اگر سوالی داری اینجا از ما بپرس

توصیه های قبل و بعد از درمان سنگ کلیه به روش PCNL

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

 آیا می دانید که با ابداع روش های TUL و PCNL امروزه  ۹۵ درصد سنگ های کلیه نیاز به روش جراحی باز ندارند و به صورت آندوسکوپی و سرپایی قابل درمان هستند.

PCNL

عمل pcnl به معنی ایجاد تونل پوستی به کلیه بدون شکاف جراحی و عبور دوربین به داخل کلیه و شکستن سنگ های بزرگ و خارج کردن آنها از کلیه می باشد. در این تکنیک به جای 20 بخیه فقط یک عدد بخیه در محل عبور دوربین استفاده می شود.

مزیت عمل PCNL  چیست؟

۱- زیبایی روش PCNL

۲- درد کمتر PCNL

۳- بستری کمتر PCNL

۴- زمان برگشت سریع به کار و فعالیته ای روزمره زندگی می باشد.

PCNL برای چه بیمارانی ایده آل درمانی می باشد؟

✅ سنگ های بالای یک سانت تا 5 سانت

✅ بیماران با سنگ بزرگ و سابقه جراحی قبلی

✅ سنگ هایی که به سنگ شکنی برون اندامی جواب نداده اند.

روش انجام PCNL

 این عمل با بی حسی نخاعی و یا بیهوشی عمومی انجام می شود. با استفاده از سیستم عکسبرداری در اطاق عمل یک عدد سوزن به داخل کلیه وارد و مسیر را بدون برش جراحی فقط گشاد کرده و با عبور دوربین سنگ ها خرد و با پنس خارج می شوند که جهت دیدن کامل فیلم عمل به آدرس آپارات مراجعه نمایید.

توصیه های قبل از عمل سنگ کلیه

۱- در صورت مصرف آسپرین و پلاویکس، ژلوفن و بروفن، دیکلوفناک و دیگر داروهای رقیق کننده خون آنها را یک هفته قبل از عمل و با اطلاع پزشک معالجتان قطع کنید.

۲- در صورتیکه شما بالای 50 سال هستید یا بیماری قلبی دارید حتماً قبل از عمل باید توسط متخصص قلب معاینه شوید.

۳-وجود هر گونه بیماری قبلی را به پزشک معالجتان اطلاع دهید.

۴- اگر مبتلا به عفونت ادراری هستید باید قبل از جراحی آن را توسط پزشکتان درمان کنید.

۵- در صورت وجود بیماری های خونریزی دهنده و حساسیت دارویی، آن را به پزشکتان اطلاع دهید.

۶- قبل از عمل از شما آزمایش کامل خون و گروه خونی انجام خواهد شد.

۷- جهت جایگزین کردن خونریزی احتمالی قبل از عمل تعداد 3 واحد خون به عنوان ذخیره در خواست خواهد شد تا فقط در صورت نیاز از آن استفاده شود.

۸- جهت اطلاع دقیق از نقش کلیه و محل سنگ، عکس سی تی اسکن یا IVP قبل از عمل توسط پزشک معالجتان درخواست خواهد شد.

۹- طول عمل جراحی بر اساس محل و اندازه سنگ از نیم تا 2 ساعت می تواند طول بکشد.

۱۰- جهت عکسبرداری از کلیه یک عدد سوند حالب ه همراه سوند فولی در حین بیهوشی گذاشته خواهد شد و فردای روز عمل خارج می شود.

نکات بعد از عمل سنگ کلیه

✅ سه ساعت بعد از عمل می توانید از نوشیدنی ها استفاده کنید.

✅ دردی متوسط پس از عمل خواهید داشت که با تزریق مسکن کاملاً کنترل خواهد شد.

✅ ادرار شما چند روز آغشته به خون خواهد بود که به علت سوراخ کردن کلیه محل عمل بوده و خودبخود از بین خواهد رفت. در صورت ادامه آن و غلیظ شدن رنگ خون ادرار باید بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید.

✅ این عمل با یک شب بستری در بیمارستان همراه می باشد.

✅ مثل عمل های دیگر جراحی نتیجه عمل جراحی 100 درصد نمی باشد. اغلب موارد نتیجه عمل جراحی 90 درصد موفقیت آمیز است. اگر سنگ های کوچکی در کلیه بماند و امکان خارج کردن آنها مقدور نباشد از سنگ شکنی برون اندامی جهت درمان آنها استفاده می شود.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

3.5/5 - (58 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

  • تصویر کاربر علی شنبه ۳ تیر ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 361 مشاهده پرسش
    ضمن عرض سلام و ادب خدمت جناب آقای دکتر کرمی، در مورد پسرم سوالی داشتم.
    در سن ۹ سالگی با بروز علایم و انجام آزمایشات مشخص شد که ایشان دچار بلوغ زودرس شدند،الان حدود دوازده سال دارن و سه ماه پیش آخرین آمپول را تزریق کردند، مدتیست که بصورت مکرر محتلم میشوند ،گاهی هرشب،
    آیا این میزان عادی است ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۳ تیر ۲( 2 سال پیش)
      بله در بلوغ زودرس ممکن است اتفاق بیفتد مانعی ندارد
  • تصویر کاربر حامد یکشنبه ۴ تیر ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 402 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر.
    من دوماه پیش عمل تزریق چربی آلت تناسلی انجوم دادم و دوتا رگ مانند از پایین تا قسمت کلاهک آلتم کشیده و خیلی سفت و سخت هستند و حس نوک آلتم خیلی کم شده. این میتونه مشکل از نحوه تزریق باشه؟؟
    و اینکه کلا از لحاظ جنسی سرد شدم و در حین رابطه آلتم شل میشه. این دوتا رگ با چشم دیده نمیشن فقط با دست حسشون میکنم.
    و صبح ک از خداب بلند میشم اصلا آلتم بلند نیسن و همیشه خوابیده
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۳ تیر ۲( 2 سال پیش)
      اینها عوارض تزریق است به تدریج برطرف میشه
    2. تصویر کاربر حامد شنبه ۳ تیر ۲( 2 سال پیش)
      دکتر این تدریج چند وقت هست؟؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۴ تیر ۲( 2 سال پیش)
      ممکنه تا یک سال کلا این اعمال جراحی پر عارضه هستن
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر کامران شنبه ۳ تیر ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 589 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر.
    این عدم تقارن بیضه‌های من که در تصویر می‌بینید طبیعی هست؟ سال‌هاست نامتقارن هست ولی اخیرا بیشتر هم شده. دردی ندارن.
    1. تصویر کاربر کامران شنبه ۳ تیر ۲( 3 سال پیش)
      تصویر از روبرو گرفته شده. بیضه چپ جلوتر و همینطور بالاتر (نزدیکتر به آلت) هست. همین باعث کج ماندن آلت هم میشه.
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۳ تیر ۲( 2 سال پیش)
      طبیعی است بسیاری از افراد به این شکل است
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر parsa شنبه ۳ تیر ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 386 مشاهده پرسش
    سلام
    ببخشید آقای دکتر من کنکور دارم و تا یک سال و نیم دیگه برای جراحی واریکوسلم تایم ندارم ولی بلافاصله بعد از این ی سال و نیم میرم ک جراحی بشم
    تا اون موقع خیالم راحت باشه که نابارور نمیشم آقای دکتر ؟
    خیلی میترسم و استرس دارم ک تعداد اسپرم ها بشه صفر
    از ی طرفی هم الان فرصت عمل کردن ندارم
    چیکار کنم آقای دکتر؟
    میتونم عمل رو بندازم یک سال و نیم دیگه
    ممنون از پاسخگوییتون
    خدا اجرتون بره
    آزمایش اسپرم و سونو رو پیوست کردم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۳ تیر ۲( 2 سال پیش)
      تا زمان اختلال در ازمایش اسپرم عمل نمیخواد مگر ازدواج کنید بچه دار نشید
    2. تصویر کاربر parsa شنبه ۳ تیر ۲( 2 سال پیش)
      ممنون آقای دکتر
      پس در این مدت هم آزمایش اسپرم ندم مشکلی نیس؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۳ تیر ۲( 2 سال پیش)
      خیر
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر فریبا شنبه ۳ تیر ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 308 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر ببخشید این لکه‌‌های قهوه‌ای روی لابیا زگیل تناسلی هستش؟
    درد و سوزش نداره و برآمده هم نیست،مثل لکه یا جوش زیرپوستیه و یکیش بزرگتره
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۳ تیر ۲( 2 سال پیش)
      بسیار مشکوک است از نزدیک معاینه بشه تست پاپ اسمیر هم بدهید
    2. تصویر کاربر فریبا شنبه ۳ تیر ۲( 2 سال پیش)
      مشکوک به زگیل تناسلیه؟
      تست پاپ اسمیر برای تائید hpv یا سلامت رحم؟
    3. تصویر کاربر فریبا شنبه ۳ تیر ۲( 2 سال پیش)
      یعنی ممکنه سرطان داسته باشم؟
      من دوسال پیش آزمایش hpv دادم و مثبت بود و بعد از از بین بردن زگیلام دیگه عود نکردن و نزد چیزی برام
      اینا هم جدیدا در اومدن،خطرناک هستن یعنی؟
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۳ تیر ۲( 2 سال پیش)
      ممکنه خطرناک باشه تست پاپ هم غربالگری هست
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر مهدي شنبه ۳ تیر ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 311 مشاهده پرسش
    با سلام،بنده دو هفته پيش با خانمي رابطه اورال داشتم كه قبلا اچ پي ويشون مثبت بوده،جراحي كرده بودن و واكسن زده بودن،بعد از اون هم يكبار تست دادن و منفي بوده،رابطه در حد چند ثانيه بود،ايا ممكنه بنده هم مبتلا بشم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۳ تیر ۲( 2 سال پیش)
      اگر از ازمایشات و وضعیت سلامت مطمئن هستید خیر مبتلا نمیشوید
  • تصویر کاربر خلیل شنبه ۳ تیر ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 460 مشاهده پرسش
    سلام کجی آلت تناسلی وافزایش سایزباهم عمل میشودوهزینه اش هردوتا شون چندمیشه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۳ تیر ۲( 2 سال پیش)
      راه بزرگ كردن الت تناسلي هنوز در دنيا وجود ندارد همه تبليغات دروغند وعملهاي جراحي پر عارضه وغير قابل برگشت
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۳ تیر ۲( 2 سال پیش)
      کجی هم باید بررسی بشه چد درجه هست
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر اكبر شنبه ۳ تیر ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 413 مشاهده پرسش
    سلام ، به سوالم پاسخ كامل نداده بوديد دوباره پرداخت كردم كه لطف كنيد اين سري clear كنيد من رو .
    ١. من ٨ ماه هست گلو درد دارم و غدد لنفاويم هم ورم داره ، ايا به hpv ربطي نداره ؟ چون دكترها مي گن چيزي نيست . ايا دكتر گوش حلق بيني ميشناسيد كه در مورد hpv اطلاعات كافي داشته باشد و بدونه چه رو بايد چك كنه
    ٢ . من اگر ذگيل نداشته باشم انتقال ميدم ويروس رو ؟ اگر قبلش كامل بشورم اون منطقه رو چطور؟
    ٣ . تا كي بايد نگران سرطان باشم ؟ و براي رابطه با پارتنرم تا كي بايد نگران اون باشم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۳ تیر ۲( 2 سال پیش)
      همان دفعه هم کامل پاسخ داده شده بود . گلو درد که به معنای hpv نیست هزاران ویروس باعث اون میشه اگر ضایعه ای در دهان ندارید به دنبال چه چیز دیگری هستید . مهم کنترل استرس است . سرطان برای مرد نیست برای خانم ها ممکنه سرطان دهانه رحم ایجاد کنه
    2. تصویر کاربر اكبر شنبه ۳ تیر ۲( 2 سال پیش)
      خيلي لطف كرديد. ممنون ميشم سوال ٢ رو هم پاسخ بديد اقاي دكتر عزيز ؟
      و سوال اخرم اينكه بنده تو خونه وسواس گرفتم كه مادر نگيره ، از توالت ، از ليوان اب كه نخورن يه وقت ، از غذاي خودم نخورن ، با قاشق من نخورن . اينها امكان انتقال ويروس هست ؟ چون من بعضي وقتها افت مياد تو دهنم

      ممنون ميشم جواب سوال ٢ و سوال بالا رو هم بديد . لطف مي كنيد
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۳ تیر ۲( 2 سال پیش)
      خیر از طریق رابطه جنسی منتقل میشه . جواب سوال ۲ خیر است
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر Dass شنبه ۳ تیر ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 765 مشاهده پرسش
    با عرض سلام.
    آقای دکتر دو سوال داشتم لطفاً نظرتون رو بفرمایید
    اول اینکه
    عملی تحت عنوان semen retention یا نگهداشتن مایع منی درون بدن برای مدت طولانی مثلاً از ۱۰ روز تا چند ماه متغیر،وجود داره و گفته میشه که این کار فواید فراوان روحی روانی ،انرژی، و قدرت عضلانی وسطح تستوسترون و ... داره، شخص به هیچ عنوان خودارضایی یا هر نوع عمل جنسی نداره یا اینکه به طور طبیعی خارج بشه..
    سوال من این هست که آیا این کار در عین این فواید می‌تونه مضرات هم داشته باشه خصوصاً واسه پروستات؟ یا طریقه ی صحیحی هست واسه این کار؟ در کل توصیه میکنید؟ نوعی عدم خودارضایی و عدم انزال کامل هست در هر نوع.
    مجرد هستم.ممنونم
    ..
    و سوال دوم اینه که من دو سال پیش عمل ارکیکتومی چپ انجام دادم، بعد از عمل بیضه راست سفت شد و به داخل طناب پشتی پیچ خورد طوری که از فرم اولیه خارج شد.فرمودید سونو کن، سونو نرمال بود و فرمودید مشکلی نیست، الان دو سال میگذره و چند روزی میشه در بیضه راستم کمی احساس درد دارم و همچنین شکم و پشت و مجددا بیضه کمی سفت‌تر شده یعنی از سری قبلی هم باز مقدار کمی سفت‌تر ولی اصلا غیر طبیعی نیست و اگه من توجه نکنم اصلا متوجه نمیشم ولی خوب حس میشه، نظرتون چیست، در کل سفتی بیضه بد هست یا خوب. ممنونم..
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۳ تیر ۲( 2 سال پیش)
      سوال اول که اصلا این چنین عمل ها بیخود است با عارضه فراوان . سوال دوم هم بخاطر حساسیت شما هست . چیزی که بررسی شده را دوست دارید میتوانید مجدد بررسی کنید اما فقط استرس اضافه هست
    2. تصویر کاربر Dass شنبه ۳ تیر ۲( 2 سال پیش)
      ممنونم ، آقای دکتر شاید اشتباه عنوان کردم یا کلمه غلط انداز است، منظورم عمل جراحی نبود نوعی رفتار بود، به زبان ساده تر خودارضایی نکردن تا اینکه مایع خودش از طریق ادرار یا خواب دفع شه،شاید تا چند ماه حتی،نوعی عمل یوگا و مدیتیشن هست، باز نظر شما همان هست؟؟

      اما در مورد سفتی ،
      من خودم حقیقتش هیچ شکی به بدخیمی ندارم واقعیت ولی کلا درد دارم در ناحیه لگن و مثانه و بیضه و شبها از خواب بیدار میشم واسه ادرار که قبلاً نبود و بیضم سفت‌تر شده و کمی سوزش هم دارم که بهتر و بدتر میشه، شک من به عفونت یا التهاب در ناحیه تناسلی هست.چه صلاح میدونید ؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۳ تیر ۲( 2 سال پیش)
      مشکلی نیست چه از طریق خودارضایی چه خواب خارج بشه موردی ندارد . یک ازمایش ادرار و کشت ادرار دهید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر جواد شنبه ۳ تیر ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 385 مشاهده پرسش
    چشم حتما.بله شبی یک عدد. مشکوک به سرطان نیست؟ نگرانی من این هست فقط
    1. تصویر کاربر جواد شنبه ۳ تیر ۲( 3 سال پیش)
      بنده ۷۲ ساله هستم و عدد
      free psa 0.82
      ۰.۱۶
      psa (ECL) 4.98
      لطف‌میکنید نظرتون رو بفرمایید.
      هنگام ادرار هم قطع و وصل میشه
      به طور کلی سوزش ادرار ندارم اما این چند روز مقدار خفیف هست . آزمایش ادرار دادم که هیچ عفونتی و مشکلی نبود.
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۳ تیر ۲( 2 سال پیش)
      باید براساس حجم پروستات ببینم عدد psaکمی بالا هست اما بستگی به حجم پروستات دارد
    3. تصویر کاربر جواد شنبه ۳ تیر ۲( 2 سال پیش)
      ممنون از شما.
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۳ تیر ۲( 2 سال پیش)
      خواهش میکنم
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
  • تصویر کاربر زینب دوشنبه ۱۴ مهر ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 587 مشاهده پرسش
    با اهدای سلام
    پزشک عزیز چند روز پیش مادرم متوجه شدند که ادرارشون کاملا خون شده تا دو روز، بعد از آن دچار درد شدیدی شدند. در آزمایش ادرارشون خون و پروتئین مشاهده شده و پزشک رادیولوژی پس از انجام سونوگرافی گفته اند که بخشی از بافت کلیه ایشون آسیب دیده. الان خیلی نگران هستیم؟موقعیت ایشون خیلی نگران کننده هست؟تا چه اندازه ایشون برای مراجعه به پزشک متخصص نیاز اورژانسی دارند. آخه فعلا شهرستان هستیم. هفته ی آینده مزاحم شما میشیم انشاءالله.
    ممنونم
    التماس دعا
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۴ مهر ۹۳( 1 دهه پیش)
      سونوگرافی از کلیه و مثانه و ازمایش ادرار ضروری است
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

جستجو

حالب

+54 مطلب