اگر سوالی داری اینجا از ما بپرس

توصیه های قبل و بعد از درمان سنگ کلیه به روش PCNL

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

 آیا می دانید که با ابداع روش های TUL و PCNL امروزه  ۹۵ درصد سنگ های کلیه نیاز به روش جراحی باز ندارند و به صورت آندوسکوپی و سرپایی قابل درمان هستند.

PCNL

عمل pcnl به معنی ایجاد تونل پوستی به کلیه بدون شکاف جراحی و عبور دوربین به داخل کلیه و شکستن سنگ های بزرگ و خارج کردن آنها از کلیه می باشد. در این تکنیک به جای 20 بخیه فقط یک عدد بخیه در محل عبور دوربین استفاده می شود.

مزیت عمل PCNL  چیست؟

۱- زیبایی روش PCNL

۲- درد کمتر PCNL

۳- بستری کمتر PCNL

۴- زمان برگشت سریع به کار و فعالیته ای روزمره زندگی می باشد.

PCNL برای چه بیمارانی ایده آل درمانی می باشد؟

✅ سنگ های بالای یک سانت تا 5 سانت

✅ بیماران با سنگ بزرگ و سابقه جراحی قبلی

✅ سنگ هایی که به سنگ شکنی برون اندامی جواب نداده اند.

روش انجام PCNL

 این عمل با بی حسی نخاعی و یا بیهوشی عمومی انجام می شود. با استفاده از سیستم عکسبرداری در اطاق عمل یک عدد سوزن به داخل کلیه وارد و مسیر را بدون برش جراحی فقط گشاد کرده و با عبور دوربین سنگ ها خرد و با پنس خارج می شوند که جهت دیدن کامل فیلم عمل به آدرس آپارات مراجعه نمایید.

توصیه های قبل از عمل سنگ کلیه

۱- در صورت مصرف آسپرین و پلاویکس، ژلوفن و بروفن، دیکلوفناک و دیگر داروهای رقیق کننده خون آنها را یک هفته قبل از عمل و با اطلاع پزشک معالجتان قطع کنید.

۲- در صورتیکه شما بالای 50 سال هستید یا بیماری قلبی دارید حتماً قبل از عمل باید توسط متخصص قلب معاینه شوید.

۳-وجود هر گونه بیماری قبلی را به پزشک معالجتان اطلاع دهید.

۴- اگر مبتلا به عفونت ادراری هستید باید قبل از جراحی آن را توسط پزشکتان درمان کنید.

۵- در صورت وجود بیماری های خونریزی دهنده و حساسیت دارویی، آن را به پزشکتان اطلاع دهید.

۶- قبل از عمل از شما آزمایش کامل خون و گروه خونی انجام خواهد شد.

۷- جهت جایگزین کردن خونریزی احتمالی قبل از عمل تعداد 3 واحد خون به عنوان ذخیره در خواست خواهد شد تا فقط در صورت نیاز از آن استفاده شود.

۸- جهت اطلاع دقیق از نقش کلیه و محل سنگ، عکس سی تی اسکن یا IVP قبل از عمل توسط پزشک معالجتان درخواست خواهد شد.

۹- طول عمل جراحی بر اساس محل و اندازه سنگ از نیم تا 2 ساعت می تواند طول بکشد.

۱۰- جهت عکسبرداری از کلیه یک عدد سوند حالب ه همراه سوند فولی در حین بیهوشی گذاشته خواهد شد و فردای روز عمل خارج می شود.

نکات بعد از عمل سنگ کلیه

✅ سه ساعت بعد از عمل می توانید از نوشیدنی ها استفاده کنید.

✅ دردی متوسط پس از عمل خواهید داشت که با تزریق مسکن کاملاً کنترل خواهد شد.

✅ ادرار شما چند روز آغشته به خون خواهد بود که به علت سوراخ کردن کلیه محل عمل بوده و خودبخود از بین خواهد رفت. در صورت ادامه آن و غلیظ شدن رنگ خون ادرار باید بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید.

✅ این عمل با یک شب بستری در بیمارستان همراه می باشد.

✅ مثل عمل های دیگر جراحی نتیجه عمل جراحی 100 درصد نمی باشد. اغلب موارد نتیجه عمل جراحی 90 درصد موفقیت آمیز است. اگر سنگ های کوچکی در کلیه بماند و امکان خارج کردن آنها مقدور نباشد از سنگ شکنی برون اندامی جهت درمان آنها استفاده می شود.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

3.5/5 - (58 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

  • تصویر کاربر فاطمه چهارشنبه ۱۷ بهمن ۹۷( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 358 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید
    ببخشید من یه ساله که ازدواج کردم
    روی الت همسرم و بالای التش زگیل دارن که به من گفتن خال گوشتیه و از بچگی دارن روی سر و صورتشونم داشتن
    چند ماهه که لیزز کرده
    منم رفتم ازمایش hpv دادم به تیپ ۶ و ۵۸ مبتلا شدم ولی زگیل نزدم دکترم گفت برم کلو.. انجام بدم میخواستم بدونم اگه پاپسمیرم نرمال باشه باز نیاز هست که ازمایش کلو انجام بدم و اینکه این تیپا خطرناکه؟؟ من در شرف جدا شدن هستم به خاطر این مساله
    در ازدواج بعدی من مشکل به وجود میاد؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۵ بهمن ۹۷( 7 سال پیش)
    2. تصویر کاربر فاطمه دوشنبه ۱۵ بهمن ۹۷( 7 سال پیش)
      الان لیزر کردن
      اصلا راغب نیستم دیگه ادامه بدم چون اصرار دارن که من از ایشون نگرفتم
      حالا با این تفاسیل من ازمایش کلو انجام بدم؟ پاپسمیر انجام دادم نرمال بود
    3. تصویر کاربر فاطمه دوشنبه ۱۵ بهمن ۹۷( 7 سال پیش)
      سکس دهانی هم داشتم😢
    4. تصویر کاربر فاطمه سه شنبه ۱۶ بهمن ۹۷( 7 سال پیش)
      فقط سوالمو تو سایت نزارید ممنون🙈
      نیاز هست که کولپوسکوپی کنم ایا؟؟
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۷ بهمن ۹۷( 7 سال پیش)
      کسی شما را نمشناسد ۲-تست پاپ اسمیر اگر منفی بود نمیخواهد
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر شبنم دوشنبه ۱۵ بهمن ۹۷( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 435 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت آقای دکتر. همسرم 38 سالشه و تقریبا 4 ساله سنگ کلیه داره. یه بار دو سال پیش سنگ شکن کردیم که دفع شد و بعد از اون هم چندبار شن ریزه دفع کرد. 4 ماه پیش سونوگرافی کردیم که دکتر گفت یه سنگ به اندازه 2.4 میلیمتر داره و باید مایعات زیاد بخوره که دفع بشه الان چندروزیه که خون در ادرارش بود که مجددا رفتیم سونوگرافی که دو تا سنگ در کلیه چپش هست و خیلی بزرگه یکیش به قطر 7.5mm و یکیش به قطر 12mm که در سر حالب گیر کرده. آقای دکتر چطور در عرض 3 ماه سنگی به این بزرگی تشکیل شده و چرا همسرم اصلا درد نداره و آیا میشه دوباره سنگ شکن کرد ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۵ بهمن ۹۷( 7 سال پیش)
      عکس سیتی اسکن بفرستید ببینم
  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۱۷ بهمن ۹۷( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 458 مشاهده پرسش
    با سلام
    یک دونه سفت زیر پوستی بر روی بیضه من وجود داشت به دکتر پوست مراجعه کردم گفت زگیل نیست اما برش داشت داد آزمایشگاه مشخص شد زگیل به همراه کیست هستش دکتر گفت چیز نگران کننده ای نیست بعد خانم تست پاپ اسمیر داد نرمال بود و همچنین تست نوع hpvکه کلا منفی بود
    حالا سوال من اینه که دیگه جای نگرانی هست یا خیر همچنین من وخانمم هیچ کدو م رابطه خارج از عرف نداشتیم پس چطوری روی بیضه من زگیل زده مگر تنها از طریق تماس پوستی منتقل نمیشه من که هیچ تماس خارج از معرفی نداشتم خانمم همینطور
    سال دوم من دیگه بای نگران این موضوع باشم یا خیر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۵ بهمن ۹۷( 7 سال پیش)
      نداشتید زگیل ندارید
    2. تصویر کاربر محمد دوشنبه ۱۵ بهمن ۹۷( 7 سال پیش)
      آخه نمونه برداشته شده را آزمايشگاه پاتولوژي گفته زگيل بوده
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۷ بهمن ۹۷( 7 سال پیش)
      ازمایش غلط است
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر Amir چهارشنبه ۱۷ بهمن ۹۷( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 525 مشاهده پرسش
    جناب دکتر سلام
    با توجه به عکس های ارسالی چند سالی هست که یکی از رگ های بیضه چپم بدین صورت که انگار پاره شدن و خون مردگی دارن مشاهده میشه.. هم چنین از زمانی که یادم میاد زیر همون بیضه یه حالت غده که نمیشه گفت ولی یه برآمدگی نرمی هست که به نظر وقتی دست میزنم انگار یه گوله رگه البته به نظرم هست این طور میاد... ممنون میشم راهنمایی بفرمایین
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۵ بهمن ۹۷( 7 سال پیش)
      این زگیل نیست
    2. تصویر کاربر Amir دوشنبه ۱۵ بهمن ۹۷( 7 سال پیش)
      مشخصا زگیل نیست بله... سوالم در رابطه با اون رگ هست که بدین صورت خون مرده شده است...
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۷ بهمن ۹۷( 7 سال پیش)
      مهم نیست
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر حمیدرضا چهارشنبه ۱۷ بهمن ۹۷( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 443 مشاهده پرسش
    سلام ببخشید من یه بار دیگه هم سوال کردم ولی یادم رفت کد رهگیری رو یادداشت کنم بخاطر همین دوباره سوالو مطرح میکنم تا جوابو بتونم ببینم
    4 روز قبل یک جوش روی الت بنده تو قسمت استوانش بود که احساس سوزشش فهمیدم و برجستگیش سایزش تفریبا مثل جوشای صورته و یه مقدار احساس سوزش تو کلاهک الت هم دارم رنگ جوش تقریبا سرش سفید یا روشن رنگ شده بعد از چن روز
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۵ بهمن ۹۷( 7 سال پیش)
      این اصلا زگیل نیست
    2. تصویر کاربر حمیدرضا دوشنبه ۱۵ بهمن ۹۷( 7 سال پیش)
      میشه برای معاینه به مطب شما بیام؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۷ بهمن ۹۷( 7 سال پیش)
      در خدمتم۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۱۵ بهمن ۹۷( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 535 مشاهده پرسش
    با سلام
    من جمعه به علت درد شدید ناحیه شکم و پهلو به بیمارستان مراجعه کردم و بعد از بررسی در اورژانس و انجام سونوگرافی متوجه شدم که دو عدد سنگ 50 و 2،5 میلیمتری و یک کیست 20 میلیمتری حاوی سپتا در کلیه سمت راست دارم
    میخواستم لطف کنید برای درمان راهنمایی کنید و اینکه کیست حاوی سپتا یعنی چه و آیا خطرناک است
    در ضمن پدرم هم ده سال پیش سنگ کلیه 120 میلیمتری داشت که دفع شد
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۵ بهمن ۹۷( 7 سال پیش)
      باید سیتی اسکن بگیرید بفرستید ببینم
  • تصویر کاربر حمیدرضا دوشنبه ۱۵ بهمن ۹۷( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 469 مشاهده پرسش
    سلام ببخشید 4 روز قبل یک جوش روی الت بنده تو قسمت استوانش بود که احساس سوزشش فهمیدم و برجستگیش سایزش تفریبا مثل جوشای صورته و یه مقدار احساس سوزش تو کلاهک الت هم دارم رنگ جوش تقریبا سرش سفید یا روشن رنگ شده بعد از چن روز
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۵ بهمن ۹۷( 7 سال پیش)
      این زگیا نیست
  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۱۵ بهمن ۹۷( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 458 مشاهده پرسش
    با سلام ایا درمانی جهت افزایش کیفیت اسپرم وجود دارد؟منظور وجود اسپرمهای معیوب است البته طی آزمایش واریکوسل هم وجود ندارد؟ممنون از جوابتون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۵ بهمن ۹۷( 7 سال پیش)
      اگر واریکوسل دارید باید عمل کنید
  • تصویر کاربر امیری دوشنبه ۱۵ بهمن ۹۷( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 430 مشاهده پرسش
    سلام،وقتتون بخیر
    در مردان اگر کرایو روی زگیل‌ انجام شود و‌ هیچگونه زائده‌ای روی پوست نباشد، اگر برشی در ناحیه تناسلی انجام بشه که باعث خونریزی بشه. ایا این خونریزی روی پوست امکان عود زگیل رو‌ داره؟
    ممنون از زحماتتون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۵ بهمن ۹۷( 7 سال پیش)
      نه
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۵ بهمن ۹۷( 7 سال پیش)
      چون بعد از کرایو است
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر سینا چهارشنبه ۱۷ بهمن ۹۷( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 476 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر. آلت بنده دچار یک لکه های تیره پوست پوست شده شد. چندین خال زیر پوستی هم روی بیضه و آلتم ایجاد شد. همچنین یه ضایعه گوشتی ریز هم زیر آلتم ظاهر شد. ابتدا رفتم دکتر اورولوژی که ایشون گفتن چیزی نیست و فقط یه پماد آ د دادن. پماد رو یک هفته استفاده کردم سوزش خفیف، لکه های پوست پوست شده و تکرر ادرارم خوب شد. آلت رو بعد یک هفته تحریک کردم که دچاره سوزش خفیف و مقداری قرمزی شد. قرمزی برطرف شد، اما همچنان سوزش خیف در نقاط مختلف آلت دارم.

    به دکتر پوست مراجعه کردم و ایشون گفتن اون ضایعه گوشتی زگیل تناسلی هست و باید فریز کنم. اما من عجله نکردم و برای روز های آینده پیش چند متخصص پوست دیگر نوبت گرفتم.

    البته یه نکته رو اشاره کنم که من چند ماه قبل زیر بیضه یه تیکه اندازه سکه قرمز میشد و خارش میگرفت، بعد از چند وقت اون قرمزی یخورده بی رنگ و سفید شد. چند وقت بعدش هم کشاله رانم هر هفته شبیه عرق سوز میشد. که رفتم دکتر دارو داد و اوکی شد. تمام این علائم ممکنه به هم ربط داشته باشه؟
    1. تصویر کاربر سینا یکشنبه ۱۴ بهمن ۹۷( 7 سال پیش)
      اینها اگر زگیل تناسلی باشند. چند ماه بعد اگر ازدواج کنم و همسرم واکسن بزند مبتلا نمیشود؟ همچنین اگر 6 ماه تا 1 سال رابطه ای نداشته باشم با همسرم و زگیل های دیگر ظاهر نشوند، به معنی پاک شدن ویروس است و دیگر مشکلی برای رابطه با همسرم ندارم؟
    2. تصویر کاربر سینا دوشنبه ۱۵ بهمن ۹۷( 7 سال پیش)
      آقای دکتر چندتا عکس جدید فرستادم که واضح تر است
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۵ بهمن ۹۷( 7 سال پیش)
      از نظر من مهم نیست
    4. تصویر کاربر سینا دوشنبه ۱۵ بهمن ۹۷( 7 سال پیش)
      بعد استفاده از ژیلت نواحی مختلفی دچار خارش های خفیف شد. ممکنه عفونت یا التهاب دیگه ای باشد؟

      همچنین دکتری اورلوژی کاملا مطمئن بود چیزی نیست. اما دکتر پوست نظر قطعی داده بود که زگیل هست. حتی گفت برای این زائده خیلی کوچک 3 جلسه باید فریز کنم!

      یعنی خیالم راحت باشه آقای دکتر؟
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۷ بهمن ۹۷( 7 سال پیش)
      عکسش را بفرستید
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
  • تصویر کاربر زینب دوشنبه ۱۴ مهر ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 587 مشاهده پرسش
    با اهدای سلام
    پزشک عزیز چند روز پیش مادرم متوجه شدند که ادرارشون کاملا خون شده تا دو روز، بعد از آن دچار درد شدیدی شدند. در آزمایش ادرارشون خون و پروتئین مشاهده شده و پزشک رادیولوژی پس از انجام سونوگرافی گفته اند که بخشی از بافت کلیه ایشون آسیب دیده. الان خیلی نگران هستیم؟موقعیت ایشون خیلی نگران کننده هست؟تا چه اندازه ایشون برای مراجعه به پزشک متخصص نیاز اورژانسی دارند. آخه فعلا شهرستان هستیم. هفته ی آینده مزاحم شما میشیم انشاءالله.
    ممنونم
    التماس دعا
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۴ مهر ۹۳( 1 دهه پیش)
      سونوگرافی از کلیه و مثانه و ازمایش ادرار ضروری است
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

جستجو

حالب

+54 مطلب