اگر سوالی داری اینجا از ما بپرس

توصیه های قبل و بعد از درمان سنگ کلیه به روش PCNL

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

 آیا می دانید که با ابداع روش های TUL و PCNL امروزه  ۹۵ درصد سنگ های کلیه نیاز به روش جراحی باز ندارند و به صورت آندوسکوپی و سرپایی قابل درمان هستند.

PCNL

عمل pcnl به معنی ایجاد تونل پوستی به کلیه بدون شکاف جراحی و عبور دوربین به داخل کلیه و شکستن سنگ های بزرگ و خارج کردن آنها از کلیه می باشد. در این تکنیک به جای 20 بخیه فقط یک عدد بخیه در محل عبور دوربین استفاده می شود.

مزیت عمل PCNL  چیست؟

۱- زیبایی روش PCNL

۲- درد کمتر PCNL

۳- بستری کمتر PCNL

۴- زمان برگشت سریع به کار و فعالیته ای روزمره زندگی می باشد.

PCNL برای چه بیمارانی ایده آل درمانی می باشد؟

✅ سنگ های بالای یک سانت تا 5 سانت

✅ بیماران با سنگ بزرگ و سابقه جراحی قبلی

✅ سنگ هایی که به سنگ شکنی برون اندامی جواب نداده اند.

روش انجام PCNL

 این عمل با بی حسی نخاعی و یا بیهوشی عمومی انجام می شود. با استفاده از سیستم عکسبرداری در اطاق عمل یک عدد سوزن به داخل کلیه وارد و مسیر را بدون برش جراحی فقط گشاد کرده و با عبور دوربین سنگ ها خرد و با پنس خارج می شوند که جهت دیدن کامل فیلم عمل به آدرس آپارات مراجعه نمایید.

توصیه های قبل از عمل سنگ کلیه

۱- در صورت مصرف آسپرین و پلاویکس، ژلوفن و بروفن، دیکلوفناک و دیگر داروهای رقیق کننده خون آنها را یک هفته قبل از عمل و با اطلاع پزشک معالجتان قطع کنید.

۲- در صورتیکه شما بالای 50 سال هستید یا بیماری قلبی دارید حتماً قبل از عمل باید توسط متخصص قلب معاینه شوید.

۳-وجود هر گونه بیماری قبلی را به پزشک معالجتان اطلاع دهید.

۴- اگر مبتلا به عفونت ادراری هستید باید قبل از جراحی آن را توسط پزشکتان درمان کنید.

۵- در صورت وجود بیماری های خونریزی دهنده و حساسیت دارویی، آن را به پزشکتان اطلاع دهید.

۶- قبل از عمل از شما آزمایش کامل خون و گروه خونی انجام خواهد شد.

۷- جهت جایگزین کردن خونریزی احتمالی قبل از عمل تعداد 3 واحد خون به عنوان ذخیره در خواست خواهد شد تا فقط در صورت نیاز از آن استفاده شود.

۸- جهت اطلاع دقیق از نقش کلیه و محل سنگ، عکس سی تی اسکن یا IVP قبل از عمل توسط پزشک معالجتان درخواست خواهد شد.

۹- طول عمل جراحی بر اساس محل و اندازه سنگ از نیم تا 2 ساعت می تواند طول بکشد.

۱۰- جهت عکسبرداری از کلیه یک عدد سوند حالب ه همراه سوند فولی در حین بیهوشی گذاشته خواهد شد و فردای روز عمل خارج می شود.

نکات بعد از عمل سنگ کلیه

✅ سه ساعت بعد از عمل می توانید از نوشیدنی ها استفاده کنید.

✅ دردی متوسط پس از عمل خواهید داشت که با تزریق مسکن کاملاً کنترل خواهد شد.

✅ ادرار شما چند روز آغشته به خون خواهد بود که به علت سوراخ کردن کلیه محل عمل بوده و خودبخود از بین خواهد رفت. در صورت ادامه آن و غلیظ شدن رنگ خون ادرار باید بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید.

✅ این عمل با یک شب بستری در بیمارستان همراه می باشد.

✅ مثل عمل های دیگر جراحی نتیجه عمل جراحی 100 درصد نمی باشد. اغلب موارد نتیجه عمل جراحی 90 درصد موفقیت آمیز است. اگر سنگ های کوچکی در کلیه بماند و امکان خارج کردن آنها مقدور نباشد از سنگ شکنی برون اندامی جهت درمان آنها استفاده می شود.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

3.5/5 - (58 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

  • تصویر کاربر جلال جمعه ۶ بهمن ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 275 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید ،من الان نزدیک به سه سال است که مشکل دفع ناقص ادرار و همچنین تکرر ادرار دارم وقتی میرم دستشویی انتهای ادرارم طولانی و بریده بریده دفع میشه و تا حالا 4بار هم پیش متخصص رفتم و داروهای یوریناسین ،تامسولوسین و سولیفناسین 10 ... تجویز کردن و استفاده کردم و تاثیر کمی داشت منتها همچنان این مشکل رو دارم ،سونوگرافی هم رفتم سایز پروستات و کلیه ها هم نرمال بود ممنون میشم کمکم کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۵ بهمن ۲( 2 سال پیش)
      سلام باید نوار مثانه انجام بشه شرایط حضور در تهران رو دارید؟
    2. تصویر کاربر جلال پنجشنبه ۵ بهمن ۲( 2 سال پیش)
      خیر دکتر راه دیگه ای نداره
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۶ بهمن ۲( 2 سال پیش)
      باید نوار مثانه انجام بدین
    4. تصویر کاربر جلال پنجشنبه ۵ بهمن ۲( 2 سال پیش)
      آقای دکتر میشه تو شهر خودمون انجام بدم نتیجه شو براتون بفرستم من سربازم نمی تونم بیام تهران و یکی اینکه رومم نمیشه نوار مثانه انجام بدم.
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۶ بهمن ۲( 2 سال پیش)
      در مرکز معتبر انجام بدین
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر فرهاد پنجشنبه ۵ بهمن ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 327 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر .من 30 ساله از زاهدان که چند بار دیگم ازتون سوال پرسیدم و شما هم مثل همیشه پاسخ من رو دادید و این دفعه هم سونو جدید گرفتم که اگر میشه نظرتون رو کامل بهم بگید چون من چند سال پیش رفتم دکتر گفتن واریکوسل گرید سه بیضه چپ داری ومن هم عمل کردم و دوباره عود کرد و به از اون چند تا دکتر دیگه رفتم فقط دارو دادن ولی باز هم خوب نشدم چون شلی آلت هم داشتم که سونو با آمپول از آلت گرفتم که گفتن مشکلی نداری الان دوباره رفتم دکتر میگن واریکوسل دوطرفه داری باید عمل بشی من عکس سونو جدید رو براتون می‌فرستم فقط تورو خدا هر چی که هست به من بگید چون من راهم خیلی دوره تا چندین مدت دیگه نمیتونم بیام خدمتتون.ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۵ بهمن ۲( 2 سال پیش)
      متاهلید؟ بچه دارید؟ آزمایش اسپرم؟
    2. تصویر کاربر فرهاد پنجشنبه ۵ بهمن ۲( 2 سال پیش)
      سلام.خیرمتاهل نیستم
    3. تصویر کاربر فرهاد پنجشنبه ۵ بهمن ۲( 2 سال پیش)
      خیر ازدواج نکردم
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۵ بهمن ۲( 2 سال پیش)
      واریکوسل فعلا عمل نمیخواد
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۵ بهمن ۲( 2 سال پیش)
      قرص تادالافیل ۲۰ میلی گرم ۲ ساعت قبل از رابطه ی جنسی مصرف کنید
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر امیر پنجشنبه ۵ بهمن ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 320 مشاهده پرسش
    بنده ۲۵روزه همراه باخانمم چندیدن زایده درناحیه تناسلی داشتیم وفریزکردیم وحتی امپول هم زدیم امریکای
    الان جواب ازمایش هم حتی دوبار پاپ اسمیرخانمم منفی بود پس این زایدها چیبود این برامون جایه سواله ممنون میشم جواب بفرمایید ودرضمن لزومی داره نوبت دیگه ای فریز بریم یانه چون جایه زایده نمونده واحتمال این هست که بنده hpvداشته باشم ولی خانمم فقط پوستی ازمن گرفته باشه ازمایشی برای مردها هست تشخیص داده شود
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۵ بهمن ۲( 2 سال پیش)
      عکس از ضایعات بفرستید
  • تصویر کاربر مسعود پنجشنبه ۵ بهمن ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 391 مشاهده پرسش
    با سلامرد ۳۶ سال هستم . ۳ سال هست که به پلاک پیرونی مبتلا هستم . درمان دارویی، تزریق داخل پلاک و شاک ویو انجام دادم . مقداری از پلاک باقی مونده . کجی آلت کاملا برطرف شده اما طول و قطر آلت کاهش پیدا کرده و خصوصا کاهش قطرش باعث عدم رضایت جنسی خود و همسرم شده . آیا راهی برای برگشت سایز آلت برام وجود داره ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۵ بهمن ۲( 2 سال پیش)
      با سلام و احترام عکس از آلت در حالت نعوظ بفرستید
    2. تصویر کاربر مسعود پنجشنبه ۵ بهمن ۲( 2 سال پیش)
      طول آلت حداکثر ۱۲ سانت و دور آلت در قسمت باریک شده ۱۱ سانت
    3. تصویر کاربر مسعود پنجشنبه ۵ بهمن ۲( 2 سال پیش)
      طول آلت حداکثر ۱۲ و دور آلت حداکثر ۱۱ سانت در قسمت باریک شده
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۵ بهمن ۲( 2 سال پیش)
      متاسفانه راهی برای برگشتن به حالت اولیه وجود نداره در محدوده ی نرماله
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر حسام پنجشنبه ۵ بهمن ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 378 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من ۲۳ سالمه و التم کمی در حالت سفت شدن انحراف داره البته زیاد نیست اما موقع شل شدن به سمت چپ منحرف میشه که خیلی زیاد از حالت سفت شده است ، ایا در اینده ممکنه این انحراف زیاد تر بشه؟ و کاری میشه برای عدم این کار انجام بدم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۵ بهمن ۲( 2 سال پیش)
      با سلام و احترام عکس از آلت در حالت نعوظ بفرستید
  • تصویر کاربر مهدی پنجشنبه ۵ بهمن ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 264 مشاهده پرسش
    سلام یک ماه پیش رابطه پر خطر داشتم یک هفته ای هست که متوجه وجود این سفید و پوسته پوسته شدن ها شدم ایا ممکنه اینها علائم بیاری باشه که از اون فرد به من منتقل شده؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۵ بهمن ۲( 2 سال پیش)
      خیر بیماری متوجه شما در حد رویت عکس نیست اگر تغییر طی هفته های آتی ایجاد شد باید معاینه شوید
  • تصویر کاربر حمیدرضا پنجشنبه ۵ بهمن ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 345 مشاهده پرسش
    با سلام آقای دکتر عزیز
    ۳۲ سالمه،متاهل و یه دختر ۸ ساله دارم
    هفته ای دو بار ارتباط دارم
    مدت یک سالی که بیضه سمت چپم تیر میکشه
    شغل بنده عکاس و تصویربردارم
    بعضی ها خود به خود خوب میشه بعضی موقعه ها مدام درد ادامه داره
    آزمایش کشت ادرار دارم مشکلی نداشت
    رفتم سنوگرافی که عکس سونو براتون فرستادم
    پیش دکتر رفتم گفتش چیزی خاصی نیست
    تو آب گرم بشین و دارو داده
    وقتی تو آب گرم میشینم و میام بیرون احساس میکنم درد بیضم بیشتر میشه
    سوالم اینه برای درمان چه کاری باید انجام بدم،راهکار برای تسکین درد و درمان
    در ضمن زمانی که دست میزنم به بیضه انتهای رگی که به بیضه وصل خیلی درد داره وقتی دست میزنم یا یکم فشار میدم درد عجیبی داره
    ممنون از وب سایت عالیتون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۵ بهمن ۲( 2 سال پیش)
      سوزش ادرار و درد مبهم بین بیضه ها و مقعد دارید؟
    2. تصویر کاربر حمیدرضا پنجشنبه ۵ بهمن ۲( 2 سال پیش)
      سوزش ادرار ندارم
      درد مبهم بین بیضه و مقعد ندارم
      بعضی موقعه ها درد به بیضه سمت راست هم میزنه البته خیلی کم
      درد سمت چپ بیشتر موقعه ای زیاد میشه که مدت طولانی سر پا باشم
    3. تصویر کاربر حمیدرضا پنجشنبه ۵ بهمن ۲( 2 سال پیش)
      سوزش ادرار ندارم
      درد مبهم بین بیضه و مقعد ندارم
      بعضی موقعه ها درد به بیضه سمت راست هم میزنه البته خیلی کم
      درد سمت چپ بیشتر موقعه ای زیاد میشه که مدت طولانی سر پا باشم
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۵ بهمن ۲( 2 سال پیش)
      باید از نزدیک معاینه شوید واریکوسل مطرحه براتون آب گرم هم استفاده نکنید بدتر میکنه
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر سوگل پنجشنبه ۵ بهمن ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 333 مشاهده پرسش
    سلام. من خانم 36 ساله و مجرد هستم. کلیه ام سنگ سازه و البته آب هم زیاد نمیخورم.
    تا به حال سه بار سنگ شکن و یک بار TUL شدم (کلیه راست) در طی 15 سال گذشته.
    آخرین بار امروز صبح برای سنگ 5.5 میل در کالیس میانی کلیه چپ سنگ شکن شدم و علاوه بر اون چند سنگ 3-4 میل دیگه هم در همان کلیه چپ دارم.
    دکترم بعد از سنگ شکن امپول کترولاک و قرص سلکوکسیب و قرص هیدروکلروتیازید 25 تجویز کرد و قرار شد دو هفته دیگه مجددا برم سونو.
    سوالم اینه آیا میتونم از قرص سیستون یا قطره سنگل برای تسریع در دفع سنگریزه ها علاوه بر قرص هیدروکلروتیازید استفاده کنم؟ اگر بله مقدار مصرف به چه صورت باید باشه؟
    این هم بگم که بعد از سنگ شکن درد پلو و درد زیرشکم دارم که گاهی زیاد میشه.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۵ بهمن ۲( 2 سال پیش)
      بله هر ۱۲ ساعت میتونید مصرف کنیو
  • تصویر کاربر سام پنجشنبه ۵ بهمن ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 326 مشاهده پرسش
    سلام
    اقای دکتر من ۱۹ سالمه که من کجی هم به طرف پایین از ابتدای الت و هم به طرف راست از اواسط الت و چرخش به طرف راست هم دارم
    و اینکه توی حالت نیمه شل وسطش خیلی کوچیکتر هست نسبت به بقیه قسمت ها ولی توی حالت نعوظ یا شل شدگی کامل همه جاش یکنواخته و معلوم نیست که توی عکس ها فرستادم براتون

    من از وقتی که دیدم اینجوری کج بوده البته یه بار از مادرم شنیدم که گویا به خاطر ختنه کج شده ولی فکر نمیکنم اینطوری باشه چون آخه قسمت های ابتدایی هم کجه و فکر نمیکنم اون قسمت های ابتدایی ربطی به ختنه داشته باشه
    حالا به هر حال شما بهتر میدونید من فقط حدس میزدم.
    لطفا راهنمایی کنید و بگید بهتره کی عمل کنیم منظورم محدودیت سنی هست
    و چه روشی مناسبه ؟
    و شنیدم بعد عمل جا های بخیه ها در روش جراحی سوزش داره و شنیدم که در حالت نعوظ درد خواهد داشت،آیا درست هست؟
    و هزینش چقدر میشه و چطور میتونیم هماهنگ کنیم با شما برای بازسازی
    1. تصویر کاربر سام چهارشنبه ۴ بهمن ۲( 2 سال پیش)
      اقای دکتر یادم رفت بگم در حالت شل هم کجی و چرخش معلومه ولی کم معلومه
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۵ بهمن ۲( 2 سال پیش)
      در حالت نعوظ کامل کج شدگی داره؟ عکس واضح تر بفرستید
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۵ بهمن ۲( 2 سال پیش)
      چرخش رو متوجه شدم
    4. تصویر کاربر سام پنجشنبه ۵ بهمن ۲( 2 سال پیش)
      بله در حالت نعوظ کامل کج شدگی دارد :هم به سمت پایین و هم به سمت راست
      عکس ها جدید رو خدمتتون فرستادم لطفا نگاه کنید
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۵ بهمن ۲( 2 سال پیش)
      رابطه ی جنسی داشتید؟ دچار مشکل شدین؟
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر امیرحسین پنجشنبه ۵ بهمن ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 283 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من ۳ روزه درد بیضه خفیف دارم بیشترم سمت راست هست وقتیم لمس میکنم هیچ دردی نداره هیچ تورم و قرمزی ای هم ندارم
    بعضی وقتا یه حالته بی قرار داره بیضه هام بعد ول میکنه دوباره شروع میشه بیشترم سمت راستم هست
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۵ بهمن ۲( 2 سال پیش)
      باید از نزدیک معاینه شوید سونوگرافی از بیضه ها نیز انجام شود
درحال دریافت اطلاعات
  • تصویر کاربر زینب دوشنبه ۱۴ مهر ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 587 مشاهده پرسش
    با اهدای سلام
    پزشک عزیز چند روز پیش مادرم متوجه شدند که ادرارشون کاملا خون شده تا دو روز، بعد از آن دچار درد شدیدی شدند. در آزمایش ادرارشون خون و پروتئین مشاهده شده و پزشک رادیولوژی پس از انجام سونوگرافی گفته اند که بخشی از بافت کلیه ایشون آسیب دیده. الان خیلی نگران هستیم؟موقعیت ایشون خیلی نگران کننده هست؟تا چه اندازه ایشون برای مراجعه به پزشک متخصص نیاز اورژانسی دارند. آخه فعلا شهرستان هستیم. هفته ی آینده مزاحم شما میشیم انشاءالله.
    ممنونم
    التماس دعا
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۴ مهر ۹۳( 1 دهه پیش)
      سونوگرافی از کلیه و مثانه و ازمایش ادرار ضروری است
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

جستجو

حالب

+54 مطلب