جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مراقبت پس از جراحی خروج سنگ به روش بسته از مجرای ادرار (TUL)

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:
بعد از خروج سنگ به روش بسته از مجرای ادرار نیاز است بیمار مراقبت هایی و نکاتی را در منزل رعایت کند که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

عمل tul چگونه انجام می شود؟

در طی عمل TUL، پزشک از یک دوربین بسیار باریک به نام یورتروسکوپ و یک لوله بسیار باریک و ابزار سنگ شکن استفاده می کند.

عمل تی یوی ال با بی حسی کمر و در اطاق عمل و به صورت سرپائی انجام می شود. پزشک معالج شما با عبور دوربین آندوسکوپی از داخل مجرای ادراری به مثانه و لوله حالب، محل گیر کردن سنگ حالب را مشخص کرده و با استفاده از امواج سنگ شکنی لیزر، سنگ را کاملاً خرد می کند و سپس سنگ های خرد شده را با پنس خارج می کند.

 در مواقعی جهت دفع شدن سنگ های خرد شده داخل لوله حالب، لوله ای قلاب مانند به نام دبل طی تعبیه می شود. در ادامه فیلم عمل جراحی tul توسط دکتر حسین کرمی را مشاهده می کنیم.

مراقبت های لازم بعد از عمل tul

  • مصرف 6 تا 8 لیوان آب در منزل
  • هرگز ادرار خود را نگه ندارید و در طول شبانه روز مرتب ادرار داشته باشید.
  • پرهیز از فعالیت شدید و سنگین تا زمانیکه پزشک به شما اجازه دهد.
  • شما می توانید راه بروید و از پله بالا بروید.
  • شما می توانید روابط جنسی خود را برقرار کنید.
  • ممکن است ادرار شما خونی باشد که با مصرف مایعات بهبود می یابد. ادرار خونی تا دو هفته بعد از جراحی طبیعی است.
  • شما برای شروع مجدد مصرف آسپرین، وارفارین، پلاویکس، ایندومتاسین، دیکلوفناک و بروفن نیاز به مشورت با پزشک معالج خود دارید.
  • در صورت تعبیه دبل جی (لوله حالبی که قابل دیدن نیست، 3 تا 6 هفته در بدن می تواند باقی بماند و گاهی با نظر پزشک حتی تا 3 ماه) گاهی بیمار دچار تکرر ادرار، سوزش ادرار و خون در ادرار می شود که به مرور زمان با مصرف مایعات بیشتر بهبود می یابد و حتماً بیمار باید برای خروج لوله دبل جی پیگیری نماید. در غیر اینصورت دبل جی باعث عفونت یا تشکیل مجدد سنگ می شود.
در صورت بروز تب و لرز، خون بسیار شدید و غلیظ در ادرار و یا قطع ادرار فوراً به پزشک مراجعه گردد.

عوارض استفاده از دبل جی

از رایج ترین عوارض استفاده از سوند دبل جی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تکرر ادرار
  • تخلیه زودهنگام ادرار
  • مشاهده خون در ادرار
  • ترشحات ادراری
  • درد کلیه، مثانه و یا کشاله ران در حین ادرار کردن یا مدتی پس از آن
شایان به ذکر است که تمامی این عوارض موقت بوده و مدتی بعد از برداشتن استنت برطرف می شوند.

مراقبت های بعد از خروج دبل جی

در زمانی که فرد استنت را در بدن خود دارد، باید از انجام فعالیت های ورزشی سنگین، جست و خیز و پریدن خودداری کند. همچنین فرد بهتر است مصرف مایعات را در خود افزایش دهد و طی فاصله های معین مثانه خود را خالی کند، انجام این کار به کمتر شدن درد هنگام ادرار کردن کمک می کند. برای رفع درد فرد می تواند از مسکن های تجویز شده توسط پزشک معالج استفاده کند.

در آوردن لوله دبل جی چگونه‌ است؟

پزشک برای خارج سازی استنت ها،  از روش اندوسکوپیک و از طریق مجرای ادرار اقدام می کند. این روش بصورت سرپایی بوده و هیچ برشی بر روی سطح پوست ایجاد نمی کند. پس خروج دبل جی عوارضی را در پی ندارد.

رژیم غذایی در مبتلایان به سنگ های ادراری

  • بدون در نظر گرفتن نوع سنگ و علت آن، مصرف مایعات فراوان (بهترین مایع آب) جهت جلوگیری از غلیظ شدن ادرار و در نتیجه ایجاد سنگ کلیه توصیه می شود. ولی بهتر است از مصرف آب جوشیده شده خودداری نمایید. آبهای تصفیه شده در مناطقی که آب شرب مناسب ندارند، مناسب می باشد.
  • رژیم غذایی شما بهتر است بی نمک باشد و از مصرف غذاهای آماده بیرون، خیارشور، کنسروها، چیپس و پفک پرهیز کنید.
  • از روغن های جامد و حیوانی استفاده نکنید.
  • از مصرف دلستر و ماءالشعیر پرهیز نمایید.
  • اغلب بیماران محدودیت مصرف لبنیات ندارند. در طول شبانه روز می توانید تا 4 لیوان شیر، 3 لیوان ماست و مقدار 4 گرم پنیر بی نمک استفاده کنید و دقت کنید چربی شیر و ماست بیشتر از 15% نباشد و بهتر است از پنیر شور استفاده نشود.
  • در صورت داشتن نمونه سنگ و آزمایش آن و تشخیص نوع سنگ برای گرفتن رژیم غذایی مناسب با نوع سنگتان به متخصص تغذیه مراجعه کنید.
  • جهت پیشگیری از تشکیل مجدد سنگ مصرف روزانه آب لیمو ممکن است کمک کننده باشد.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

4.1/5 - (270 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر امیر چهارشنبه ۳۰ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 214 مشاهده پرسش
    سلام. ببخشید من عمل tulانجام دادم. الان که سه روز از عملم میگذره هر روز نزدیکای صبح درد شدید پهلو میگیریم که تادوتا دیکلوفاک نزنم اروم نمیشم. این درد طبیعی هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۳۰ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      سونو كنيد بفرستيد ببينم
  • تصویر کاربر نیشتمان یکشنبه ۲۷ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 252 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و ادب خدمت شما .دکترجان پدر اینجانب 74 ساله که در سال 94 عمل رادیکال پروستات رو براش در سنندج انجام دادیم بعداز عمل دچار تنگی گردن مثانه شد و دوبار دیگر با دستگاه مجرا رو براش باز شد . تا دوسال مرتب سوند زنی میکرد اما حالا دوباره مجرا تنگ شده و سوند رد نمی شود . از شما دکتربزرگوار تقاضای راهنمای و مشاوره دارم .پیشاپیش از راهنمای شما تشکر و قدردانی میکنم و برای شما طولعمر با عزت از خداوند بزرگ خواستارم .با سپاس کریمیان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۷ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      بايد پيگيري كنيد
  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۱۴ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 162 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر

    من مدتی خودارضایی زیادی داشتم اما تصمیم به ترک دارم یک موضوعی منو اذیت میکنه و نمیدونم که طبیعیه، توهم ذهنی و استرس منه یا واقعا مشکله. مشکل من اینه که بخشی از آلت، ناحیه ای که از بدن آلت بیرون اومده و بعضا جاهایی که تجمع پوست از بعد ختنه وجود داشته احساس میکنم حساسیتی که آلت در ناحیه سر و بدنه داره رو نداره. نمیدونم الان دارم توجه میکنم این مساله به نظرم اومده یعنی از اول بوده یا نه چون وقتی برای مثال فشار وشگون آروم میگیرم درد میگیره پس قاعدتا بی حس نیست اما به لمس فقط همین یک منطقه ی کوچک حساسیت کمتری دارد- حسی شبیه خواب رفتگی. خوشبختانه نعوظ هم صبحگاهی و هم به هنگام تحریک پذیری دارم فقط فکرم خرابه میشه و روانم رو درگیر میکنه حس ام اس و .... دست داد و استرسمو بالا برد.میشه اگر طبیعیه مساله ی خاصی نیست بهم بگید که من ترک کنم؟ بعد اینکه ترک کنم به مرور طبق مطالب سایتتون انشاالله تحریک پذیری، سلامت پوست هم بهبود پیدا خواهد کرد؟ سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۴ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      با قطع همه خوب میشود
  • تصویر کاربر فاطمه سه شنبه ۲۴ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 237 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشیدآقای دکتریه ساله من سوزش ادرارمیگیرم اول فکرمیکردم مشکل زنان دارم انواع دکترهارورفتم انواع دارومصرف کردم که آخرش گفتن اصلامشکل زنان نداری فقط لوله مجاری ادراریت کوتاهه هرچقداب میخورم احساس ادرارنمیکنم حداقل بایدیه لیتربیشترآب بخورم تایه باربتونم ادرارکنم میگن بایدمیل بندازم آقای دکتردیگه تشخیص شماچیه همون میل بایدبندازم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۴ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      اگر چكاب باشد باشد مهم نيست
  • تصویر کاربر پری شنبه ۲۱ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 205 مشاهده پرسش
    سلام دکتر مادرم 58 سالشه و سنگ کلیه 10 میلیمتری در حالب داره ک گفتن باید عمل tul انجام بده. بیمارستان هاشمی نژاد وقت گرفتیم یک هفته بعد وقت دادن میخواستم ببینم اشکالی نداره یک هفته صبر کنه مشکلی پیش نمیاد ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۱ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      02122642744 تماس
  • تصویر کاربر مریم یکشنبه ۱۵ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 232 مشاهده پرسش
    با سلام.
    آقای دکتر برای من ۱۱ ماه پیش سوند گذاشتند و درد شدید در مجرا هنگام وارد شدن سوند داشتم در حال حاضر ادرارم نازک تر از قبل شده اگر در روز ۳ مرتبه دفع داشته باشم ۲ مرتبه نازک است و ۱ مرتبه متوسط است.اخر ادرار با زور زدن در چند مرتبه و قطع و وصل شدن تخلیه میکنم و زمانی هم که با زور زدن دفع نمیکنم چند قطره اخر ادرار خارج میشود گاهی اوقات در مجاری ادرار بعد از تخلیه احساس سوزش لحظه ای دارم.تکرر ادرار و فوریت در ادرار ؛ تاخیر در شروع ادرار ندارم.تستVCUG؛ سونو کلیه و مثانه ؛ کشت ادرار خدا رو شکر نرمال بود.آقای دکتر من نگران تنگی مجرا هستم .پزشکم به دلیل اینکه باقیمانده ادرار در مثانه بعد از تخلیه نرمال بود گفتند نیاز به سیستوسکوپی نیست.ایا مبتلا به تنگی مجرا هستم؟
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۵ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۱۲ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 134 مشاهده پرسش
    با عرض سلام‌ و خسته نباشید خدمت جناب آقای دکتر،
    راستش من حدود ۲ ماه پیش آلتم شروع کرد به سوزش مخصوصا بعد از ادرار کردن و داشتن رابطه جنسی سوزش خیلی بیشتر میشود. دفع ادرارم و رنگش نرمال بود نه نخونی نه ترشح، رنگ مایع منی نرمال. مراجعه کردم به دکتر عمومی آزمایش ادرار داد که هیچ عفونتی هم نشان نداد. سپس دکتر بهم آنتی بیوتیک سیپروفلاکسیسین تجویز کرد به مدت ۲ هفته مصرف کردم سوزش خیلی بهتر شد. اما الان بعد از گذشت ۳ هفته از اتمام آنتی بیوتیک همچنان یکمی فقط سر آلتم سوزش دارم و احساس میکنم فقط سر آلتم کمی ملتهب است و وقتی دهانه ورودی آلتم رو باز میکنم میبینم خیلی کم به نظر قرمز میباشد.
    لطفا بفرمایید چه باید بکنم.
    با تشکر از شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۲ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر مجید جمعه ۹ شهریور ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 236 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر بعد عمل پروستات خوش خیم دچار تنگی مجاری درقسمت متائوس شدم دکتر برام آن قسمت رو گشاد کردن بعد از یک ماه سونداژ توسط خودم تاحدزیادی خوب شدم و روبه بهبود کاملم درصد برگشتن تنگی مجدد چقدر است؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۹ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
    2. تصویر کاربر مجید جمعه ۹ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
      تاچه مدت آقای دکتر
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۹ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۴ شهریور ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 175 مشاهده پرسش
    سلام بعلت ختنه دیروز لگام من بریده شد اما حس دارم منظورم حس جنسی در آلت و دیگر حس ها.. آیا این موضوع جدی هست در ضمن لگام کامل از بین نرفته
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳۰ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
    2. تصویر کاربر علی سه شنبه ۳۰ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      ممنوم اقاي دکتر بس مشکلی نیس میتونم در اینده رابطه داشته باشم ؟
      بی نهایت ممنون
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۴ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
      بله
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر فائزه سه شنبه ۳۰ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 221 مشاهده پرسش
    من یک سال پیش عمل سیستوسکوپی انجام دادم و تا۶ماه شبی یک عدد باکلوفن ۵۰میخوردم.بعد اون نوارعصب مثانه گرفتم و خدمت شما اوردم.شما فرمودید که مشکلی ندارم و فقط کمی عضلاتم سفت هستند که به علت وسواسم بود.وسواسم رو تاحد زیادی درمان کردم و باقی مونده ام برطرف شد. اما الان گاهی اوقات کمی باقی مونده دارم و بعد از اون عفونت ادراری میگیرم و ادرار کردن برایم مشکل میشود. اولش ادارارم زیاد میاد، خودم رو آب میکشم بلند میشم و میبینم که هنوز ادرار دارم و اذیت میشم دوباره میشینم و دسشویی میکنم، اما کم، و همین جوری ۱ساعت توی دسشویی هستم و تازه وقتی هم بلند میشم هنوز ادرار توی مثانه ام هست. اما چیزی که خیلی اذیتم میکنه اینه که وقتی که میخوام بلندشم هنوز احساس ادرار دارم و احساس میکنم که ازم میاد میشینم و میبینم که دسشویی دارم.الان سیپروفلوکساسین۵۰۰به مدت۵ شب هر۱۲ساعت میخورم.
    ۱)برای جلوگیری از عفونت مکرر چه کار کنم؟
    ۲)این احساس که فکر میکنم ازم دسشویی میاد و دسشویی هم دارم واقعی است؟
    ۳)احتمال داره تنگی مجرا درارم برگشته باشه؟
    ۴)چند ماهی است که باکلوفن رو قطع کردم دوباره شروع کنم؟
    ۵)هر وقت باقی مونده دارم چه کار کنم؟
    ۶)قرصی که برای عفونت میخورم خوبه یا باید برم دکتر؟(البته دکتر بهم گفته که این شکلی بخورم)
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳۰ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر