جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

ورم پروستات چیست | علائم التهاب پروستات کدامند؟

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

پروستات یک غده به اندازه ی گردو است که همه ی مردان دارند. این غده درست در زیر مثانه و در مقابل مقعد قرار می گیرد. وظیفه ی پروستات تولید مایع حاوی اسپرم (مایع منی) است. این مایع از اسپرم ها در حین عبور از تخمک زن محافظت می کند. در این مقاله به بررسی علائم التهاب پروستات می پردازیم.

اگر پروستات شما متورم، دردناک و ملتهب شود، یعنی به پروستاتیت مبتلا شده اید که با سرطان و پروستات بزرگ شده تفاوت دارد.

علائم التهاب پروستات

چهار نوع پروستاتیت وجود دارد، که هر کدام علائم و علل مخصوص به خود را داشته و شامل موارد زیر می شوند:

# علائم پروستاتیت باکتریال حاد 

دستگاه ادراری شما، شامل کلیه ها، مثانه و لوله هایی است که بین آنها عبور می کنند. اگر باکتری از این محل ها وارد پروستات شود، پروستات به عفونت دچار خواهد شد. این نوع پروستاتیت حاد بوده و ممکن است علائم آن به طور ناگهانی در شما ظاهر شود، این علائم عبارتند از:

 

تب

✅ تب شدید

✅ تعریق

✅ دردهای عضلانی

✅ درد مفاصل

✅ درد اطراف قاعده ی آلت تناسلی و یا در خلف اسکروتوم

✅ کمر درد

✅ مشکل در ادرار کردن

✅ جریان ضعیف ادرار

پروستاتیت باکتریال حاد یک شرایط اورژانسی است. اگر متوجه وجود این علائم در خودتان شدید، سریعاً به یک مرکز پزشکی و یا پزشک خود مراجعه کنید.

#پروستاتیت باکتریال مزمن

این حالت بیشتر در مردان مسن دیده می شود. در این شرایط یک عفونت خفیف باکتریایی به وجود می آید که می تواند تا چندین ماه طول بکشد. بعضی از مردان پس از ابتلا به عفونت مجاری ادراری (UTI) یا پروستاتیت باکتریال حاد به این وضعیت دچار می شوند.

علائم پروستاتیت باکتریال مزمن متناوب است و می آید و می رود. همین مسئله باعث می شود که به راحتی نادیده گرفته شوند. این علائم عبارتند از:

 

تکرر ادراری

✅ فوریت ادراری، اغلب در اواسط شب

✅ ادرار دردناک (سوزش ادرار)

✅ درد پس از انزال (ترشح مایع منی در ارگاسم)

✅ کمر درد

✅ درد رکتوم

✅ احساس سنگینی در خلف اسکروتوم (کیسه ی بیضه )

✅ وجود خون در مایع منی

✅ یک عفونت مجاری ادراری (UTI)

✅ احتباس ادراری (عدم خروج ادرار)

#پروستاتیت مزمن یا سندرم درد مزمن لگنی (CP / CPPS)

این مورد، شایع ترین نوع التهاب پروستات است. بسیاری از علائم این بیماری مشابه پروستاتیت باکتریایی است و تفاوت آن ها فقط با انجام تست های آزمایشگاهی مشخص می شود، در این حالت پروستاتیت باکتری وجود ندارد.

پزشکان هنوز در رابطه با علت ایجاد CP / CPPS، اطمینان حاصل نکرده اند. از جمله عوامل موثر شامل استرس، آسیب عصبی اطراف ناحیه و آسیب جسمی می باشد. وجود مواد شیمیایی در ادرار یا عفونت مجاری ادرار که در گذشته به آن مبتلا بودید، نیز می توانند در ایجاد این بیماری نقش داشته باشند. همچنین CP / CPPS با اختلالات ایمنی مانند سندرم خستگی مزمن و سندرم روده تحریک پذیر (IBS) مرتبط است.

علامت اصلی CP / CPPS دردی است که بیش از 3 ماه در حداقل یکی از این قسمت های بدن به صورت مداوم وجود دارد.

لکه های سفید روی آلت

✅درد در آلت تناسلی مرد (اغلب در نوک)

✅ درد در اسکروتوم (کیسه ی بیضه)

✅ درد در ناحیه ی بین اسکروتوم و مقعد

✅ درد در زیر شکم

✅ درد در کمر

✅ درد در هنگام ادرار کردن یا انزال

همچنین ممکن است قادر به نگه داری ادرار خود نبوده و مجبور باشید بیش از 8 بار در روز به دستشویی بروید. جریان ضعیف ادرار نیز یکی دیگر از علائم شایع در CP / CPPS است.

#پروستاتیت بدون علامت

مردان مبتلا به این نوع التهاب پروستات دارای پروستات ملتهب و بدون علامت هستند. ممکن است پزشک شما، تنها با انجام یک آزمایش خون ساده سلامتی پروستات را بررسی کند. پروستاتیت بدون علامت نیازی به درمان ندارد، اما می تواند منجر به ناباروری شود.

علائم التهاب پروستات در جوانان

 

 

عوامل خطر التهاب پروستات

اگر یکی از موارد زیر شامل حال شما می شوند، احتمال اینکه به مشکلات پروستات مبتلا شوید، بیشتر خواهد بود، این موارد عبارتند از:

✔ اگر بین 36 تا 50 سال سن دارید.

✔ سابقه ی عفونت مجاری اداری (UTI) دارید.

✔ سابقه ی آسیب به کشاله ی ران دارید.

✔ از سوند ادراری استفاده می کنید.

✔ سابقه ی انجام بیوپسی پروستات را دارید.

✔ مبتلا به ایدز هستید.

✔ سابقه ی التهاب پروستات در گذشته را دارید.

✔ غده ی پروستات ملتهب یا عفونی در مردان در سنین مختلف شایع است.

 

تشخیص سرطان پروستات

 

اگر مبتلا به التهاب پروستات هستید، پزشک می تواند به شما کمک کند تا علائم و درد خود را کنترل کنید. همچنین محققان سعی در درک بیشتر علت زمینه ای ایجاد کننده ی التهاب پروستات دارند. این کار زمینه را برای کشف را ه های درمانی بیش تر فراهم خواهد ساخت.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی 

 

3.5/5 - (32 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مرتضی پنجشنبه ۱۴ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 222 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر ، بنده جوانی 19 ساله هستم و متاسفانه مدت طولانی هستش که به استمنا مبتلا هستم . من با اینکه هیچگونه علائم ادراری نداشتم و کاملا سالم بودم و صرفاً برای چکاب بدن در تاریخ 1400/3/12 برای سونوگرافی مراجعه کردم و ابعاد‌ پروستات من 29*35*35 میلی متر بود با حجم 19 سانتی متر مکعب تشخیص داده شد ، حدوداً ۷ ماه بعد یعنی 1400/10/26 من دچار عفونت مثانه و درد شدید شکم شدم و روز بعد سونوگرافی کامل شکم و لگن انجام دادم و در این سونوگرافی ابعاد پروستات من 25*37*46 میلی متر و حجم 24-23 سی سی داشت ، الان من به خاطر این افزایش ابعاد و حجم در این هفت ماه به شدت نگرانم ، می خواستم بدونم که این افزایش ابعاد به خاطر سنم ، یا هر چیز دیگه ای طبیعی هستش یا میتونه ادامه دار باشه و خیلی بزرگ بشه و نیاز به عمل جراحی داشته باشه ؟ در ضمن من در حین انجام سونوگرافی دوم درد شکم و عفونت داشتم و حدودا ۱۰ ساعت قبل شیاف مقعدی مصرف کرده بودم (عکس سونوگرافی ها هم ضمیمه شده اند)
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۴ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      سونوگرافق نرمال هست
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۴ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      علایمتون با ترک خودارضایی رفع میشه
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۲۸ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 205 مشاهده پرسش
    ببخشید من به خاطر شیمی درمانی ازواسپرم هم شدم میخواستم بدونم میشه با عمل جراحی از شر این دردها خلاص شم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۸ دی ۰( 2 سال پیش)
      باید نمونه برداری از بیضه انجام بدید
  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۲۸ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 238 مشاهده پرسش
    سلام جوانی ۳۱ ساله هستم ۱۲سال پیش مبتلا به سرطان خون شدم به دلیل ضعفی که هنوز در وجودم هست ارضا شدن فشار زیادی رو بهم میداد به این فکر افتادم که نباید منی ازم خارج شه با خوندن از یه سایتی که گفته بود میشه با فشار دادن نوک الت انزال رو به تاخیر انداخت چندین بار مانع از انزال شدم که باعث التهاب پروستات شد الان یک ساله ونیم میشه که به دکتر مراجعه میکنم یه دوره بهم سیپرو فلوکساسین تاملوسین و اسنترا خوب نشدم دوباره به هم گاباپانتین اسنترا وفاموتدین وملوسیکام داد بازهم خوب نشدم یه دوره هم با خوندن همین داروهایی که شما برایه دوستان تجویز کردین ملوسیکام سیپرو وفاموتدین مصرف کردم ولی خوب نشدم الان علایمم درد در ناحیه مقعد جلوشکم کمر درد شدید وقتی رو صندلی مینشینم هم الهاب رو حس میکنم اسپرمم به صورت ژله ای شده خیلی هم به خاطر این دردها مسکن میخورم چیکار کنم حضوری خدمتتون برسم واقعا دیگه طاقت این درد هارو ندارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۸ دی ۰( 2 سال پیش)
      بهتره حضوری بیاید تا معاینه کنم
  • تصویر کاربر رضا شنبه ۱۸ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 209 مشاهده پرسش
    با توجه به اینکه پیشنهاد عمل باز پروستات دارم ولی ترجیح دارم عمل بسته انجام دهم، آیا عمل بسته امکان بازگشت دارد؟ پیشنهاد جناب دکتر با توجه به اطلاعات پیوست برای اینجانب کدام عمل پروستات می باشد؟عمل باز یا عمل بسته؟ باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۸ دی ۰( 2 سال پیش)
      عکس باز نمیشه مجدد بفرستید
  • تصویر کاربر سعید چهارشنبه ۸ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 330 مشاهده پرسش
    سلام ، بنده 56سالمه ، از سالها قبل مشکل اضطرار در ادرار و از سال قبل مشکل انسداد صبگاهی داشتم که با اومنیک رفع شده است ، PSA خون از سال 95از 2به تدریج تا مهر 1400به 3.1افزایش یافته و نسبت آزاد به کل 0.08 گردیده است . ( قبلا نیز همیشه این نسبت زیر 1بوده) به پزشک جدیدی مراجعه نمودم برایم ام ار ای با تزریق درخواست نمود که ضمیمه است . در داخل پروستات توده به حجم 1.2MM دیده شده با PIRAD4، آیا نیاز به بیوبسی ضروری است ضمنا ممکن است توده خوش خیم باشد یا با توجه به نتایج عکس حتما بدخیم است . لگن وسایر نقاط مشکلی نداشته است
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۸ دی ۰( 2 سال پیش)
      حتما نیاز به جراحی هست
  • تصویر کاربر ولی یکشنبه ۵ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 204 مشاهده پرسش
    فقط یک ماه پیش یبوست شده بودم هنگام دفع مدفوع یک ماه سفید رنگ چسب ناک بود وهیچ گونه ترشح ندارم فقط یکی دو روز پیش خارش کوچیک در قسمت آلاتم داشتم فقط بعد از اتمام ادرارم هنگام بلند شدن چند قطر ادرار باز میاد و هنگام خوابیدن به شکم آلاتم درد می‌گیرد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۵ دی ۰( 2 سال پیش)
      1-سلام، بهتر است سونوگرافي كنيد.
  • تصویر کاربر احسان پنجشنبه ۱۸ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 310 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر. من ۴۰ سال سن دارم. از هفته گذشته بعد از اینکه مدت زمان زیادی رو در وضعیتی مانند نشستن در توالت ایرانی جهت تعویض لاستیک ماشین گذروندم، در مقعدم یک درد بدی رو احساس میکنم که حالت تیرکشنده و فشاری داره و مجبور میشم خودمم جمع کنم و درد به مجرای ادراری هم کشیده میشه. ولی برای دفع مدفوع و ادرار مشکلی ندارم و همچنین شدت درد همیشه یکسان نیست و کم و زیاد میشه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۸ آذر ۰( 2 سال پیش)
      2-سلام ،بايد معاينه شويد
  • تصویر کاربر پ یکشنبه ۷ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 2471 مشاهده پرسش
    با سلام ..خواستم ببینم اکوی هموژن پروستات در سونوگرافی به چه معنی است و آیا طبیعی هست؟؟اکوی هموژن طبیعیه یا هتروژن؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۷ آذر ۰( 2 سال پیش)
      هموژن طبیعی هست
  • تصویر کاربر مهدی چهارشنبه ۱۰ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 337 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    آقای دکتر برای پروستاتیت به توصیه شما ۱ ماه تاوانکس مصرف کردم علائم برطرف شد و حالم بهتر شد و بعد از مصرف
    به توصیه پزشک تلفنی قرص تامسولوسین دریافت کردم که علائم مانند سوزش ادرار بدتر شد
    حالا بعد از ۱۲ روز مصرف تامسولوسین اپاس زخم های قرمز روی سرم با خارش زیاد و گرفتگی شدید عضلانی در ساق پا و کمر دارم ، توصیه شما رو میخوام که ادامه بدم یا خیر و آیا جایگزینی برای این دارو هست
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۰ آذر ۰( 2 سال پیش)
      کپسول امنیک رو جایگزین پروترال اپاس کنید و هر شب مصرف کنید
    2. تصویر کاربر مهدی چهارشنبه ۱۰ آذر ۰( 2 سال پیش)
      دکتر امنیک خارجی رو هم دوره قبل مصرف کردم سازگار نیست
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۰ آذر ۰( 2 سال پیش)
      این بهترین دارو هست که توصیه میکنم
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر رها سه شنبه ۱۸ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 186 مشاهده پرسش
    با سلام
    آقای دکتر بنده با علایم درد در ناحیه سمت راست شکم زیر دنده ها سمت کمر و تکرر ادرار و درد در دور ناحیه تناسلی به دکتر مراجعه کردم بنده دیابت هم دارم و مشکل انزال.دکتر برام آزمایش نوشت بعلاوه سونوگرافی و تصویر رنگی از مثانه،ولی دکتر گفت بر اساس علایم بالینی شما التهاب پروستات دارید و دارو هم نوشتند که نسخه را بهمراه سایر مدارک میفرستم آیا درمان ایشان را ادامه بدهم یا نیاز به آزمایش خاصی دارد
    ممنون راهنمایی بفرمایید گفتم شاید مشکلات جنسی و تکرر ادرار بخاطر دیابت باشد
    1. تصویر کاربر رها چهارشنبه ۱۲ آبان ۰( 2 سال پیش)
      مدارک
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۸ آبان ۰( 2 سال پیش)
      دارو های تجویزی مناسب هست،تا یک ماه مصرف کنید
    3. تصویر کاربر رها دوشنبه ۱۷ آبان ۰( 2 سال پیش)
      دکتر گفته تا پنج ماه زمان می‌بره درمانی
      درسته واقعا؟!
      قرص ویسول(خارجی)مصرف زیادی مشکل نداره قبلا هم مصرف کردم
      آقای دکتر ربطی سرطان و ... نداره؟!
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۸ آبان ۰( 2 سال پیش)
      خیر ربطی به سرطان نداره
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر