جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

دفع سنگ کلیه و پاسخ به سوالات شایع آن

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

علائم سنگ کلیه چیست؟

پاسخ: سنگ های کلیوی در اثر تجمع مواد معدنی حاصل می شوند. یک سنگ کلیه معمولا تا زمانی که به درون میزنای حرکت نکرده است بدون علامت است. هنگامی که علائم سنگ کلیوی پدیدار می شوند معمولا شامل موارد زیر می شوند:

دفع سنگ کلیه چه مدت طول می کشد؟

پاسخ: از طریق روش‌های درمانی، کوچک‌ترین سنگ‌ها که معمولاً کمتر از 5 یا 6 میلی‌متر هستند، ظرف چند روز تا چند هفته دفع می شوند.

در صورت اتمام درد سنگ کلیه، آیا همچنان باید به اورولوژیست مراجعه کرد؟

پاسخ: بله باید به پزشک مراجعه کنید. گرچه ممکن است دفع سنگ کلیه همراه با ادرار باشد و شما متوجه آن نشده باشید، اما باید به این نکته توجه کرد که در مواقعی ممکن است درد تسکین یابد درحالی‌که سنگ همچنان داخل کلیه است. بنابراین توصیه می‌شود حتماً به اورولوژیست مراجعه کرده و از وضعیت این سنگ‌های خفته که ممکن است موجب آسیب به کلیه شوند مطلع شوید.

علائم و نشانه های سنگ کلیه

علائم دفع سنگ کلیه کدام است؟

پاسخ: به‌طور کلی زمانی که سنگ می‌خواهد خارج شود، علائمی از خود بروز می‌دهد. زمانی که سنگ در بالا کلیه قرار دارد، درد در ناحیه پشت است. هنگامی‌که سنگ پایین‌تر می‌آید، درد در اطراف پهلو و شکم بیشتر می‌شود. وقتی سنگ در قسمت پایین میزنای می آید، درد در جلو شکم ظاهر می‌گردد.

موقعیت اورژانسی مربوط به زمانی است که سنگ می‌خواهد وارد مثانه شود و از طریق ادرار خارج شود که درد در ناحیه کشاله ران احساس می‌شود. زمانی که سنگ داخل مثانه شد درد کاهش می‌یابد و علائم در افراد مختلف به شکل‌های مختلفی ظهور پیدا می‌کند.

نوشیدن آب ایده خوبی برای باز شدن راه سنگ و دفع سنگ کلیه است. بهتر است بدانید نوشیدن بیشتر از یک لیتر آب در ساعت توصیه نمی‌شود، زیرا ممکن است فرد را به مسمومیت دچار کند.

مصرف داروهایی مانند tamsulosin موجب کوتاه‌تر شدن مسیر خروج سنگ می‌شوند. مصرف این دارو برای این منظور توصیه نمی‌شود و در صورت مصرف باید با توجه به تجویز پزشک باشد.

عوامل دیگری نیز مانند سایز و موقعیت سنگ در خروج آن تأثیر دارند. خروج سنگ 6 الی 8 هفته به طول می‌انجامد و در صورت عدم خروج آن، باید برای خارج کردن آن توسط پزشک، اقدام کرد.

سنگ درون لوله حالب

دو سال پیش از طریق سی تی اسکن متوجه شدم که سنگ کلیه دارم. پزشک داروی مورفین و رگ گشا تجویز کرد و بعد از دو روز دردم تمام شد، هفته بعد درد دوباره ظاهر شد و بعد برای همیشه از بین رفت. آیا این امکان وجود دارد که سنگ باقی مانده باشد؟ و سوال دیگر این که چرا این درد به صورت نوسانی است؟

پاسخ: سنگ کلیه ممکن است دفع شده باشد و یا در قسمتی باشد که فرد درد کمتری را احساس کند. درصورتی‌که سنگ، مسیر میزنای را سد کند، موجب درد می‌شود. زمانی که سنگ به داخل کلیه برگردد، درد از بین می‌رود.

از کجا بفهمیم سنگ کلیه دفع شده؟

پاسخ: دفع سنگ کلیه از طریق اسکن قابل‌بررسی است و در صورت مشاهده هرگونه علائمی باید به پزشک مراجعه کرد. در ضمن نوشیدن آب را نباید از یاد برد، زیرا موجب تسهیل در خروج سنگ و جلوگیری از بزرگ شدن آن می‌شود.

سنگ کلیه چگونه تشخیص داده می شود؟

پاسخ: چندین آزمایش متفاوت می توانند وجود سنگ کلیوی را تایید کنند. یک معاینه جسمانی می تواند وجود درد کولیکی را در ناحیه کشاله ران و نزدیک به کلیه ها آشکار کند. این نشانه ها، اغلب علائم هشدار دهنده در ارتباط با وضعیت فرد می باشند. یک آزمایش ادرار می تواند وجود یا عدم وجود خون و یک عفونت متعاقب از این وضعیت را در ادرار بیان کند.

آزمایش های خون می توانند برای تشخیص عوارض مرتبط با سنگ کلیوی و همچنین بررسی درستی تشخیص پزشک انجام شوند. آزمایش سی تی اسکن از ناحیه شکمی، راهی برای ارزیابی وجود سنگ های کلیوی است. یک آزمایش سی تی اسکن وضعیت میزنای، مثانه، کلیه ها، وجود یا عدم وجود سنگ، اندازه و موقعیت دقیق سنگ کلیوی، وجود یا عدم وجود انسداد و وضعیت دیگر اعضای موجود در آن ناحیه را مانند آپاندیس، آئورت و پانکراس نشان می دهد.

همچنین، نشان داده شده است که آزمایش های سونوگرافی دقت تشخیصی بالایی داشته و می توانند عوارض بسیاری را در ارتباط با سنگ های کلیوی تشخیص دهند. زنان باردار جهت دوری از تشعشعات غیر لازم، بهتر است به جای استفاده از سی تی اسکن از سونوگرافی استفاده کنند. هنگامی که فرد مبتلا به سنگ کلیوی تشخیص داده شد، تصویر برداری های ساده ای به وسیله اشعه ایکس مورد استفاده قرار می گیرند تا پیشرفت سنگ در سیستم دفع ادرار پیگیری شود.

یازده راه خانگی برای درمان و دفع سنگ کلیه

درمان های لازم برای دفع سنگ کلیه کدامند؟

پاسخ: درمان سنگ های کلیوی در درجه اول بر روی مدیریت علائم متمرکز است. دفع یک سنگ می تواند بسیار دردناک باشد.

در صورتی که فرد سابقه ابتلا به سنگ کلیه را داشته باشد، درمان خانگی می تواند برای او مناسب باشد. افرادی که تا به حال سنگ کلیوی دفع نکرده اند باید با پزشک صحبت کنند. در صورتی که درمان در بیمارستان مورد نیاز باشد، ممکن است به وسیله یک لوله درون رگی به فرد مایعات رسانده شود. همچنین، ممکن است به این بیمار دارو های ضد التهاب نیز داده شوند.

اغلب، دارو های مسکن نارکوتیک (مخدر) برای قابل تحمل کردن دفع سنگ کلیوی استفاده می شوند. دارو های ضد تهوع می توانند برای افرادی استفاده شوند که حالت تهوع و استفراغ دارند. در برخی موارد، یک متخصص مجاری ادرار (اورولوژیست) می تواند یک درمان با استفاده از امواج شوک به نام لیتوتریپسی برای بیمار انجام دهد.

این یک روش درمانی است که سنگ های کلیوی را به قطعات کوچک تر می شکند و به این صورت به آن ها اجازه عبور می دهد. افراد مبتلا به سنگ های بزرگ کلیوی در نواحی که امکان انجام لیتوتریپسی وجود ندارد می توانند از عمل های جراحی مانند خارج کردن سنگ از طریق برشی در کمر یا وارد کردن یک لوله به میزراه استفاده کنند.

دکتر حسین کرمی متخصص مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص لاپاراسکوپی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

3.9/5 - (105 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محمد شنبه ۱۹ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 355 مشاهده پرسش
    آقای دکتر
    با سلام من الان حدود یک ماه است ( باا سرد شدن هوا ) که در ناحیه کلیه راست احساس سوزش می کنم ولی با بستن یک شکم بند معمولی درد رفع شده و با باز کردن شکم بند سرما دیدن پشتم دوباره همان سوزش را حس می کنم از طرفی دو یا سه بار است که بهنگام دفع ادرار نقطه های قرمز رنگ ریز در ادرار همراه با سوزش سر آلت مشاهده کرده ام آیا این نشانه سنگ کلیه است ؟ اگر خیر نشانه چیست؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۹ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      سونو کنید
  • تصویر کاربر امید شنبه ۲۳ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 194 مشاهده پرسش
    Omid M:
    با عرض سلام و خسته نباشید ما پارسال متوجه شدیم که کلیه راست پدرم یه توده 2.35 سانتی داره و ازش سی تی اسکن گرفتیم و گفتن چون توده به روده چسبیده قابل نمونه برداری نیست Omid M:
    امسال دوباره ازش سونو گرفتیم توده ش شده 2.85به اندازه سه میل بزرگتر شده بنظر شما عملش کنیم یا نه و آیا امکان توقف رشد توده وجود داره یا نه Omid M:
    الان هر دو کلیه ش درد میکنه و در ضمن پارسال هم عمل آنژیوپلاستی قلب انجام داده. و توده ش تا چه اندازه ممکنه خطرناک باشه و تا چه اندازه میتونیم به سلامتی دوباره ش امید داشته باشیم Omid M:
    آیا رشد توده همینجوری کنده یا ممکنه یه هویی خیلی بزرگ بشه در آخر بابت وقت گذاشتن و جوابدهی به سوالات و گذاشتن کلیپهای جالب و مفیدتون در اینستاگرام ازتون ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۳ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      در سن بالا میتوانید هر ۶ماه با سونو پیگیری کنید
  • تصویر کاربر علی شنبه ۱۹ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 8994 مشاهده پرسش
    پسر من غروب در حین بازی به میز جلو مبل برخورد کرده و نوک آلت در قسمت کلاهک و ختنه گاه ضربه میبیند و قرمز میشود شبیه خون مردگی . صبح روز بعد چشمانش قرمز میشود.
    با توجه به اینکه در حال حاضر درد نداشته و مشکلی در ادرار ندارد ایا نیازی به مراجعه به پزشک وجود دارد؟ ایا قرمزی چشم ها از عوارض ضربه روز قبل است؟
    با تشکر از شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۹ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      به خیر گذشته تدریجا بهتر میشود
  • تصویر کاربر حسین یکشنبه ۸ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 236 مشاهده پرسش
    حسین حجتی فرد نوزادی دارم پسر 3 ماهه ک در دوران جنینی کلیه سمت راستش مشکل پیدا کرده هفته پیش عکس هسته ای از کلیه گرفتیم ک نشون میده کلیه کوچک و کم کار 17{40b356a6dec54273319421b62e5717f0a6f34957988fefc2a6c6f1d39b51e19a} است آیا احتیاج به عمل ندارد خواهشا راه درمان را توضیح دهید ک چکار کنیم ممنون از لطف و راهنمایی شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۸ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر مرجان سه شنبه ۲۱ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 248 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من این پیام رو برای شما فرستادم
    سلام اقای دکتر,من امروز سونوگرافی کردم نتبجه اش نوشته بود رکود ادراری در کالیکس های فوقانی کلیه راست مشهود است,میشه لطف کنید بگید مشکلم چیه؟باید برای درمان چیکار کنم؟ممنون میشم سریع جواب بدین.

    وشما فرمودید جواب سونو گرافی رو برام بفرس و من الان براتون فرسادم لطف بفرمایید جواب بدید,ممنون.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۱ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر مصطفی چهارشنبه ۸ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 270 مشاهده پرسش
    کلیه Hasan Azizi:
    سلام خسته نباشید دکتر مرسی بابت زمانی که میزارید
    پدر من سیستوسکوپی پیش دکتر سیم فروش کرده خدا را شکر چیزی در مثانه نبوده ولی پرستاتش یکم بزرگ هست و عفونت شدید ادراری داره هیچ قرصی نداد دکتر کاری باید بکنیم یا نه ؟؟
    سئوال دوم کراتین خون پدرم قبل از عمل 1.6 بود الان یک ماه گذشته ازمایش دادیم کراتین خونش 4.3 شده دلیلش چی هست چیکار کنم ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر مصطفی چهارشنبه ۸ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      دکتر چرا جواب سوال را نمیدی هزینه هم که پرداخت کردم ولی هنوز جوابی نگرفتم
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۸ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      کم کاری شدید کلیه است که اگر کنترل نشود به طرف دیالیز میرود
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر نادر شنبه ۱۴ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 18817 مشاهده پرسش
    سلام. وقت بخیر. چرا بعد از عمل سنگ شکنی، سنگ موجود در کلیه هنوز دفع نشده در حالی که سنگی که در مثانه گیر کرده بود بعد از عمل سنگ شکنی دفع شد و سنگ ها قابل مشاهده بود؟ چرا دکترهای کلیه هیچ دارو و یا برنامه غذایی خاصی را تجویز نمیکنند و فقط با عکس سونوگرافی و احیانا سنگ شکنی و یا در نهایت عمل باز، کار را پیش میبرند؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۴ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر محمدرضا جمعه ۲۶ خرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 241 مشاهده پرسش
    پدرم در کلیه سمت چپ 3عدد سنگ دارن که مجموع 12میلیمتر هست .ولی اندازه هر سنگ جداگانه رو مشخص نکردن.حدود دوماه هست که سنگ دارن ولی دفع نشده.که بیشتر به تهوع واستفراغ منجر میشه.آیا احتیاج به سنگ شکن دارن؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۶ خرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام چون سنگها در حالب هستند نياز مند درمان سريع ميباشد
  • تصویر کاربر پروين سه شنبه ۱۶ خرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 205 مشاهده پرسش
    به دليل مشكل قلبي و سنگ حالب،بيهوشي كامل ميسر نيست و كمترين ريسك جهت برداشتن سنگ حالب شما چه پيشنهادي ميدهيد با توجه به عكس هاي ارسال شده مشكل هاي ريسك بودن جهت جراحي پيشنهاد شده اما ما ميخواهيم بي حسي نخاعي انجام شود تا كمترين ريسك داشته باشد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۶ خرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام منوط به اجتزه كتر بيهوشي وقلب است٠٢١٢٢٦٤٢٧٤٤ مطب
  • تصویر کاربر ... شنبه ۲۶ فروردین ۹۶( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 206 مشاهده پرسش
    سلام دکتر کرمی عزیز وقت بخیر من یه هفته پیش عمل کلیه انجام دادم بیمارستان نیکان خودتون زحمت کشیدین جواب آزمایشو گرفتم شهرستان هستم اگه لطف کنید راهنمایی کنید ممنون میشم چون فعلا نمیتونم خدمت برسم .
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۶ فروردین ۹۶( 7 سال پیش)
      سلام ديدم ٣ ماه بعد در خدمتم
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر