اگر سوالی داری اینجا از ما بپرس

توصیه های قبل و بعد از درمان سنگ کلیه به روش PCNL

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

 آیا می دانید که با ابداع روش های TUL و PCNL امروزه  ۹۵ درصد سنگ های کلیه نیاز به روش جراحی باز ندارند و به صورت آندوسکوپی و سرپایی قابل درمان هستند.

PCNL

عمل pcnl به معنی ایجاد تونل پوستی به کلیه بدون شکاف جراحی و عبور دوربین به داخل کلیه و شکستن سنگ های بزرگ و خارج کردن آنها از کلیه می باشد. در این تکنیک به جای 20 بخیه فقط یک عدد بخیه در محل عبور دوربین استفاده می شود.

مزیت عمل PCNL  چیست؟

۱- زیبایی روش PCNL

۲- درد کمتر PCNL

۳- بستری کمتر PCNL

۴- زمان برگشت سریع به کار و فعالیته ای روزمره زندگی می باشد.

PCNL برای چه بیمارانی ایده آل درمانی می باشد؟

✅ سنگ های بالای یک سانت تا 5 سانت

✅ بیماران با سنگ بزرگ و سابقه جراحی قبلی

✅ سنگ هایی که به سنگ شکنی برون اندامی جواب نداده اند.

روش انجام PCNL

 این عمل با بی حسی نخاعی و یا بیهوشی عمومی انجام می شود. با استفاده از سیستم عکسبرداری در اطاق عمل یک عدد سوزن به داخل کلیه وارد و مسیر را بدون برش جراحی فقط گشاد کرده و با عبور دوربین سنگ ها خرد و با پنس خارج می شوند که جهت دیدن کامل فیلم عمل به آدرس آپارات مراجعه نمایید.

توصیه های قبل از عمل سنگ کلیه

۱- در صورت مصرف آسپرین و پلاویکس، ژلوفن و بروفن، دیکلوفناک و دیگر داروهای رقیق کننده خون آنها را یک هفته قبل از عمل و با اطلاع پزشک معالجتان قطع کنید.

۲- در صورتیکه شما بالای 50 سال هستید یا بیماری قلبی دارید حتماً قبل از عمل باید توسط متخصص قلب معاینه شوید.

۳-وجود هر گونه بیماری قبلی را به پزشک معالجتان اطلاع دهید.

۴- اگر مبتلا به عفونت ادراری هستید باید قبل از جراحی آن را توسط پزشکتان درمان کنید.

۵- در صورت وجود بیماری های خونریزی دهنده و حساسیت دارویی، آن را به پزشکتان اطلاع دهید.

۶- قبل از عمل از شما آزمایش کامل خون و گروه خونی انجام خواهد شد.

۷- جهت جایگزین کردن خونریزی احتمالی قبل از عمل تعداد 3 واحد خون به عنوان ذخیره در خواست خواهد شد تا فقط در صورت نیاز از آن استفاده شود.

۸- جهت اطلاع دقیق از نقش کلیه و محل سنگ، عکس سی تی اسکن یا IVP قبل از عمل توسط پزشک معالجتان درخواست خواهد شد.

۹- طول عمل جراحی بر اساس محل و اندازه سنگ از نیم تا 2 ساعت می تواند طول بکشد.

۱۰- جهت عکسبرداری از کلیه یک عدد سوند حالب ه همراه سوند فولی در حین بیهوشی گذاشته خواهد شد و فردای روز عمل خارج می شود.

نکات بعد از عمل سنگ کلیه

✅ سه ساعت بعد از عمل می توانید از نوشیدنی ها استفاده کنید.

✅ دردی متوسط پس از عمل خواهید داشت که با تزریق مسکن کاملاً کنترل خواهد شد.

✅ ادرار شما چند روز آغشته به خون خواهد بود که به علت سوراخ کردن کلیه محل عمل بوده و خودبخود از بین خواهد رفت. در صورت ادامه آن و غلیظ شدن رنگ خون ادرار باید بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید.

✅ این عمل با یک شب بستری در بیمارستان همراه می باشد.

✅ مثل عمل های دیگر جراحی نتیجه عمل جراحی 100 درصد نمی باشد. اغلب موارد نتیجه عمل جراحی 90 درصد موفقیت آمیز است. اگر سنگ های کوچکی در کلیه بماند و امکان خارج کردن آنها مقدور نباشد از سنگ شکنی برون اندامی جهت درمان آنها استفاده می شود.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

3.5/5 - (58 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

  • تصویر کاربر حامد شنبه ۱۲ خرداد ۳( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 251 مشاهده پرسش
    سلام. حدود سه هفته پیش بطور ناگهانی ادرارم خیلی کم و زرد تیره شد. در عرض یک شب سه کیلو اضافه وزن داشتم و چشمام پف کرد. آزمایش و سونوگرافی دادم. الان با فوروزماید ادرارم بهتره. سابقه فشار خون دارم ولی تا قبل از این اتفاق هیچ داروی فشار خونس نخوردم و الان لوزارتان میخورم. روماتیسم هم ندارم و دکتر میگه باید نمونه کلیه بدی. الان کف ادرارم کمتر شده و اضافه وزنم بخاطر مایعات تثبیت شده و بیشتر نمیشه. نیازه بیوپسی بدم؟ کف ادرارم کم شده دو روزه و فشارم از 17 روی 10 به 12 روی 7 تثبیت شده سه روزه. سونوگرافی همه چیز طبیعیه فقط نوشته افزایش ضخامت پارانشیم کلیه. آزمایشات هم پیوست کردم خدمتتون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۲ خرداد ۳( 2 سال پیش)
      باید تحت نظر نفرولوژیست باشید و نمونه برداری از کلیه باشه مشکل داخلی کلیه است
  • تصویر کاربر Ali شنبه ۱۲ خرداد ۳( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 278 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر. من ارتباط جنسی دهانی داشتم و واکسن گارداسیل ۴ ظرفیتی هم تزریق کردم.
    میخواستم ببینید که مناطق مشخص شده توی عکس میتونه زگیل دهانی باشه ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۲ خرداد ۳( 2 سال پیش)
      خیر زگیل نیستند
  • تصویر کاربر Nashenas دوشنبه ۱۴ خرداد ۳( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 259 مشاهده پرسش
    با سلام خانمی ۳۹ ساله هستم تکرر ادرار و درد کمی در پهلوی راست داشتم آزمایش سونو و کشت ادرار انجام دادم کلیه سمت راست هیدرونفروز خفیف مشاهده شد تصویر دو کانون اکوژن همراه با سایه صوتی خلفی به دیامتر تقریبی ۲ م م در پل میانی و فوقانی در وهله اول مطرح کننده سنگ ریزه میباشد ضخامت کورتیکال و کورتکس هر دو کلیه نرمال هست طحال مثانه و کبد نرمال بود کشت ادرار هم عفونت ادراری تشخیص داده شد آزمایش خون هم اوره و کراتین و قند اوکی بود متخصص برای من سیستون شبی یه عدد تجویز کردن آیا همین مقدار کافیست نیازی به داروی دیگه نداره و مشکل من حل میشه ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۲ خرداد ۳( 2 سال پیش)
      مصرف مایعات بیشتری داشته باشید و ورزش کنید
    2. تصویر کاربر Nashenas شنبه ۱۲ خرداد ۳( 2 سال پیش)
      من از اردیبهشت رژیم گرفتم ممکنه تحت تاثیر این رژیم سنگ تولید شده چون سابقه سنگ کلیه نداشتم
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۴ خرداد ۳( 2 سال پیش)
      طی یکماه بعیده سنگ تشکیل شده باشه از قبل داشتین
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر سعید دوشنبه ۱۴ خرداد ۳( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 299 مشاهده پرسش
    باسلام وقت بخیر. بنده ۳۹ ساله. (متولد مرداد۶۳)
    رابطه هم دارم. وزنم۵۸قدم ۱۷۹.
    هر ۶ماه یه بار ازمایش خون و سنو گرافی چکاپ میدم.
    سابقه عمل فتق سمت چپ کشاله ران دارم.
    سر اپیدیم کیست ۳ میلی دارم. و شن کلیه کوچک هم دارم. حجم پروستات اذر سال قبل ۱۷ و Psa 1.6 بود.
    ۸ خرداد امسال سنوگرافی شکم و لگن و بیضه ها دادم که علاوه بر همون اپیدیمم که از قبل همون اندازه بود گفت حجم پروستات ۲۹ شده است(d1 3.65 _ d24.71cm_d33.29) که از نرمال کمی بزرگتر است.
    گفت بقیه اعضا طبیعی و نرمال است جالب اینه شن کلیه رو نگفت.
    اذر ماه سال قبل سنو گرافی دادم حجم پروستات ۱۷ cc بود(الان شده۲۹) و ازمایش خونpsa 1.6 بود. که فعلا ندادم.

    ** درد بیشترفاصله بین مقعد و کیسه بیضه است (همون لوله ی که زیر کیسه بیضه و داخل بیضه تا نوک الت است) فشار اون ناحیه رو میدم و همچنین دست روی عمل میزارم درد دارم**
    درد جای عمل و رگ بیضه یاطناب و شاید رگ های دیگه داخل بیضه باشه رو دارم.
    درد سمت کشاله سمت چپ( عمل )هم دارم
    درد کمی پهلوهام و گاها لگن هام. و دوستدارم ماساژ یا گرمی روی این قسمت ها بزارم که اروم بشم.
    اول صبح اصولا دردهام بیشتره.

    قبلا روزی نهایتا سه بار دستشویی میرفتم.
    جدیدا گاها تا ظهر سه بار دستشویی میرم و گاهی اوقات صبح تا شب ۵ یا۷ بار بستگی به اب خوردنمم داره.
    بعضی اوقات بعد دستشویی زیر کیسه بیضم (لوله)تیر میکشه.

    دچار استرس و نگرانی شدید شدم.

    لطفا علاوه بر نظرتون سوال های زیر هم جواب بدین
    چطور تو ۶ ماه پروستاتم این همه بزرگ شده!
    اگر التهاب یا عفونت یا بزرگی پروستات باشه درمان میشه و پروستات مثل سابق کوچک میشود؟ ایا ممکنه عفونت مجاری ادراری باشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۲ خرداد ۳( 2 سال پیش)
      سونوگرافی وابسته به دستگاه و اپراتور سایز های مختلفی ر. میتونه گزارش کنه
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۲ خرداد ۳( 2 سال پیش)
      دچار التهاب پروستات هستید
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۲ خرداد ۳( 2 سال پیش)
      بیماری شما نیاز به درمان طولانی مدت و با عود بالا همراه میباشد کپسول تامسولوسین هر شب یک عدد افلوکساسین ۳۰۰ هر ۱۲ ساعت کپسول ملوکسیکام ۷/۵ هر ۱۲ ساعت و روزی نیم ساعت داخل لگن آب گرم بنشینید در صورت عود و تکرار علائم بعد از بهبودی مجددا دوره ی درمان تکرار شود
    4. تصویر کاربر سعید شنبه ۱۲ خرداد ۳( 2 سال پیش)
      ممنون از پاسختون دکتر جان.
      التهاب پروستات درمان داره؟التهاب پروستات از چه نوعی دارم؟؟چه فرقی بین التهاب با زرگی پروستات هست؟؟
      نفخ زیادی هم دارم مشکل ورم معده و روده دارم.ایامشکل روده تاثیری رو پروستات نزاشته.؟
      چون فکر میکنم این درد پهلوهام مربوط به روده هام میشه.
      سپاسگذارم از صبوری و پاسخ دهی شما.
    5. تصویر کاربر سعید شنبه ۱۲ خرداد ۳( 2 سال پیش)
      فراموش کردم دکتر متاهل هستم ورابطه بجز دو بار که کاندوم پاره شد یا در حد یک لحظه ورود که سریع از کاندوم استفاده کردم کلا از کاندوم استفاده میکنم.
    6. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۴ خرداد ۳( 2 سال پیش)
      درمان رو واستون گفتم مزمنه
    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر بخروز جمعه ۱۱ خرداد ۳( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 299 مشاهده پرسش
    ایا این زگیل تناسلی هست یا ضایعه گوشتی..بدودن درد و خارش هست
    1. تصویر کاربر بخروز جمعه ۱۱ خرداد ۳( 2 سال پیش)
      گوشتی قهوه ای بدون درد و خارش عکس نمیشه ارسال کرد سعی کردم نسد
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۱ خرداد ۳( 2 سال پیش)
      زگیل هست باید کرایو بشه
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر علی شنبه ۱۲ خرداد ۳( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 344 مشاهده پرسش
    سلام
    27 سالم هست و الت تناسلی من در حالت نعوظ 12 سانته
    میخاستم بهترین راه برای هم افزایش قدی و هم قطر رو راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۱ خرداد ۳( 2 سال پیش)
      با سلام و احترام عکس از آلت در حالت نعوظ بفرستید
    2. تصویر کاربر علی جمعه ۱۱ خرداد ۳( 2 سال پیش)
      فرستادم براتون
    3. تصویر کاربر علی جمعه ۱۱ خرداد ۳( 2 سال پیش)
      عکس بارگذاری نمیشه
      چطوری باید بفرستم براتون ؟؟؟
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۲ خرداد ۳( 2 سال پیش)
      طول و قطر مناسب داره توصیه میکنم هیچ گونه دستکاری انجام ندین عارضه دار خواهد بود
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر Kami جمعه ۱۱ خرداد ۳( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 274 مشاهده پرسش
    سلام آقای‌38ساله‌مجردهستم‌زودانزالی‌شدیددارم‌برای‌درمان‌چکارکنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۱ خرداد ۳( 2 سال پیش)
      با سلام و عرض ادب سرترالین ۵۰ میلی گرم هر روز یک عدد تا یک ماه مصرف کنید
  • تصویر کاربر ورجن شنبه ۱۲ خرداد ۳( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 286 مشاهده پرسش
    سلام آقاي دكتر من باكره هستم و تنها ارتباطي كه داشتم لمسي بوده چند سالي حتي قبل از اين تماسا حس ميكردم كه ترشحاتم زرده و عفونت دارم و نميرفتم دكتر تا اينكه امروز رفتم و پامو كه باز كردم ورودي واژنم ميگفتن زائده هست كه مشكوكه به زگيله ولي حالت زائده اي گوشتي نبود من خودمم پامو باز كردم اطراف و بالاي واژن و مقعدم چيزي نيست ولي همون چيزي كه ديدنو برام ليزر كردن و بهم داروي تقويت ايمني دادن عكس از قبلش ندارم عکس مال امروزه که لیزر کردم ولي بنظرتون وقتي زائده گوشتي و رنگي نبوده زگيل بوده؟ و اينكه من الان واكسنم زدم اگه درصدی هم hpv باشه چون باکرم دفع میشه؟ میتونم ازدواج کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۱ خرداد ۳( 2 سال پیش)
      دوست عزیز تا ضایعه رو ندیدم نمیتونم نظر بدم بعیده زگیل داشته باشید بله منعی جهت ازدواج نیست
    2. تصویر کاربر ورجن جمعه ۱۱ خرداد ۳( 2 سال پیش)
      اخه ضايعه اي نبود الان عكسش رو براتون ميفرستم و چون تو ورودي واژنم بود پاپيلوماتوز نبوده؟ با عكساي زيگيل درصدي هم شباهت نداشت اخه
      اين عكس بعد از ليزره ضايعه اي تيست كه حاي بيفته چرا پس ليزرم كردن؟🥲
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۲ خرداد ۳( 2 سال پیش)
      نظر پزشکی که شمارو دیده صحیح تره چون ایشون ضایعه رو رویت کردند
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر احسان دوشنبه ۱۴ خرداد ۳( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 302 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب خدمت دکتر عزیز
    من مرد 21 ساله و مجرد هستم و رابطه واژنی یا مقعدی نداشته ام
    از سن 8 تا 17 سالگی دمر میخوابیدم و آلتم را بین ران و زمین قرار میدادم و به زمین فشار‌میدادم و برایم لذت بخش بود و متوجه نبودم این کار خود ارضایی است و کار بدی است و آسیب زاست، از اوایل بلوغ که توجهم به آلتم جلب شد متوجه کجی آن شدم و با بزرگی آلت مشکل کجی حل نشد، البته آنچه گفتم احتمالی است که خودم در رابطه با کجی رو به پائین آلت میدهم، و ممکن است علت چیز دیگری باشد.
    آلت به صورت غیر طبیعی پهن است و دقیقا شکل آن دایره ای نیست
    و این پهنی و انحناء در وسط آلت شدید است
    و در حالت نعوذ آلت مثل بقیه آلت ها مقاوم و سفت است ولی از وسط آلت و در جهت فشار رو به پائین مقاوم نیست و حتی در حالت نعوذ نسبتا نرم است

    الف)علت این بیماری چیست؟
    ب)درمان آن چگونه است؟
    ج)اگر درمان نشود آیا در کیفیت نزدیکی تاثیر می گذارد؟ و نزدیکی ممکن است؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۱ خرداد ۳( 2 سال پیش)
      با سلام و احترام عکس از آلت در حالت نعوظ بفرستید
    2. تصویر کاربر احسان جمعه ۱۱ خرداد ۳( 2 سال پیش)
      سلام آقای دکتر
      تو ربات تلگرام سوال رو طرح کردم و عکس ها رو فرستادم
      دوباره بفرستم؟ کجا بفرستم؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۲ خرداد ۳( 2 سال پیش)
      آپلود نشده دوست عزیز به شماره 09101142080 بفرستید
    4. تصویر کاربر احسان شنبه ۱۲ خرداد ۳( 2 سال پیش)
      سلام مجدد جناب دکتر
      در واتس اپ ارسال شد
    5. تصویر کاربر احسان شنبه ۱۲ خرداد ۳( 2 سال پیش)
      عکس ۱
    6. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۴ خرداد ۳( 2 سال پیش)
      احتمال شروع پلاک پیرونی برای شما مطرح هست باید از نزدیک معاینه شوید
    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر فرهاد جمعه ۱۱ خرداد ۳( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 304 مشاهده پرسش
    ضایعه ایزو اکو به ابعاد ۱۸ در ۲۰ در قطب میانی کلیه چپ خطرناک است باید چکار کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۱ خرداد ۳( 2 سال پیش)
      سونوگرافی رو آپلود کنید دوست عزیز
درحال دریافت اطلاعات
  • تصویر کاربر زینب دوشنبه ۱۴ مهر ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 586 مشاهده پرسش
    با اهدای سلام
    پزشک عزیز چند روز پیش مادرم متوجه شدند که ادرارشون کاملا خون شده تا دو روز، بعد از آن دچار درد شدیدی شدند. در آزمایش ادرارشون خون و پروتئین مشاهده شده و پزشک رادیولوژی پس از انجام سونوگرافی گفته اند که بخشی از بافت کلیه ایشون آسیب دیده. الان خیلی نگران هستیم؟موقعیت ایشون خیلی نگران کننده هست؟تا چه اندازه ایشون برای مراجعه به پزشک متخصص نیاز اورژانسی دارند. آخه فعلا شهرستان هستیم. هفته ی آینده مزاحم شما میشیم انشاءالله.
    ممنونم
    التماس دعا
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۴ مهر ۹۳( 1 دهه پیش)
      سونوگرافی از کلیه و مثانه و ازمایش ادرار ضروری است
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

احساس ناگهانی و غیرقابل کنترل برای ادرار کردن — که نمی‌توانید آن را به تأخیر بیندازید —…
رنگ ادرار یکی از ساده‌ترین اما مهم‌ترین نشانگرهای سلامت بدن است. ادرار طبیعی معمولاً رنگی در طیف…
تبخال تناسلی یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مقاربتی در جهان است و زنان بیش از مردان در معرض…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

جستجو

حالب

+54 مطلب