اگر سوالی داری اینجا از ما بپرس

توصیه های قبل و بعد از درمان سنگ کلیه به روش PCNL

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

 آیا می دانید که با ابداع روش های TUL و PCNL امروزه  ۹۵ درصد سنگ های کلیه نیاز به روش جراحی باز ندارند و به صورت آندوسکوپی و سرپایی قابل درمان هستند.

PCNL

عمل pcnl به معنی ایجاد تونل پوستی به کلیه بدون شکاف جراحی و عبور دوربین به داخل کلیه و شکستن سنگ های بزرگ و خارج کردن آنها از کلیه می باشد. در این تکنیک به جای 20 بخیه فقط یک عدد بخیه در محل عبور دوربین استفاده می شود.

مزیت عمل PCNL  چیست؟

۱- زیبایی روش PCNL

۲- درد کمتر PCNL

۳- بستری کمتر PCNL

۴- زمان برگشت سریع به کار و فعالیته ای روزمره زندگی می باشد.

PCNL برای چه بیمارانی ایده آل درمانی می باشد؟

✅ سنگ های بالای یک سانت تا 5 سانت

✅ بیماران با سنگ بزرگ و سابقه جراحی قبلی

✅ سنگ هایی که به سنگ شکنی برون اندامی جواب نداده اند.

روش انجام PCNL

 این عمل با بی حسی نخاعی و یا بیهوشی عمومی انجام می شود. با استفاده از سیستم عکسبرداری در اطاق عمل یک عدد سوزن به داخل کلیه وارد و مسیر را بدون برش جراحی فقط گشاد کرده و با عبور دوربین سنگ ها خرد و با پنس خارج می شوند که جهت دیدن کامل فیلم عمل به آدرس آپارات مراجعه نمایید.

توصیه های قبل از عمل سنگ کلیه

۱- در صورت مصرف آسپرین و پلاویکس، ژلوفن و بروفن، دیکلوفناک و دیگر داروهای رقیق کننده خون آنها را یک هفته قبل از عمل و با اطلاع پزشک معالجتان قطع کنید.

۲- در صورتیکه شما بالای 50 سال هستید یا بیماری قلبی دارید حتماً قبل از عمل باید توسط متخصص قلب معاینه شوید.

۳-وجود هر گونه بیماری قبلی را به پزشک معالجتان اطلاع دهید.

۴- اگر مبتلا به عفونت ادراری هستید باید قبل از جراحی آن را توسط پزشکتان درمان کنید.

۵- در صورت وجود بیماری های خونریزی دهنده و حساسیت دارویی، آن را به پزشکتان اطلاع دهید.

۶- قبل از عمل از شما آزمایش کامل خون و گروه خونی انجام خواهد شد.

۷- جهت جایگزین کردن خونریزی احتمالی قبل از عمل تعداد 3 واحد خون به عنوان ذخیره در خواست خواهد شد تا فقط در صورت نیاز از آن استفاده شود.

۸- جهت اطلاع دقیق از نقش کلیه و محل سنگ، عکس سی تی اسکن یا IVP قبل از عمل توسط پزشک معالجتان درخواست خواهد شد.

۹- طول عمل جراحی بر اساس محل و اندازه سنگ از نیم تا 2 ساعت می تواند طول بکشد.

۱۰- جهت عکسبرداری از کلیه یک عدد سوند حالب ه همراه سوند فولی در حین بیهوشی گذاشته خواهد شد و فردای روز عمل خارج می شود.

نکات بعد از عمل سنگ کلیه

✅ سه ساعت بعد از عمل می توانید از نوشیدنی ها استفاده کنید.

✅ دردی متوسط پس از عمل خواهید داشت که با تزریق مسکن کاملاً کنترل خواهد شد.

✅ ادرار شما چند روز آغشته به خون خواهد بود که به علت سوراخ کردن کلیه محل عمل بوده و خودبخود از بین خواهد رفت. در صورت ادامه آن و غلیظ شدن رنگ خون ادرار باید بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید.

✅ این عمل با یک شب بستری در بیمارستان همراه می باشد.

✅ مثل عمل های دیگر جراحی نتیجه عمل جراحی 100 درصد نمی باشد. اغلب موارد نتیجه عمل جراحی 90 درصد موفقیت آمیز است. اگر سنگ های کوچکی در کلیه بماند و امکان خارج کردن آنها مقدور نباشد از سنگ شکنی برون اندامی جهت درمان آنها استفاده می شود.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

3.5/5 - (58 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

  • تصویر کاربر محسن شنبه ۱ اردیبهشت ۳( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 316 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر.بنده ۷ ماه قبل رابطه جنسی اورال داشتم.ایشان آبریزش از بینی داشتن.
    بعد از رابطه دچار سوزش ادرار و ترشح شدم.چون قبلا هم سوزش داشتم اهمیت ندادم.بعد از ادرار چند دقیقه بعد ترشح بی رنگ لزج دارم.یک توده هم زیر آلت تناسلیم ایجاد شده که گاهی درد میکنه و بعدش ترشح زیاد خارج میشود.سفتریاکسون.پنی سیلین ۶۳۳.داکسی ساکلین.سفکسیم.مترونیدازول .تاوانکس و افلوکساسین هم استفاده کردم.گاهی درد در کلیه چپ هم دارم.آقای دکتر شهر ما آزمایش کشت نداره.مجبورم برم شهر دیگه که اونجا هم ترشح ندارم.راه دیگه وجود داره؟ بدونم چه.آزمایشات رو خدمتتون پیوست شده میفرستم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۳۱ فروردین ۳( 2 سال پیش)
      باسلام و احترام باید از نزدیک معاینه شوید
    2. تصویر کاربر محسن جمعه ۳۱ فروردین ۳( 2 سال پیش)
      برای ترشح باید چکار کنم
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱ اردیبهشت ۳( 2 سال پیش)
      برای همون میگم که باید از نزدیک معاینه شوید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر Fatemeh جمعه ۳۱ فروردین ۳( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 405 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر
    ما دو سال پیش برای همسرم رفتیم عمل PNL انجام دادیم و اندازه سنگ ایشون تقریبا اون موقع ۶۰ میل بود. اما دکتر نتونست سنگ دربیاره و بدون خارج کردن هیچ سنگی عمل انجام شد. سنگ هم به لگنچه چسبیده و برخی اوقات درد میگیره. برخی اوقات هم زیر دلشون درد میگیره. تازگی سنم انجام دادیم سنگ ۶۲ میل شده و پیش یک دکتری رفتیم گفت من با PNL میتونم انجام بدم. به نظر شما چی کنیم دکتر؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۳۱ فروردین ۳( 2 سال پیش)
      با مدارک کامل خودتون جهت ویزیت حضوری و تعیین پلن جراحی به مطب مراجعه کنید همکاران مطب با شما جهت هماهنگی های لازم تماس خواهند گرفت
  • تصویر کاربر احمد سه شنبه ۴ اردیبهشت ۳( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 374 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    من ۳۲ سالمه وزن ۸۹ کیلوگرم است دو ماه پیش بعد از یک رابطه سوزش سر آلت داشتم ولی ترشح نداشت دکتر اورولوژی رفتم معاینه کردن مشکلی نداشت امیکاسین ۴ عدد لووفلوکساسین و والسیکلوویر تا ۱۰ روز روی ۱ عدد بعدش مجدد رفتم سوزش مجرا داشتم الت و دست میزنم از داخل درد داره بعد از ادرار و انزال دردش بیشتر میشه داکسی ساکلین ۱۰۰ روزی دو عدد تا ده روز مصرف کردم ولی خوب نشدم مجدد اورولوژی رفتم سنو گرافی و کشت ادرار دادم عفونت ادراری نداشتم و در سنو اندازه پروستات ۱۹ سی سی بود که تصاویر ازمایش خدمت شما ارسال کردم گفتند که التهاب پروستات دارم دارو کورکومکس ، باکلوفن ، سلکسیب ۱۰۰ همشون روزی یک عدد و سیپروفلوکساسین ۲۵۰ روزی دو عدد تجویز کردن کمی بهتر شدم ولی بعد از انزال دوباره سوزش دارم خیلی اذیت هستم کارم نشستنی هست گاهی اوقات بیضه هم کمی دیرد میگیرن به نظر شما چه دارویی مصرف کنم مناسب هست ؟ ایا درمان میشه و اینکه ایا ماساژ پروستات رو پیشنهاد ؟میکنین
    1. تصویر کاربر احمد پنجشنبه ۳۰ فروردین ۳( 2 سال پیش)
      قد من ۱.۷۰ هست و بعد از مصرف قرص باکلوفن و سلکسیب معده درد و دل درد میشم مصرف این دو دارو رو قطع کردم
    2. تصویر کاربر احمد پنجشنبه ۳۰ فروردین ۳( 2 سال پیش)
      با سلام مجدد اقای دکتر
      بنده در ادرار مشکل ندارم ادارم کامل تخلیه میشه در حین ادرار سوزش دارم و بعد از ادرار سوزش مجرا دارم بعد از انزال هم تا دو روز سوزش مجرام بیشتر میشه با تشکر میبخشید طولانی شد
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱ اردیبهشت ۳( 2 سال پیش)
      خیر به هیچ وجه ماساژ پروستات انجام نشود
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱ اردیبهشت ۳( 2 سال پیش)
      شما دچار التهاب پروستات هستید .بیماری شما نیاز به درمان طولانی مدت و با عود بالا همراه میباشد کپسول تامسولوسین هر شب یک عدد افلوکساسین ۳۰۰ هر ۱۲ ساعت کپسول ملوکسیکام ۷/۵ هر ۱۲ ساعت و روزی نیم ساعت داخل لگن آب گرم بنشینید در صورت عود و تکرار علائم بعد از بهبودی مجددا دوره ی درمان تکرار شود
    5. تصویر کاربر احمد شنبه ۱ اردیبهشت ۳( 2 سال پیش)
      با سلام ممنون جناب دکتر فقط من به اوفلاکساسین حساسیت دارم به جای اون میشه داروی دیگه مصرف کنم و اینکه تا چند روز این دارو ها رو مصرف کنم . باتشکر
    6. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۴ اردیبهشت ۳( 2 سال پیش)
      کوآموکسی کلاو ۶۲۵ هر ۸ ساعت مصرف کنید
    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر امیرحسین شنبه ۱ اردیبهشت ۳( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 309 مشاهده پرسش
    باسلام من ۲۰ سالمه چند وقت پیش آمدم خدمتتان نوار مثانه ام خوب بود عکس رنگی نوشتید گرفتم تنگی هم نبود ولی همان تخلیه ناقص مانده و علایم پروستات بعد از ۸ ماه نرفته افلوکساسین ۳۰۰ و تامسولوسین هم خوردم اثر نکرد  چه کار کنم کلا خوب شم؟ ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱ اردیبهشت ۳( 2 سال پیش)
      با سلام و احترام خدمت شما همراه گرامی بیماری شما نیاز به درمان طولانی مدت و با عود بالا همراه میباشد کپسول تامسولوسین هر شب یک عدد افلوکساسین ۳۰۰ هر ۱۲ ساعت کپسول ملوکسیکام ۷/۵ هر ۱۲ ساعت و روزی نیم ساعت داخل لگن آب گرم بنشینید در صورت عود و تکرار علائم بعد از بهبودی مجددا دوره ی درمان تکرار شود
  • تصویر کاربر مهران جمعه ۳۱ فروردین ۳( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 394 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر بنده 36سالمه ازتون سوال کرده بودم که در هنگام رابطه به صورت یکدفعه آلتم شل میشه ،میل جنسی م خوبه ولی آلتم میوفته و اذیت میشم در ضمن سونوگرافی از آلت هم گرفتم آزمایش هم گرفتم ودکتر گفته مشکلی ندارم و فقط چند سالی میشه لوزاتان 50میخورم...جواب داده بودید که عوارض دارو میتونه باشه و تزریق پاپاورین انجام بدید گفتم ببینم طریقه درمان موقتی هست و چطوری میشه به صورت دایمی مشکل حل بشه؟آمپول رو تا چه مدتی و چطوری استفاده کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۳۱ فروردین ۳( 2 سال پیش)
      با سلام مجددا عکس هارو آپلود کنید
  • تصویر کاربر Hos سه شنبه ۴ اردیبهشت ۳( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 416 مشاهده پرسش
    سلام دکتر بنده ده ماه پیش رابطه بدون محافظت شده داشتم بعد یماه مشکل ادراری داشتم دکتر تشخیص سنگ کلیه داد احتمال سوزاک نبود حالا برگه تستش موجوده، ۴ ماه بعد از رابطه حساس بودم و استرس داشتم بعد ازینکه دقت کردم این دونه های ریز اطراف ختنه گاه دیدم چند دکتر متخصص دیدن یکی گفت شاید حساسیت به واژنه و اصلا زگیل نیست یکی گفت فیبروم پوستیه و امکان داره قبلا بوده باشه و با حساس شدنم تازه متوجهش شده باشم ، اکثرا گفتن امکان زگیل نیستش علائمی هم نداشته تغییر اندازه میشه گفت نداشته و اضافه بعید بدونم شده باشن عکس ها بعضیا برای ماه پیشه و بعضیا تازگی
    و یکی دکترا پماد و قرص تجویز کرد اما تاثیری فک کنم نداشت بعد از یک ماه تجویزو میزارم
    برای افتادن این ها توی عکس پوست رو کشیدم و عکس زوم شده
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱ اردیبهشت ۳( 2 سال پیش)
      باید از نزدیک معاینه شود مواردی که تغییر رنگ سیاه تری دارند مشکوک به زگیل هستند
    2. تصویر کاربر Hos جمعه ۳۱ فروردین ۳( 2 سال پیش)
      چند متخصص با قاطعیت گفتن که امکانش صفر درصده
      این پماد تجویز شده به چه مربوطه؟
      تو عکسی که با فلش گرفته شده سیاه در اومده وگرنه خیلی به رنگ پوست میزنه و خیلی ریز هستش
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱ اردیبهشت ۳( 2 سال پیش)
      باید از نزدیک معاینه شوید
    4. تصویر کاربر Hos جمعه ۳۱ فروردین ۳( 2 سال پیش)
      امکان تشخیص انلاین نیستش؟ یا لازم باشه فیلم و‌عکس‌واضح تر بفرستم براتون چون هیچ تغییری تو این ده ماه نداشته شاید کم یا زیاد شده باشه
    5. تصویر کاربر Hos جمعه ۳۱ فروردین ۳( 2 سال پیش)
      دکتر اگر امکانش هست انلاین معاینه بشه استرس بهم فشار اورده و سخت بوده چند دکتر از نزدیک معاینه کردن تشخیص ندادن زگیل باشه برای اطمینان گفتم انلاین بپرسم ، علائم خاصی ام اصلا نداشته امکان فیبروم پوستی هستش؟
    6. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۴ اردیبهشت ۳( 2 سال پیش)
      فیلمشو بفرستید
    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر دانیال شنبه ۱ اردیبهشت ۳( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 317 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    چند دانه سیاه بر روی کیسه بیضه مشاهده کردم میخواستم ببینم زگیل هستند یا نه ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱ اردیبهشت ۳( 2 سال پیش)
      خیر زگیل نیستند
  • تصویر کاربر دانیال شنبه ۱ اردیبهشت ۳( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 328 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    تعدادی سیاهی روی کیسه بیضه مشاهده کردم میخواستم ببینم زگیل هستند یا نه ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱ اردیبهشت ۳( 2 سال پیش)
      خیر زگیل نیستند
  • تصویر کاربر سید شنبه ۱ اردیبهشت ۳( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 305 مشاهده پرسش
    عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما
    در جواب سونوگرافی من نوشته
    هیدروسل بسیار خفیف سمت چپ
    خواستم بدونم آیا امکانش هست بعد مدتی هیدروسل جذب بدن بشه؟ و در کل چه کاری باید انجام بدم که بیشتر نشه و بهبود پیدا کنه؟

    مورد دوم هم اینکه فتق ایگویینال چپ خفیف دارم خواستم بدونم آیا با کاهش وزن و ورزش امکانش هست فتق بهبود پیدا کنه و مشکلی برام پیش نیاره

    بنده ۲۴ سال دارم و ۱۱۷ کیلو وزن آیا کاهش وزن تاثیری در بهبودی این دو بیماری داره؟؟اگر نه چه راه درمانی پیشنهاد میدید

    تشکر از شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱ اردیبهشت ۳( 2 سال پیش)
      خیر خود بخود و یا با درمان دارویی قابل بهتر شدن نیست
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱ اردیبهشت ۳( 2 سال پیش)
      به وزن مرتبط نیست
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر حسین جمعه ۳۱ فروردین ۳( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 452 مشاهده پرسش
    با سلام مردی ۵۶ ساله هستممشکل زیادی در ادرار کردن ندا م فقط موقع ادرار کردن حس میکنم کاملا مثانه تخلیه نشده سونوگرافی هم کردم حدود ۵۰ سیس سی بعد از ادرار در مثانه باقی میماند تحت درمان اقای دکتر عباس بصیری مدت هشت ماه قرار گرفتم وطی این مدت درمان دارویی اپر نکرد ایشان دستور سیستولوژی داده اند و ایشان گفته اند در صورت لزوم ممکن است قسمتی از پروستات که بزرگ شده و به سمت مثانه است را لازم باشد تراش دهند با توجه به اینکه مشکل زیادی ندارم ولی همان حس عدم تخلیه کامل و کاها درد در ناحیه مقعد تا زیر بیضه دارم حا با این وضعیت سوالم این است که شما هم چنین عملی را توصیه میفرمایید یا نه و اینکه اینگونه عمل تراش مشکلاتی را بعدا ایجاد میکند یا خیر و برای چنین مشکلی شما چه توصیه ای دارید سپاس فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۳۰ فروردین ۳( 2 سال پیش)
      بله البته بهتره قبل از عمل نوار مثانه انجلم دهید
    2. تصویر کاربر حسین پنجشنبه ۳۰ فروردین ۳( 2 سال پیش)
      اقای دکتر عوازضی هم اگر دارد بعد از عمل تراش بفرمایید معمولا میگویند توانیی فعالیت جنسی کاهش می یابد ایا درست است؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۳۱ فروردین ۳( 2 سال پیش)
      بستگی به شیوه ی عمل داره
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
  • تصویر کاربر زینب دوشنبه ۱۴ مهر ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 587 مشاهده پرسش
    با اهدای سلام
    پزشک عزیز چند روز پیش مادرم متوجه شدند که ادرارشون کاملا خون شده تا دو روز، بعد از آن دچار درد شدیدی شدند. در آزمایش ادرارشون خون و پروتئین مشاهده شده و پزشک رادیولوژی پس از انجام سونوگرافی گفته اند که بخشی از بافت کلیه ایشون آسیب دیده. الان خیلی نگران هستیم؟موقعیت ایشون خیلی نگران کننده هست؟تا چه اندازه ایشون برای مراجعه به پزشک متخصص نیاز اورژانسی دارند. آخه فعلا شهرستان هستیم. هفته ی آینده مزاحم شما میشیم انشاءالله.
    ممنونم
    التماس دعا
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۴ مهر ۹۳( 1 دهه پیش)
      سونوگرافی از کلیه و مثانه و ازمایش ادرار ضروری است
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

جستجو

حالب

+54 مطلب