جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

برش پروستات از طريق عمل جراحی turp

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

سوالی که معمولا برای افراد مختلف پیش می اید این است که turp چیست? در جواب باید گفت که عمل turp، بُرش پروستات از راه مجرای ادرار (TURP) و یک عمل جراحی استاندارد برای درمان بزرگی (خوش خیم) پروستات است.

هدف این جراحی، برداشتن بخشی از پروستات است که موجب بروز علائم شده است. این روش جراحی، نوعی درمان “کم تهاجمی” تلقی می شود. افرادی با حجم پروستات 30 تا 80 میلیمیتر، مناسب ترین گزینه برای این عمل هستند.  

عمل turp چگونه انجام می شود؟

این جراحی تحت بیهوشی عمومی یا بیحسی نخاعی انجام می شود. در این جراحی، پزشک از یک رسکتوسکوپ، برای ورود به مثانه از راه مجرای ادراری استفاده می کند. رسکتوسکوپ، نوعی اندوسکوپ است که با یک حلقه ی سیمی در انتهای خود، پروستات را با جریان الکتریکی فرکانس بالا، بُرش می دهد.

علاوه بر این، وجود یک دوربین روی رسکتوسکوپ، به پزشک این امکان را می دهد که پروستات را از طریق تصاویری با کیفیت بالا، روی یک صفحه ی ویدیویی بررسی کند. در طول جراحی، پزشک با استفاده از این حلقه، آدنوم (تومور خوش خیم) را به صورت تکه هایی کوچک از مثانه و مجرای ادراری خارج می کند.

درمان پروستات1

برای اطمینان از برقراری جریان ادرار پس از جراحی، یک کاتتر درون مثانه قرار داده می شود. سپس، مثانه و مجرای ادرار از طریق کاتتر با یک مایع استریل شست و شو داده می شوند تا از تشکیل لخته جلوگیری شود. کاتتر به مدت 1 الی سه روز در جای خود باقی می ماند، تا زمانی که زخم ها بهبود پیدا کنند و خودتان بتوانید ادرار کنید.

توصیه های قبل از عمل TURP

پزشک به شما دستورالعملی در مورد نحوه آماده سازی برای عمل جراحی ارائه می دهد. جهت آمادگی برای بیهوشی، باید 6 ساعت قبل از جراحی از خوردن، آشامیدن و یا سیگار کشیدن خودداری کنید.

  • در صورت وجود عفونت های ادراری باید با انجام آزمایش و خوردن آنتی بیوتیک کاملاً عفونت ادراری را کنترل کرد.
  • در صورت مصرف داروهای رقیق کننده خون از جمله آسپرین و وارفارین باید یک هفته قبل از عمل با نظر پزشک دارو قطع گردد.
  • عمل جراحی turp با بی حسی موضعی نخاعی انجام می شود.
  • این عمل روی توانایی جنسی تأثیری ندارد ولی اغلب باعث ریزش مایع منی به مثانه می شود که با ادرار دفع می گردد.
  • به مدت 24 ساعت بعد از عمل سوند مجرا برای شستشو و جلوگیری از لخته شدن ادرار گذاشته می شود.
علل درد و سوزش ادرار

پیگیری های بعد از عمل

اولین ویزیت شما دو هفته پس از جراحی خواهد بود. برای تعیین نوبت، با مطب و یا کلینیک پزشک خود تماس بگیرید. بزرگ شدن پروستات در بیش از 90 درصد موارد خوش خیم است ولی گاهی در موارد اندک، متاسفانه بزرگی پروستات همراه با سرطان پروستات می باشد.

بافتهای بریده شده از پروستات به آزمایشگاه فرستاده می شود تا اگر بزرگی پروستات همراه با سرطان باشد، تشخیص داده شود. در اولین مراجعه به پزشک، جواب پاتولوژی را از آزمایشگاه اخذ و همراه خود بیاورید.

چه زمانی می توانم فعالیت های روزمره خود را از سر بگیرم؟

شما معمولاً 2 تا 3 روز پس از جراحی، از بیمارستان مرخص می شوید. مدت زمان بستری شدن ممکن است در بین کشورهای مختلف، متفاوت باشد. ادرار شما ممکن است به مدت چند روز خونی باشد. همچنین ممکن است به مدت چندین هفته، از نیاز فوری به ادرار و یا درد به هنگام ادرار رنج ببرید.

قرص سیالیس

به مدت 4 تا 6 هفته پس از جراحی:

  • روزانه 1 تا 2 لیتر آب بنوشید.
  • اجسام سنگینتر از 5 کیلوگرم بلند نکنید.
  • ورزش سنگین انجام ندهید و دوچرخه سواری نکنید.
  • وارد حمام آب گرم و سونا نشوید.
  • با تنظیم برنامه غذایی خود، از یبوست جلوگیری کنید.
  • درمورد داروهای قبلی خود با پزشک مشورت کنید.

به مدت 2 تا 3 هفته، از برقراری رابطه ی جنسی خودداری کنید. ممکن است پس از جراحی برش پروستات از راه مجرای ادرار، انزال معکوس را تجربه کنید. این شرایط، زمانی رخ می دهد که مِنی در حین ارگاسم به جای بیرون آمدن از آلت تناسلی وارد مثانه شود.

در صورت وقوع شرایط زیر باید با پزشک خود مشورت کنید یا دوباره به بیمارستان مراجعه کنید:

  • تب بالا
  • ناتوانی در ادرار کردن
  • خونریزی یا درد شدید

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فلوشیپ فوق تخصصی درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی  

عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه شهید بهشتی تهران ، عضو انجمن ارولوژی اروپا ، امریکا و آسیا

2.2/5 - (4 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محمدحسین جمعه ۲۹ مرداد ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 219 مشاهده پرسش
    سلام وعرض ادب
    35 ساله هستم - پس از سوزش ادرار و درد آلت به پزشک مراجعه کردم - آزمایش یکبار و سونوگرافی دوبار انجام دادم - سونوگرافی اول یکسال پیش بود که تو پروستات یک کیست به قطر یک سانتی متر نشان داد و حجم پروستات 24 سی سی بود که تشخیصش پروستاتیت بود - بار دوم یکماه پیش بود به فاصله یکسال از سونوگرافی اول که حجم پروستات 27 سی سی شده بود و قطر کیست داخل پروستات از یک سانت به یک سانت ونیم افزایش پیدا کرده بود - آزمایشات کلی انجام دادم مشکلی نداشت وهمه چیز نرمال بود - پی اس ای نرمال بود - مشکل درد در ناحیه آلت همچنان پابرجاست و پس از نزدیکی ناحیه بین مقعد تا آلت درد میگیره و چند روز یکبار سوزش ادرار هم دارم ، خارش تو مجرا هم بعضی وقتها هست - کلیه ها سالم ، مثانه سالم - داروهای مصرفی ام در این مدت بصورت دوره ای سیپروفلوکساسین ، ترازوسین ، سفیکسین ، نوروبیون ، گاباپنتین ، پروسترب بوده که پزشک متخصص تجویز کرده است - چیزی که الان نگرانم کرده بیشتر بحث این کیست هست که چیکار کنم بزگتر نشه - آیا این کیست درمانی داره؟ وجودش کی میتونه خطرآفرین باشه ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۹ مرداد ۹۵( 7 سال پیش)
      نياز به درمان نداريد
  • تصویر کاربر جواد جمعه ۲۹ مرداد ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 220 مشاهده پرسش
    باعرض سلام..
    48سال دارم.یه چندماهیست که حدود 3 یا 4 باردر این مدت تکرر ادرار گرفتمو سوزش(شاشبند)و این مشکل در هر بار از چند دقیقه شروع شده و تا 3/4ساعت بعضی وقتها ادامه داشته تا بهبود پیدا کردم...و این مشکل کمی نگرانم کرده؟
    با تشکر فراوان..
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۹ مرداد ۹۵( 7 سال پیش)
      بايد بررسي شويد
  • تصویر کاربر homayoon دوشنبه ۲۵ مرداد ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 223 مشاهده پرسش
    با سلام جناب دكتر پدر من بيمار شماست و دچار سرطان پروستات شده است شما با ايشان گفته بوديد هم ميتواند پروستات رو برداريد و هم ميتونيد هورمون درماني و پرتودرماني انجام دهد كه پدرم طي دوماه دوامپول هورمون درماني تزريق كرده است و هنوز پرتو درماني را شروع نكرده است الان ايشون پشيمان شده و مايل است پروستات را عمل كنيد ايا با توجه به تزريق امپولهاي هورمون مشكلي ندارد ؟ و ميتونه عمل را انجام دهد ضمنا سن پدرم ٦٧ است باتشكر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۵ مرداد ۹۵( 7 سال پیش)
      بياييد ببينم ٠٩٣٥١١٤٢٠٨٠
  • تصویر کاربر مجتبي یکشنبه ۲۴ مرداد ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 202 مشاهده پرسش
    آيا دارو براي درمان پروستات با psa27درمان پذير است يا خير؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۴ مرداد ۹۵( 7 سال پیش)
      بايد نمونه برداري كنيد
  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۳ تیر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 253 مشاهده پرسش
    باعرض سلام و خسته نباشيد خدمت جناب آقاي دكتر كرمي ميخواستم بپرسم من پدرم پنج سال پيش عمل پروستارت انجام داده در همدان الان بيست روزي درد داره كه بوردم ايشون رو براي سونوگرافي در جواب گفتن كه پروستارت افزايش 33cc داشته ميخواستم ببينم دباره امكان بزرگ شدن پروستارت ايشون هست و يا با دارو ميتونه پيشگيري كنيم و گفتن بايد با pca كنترل بشه ميخواستم اگه امكانش هست منو راهنايي كنيد براي درمان بهتر پدرم مرسي ممنونم از شما آقاي دكتر كرمي
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۳ تیر ۹۵( 7 سال پیش)
      بله درست است
  • تصویر کاربر سهراب چهارشنبه ۱۱ فروردین ۹۵( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 224 مشاهده پرسش
    با عرض سلام خدمت اقای دکتر
    اینجانب دارای 41 سال می باشم دارای مشکل سوزش ادرار و درد آرام بعد از ادرار داشتم به متخصص مراجعه کردم این آزمایش را برای من تجویز کردن و جواب را امروز گرفته ام و پیش متخصص نبردم و به شرح زیرمی باشد.
    prostatic specific antigen = 0.635
    free p.s.a = 0.249
    لطفا جواب را برام تشریح نمایید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۱ فروردین ۹۵( 8 سال پیش)
      جای نگرانی نیست
  • تصویر کاربر حیدر سه شنبه ۲۲ دی ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 223 مشاهده پرسش
    سلام دکتر .من 43 سال سن دارم التهاب شدید در مجاری ادار دارم آزمایش دادم چیزی نشون نداد یک بار سیتوسکوپ انجام دادم گفتن چیزی نیست عفونت داری دارو هم سیپروفلکساسین و تامسولوسین و کلر دیاز پوکساید مصرف کردم زیاد خوب نشدم ادرارم هم راحت تخلیه میشه .همیشه از سرطان پروستات میترسم .بفرمایید چکار کنم .اگه لازمه بیام خدمتت .ممنونم .ساکن اراک هستم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۲ دی ۹۴( 8 سال پیش)
      نگران نباش
  • تصویر کاربر عماد دوشنبه ۷ دی ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 215 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من 27سالمه مجرد هستم چند ماه داخل منی خون هست وقرص تاوانکس .افلوکساسین .سیپروفلکساسین. ترازسیون . فنستراید . ویتامین ای.آمپول آمیکاسین استفاده کردم خوب نشدم و عمل سیستوسکوپی کردم بم گفتن پروستات خیلی ملتهب و سرخ رنگ و تنگی کردن مثانه هم داری ولی با مصرف این همه دارو بعد 4.و5 هنوز خون در منی هست .آقای دکتر باید چکارکنم ؟ لطفا راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۷ دی ۹۴( 8 سال پیش)
      مهم نیست سایت من را در این مورد مطالعه کنید
  • تصویر کاربر ailen سه شنبه ۸ دی ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 282 مشاهده پرسش
    با سلام و وقت بخیر
    جناب دکتر پدر من 64 سال دارن و به تازگی در ادرارشون خون مشاهده کردن،آزمایشی که انجام دادن مقدار total psaبرابر 2.3و مقدار free psaبرابر 0.45 بوده،میخواستم ببینم مشکلشون جدی هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۸ دی ۹۴( 8 سال پیش)
      02122642744 سیستوسکوبی
  • تصویر کاربر جواد سه شنبه ۸ دی ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید
    وزن پروستات من 36 گرم و psa 10 است لطفا راه درمان را اعلام فرمائید
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۸ دی ۹۴( 8 سال پیش)
      02122642744 حتما نمونه برداری فیلم من در سایتم را ببینید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر