جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مراقبت پس از جراحی خروج سنگ به روش بسته از مجرای ادرار (TUL)

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:
بعد از خروج سنگ به روش بسته از مجرای ادرار نیاز است بیمار مراقبت هایی و نکاتی را در منزل رعایت کند که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

عمل tul چگونه انجام می شود؟

در طی عمل TUL، پزشک از یک دوربین بسیار باریک به نام یورتروسکوپ و یک لوله بسیار باریک و ابزار سنگ شکن استفاده می کند.

عمل تی یوی ال با بی حسی کمر و در اطاق عمل و به صورت سرپائی انجام می شود. پزشک معالج شما با عبور دوربین آندوسکوپی از داخل مجرای ادراری به مثانه و لوله حالب، محل گیر کردن سنگ حالب را مشخص کرده و با استفاده از امواج سنگ شکنی لیزر، سنگ را کاملاً خرد می کند و سپس سنگ های خرد شده را با پنس خارج می کند.

 در مواقعی جهت دفع شدن سنگ های خرد شده داخل لوله حالب، لوله ای قلاب مانند به نام دبل طی تعبیه می شود. در ادامه فیلم عمل جراحی tul توسط دکتر حسین کرمی را مشاهده می کنیم.

مراقبت های لازم بعد از عمل tul

  • مصرف 6 تا 8 لیوان آب در منزل
  • هرگز ادرار خود را نگه ندارید و در طول شبانه روز مرتب ادرار داشته باشید.
  • پرهیز از فعالیت شدید و سنگین تا زمانیکه پزشک به شما اجازه دهد.
  • شما می توانید راه بروید و از پله بالا بروید.
  • شما می توانید روابط جنسی خود را برقرار کنید.
  • ممکن است ادرار شما خونی باشد که با مصرف مایعات بهبود می یابد. ادرار خونی تا دو هفته بعد از جراحی طبیعی است.
  • شما برای شروع مجدد مصرف آسپرین، وارفارین، پلاویکس، ایندومتاسین، دیکلوفناک و بروفن نیاز به مشورت با پزشک معالج خود دارید.
  • در صورت تعبیه دبل جی (لوله حالبی که قابل دیدن نیست، 3 تا 6 هفته در بدن می تواند باقی بماند و گاهی با نظر پزشک حتی تا 3 ماه) گاهی بیمار دچار تکرر ادرار، سوزش ادرار و خون در ادرار می شود که به مرور زمان با مصرف مایعات بیشتر بهبود می یابد و حتماً بیمار باید برای خروج لوله دبل جی پیگیری نماید. در غیر اینصورت دبل جی باعث عفونت یا تشکیل مجدد سنگ می شود.
در صورت بروز تب و لرز، خون بسیار شدید و غلیظ در ادرار و یا قطع ادرار فوراً به پزشک مراجعه گردد.

عوارض استفاده از دبل جی

از رایج ترین عوارض استفاده از سوند دبل جی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تکرر ادرار
  • تخلیه زودهنگام ادرار
  • مشاهده خون در ادرار
  • ترشحات ادراری
  • درد کلیه، مثانه و یا کشاله ران در حین ادرار کردن یا مدتی پس از آن
شایان به ذکر است که تمامی این عوارض موقت بوده و مدتی بعد از برداشتن استنت برطرف می شوند.

مراقبت های بعد از خروج دبل جی

در زمانی که فرد استنت را در بدن خود دارد، باید از انجام فعالیت های ورزشی سنگین، جست و خیز و پریدن خودداری کند. همچنین فرد بهتر است مصرف مایعات را در خود افزایش دهد و طی فاصله های معین مثانه خود را خالی کند، انجام این کار به کمتر شدن درد هنگام ادرار کردن کمک می کند. برای رفع درد فرد می تواند از مسکن های تجویز شده توسط پزشک معالج استفاده کند.

در آوردن لوله دبل جی چگونه‌ است؟

پزشک برای خارج سازی استنت ها،  از روش اندوسکوپیک و از طریق مجرای ادرار اقدام می کند. این روش بصورت سرپایی بوده و هیچ برشی بر روی سطح پوست ایجاد نمی کند. پس خروج دبل جی عوارضی را در پی ندارد.

رژیم غذایی در مبتلایان به سنگ های ادراری

  • بدون در نظر گرفتن نوع سنگ و علت آن، مصرف مایعات فراوان (بهترین مایع آب) جهت جلوگیری از غلیظ شدن ادرار و در نتیجه ایجاد سنگ کلیه توصیه می شود. ولی بهتر است از مصرف آب جوشیده شده خودداری نمایید. آبهای تصفیه شده در مناطقی که آب شرب مناسب ندارند، مناسب می باشد.
  • رژیم غذایی شما بهتر است بی نمک باشد و از مصرف غذاهای آماده بیرون، خیارشور، کنسروها، چیپس و پفک پرهیز کنید.
  • از روغن های جامد و حیوانی استفاده نکنید.
  • از مصرف دلستر و ماءالشعیر پرهیز نمایید.
  • اغلب بیماران محدودیت مصرف لبنیات ندارند. در طول شبانه روز می توانید تا 4 لیوان شیر، 3 لیوان ماست و مقدار 4 گرم پنیر بی نمک استفاده کنید و دقت کنید چربی شیر و ماست بیشتر از 15% نباشد و بهتر است از پنیر شور استفاده نشود.
  • در صورت داشتن نمونه سنگ و آزمایش آن و تشخیص نوع سنگ برای گرفتن رژیم غذایی مناسب با نوع سنگتان به متخصص تغذیه مراجعه کنید.
  • جهت پیشگیری از تشکیل مجدد سنگ مصرف روزانه آب لیمو ممکن است کمک کننده باشد.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

4.1/5 - (270 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر فرامرز جمعه ۱۰ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 255 مشاهده پرسش
    سلام جناب دكتر سه روز پيش عمل tul انجام دادم الان پس از گذشت ٣ روز همچنان به محض ادرار كردن پس از چند دقيقه در مجراي ادرار احساس شديد كاذب ادرار دارم چه دستور ميفرماييد استنت گذاشته شده و سنگ ٦/٥ ميل بوده
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۰ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
      مال سون است طبیعی است
  • تصویر کاربر مهدی جمعه ۳ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 749 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر دکترجان
    من۴۸ساعته سنگ داخل حالبم رو بروش tulجراحی کردم و از همون شب تب و لرز شبانه دارم روزها سردمه ولی تبمم قطع نمیشه.
    میشه لطف کنید راهنماییم کنید.
    وقتی تب ولرزم شدید میشه درد یک نقطه خاص از کلیم شروع میشه.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۳ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
      باید انتی بیوتیک تزریقی بزنید
  • تصویر کاربر دانیال چهارشنبه ۱ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 325 مشاهده پرسش
    با سلام پسری هستم 25 ساله متاهل و بدون فرزند باوزن 95 کیلوگرم و قد 170 سانتی متر ، که در اثر تصادف شاخک لگنم شکسته و مجرای ادرارم را قطع کرده و دو سانت از مجرام از بین رفته و الان تقریبا هشت ماهه که سوند داخل شکمم هست و از لحاظ رابطه جنسی ونعوظ نیز به مشکل خورده ام ساکن قم هستم وتوسط تمام دکترهای قم مورد معاینه قرار گرفتم و عمل من در توان انها نبوده در نتیجه در بیمارستان شهدای تجریش توسط اقای دکتر سید جلیل حسینی مورد معاینه قرار گرفته ام و توسط ایشان سیستوسکوپی شدم و مدارک پزشکی ان موجود است اما به دلیل ازدحام بیماران هنوز در لیست انتظار برای عمل هستم.
    الان درد زیادی دارم و گاهی اوقات ادرار بجای رد شدن از سوند از شکمم خارج میشه و دکترهای قم نظرشان این است که مثانه ام کوچک شده است و زودتر باید عمل بشه .
    سوال من از شما این است که امکانش هست شما منو زودتر عمل کنید؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
      بیمارستان شهدا تجریش روزهای دوشنبه دکتر حسینی این کارها را انجام میدهد
  • تصویر کاربر امیر جمعه ۲۶ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    سلام دکتر بیماری هستم 28ساله ک ب دلیل سنگ کلیه 64/2میل در تاریخ 18/11در بیمارستان لبافی نزاد پی سی ان ال انجام دادم میخواستم بدونم پرهیز غذاییم چیه و چه کارایی باید انجام بدهم ک دیگه دچار این مشکل نشوم ؟طبق ازمایش از سنگ نوع سنگم اسیدی بوده ؟لبنیات و تخم مرغ ضرر دارد؟خواهشمندم ی دستور کلی بهم بده تا دیگر دچار این مشکل نشوم با تشکر پورفسور جان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۶ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      هر ۲ساعت لیوان اب ونمک وباید ازمایش کامل از جمله ادرار ۲۴ ساعته از نظر علت سنگ سازی انجام دهید
  • تصویر کاربر Saeedi چهارشنبه ۲۴ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 218 مشاهده پرسش
    با سلام اقاي دكتر من خانم ٤٣ ساله با سنك حدود٥ و ٦ميليمتر در حالب٦ روز قبل عمل tulانجام دادم و لوله گذاري كرده اند و براي بعد عمل سفيكسيم و تريامترون اچ والفن ايكس ال١٠٠ تجويز كرده انداين چندروز دو بار سنك هاي ريز در حد شن دفع كرده ام هر شب درد زيادي دارم و تهوع و ميل به غذا ندارم مراجعه به اورژانس داشتم كه سرم تجويز شد و ضد تهوع ولي تاثيري نداشت و دوباره درد و تهوع دارم و اصلا ميل به خوردن غذا ندارم متاسفانه امكان دسترسي به دكتر خودم را ندارم لطفا راهنمايي بفرماييد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۴ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر محمد جمعه ۵ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 233 مشاهده پرسش
    با سلام آقای دکتر بنده جواب سیستوکوپی را براتون ارسال کردم فرمودید باید آنتی بیوتیک مصرف کنم تا از عود تنگی جلوگیری کنه یعنی الان من تنگی مجرا دارم .احتمالا داره بدتر بشه ممنون میشم توضیح بیشتری بدهید با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۵ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      باید ماهیانه تحت نظر باشید چون تنگی دوباره جمع میشود
  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۱ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 251 مشاهده پرسش
    با سلام من 3 هفته پیش درمشهد نزد دکتر یارمحمدی سیستوکوپی انجام دادم نتیجه رو براتون ی فرستم ایشان قرص سیپروفلوکساسین 60 عدد هر 8 ساعت یک عدد تجویز کردند خوردم خوب شدم ولی چون اواخر مصرف دارو نزدیکی از نوع مقعدی داشتن البته با کاندوم ولی کاندوم پاره شده بود دوباره علایم شروع شده البته کمی کمتر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر دانا سه شنبه ۱۳ آذر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    با سلام دکتر وقت بخیر
    دکتر تقریباً یه سالی میشه آلتم دچار سوزش و پوسته پوسته شدن شده. مثلا اول یه کوچولو وسطش پوسته پوسته شد بعد چن ماهی ادامه یافت و در حال حاظر هم داره رواج پیدا میکنه. کل آلت تناسلی‌ام رو گرفته و دچار سوزش شدید و خارش و پوسته پوسته شدن آن شده. مثلا بعد از خودارضایی دیگه خیلی سوزش داره و کلاً پوسته پوسته میشه و چن روز بعد اون پوسته‌هاش خشک میشه و پوست می‌اندازه. خیلی عذابم میده میشه لطف کنید راهنمایی کنید ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۳ آذر ۹۷( 5 سال پیش)
      عكسش وا بفرستيد ببينم
  • تصویر کاربر امین سه شنبه ۱۳ آذر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 197 مشاهده پرسش
    سلام من اقایی 46 ساله هستم در کلیه چپم احساس درد شدید داشتم سونو وسیتی اسکن انجام دادم گفتتدسنگ11میلی در لوله حالب هست وعمل tul انجام دادم و دبل جی گذاشتن هفته بعد عکس گرفتم ودکتر گفت مشکوک ب سنگ هستم ودوباره سیتی اسکن کردم گفت سنگ11 میلی تو کلیه داری باید سنگ شکن بشی ایا ممکن در عمل tul سنگ قبلی از لوله حالب ب طرف کلیه رفته باشه و همون سنگ قبلی باشه ضریبش چن درصد هست و عمل tul بدرستی انجام نگرفته باشه ممنون جواب بدید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۳ آذر ۹۷( 5 سال پیش)
      درمانش سنگ شكني است
  • تصویر کاربر عرفان دوشنبه ۵ آذر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر.ببخشید پسرم در ۲ سالگی دبل جی براش گذاشتن الان بعداز ۵ سال اونو بیرون اوردن به علت فراموشی.دور این لوله ها پر از سنگ بود که سنگ شکن شده یک هفته پیش.الان تکرر ادرار داره دلیلش چیه؟ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۵ آذر ۹۷( 5 سال پیش)
      بايد بررسي شود
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر