جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

دکتر متخصص شب ادراری کودکان کیست؟

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

شب ادراری کودکان یا شب‌میزی به حالتی گفته می‌شود که در سنی که معمولاً هم سن و سالان بیمار می‌توانند خود را کنترل کنند، شخص به طور غیرارادی در هنگام خواب ادرار می‌کند.

شب ادراری در کودکان

شب ادراری به معنی خیس کردن تخت خواب میباشد. این به معنی آن است که کودک بدون این که بخواهد ادرار میکند. شب ادراری به این معنی نیست که یک مشکل سلامتی وجود دارد. شب ادراری یک مشکل رفتاری نیست. هیچ کس نمی تواند اتفاقاتی که در خواب برای او می افتد را کنترل کند. بعضی کودکان مسائل ادراری روزانه دارند که میتواند منجربه مشکلاتی در طی شب شود.

اگر از ابتدای تولد هنوز کودک در شب ادرار می‌کند به این حالت شب ادراری اولیه (PNE) می‌گویند. اگر کودک شب ادراری نداشته و بعداً دچار آن شده به آن شب ادراری ثانویه (SNE) گویند. بیشتر دختران تا سن ۶ سالگی و بیشتر پسران تا سن ۷ سالگی از این حالت خارج می‌شوند. تا سن ۱۰ سالگی نزدیک به ۹۵٪ از کودکان بهبود می‌یابند. میان ۰٬۵٪ تا ۲٬۳٪ از بزرگسالان دارای شب ادراری هستند.

در صورتی که کودکی به مدت 3 ماه و بدون استفاده از داروهای ادرارآور و بدون داشتن بیماری خاصی از قبیل دیابت و صرع حداقل سه بار در هفته بستر خود را خیس کند مبتلا به شب ادراری می باشد. شب ادراری تا 5 سالگی طبیعی است.

علل شب ادراری کودکان

در 80 درصد مواقع هیچ بیماری و عیب و نقص عضوی وجود ندارد. در 20درصد مواقع ممکن است: دیابت، عفونت ادراری، بیماری های مادرزادی کلیه، عیوب نخاع و بیماریهای سیستم اعصاب باعث شب ادراری کودکان باشند.

  • از علل بسیار مؤثر شب ادراری کودکان عوامل روحی است. تولد نوزاد جدید و کم شدن توجه پدر و مادر به بچه بزرگ، اختلاف پدر و مادر، مسافرت یا فوت والدین، تنبیه کودکان و ترس  هیجان و اضطراب شدید کودک ناشی از مشاهده مناظره فیلمها و بازیهای کامپیوتری خطرناک   می تواند  از علل شب ادراری باشد.
  • وراثت نیز می تواند یکی از دلایل شب ادراری باشد. شب ادراری اغلب در کودکانی دیده می شود که والدین آنها در کودکی مبتلا به شب ادراری بوده اند.
  • از علل دیگر شب ادراری کاهش ظرفیت مثانه و انقباضهای خودبخودی مثانه می باشد و این کودکان در روز نیز تکرر و فوریت احساس دفع ادرار دارند.

نکته لازم در مورد شب ادراری این است که شیوع این بیماری در پسرها 2 برابر دختران می باشد.

برای شب ادراری کودکان به چه دکتری مراجعه کنیم؟

برای درمان شب ادراری کودکان به متخصص ارولوژی یا متخصص ارولوژی کودکان مراجعه نمایید چرا که این پزشکان با ساختار و عملکرد مجاری تخصصی بدن، آشنایی کامل دارند.

دکتر متخصص شب ادراری کودکان چه می گوید؟

شب ادراری یک بیماری نیست. درمان معمولا کمک به کودک برای ایجاد عادت هایی است که به نیاز کنترل ادرارش اجازه دهد. در اینجا چند چیز وجود دارد که میتوانید برای کمک به او انجام دهید:

  • 2 ساعت قبل از خواب مصرف مایعات را محدود کنید.
  • مطمئن شوید کودکتان قبل از رفتن به تخت خواب به دست شویی برود.
  • از مصرف کافئین پرهیز شود.
  • هیچ وقت کودکتان را به دلیل شب ادراری تنبیه نکنید. کودک نیاز به اطمینان دارد که شب ادراری طبیعی است. این به دلیل آن است که او چیز بد یا اشتباهی انجام نداده است.
  • بعد از سن خاصی، داروهایی میتوانند تجویز شوند تا به کودک کمک کنند در طول شب کمتر ادرار کند.

درمان شب ادراری کودکان

هشدار دهنده شب ادراری چیست؟

در حدود 9 یا 10 سالگی، توصیه می شود که از هشدار دهنده شب ادراری استفاده شود. هشدار دهنده شامل یک سنسوری است که به تشک کودک چسبیده میشود. نم عامل ایجاد هشدار میشود. این هشدار دهنده یک صدای هشدار بلند یا لرزش ایجاد میکند تا کودک را بیدار کرده و او بلند شده و ادرار کند.

هشدار دهنده شب ادراری به آرامی به مغز می آموزد که به پیامی که از مثانه در طول شب می آید پاسخ دهد. در شروع، ممکن است نیاز باشد والدین هنگام صدای هشدار به کودک خود کمک کنند که بیدار شود.

درمان شب ادراری

ممکن است درمان شب ادراری کودکان سخت باشد. کودکتان را به دلیل سعیش برای خشک ماندن تشویق کنید، و تشویق فقط برای خشک ماندن در طول شب نیست. اگر کودکتان شروع به داشتن مشکل با کنترل ادرار روزانه کرد، این مشکل را با پزشکش درمیان بگذارید.

اغلب  با گذشت زمان و رعایت نکات درمانی لازم بهتر می شوند. درمانهای متداول عبارتند از:

  • آموزش مناسب آدات تخلیه کامل ادرار
  • محدودیت مصرف مایعات 3 ساعت قبل از خواب
  • از بین بردن مسائل عاطفی و روحی که باعث اضطراب و مشکلات عصبی می شوند.
  • مصرف مایعات زیاد در روز و آموزش کودک برای تأخیر انداختن زمان ادرار کردن جهت افزایش حجم مثانه
  • استفاده از تشکچه های زنگ دار که در صورت تماس با ادرار به صدا درمی آید و موجب بیداری کودک می شود.
  • در صورت عدم درمان شب ادراری با توصیه های فوق و همراه بودن آن با بی اختیاری ادراری و تکرر ادرار روزانه مسائلی از قبیل دیابت، عفونت های ادراری، مثانه های عصبی و ناپایدار، عیوب نخاع و غیره محتمل است که باید با مراجعه به پزشک ارولوژی علت اصلی بررسی و تشخیص و درمان مناسب انجام شود.

بروزرسانی شده توسط مطالب سایت nationwidechildrens

 

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فلوشیپ فوق تخصصی درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی  

عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه شهید بهشتی تهران ، عضو انجمن ارولوژی اروپا ، امریکا و آسیا

 

3.5/5 - (24 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر فرامرز سه شنبه ۴ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 218 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر دکتر
    پارسال ازتون سوال کردم که ی سنگ 9 میل سمت راست دارم و یک سه و نیم مبل سمت چپ حدود 2 ماه پیش سمت چپم درد گرفت که در نهایت سنگ افتاد اما سمت راستم که 9 میل هست و البته با سونوگرافی هیچ وقت نشون نداد و سیتی اسکن کردم گاهی اوقات درد میگیره اما نه به اون شدت که سمت چپم درد گرفت .
    بعضیا مخصوصا دکتر‌ عمومی بیمارستان شهرمون گفتن این باید سنگ شکن بشه و بعضی ها هم میگن باید صبر کنم تا خودش بیوفته و البته جاهایی هم سرچ کردم که میشه ذوبش کرد .
    میخواستم کمک کنید که کدوم یک از سه حالت درسته ؟
    و اینکه گاهی اوقات سوزش ادرار دارم و یک ماهی هم میشه که با خروج منی سوزش کمی دارم آیا مربوط به عفونت این سنگ هست یا خیر ؟
    ممنونم
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۴ دی ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر محمدرضا سه شنبه ۱۷ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 157 مشاهده پرسش
    ضمن عرض سلام و احترام بنده حدود یک ماه پیش به علت عود مجدد فتق در ناحیه کشاله ران (برای سومین بار) عمل فتق با مش انجام داده ام 2 بار قبل بدون مش بوده سوالی که دارم اینست که برای شروع مجدد به ورزش و کارهای سنگین تا چه مدت رعایت احتیاط الزامی است شغلم به نوعی سنگین محسوب میشود و برای اینکه مجدد دچار این عارضه نشوم بستن ناحیه شکم با شکم بند در حین ورزش کمکی می کند یا خیر و جهت پیشگیری از عود مجدد چه باید انجام داد.باتشکر.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۷ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر مهرناز چهارشنبه ۱۱ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 156 مشاهده پرسش
    سلام همسر من چند ماهيه كه تقريبا وسطاي آلت تناسليش خيلي خشك هست و پوسته پوسته ميشه گاهي هم خارش داره . ميخواستم بدونم بايد چكار كنه براي درمان ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۱ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر تهمينه سه شنبه ۲ آذر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 335 مشاهده پرسش
    سلام
    آقاي دكتر مادر من در ماه گذشته دچار سنگ كليه شدن كه سنگ در حالب بود وبعد از عمل لوله اي در لوله حالب ايشان كار گذاشته شد. چهارشنبه هفته پيش در عمل دوم لوله از بدنشان خارج شد
    اما درد ايشان ادامه دارد و كليه ها و دلشون خيلي درد ميكنه
    آيا اين طبيعيه يا بايد مجددا به پزشك مراجعه كنند.
    با تشكر از توجه شما.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲ آذر ۹۵( 7 سال پیش)
      طبيعي است
  • تصویر کاربر زهرا شنبه ۳۰ آبان ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 212 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض ادب . اینجانب 32 ساله چندین سال هست که از درد شدید مثانه رنج میبرم . و از انجایی که به متخصص مراجعه کرده و طی ازمایش های مختلف از قبیل سیستسکوپی . .... انجام داده که پزشک تشخیص مثانه عصبی داده است و برای درمان ان قرص های از قبیل ایمی پرامین و فلوکستین تجویز کرده اند که مثمر ثمر نبوده فلذا عاجزانه خواهشمندم بنده را راهنمایی کنید منتظر جواب هستم با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۳۰ آبان ۹۴( 8 سال پیش)
      باید نوار مثانه بگیرید
  • تصویر کاربر محمدرضا سه شنبه ۲۸ مهر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 187 مشاهده پرسش
    با عرض سلام
    من 2 ماهی هست که پسرم به دنیا اومده در مورد انجام دادن ختنه دچار تردید شدم البته عذر خواهی میکنکم اینو میپرسم میخواستوم بدونم شما چون دکتر فوق العاده ای هستین انجام نمیدین؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۸ مهر ۹۴( 8 سال پیش)
      به علت مشغله زیاد شرمنده نه
  • تصویر کاربر بیتا دوشنبه ۱۳ مهر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 326 مشاهده پرسش
    سلام ،خسته نباشید.
    من 25سالمه.
    سندرم تخمدان پلی کیستیک دارم.
    الان چندروزه دچار درد تو ناحیه ی مثانه ام شدم وقتی فشار میدم تمام اون قسمت درد میکنه. اما مسئله اینه که تو مجرای ادرار و واژنم خوارش خفیف مداوم حس میکنم،وقتی مثانه امو فشار میدم درد واژه انم میخوابه.کلا 24ساعته خوارشو توی واژنم حس میکنم دقیقا مثل لحظات تحریک شدنه قبل از به ارگاسم رسیدن. اصلا حتی یک ثانیه هم ولم نمیکنه مگراینکه مثانه امو فشاربدم که دراون صورت اطراف مثانه شروع به درد میکنه ۱۵روز پیش سونوگرافی کردم مثانه ام عادی بود آزمایشم دادم حدود یه ماه پیش چیزی نبود،نمیدونم واقعا این درد چیه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۳ مهر ۹۴( 8 سال پیش)
      مهم نیست
  • تصویر کاربر میلاد پنجشنبه ۱۲ شهریور ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 189 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض خسته نباشید.خواهش میکنم راهنماییم کنید.من ازمایش دادم میگه تعدادش صفره.تکرار واسم نوشت دوباره صفر اومد.جرا؟؟؟؟؟؟؟؟من میترسم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۲ شهریور ۹۴( 8 سال پیش)
      باید بررسی شوید
  • تصویر کاربر سید چهارشنبه ۲۴ تیر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و احترام
    جناب دکتر درد بالای الت تناسلی و زیر شکم که بعد از مقاربت برای اینجانب ایجاد می شود و چند ساعتی هم طول می کشد ناشی از چیست ممکن است سنگ مثانه داشته باشم یا برای همان پروستاتیت است ؟با تشکر از راهنمایی شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۴ تیر ۹۴( 8 سال پیش)
      سونو کنید و ازمایش
  • تصویر کاربر اسما شنبه ۱ شهریور ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 273 مشاهده پرسش
    با سلام، خیلی خیلی ممنون از توجه و وقتی که میگذارید. آقای دکتر در جواب سوالم فرموده بودید باید نوار انجام دهم باید بگویم من تست یوروفلومتری هم انجام داده بودم که نتایج به این صورت بود.
    max flow rate: 24/6ml/s
    voided volume:489ml
    hesitancy: 5/5s وهمان طور که گفتم باقیمانده ادراری در سونو 45cc بود. آقای دکتر من به بهترین متخصصان اورولوژی شهرمون مراجعه کردم که نطر آخرین پزشک این بود که مشکل من بیشتر عصبی است!!! و البته همان طور که گفتم در سونو التهاب خفیف مخاط مثانه دیده شده که یک هفته است قرص نیزوپرد مصرف میکنم اما هنوز نتیجه ای نگرفتم. میخواهم راهنمایی ام کنید آیا به پژشک دیگری مراجعه کنم؟ دارویی است که باقیمانده ادراری را کم کند و این احساس پری مثانه از بین برود؟درضمن باید بگویم تکرر ادرارم به شکل اضطرار ادرار کردن نیست یعنی با وجود احساس ادرار اگر بیرون از منزل باشم یا در مهمانی تا 3 حتی 4 ساعت شده که دستشویی نرفتم، چیزی که برای من آزار دهنده شده عدم احساس راحتی بعد از ادرار است یعنی حس میکنم ادرار در پشت مجرا آمده اما بیرون نمی آید! خواهش میکنم کمکم کنید، واقعا از دکتر رفتن و این شرایط خسته شدم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱ شهریور ۹۳( 9 سال پیش)
      باید تست کامل انجام شود اروفلو جوابگو نیست با 02122642744 هماهنگ نمایید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر