اگر سوالی داری اینجا از ما بپرس

توصیه های قبل و بعد از درمان سنگ کلیه به روش PCNL

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

 آیا می دانید که با ابداع روش های TUL و PCNL امروزه  ۹۵ درصد سنگ های کلیه نیاز به روش جراحی باز ندارند و به صورت آندوسکوپی و سرپایی قابل درمان هستند.

PCNL

عمل pcnl به معنی ایجاد تونل پوستی به کلیه بدون شکاف جراحی و عبور دوربین به داخل کلیه و شکستن سنگ های بزرگ و خارج کردن آنها از کلیه می باشد. در این تکنیک به جای 20 بخیه فقط یک عدد بخیه در محل عبور دوربین استفاده می شود.

مزیت عمل PCNL  چیست؟

۱- زیبایی روش PCNL

۲- درد کمتر PCNL

۳- بستری کمتر PCNL

۴- زمان برگشت سریع به کار و فعالیته ای روزمره زندگی می باشد.

PCNL برای چه بیمارانی ایده آل درمانی می باشد؟

✅ سنگ های بالای یک سانت تا 5 سانت

✅ بیماران با سنگ بزرگ و سابقه جراحی قبلی

✅ سنگ هایی که به سنگ شکنی برون اندامی جواب نداده اند.

روش انجام PCNL

 این عمل با بی حسی نخاعی و یا بیهوشی عمومی انجام می شود. با استفاده از سیستم عکسبرداری در اطاق عمل یک عدد سوزن به داخل کلیه وارد و مسیر را بدون برش جراحی فقط گشاد کرده و با عبور دوربین سنگ ها خرد و با پنس خارج می شوند که جهت دیدن کامل فیلم عمل به آدرس آپارات مراجعه نمایید.

توصیه های قبل از عمل سنگ کلیه

۱- در صورت مصرف آسپرین و پلاویکس، ژلوفن و بروفن، دیکلوفناک و دیگر داروهای رقیق کننده خون آنها را یک هفته قبل از عمل و با اطلاع پزشک معالجتان قطع کنید.

۲- در صورتیکه شما بالای 50 سال هستید یا بیماری قلبی دارید حتماً قبل از عمل باید توسط متخصص قلب معاینه شوید.

۳-وجود هر گونه بیماری قبلی را به پزشک معالجتان اطلاع دهید.

۴- اگر مبتلا به عفونت ادراری هستید باید قبل از جراحی آن را توسط پزشکتان درمان کنید.

۵- در صورت وجود بیماری های خونریزی دهنده و حساسیت دارویی، آن را به پزشکتان اطلاع دهید.

۶- قبل از عمل از شما آزمایش کامل خون و گروه خونی انجام خواهد شد.

۷- جهت جایگزین کردن خونریزی احتمالی قبل از عمل تعداد 3 واحد خون به عنوان ذخیره در خواست خواهد شد تا فقط در صورت نیاز از آن استفاده شود.

۸- جهت اطلاع دقیق از نقش کلیه و محل سنگ، عکس سی تی اسکن یا IVP قبل از عمل توسط پزشک معالجتان درخواست خواهد شد.

۹- طول عمل جراحی بر اساس محل و اندازه سنگ از نیم تا 2 ساعت می تواند طول بکشد.

۱۰- جهت عکسبرداری از کلیه یک عدد سوند حالب ه همراه سوند فولی در حین بیهوشی گذاشته خواهد شد و فردای روز عمل خارج می شود.

نکات بعد از عمل سنگ کلیه

✅ سه ساعت بعد از عمل می توانید از نوشیدنی ها استفاده کنید.

✅ دردی متوسط پس از عمل خواهید داشت که با تزریق مسکن کاملاً کنترل خواهد شد.

✅ ادرار شما چند روز آغشته به خون خواهد بود که به علت سوراخ کردن کلیه محل عمل بوده و خودبخود از بین خواهد رفت. در صورت ادامه آن و غلیظ شدن رنگ خون ادرار باید بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید.

✅ این عمل با یک شب بستری در بیمارستان همراه می باشد.

✅ مثل عمل های دیگر جراحی نتیجه عمل جراحی 100 درصد نمی باشد. اغلب موارد نتیجه عمل جراحی 90 درصد موفقیت آمیز است. اگر سنگ های کوچکی در کلیه بماند و امکان خارج کردن آنها مقدور نباشد از سنگ شکنی برون اندامی جهت درمان آنها استفاده می شود.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

3.5/5 - (58 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

  • تصویر کاربر سعید سه شنبه ۲۱ شهریور ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 397 مشاهده پرسش
    آلتم بی حس شده بود که گفتین برم سنوگرافی داپلر باتزریق انجام بدم جوابشو میفرسم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۱ شهریور ۲( 2 سال پیش)
      مجدد بفرستید اپلود نشده
    2. تصویر کاربر سعید سه شنبه ۲۱ شهریور ۲( 2 سال پیش)
      فرستادم
    3. تصویر کاربر سعید سه شنبه ۲۱ شهریور ۲( 2 سال پیش)
      فرستاده شد
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۱ شهریور ۲( 2 سال پیش)
      خب الت بخوبی بلند شد بعد تزریق ؟
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر مهدی سه شنبه ۲۱ شهریور ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 333 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من ۳۳ سالمه از ۸ سالگی تود ارضای میکردم قبلا که ۱۷ سال داشتم چند بار تشنج کردم و تهد درمان بودم و تا الان دارو دپاکین مصرف میکنم و از اون موقع که این دارو هارو مصرف میکروم مشکل زیادی پیدا کردم و به خاطر زود انزالی هم که داشتم به پزشک مراجعه کردم به من دارو پارکستین تجویز کرد برای زود انزالی ولی چندی ساله مصرف میکنم الان نه مشکلم برطرف شده نه هیچی مشکل نعوظ پیدا کردم و مشکل زودانزالی و جهش منی هم ندارم ( و موقع که به انزالی میرسم پشت گردنم در میکنه با حالت خوشگی در میاد بده چند ساعت درست میشه )
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۱ شهریور ۲( 2 سال پیش)
      متاهل یا مجرد ؟ رابطه جنسی داشتید ؟
    2. تصویر کاربر مهدی سه شنبه ۲۱ شهریور ۲( 2 سال پیش)
      مجردم بله رابطه جنسی داشتم ؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۱ شهریور ۲( 2 سال پیش)
      باید با متخصص نورولوژی صحبت کنید با توجه به بیماری زمینه ای جهت کنترل داروها . داپوکستین ۶۰ دو ساعت قبل رابطه در صورتی که پزشکتون اکی دادن
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر مهدی سه شنبه ۲۱ شهریور ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 411 مشاهده پرسش
    سلام
    جناب آقای دکتر آیا این زایده ها که زیر کلاهک آلت و روی پوست آلت من هستن زگیل هستن ونیاز به درمان دارن
    واگر نیستن مدت زیادی هست روی آلتم هست واز بین نمیرن
    راه از بین بردنشون چیه؟آیا نیاز به درمان دارن
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۱ شهریور ۲( 2 سال پیش)
      زگیل نیست نیاز به درمان نداره
  • تصویر کاربر علیرضت سه شنبه ۲۱ شهریور ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 648 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقتتون بخیر
    قبلا این پیام رو بهتون داده بودم که:
    "بنده 22 سالمه دوبار عمل واریکوسل انجام دادم بار دوم هم 4 ماه پیش بود همچنان درد شدید دارم که کلافم کرده خونه نشین شدم بعد عمل دوبار هم سونو رفتم گفتن واریکوسل رفع شده دکتر خودم گفت بلاک عصبی انجام بدم ولی ترسیدم دو سه تا اورولوژیست معاینم کردن گفتن زمان میبره آرام بخش و ویتامین E و ضدالتهاب برام تجویز کردن فقط سونو نوشته ترومبوز ناشی از جراحی دارم گاهی اوقات طناب بیضم باد میکنه"
    درجوابش بهم گفتین بلاک عصبی انجام بدم
    بلاک عصبی مشکلات ناباروری یا هورمونی که نمیاره ؟ یا مثلا در خروج اسپرم از ناحیه بلاک عصبی شده مشکلاتی بوجود نمیاره؟ چون باید اون لوله اسپرم بر منقبض بشه از این بابت خیلی نگرانم ممنون میشم کمکم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۱ شهریور ۲( 2 سال پیش)
      خیر بلاک عصبی برای کاهش درد هست مشکلی ایجاد نمیشه
  • تصویر کاربر امیر سه شنبه ۲۱ شهریور ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 377 مشاهده پرسش
    سلام دکتر جان من 30 سالمه.متاهلم.از 15 سالگی هر روز خود ارضایی داشتم و فیلم پورن میدیدم.6 ساله ازدواج کردم.اولا مشکلی نداشتم.ولی الان وقتی فیلم پورن میبینم هیچ مشکلی ندارم.ولی در ارتباط با همسرم به نعوظ نمیرسم.مخصوصا زمانیکه قبلش خود ارضایی کرده باشم.ازمایشم دادم هیچ مشکلی نداشتم.چیکار کنم با همسرم نمیتونم رابطه برقرار کنم؟مشکل چیه کمک کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۱ شهریور ۲( 2 سال پیش)
      حتما باید به سکسولوژیست مراجعه کنید و مشاوره روان شوید . اون برانگیختگی و desire برای رابطه با همسرتون رو ندارید که باید با چند جلسه مشاوره درست بشه
  • تصویر کاربر Amir سه شنبه ۲۱ شهریور ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 293 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید
    شما گفته بودین برای تکرر ادرار ناگهانی باید آزمایش کشت ادرار انجام بدین که من انجام دادم عکسش رو براتون ارسال میکنم محبت کنید نگاه کنید و بعد اینکه ph ۵ باشه مشکل کلیوی هست یا خیر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۱ شهریور ۲( 2 سال پیش)
      سلام ازمایش خوبه مشکلی نداره . علایم کم تر شد ؟
    2. تصویر کاربر Amir سه شنبه ۲۱ شهریور ۲( 2 سال پیش)
      خیلی ممنون آقای دکتر 🙏 بله نسبت به چند روز پیش خیلی بهتر شده ولی صددرصد نشده کامل گاهی اوقات این احساس بهم دست میده
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۱ شهریور ۲( 2 سال پیش)
      به تدریج بهبود می یابد عفونت خفیف بوده که برطرف شده
    4. تصویر کاربر Amir سه شنبه ۲۱ شهریور ۲( 2 سال پیش)
      آقای دکتر خیلی ممنون از راهنماییتون 🙏 معذرت میخوام که هی سوال میکنم نیاز به داروی خاصی نداره ؟
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۱ شهریور ۲( 2 سال پیش)
      خیر
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر سید سه شنبه ۲۱ شهریور ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 366 مشاهده پرسش
    با سلام۳-۴ سالی هست که همین مواقع،پوست آلتم خشک میشه و بعد زخم میشه،درد هم دارم،تو تمام این مدت دردی مثل شق درد دارم
    شاید حدود ۱ ماه زمان میبره زخم بشه کامل و خوب بشه
    بیشتر اون پوسته میانی و کلاهک،نیمه پایین آلت مشکلی نداره
    مشکل چیست پ باید چکار کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۱ شهریور ۲( 2 سال پیش)
      جای دیگه از بدن هم اتفاق افتاده ؟ ربطی به رابطه جنسی داشته ؟
    2. تصویر کاربر سید سه شنبه ۲۱ شهریور ۲( 2 سال پیش)
      خیر،فقط همون قسمت
      و اینکه چندروزی هم بوده که رابطه ای نداشتم
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۱ شهریور ۲( 2 سال پیش)
      اگر مدت طولانی ایجاد میشه باید به متخصص پوست مراجعه و نمونه برداری انجام بشه که پاتولوژی مشخص بسه اگر نه سفالکسین ۵۰۰ هر ۶ ساعت بخورید و با کالامین چرب کنید به مدت دو هفته
    4. تصویر کاربر سید سه شنبه ۲۱ شهریور ۲( 2 سال پیش)
      تقریبا چند ساله که تقریبا همین فصل ایجاد میشه
      و تا اینکه کامل پوستش خشک بشه و جدا بشه هم طول میکشه،شاید حدود ۱ ماه
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۱ شهریور ۲( 2 سال پیش)
      حتما نمونه برداری بشه
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر مصطفی سه شنبه ۲۱ شهریور ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 361 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    بنده با توجه به عدم بچه دار شدن به پزشک مراجعه کردم و متوجه شدم که مشکل واریکوسل در بیضه چپ با گرید 3 دارم و آزمایش اسپرم هم از لحاظ تعداد و حرکت و شکل خیلی ضعیف هست و دکتر اورولوژیست به من پیشنهاد IVF دادند با توجه به اینکه من و همسرم در آستانه چهل سالگی هستیم و الان به مدت سه ماه دارو دادن که مصرف کنم و بعد IVF انجام بدهم
    ممنون میشم آزمایش و سونو را بررسی کنید و ببیند چرا هر دو دکتر اورولوژیست بهم پیشنهاد عمل واریکوسل ندادن و گفتن فقط IVF کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۱ شهریور ۲( 2 سال پیش)
      سلام قطعا در این سن ivf تاثیر بهتری داره وقت خودتون رو با عمل واریکوسل هدر ندهید
    2. تصویر کاربر مصطفی دوشنبه ۲۰ شهریور ۲( 2 سال پیش)
      ممنون از پاسخ گویی تون جناب دکتر
      فقط با توجه به نتیجه جواب آزمایش اسپرم و پائین بودن تعداد و حرکت و شکل اسپرم IVF جواب میده؟ چون همسرم هیچگونه مشکلی نداره
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۱ شهریور ۲( 2 سال پیش)
      برای همین دارید ivf میکنید چون با این وضعیت سخت بشه باردار شد . بله انشالله جواب میده
    4. تصویر کاربر مصطفی دوشنبه ۲۰ شهریور ۲( 2 سال پیش)
      ممنون از شما دکتر عزیز و بزرگوار
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۱ شهریور ۲( 2 سال پیش)
      خواهش میکنم
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر حسینی سه شنبه ۲۱ شهریور ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 657 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام
    جناب آقای دکتر بنده در حدود یک ماه پیش بعلت استرس زیاد و ناگهانی، دچار دردی در سمت راست قفسه سینه به قسمت پشت شدم که شدتش کم و زیاد میشد، عفونت مکرر واژن، خواب رفتن دستها و گز گزسر انگشتان دست، تعریق زیاد و بطور ناگهانی لخته شدن خون کف پای راستم، بنده رو مصمم کرد به پزشک مراجعه کنم، پزشک برای بنده کلی آزمایش و سونو نوشتند و در طی آزمایشات عفونت شدید ادراری تشخیص داده شد، سنگ صفرا، چربی کبد گرید دو و تشخیص یک ناحیه کیستی در زیر کبد و مشکوک به آدرنال، در پیگیریهای بعدی سی تی اسکن بدون و با ماده حاجب دادم که تشخیص پزشک آدنوم آدرنال هست و بنده رو به متخصص کلیه برای عمل جراحی ارجاع دادند، لذا از شما خواهشمندم بنده رو راهنمایی بفرمایید، آیا این کیست سرطانی هست یا خیر؟ آیا نیاز به عمل داره یا خیر؟ آدرس جواب سی تی رو براتون پیوست میکنم تا از طریق لینکش مشاهده بفرمایید! بینهایت متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۱ شهریور ۲( 2 سال پیش)
      سلام گزارش سی تی اسکن بفرستید . بسته به اندازه توده ادرنال و ازمایشات مربوطه تصمیم گیری میشه
    2. تصویر کاربر حسینی سه شنبه ۲۱ شهریور ۲( 2 سال پیش)
      با سلام و احترام
      آقای دکتر من هرچه تصویر ضمیمه و ارسال میکنم پیغام خط.
      همچنین لینک تصاویر سی تی، به آدرس زیر می باشد:
      mehrmashhadsms.medalpacs.net/?query=4n8xYgh7nR4=N/A
      جناب آقای دکتر کرمی، آقای دکتر هادی جلالی متخصص داخلی، از همدوره ایهای شما در دانشگاه کرمان براتون سلام ویژه ابلاغ فرمودند.
      بینهایت از شما متشکرم
    3. تصویر کاربر حسینی سه شنبه ۲۱ شهریور ۲( 2 سال پیش)
      با سلام و احترام
      آقای دکتر متاسفانه بنده هرچه تصویر ضمیمه و ارسال میکنم پیغام خطا از طریق سایت دریافت میکنم، حجم تصاویر ارسالی بنده در حد کیلوبایت و با فرمت استاندارد ذکر شده در سایت هست! لطفا راهنمایی بفرمایید تصاویر رو چطور برای شما ارسال کنم؟
      همچنین لینک تصاویر سی تی، به آدرس زیر می باشد:
      mehrmashhadsms.medalpacs.net/?query=4n8xYgh7nR4=N/A
      جناب آقای دکتر کرمی، آقای دکتر هادی جلالی متخصص داخلی، از همدوره ایهای شما در دانشگاه کرمان براتون سلام ویژه ابلاغ فرمودند.
      بینهایت از شما متشکرم
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۱ شهریور ۲( 2 سال پیش)
      این ازمایشات رو انجام بدید : متانفرین و نورمتانفرین پلاسما و کورتیزول و الدوسترون و رنین . اگر نرمال بود و فشار خون نرمال بود فقط سالیانه سی تی کنید
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر امید سه شنبه ۲۱ شهریور ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 439 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر. آیا جی پی اس خودرو بر روی مورفولوژی اسپرم تاثیر میگذارد؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۱ شهریور ۲( 2 سال پیش)
      خیر
درحال دریافت اطلاعات
  • تصویر کاربر زینب دوشنبه ۱۴ مهر ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 587 مشاهده پرسش
    با اهدای سلام
    پزشک عزیز چند روز پیش مادرم متوجه شدند که ادرارشون کاملا خون شده تا دو روز، بعد از آن دچار درد شدیدی شدند. در آزمایش ادرارشون خون و پروتئین مشاهده شده و پزشک رادیولوژی پس از انجام سونوگرافی گفته اند که بخشی از بافت کلیه ایشون آسیب دیده. الان خیلی نگران هستیم؟موقعیت ایشون خیلی نگران کننده هست؟تا چه اندازه ایشون برای مراجعه به پزشک متخصص نیاز اورژانسی دارند. آخه فعلا شهرستان هستیم. هفته ی آینده مزاحم شما میشیم انشاءالله.
    ممنونم
    التماس دعا
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۴ مهر ۹۳( 1 دهه پیش)
      سونوگرافی از کلیه و مثانه و ازمایش ادرار ضروری است
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

جستجو

حالب

+54 مطلب