اگر سوالی داری اینجا از ما بپرس

توصیه های قبل و بعد از درمان سنگ کلیه به روش PCNL

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

 آیا می دانید که با ابداع روش های TUL و PCNL امروزه  ۹۵ درصد سنگ های کلیه نیاز به روش جراحی باز ندارند و به صورت آندوسکوپی و سرپایی قابل درمان هستند.

PCNL

عمل pcnl به معنی ایجاد تونل پوستی به کلیه بدون شکاف جراحی و عبور دوربین به داخل کلیه و شکستن سنگ های بزرگ و خارج کردن آنها از کلیه می باشد. در این تکنیک به جای 20 بخیه فقط یک عدد بخیه در محل عبور دوربین استفاده می شود.

مزیت عمل PCNL  چیست؟

۱- زیبایی روش PCNL

۲- درد کمتر PCNL

۳- بستری کمتر PCNL

۴- زمان برگشت سریع به کار و فعالیته ای روزمره زندگی می باشد.

PCNL برای چه بیمارانی ایده آل درمانی می باشد؟

✅ سنگ های بالای یک سانت تا 5 سانت

✅ بیماران با سنگ بزرگ و سابقه جراحی قبلی

✅ سنگ هایی که به سنگ شکنی برون اندامی جواب نداده اند.

روش انجام PCNL

 این عمل با بی حسی نخاعی و یا بیهوشی عمومی انجام می شود. با استفاده از سیستم عکسبرداری در اطاق عمل یک عدد سوزن به داخل کلیه وارد و مسیر را بدون برش جراحی فقط گشاد کرده و با عبور دوربین سنگ ها خرد و با پنس خارج می شوند که جهت دیدن کامل فیلم عمل به آدرس آپارات مراجعه نمایید.

توصیه های قبل از عمل سنگ کلیه

۱- در صورت مصرف آسپرین و پلاویکس، ژلوفن و بروفن، دیکلوفناک و دیگر داروهای رقیق کننده خون آنها را یک هفته قبل از عمل و با اطلاع پزشک معالجتان قطع کنید.

۲- در صورتیکه شما بالای 50 سال هستید یا بیماری قلبی دارید حتماً قبل از عمل باید توسط متخصص قلب معاینه شوید.

۳-وجود هر گونه بیماری قبلی را به پزشک معالجتان اطلاع دهید.

۴- اگر مبتلا به عفونت ادراری هستید باید قبل از جراحی آن را توسط پزشکتان درمان کنید.

۵- در صورت وجود بیماری های خونریزی دهنده و حساسیت دارویی، آن را به پزشکتان اطلاع دهید.

۶- قبل از عمل از شما آزمایش کامل خون و گروه خونی انجام خواهد شد.

۷- جهت جایگزین کردن خونریزی احتمالی قبل از عمل تعداد 3 واحد خون به عنوان ذخیره در خواست خواهد شد تا فقط در صورت نیاز از آن استفاده شود.

۸- جهت اطلاع دقیق از نقش کلیه و محل سنگ، عکس سی تی اسکن یا IVP قبل از عمل توسط پزشک معالجتان درخواست خواهد شد.

۹- طول عمل جراحی بر اساس محل و اندازه سنگ از نیم تا 2 ساعت می تواند طول بکشد.

۱۰- جهت عکسبرداری از کلیه یک عدد سوند حالب ه همراه سوند فولی در حین بیهوشی گذاشته خواهد شد و فردای روز عمل خارج می شود.

نکات بعد از عمل سنگ کلیه

✅ سه ساعت بعد از عمل می توانید از نوشیدنی ها استفاده کنید.

✅ دردی متوسط پس از عمل خواهید داشت که با تزریق مسکن کاملاً کنترل خواهد شد.

✅ ادرار شما چند روز آغشته به خون خواهد بود که به علت سوراخ کردن کلیه محل عمل بوده و خودبخود از بین خواهد رفت. در صورت ادامه آن و غلیظ شدن رنگ خون ادرار باید بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید.

✅ این عمل با یک شب بستری در بیمارستان همراه می باشد.

✅ مثل عمل های دیگر جراحی نتیجه عمل جراحی 100 درصد نمی باشد. اغلب موارد نتیجه عمل جراحی 90 درصد موفقیت آمیز است. اگر سنگ های کوچکی در کلیه بماند و امکان خارج کردن آنها مقدور نباشد از سنگ شکنی برون اندامی جهت درمان آنها استفاده می شود.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

3.5/5 - (58 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

  • تصویر کاربر محسن جمعه ۲۱ تیر ۹۸( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 426 مشاهده پرسش
    اقای دکتر ببخشید،من در ناحیه بیضه ها و مقعد احساس درد میکنم،البته در حال حاضر درد خیلی خفیفه،ولی وقتی بعد از ظهر از خواب بلند شدم و به wcرفتم احساس درد شدید در مقعد و بیضه احساس میکردم،همچنین در همون لحظه احساس دفع شدیدی میکردم،یعنی احساس میکردم الان میخواد مدفوع دفع بشه،این درد تا ۳۰دقیقه بود بعد کمکم رفت،من ۱۷سال سن دارم،ممنون میشم راهنمایی کامل کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۱ تیر ۹۸( 6 سال پیش)
      در سن شما این حالتها مرضی نیست وبیشتر تلقین وعصبی است
  • تصویر کاربر وحید جمعه ۲۱ تیر ۹۸( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 416 مشاهده پرسش
    باسلام واحترام کجی آلت تناسلی من از موز خیلی کمتر است ودر حالت نعوذ به پایین کج میشود ممنون میشوم به سوال بنده جواب بدین ۳۲سالمه ازدواج نکردم😢😢
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۱ تیر ۹۸( 6 سال پیش)
      عکسش را بفرستید ببینم
  • تصویر کاربر پریناز شنبه ۲۲ تیر ۹۸( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 1123 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید
    پدر من 59 سال سن دارند چند وقت بود که دفع سنگ داشتند که به همین دلیل به دکتر مراجعه کردند که بعد از سونوگرافی توده‌ای در مثانه مشخص شد که به خمین دلیل عمل سیستوسکوپی براشون انجام شد. عکس جواب پاتولوژی به پیوست ارسال میشود. ممنون میشوم که منو در مورد بیماری پدرم راهنمایی کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۱ تیر ۹۸( 6 سال پیش)
      عکس نیامده
    2. تصویر کاربر پریناز جمعه ۲۱ تیر ۹۸( 6 سال پیش)
      دوباره فرستادم
    3. تصویر کاربر پریناز جمعه ۲۱ تیر ۹۸( 6 سال پیش)
      متن جواب پاتولوژی به شرح زیر است:
      macroscopy
      the specimens received in two separat containers.
      1. consist of some prostatic chips totally measuring 1×1×1 cm.
      2. consistof two small pieces of gray tissue together measuring 0.4×0.2×0.2 cm.
      Microscopy:
      see diagnosis please.
      Diagnosis:
      1. (Prostate T.U.R-P (base of the lesion
      _ Benign prostatic nodular hyperplasia
      2. urinary bladder mucosal biopsy
      _ Transitional cell carcinoma
      _ Low grade
      _more staging is not possible because of superficial biopsy.
      ممنون میشم جواب بدید.
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۲ تیر ۹۸( 6 سال پیش)
      سرطان مثانه است باید تحت نظر پزشک خود باشید
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر احمدى جمعه ۲۱ تیر ۹۸( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 392 مشاهده پرسش
    سلام آقاى دكتر
    در پاسخ به اين سؤال:
    ٣٨ سال سن دارم.نتيجه سونوم به اين شرحه:
    يك سنگ ٨ ميلي در كاليس تحتانى كليه راست
    يك توده هايپراكو ٦ ميلي در پل فوقانى كليه چپ (با احتمال چربي يا آنژيوميوليپوما)
    دو سنگ به ابعاد ٤ و ٦ ميلي در كاليس تحتانى كليه چپ
    يك سنگ ٤ ميلي در حالب ميانى چپ كه موجب هيدرونفروز گريد ٢ شده.(ابتدا ٩/٥ ميلي بود كه ٩ تير tul كردم و تاكنون ٤ ميليش تو حالب مونده و هيدرونفروزم هنوز برطرف نشده)
    فرمده بوديد IVP بگيرم.
    خواستم يه توضيحي بفرماييد در مورد اينكه آنژيوميوليپوماى گزارش شده چقدر جديه؟
    و اينكه سنگ ٤ ميل با توجه به كوچكيش چطور تونسته ايجاد هيدرونفروز كنه و چرا دفع نميشه؟
    و چقدر زمان و شانس دارم تا سنگ رو به شكل طبيعى و بدون مداخله جراحى دفع كنم؟
    و آيا درمان انتخابي گذاشتن دابل جي هست؟
    سپاسگزارم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۱ تیر ۹۸( 6 سال پیش)
      این تومور سرطانی نیست وهر ۶ماهبا سونو پیگیری کنید
  • تصویر کاربر احمدى شنبه ۲۲ تیر ۹۸( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 425 مشاهده پرسش
    سلام آقاى دكتر
    در پاسخ به اين سؤال:
    ٣٨ سال سن دارم.نتيجه سونوم به اين شرحه:
    يك سنگ ٨ ميلي در كاليس تحتانى كليه راست
    يك توده هايپراكو ٦ ميلي در پل فوقانى كليه چپ (با احتمال چربي يا آنژيوميوليپوما)
    دو سنگ به ابعاد ٤ و ٦ ميلي در كاليس تحتانى كليه چپ
    يك سنگ ٤ ميلي در حالب ميانى چپ كه موجب هيدرونفروز گريد ٢ شده.(ابتدا ٩/٥ ميلي بود كه ٩ تير tul كردم و تاكنون ٤ ميليش تو حالب مونده و هيدرونفروزم هنوز برطرف نشده)
    فرمده بوديد IVP بگيرم.
    خواستم يه توضيحي بفرماييد در مورد اينكه آنژيوميوليپوماى گزارش شده چقدر جديه؟
    و اينكه سنگ ٤ ميل با توجه به كوچكيش چطور تونسته ايجاد هيدرونفروز كنه و چرا دفع نميشه؟
    و چقدر زمان و شانس دارم تا سنگ رو به شكل طبيعى و بدون مداخله جراحى دفع كنم؟
    و پروگنوز درمان رو كلاً چطورى مى بينيد.
    سپاسگزارم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۱ تیر ۹۸( 6 سال پیش)
      هیچ کدام نیاز به درمان ندارند هر ۶ماه سونو کنید
    2. تصویر کاربر احمدى جمعه ۲۱ تیر ۹۸( 6 سال پیش)
      ببخشيد پس اون هيدرونفروز گريد ٢ ناشي از سنگ ٤ ميل تو حالب نياز به درمان نداره؟(پزشكم گفته بايستى دابل جي بذارى)
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۲ تیر ۹۸( 6 سال پیش)
      ان را بهتر است اگر دفع نشد تی یو ال کنید فیلم عمل من را در سایتم ببینید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر پیمان جمعه ۲۱ تیر ۹۸( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 463 مشاهده پرسش
    با سلام واحترام.پسر بنده ده ساله مدت دو ماهه که تکرر ادرار داره.نتیجه آزمایش ادرار نشان داد عفونتی نداره.رنگ ادرار هم طبیعی هست.چه درمانی برای کنترل تکرر ادرارش تجویز می فرمایید؟ با تشکر پیمان عطائی از اردبیل
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۱ تیر ۹۸( 6 سال پیش)
      بهتر است نوار عصب مثانه انجام دهید تماس۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴
  • تصویر کاربر تیمور جمعه ۲۱ تیر ۹۸( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 459 مشاهده پرسش
    آقای دکترسلام من مریضتون هستم باکدرهگیری b61ex3167517که فرمودین بایدازنشت وریدی برسی بشین آقای دکترمن چهارساله که ازدواج کردم که این مشکل رونداشتم ولی نزدیک هفتماه دچاراختلال نعوظ شدم به دکترشهرخودمون مراجعه کردم پیش پرفسورزرگوش گفت توهنوزسی سالته بیماری خاصی هم نداری بیشترعصبیه بعدبه خانمم گفت که بیشترتحریکم کنه آقای دکترمن دوسوال داشتم۱،موقعی من وسط رابطه دچاراختلال میشم بعضی وقتاخانمم باحرف زدن تحریکم میکرددخول انجام میدادم خیلی زودارضامیشدم بعضی وقتاهم تحریک میکردهیچ تآثیری نداشت تادخول انجام میدادم زودمیخوابیدآیابازمیشه گفت که مشکل من نشت وریدی باشه بعضی وقتاهم وسط رابطه نفسم میگیره آلت خودش زودمیخوابه ۲،قرص تادگراتاچندساعت تآثیرش توبدن باقی میمونه چون من بعداز۴۸ساعت که قرص خوردم بازتونستم رابطه برقرارکنم آقای دکتردارم ازاسترس میمیرم نه میتونم غذابخورم نه بخوابم شمابگین مشکل من مال نشت وریدی یااسترس تورامام حسین زودترجوابموبدین
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۱ تیر ۹۸( 6 سال پیش)
      باید از نظر نشت وریدی بررسی کنید
  • تصویر کاربر آريان جمعه ۲۱ تیر ۹۸( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 7447 مشاهده پرسش
    قسمتي از كلاهك آلت تناسليم در هنگام لمس احساس سوزن سوزن شدن مي كند. نه برجستگي نه سوزش ادار نه لكهراي چيز ديگري نيس . و اين امر خيلي اتفاقي . اتفاق افتاده است . دليلش چيست؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۱ تیر ۹۸( 6 سال پیش)
      این مرضی نیست
  • تصویر کاربر نگين پنجشنبه ۲۰ تیر ۹۸( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 421 مشاهده پرسش
    سلام اقاي دكتر
    من از تيغ براي اصلاح مو هاي زائد استفاده ميكنم و اين جوش ها و لك هاي سفيد فقط روي واژنم وجود داره
    ميخواستم بدونم جوش هستند يا زيگيل و اينكه اين جوش ها ممكنه به زيگيل تبديل بشه يا خير؟
    لطفا بهم كمك كنيد واقعا استرس دارم
    1. تصویر کاربر نگين دوشنبه ۱۷ تیر ۹۸( 6 سال پیش)
      ???
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۰ تیر ۹۸( 6 سال پیش)
      اینها حوشند زود زود با تیغ اصلاح نکنید
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر علی جمعه ۲۱ تیر ۹۸( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 362 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من واریکوسل دارم و دو ماه پیش سونو بیضه دادم و گفت که انداره بیضه ها نرمال داری..سوالم اینه ایا هر ماه باید بیضه ها سونو بشن برای اینکه بیضه ها رو بفهمم؟؟؟
    1. تصویر کاربر علی دوشنبه ۱۷ تیر ۹۸( 6 سال پیش)
      اندازه
    2. تصویر کاربر علی چهارشنبه ۱۹ تیر ۹۸( 6 سال پیش)
      دکتر یک ماه پیش سونو انجام دادم...لطفا جواب بدید
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۱ تیر ۹۸( 6 سال پیش)
      ازمایش اسپرم را بفرستید ببینم
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
  • تصویر کاربر زینب دوشنبه ۱۴ مهر ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 586 مشاهده پرسش
    با اهدای سلام
    پزشک عزیز چند روز پیش مادرم متوجه شدند که ادرارشون کاملا خون شده تا دو روز، بعد از آن دچار درد شدیدی شدند. در آزمایش ادرارشون خون و پروتئین مشاهده شده و پزشک رادیولوژی پس از انجام سونوگرافی گفته اند که بخشی از بافت کلیه ایشون آسیب دیده. الان خیلی نگران هستیم؟موقعیت ایشون خیلی نگران کننده هست؟تا چه اندازه ایشون برای مراجعه به پزشک متخصص نیاز اورژانسی دارند. آخه فعلا شهرستان هستیم. هفته ی آینده مزاحم شما میشیم انشاءالله.
    ممنونم
    التماس دعا
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۴ مهر ۹۳( 1 دهه پیش)
      سونوگرافی از کلیه و مثانه و ازمایش ادرار ضروری است
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

جستجو

حالب

+54 مطلب