اگر سوالی داری اینجا از ما بپرس

توصیه های قبل و بعد از درمان سنگ کلیه به روش PCNL

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

 آیا می دانید که با ابداع روش های TUL و PCNL امروزه  ۹۵ درصد سنگ های کلیه نیاز به روش جراحی باز ندارند و به صورت آندوسکوپی و سرپایی قابل درمان هستند.

PCNL

عمل pcnl به معنی ایجاد تونل پوستی به کلیه بدون شکاف جراحی و عبور دوربین به داخل کلیه و شکستن سنگ های بزرگ و خارج کردن آنها از کلیه می باشد. در این تکنیک به جای 20 بخیه فقط یک عدد بخیه در محل عبور دوربین استفاده می شود.

مزیت عمل PCNL  چیست؟

۱- زیبایی روش PCNL

۲- درد کمتر PCNL

۳- بستری کمتر PCNL

۴- زمان برگشت سریع به کار و فعالیته ای روزمره زندگی می باشد.

PCNL برای چه بیمارانی ایده آل درمانی می باشد؟

✅ سنگ های بالای یک سانت تا 5 سانت

✅ بیماران با سنگ بزرگ و سابقه جراحی قبلی

✅ سنگ هایی که به سنگ شکنی برون اندامی جواب نداده اند.

روش انجام PCNL

 این عمل با بی حسی نخاعی و یا بیهوشی عمومی انجام می شود. با استفاده از سیستم عکسبرداری در اطاق عمل یک عدد سوزن به داخل کلیه وارد و مسیر را بدون برش جراحی فقط گشاد کرده و با عبور دوربین سنگ ها خرد و با پنس خارج می شوند که جهت دیدن کامل فیلم عمل به آدرس آپارات مراجعه نمایید.

توصیه های قبل از عمل سنگ کلیه

۱- در صورت مصرف آسپرین و پلاویکس، ژلوفن و بروفن، دیکلوفناک و دیگر داروهای رقیق کننده خون آنها را یک هفته قبل از عمل و با اطلاع پزشک معالجتان قطع کنید.

۲- در صورتیکه شما بالای 50 سال هستید یا بیماری قلبی دارید حتماً قبل از عمل باید توسط متخصص قلب معاینه شوید.

۳-وجود هر گونه بیماری قبلی را به پزشک معالجتان اطلاع دهید.

۴- اگر مبتلا به عفونت ادراری هستید باید قبل از جراحی آن را توسط پزشکتان درمان کنید.

۵- در صورت وجود بیماری های خونریزی دهنده و حساسیت دارویی، آن را به پزشکتان اطلاع دهید.

۶- قبل از عمل از شما آزمایش کامل خون و گروه خونی انجام خواهد شد.

۷- جهت جایگزین کردن خونریزی احتمالی قبل از عمل تعداد 3 واحد خون به عنوان ذخیره در خواست خواهد شد تا فقط در صورت نیاز از آن استفاده شود.

۸- جهت اطلاع دقیق از نقش کلیه و محل سنگ، عکس سی تی اسکن یا IVP قبل از عمل توسط پزشک معالجتان درخواست خواهد شد.

۹- طول عمل جراحی بر اساس محل و اندازه سنگ از نیم تا 2 ساعت می تواند طول بکشد.

۱۰- جهت عکسبرداری از کلیه یک عدد سوند حالب ه همراه سوند فولی در حین بیهوشی گذاشته خواهد شد و فردای روز عمل خارج می شود.

نکات بعد از عمل سنگ کلیه

✅ سه ساعت بعد از عمل می توانید از نوشیدنی ها استفاده کنید.

✅ دردی متوسط پس از عمل خواهید داشت که با تزریق مسکن کاملاً کنترل خواهد شد.

✅ ادرار شما چند روز آغشته به خون خواهد بود که به علت سوراخ کردن کلیه محل عمل بوده و خودبخود از بین خواهد رفت. در صورت ادامه آن و غلیظ شدن رنگ خون ادرار باید بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید.

✅ این عمل با یک شب بستری در بیمارستان همراه می باشد.

✅ مثل عمل های دیگر جراحی نتیجه عمل جراحی 100 درصد نمی باشد. اغلب موارد نتیجه عمل جراحی 90 درصد موفقیت آمیز است. اگر سنگ های کوچکی در کلیه بماند و امکان خارج کردن آنها مقدور نباشد از سنگ شکنی برون اندامی جهت درمان آنها استفاده می شود.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

3.5/5 - (58 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

  • تصویر کاربر علیرضا دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۲( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 353 مشاهده پرسش
    سلام 40سالمه باطول االت تناسلی10سانت دکتر جان تورو خدا دارویی بدید طول التم بزرگ شه خیلی رنج میبرم خانمم راضی نیست وتو سکس سرده میگه خیلی کوچیکه چیکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۲( 3 سال پیش)
      طول آلت تناسلی در نعوظ بین ۹ تا ۱۵ سانت طبیعیه و نیاز به اقدام خاصی ندارد
    2. تصویر کاربر علیرضا دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۲( 3 سال پیش)
      دوست دارم چند سانت بزرگ شه راه حل بدید مرسی قرصی دارویی
    3. تصویر کاربر علیرضا دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۲( 3 سال پیش)
      دوس دارم چند سانت بزرگ شه راه حل لطفا نیازه
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۲( 3 سال پیش)
      نه دارویی وجود داره نه عملی هرکی هم میگه وجود داره دروغ میگه
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر محمدصنعتی سه شنبه ۲۶ اردیبهشت ۲( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 289 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر

    یک سنگریزه 35م م در کالیس تحتانی کلیه چپ و یک سنگریزه 3م م در کالیس فوقانی کلیه راست دیده می شود
    آب تصفیه کن منزل ما آب قلیایی با ph 9 تولید میکند آیا این آب مناسب سنگ کلیه می باشد؟

    مدتی هست که ریزش مو ومشکل ناخن وخشکی وترک پوست گرفتم که جواب همه آزمایشها اوکی بوده
    آیا میتونه علت همون سنگ کلیه باشه؟
    مثلا باعث دفع پروتئین بشه و همچنین مواد زائد بدن بخوبی دفع نشود؟
    وقتی ادرار میکنم اکثرا کف آلود ورنگ زرد و بدبو هست ولی وقتی دائما آب میخورم رنگ ادرار روشن می شود ولی هنوز کف می کند
    ودرنهایت با آب خوردن زیاد احساس میکنم مواد زائد بدنم بهتر دفع میشود وریزش و ضخامت موهایم بهتر می شود ولی خشکی پوست که مشکل داخلی هست همچنان ادامه دارد
    آقای دکتر آیا نظر بنده درست هست؟
    راه حل را بفرمایید؟
    متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۲( 3 سال پیش)
      سلام این سنگ ها ربطی به اب ندارد . سنگ ۳۵ م سنگ بزرگی است یک سی تی اسکن شکم و لگن بدون کنتراست کنید ببینم دقیقا کجا قرار گرفته و نیاز به عمل دارد یا خیر
    2. تصویر کاربر محمدصنعتی سه شنبه ۲۶ اردیبهشت ۲( 3 سال پیش)
      آقای دکتر من نوشتم سنگریزه سه و نیم م م که وقتی سوال ثبت شد بصورت ۳۵م م نمایش داده میشه
      لطف کنیدخواهشا همه سوالات روپاسخ دهید
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۶ اردیبهشت ۲( 3 سال پیش)
      پس هیچی اقدامی نمیخواد اهمیتی نداره
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر مهرزاد دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۲( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 347 مشاهده پرسش
    سلام ودرود جناب دکتر کرمی بزرگوار اینجانب 66ساله با PSA هفت سه دهم که به توصیه جنابعالی ام آر آی پروستات انجام گرفت که نتیجه آن تقدیم می‌گردد خواهشمند نظرتان را بفرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۲( 3 سال پیش)
      خداروشکر خوبه و به نفع سرطان نیست. هر ۶ ماه ازمایش psa دهید تحت نظر باشید
  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۲( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 351 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر ۳۰ساله هستم یه و دو هفته ای نعوظ ضعیف یا صفر دارم آلتم شل شده حتی با با آلت شل هم ارضا میشم قبلا خیلی شهوتی بودم قبل از بچه دار شدنمون هر روز رابطه داشتم الان تقریبا بیش از دو ساله همسرم بعد بچه دار شدن درخواست های جنسی را رد میکرد شاید یه یا دو ماه میشد ما رابطه نداشتیم در ضمن نعوظ صبحگاهی هم دارم با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۲( 3 سال پیش)
      سلام علت قطعا روانی است . باید استرس ها و خستگی را کنار بزارید . رابطه جنسی منظم داشته باشید
    2. تصویر کاربر محمد دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۲( 3 سال پیش)
      شرمنده آقای دکتر الان هم بخاطر این قضیه اضطراب و استرسم زیاد شده نیاز هست برای ایجاد نعوظ قرص مصرف کنم الان نعوظ ایجاد نمیشه یا حین رابطه شل میشه لطفا راهنمایی کنید از طرف همسرم تحت فشار قرار می گیرم
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۲( 3 سال پیش)
      تادالافیل ۱۰ یک ساعت قبل رابطه بخورید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر علیرضا دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۲( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 448 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من یه مدت ناحیه آلت تناسلیم، سفید رنگ شد، رفتم دکتر پماد های (مگاکورت،، کلوتریمازول) دادن گفتن قارچ پوستیه، بعد مصرف تا حدود زیادی از بین رفتن ولی پوست آلتم و ناحیه پایین التم، خیلی حساس و نازک شده، با کوچک ترین ضربه، قرمز شد و مویرگ ها متورم شدن، الان داره تغییر رنگ میده به بنفش و سیاه جاهای قرمز، و همچنان مویرگا متورم هسن، فک کنم پارگی زیر پوستی بوده... چه کرمی استفاده کنم جای کبودی ها و تورم رگ ها بخابه، پماد کلو بتازول خوبه استفاده کنم؟ اگ نیاز ب عکس هست بگید ارسال کنم
    19 سالمه و پسرم
    (دکتر عکس ها ارسال نشد دوباره سوال کردم)
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۲( 3 سال پیش)
      سلام رابطه جنسی مسکوک داشتید ؟ عکس بفرستید ببینم
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۲( 3 سال پیش)
      رابطه جنسی مشکوک و بدون کاندوم داشتین ؟
    3. تصویر کاربر علیرضا دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۲( 3 سال پیش)
      سلام خیر دکتر تا الان نداشتم
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۲( 3 سال پیش)
      طبیعی است مشکلی ندارد اکثر ادم ها اینجوری رگ ها
    5. تصویر کاربر علیرضا دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۲( 3 سال پیش)
      دکتر کرمی معرفی میکنیم ک زود تر کبودی ها، و تورم رگا بخابه؟
    6. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۲( 3 سال پیش)
      راه درمان خاصی نداره
    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر حمید سه شنبه ۲۶ اردیبهشت ۲( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 394 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من حدود ۳ماهه مشکل عفونت پروستات داشتم امروز ازمایش اسپرم یعنی تاریخ ۱۴۰۲.۰۲.۲۶ و همچنین سونو گرافی انجام دادم عفونت برطرف شده بود فقط دکتر سونو گرافی گفتن یک مقدار کلیه هات گشاد شده گفتن طول تقریبی کلیه رااست ۱۰۳mmوچپ ۱۰۴mmواکوژنیسیته کلیه راست وچپ طبیعی جدار وظرفیت مثانه نرمال وپس ازتخلیه مثانه باقی مانده ادراررویت نگردید .کانون هیپراکوژن به قطر ۳mmدر کالیس تحتانی کلیه چپ مشکوک به سنگ ریزه .کلیه دو طرف استازدر سیستم پیلو کالیسیل نشان می دهد مقایسه با علایم بالینی از نظر رد utiویا سنگ در حال دفع در مسیر حالب به دکتر خودم نشان دادم گفتن مشکل خاصی نیست . خواستم ببینم شماهم تایید میکنید عکس سونو هم بارگذاری کردم سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۲( 3 سال پیش)
      سلام مشکل خاصی نیس به علت عفونت بوده یک ماه بعد سونو مجدد دهید
    2. تصویر کاربر حمید دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۲( 3 سال پیش)
      اقای دکتر الان چند روزی هم کلیه سمت چپ درد داره چه کار کنم داروی داره مصرف کنم
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۶ اردیبهشت ۲( 3 سال پیش)
      تامسولوسین شبی یک عدد
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر حسین سه شنبه ۲۶ اردیبهشت ۲( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 320 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر اقای دکتر خیلی به کمکتون احتیاج دارم تورو خدا کمکم کنید بنده از مناطق دوردست شما هستم یه سنگ به قطر 21میلیتر درلگنچه راست باحداکثردانسیته 1540HU می باشد و سونو گرافی گفته اکوژن است . اینجا پیش دو دکتررفتم یکی میفرماید با روش pcnl عمل میکنم وواسه 1ماه برات فنر میذارم که خرده سنگ های بعداز عمل رو دفع کنی ودیگری میفرماید باید حتما عمل باز انجام دهم چون احتمال خونریزی حتما داره ونباید pcnlبشی. خواهشا لطف بفرمایید چه عملی کنم وبفرمایید بعداز عمل pcnl ایا فنر لازم داره اصلا یانه.ودکتر نوبت عمل pcnl رو واسه 3ماه واسم گذاشته ایا میتونم صبر کنم یا نه.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۲( 3 سال پیش)
      سلام میشه به راحتی pcnl کرد فنر هم بستگی داره . اینجانب فنر نمیزارم . در صورت تمایل به انجام عمل اطللع دهید در اسرع وقت نوبت بدیم بهتون
    2. تصویر کاربر حسین سه شنبه ۲۶ اردیبهشت ۲( 3 سال پیش)
      نوبتو میخوام بله.فقط اقای دکتر بفرمایید هزینه عمل چقد میشه به همکاراتون گفتم چیزی نگفتندوبفرمایید که بیمارستان دولتی عمل انجام میدیدچون حقیقتا اوضاع مالی خوبی ندارم اگه بفرمایید ممنون میشم .وبسیار سپاسگذارم ازوقت گرانبهایی که واسه من گذاشتید
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۶ اردیبهشت ۲( 3 سال پیش)
      هزینه ها بستگی به اون مرکزی که انجام میشه و بیمه شما داره . حضوری تشریف بیارید مشخص میشه . منشی ها برای نوبت تماس میگیرن
    4. تصویر کاربر حسین سه شنبه ۲۶ اردیبهشت ۲( 3 سال پیش)
      آقای دکتر من 11ساعت باتهران فاصله دارم و بیمه تامین اجتماعی دارم به خاطر این پرسیدم ومزاحم وقت حضرتعالی شدم وبه خاطر دور بودن ازشما ومشکل بودن رفت امد میخوام مطمئن بشم که میتونم هزینه رو پرداخت کنم اگه یجوری واسم مشخص کنید لطف بزرگی کردید.سپاسگذارم
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۶ اردیبهشت ۲( 3 سال پیش)
      هزینه همان تعرفه مشخص شده برای عمل است که همه جا یکی است . بیمارستان ها خودشون هزینه جدا میگیرن که هرجا فرق میکنه
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر مریم دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۲( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 310 مشاهده پرسش
    در آزمایشات خود دفع پروتیین بالا دارم کیست کلیه سه مورد در سمت چپ ویک کیست 11میلی درست راست دارم اوره و تری‌گلیسیرید هم بالاست
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۲( 3 سال پیش)
      سلام سونوگرافی دارید یا سی تی ؟ کیست ساده است ؟ ازمایش کراتینین دارید ؟
  • تصویر کاربر سعید دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۲( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 434 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقتتون بخیر
    جهت چکاپ قبل از اقدام به بارداری آزمایش اسپرم و سونوگرافی دادم نتایجش رو براتون میفرستم لطف کنید نظرتون رو بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۲( 3 سال پیش)
      سلام بفرستید ببینم
    2. تصویر کاربر سعید دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۲( 3 سال پیش)
      خدمت شما
    3. تصویر کاربر سعید دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۲( 3 سال پیش)
      خدمت شما
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۲( 3 سال پیش)
      سلام ازمایش اسپرم خوب است . با توجه به سن سریعتر اقدام نمایید
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر 1365 دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۲( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 414 مشاهده پرسش
    با سلام و وقت بخیر دکتر عزیز
    من 37 ساله و خانمم ۳۴ ساله هستیم،۲ سال است اقدام به بارداری کرده‌ایم ولی نتیجه حاصل نشد، بعد از آزمایش خانمم مشخص شد خانمم رحم تک شاخ دارد و مشکل دیگری ندارد و دکتر بعد از معاینه فیزیکی بنده و جواب آزمایش اسپرم که خدمت بزرگوار ارسال کردم گفتند که واریکوسل بین گرید ۲ و ۳ دارید و باید عمل شود، بنظر بزرگوار عمل واریکوسل نتیجه بخش می باشد؟یا اگر راهنمایی برای بنده دارید سپاسگزارم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۲( 3 سال پیش)
      سلام واریکوسل بهتره عمل بشه اما اینکه قطعا نتیجه بگیرید قطعی نیس چون فاکتورهای دیگه مثل سن موثر است . سن خودتون و همسر . سریعتر از روش های کمک باروری نیز استفاده کنید
درحال دریافت اطلاعات
  • تصویر کاربر زینب دوشنبه ۱۴ مهر ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 586 مشاهده پرسش
    با اهدای سلام
    پزشک عزیز چند روز پیش مادرم متوجه شدند که ادرارشون کاملا خون شده تا دو روز، بعد از آن دچار درد شدیدی شدند. در آزمایش ادرارشون خون و پروتئین مشاهده شده و پزشک رادیولوژی پس از انجام سونوگرافی گفته اند که بخشی از بافت کلیه ایشون آسیب دیده. الان خیلی نگران هستیم؟موقعیت ایشون خیلی نگران کننده هست؟تا چه اندازه ایشون برای مراجعه به پزشک متخصص نیاز اورژانسی دارند. آخه فعلا شهرستان هستیم. هفته ی آینده مزاحم شما میشیم انشاءالله.
    ممنونم
    التماس دعا
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۴ مهر ۹۳( 1 دهه پیش)
      سونوگرافی از کلیه و مثانه و ازمایش ادرار ضروری است
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

جستجو

حالب

+54 مطلب