اگر سوالی داری اینجا از ما بپرس

توصیه های قبل و بعد از درمان سنگ کلیه به روش PCNL

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

 آیا می دانید که با ابداع روش های TUL و PCNL امروزه  ۹۵ درصد سنگ های کلیه نیاز به روش جراحی باز ندارند و به صورت آندوسکوپی و سرپایی قابل درمان هستند.

PCNL

عمل pcnl به معنی ایجاد تونل پوستی به کلیه بدون شکاف جراحی و عبور دوربین به داخل کلیه و شکستن سنگ های بزرگ و خارج کردن آنها از کلیه می باشد. در این تکنیک به جای 20 بخیه فقط یک عدد بخیه در محل عبور دوربین استفاده می شود.

مزیت عمل PCNL  چیست؟

۱- زیبایی روش PCNL

۲- درد کمتر PCNL

۳- بستری کمتر PCNL

۴- زمان برگشت سریع به کار و فعالیته ای روزمره زندگی می باشد.

PCNL برای چه بیمارانی ایده آل درمانی می باشد؟

✅ سنگ های بالای یک سانت تا 5 سانت

✅ بیماران با سنگ بزرگ و سابقه جراحی قبلی

✅ سنگ هایی که به سنگ شکنی برون اندامی جواب نداده اند.

روش انجام PCNL

 این عمل با بی حسی نخاعی و یا بیهوشی عمومی انجام می شود. با استفاده از سیستم عکسبرداری در اطاق عمل یک عدد سوزن به داخل کلیه وارد و مسیر را بدون برش جراحی فقط گشاد کرده و با عبور دوربین سنگ ها خرد و با پنس خارج می شوند که جهت دیدن کامل فیلم عمل به آدرس آپارات مراجعه نمایید.

توصیه های قبل از عمل سنگ کلیه

۱- در صورت مصرف آسپرین و پلاویکس، ژلوفن و بروفن، دیکلوفناک و دیگر داروهای رقیق کننده خون آنها را یک هفته قبل از عمل و با اطلاع پزشک معالجتان قطع کنید.

۲- در صورتیکه شما بالای 50 سال هستید یا بیماری قلبی دارید حتماً قبل از عمل باید توسط متخصص قلب معاینه شوید.

۳-وجود هر گونه بیماری قبلی را به پزشک معالجتان اطلاع دهید.

۴- اگر مبتلا به عفونت ادراری هستید باید قبل از جراحی آن را توسط پزشکتان درمان کنید.

۵- در صورت وجود بیماری های خونریزی دهنده و حساسیت دارویی، آن را به پزشکتان اطلاع دهید.

۶- قبل از عمل از شما آزمایش کامل خون و گروه خونی انجام خواهد شد.

۷- جهت جایگزین کردن خونریزی احتمالی قبل از عمل تعداد 3 واحد خون به عنوان ذخیره در خواست خواهد شد تا فقط در صورت نیاز از آن استفاده شود.

۸- جهت اطلاع دقیق از نقش کلیه و محل سنگ، عکس سی تی اسکن یا IVP قبل از عمل توسط پزشک معالجتان درخواست خواهد شد.

۹- طول عمل جراحی بر اساس محل و اندازه سنگ از نیم تا 2 ساعت می تواند طول بکشد.

۱۰- جهت عکسبرداری از کلیه یک عدد سوند حالب ه همراه سوند فولی در حین بیهوشی گذاشته خواهد شد و فردای روز عمل خارج می شود.

نکات بعد از عمل سنگ کلیه

✅ سه ساعت بعد از عمل می توانید از نوشیدنی ها استفاده کنید.

✅ دردی متوسط پس از عمل خواهید داشت که با تزریق مسکن کاملاً کنترل خواهد شد.

✅ ادرار شما چند روز آغشته به خون خواهد بود که به علت سوراخ کردن کلیه محل عمل بوده و خودبخود از بین خواهد رفت. در صورت ادامه آن و غلیظ شدن رنگ خون ادرار باید بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید.

✅ این عمل با یک شب بستری در بیمارستان همراه می باشد.

✅ مثل عمل های دیگر جراحی نتیجه عمل جراحی 100 درصد نمی باشد. اغلب موارد نتیجه عمل جراحی 90 درصد موفقیت آمیز است. اگر سنگ های کوچکی در کلیه بماند و امکان خارج کردن آنها مقدور نباشد از سنگ شکنی برون اندامی جهت درمان آنها استفاده می شود.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

3.5/5 - (58 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

  • تصویر کاربر محمد جمعه ۴ فروردین ۹۶( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 455 مشاهده پرسش
    سلام
    اقای دکتر من 26 سال دارم. حقیقتش سال های قبل هیچ گونه مشکل جنسی نداشتم و حتی با دیدن یک خانم به نعوذ میرسیدم. اما از وقتی برنامه نامزدیم به هم خورد و حتی اینکه تغذیه بدنیم هم بهنر شد دبگه میل جنسیم صفر شده. گاها سر درد میگیرم. و حتی به حتی رسیده که اصلا به نعوذ هم نمیرسه. خیلی نگران شدم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۴ فروردین ۹۶( 9 سال پیش)
      سلام اين موارد بيشتر عصبي است نگران نباشيد با ورزش ونشاط بهتر ميشود
  • تصویر کاربر سحر چهارشنبه ۲ فروردین ۹۶( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 512 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خانمی هستم 25 ساله حدود دو سال پیش کنار واژنم زگیل داشتم که دو جلسه کرایو کردم ولی ازمایشی ندادم ولی حدود سه ماه پیش با اقایی که صیغه ام حدود 3 سال متوجه شدیم ک ایشون هم زگیل تناسلی گرفتن و بعد من جدیدازمایش دادم hpv نوع 45.52.59. با ریسک بالا نشون داد ولی از دو سال پیش زگیلی نزدم تا حالا ایشون هم کرایو کردن شما چ راهی رو پیشنهاد میکنیین ؟ ایا ریشه کن میشه ؟ و من بخوام ازدواج کنم باید چیکار کنم ؟ ایا با فیریز کردن دهانه رحم امکان ریشه کن شدن hpvوجود داره ؟ بدنم هم سیستم ایمنی در حد نرماله ... لطفا کمک کنید اقای دکتر ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲ فروردین ۹۶( 9 سال پیش)
      سلام من توصيه ميكنم چون ايشان نيز مبتلا هستند خيلي رو اين موضوع حساسيت نداشته باشيد واكسن براي خانمها قبل از ابتلا موثر است نه به شما با تشكر
  • تصویر کاربر حسین چهارشنبه ۲ فروردین ۹۶( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 470 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت شما بنده مدتی هست که متوجه دونه های ریزی روی آلتم شدم وهمچنين خارش ناگهانی اطراف آلتم ميخواستم بدونم علتش چيه وبرای درمان چکاری باید انجام بدم با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲ فروردین ۹۶( 9 سال پیش)
      سلام عكسش را بفرستيد ببينم
  • تصویر کاربر بهمن چهارشنبه ۲ فروردین ۹۶( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 289 مشاهده پرسش
    با سلام و تبریز سال نو من 36 سال دارد و متاهل هستم نزدیک سه ماه است که30 تا 60 دقیقه بعد از ادرار کردن احساس نیاز به ادرار مجدد به من دست می دهد و احساس می کنم که باید به دستشویی بروم من سعی می کنم علیرغم فشار خفیفی که در مثانه ام هست مقاومت کرده و با فواصل 3 ساعت یا بیشتر به دستشویی بروم که آن موقع نیز فشار ادرار چندان زیاد نیست دد خفیفی در ناحیه پهلوها و کمر دارم که کمر درم بیش از 2 ماه است که به صوزت مزمن ادامه دارد . در ضمن آزمایشات عفونت و سونوگرافی از مثانه و پروستات و ... انجام دادم که همه چیز نرمال بود. آقا دکتر از این بابت خیلی نگرانم لطفا من را راهمنمایی نمایید . با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲ فروردین ۹۶( 9 سال پیش)
      سلام ليشتر عصبي است اگر بخواهيد ذايد نوار عصب مثانه بگيريد٢٢٦٤٢٧٤٤
  • تصویر کاربر حمید چهارشنبه ۲ فروردین ۹۶( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 534 مشاهده پرسش
    Hamid mohammadi: Hamid mohammadi: با عرض تبریک سال نو خدمت دکتر سوال من جراحی TUL کردم و استند گذاشتم الان 3 هفته است که استند قرار گرفته آیا تا آخر تعطیلات مشکلی نیست که استند باشه یا بایست زودتر جهت استخراج مراجعه کنم . و یکی اینکه احساس شدید تکرر اداربا سوزش دارم . در ضمن سنگ هنوز خورد نشده بعلت عفونت شدید استند قرار گرفته است .تا عفونت کلیه برطرف گردد. در ضمن مصرف آنتی بیوتیک هم قطع کردم.ایا لازم هست ادامه دهم .و چه مایعاتی مصرف کنم که حالت تکرر نداشته باشم و به حالت تکرر ادار بحرانی نداشته باشم. ممنون .و سپاس فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲ فروردین ۹۶( 9 سال پیش)
      نگران نباشيد تا ٢ ماه ميتوان استنت را نگاه داشت
  • تصویر کاربر بابک چهارشنبه ۲ فروردین ۹۶( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 485 مشاهده پرسش
    فردی 42 ساله هستم حدود 8 سال است نزدیکی نداشته ام طول آلت من از حدود 17 سانتیمتر به کمتر از 9 سانت کاهش یافته و مقداری به سمت راست کج شده به طوری که وقتی میخواستم نزدیکی کنم به هیچ طریق نتوانستم من قبلا هیچ مشکلی در این زمینه نداشتم آیا مشکل من قابل حل است ؟ چگونه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲ فروردین ۹۶( 9 سال پیش)
      سلام بايد از نظر نشت وريدي بررسي شويد
  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۲ فروردین ۹۶( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 433 مشاهده پرسش
    من دارای 18سال سن دارم و بامراجعه به پزشک متخصص ایشان تشخیص دادند که من التهاب پروستات دارم ولی با گذشت 3ماه هنوز خوب نشده ام .چرک خشک کن های زیادی خوردم مثل افلوکساسین و سفکسیم ولی خوب نشد وداروهای دیگری مثا پروستاتان یا فنازومکس و....که کامل برطرف نشد ولی درحد 30درصد بهبود داشتم ولی هنوز تخلیه ادرار من را آزار میدهد و مقدار کمی درمثانه میماند .خیلی متشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲ فروردین ۹۶( 9 سال پیش)
      سلام دوست عزيز من ازشما خواهش ميكنم در اين سن اين مسايل را مطرح وبزرگ كردنش از هيچ دكتري نتيجه نمي گيري ولذا من با تشخيص دكترتان موافق نيستم تنها راه درمان مصرف اب زياد وورزش وبيخيالي است
  • تصویر کاربر هانیما پنجشنبه ۳ فروردین ۹۶( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 435 مشاهده پرسش
    با سلام.همسر من شدیدا میل جنسیش کم شده و فقط با تالادافیل و وایاگرا میتونه نزدیکی داشته باشه که اکثرا رابطه کاملی نیست و خیلی زود از نعوظ خارج میشه و انزال نداره.آزمایش آنالیز اسپرم داده و تعداد اسپرم 14میلیون بود.آیا تعداد کم اسپرم باعث کاهش میل جنسی میشه؟چی میتونه میل جنسیش زیاد کنه؟پیش خودتون اومده بهش امگا اچ تری دادین اما تاثیر زیادی نداشته.واقعا زندگیمون داره از هم میپاشه. لطفا کمکم کنید.ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۳ فروردین ۹۶( 9 سال پیش)
      سلام بايد از نظر علت بررسي شوند مطالب من در وب سايتم وا بخوانيد علل را توضيح دادهام
  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۳ فروردین ۹۶( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 444 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت دکتر گرامی،
    ببخشید من چندسالی مشکلی نعوظ و انزال زودرس دارم که باعث افسردگی من شده 28 سال سن دارم
    احساس میکنم نمیتونم در رابطه نعوظ کامل و نرمال ب مدت کافی داشته باشم، امیدوارم بتونید کمکی به درمانم بکنید سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲ فروردین ۹۶( 9 سال پیش)
      اگر احساس است پس واقعي نيست٢-اگر متاهلي ونميتوانيد بايد بررسي شويد
    2. تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۲ فروردین ۹۶( 9 سال پیش)
      حقیقتش چون خودم مشاهده کردم بنظرم واقعیه، نه بنده متاهل نیستم ولی بخاطر این مواردی ک در خود دیدم، از ازدواج هم ترس دارم، چون آلتم سفتی کامل رو مثل قبل نداره و اینو مطمعنم.. و همچنین ادرارم کامل تخلیه نمیشه وطی چند مرحله تخلیه میشه،
      ممنون از وقتی ک میذارید تشکر.
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲ فروردین ۹۶( 9 سال پیش)
      زود انزالي در سكس مشخص ميشود نه خود ارضايي ولذا ترس بيخودي است
    4. تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۲ فروردین ۹۶( 9 سال پیش)
      سپاس دکتر گرامی
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۳ فروردین ۹۶( 9 سال پیش)
      تشكر
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر mona چهارشنبه ۲ فروردین ۹۶( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 512 مشاهده پرسش
    اقاى دكتر شما فرمودين چون رابطه داشتين ديگه دورى فايده نداره ولى من بعد از 5 ماه هنوز علائم ندارم و تست hpv هم منفى بوده يعنى امكان نداره من نگرفته باشم؟ يعنى حتما دارم؟ و اينكه ايشان دور دهان و رو لبشان جوش يا زگيل زده بود نمى دونم كند همش رو و جاش نمونده دكتر هم نميره چك شه به نظرشما اگه زگيل بود جاش ميموند؟ لطفا جواب دوتا سوالم رو بفرماييد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲ فروردین ۹۶( 9 سال پیش)
      اينها دليل عدم الودهگي نيست٢-اين قضيه را بزرگش نكنيد واز زندهگي لذت ببريد ونگران نباشيد٣-بايد با مراجعه به دكتروراهنمايي درست نگراني وا از بين ببريد
درحال دریافت اطلاعات
  • تصویر کاربر زینب دوشنبه ۱۴ مهر ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 587 مشاهده پرسش
    با اهدای سلام
    پزشک عزیز چند روز پیش مادرم متوجه شدند که ادرارشون کاملا خون شده تا دو روز، بعد از آن دچار درد شدیدی شدند. در آزمایش ادرارشون خون و پروتئین مشاهده شده و پزشک رادیولوژی پس از انجام سونوگرافی گفته اند که بخشی از بافت کلیه ایشون آسیب دیده. الان خیلی نگران هستیم؟موقعیت ایشون خیلی نگران کننده هست؟تا چه اندازه ایشون برای مراجعه به پزشک متخصص نیاز اورژانسی دارند. آخه فعلا شهرستان هستیم. هفته ی آینده مزاحم شما میشیم انشاءالله.
    ممنونم
    التماس دعا
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۴ مهر ۹۳( 1 دهه پیش)
      سونوگرافی از کلیه و مثانه و ازمایش ادرار ضروری است
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

جستجو

حالب

+54 مطلب