اگر سوالی داری اینجا از ما بپرس

توصیه های قبل و بعد از درمان سنگ کلیه به روش PCNL

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

 آیا می دانید که با ابداع روش های TUL و PCNL امروزه  ۹۵ درصد سنگ های کلیه نیاز به روش جراحی باز ندارند و به صورت آندوسکوپی و سرپایی قابل درمان هستند.

PCNL

عمل pcnl به معنی ایجاد تونل پوستی به کلیه بدون شکاف جراحی و عبور دوربین به داخل کلیه و شکستن سنگ های بزرگ و خارج کردن آنها از کلیه می باشد. در این تکنیک به جای 20 بخیه فقط یک عدد بخیه در محل عبور دوربین استفاده می شود.

مزیت عمل PCNL  چیست؟

۱- زیبایی روش PCNL

۲- درد کمتر PCNL

۳- بستری کمتر PCNL

۴- زمان برگشت سریع به کار و فعالیته ای روزمره زندگی می باشد.

PCNL برای چه بیمارانی ایده آل درمانی می باشد؟

✅ سنگ های بالای یک سانت تا 5 سانت

✅ بیماران با سنگ بزرگ و سابقه جراحی قبلی

✅ سنگ هایی که به سنگ شکنی برون اندامی جواب نداده اند.

روش انجام PCNL

 این عمل با بی حسی نخاعی و یا بیهوشی عمومی انجام می شود. با استفاده از سیستم عکسبرداری در اطاق عمل یک عدد سوزن به داخل کلیه وارد و مسیر را بدون برش جراحی فقط گشاد کرده و با عبور دوربین سنگ ها خرد و با پنس خارج می شوند که جهت دیدن کامل فیلم عمل به آدرس آپارات مراجعه نمایید.

توصیه های قبل از عمل سنگ کلیه

۱- در صورت مصرف آسپرین و پلاویکس، ژلوفن و بروفن، دیکلوفناک و دیگر داروهای رقیق کننده خون آنها را یک هفته قبل از عمل و با اطلاع پزشک معالجتان قطع کنید.

۲- در صورتیکه شما بالای 50 سال هستید یا بیماری قلبی دارید حتماً قبل از عمل باید توسط متخصص قلب معاینه شوید.

۳-وجود هر گونه بیماری قبلی را به پزشک معالجتان اطلاع دهید.

۴- اگر مبتلا به عفونت ادراری هستید باید قبل از جراحی آن را توسط پزشکتان درمان کنید.

۵- در صورت وجود بیماری های خونریزی دهنده و حساسیت دارویی، آن را به پزشکتان اطلاع دهید.

۶- قبل از عمل از شما آزمایش کامل خون و گروه خونی انجام خواهد شد.

۷- جهت جایگزین کردن خونریزی احتمالی قبل از عمل تعداد 3 واحد خون به عنوان ذخیره در خواست خواهد شد تا فقط در صورت نیاز از آن استفاده شود.

۸- جهت اطلاع دقیق از نقش کلیه و محل سنگ، عکس سی تی اسکن یا IVP قبل از عمل توسط پزشک معالجتان درخواست خواهد شد.

۹- طول عمل جراحی بر اساس محل و اندازه سنگ از نیم تا 2 ساعت می تواند طول بکشد.

۱۰- جهت عکسبرداری از کلیه یک عدد سوند حالب ه همراه سوند فولی در حین بیهوشی گذاشته خواهد شد و فردای روز عمل خارج می شود.

نکات بعد از عمل سنگ کلیه

✅ سه ساعت بعد از عمل می توانید از نوشیدنی ها استفاده کنید.

✅ دردی متوسط پس از عمل خواهید داشت که با تزریق مسکن کاملاً کنترل خواهد شد.

✅ ادرار شما چند روز آغشته به خون خواهد بود که به علت سوراخ کردن کلیه محل عمل بوده و خودبخود از بین خواهد رفت. در صورت ادامه آن و غلیظ شدن رنگ خون ادرار باید بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید.

✅ این عمل با یک شب بستری در بیمارستان همراه می باشد.

✅ مثل عمل های دیگر جراحی نتیجه عمل جراحی 100 درصد نمی باشد. اغلب موارد نتیجه عمل جراحی 90 درصد موفقیت آمیز است. اگر سنگ های کوچکی در کلیه بماند و امکان خارج کردن آنها مقدور نباشد از سنگ شکنی برون اندامی جهت درمان آنها استفاده می شود.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

3.5/5 - (58 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

  • تصویر کاربر فرهاد چهارشنبه ۲۴ خرداد ۲( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 444 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید
    زود انزالی شدید دارم
    و عدم نعوظ و کوتاهی آلت رنج میبرم
    متاسفانه چند بار پزشک رفتم ولی نتیجه نگرفتم 42 سالمه. متاهل از اول ازدواج حدود 15 سال پیش تا الان مشکل زود انزالی شدید دارم که الان چند ساله نعوظ هم اضافه شده و اینکه برای برقراری رابطه از قرص تادگرا 20 استفاده میکنم برای نعوظ خوبه ولی برای زود انزالی خیر
    آخرین باری هم که دکتر متخصص برام قرص فلوکستین آریا 10
    ‌قرص پریگرا 50 و آمپول تستسترون تجویز کرده
    که آمپول رو بخاطر انجام کاشت مو نتونستم بزنم. ولی قرص ها رو 2 روزه مصرف میکنم ولی تو این 2روز چیزی ندیدم
    لطفا راهنمایی بفرمایی و من 18 روزهکهکاشت مو انجام دادم که دکترم قرص فیناستراید تجویز کرده بود که اصلا مصرف نمیکنم بیشتر وقتها اصلا دخول انجام نمیشه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۳ خرداد ۲( 3 سال پیش)
      فیناستراید باعث اختلال جنسی میشه . اون قرص فلوکستین که دادن اثرش دو هفته بعد تازه شروع میشه الان اثر نمیکنه
    2. تصویر کاربر فرهاد سه شنبه ۲۳ خرداد ۲( 3 سال پیش)
      بله اینا رو میدونم دکتر تجویز شما برای درمان من چیه
      چکار کنم برای نعوظ و زود انزالی
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۴ خرداد ۲( 3 سال پیش)
      برای نعوظ تادالافیل ۱۰ دو ساعت قبل رابطه برای زود انزالی سرترالین ۵۰ شبی یک عدد تا ۳ ماه
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر فرزاد دوشنبه ۲۲ خرداد ۲( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 1002 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    دکتر ۴۲ سالمه و داری ۲ فرزند متاسفانه از اول زود انزالی داشتم والان چند ساله که نعوظ هم اضافه شده چند بار به پزشک مراجعه کردم ولی جوابی نگرفتم الان قبل از رابطه تادگرا ۲۰ استفاده میکنم برای نعوظ خوبه ولی برای انزالی خیر
    و اینکه برای بلند شدن آلت راهی هست
    لطفا راهنمایی بفرمایید
    در ضمن جدیدا پیش متخصص رفتم
    به من داروی فلوکستین آریا ۱۰ و پریگرا ۵۰ داده
    و آمپول تستسترون.
    البته آمپول‌ها رو استفاده نکردم فعلا
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۲ خرداد ۲( 3 سال پیش)
      سلام برای نعوظ که دارو را ادامه دهید اما برای زودانزالی فعلا داپوکستین ۶۰ دو ساعت قبل رابطه اگر جواب نداد سرترالین ۵۰ شبی یک عدد برای ۳ ماه
  • تصویر کاربر Mehrdad دوشنبه ۲۲ خرداد ۲( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 315 مشاهده پرسش
    سلام دکتر،
    بنده یک توده خیلی ریز در ناحیه زیر آلت تناسلی خود دارم، قبلاً کوچک بود اما الان کمی بزرگ و سفیدتر شده حدود دو ماه است که نمایان شده قبلاً نداشتم، رابطه هم که ندارم جوان بیست و خورده ای هستم.
    یکم می ترسم هنوز نتونستم تشخیص بدم چیه و دلیلش چی بوده؛ ممنون میشوم راهنمایی کنید و راه درمانش رو به من بگید.
    تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۱ خرداد ۲( 3 سال پیش)
      سلام خارش یا سوزش دارد ؟ عکس مجدد بفرستید
    2. تصویر کاربر Mehrdad یکشنبه ۲۱ خرداد ۲( 3 سال پیش)
      هیچ سوزشی ندارد اما اندک خارش دارد.
      هنگام لمس میتونم اون رو بگیرم و از ماهیچه فاصله بدم یعنی چسبیده به پوست یا روکشه تقریباً!
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۲ خرداد ۲( 3 سال پیش)
      این جای نگرانی ندارد احتمالا چربی یا کلسیفیکسیون است اگر اذیت میکنه و جابجا میشه میتونین با جراحی ساده بردارید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر رضا دوشنبه ۲۲ خرداد ۲( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 362 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر خسته نباشید
    بنده واریکوسل خفیف دارم و درحال حاضر رژیم کاهش وزن دارم دکتر تغذیه بهم گفتن که حتما باید ورزش داشته باشم و عضله سازی کنم حتی وقتی که رژیم تثبیت وزن رو شروع کردم
    ۱:اگه با وزنه زدن (بدنسازی) کارم به جراحی بکشه احتمال داره بعد از جراحی دوباره عود کنه؟
    ۲:اگه دوباره عود کنه تا چندبار عود میکنه و تا چند بار باید جراحی بشم؟
    باتشکر🙏
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۱ خرداد ۲( 3 سال پیش)
      چند سالتون هست ؟ متاهل یا مجرد ؟
    2. تصویر کاربر رضا دوشنبه ۲۲ خرداد ۲( 3 سال پیش)
      مجرد و ۲۵ سال
    3. تصویر کاربر رضا دوشنبه ۲۲ خرداد ۲( 3 سال پیش)
      مجرد و ۲۵ سال
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۲ خرداد ۲( 3 سال پیش)
      بله ممکنه عود کنه عمل مجدد برای عود نتیجه مطلوبی ندارد . باید اول اسپرم انالیز و سونو دهید ببینید نیاز به عمل هست یا خیر
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر مجتبی یکشنبه ۲۱ خرداد ۲( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 279 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر حدود 7 ماه پیش با درد پهلوی چپ سونو دادم که متوجه شدم سنگ 5 میلیمتر در حالب چپ دارم که چند روز بعد دفع شد و همچنین سنگ 4 میلیمتر در دسته کالیس میانی کلیه راست و همچنین چند تا سنگریزه در کلیه راست دارم، الان دارم قرص سیستون روزی یک عدد و شربت اورتیکا روزی دو بار مصرف میکنم حالا سوالم اینه که
    1- بعد از چه مدت باید دوباره چکاب کنم و سونو بدم؟
    2- ممکنه این سنگ دفع شده باشه و من متوجه نشم؟
    3- آیا اگر این سنگ باقی مانده باشه در کلیه خطرناکه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۱ خرداد ۲( 3 سال پیش)
      سنگ کوچک کلیه اهمیتی ندارد ممکن هم هست دفع شود و متوجه نشوید .چکاپ هر ۶ماه تا یک سال سونو کنید
  • تصویر کاربر آقا پنجشنبه ۲۵ خرداد ۲( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 344 مشاهده پرسش
    بیشتر از یکساله حس از ناحیه مقعد تا آلت تناسلی حدود ۴۰ درصد کم شده.
    دلیلش چی میتونه باشه و چکار باید کرد؟
    سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۱ خرداد ۲( 3 سال پیش)
      الت شل شده ؟ حس یعنی چه ؟ چه حسی ؟
    2. تصویر کاربر آقا دوشنبه ۲۲ خرداد ۲( 3 سال پیش)
      مثلا قبلا اگر احساس میکردم چیزی ممکنه به آلت بخوره سریع خودم عقب میکشیدم.
      یا موقع شستشو اینقدر حساس بود که ناخوآگاه تکون میخوردم.
      آب سرد یا گرم که به مقعد تا آلت تناسلی موقع شستشو میخورد بیشتر حس میکردم.
      نعوظ قویتر و طولانی تر بود الان سریعتر میخواد شل بشه.
      سنم 37 و مجرد هستم.
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۳ خرداد ۲( 3 سال پیش)
      بحث حس که روانی است و بعد مدتی درست میشه اگر زود شل میشه تادالافیل ۱۰ دو ساعت قبل رابطه بخورید
    4. تصویر کاربر آقا پنجشنبه ۲۵ خرداد ۲( 3 سال پیش)
      یعنی بحث حس بیشتر از یک سال نیاز داره تا درست بشه؟
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۵ خرداد ۲( 3 سال پیش)
      زمان مشخصی ندارد
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر ali چهارشنبه ۲۴ خرداد ۲( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 370 مشاهده پرسش
    با عرض سلام
    با انجام سونوگرافی پدرم متوجه وجود یک غده در پل تحتانی کلیه چپ او شدیم به ابعاد 26*27 بعد از سیتی با تزریق تشخیص پزشک معالج عمل جراحی وبرداشت تومور ویا برداشت کل کلیه هست(باید در هنگام عمل تصمیم بگیرن) عکس سونوگرافی و سیتی اپلود شده در سایت، ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۱ خرداد ۲( 3 سال پیش)
      سلام قطعا باید عمل بشه شاید بشه کلیه را حفظ کرد اگر دست اندازی به داخل کلیه نداشته باشد . اگر تمایل دارید نوبت دهیم جهت عمل
    2. تصویر کاربر ali سه شنبه ۲۳ خرداد ۲( 3 سال پیش)
      دکتر شما در چه بیمارستانی این عمل را انجام میدهید و هزینه ی جراحی نفرکتومی چقدره پدرم مشکل قلبی هم داره و پزشک قلبش تایید عمل داده و گفته بلامانعه
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۴ خرداد ۲( 3 سال پیش)
      در بیمارستان نیکان . هزینه عمل طبق تعرفه وزارت بهداشت همه جا یکی هست هزینه بیمارستان را از بیمارستان بپرسید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر میثم سه شنبه ۲۳ خرداد ۲( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 427 مشاهده پرسش
    سلام خدمت آقای پرفسور
    در حدود سه ماه پیش سوزش و قرمزی و التهاب در الت احساس کردم بعد چند روز احساس تکرر ادرار که هر دو ساعت میرفتم تخلیه.آزمایش ادرار دادم که عفونتی وجود نداشت.رفتم دکتر گفتن التهاب پروستات.یک هفته تاوانکس ۷۵۰ و بعد یک هفته یک ماه تاوانکس۵۰۰ امنیک۴. و دیکنوفلاک۲۵ مصرف کردم.دکتر گفت بعد یک ماه دوباره مراجعه کنم.سر یک ماه بهتر شدم ولی کامل خوب نشدم.رفتم دکتر داروها رو یک روز درمیان کردن.همون دارو فقط یک روز در میان.بعد اینکه دارو کمتر شد به نظرم علایم بیشتر شد.بیشتر سوزش و التهاب و غیر عادی بودن الت اذیت میکنه.احساس سوزش تو مثانه و مجاری دارم ولی قابل تحمل.چندین ساعت هم نرم دستشویی مشکلی پیش نمیاد فقط احساس دارم.موقع تحرک و ورزش احساس سنگینی و‌کمی درد در مثانه و الت.سابقه کمر در هم دارم.ولی تو این مدت بیشتر.هر روز که درد کمر بیشتر باشه علایم بیماری هم بیشتره
    سعی کردم کامل توضیح بدم.ممنون میشم که راهنمایی کنید که تاوانکس رو ادامه بدم یا نه.چون داره واسه گوارشم مشکل ساز میشه.و مشکلات خود الت مثل سوزش قرمزی بعضی موقع کبودی.۴۰ سال سن دارم.متاهل.اصلا رابطه پر خطر هم نداشتم.مدارک هم ارسال کردم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۲ خرداد ۲( 3 سال پیش)
      سلام علایم التهاب مزمن است . تاوانکس را قطع کنید مابقی را ادامه دهید . شبی نیم ساعت در لگن اب گرم یا وان اب گرم بنشینید
    2. تصویر کاربر میثم دوشنبه ۲۲ خرداد ۲( 3 سال پیش)
      فقط امنیک و دیکنوفلاک رو مثل قبل استفاده کنم؟احتیاج نیست دارو یدیگه مصرف کنم؟شبها یک یا دو بار از خواب بیدار میشم بابت ادرار.تو مثانه همیشه احساس ادرار هست ولی اجبار به تخلیه نیست.
    3. تصویر کاربر میثم دوشنبه ۲۲ خرداد ۲( 3 سال پیش)
      داروی دیگه ای احتیاج نیست؟شبها یک یا دوبار برای تخلیه بیدار میشم.بعد چند دقیق تخلیه در مثانه احساس وجود ادرار دارم ولی اجبار تخلیه نیست و تا چندین ساعت میتونم نگه دارم.موقعهایی که طولانی مدت میرم تخلیه با فشار هستش ولی بیشتر موقع فشار کم.بعد چند لحظه ادرار شروع میشه.ممنون از پاسختون.ببخشید که باز سوال کردم.چون چند ماهی هست که خیلی درگیر هستم و تو روند زندگی من تاثیر گذاشته.از نظر عصبی
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۳ خرداد ۲( 3 سال پیش)
      خیر داروی دیگیری نخورید این ها باید حداقل ۳ ماه مصرف بشن
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر امیر یکشنبه ۲۱ خرداد ۲( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 344 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر،من 41 سالمه،و چند سالی هست شربت تنتور اوپیوم مصرف میکنم،ولی متاسفانه چند وقتی هست در حین رابطه التم شل میشه و دچار زود انزالی هم هستم،لطفا راهنمایی بفرمایید،ومیخواستم ویریت تلفنی باهاتون بگیرم متاسفانه نشد،و فرم مذکور باز نشد که پر کنم،لطفا کمکم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۱ خرداد ۲( 3 سال پیش)
      علت مواد مخدر و شربت است . این ها را کنار بزارید . سیگار را ترک کنید . تادالافیل ۱۰ دو ساعت قبل رابطه
  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۲۲ خرداد ۲( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 422 مشاهده پرسش
    سلام با عرض خسته نباشید لطفا اقای دکتر بهم کمک کنید چنده ماه پیش از پیجی محصول افزایش سایز الت تناسلی و حجم دهنده گرفتم در حالی ک هیچ مشگلی نداشتم بعد یک ماه استفاده زیر الت یه برامدگی شروع شد ب سمت جلو ک باعث شلی و به راحتی نعوظ نمیگره و حس غریزه ورابطه خیلی کم شده انگار در طول روز بی حس شده میخواستم این برامدگی از بین بره ب حالت قبلیش برگرده لطفا جواب بدین ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۱ خرداد ۲( 3 سال پیش)
      عکس بفرستید ببینم
    2. تصویر کاربر محمد یکشنبه ۲۱ خرداد ۲( 3 سال پیش)
      چشم ارسال کردم
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۲ خرداد ۲( 3 سال پیش)
      عکسی ارسال نشده
    4. تصویر کاربر محمد یکشنبه ۲۱ خرداد ۲( 3 سال پیش)
      دقیق نمیدونم چطوری .انتخاب فایل میزنم عکس میفرستم
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۲ خرداد ۲( 3 سال پیش)
      بفرستید واتس اپ ۰۹۱۲۴۲۶۵۷۴۷
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
  • تصویر کاربر زینب دوشنبه ۱۴ مهر ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 587 مشاهده پرسش
    با اهدای سلام
    پزشک عزیز چند روز پیش مادرم متوجه شدند که ادرارشون کاملا خون شده تا دو روز، بعد از آن دچار درد شدیدی شدند. در آزمایش ادرارشون خون و پروتئین مشاهده شده و پزشک رادیولوژی پس از انجام سونوگرافی گفته اند که بخشی از بافت کلیه ایشون آسیب دیده. الان خیلی نگران هستیم؟موقعیت ایشون خیلی نگران کننده هست؟تا چه اندازه ایشون برای مراجعه به پزشک متخصص نیاز اورژانسی دارند. آخه فعلا شهرستان هستیم. هفته ی آینده مزاحم شما میشیم انشاءالله.
    ممنونم
    التماس دعا
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۴ مهر ۹۳( 1 دهه پیش)
      سونوگرافی از کلیه و مثانه و ازمایش ادرار ضروری است
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

جستجو

حالب

+54 مطلب