اگر سوالی داری اینجا از ما بپرس

توصیه های قبل و بعد از درمان سنگ کلیه به روش PCNL

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

 آیا می دانید که با ابداع روش های TUL و PCNL امروزه  ۹۵ درصد سنگ های کلیه نیاز به روش جراحی باز ندارند و به صورت آندوسکوپی و سرپایی قابل درمان هستند.

PCNL

عمل pcnl به معنی ایجاد تونل پوستی به کلیه بدون شکاف جراحی و عبور دوربین به داخل کلیه و شکستن سنگ های بزرگ و خارج کردن آنها از کلیه می باشد. در این تکنیک به جای 20 بخیه فقط یک عدد بخیه در محل عبور دوربین استفاده می شود.

مزیت عمل PCNL  چیست؟

۱- زیبایی روش PCNL

۲- درد کمتر PCNL

۳- بستری کمتر PCNL

۴- زمان برگشت سریع به کار و فعالیته ای روزمره زندگی می باشد.

PCNL برای چه بیمارانی ایده آل درمانی می باشد؟

✅ سنگ های بالای یک سانت تا 5 سانت

✅ بیماران با سنگ بزرگ و سابقه جراحی قبلی

✅ سنگ هایی که به سنگ شکنی برون اندامی جواب نداده اند.

روش انجام PCNL

 این عمل با بی حسی نخاعی و یا بیهوشی عمومی انجام می شود. با استفاده از سیستم عکسبرداری در اطاق عمل یک عدد سوزن به داخل کلیه وارد و مسیر را بدون برش جراحی فقط گشاد کرده و با عبور دوربین سنگ ها خرد و با پنس خارج می شوند که جهت دیدن کامل فیلم عمل به آدرس آپارات مراجعه نمایید.

توصیه های قبل از عمل سنگ کلیه

۱- در صورت مصرف آسپرین و پلاویکس، ژلوفن و بروفن، دیکلوفناک و دیگر داروهای رقیق کننده خون آنها را یک هفته قبل از عمل و با اطلاع پزشک معالجتان قطع کنید.

۲- در صورتیکه شما بالای 50 سال هستید یا بیماری قلبی دارید حتماً قبل از عمل باید توسط متخصص قلب معاینه شوید.

۳-وجود هر گونه بیماری قبلی را به پزشک معالجتان اطلاع دهید.

۴- اگر مبتلا به عفونت ادراری هستید باید قبل از جراحی آن را توسط پزشکتان درمان کنید.

۵- در صورت وجود بیماری های خونریزی دهنده و حساسیت دارویی، آن را به پزشکتان اطلاع دهید.

۶- قبل از عمل از شما آزمایش کامل خون و گروه خونی انجام خواهد شد.

۷- جهت جایگزین کردن خونریزی احتمالی قبل از عمل تعداد 3 واحد خون به عنوان ذخیره در خواست خواهد شد تا فقط در صورت نیاز از آن استفاده شود.

۸- جهت اطلاع دقیق از نقش کلیه و محل سنگ، عکس سی تی اسکن یا IVP قبل از عمل توسط پزشک معالجتان درخواست خواهد شد.

۹- طول عمل جراحی بر اساس محل و اندازه سنگ از نیم تا 2 ساعت می تواند طول بکشد.

۱۰- جهت عکسبرداری از کلیه یک عدد سوند حالب ه همراه سوند فولی در حین بیهوشی گذاشته خواهد شد و فردای روز عمل خارج می شود.

نکات بعد از عمل سنگ کلیه

✅ سه ساعت بعد از عمل می توانید از نوشیدنی ها استفاده کنید.

✅ دردی متوسط پس از عمل خواهید داشت که با تزریق مسکن کاملاً کنترل خواهد شد.

✅ ادرار شما چند روز آغشته به خون خواهد بود که به علت سوراخ کردن کلیه محل عمل بوده و خودبخود از بین خواهد رفت. در صورت ادامه آن و غلیظ شدن رنگ خون ادرار باید بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید.

✅ این عمل با یک شب بستری در بیمارستان همراه می باشد.

✅ مثل عمل های دیگر جراحی نتیجه عمل جراحی 100 درصد نمی باشد. اغلب موارد نتیجه عمل جراحی 90 درصد موفقیت آمیز است. اگر سنگ های کوچکی در کلیه بماند و امکان خارج کردن آنها مقدور نباشد از سنگ شکنی برون اندامی جهت درمان آنها استفاده می شود.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

3.5/5 - (58 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

  • تصویر کاربر امیررضا یکشنبه ۱۹ آذر ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 362 مشاهده پرسش
    درود
    ۳۰ سالمه
    سالها هم هست مرتب ورزش میکنم هم بدنسازی هم هوازی و کوهنوردی اندامم فیت و عالیه چربی انباشته و ... ندارم
    قبلا همه چیز اوکی بود
    مدتیه نعوظ صبحگاهی ندارم شاید یکسال باشه ولی ماه های اخیر دیگه کاملا صفر شده
    تو سکس هم زود شل میشه و ترس از این موضوع باعث فکر کردن زیاد و استرس و زودانزالی شده
    نعوظ رو با تحریک توسط فیلم و داستان و به سختی اونم فقط با ماساژ نقطه خاصی زیر کلاهت آلت میتونم ایجاد کنم ولی خیلی زود از دست میره
    یکی دو هفتست صبح ناشتا و شب قبل خواب دمنوش جینسینگ و فلفل و زنجبیل میخورم ولی اینم تاثیری نداره
    این مساله بشدت فکر و استرسمو زیاد کرده و یه گره ذهنی شده واسم حتی افسردم کرده
    آیا درمان داره؟ برمیگردم به حالت عادی؟؟ موارد اینجوری داشتید رایج بوده درمان شدن؟ من چیکار باید بکنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۸ آذر ۲( 2 سال پیش)
      با سلام و احترام قرص تادالافیل ۲۰ میلی گرم ۲ ساعت قبل از رابطه ی جنسی مصرف کنید
    2. تصویر کاربر امیررضا شنبه ۱۸ آذر ۲( 2 سال پیش)
      اینو واسه همه نظرات نوشتید دکتر
      نعوظ صبحگاهی مشکل منه
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۸ آذر ۲( 2 سال پیش)
      این درمان واسه زود شل شدن آلت شما حین رابطه اس باعث بهبود خونرسانی میشود
    4. تصویر کاربر امیررضا شنبه ۱۸ آذر ۲( 2 سال پیش)
      من الان رابطه نمیخوام مشکل نعوظمو میخوام دائمی حل کنم نه فقط رابطه
      زالو درمانی خوبه به نظرتون برای زیر شکم و چهارسر ران و داخل پا ؟
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۹ آذر ۲( 2 سال پیش)
      شما اگه استرس های زندگیتون رو کم کنید استراحت کافی داشته باشید و ورزش کنید نعوظ صبحگاهیتون برمیگرده
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر رحمانی جمعه ۲۴ آذر ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 350 مشاهده پرسش
    سلام دکتر
    کلیه پسرم ۱۵ ساله پلی کیستیک و هموفیلی میباشد و خونریزی می‌کند دو هفته پیش سه روز بستری بود و بهتر شد ، درخواست نوبت کردم منشی محترم نوبت ندادند و گفتند دکتر نمی بیند باتوجه به هموفیلی بودن آیا جراحی لازم است لطفا چون خونریزی برای هموفیلی خطرناک است من از کرمانشاه مزاحم شدم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۸ آذر ۲( 2 سال پیش)
      باید به همکاران ارولوژی ازفال مراجعه کنید در صورتی که علت خوتریزی از کلیه ها باشد باید بررسی تکمیلی انجام شود
    2. تصویر کاربر رحمانی دوشنبه ۲۰ آذر ۲( 2 سال پیش)
      دکتر قدش ۱۸۳ و وزنش ۱۰۲ کیلو است
      اوره و کراتین هنوز در رنج است
      هفته آینده‌ امکان ویزیت هست
      با تشکر
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۴ آذر ۲( 2 سال پیش)
      سنگ های کلیه و شن ریزه ها نیاز به عمل جراحی ندارد کلیه پلی کیستیک که باید تحت نظر نفرولوژیست باشد اگر خونریزی از مجاری ادراری ادامه دار بود باید سی تی اسکن شکم و لگن با تزریق انجام شود
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد شنبه ۱۸ آذر ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 278 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید رگ های روی بیضه من خیلی بزرگ ومتورم هستند و اسپرم ها غلضت بالایی دارند و خیلی وقت ها تقریبا روان نیست انگار در رگ ها مانده شده وزرد رنگ شده آزمایش دادم اما دکتر گفته واریکوسل نیست و از نظر شکل و ظاهری اسپرم ها مشکل دارند و سرعت کم 5سال میگذره بچه دار نشدیم و آی وی اف هم یک بار ناموفق بود ممنون نیاز به عمل هست یا نه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۸ آذر ۲( 2 سال پیش)
      باسلام و احترام باید از نزدیک معاینه شوید
  • تصویر کاربر امیر شنبه ۱۸ آذر ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 445 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید
    جناب آقای دکتر بنده ۲۸ سال دارم، حدود دو روز پیش بعد از انزال مشاهده کردم که مایه منی به رنگ قهوه‌ای است مشکل سوزش و یا دردی ندارم فقط احساس می‌کنم کمی سر آلت حساس شده است
    بعضی اوقات بعد از ادرار همراه با دفع مقداری ماده سفید رنگ چسبناک از آلت خارج می‌شود
    رابطه‌ی جنسی هم اصلا نداشتم
    در ضمن من بیماری لوپوس اریتماتوز سیستمیک دارم و وارفارین و داروهای دیگری مصرف می‌کنم
    حدود ۳ هفته پیش آزمایش دوره‌ای و ادرار هم دادم چیز غیر عادی نبود
    می‌خواستم ببینم نیاز به پیگیری خاصی هست؟
    ممنون از شما دکتر عزیز
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۸ آذر ۲( 2 سال پیش)
      تا سه ماه خود بخود رفع خواهد شد مصرف مایعات فراوان داشته باشید
  • تصویر کاربر مصطفی شنبه ۱۸ آذر ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 347 مشاهده پرسش
    سلام 28ساله هستم مجرد.حدود 10 ماه پیش عمل واریکوسل سمت چپ داشتم.بعد از گذشت 6 ماه از عمل آزمایش اسپرم دادم و نتیجه اون نسبت به قبل از عمل خیلی بهتر شده بود.اما در سونوگرافی جدید ک دادم واریکوسل مجدد مشاهده شد همچنین برگشت خون از ورید سمت چپ مشاهده شده آیا این برگشت خون و واریکوسل مجدد مشکلی برای من ایجاد می‌کنه با توجه به اینکه نتیجه آزمایش اسپرم خوب بوده ممنون میشم جواب بدید.با سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۸ آذر ۲( 2 سال پیش)
      سونوگرافی نشانگر خوبی نیست
  • تصویر کاربر کریمی شنبه ۱۸ آذر ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 326 مشاهده پرسش
    باسلام دکتر جان بنده پسری ۲۳ ساله مجرد هستم یبوست داشتم دمنوش گل محمدی خوردم رفتم دستشویی فشار دادم ۲ آبان ادرار خونی داشتم ازمایش ادرار دادم تایید شد سونوگرافی هم از کلیه و مثانه انجام دادم نرمال بود ولی چندبار تکرار شد ولی کم صورتی رنگ بود بعد ۵ روز خواب منی امد خونآب بود سی تی اسکن شکم ولگن بدون ترزیق انجام دادم نرمال بود ازمایش خون و ادرار هم دادم نرمال بود دیگه فقط کمر درد داشتم ۲۴ روز گذاشته بود دیدم سوزش دارم باز در خواب منی امد دیدم اولین سفید ولی آب اخر اندازه ۲ قطره خون بود رفتم سونوگرافی از کلیه و مثانه دادم نرمال بود رفتم دکتر اورولوژی داخل اراک دکتر داود عابدی بهم ۳ تا قرص داد سفیکسیم۲۰۰ و فنازومکس ۱۰۰ و اکسی بوتینین ۵ گفت بخور در این مدت سوزش ندارم کمردرد کمتر شد ولی در این ۵ روز که مصرف میکنم دو بار داخل ادرار دونه های ریز نرم نارنجی رنگ دیدم
    عکس میفرستم براتون؟فقط پیام هارو محدود نکید لطفا تا در صورت نیاز پیام بدم دکتر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۸ آذر ۲( 2 سال پیش)
      در صورت عدم بهبودی تا سه ماه باید سی تی اسکن شکم و لگن با تزریق انجام شود
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۸ آذر ۲( 2 سال پیش)
      درمانتون رو ادامه بدین
    3. تصویر کاربر کریمی شنبه ۱۸ آذر ۲( 2 سال پیش)
      دکتر سی تی انجام دادم ۵ روز گفتن قرص ها رو بخور خوردم ۵ روز تموم شد امروز در خواب منی امد اینطوری بود؟
    4. تصویر کاربر کریمی شنبه ۱۸ آذر ۲( 2 سال پیش)
      خطرناکه هست دکتر
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۸ آذر ۲( 2 سال پیش)
      خیر
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر H.D شنبه ۱۸ آذر ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 389 مشاهده پرسش
    باسلام واحترام.بنده ۵۱ساله دوروزپیش آزمایش گرفتم خدمتتان ارسال می کنم ودرسونو هم حجم پروستات ۳۵ میباشدودرحال حاضرهیچ مشکلی درادرارندارم فقط بعضی مواقع احساس دردزیرناف دارم خواهش می کنم آقای دکتر نظرتان رابفرمایید.ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۸ آذر ۲( 2 سال پیش)
      باید نمونه برداری انجام شود
    2. تصویر کاربر H.D شنبه ۱۸ آذر ۲( 2 سال پیش)
      سلام آقای دکترمشکل جدی است آیا بادارودرمان می شود خیلی نگرانم
    3. تصویر کاربر H.D شنبه ۱۸ آذر ۲( 2 سال پیش)
      بجای نمونه برداری راه دیگری هم هست
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۸ آذر ۲( 2 سال پیش)
      میتونید ام آر آی پروستات انجام دهید
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر رضا شنبه ۱۸ آذر ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 331 مشاهده پرسش
    جناب دکتر سلام من پروستات دارم بر طبق سنوگرافی متعددی که انجام دادم بزرگتر از حد طبیعی است دکترا در کرمان گفتند بایستی عمل جراحی باز انجام دهم امکان عمل لاپاراسکوپی وجود دارد اگر راهنمایی بفرمایید ممنون می شوم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۸ آذر ۲( 2 سال پیش)
      مدارکتون رو بفرستید
  • تصویر کاربر محمد شنبه ۱۸ آذر ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 310 مشاهده پرسش
    س اقای دکتر 19 سالمه و اینکه این اتفاق تازه افتاده برام که طی 5 روز موداوم ارضا میشم و یک جور که افسردگی کسلی بهم دست میده میشه راهی بدین بهم میترستم این روند ادامه دار باشه به مشکل بخورم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۸ آذر ۲( 2 سال پیش)
      خود بخود ارضا میشین؟ توضیح بدین
  • تصویر کاربر محمد شنبه ۱۸ آذر ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 391 مشاهده پرسش
    مشاهده سونوگرافی وتفسیرآزمایش اسپرم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۸ آذر ۲( 2 سال پیش)
      اگر بچه دار نمیشین باید واریکوسل عمل شود
    2. تصویر کاربر محمد شنبه ۱۸ آذر ۲( 2 سال پیش)
      آقای دکترآزمایش اسپرم نتیجه اش خوبه
    3. تصویر کاربر محمد شنبه ۱۸ آذر ۲( 2 سال پیش)
      جواب آزمایش اسپرم خوب بود
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۸ آذر ۲( 2 سال پیش)
      شکلش خوب نیست فقط
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
  • تصویر کاربر زینب دوشنبه ۱۴ مهر ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 587 مشاهده پرسش
    با اهدای سلام
    پزشک عزیز چند روز پیش مادرم متوجه شدند که ادرارشون کاملا خون شده تا دو روز، بعد از آن دچار درد شدیدی شدند. در آزمایش ادرارشون خون و پروتئین مشاهده شده و پزشک رادیولوژی پس از انجام سونوگرافی گفته اند که بخشی از بافت کلیه ایشون آسیب دیده. الان خیلی نگران هستیم؟موقعیت ایشون خیلی نگران کننده هست؟تا چه اندازه ایشون برای مراجعه به پزشک متخصص نیاز اورژانسی دارند. آخه فعلا شهرستان هستیم. هفته ی آینده مزاحم شما میشیم انشاءالله.
    ممنونم
    التماس دعا
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۴ مهر ۹۳( 1 دهه پیش)
      سونوگرافی از کلیه و مثانه و ازمایش ادرار ضروری است
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

جستجو

حالب

+54 مطلب