جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

سنگ بزرگ تخم مرغی در مثانه

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

سنگ مثانه توده هایی سختی از مواد معدنی است که میتواند هنگامی که مثانه به طور کامل از ادرار خالی نباشد درون آن تشکیل شود.


علائم ایجاد سنگ مثانه چیست؟

سنگ های مثانه اگر به مقدار کافی کوچک باشند ممکن است هنگام ادرار کردن دفع شوند و هیچ علائمی ایجاد نکنند. اما بیشتر افرادی که سنگ های مثانه دارند علائمی به دلیل این که سنگ، دیواره مثانه را تحریک می کند یا جریان ادرار را مسدود می سازد تجربه می کنند. علائم معمول سنگ های مثانه شامل موارد زیر هستند:

✅ درد در پایین شکم، چیزی که اغلب میتواند شدید باشد (مردان همچنین ممکن است درد در اطراف یا درون آلت تناسلی خود داشته باشند)

✅ درد یا سختی هنگام ادرار کردن

✅ تکرر ادرار (به خصوص در شب)

✅ ادرار کدر یا تیره رنگ

✅ وجود خون در ادرار

بیشتر موارد سنگ های مثانه به دلیل ارتباط با بزرگی پروستات مردان 50 سال یا بالاتر را درگیر میکند. اما هم مردان و هم زنان میتوانند دچار سنگ های مثانه شوند.

این که کودکان دچار سنگ مثانه شوند نادر است. در کودکان، سنگ های مثانه می توانند منجربه شب ادراری شود، در بعضی از کودکان پسر ممکن است باعث نعوظ مانا، یک نعوظ اغلب دردناک که میتواند چند ساعت باقی بماند شود.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورتی که هر یک از علائم بالا را تجربه کردید به پزشک مراجعه کنید، به خصوص اگر درد در پایین شکم، تکرر ادرار یا وجود خون در ادرار داشتید. این علائم ممکن است لزوما به دلیل سنگ های مثانه ایجاد نشوند، اما نیاز است که مورد بررسی قرار  بگیرند.

احتمالا ابتدا آزمایش خون و ادرار انجام شود. آزمایش خون مشخص خواهد کرد که آیا درون مثانه شما عفونت وجود دارد یا خیر. مرحله بعدی گرفتن عکس اشعه ی ایکس از مثانه شما است. تمام انواع سنگ های مثانه به وضوح روی عکس اشعه ی ایکس مشخص نخواهند شد، از این رو نتیجه ی منفی اشعه ی ایکس همیشه به معنی عدم وجود سنگ نیست.

سنگ مثانه

اسکن سونوگرافی ممکن است به جای اشعه ی ایکس استفاده شود. همچنین سنگ مثانه می تواند توسط سیستوسکوپی مشخص شود. در سیستوسکوپی لوله ای نازک و فیبری که در سر آن چراغ و دوربین وجود دارد (سیستوسکوپ) به درون مجرای ادراری وارد میشود (لوله ای که ادرار را از بدن خارج میکند) و به مثانه می رسد.

دوربین تصاویر را روی صفحه نمایش پخش میکند، چیزی که توسط یک اورولوژ مشاهده میشود (کسی که در درمان بیماری های مثانه تخصص دارد).

علت ایجاد سنگ مثانه چیست؟

سنگ های مثانه معمولا هنگامی ایجاد میشوند که شما نتوانید تمام ادرارتان را تخلیه کنید. دلیل اصلی برای مردان بزرگی غده پروستات است که جریان ادرار را مسدود میکند.

اگر ادرار برای مدتی طولانی در مثانه باقی بماند، مواد شیمایی موجود در ادرار کریستال هایی ایجاد میکنند، چیزی که سخت شده و سنگ های مثانه را تشکیل می دهند.

درمان سنگ مثانه

معمولا برای خارج کردن سنگ ها از مثانه نیاز به جراحی است. متداول ترین فرآیند cystolitholapaxy است، چیزی که در آن لوله ای نازک (سیستوسکوپ) که در نوک آن دوربین وجود دارد برای یافتن سنگ مورد استفاده قرار می گیرد. بعد از آن سیستوسکوپ از وسیله خرد کننده سنگ، لیزر یا سونوگرافی استفاده می کند تا سنگ را قبل از خارج کردن خرد کند.

وقتی ممکن باشد، مهم است که علت زمینه ای ایجاد سنگ مثانه درمان شود تا از ایجاد سنگ های مثانه جدید در آینده پیشگیری شود.

پیشگیری از سنگ مثانه

اگر شما سنگ مثانه داشته اید، ممکن است دوباره به آن دچار شوید. چیزهایی هستند که میتوانید برای پیشگیری از ایجاد دوباره آن ها انجام دهید.

برای جلوگیری از سنگ مثانه میتوان کار های زیر را  انجام دهید.

1- برای کاهش غلظت ادرارتان مایعات مصرفی خود را به روزی 2 تا 3 لیتر افزایش دهید.

2- مثانه خود را منظم و بدون تاخیر تخلیه کنید

3- 10 تا 20 ثانیه بعد از تلاش اولتان دوباره سعی کنید ادرار کنید (اگر در مرحله اول نمی توانید ادرار خود را به صورت کامل تخلیه کنید)؛ این کار ادرار کردن دوگانه نامیده میشود و به تخلیه موثرتر مثانه کمک میکند

4- از ایجاد یبوست پیشگیری کنید (ممکن است لاگزاتیو تجویز شود)

بیماری های مثانه

1- مثانه نوروژنیک

مثانه نوروژنیک مشکلی است که در آن اعصابی که مثانه را کنترل میکنند آسیب می بینند. این آسیب از تخلیه ی کامل مثانه جلوگیری میکند. این موضوع میتواند به دلیل آسیب به اعصاب نخاعی یا مشکلی که به سیستم عصبی آسیب رسانده است مانند بیماری اعصاب حرکتی یا اسپینا بیفیدا ایجاد شود.

بیشتر افرادی که مثانه نوروژنیک دارند نیاز به لوله ای به اسم کاتتر دارند که وارد مثانه شان شده و ادرار را تخلیه میکند. این فرآیند به اسم کاتترگذاری ادراری شناخته میشود.

گرچه کاتتر به صورت علمی موثر است، اغلب مقدار کمی ادرار درون مثانه باقی می ماند، چیزی که میتواند منجربه تشکیل سنگ های مثانه شود.

2- افتادگی مثانه

افتادگی مثانه مشکلی است که زنان را درگیر میکند، و زمانی ایجاد میشود که دیواره مثانه تضعیف شده و روی واژن بیافتد. این موضوع میتواند جریان خروجی ادرار از مثانه را مسدود کند.

افتادگی مثانه میتواند هنگام دوره های افزایش تنش مانند هنگام زایمان یا بلند کردن اجسام سنگین، یا هنگام زور زدن در موقع یبوست، ایجاد شود.

3- دیورتیکول مثانه

دیورتیکول مثانه کیسه هایی هستند که در دیواره مثانه ایجاد میشوند. اگر دیورتیکول های مثانه خیلی بزرگ شوند، میتوانند تخلیه کامل مثانه توسط فرد را مشکل کنند. دیورتیکول های مثانه میتوانند از بدو تولد یا به عنوان عارضه ای از عفونت یا بزرگی پروستات ایجاد شوند.

جراحی های مثانه

جراحی تقویت مثانه

جراحی تقویت مثانه چیزی است که در آن قسمتی از روده برداشته شده و به مثانه چسبانده میشوند تا آن را بزرگ تر کند. این کار ممکن است راهی موثر برای درمان نوعی از بی اختیاری ادرار به اسم بی اختیاری فوری باشد. اما این کار میتوانید گاهی عاملی برای ایجاد سنگ های مثانه باشد.

Cystolitholapaxy از طریق مجرای ادرای

Cystolitholapaxy از طریق مجرای ادرای متداول ترین روشی است که برای درمان بزرگسالانی که سنگ مثانه دارند استفاده میشود. جراح لوله ای کوچک و محکم که در انتهایش دوربین دارد (سیستوسکوپ) را به درون مجرای ادراری شما وارد کرده و آن را به مثانه شما می رساند. دوربین به یافتن مکان سنگ های مثانه کمک میکند.

لیزر سنگ مثانه

یک دستگاه خرد کننده، لیزر یا امواج فراصوت که از طریق سیستوسکوپ منتقل میشوند میتوانند استفاده شوند تا سنگ به قطعات کوچک تر شکسته شود، قطعاتی که میتوانند از طریق مایعات از مثانه شما دفع شوند. این درمان تحت بیحسی موضعی یا بیهوشی عمومی انجام میشود، از این رو شما طی این درمان دردی احساس نخواهید کرد.

خطر ایجاد عفونت در طی این فرآیند وجود دارد، پس ممکن است به شما آنتی بیوتیک برای احتیاط داده شود. همچنین خطر کوچکی برای آسیب به مثانه وجود دارد.

سوپروبیک پوستی

این روش معمولا در کودکان برای پیشگیری از آسیب به مجرای ادراری استفاده میشود. همچنین این روش در بزرگسالانی که سنگ بزرگی دارند استفاده میشود. به جای وارد کردن لوله ای به مجرای ادراری، جراح برش کوچکی روی پوست در زیر شکم ایجاد میکند. بعد از آن برش دیگری روی مثانه ایجاد میشود و سنگ میتواند خارج شود. این روش با استفاده از بیهوشی عمومی انجام میشود.

جراحی باز

جراحی باز اغلب در مردانی که پروستات خیلی بزرگی دارند یا اگر سنگ خیلی بزرگ باشد، استفاده میشود. این روش شبیه به درمان قبلی است، فقط جراح برش بزرگ تری روی شکم و مثانه ایجاد میکند. این روش ممکن است با دیگر انواع جراحی ترکیب شود، مانند برداشت قسمتی یا تمام پروستات یا دیورتیکول مثانه.

عیب جراحی باز این است که باعث درد بیشتری بعد از جراحی شده و مدت بهبودی بیشتری نسبت به بقیه انواع جراحی ها دارد. اما درصورتی که سنگ مثانه بزرگ باشد این روش نیاز است. شما نیاز به استفاده از کاتتر تا یک یا دو روز بعد از این درمان دارید.

عوارض و مراقبت های بعد از جراحی سنگ مثانه چیست؟

متداول ترین عارضه جانبی جراحی های سنگ مثانع عفونت مثانه یا مجرای ادراری، که به اسم عفونت دستگاه ادراری شناخته میشود است. این عارضه در 1 نفر از هر 10 نفری که جراحی مثانه دارند ایجاد شده و معمولا میتواند توسط آنتی بیوتیک ها درمان شود. بعد از انجام Cystolitholapaxy از طریق مجرای ادرای یا Percutaneous suprapubic cystolitholapaxy، معمولا نیاز است که برای چند روز جهت بهبودی در بیمارستان بستری بمانید.

اگر جراحی باز داشته باشید، ممکن است چندین روز در بیمارستان بمانید تا به اندازه کافی خوب شوید و به خانه بازگردید. بعد از جراحی، از شما خواسته میشود که با عکس اشعه ایکس یا سی تی اسکن پیگیری شوید که مشاده کنند آیا تمام قطعات سنگ مثانه از مثانه خارج شده اند یا خیر.

درمان مشکلات زمینه ای

وقتی سنگ مثانه خارج شود، نیاز است که مشکل زمینه ای درمان شود تا از تشکیل سنگ های مثانه جدید پیشگیری شود.

1- بزرگی پروستات

بزرگ بودن پروستات میتواند با استفاده از داروهایی که به کاهش اندازه ی پروستات کمک میکنند درمان شود. این کار فشار روی مثانه را از بین می برد، و ادرار کردن را برای شما آسان تر میکند. اگر دارو ها عمل نکنند، جراحی نیاز است تا قسمتی یا تمام پروستات خارج شود.

2- مثانه نوروژنیک

مثانه نوروژنیک عدم توانایی در کنترل مثانه به دلیل آسیب عصبی است. اگر شما به سنگ مثانه دچار شدید و این مشکل را داشتید، نشانه ای از آن است که شما نیاز دارید تا راه تخلیه ادرارتان را تغییر دهید.

ممکن است نیاز داشته باشید که آموزش بیشتری برای قرار دادن کاتتر داشته داشته باشید یا ممکن است نیاز باشد نوع کاتترتان را تغییر دهید و از داروها استفاده کنید تا به کنترل مثانه تان کمک کنند.

3- افتادگی مثانه

بعضی از افرادی که به افتادگی مثانه مبتلا هستند میتوانند با دستگاهی به اسم پساری (pessary) درمان شوند. بسیاری طراحی شده است تا درون واژن قرار بگیرد و مثانه را در محل مناسبش نگه دارد. موارد جدی تر افتادگی مثانه ممکن است نیازمند جراحی برای تقویت و حمایت از دیواره مثانه داشته باشند.

4- دیورتیکول مثانه

اگر شما دیورتیکول مثانه دارید، ممکن است برای حذف آن ها نیاز به جراحی داشته باشید.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی
3/5 - (15 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر شيوا جمعه ۱۴ اسفند ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 204 مشاهده پرسش
    اگردرهنگام ادرار احساس شودمقداري ازادراردرمجراباقي مانده و فقط ابتداي مجراي ي خروجي سوزش دارد احتمال كداميك ازموارد ذكرشده بالا قوي تر است.؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۴ اسفند ۹۴( 8 سال پیش)
      ازمایش و سونو دهید
  • تصویر کاربر امیر پنجشنبه ۱۲ فروردین ۹۵( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 218 مشاهده پرسش
    با عرض سلام
    بنده حدود 5 سال پیش دچار ضایعه نخاعی گردنی شدم و تحت عمل جراحی قرار گرفتم
    همیشه دچار عدم توانایی در نگه داشتن ادرار بودم؛ بصورتی که یکباره شدیدا حس میکردم ادرار دارم و نمیتوانم خودم را نگه دارم بصورتی که گاهی چند قطره هم خارج میشد ولی وقتی میرفتم توالت نمیتوانستم ادرار کنم و با فشار دادن مثانه مقدار کمی تخلیه میشدو بعد از چند دقیقه دوباره..
    به دکتر جهان بینی (قم) مراجعه کردم که ایشان پروستا گلندین تجویز کردند که خیلی موثر بوده؛ ولی اکنون بعلت ماندن 200 سی سی ادرار در مثانه پس از تخلیه و ضخیم شدن دیواره مثانه به من دستور استفاده از سوند را داده اند روزانه دوبار، و پس از یکماهمراجعه بدون معاینه و سونو گفتند باید قرص و سوند حدود 3 ماه دیگر ادامه داده شود
    خواستم نظر شما را در این مورد بدانم و
    با توجه به اینکه بنده در قم زندگی میکنم, ایا میتوانید پزشکی را در قم به بنده معرفی کنید
    ببخشید طولانی شد
    با سپاس و احترام
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۲ فروردین ۹۵( 8 سال پیش)
      دکتر مختاربور
  • تصویر کاربر محب شنبه ۲۱ فروردین ۹۵( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 138 مشاهده پرسش
    مجددا سلام و وقت بخیر. دکتر عزیز در پرسش قبلیم عکس باز نشده بود که احتمال میدم شاید بخاطر حجم عکس بود مجددا ارسال میکنم ، داخل سر التم با رنگ زرد مشخص میشه دچار خشکی و خارش هست حدودا سه سال لطفا راهنماییم کنید متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۱ فروردین ۹۵( 8 سال پیش)
      شفاف نيست
  • تصویر کاربر یوسفی شنبه ۲۱ فروردین ۹۵( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 300 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت آقای دکتر
    آقای دکتر تقریبا یه ماه پیش برادر 11 ساله من به خاطر درد پهلو به دکتر مراجعه کرد که دکتر براش سونوگرافی انجام داده و فرمودند که در هر دو کلیه سنگ وجود داره،بعد از دو سه هفته استفاده از دارو سنگ کلیه برطرف شده ولی الان بعد چند روز دوباره داداشم موقع دفع ادرار سوزش داشته و یا بعضا اصلا قادر به دفع ادرار نیس..آزمایش کشت ادرار هم انجام شدهو هیچ مشکلی وجود نداره...میخواستم ببینم پس چرا برادر من با این دردهای سوزشی یا قطع ادرار مواجه هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۱ فروردین ۹۵( 8 سال پیش)
      ٠٢١٢٢٦٤٢٧٤٤ نوار مثانه بگيريد
  • تصویر کاربر اسلامی سه شنبه ۶ بهمن ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 179 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض خسته نباشید
    جناب دکتر من متاهل هستم گاهی اوقات بعد از ادرار 1 یا 2 قطره خون آبه که حالت غلیظ هستش از من خارج میشه که بیشتر بعد ارتباط جنسی برام اتفاق میوفته.ممکنه راهنماییم کنید؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۶ بهمن ۹۴( 8 سال پیش)
      سونوکنید
  • تصویر کاربر سیاوش یکشنبه ۲۷ دی ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 189 مشاهده پرسش
    ا سلام 
    بنده با مشکل تکرر ادرار شدید مواجه هستم
    بطوری که در زمان دستشویی رفتن چندین بار مثانه خالی میکنم ولی باز که میخوام از دستشویی بیام بیرون باز ادرار دارم
    بعد باز ادار که میکنم دوباره تا دست هایم را میشورم باز ادرارم میگیره که خیلی کم و بدون فشار میاد بیرون 
    گه گاهی اسپرم همراه ادار خارج میشود 
    شب ها به هیچ وجه از خواب بیدار نمیشم بخاطر ادرار کردن
    سن من ۲۶ سال
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۷ دی ۹۴( 8 سال پیش)
      02122642744 نوار متانه
  • تصویر کاربر مرجان چهارشنبه ۲۳ دی ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من دارای مثانه نوروژنیک هستم وبا سوند مثانه راتخلیه میکنم وبخاطر عفونت مرتب بستری میشم وکراتین هم بالا میره وبعد از درمان عفونت کراتینم پایین میاد ایا راهی هست که من دیگر سوند نزنم وخودم ادرار کنم که ذچار این مشکل ها نشم ممنونم از راهنمایی شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۳ دی ۹۴( 8 سال پیش)
      اید بزنید
  • تصویر کاربر عبدالحمید جمعه ۱۱ دی ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 177 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر بنده با 40 سال سن از زمان سربازی خون در ادرار داشتم که همه نوع آزمایش دادم ولی در نهایت دکترها گفتنند چیز مهمی نیست البته مشکلی هم نداشتم لطفاً راهنمایی کنید متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۱ دی ۹۴( 8 سال پیش)
      سالمید
  • تصویر کاربر مصطفی جمعه ۱۱ دی ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 328 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید.
    حدودا 2 ماه پیش به علت ضربه شدید آلت من شکست و عمل کردم فقط میخواستم بپرسم موقع ادرار چرا به سمت کج تخلیه میشه از آلت(فقط نمیدونم به چی قسم بخورم که توی شرکت اتفاق افتاد و از پله افتادم و آلتم شکست) خواهشا راهنماییم کنید با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۱ دی ۹۴( 8 سال پیش)
      عکسش را بفرست
  • تصویر کاربر ا سه شنبه ۸ دی ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 209 مشاهده پرسش
    با سلام من آزمایش دادم در ادرارم خون دیده شد و دکتر برایم هیوسین و سیپروفلوکسین 500 نوشتند و گفتند شاید عفونت باشه به نظر شما این قرص ها خوب میکنه خیلی ممنون میشم جواب بدید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۸ دی ۹۴( 8 سال پیش)
      باتید بررسی شوید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر