار در کودکان

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

حدود نیمی از موارد برگشت ادرار در کودکان بدون نیاز به جراحی و فقط با درمان دارویی و غیرجراحی و با انتظار، درمان می شوند (به ویژه در کودکان کم سنی که علت برگشت ادرار در آنها، ضعف خفیف عضلات مثانه در محل اتصال سوراخ های حالب بوده است.

برگشت ادرار از مثانه به حالب (ریفلاکس ادراری)

در شرایط طبیعی به دلیل شکل و وضعیت حمایتی عضلات مثانه در محل اتصال حالب ها به مثانه، برگشت ادرار از مثانه به حالب ها رخ نداده و حالب ها و کلیه ها از فشار بالای داخل مثانه و از ادرار احتمالاً عفونی داخل مثانه مصون هستند. بنا به دلایلی از جمله اشکال در شکل طبیعی محل اتصال حالب به مثانه یا ضعف عضلانی این قسمت از مثانه یا افزایش بیش از حد فشار داخل مثانه به دلیل مثانه عصبی یا انسداد خروجی مثانه یا … ممکن است ادرار از مثانه به درون حالب ها (و در موارد شدیدتر حتی تا کلیه ها) برگشت نماید.

برگشت ادراری

علایم برگشت ادرار در کودکان

-عفونت ادراری

در نیمی از کودکان مبتلا به عفونت ادراری و به ویژه دختر ها (پس از 6 ماهگی) برگشت ادرار دیده می شود. (در سن کمتر از شش ماهگی در صورت برگشت ادرار عفونی، شواهد عفونت منتشر در بدن و آسیب به عملکرد کلیه ها شایع تر است و این وضعیت به ویژه در پسر بچه های با دریچه مجرای خلفی ادراری بیشتر دیده می شود) عفونت ادراری ممکن است با یا بدون تب و شاید در همراهی با تهوع واستفراغ، اسهال یا یبوست و درد مبهم شکمی باشد.

-اختلال در ادرار کردن

که به صورت زور زدن حین ادرار کردن، قطع و وصل شدن جریان ادرار، قیچی کردن پاها، بیقراری حین ادرار کردن، شب ادراری (پس از آموزش کنترل ادرار) و … می باشد.

تشخیص برگشت ادرار 

در تشخیص علت برگشت ادرار در کودکان و یا مسیر و عوارض بیماری یاد شده ممکن است از روش های تشخیصی متنوعی بر اساس شرح حال اخذ شده و معاینه بالینی در هر مورد و روش های تصویربرداری یا آزمایشگاهی قبلی آن مورد، کمک گرفته شود. برخی از این روش ها عبارتند از: آزمایش کشت و کامل ادرار، عکس رنگی مثانه، عکس رنگی کلیه ها، سونوگرافی، اسکن هسته ای مثانه، اسکن هسته ای کلیه ها، بررسی داخل مثانه و مجرا با دوربین، نوار مثانه و ….

درمان برگشت ادرار در کودکان

حدود نیمی از موارد برگشت ادرار کودکان بدون نیاز به جراحی و فقط با درمان دارویی و غیرجراحی و با انتظار، درمان می شوند (به ویژه در کودکان کم سنی که علت برگشت ادراری در آنها، ضعف خفیف عضلات مثانه در محل اتصال سوراخ های حالب بوده و کلیه های آنها در اثر برگشت ادراری آسیب ندیده باشند).

در پسر بچه هایی که برگشت ادراری آنها به دلیل دریچه خلفی مجرا باشد، با انجام جراحی برای از بین بردن دریچه، مشکل آنها برطرف می شود. در مواردی که شدت برگشت ادرار در کودکان بالاست یا با گذشت زمان بیشتر می شود و نیز در مواردی که آسیب کلیه ها در اثر برگشت ادراری بیشتر می شود یا در مواردی که استریل نگه داشتن ادرار مقدور نیست و علی رغم مصرف آنتی بیوتیک، عفونت ادراری عود می کند و به ویژه در دختر هایی که بعد از سن پنج سالگی برگشت ادراری آنها باقیست، درمان جراحی پیشنهاد می شود.

درمان برگشت ادرار در کودکان

آشنایی با علت و دوره ی بی اختیاری ادراری، به کاهش تأثیرات روانی منفی حوادث ادراری کمک می کند. پزشکان از والدین سؤال می پرسند که کودک تا چه حد تحت تأثیر بی اختیاری ادراری قرار گرفته است، زیرا این موضوع می تواند بر تصمیم گیری در مورد درمان تأثیر بگذارد. درمان بی اختیاری ادراری بستگی به علت آن دارد. برای مثال، عفونت معمولاً با آنتی بیوتیک درمان می شود.

کودکانی با مشکلات مادرزادی یا ناهنجاری های جسمی، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشند. برای درمان مشکل بی اختیاری ادراری، بسته به این که در شب اتفاق می افتد یا در روز، اقدامات خاصی می توان انجام داد.

بی اختیاری اداری شبانه (شب ادراری)

مؤترین راهکار طولانی مدت، استفاده از هشدار خیس شدن رختخواب یا آلارم شب ادراری است. با وجود اینکه این روش زمان بر است، اما وقتی که کودکان برای پایان دادن به شب ادراری تشویق شوند و خانواده ها با جدیت برنامه را دنبال کنند، میزان موفقیت آن 70% خواهد بود. برطرف شدن کامل علائم، پس از 4 ماه استفاده ی شبانه از این آلارم اتفاق می افتد. تنبیه کودکان برای خیس کردن رختخواب واقعاً کارساز نیست. این روش فقط عزت نفس کودک را پایین می آورد. قرص های خوراکی مانند دسموپرسین  و ایمی پر امین می توانند تعداد دفعات خیس کردن رختخواب را کاهش دهند.

گرچه با قطع دارو ها در اکثر کودکان، دوباره خیس کردن رختخواب اتفاق می افتد. والدین و کودکان باید از این احتمال آگاه باشند و اگر دوباره شب ادراری شروع شد، کودکان را تخریب شخصیتی نکنند. در حال حاضر، داروی ایمی پر امین به ندرت تجویز می شود، زیرا در موارد بسیار اندک می تواند موجب مرگ ناگهانی شود.

بی اختیاری ادرار در روز

اقدامات کلی ممکن است شامل تمرینات مهار ادرار فوری (تقویت اسفنکتر مجرای ادرار) باشد.

✔️ به تدریج طولانی کردن فاصله زمانی های رفتن به دستشویی (اگر فکر می کنید که کودک عضله مثانه ی ضعیفی دارد یا تخلیه ناکارآمد دارد)

✔️ تغییر رفتار (برای مثال، به تأخیر انداختن ادرار) از طریق تقویت مثبت رفتار و برنامه ریزی برای ادرار کردن

✔️ یادآوری زمان ادرار کردن به کودکان با ساعت زنگ دار یا آلارم تلفن همراه

✔️ انجام روش هایی که مانع از نگه داشتن ادرار در واژن می شوند (برای مثال، نشستن رو به عقب در توالت یا با زانو های با فاصله)

✔️ به کودکان نحوه تمرینات کنترل عضلات کف لگن (پیشابراه، واژن، مثانه و مقعد) و عضلات شکم را برای هماهنگی عضلات دستگاه ادراری آموزش دهید.

بی اختیاری ادرار در روز

برای آموزش تمرینات مهار ادرار فوری، به کودکان بگویید به محض اینکه احساس نیاز فوری به ادرار کردن پیدا می کنند، به دستشویی بروند و زمانی که در دستشویی هستند، از آنها بخواهید که تا جایی که می توانند ادرار خود را نگه دارند. وقتی که دیگر قادر به نگه داشتن ادرار خود نباشند، آنها باید شروع به ادرار کردن کنند اما هر چند ثانیه یک بار ادرار کردن را متوقف کنند و سپس دوباره آن را شروع کنند. این تمرین، عضله اسفنکتر مجرای  ادراری را تقویت می کند و به کودکان این اعتماد به نفس را می دهد که پیش از بروز حادثه ادراری ناخواسته، به دستشویی بروند.

این تمرین پس از معاینه کودک توسط پزشک، باید به او آموزش داده شود. دختربچه هایی که به چسبندگی لابیا دچار هستند، باید از کرم های حاوی استروژن استفاده کنند. اگر مشکل مربوط به اسپاسم مثانه باشد، دارو هایی مانند اُکسی بوتینین و تولترودین می توانند به درمان کمک کنند.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فلوشیپ فوق تخصصی درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی  

عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه شهید بهشتی تهران ، عضو انجمن ارولوژی اروپا ، امریکا و آسیا

3.6/5 - (11 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محمود چهارشنبه ۱۵ مهر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 175 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت جناب دکتر کرمی
    اینجانب متولد 57 میباشم و از 23 سالگی دچار ادرار قطره ای میباشم طوری که بعد از ادرار چند قطره در مجرای ادار مانده که ممکن است با چند بار فشار مجرا هم خارج نشود و بعد از بلند شدن و موقع راه رفتن و یا سرفه کردن یا خندیدن یا خم شدن و ... از مجرا خارج می شود بخصوص فصل زمستان که هوا سرد می شود این وضعیت بد تر می شود یعنی راحتتر از بدن خارج می شود چند دکتر رفتم و راحت بگم نمی دونم کدوم دانشگاه مدرک گرفتند که قرصهای بی خودی و موقتی تزریق می کردند که یا تاثیر موقتی می گذاشت و یا اصلا بی تاثیر می بود لطفا راهنمای نمایید .
    متشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۵ مهر ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام باید سیستوسکوپی شوید
  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۱۳ مهر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 165 مشاهده پرسش
    سلام من در ادرارم چن وقت خون هست.ادرار خونی دارم .امکان سنگ کلیه هست درضمن کمرم خیلی درد میکنه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۳ مهر ۹۴( 8 سال پیش)
      سونوگرافیبکنید
  • تصویر کاربر saeed شنبه ۲۸ شهریور ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    با سلام.ممنون از پاسختون.دکتر کرمی من بیست و پنج سال سن دارم و درکودکی هم شب ادراری داشتم تا سن سیزده یا چهارده سالگی .ولی الان بعضی شبها به مقدار کمی بی اراده ادرار خارج میشه .فرمودید که باید نوار عصب مثانه بگیرم .ازچهار پنج سال پیش تا الان مقدار اد اری که شبانه خارج میشد خیلی کم بود ولی الان داره بیشتر میشه .میخواستم ببینم حتما باید به دکتر کلیه و مجاری ادراری مراجعه کنم و راه درمان هم دارد؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۸ شهریور ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام باید بررسی شوید
  • تصویر کاربر مجتبی شنبه ۲۸ شهریور ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 453 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض ادب و احترام خدمت جناب اقای دکتر

    ابتدا پوزش میخواهم که کمی طولانی میشود توضیحاتم ولی خواهشا دکتر بنده را راهنمایی نمایید که به شدت دچار مشکل شده ام.

    دکتر مشکل بنده این است که بعد از ادرار و استبراء دوباره پس از چن لحظه و دقیقه احساس میکنم کمی ادرار در حال خارج شدن است که پس از بررسی های مکرر متوجه شدم که ادرار خارج میشود.

    البته دکتر نهایتا یک قطره میشودپس از استبراء. اما نکته اینجاست که بعضا با گذشت زمان و البته تکرار استبراء و غیره و ذلک باز هم میزان خفیفی ادرار نشت میکند انگار همیشه میزان کمی ادرار در محرا وجود دارد،

    که با تکان خوردن یا دست زدن به الت یا بعضا بدون هیچ حرکت خاصی ،خارج میشود.با استفاده از قرص فنازوپیریدین و گذاشتن دستمال متوجه شدم .این اتفاق بعضا بدون هیچ حرکت خاصی مثل خنده یا سرفه و یا ...می افتد .و بعضا هم با حرکتی مثل غلتیدن در خواب

    و یا مثلا جناب دکتر بعد از گذشت ۱۰ دقیقه استبراء میکنم و حتی رطوبت چسبناک خارج میشود ،ولی باز هم کمی ادرار در حدی که فقط سر الت تر شود و کمی نشت کندو اثری بر دستمال بگذارد خارج میشود .

    و هنگامی که مثانه ام پر است و ادرار را تحمل مینمایم با اینکه هیچ حسی مبنی بر خروج ادرار بهم دست نمیدهد ولی باز کمی خفیف ترشح میکند .

    جسارتا تکرر ادرار ندارم ...سوزش ندارم ...رنگ ادرارم معمولی و بسته به مصرف یا عدم مصرف مایعات روشن و کمی تیره میشود.
    بدون بو میباشد و درد و نکته ی غیر طبیعی هم ندارم و داروی خاصی هم مصرف نمیکنم ..البته جناب دکتر کمی وسواسی هستم ولی چون با قرص تغییر دهنده رنگ ادرار امتحان کرده ام مطمئن شده ام

    پیش همکاران شما مراجعه کرده ام ولی نتیجه خاصی حاصل نشد ..ورزش کگل را پیشنهاد دادند که به مدت ۲ ماه حداقل به طور میانگین حالا یه روز بیشتر یه روز کمتر روزانه ۶۰ تا ۷۰ انجام دادم ۲۰ ثانیه انقباض ۲۰ ثانیه استراحت

    و بیشتر این ورزش در حالت ایستاده با پاهای باز به اندازه عرض شانه و خوابیده به رو بوده است.البته هنوز هم کم و بیش ادامه میدهم ولی هیچ تاثیر چشمگیر و یا بنظرم کم و معمولی مشاهده نشده است.



    ببخشید توضیحاتم طولانی شد خواهشمندم مرا راهنمایی کنید ‌ اگر ازمایش خاصی که میتواند وضعیت مرا مشخص کند بفرمایید چیست .البته همکاران شما قرص دترول و ویتامین و کلو پرامین هم داده بودند که تاثیری نداشته ..

    دکتر بقدری مستاصل شده ام که حتی به جراحی هم در صورت نیاز راضی شده ام ..اخر نمیشود که هی نشت خفیف داشته باشد .

    باز هم ببخشید بابت وقت ارزشمندتان و ممنون از حسن نظر شما.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۸ شهریور ۹۴( 8 سال پیش)
      09351142080 نوار عصب مثانه بگیرید
    2. تصویر کاربر مجتبی شنبه ۲۸ شهریور ۹۴( 8 سال پیش)
      با عرض سلام مجدد خدمت جناب دکتر کرمی

      ممنون از لطف جنابعالی به جهت راهنمایی ارزشمندتان
      با ارزوی سلامتی و توفیقات روز افزون برای حضرتعالی و سایر همکارانتان.

      باز هم سپاسگزارم
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۸ شهریور ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام ممنون
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر سمیه چهارشنبه ۲۵ شهریور ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید،،میخواستم دلیل دفع لخته خون از مجرای ادرارمو بدونم و اینکه با ازمایش کشت ادرار دکتر گفتن عفونت مثانه داری و سوزش ادرار از اون منشا میگیره،،،ایا اگه سرطان داشته باشم تو ازمایش علامت خاصی ازش مشهودهست یانه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۵ شهریور ۹۴( 8 سال پیش)
      سونوگدافی کنید
  • تصویر کاربر محمد جمعه ۲۰ شهریور ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر کرمی .
    من چند سال پیش به خاطر اینکه فکر میکردم آلت تناسلیم کوچیکه با دستم به زور اونو میکشیدم که شاید آلتم بلند تر بشه و لی افسوس اینکه بعد از یه مدت وقتی میخواستم ادرار کنم چند قطره از ادرارم توی آلتم میمونه و بعد از خم و راست شدن میاد بیرون و لباسم کثیف میشه . موندم چکار کنم آقای دکتر شمارو به قرآن کمکم کنید نمیدونم مشکلمو باید چطور حل کنم اخه هر وقت میرم ادرار کنم باید بعد ادرار رو آلتم دستمال کاغذی بزارم که ادرارم به لباسم نخوره و کثیف نشه . شمارو به خدا قسم میدم کمکم کنید .
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۰ شهریور ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام ارتباطی ندارد عصبی و تلقین است
  • تصویر کاربر نوره جمعه ۲۰ شهریور ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 182 مشاهده پرسش
    سلام دکتر نوره مالیدن خوبه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۰ شهریور ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام متوجه نشدم
  • تصویر کاربر فاطمه جمعه ۲۰ شهریور ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 195 مشاهده پرسش
    با سلام ببخشید ازمایش یادم رفت در سوالم پیوست کنم
    Urineanalysis -
    Color Yellow
    Appereance Clear
    Specific Gravity 1.025
    PH Neutral
    Blood Trace
    WBC/hpf 4-6
    RBC/hpf 4-6
    Mucous Few
    Others 0-1WBC clumps/LPF
    Epithelial cells/Lpf 10-15
    Bacteria Few
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۰ شهریور ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام بیشتر به نفع عفونت است
  • تصویر کاربر مریم جمعه ۲۰ شهریور ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 248 مشاهده پرسش
    با سلام
    من حدود چند ماهی است که دست چپم دچار ورم شده که وقتی از غذای کم نمک استفاده می کنم ورمش کمتر ميشه.اما دست راستم هم به تازگی احساس می کنم دچار ورم شده.حتی سایز پاهایم یک شماره بیشتر شده. کمر دردهای شدید هم گاهی اوقات دارم.می خواستم ببینم آیا دچار بیماری کلیه شدم یا نه؟اگر جوابتو مثبته چه درمانی لازم دارم.
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۰ شهریور ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام باید بررسی شوید
  • تصویر کاربر حسین جمعه ۲۰ شهریور ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    سلام
    آقای دکتر آزمایش خون و ادرار 24 ساعته دادم نتایج
    کراتین خون1/2
    کراتین ادرار 1950
    پروتیین ادرار 88
    حجم ادرار 1000
    آیا خوبه ازمایش ها؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۰ شهریور ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام خوب است
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

گاهی یک سنگ کلیه چپ حتی خیلی ریز به اندازی یک شن می تواند باعث دردی وحشتناک…
انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر