اگر سوالی داری اینجا از ما بپرس

توصیه های قبل و بعد از درمان سنگ کلیه به روش PCNL

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

 آیا می دانید که با ابداع روش های TUL و PCNL امروزه  ۹۵ درصد سنگ های کلیه نیاز به روش جراحی باز ندارند و به صورت آندوسکوپی و سرپایی قابل درمان هستند.

PCNL

عمل pcnl به معنی ایجاد تونل پوستی به کلیه بدون شکاف جراحی و عبور دوربین به داخل کلیه و شکستن سنگ های بزرگ و خارج کردن آنها از کلیه می باشد. در این تکنیک به جای 20 بخیه فقط یک عدد بخیه در محل عبور دوربین استفاده می شود.

مزیت عمل PCNL  چیست؟

۱- زیبایی روش PCNL

۲- درد کمتر PCNL

۳- بستری کمتر PCNL

۴- زمان برگشت سریع به کار و فعالیته ای روزمره زندگی می باشد.

PCNL برای چه بیمارانی ایده آل درمانی می باشد؟

✅ سنگ های بالای یک سانت تا 5 سانت

✅ بیماران با سنگ بزرگ و سابقه جراحی قبلی

✅ سنگ هایی که به سنگ شکنی برون اندامی جواب نداده اند.

روش انجام PCNL

 این عمل با بی حسی نخاعی و یا بیهوشی عمومی انجام می شود. با استفاده از سیستم عکسبرداری در اطاق عمل یک عدد سوزن به داخل کلیه وارد و مسیر را بدون برش جراحی فقط گشاد کرده و با عبور دوربین سنگ ها خرد و با پنس خارج می شوند که جهت دیدن کامل فیلم عمل به آدرس آپارات مراجعه نمایید.

توصیه های قبل از عمل سنگ کلیه

۱- در صورت مصرف آسپرین و پلاویکس، ژلوفن و بروفن، دیکلوفناک و دیگر داروهای رقیق کننده خون آنها را یک هفته قبل از عمل و با اطلاع پزشک معالجتان قطع کنید.

۲- در صورتیکه شما بالای 50 سال هستید یا بیماری قلبی دارید حتماً قبل از عمل باید توسط متخصص قلب معاینه شوید.

۳-وجود هر گونه بیماری قبلی را به پزشک معالجتان اطلاع دهید.

۴- اگر مبتلا به عفونت ادراری هستید باید قبل از جراحی آن را توسط پزشکتان درمان کنید.

۵- در صورت وجود بیماری های خونریزی دهنده و حساسیت دارویی، آن را به پزشکتان اطلاع دهید.

۶- قبل از عمل از شما آزمایش کامل خون و گروه خونی انجام خواهد شد.

۷- جهت جایگزین کردن خونریزی احتمالی قبل از عمل تعداد 3 واحد خون به عنوان ذخیره در خواست خواهد شد تا فقط در صورت نیاز از آن استفاده شود.

۸- جهت اطلاع دقیق از نقش کلیه و محل سنگ، عکس سی تی اسکن یا IVP قبل از عمل توسط پزشک معالجتان درخواست خواهد شد.

۹- طول عمل جراحی بر اساس محل و اندازه سنگ از نیم تا 2 ساعت می تواند طول بکشد.

۱۰- جهت عکسبرداری از کلیه یک عدد سوند حالب ه همراه سوند فولی در حین بیهوشی گذاشته خواهد شد و فردای روز عمل خارج می شود.

نکات بعد از عمل سنگ کلیه

✅ سه ساعت بعد از عمل می توانید از نوشیدنی ها استفاده کنید.

✅ دردی متوسط پس از عمل خواهید داشت که با تزریق مسکن کاملاً کنترل خواهد شد.

✅ ادرار شما چند روز آغشته به خون خواهد بود که به علت سوراخ کردن کلیه محل عمل بوده و خودبخود از بین خواهد رفت. در صورت ادامه آن و غلیظ شدن رنگ خون ادرار باید بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید.

✅ این عمل با یک شب بستری در بیمارستان همراه می باشد.

✅ مثل عمل های دیگر جراحی نتیجه عمل جراحی 100 درصد نمی باشد. اغلب موارد نتیجه عمل جراحی 90 درصد موفقیت آمیز است. اگر سنگ های کوچکی در کلیه بماند و امکان خارج کردن آنها مقدور نباشد از سنگ شکنی برون اندامی جهت درمان آنها استفاده می شود.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

3.5/5 - (58 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

  • تصویر کاربر ارین پنجشنبه ۲۹ تیر ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 327 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر خسته نباشید اقای دکتر من حدودا 5 ماه پیش یه رابطه خطرناک داشتم هیچی از طرف مقابلم درمورد سلامتش نمیدونستم اشتباه کردم رابطه برقرار کردم الان چن وقتیه استرس زیگیل دارم و امروزم یه چیزی مانند جوش بعد از شیو بالای الت ام در بیکنی اومد و خیلی استرس دارم ایا برای تشخیص اینکه من hpv دارم باید ازمایش بدم یا اینکه ویزیت شم و ایا درمان وجود داره خیلی نگرانم اقای دکتر ممنون میشم راهنماییم کنید البته با کاندوم بودع
    ایا میشه واکسن زد در صورت نبود
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۹ تیر ۲( 2 سال پیش)
      واتس اپ ۰۹۱۲۴۲۶۵۷۴۷ بفرستید
  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۲۸ تیر ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 347 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر ۵۰ ساله هستم مدتی هست که هنگام نعوظ وسط طولی آلتم انگار یک حلقه ایجاد شده نمیذاره نعوظ کامل بشه یعنی اون قسمت حلقه دور آلت جمع شده هست چکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۸ تیر ۲( 2 سال پیش)
      در حالت نعوظ عکس بفرستید
  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۲۸ تیر ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 424 مشاهده پرسش
    سلام دکتر اینها زگیلند اینجا قبلا لیزر شده اگر نیست چی هست
    1. تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۲۸ تیر ۲( 2 سال پیش)
      از طریق تلگرام فرستادم اینجا آپلود نمیشه
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۸ تیر ۲( 2 سال پیش)
      سلام باید از نزدیک رویت بشه با توجه به اینکه قبلا لیزر شده ماهیت بهم ریخته
    3. تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۲۸ تیر ۲( 2 سال پیش)
      من شیراز هستم امکانش برام نیست احتمال میدید چی باشه
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۸ تیر ۲( 2 سال پیش)
      نمیشه قطعی گفت مشکوک به زگیل به متخصص ارولوژی مراجعه کنید
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۲۸ تیر ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 416 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت استاد گرامی جناب آقای دکتر کرمی،

    بنده ۳۹ سال سن دارم و از حدود ۸ سال پیش متوجه دانه های بدون درد و تیره رنگ برجسته روی پوست بیضه شدم که در صورت دستکاری محکم (به عنوان مثال خاراندن شدید) دچار خونریزی می شوند. این را هم اضافه کنم که تا به حال رابطه ی جنسی نداشته ام.

    می خواستم بپرسم تشخیص شما برای این ضایعاتی که در تصویر مشاهده می فرمایید چه هست و آیا نیاز به مداخلات درمانی دارند یا خیر؟ و اینکه آیا به مرور زمان به تعدادشان اضافه می شود؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۸ تیر ۲( 2 سال پیش)
      انژیوکراتوم است ماهیت عروقی داره ممکنه بیشتر هم بشه درمان میشه کرایو کرد
  • تصویر کاربر عیسی پنجشنبه ۲۹ تیر ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 380 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    20سالمه آلتم بلند میشه ولی از ته جون نداره صاف وایسه و رو ب پایینه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۸ تیر ۲( 2 سال پیش)
      کجی الت است عکس در نعوظ بفرستید
    2. تصویر کاربر عیسی چهارشنبه ۲۸ تیر ۲( 2 سال پیش)
      رو ب پایینه رو ب جلو وای نمی ایستد
    3. تصویر کاربر عیسی چهارشنبه ۲۸ تیر ۲( 2 سال پیش)
      رو به پایینه رو ب جلو وای نمی ایستد
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۹ تیر ۲( 2 سال پیش)
      اگر در رابطه جنسی مشکل داشتید باید بررسی بشه
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر زینب چهارشنبه ۲۸ تیر ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 543 مشاهده پرسش
    سلام، من ۲ماه پیش عمل آپاندیس انجام دادم، الان مجددا پهلو سمت راست هم درد گرفته، سونوگرافی، سی تی اسکن و آزمایش دادم ولی هیچ چیزی نشون نمیده، الان ۱۰روز هست که پهلو سمت راستم باوجود خورد مسکن درد میکنه و دردش قطع نمیشه، ممنون میشم کمکم کنید، سن مریض۱۷سال و دخترخانوم هستش
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۸ تیر ۲( 2 سال پیش)
      اگر سونو و سی تی چیزی ندیده درد کلیوی نیست . مواردی مثل درد عضلانی و کمر را بررسی کنید
    2. تصویر کاربر زینب چهارشنبه ۲۸ تیر ۲( 2 سال پیش)
      امکانش هستش پزشک معرفی کنید
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۸ تیر ۲( 2 سال پیش)
      متخصص طب فیزیکی
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر همتا چهارشنبه ۲۸ تیر ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 378 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقتتون بخیر
    من چند ماهی میشه به زگیل نوع ۶ مبتلا شدم و چندین بار زائدهام رو کرایو کردم
    روی آلت همسرمم الان یک ماهی میشه که زائده زده و دکتر گفته زگیل هست،برای تشخیص نوع تیپش باید از زگیل نمونه برداری بشه؟
    و سوال مهم ترم اینکه چون تیپ من ۶ هست قطعا تیپ اونم کم خطر نوع ۶ هستش یا میتونه نوع پرخطرش رو ایشون مبتلا شده باشن؟
    خیلییی نگرانم براش خواهش میکنم ازتون جواب بدید🙏🏻🙏🏻🙏🏻
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۸ تیر ۲( 2 سال پیش)
      نمیشه دقیق گفت ایشون به چه نوعی مبتلا هستن . نمونه برداری کنید مشخص میشه
  • تصویر کاربر بابویی پنجشنبه ۲۹ تیر ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 312 مشاهده پرسش
    سلامم
    اقای دکتر . من ۴ تیر ازمایش دادم اسید اوریکم نرمال بود .ولی الان بخاطر درد خفیف پهلو ازمایش دادم اسید اوریکم ۶.۲۱ بود کراتینم ۱.۰۶ دکتر گفت درد پهلوت عضلانیه . اسید اوریکتم یکم بالاست . الوپرینول داد ب مدت ۱ ماه. خواستم بپرسم خطرناکه یعنی؟ من مشکل اسید اوریک و کلیه نداشتم تاحالا از چی میتونه باشه؟ مونث هستم ۲۱ ساله
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۸ تیر ۲( 2 سال پیش)
      اسید اوریک بخاطر مصرف بالای گوشت قرمز هست این عدد ۶ در بازه نرمال است . عکس ازمایش را بفرستید
    2. تصویر کاربر بابویی چهارشنبه ۲۸ تیر ۲( 2 سال پیش)
      عکسها گفت دردم بخاطر عضلانی بودنه
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۹ تیر ۲( 2 سال پیش)
      پس جهت درد به متخصص طب فیزیکی مراجعه کنید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر ارین پنجشنبه ۲۹ تیر ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 352 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر خسته نباشید اقای دکتر من حدودا 5 ماه پیش یه رابطه خطرناک داشتم هیچی از طرف مقابلم درمورد سلامتش نمیدونستم اشتباه کردم رابطه برقرار کردم الان چن وقتیه استرس زیگیل دارم و امروزم یه چیزی مانند جوش بعد از شیو بالای الت ام در بیکنی اومد و خیلی استرس دارم ایا برای تشخیص اینکه من hpv دارم باید ازمایش بدم یا اینکه ویزیت شم و ایا درمان وجود داره خیلی نگرانم اقای دکتر ممنون میشم راهنماییم کنید البته با کاندوم بودع
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۸ تیر ۲( 2 سال پیش)
      عکس از ضایعه بفرستید
    2. تصویر کاربر ارین چهارشنبه ۲۸ تیر ۲( 2 سال پیش)
      اقای دکتر عکس هارو نمیشه ارسال کرد سایت ارور میده میتونم براتون جای دیگ ارسال گنم
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۹ تیر ۲( 2 سال پیش)
      واتس اپ ۰۹۱۲۴۲۶۵۷۴۷
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر صالحی چهارشنبه ۲۸ تیر ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 371 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام خدمت جناب آقای دکتر کرمی
    اینجانب 58 ساله اواخر مهر سال گذشته دچار پروستاتیت شدم و زیر نظر پزشک متخصص دارو مصرف کردم و در ماه گذشته وضعیت خوبی داشتم. تا اینکه از دو هفته پیش مجددا سوزش کم پس از ادرار در نوک آلت و گاهی هم تکرر ادرار ظاهر گردید که مجددا با نظر پزشک اقدام به انجام سونوگرافی ، آزمایش ادرار و تست PSA نمودم. در پاسخ سونوگرافی حجم پروستات 36 سی سی و دارای اکوی هتروژن و باقیمانده ادرار پس از تخلیه در مثانه خیلی ناچیز درج شده و در آزمایش ادرار مقدار خیلی کم باکتری دیده شد و تست PSA نیز بدین شرح می باشد: PSA: ./59 و Free PSA: ./29 .لذا با تجویز پزشک شب ها یک عدد تامسوور، صبح یک عدد قرص ژله ای پروستاباریج و ظهر نصف قرص تاوانکس 500 به مدت 30 روز برای التهاب پروستات و با کتری ادرار مصرف می نمایم.
    هر روز ساعت 12 نصف قرص تاوانکس را به همراه آب فراوان مصرف می نمایم و البته در طول روز مایعات زیاد مصرف می کنم. یک ساعت پس از مصرف تاوانکس ، هر یک ساعت یکبار ادرار زیادی دفع می کنم و این دفع ادرار تا ساعت 7 و 8 شب ادامه دار می باشد. البته در این مدت سوزش پس از ادرار نیز خیلی کم شده است.
    سوال بنده از جنابعالی این است : بنده قبلا هم تاوانکس مصرف کردم ولی پر ادراری پس از مصرف نداشتم ولی اکنون دارم و گاهی این پر ادراری البته بدون سوزش (شاید یکبار در هفته) تا نیمه های شب ادامه دار است ، آیا طبیعی است؟
    در صورت اتمام دوره 30 روزه در صورتیکه سوزش به طور کامل قطع نشده باشد ، آیا به مصرف تاوانکس ادامه دهم یا اینکه داروی دیگری را تجویز می فرمایید؟
    بنده مدت ها از دارو استفاده کردم ولی التهاب پس از اندکی مجددا برگشت ، آیا این ماهیت پروستاتیت است و نیاز به شکیبائی دارد؟
    با تشکر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۸ تیر ۲( 2 سال پیش)
      پر ادراری ربطی به تاوانکس نداره . ماهیت التهاب پروستات اینگونه هست و گاهی تا ۳ ماه درمان میخواد
درحال دریافت اطلاعات
  • تصویر کاربر زینب دوشنبه ۱۴ مهر ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 587 مشاهده پرسش
    با اهدای سلام
    پزشک عزیز چند روز پیش مادرم متوجه شدند که ادرارشون کاملا خون شده تا دو روز، بعد از آن دچار درد شدیدی شدند. در آزمایش ادرارشون خون و پروتئین مشاهده شده و پزشک رادیولوژی پس از انجام سونوگرافی گفته اند که بخشی از بافت کلیه ایشون آسیب دیده. الان خیلی نگران هستیم؟موقعیت ایشون خیلی نگران کننده هست؟تا چه اندازه ایشون برای مراجعه به پزشک متخصص نیاز اورژانسی دارند. آخه فعلا شهرستان هستیم. هفته ی آینده مزاحم شما میشیم انشاءالله.
    ممنونم
    التماس دعا
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۴ مهر ۹۳( 1 دهه پیش)
      سونوگرافی از کلیه و مثانه و ازمایش ادرار ضروری است
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

جستجو

حالب

+54 مطلب