اگر سوالی داری اینجا از ما بپرس

توصیه های قبل و بعد از درمان سنگ کلیه به روش PCNL

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

 آیا می دانید که با ابداع روش های TUL و PCNL امروزه  ۹۵ درصد سنگ های کلیه نیاز به روش جراحی باز ندارند و به صورت آندوسکوپی و سرپایی قابل درمان هستند.

PCNL

عمل pcnl به معنی ایجاد تونل پوستی به کلیه بدون شکاف جراحی و عبور دوربین به داخل کلیه و شکستن سنگ های بزرگ و خارج کردن آنها از کلیه می باشد. در این تکنیک به جای 20 بخیه فقط یک عدد بخیه در محل عبور دوربین استفاده می شود.

مزیت عمل PCNL  چیست؟

۱- زیبایی روش PCNL

۲- درد کمتر PCNL

۳- بستری کمتر PCNL

۴- زمان برگشت سریع به کار و فعالیته ای روزمره زندگی می باشد.

PCNL برای چه بیمارانی ایده آل درمانی می باشد؟

✅ سنگ های بالای یک سانت تا 5 سانت

✅ بیماران با سنگ بزرگ و سابقه جراحی قبلی

✅ سنگ هایی که به سنگ شکنی برون اندامی جواب نداده اند.

روش انجام PCNL

 این عمل با بی حسی نخاعی و یا بیهوشی عمومی انجام می شود. با استفاده از سیستم عکسبرداری در اطاق عمل یک عدد سوزن به داخل کلیه وارد و مسیر را بدون برش جراحی فقط گشاد کرده و با عبور دوربین سنگ ها خرد و با پنس خارج می شوند که جهت دیدن کامل فیلم عمل به آدرس آپارات مراجعه نمایید.

توصیه های قبل از عمل سنگ کلیه

۱- در صورت مصرف آسپرین و پلاویکس، ژلوفن و بروفن، دیکلوفناک و دیگر داروهای رقیق کننده خون آنها را یک هفته قبل از عمل و با اطلاع پزشک معالجتان قطع کنید.

۲- در صورتیکه شما بالای 50 سال هستید یا بیماری قلبی دارید حتماً قبل از عمل باید توسط متخصص قلب معاینه شوید.

۳-وجود هر گونه بیماری قبلی را به پزشک معالجتان اطلاع دهید.

۴- اگر مبتلا به عفونت ادراری هستید باید قبل از جراحی آن را توسط پزشکتان درمان کنید.

۵- در صورت وجود بیماری های خونریزی دهنده و حساسیت دارویی، آن را به پزشکتان اطلاع دهید.

۶- قبل از عمل از شما آزمایش کامل خون و گروه خونی انجام خواهد شد.

۷- جهت جایگزین کردن خونریزی احتمالی قبل از عمل تعداد 3 واحد خون به عنوان ذخیره در خواست خواهد شد تا فقط در صورت نیاز از آن استفاده شود.

۸- جهت اطلاع دقیق از نقش کلیه و محل سنگ، عکس سی تی اسکن یا IVP قبل از عمل توسط پزشک معالجتان درخواست خواهد شد.

۹- طول عمل جراحی بر اساس محل و اندازه سنگ از نیم تا 2 ساعت می تواند طول بکشد.

۱۰- جهت عکسبرداری از کلیه یک عدد سوند حالب ه همراه سوند فولی در حین بیهوشی گذاشته خواهد شد و فردای روز عمل خارج می شود.

نکات بعد از عمل سنگ کلیه

✅ سه ساعت بعد از عمل می توانید از نوشیدنی ها استفاده کنید.

✅ دردی متوسط پس از عمل خواهید داشت که با تزریق مسکن کاملاً کنترل خواهد شد.

✅ ادرار شما چند روز آغشته به خون خواهد بود که به علت سوراخ کردن کلیه محل عمل بوده و خودبخود از بین خواهد رفت. در صورت ادامه آن و غلیظ شدن رنگ خون ادرار باید بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید.

✅ این عمل با یک شب بستری در بیمارستان همراه می باشد.

✅ مثل عمل های دیگر جراحی نتیجه عمل جراحی 100 درصد نمی باشد. اغلب موارد نتیجه عمل جراحی 90 درصد موفقیت آمیز است. اگر سنگ های کوچکی در کلیه بماند و امکان خارج کردن آنها مقدور نباشد از سنگ شکنی برون اندامی جهت درمان آنها استفاده می شود.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

3.5/5 - (58 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

  • تصویر کاربر رضا جمعه ۱۳ بهمن ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 338 مشاهده پرسش
    سلام ،۳۲سابه هستم و بعد از ارضا شدن وقتی که خودارضایی میکنم سمت چپ آلتم درد میگیره ،و آلتم یه مقدار به سمت چپ انحراف داره مشکلی ایجاد نمیکنه ؟بیماری پیرونیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۲ بهمن ۲( 2 سال پیش)
      پاسخ داده شده بهتون
    2. تصویر کاربر رضا پنجشنبه ۱۲ بهمن ۲( 2 سال پیش)
      سلام ،اقای دکتر برای من پاسخی نیومده و اولین باره این سئوال رو پرسیدم ،لطف میکنید به سئوال بنده پاسخ بدید🙏🙏
    3. تصویر کاربر رضا پنجشنبه ۱۲ بهمن ۲( 2 سال پیش)
      در واقع دو دفعه هزینه پرداخت کردم ،دفعه اول مبلغ از حسابم کسر شد ولی سایت نوشت ناموفق بوده و هیچ کد رهگیری برایم ارسال نشد ،و مجبور شدم یکبار دیگه سوال رو بپرسم و پرداخت کنم ،شاید به همین دلیل سوال تکراری به نظر میاد ،در حالیکه من پاسخی برام ارسال نشده
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۳ بهمن ۲( 2 سال پیش)
      برای اینکه حتما به جوابتون برسید
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۳ بهمن ۲( 2 سال پیش)
      با ذکر نام و شرح مجدد مشکلتون به واتس اپ 09394620321 پیام بدید
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر پرویز پنجشنبه ۱۲ بهمن ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 314 مشاهده پرسش
    سلام ۵۸ساله هستم دو سه ساله که ادرارم سوزنی شده و با فشار کم میاد گاهی هم به صورت دو شاخه به دکتر اورولژی مراجعه کردم بعد از سونوگرافی ودوربین انداختن از طریق مجاری ادرار گفتند مشکل من تحریک عصبی مثانه هست این مشکلم که حل نشده الان موقع نعوظ یه دردی در آلتم هست ضمن اینکه آلتم به طرف پاین کج شده نعوظم کم شده ضمنا زود انزالم هستم لطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۲ بهمن ۲( 2 سال پیش)
      عکس از مجرا و سیستوسکوپی انجام شده؟
  • تصویر کاربر رضا پنجشنبه ۱۲ بهمن ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 285 مشاهده پرسش
    سلام ،۳۲سالم هست و بعد از خودارضایی سمت چپ آلتم درد میگیره ،و یه مقدار آلتم به سمت چپ انحراف داره ،مشکلی ایجاد می‌کنه ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۲ بهمن ۲( 2 سال پیش)
      خیر در حال حاضر انحراف نداره احتمال داره مراحل اولیه پلاک پیرونی باشه
  • تصویر کاربر مرجان پنجشنبه ۱۲ بهمن ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 252 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر آقای دکتر من دیابت دارم 31سالمه و دیابت کنترل هست دفع پروتئین دارم یک سال هست والسارتان 80 و لیورگل 140مصرف میکنم و درمان نشدم ممنون میشم جوابم بدین
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۲ بهمن ۲( 2 سال پیش)
      دفع پروتئین شما مربوط به دیابت هست باید دیابت کنترل بشه و تحت نظر نفرولوژیست باشید
  • تصویر کاربر علی جمعه ۱۳ بهمن ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 374 مشاهده پرسش
    سلام وقت عالی بخیر پسرم علی 15 سالشه و در بیضه چپ احساس درد داشت سونو کردیم که براتون میفرستم میگن میکرولیتیازیس به تعداد زیاد مشاهده شده دکتر داغونم بگین قله قاف میام به دادم برس دارو ندارم همین بچه س
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۲ بهمن ۲( 2 سال پیش)
      با سلام مجددا عکس هارو آپلود کنید
    2. تصویر کاربر علی پنجشنبه ۱۲ بهمن ۲( 2 سال پیش)
      سلام عکس ها رو مجددا آپلود کردم خدمتتون
    3. تصویر کاربر علی پنجشنبه ۱۲ بهمن ۲( 2 سال پیش)
      جسارتا سوال مجدد بزنم چون تلگرام عکس ها رو مجدد آپلود کردم؟
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۳ بهمن ۲( 2 سال پیش)
      با ذکر نام و شرح مجدد مشکلتون به واتس اپ 09394620321 پیام بدید
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۳ بهمن ۲( 2 سال پیش)
      این عکسا و عکس از خود بیضه و ریپورت سونو رو بفرستید
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر یاسمین پنجشنبه ۱۲ بهمن ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 315 مشاهده پرسش
    پسر ده ساله دارم هنگام برادرای سونا گرافی دادم به من گفتند جنین سالمه تا هنگام تولد بچه خیلی گریه میکرد شب ها اصلا نمی خوابیدد روزها هم خیلی گریه میکرد می بروم دکتر اطفال دکتر می گفت مشگلی نداره تو بیمارستان تامین اجتماعی ختنه شد تا دوتیم سالگی بچه به حالت مردن افتاد نمی تونست تخلیه ادار داشته باشه رسوندم بیمارستان طبی اطفال اونجا بهش سوند زدند یا یک ماه باسوند بستری شد. دکتر عطایی پزشگ معالجش شد دکتر کفت تنگی مجرا با نارسایی شدید کلیه داره حرفی از سی ای سی نزد فقط دارو بهش میداد بعد مرخصی موقعه مرخصی کلیه هاش چهل درصد کار میکرد پنج سالش شد حالش شدید بهم خورد رسوندم بینارستان امام خمینی گفتن باید دیالیز بشه من متوسل شده بودم به اهل بیت اون زمان پدرش تازه فوت شد بدلیل سرطان بعد یک هفته بستری کراتین از شیش اومد دونیم دکتر عطایی آن زمان باز نشسته شد بود دکتر داریوش فهمیمی دکتر معالجش شد اونجا بود دکتر فهیمی گفت باید بچه سی ای سی بشه وگرنه میره دیالیز به دکتر گفتم در توان من نیست دکتر می گفت از پایین نافش وکوزوستمی بشه من موندم چه خاکی تو سرم بریزم از دکتر نامید شدم دکتر فهیمی دکتر خیلی خوبی بود اما با طب سنتی طب های دیگه مثل دکتر عط،ایی مخالف بود , اگه دکترای طب سنتی با دکتر طب نوین هماهنگ بودند این همه بدبختی نمی کشیدم به امید پرفسور دکتر کرمی رفتم بیمارستان نیکان دکتر گفت بچه است قبولش نمی کنم .نامید از همه جا پسرم پایین نافش جراحی باز شد تا ادرار برنگرده به کلیه ها الان کراتینش رفته بالا کلیه راستش از کار رفته کلیه چپش در خطر دیالیز دکتر میگه پیوند مثانه بشه خودش به خودش سوند بزنه بعد از گردن دیالیز بشه تابره لیست پیوند کلیه بچه چه جوری هر سه ساعت بخودش سوند بزنه بچه زنده نمی مونه به دکترش میگم ببرید پیوند کلیه مرحله دیالیز حفظ بشه تا شانس زنده موندنش بالا بره این بچه شرایط خیلی خاصی داره دکتر میگه از گردن دیالیز بشه بجه های از گردن دیالیز میشن زنده نموندن به چشم خودم تو بیمارستان دیدم آقای دکتر چه خاکی تو سرم بریزم آقای دکتر بچه با مثانه نروژنیک پی یو وی با نارسایی شدید کلیه نباید مرحله دیالیز از درمانش به امید زنده ماندن حفظ بشه



    ..
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۲ بهمن ۲( 2 سال پیش)
      با سلام واسه بیمارتون پیشنهاد آپاندیکووزیکوستومی دادن؟ الان سوند شکمی داره؟حتما دیالیز هارو انجام بدین و مقاومت نکنید جلوی دیالیز دیالیز دلیل مرگ نیست بلکه اون بیماری زمینه ای دلیل فوت شدن اون آدمایی بوده که تو بیمارستان دیدید
  • تصویر کاربر علی جمعه ۱۳ بهمن ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 311 مشاهده پرسش
    سلام در پشت آلت کنار های کلاهک آلت دونه های کوچیک هست دلیلش چی می تونه باشه و خطرناک هست
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۲ بهمن ۲( 2 سال پیش)
      با سلام مجددا عکس هارو آپلود کنید
    2. تصویر کاربر علی جمعه ۱۳ بهمن ۲( 2 سال پیش)
      .
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۳ بهمن ۲( 2 سال پیش)
      با سلام مشکوک به تبخال تناسلی هست باید از نزدیک معاینه شوید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر حسن پنجشنبه ۱۲ بهمن ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 302 مشاهده پرسش
    باسلام وخسته نباشید آقای دکتر من دوز دوم واکسن گارداسیل رو زدم ولی از اصل یا اصل نبودن شک دارم و در یخچال بودن یا نبودن میخاستم بدونم دوباره تزریق کنم یانه .نمیدونم باید چیکار کنم و۳ روز از تزریق دوز دوم گذشته اگر دوباره تزریق کنم برای بدنم ضرر و عوارض نداره ممنون میشم راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۲ بهمن ۲( 2 سال پیش)
      نیاز به تزریق نیست سر موعد مقرر دوز سوم را تکرار کنید
  • تصویر کاربر هانیه پنجشنبه ۱۲ بهمن ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 379 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر 35 ساله خانم هستم متاهل من 3 ماه پشت هم عفونت ادرار گرفته بودم اخرین بار با کشت مثبت دکتر جنتامایسین و فسفومایسین دادن و سونو سیستیت نشون داده من 2 ماه پیش این دارو رو تزریق کردم ئلی کامل خوب نشدم علایمم فقط کمی سوزش بعد ادرار و درد کمر هست بعد ادراه حس خوبی بعد ادرار ندارم انگار التهابی باشه داخل مجرا و مثانه تکرر ادرار ندارم در حین ادرارم مشکل ندارم الان 2 تا دکتر بهم دارو دادن ممنون میشم با توجه به شرح حالم راهنمایی بفرمایید کدوک بهتره
    سیپروفلوکساسین هر 12 ساعت تا 5 روز سپس روزی 1 عدد تا 2 ماه و یک عدد ناپروکسن
    اموکسی کلاو 625 هر 8 ساعت با قرص الفن ایکس
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۱ بهمن ۲( 2 سال پیش)
      سیستوسکوپی شدین؟
    2. تصویر کاربر هانیه چهارشنبه ۱۱ بهمن ۲( 2 سال پیش)
      فقط التهاب مثانه بوده که سونو گزافی هم همینه گفته بود
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۲ بهمن ۲( 2 سال پیش)
      اگر ادامه دار هست باید سیستوسکوپی انجام بشه
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر اسما چهارشنبه ۱۱ بهمن ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 292 مشاهده پرسش
    من خانم 40 ساله هستم مدت یکسال و نیم است که جواب تست hpv من از نوع 54 مثبت می باشد و مدتی است که در ناحیه واژن دشوار خارش و سوزش و ترک  است و هیچ گونه برجستگی و تݝییر رنگ خاصی نیست امکانش است که زگیل باشد در ضمن یکماه پیش تست پاپ اسمیر و hpv مجدد دادم من خانم 40 ساله هستم مدت یکسال و نیم است که جواب تست hpv من از نوع 54 مثبت می باشد و مدتی است که در ناحیه واژن دشوار خارش و سوزش و ترک است و هیچ گونه برجستگی و تݝییر رنگ خاصی نیست امکانش است که زگیل باشد در ضمن یکماه پیش تست پاپ اسمیر و hpv مجدد دادم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۱ بهمن ۲( 2 سال پیش)
      آخرین آزمایشات رو بفرتسید
درحال دریافت اطلاعات
  • تصویر کاربر زینب دوشنبه ۱۴ مهر ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 587 مشاهده پرسش
    با اهدای سلام
    پزشک عزیز چند روز پیش مادرم متوجه شدند که ادرارشون کاملا خون شده تا دو روز، بعد از آن دچار درد شدیدی شدند. در آزمایش ادرارشون خون و پروتئین مشاهده شده و پزشک رادیولوژی پس از انجام سونوگرافی گفته اند که بخشی از بافت کلیه ایشون آسیب دیده. الان خیلی نگران هستیم؟موقعیت ایشون خیلی نگران کننده هست؟تا چه اندازه ایشون برای مراجعه به پزشک متخصص نیاز اورژانسی دارند. آخه فعلا شهرستان هستیم. هفته ی آینده مزاحم شما میشیم انشاءالله.
    ممنونم
    التماس دعا
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۴ مهر ۹۳( 1 دهه پیش)
      سونوگرافی از کلیه و مثانه و ازمایش ادرار ضروری است
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

جستجو

حالب

+54 مطلب