جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پیچ خوردگی بیضه ( تورشن )

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

بیضه توسط عضلات متصل به لایه های اطراف آن و بند بیضه، به صورت طبیعی در درون کیسه بیضه در شبانه روز حرکات محدودی دارد. پیچ خوردگی بیضه زمانی رخ  میدهد که گاهی حرکت بیضه به صورت چرخشی، به صورت غیر قابل برگشت به وضع اولیه اتفاق می افتد. پیچ خوردگی بیضه باعث فشار به عروق خونرسان به بیضه شده و اگر در عرض حدود چهار تا شش ساعت اصلاح جراحی وضعیت بیضه به حالت اولیه صورت نگیرد، به علت عدم خونرسانی مناسب، بافت زنده بیضه قابلیت حیات خود را از دست خواهد داد.

زمانی که بیضه به وسیله طنابی که از آن تا داخل شکم کشیده شده پیچ می خورد، تورسیون بیضه یا پیچ خوردگی بیضه اتفاق می افتد. این چرخش، طناب بیضه را پیچانده و باعث کاهش جریان خون در آن می شود. اگر پیچ خوردگی بسیار زیاد باشد، خونرسانی بقدری کاهش می یابد که باعث تخریب هر چه سریعتر بیضه می گردد.

پیچ خوردگی بیضه

علل ایجاد کننده

عوامل مستعد کننده پیچ خوردگی بیضه

  • علت در اغلب اوقات ناشناخته است ولی انقباض عضلات متصل به لایه های اطراف بیضه و به بند بیضه، همچنین نوعی اختلال تکاملی در یکی از لایه های اطراف بیضه که به بیضه ختم می شوند به عنوان علت احتمالی در برخی موارد مطرح شده اند.
  • بروز این وضعیت در سنین نوزادی و نیز در نوجوانان و بالغین جوان بیشتر است. همچنین در همراهی با چاقی، در فصل تابستان و به دنبال ضربات به بیضه و گاهی در زمان خواب بیشتر دیده می شود. همچنین بیضه های پایین نیامده نیز مستعد پیچ خوردگی می باشند.

علائم پیچ خوردگی بیضه

بیضه مبتلا در لمس دردناک است و وضعیت قرار گیری آن در بیشتر موارد طبیعی نیست. بند بیضه نیز ممکن است متورم و دردناک و کوتاه تر از سمت مقابل و دچار محدودیت حرکت شده باشد. بالاتر نگه داشتن بیضه ممکن است درد را تشدید کند.

پیچ خوردگی بیضه

عوامل زمینه ساز خطر پیچ خوردگی بیضه

1- سن، بیشتر در مردان زیر 30 سال مشاهده می شود اما در بین سنین 12-18 سالگی شایع بوده و شایعترین سن 14 سالگی است.

2- سابقه پیچ خوردگی قبلی- اگر سابقه ای از پیچ خوردگی بدون درمان وجود داشته باشد احتمال عود مجدد در هر کدام از بیضه ها وجود دارد مگر اینکه برای تصحیح وضعیت به وجود آمده جراحی صورت گیرد.

تشخیص پیچ خوردگی بیضه

  • اخذ شرح حال و معاینه دقیق بالینی
  • آزمایش خون و ادرار، برای تشخیص وجود عفونت احتمالی
  • سونوگرافی کیسه بیضه، بررسی جریان خون بیضه
  • اسکن بیضه ها، تزریق مقادیر مختصری از مواد رادیواکتیو به داخل جریان خون برای بررسی جریان خون بیضه
  • جراحی، در صورت وجود درد شدید و اثبات پیچ خوردگی به جهت کاهش عوارض بدون فوت وقت باید جراحی صورت گیرد.

تشخیص های دیگری که لازم است پیچ خوردگی بیضه از آنها افتراق داده شود عبارتند از:

عفونت و التهاب حاد بیضه یا بند بیضه، درد غیراختصاصی بیضه، ضربات به بیضه و ضمایم آن و ….

عوارض پیچ خوردگی بیضه

تخریب یا از بین رفتن بیضه: هنگامی که بیضه پیچ خورده در طی چند ساعت آینده درمان نشود جریان خون آن متوقف شده و می تواند سبب تخریب دائمی یا از بین رفتن آن شود. اگر تخریب شدید باشد با عمل جراحی بیضه برداشته می شود.

عدم توانایی بچه دار شدن: در بعضی از موارد تخریب یا از بین رفتن بیضه منجر به عدم توانایی فرد برای بچه دار شدن می گردد.

عوارض پیچ خوردگی بیضه

مراقبت های کلی پیچ خوردگی بیضه

Reverse Button on Samsung One UI 3.1.1 جراحی برای رفع پیچش طناب اسپرماتیک پیچ خورده و اتصال بیضه آسیب دیده به سطح داخلی جدار کیسه بیضه که مانع عود می گردد.

Reverse Button on Samsung One UI 3.1.1 جراحی برای پیشگیری از پیچ خوردگی بر روی بیضه غیر مبتلا نیز انجام خواهد شد.

Reverse Button on Samsung One UI 3.1.1 پس از جراحی، از کیسه یخ برای تسکین درد و تورم استفاده شود. یخ را در پلاستیک گذاشته و آن را در طرف آسیب دیده بگذارید و با یک پارچه یخ را از پوست جدا کنید. هر بار 10-5 دقیقه یخ را روی موضع قرار دهید. در صورت لزوم این کار را تکرار کنید.

درمان پیچ خوردگی بیضه

در صورت تشخیص در ساعات اولیه می توان از یک مانور ویژه برای باز کردن پیچ خوردگی بیضه توسط پزشک متخصص ارولوژی استفاده کرد (که البته شانس موفقیت آن نسبی است). در صورت عدم موفقیت این مانور جراحی اورژانس جهت رفع انسداد عروقی در شش ساعت اول پس از وقوع پیچ خوردگی لازم است. جراحی شامل زدن برش بر روی کیسه بیضه، باز کردن پیچ خوردگی طناب بیضه و ثابت نمودن یک یا هر دو بیضه داخل کیسه آن است.

در زمان جراحی اگر بافت بیضه قابلیت حیات داشته باشد بایستی پس از اصلاح وضعیت قرارگیری و بهبود خونرسانی، آن را با بخیه به قسمتی از کیسه بیضه ثابت کرد تا پیچ خوردگی مجدد تکرار نشود. برخی جراحان رشته ارولوژی ثابت کردن بیضه مقابل (غیر مبتلا) را نیز به کیسه بیضه توصیه می کنند. در صورت عدم وجود قابلیت حیات، بیضه مبتلا بایستی برداشته شود. لازم به ذکر است که در صورت وجود یک بیضه سالم، معمولاً باروری مرد در آینده دچار اختلال نمی شود.

به تأخیر انداختن جراحی پیچ خوردگی بیضه

  • قبل از 6 ساعت، 90% عملکرد بیضه حفظ می شود.
  • بعد از 12 ساعت، شانس حفظ عملکرد بیضه 50% می شود.
  • بعد از 24 ساعت، فقط 10% علمکرد بیضه حفظ می شود.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

3.9/5 - (8 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر آرش شنبه ۲۴ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 258 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر چند روز پیش یه مقدار درد در بیضه سمت چپم احساس کردم و بعد چند روز درحمام یه توده سفت کوچک اندازه نصف عدس در سطح پشت بیضه چپم پایینتر از کیسه اپیدیدیم لمس کردم که پزشک عمومی برام سونوگرافی نوشت موقع سونوگرافی اشاره میکردم به قسمت توده دکتر با دستگاه نگاه میکرد میگفت من چیزی نمی بینم ،بعد چند روز درد هم از بین رفت و اون توده هم احساس میکنم کوچکتر و نرمتر شده اما لمسش میکنم گزارش و عکس سونوگرافی رو خدمتتون اینجا ارسال میکنم اگه محبت کنید برام جواب رو چک کنید ممنون میشم چون تا 200کیلومتری ما متخصص کلیه و مجاری ادرار وجود نداره
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۸ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)
      سونو مشکل خاصی ندارد نیاز به درمان نیست
    2. تصویر کاربر آرش دوشنبه ۱۹ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)
      ببخشید اون کیست ها یی که در کزارش سونوگرافی نوشتن باید چکار کنم آیا بعدا باید کار خاصی باید انجام بشه؟و اینکه اون لمس توده و درد دلیلیش چی بود؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۴ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر علی جمعه ۳ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 425 مشاهده پرسش
    آقای دکتر سلام
    بنده دو بار از شما سوال پرسیدم بار اول کد رهگیری رو یاداشت کردم و سوالام رو لطف کردید جواب دادین ولی دیگه نتونستم سوال آخرم رو بپرسم که دوباره سوال جدید ثبت کردم و پول واریز نمودم ولی متاسفانه کد رهگیری رو گم کردم مجبور شدم سوال سوم را هم با کد رهگیری جدید الان ثبت کنم.
    سوال اصلیم اینه: آخرین جواب که به بنده دادین گفتین با توجه به آتروفی و واریکوسل شدیدت, بیضه چپم رو برداری بهتره ولی با توجه به جراحییهای قبلیم روی کشاله ران, آیا بهتره که از چه ناحیه ای جراحی بشم.
    از کشاله ران بیضه ام برداشته بشه یا از کیسه بیضه؟
    دو دکتر رفتم تو کرج یکی دکتر عرب زاده بحری که گفت از کشاله ران باید عمل بشی که عصبش هم در بیاد و دیگری که دکتر رشید نسب میبدی
    هست گفت با توجه به جراحیهای قبلیت روی کشاله ران و وجود چسبندگی های جای عمل صلاح نیست از کشاله عمل بشوید و بهتره از کیسه بیضه جراحی برداشت بیضه انجام بشه.
    موندم چکار کنم
    استاد با توجه به وضعیت من و سونوگرافیم و شرح سوالات قبلیم که در زیر آوردم کدام نوع بهتره؟
    فقط همین رو بگین
    ممنون

    سوالات قبلیم👇👇👇:
    با سلام و احترام و خسته نباشد
    بنده 36 ساله هستم و در سال81 عمل فتق سمت چپ انجام دادم که به خاطر عفونت ناحیه عمل زمان بهبودم طولانی شده و جای عمل مقداری ضخیم شده و نیز در سال84 عمل واریکوسل سمت چپ را انجام دادم که نسبتا خوب بود ولی به خاطر عود آن و وجود درد در سال 92 مجددا هم عمل واریکوسل و فتق را همزمان انجام دادم که به علت طولانی شدن زمان عمل و هماتوم در کیسه بیضه زمان بهبودم نه تنها طولانی شد بلکه موجب آتروفی شدید بیضه چپ و درد در آن شده که تا کنون چندین دکتر رفتم ولی نظرات متفاوتی دارند. یکی قرص مسکن میده و یکی دیگه میگن عمل فایده نداره و باید بیضه چپت تخلیه بشه.
    در ضمن من مشکل بچه دار شدن و آزمایش اسپرم ندارم و خدا رو شکر دو فرزند دارم ولی درد در قسمت بیضه و رگهای واریسی اذیتم میکنه.
    خواهشمندم راهمنایی کنید که چکار کنم و آیا تخلیه موثره یا نه؟
    جواب شما:
    کاری نمیتوان کرد و به خاطر هماتوم و واریکوسل بیضه تحلیل رفته.

    سوال مجدد من این بود که میترسم سرطانی بشه و درد دارم تخلیه اش کنم بهتره یا بماند؟
    جواب شما:
    بردارید بهتره.

    سوال آخر من اینه که با توجه به شرح حالم و سونگرافیم از کشاله ران باید عمل شوم یا از کیسه بیضه.
    اگر از کیسه بیضه ام برداشته بشود مشکلی پیش نمیاد یا عصب جا نمیمونه؟
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
    2. تصویر کاربر علی چهارشنبه ۱ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام مجدد
      نه بابا دکتر این چه حرفیه ده تومن در مقابل این تجربیات و وقت گذاشتنهای شما اصلا و ابدا رقمی نیست
      من بگم اورژانسی ام و بیام خدمتتون یا وقت قبلی بگیرم؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۳ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
      ۰۲۱۷۱۰۶۲۳۰۰الی۵۰۰
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر رضا جمعه ۷ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 202 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشیدپسرم 5سالشه بیضه اش ترش کرده بودعملش کردن الان بعد یکماهوخورده ایه که گذشته جای بخیه اش بادکرده وعفونت کرده بایدچکارکنیم خیلی نگرانشیم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۷ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      مراجعه به دکتر خود
  • تصویر کاربر حسن دوشنبه ۲۱ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 221 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    وقتتون بخیر. من عاجزانه و ملتمسانه تقاضا دارم سوال من رو جواب بدید. دچار مشکلات جد شدم و جوونیم از بین رفته و دارم از همسرم جدا میشم. شب و روزم گریه است. چند بار قصد خودکشی کردم.

    آقای دکتر. من 32 سالمه. حدود 1 ساله واریکوسل دارم (سونو هم دادم و واریکوسل تأیید شد) از همون اولش درد بسیار شدیدی دارم. توی این یک سال بیضه هام کاملا کوچک شده و رگهای واریسی کاملا توش مشاهده میشه. آلتم هم واریسی شده و کاملا کوچک و تو رفته شده و رگهای آلتم هم متورم شده.

    پیش چند تا دکتر اورولوژ رفتم گفتن اشتباه می کنی آلت اصلا کوچیک نمیشه. اما من که خودم دقیقا دارم می بینم چقدر آلتم توی این یکسال کوچک شده و سرش به سمت داخل فرو میره و رگهاش متورم شده.
    مشخصه که خونرسانی به بیضه ها و آلتم خوب صورت نمی گیره.
    حتی یکی از دکترها گفت که واریکوسل درد نداره و تو فقط بیضه هات عفونت کرده و احتمالا از همسرت گرفتی. ولی آیا عفونت باعث کوچکی بیضه و درد به این شدیدی و مزمنی میشه؟

    سوالی که دارم اینه که با عمل کردن اوضاع من خوب میشه؟
    انقدر دردم زیاده که به بچه فعلا فکر نمی کنم. فقط اینکه بتونم به درستی راه برم و دردم از بین بره کافیه.
    و اینکه آیا آلتم هم بعد عمل به حالت عادی بر می گرده یا نه؟
    1. تصویر کاربر حسن جمعه ۱۸ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      راستی یک موضوعی. من پرسش و پاسخ ها رو که دیدم متوجه شدم بسیاری از افراد بعد عمل واریکوسل مجددا به سرعت مشکلشون عود می کنه. خواستم بدونم احتمال عود کردن چقدر بالاست؟
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۹ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      احتمال کوچکی خود بخود الت وجود ندارد بیشتر مشکل شما عصبی است بیخودی نگرانی
    3. تصویر کاربر حسن دوشنبه ۲۱ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      معذرت میخوام اینجوری واضح میگم. آلت من کوچک و واریسی شده و کاملا به داخل فرو رفته. یعنی باید سر آن را با دست بگیرم و به بیرون بکشم. البته اینا در حالت غیر نعوظه و در حالت نعوظ تفاوتی با قبل نداره. بخداقسم این موضوعیه که برای من اتفاق افتاده. من 32 سالمه و تا حدود 1 سال پیش هیچ مشکلی نداشتم الان 1 ساله بعد واریکوسل دچار این عارضه شدم.

      من واقعا از شما دکتر عزیز عاجزانه تقاضای جواب واضح دارم.
      1. سوالی که دارم اینه که با عمل کردن اوضاع من خوب میشه؟ اصلا نیازی به عمل دارم (آزمایشاتم رو ضمیمه کردم)
      2.انقدر دردم زیاده که به بچه فعلا فکر نمی کنم. فقط اینکه بتونم به درستی راه برم و دردم از بین بره کافیه.
      3. آیا آلتم هم بعد عمل به حالت عادی بر می گرده یا نه؟
    4. تصویر کاربر حسن دوشنبه ۲۱ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      صدای شما خیلی دلگرم کننده و پدرانه است. اگر براتون حتی یک درصد هم امکان داشت صوتی و کامل جواب سوالمو بدید من رو یک عمر شرمنده خودتون کردید.
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۱ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر ابراهیم سه شنبه ۴ اردیبهشت ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 228 مشاهده پرسش
    سلام
    حین عمل وازکتومی رگ خونی بیضه ب اشتباه قطع شده خواستم عوارض شو بدانم ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۴ اردیبهشت ۹۷( 6 سال پیش)
      بايد صبر كنيد مشخص ميشود
  • تصویر کاربر علیرضا جمعه ۳ فروردین ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 204 مشاهده پرسش
    سلام
    یک سال هست که اینطور شده ام بیضه سمت چپ جلوتر و بالاتر از بیضه راست است.این مشکلی در بچه دار شدنم داره؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۳ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
      سلام وتبريك سال نو وپوزش از تاخير نه نگران نباشيد
  • تصویر کاربر رحیم سه شنبه ۱۵ اسفند ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 209 مشاهده پرسش
    راه حلی برای درمان کوچکی بیضه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۵ اسفند ۹۶( 6 سال پیش)
      راهي ندارد
  • تصویر کاربر mohammad یکشنبه ۱۰ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 299 مشاهده پرسش
    اقاي دكتر ممنون ك سوال منو پاسخ دادين
    من همونطور كه قبلا گفتم ٤ ماهه عمل واريكوسل كردم
    هيچ تحركي هم نداشتم يكم اضافه وزن پيدا كردم
    ميتونم باشگاه بدنسازي رو شروع كنم؟؟
    يا ميتونم برم كم كم دووييدن رو شروع كنم ممنون ميشم پاسخ بدين
    چطور ورزش انجام بدم
    ورزش هايي كه مربوط به پا هست ميتونم انجام بدم؟
    درضمن اينم بگم كه من مشكلي ندارم بعد از عمل واريكوسل فقط بعضي وقتا يكم سوزش و حس گرم شدن تو بيضه هام دارم
    ممنون👍
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۰ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      ۲ماه بعد تز عمل میتوانید سوزش طبیعی است
    2. تصویر کاربر mohammad یکشنبه ۱۰ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      ممنون
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۰ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      سپاس
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر فرید جمعه ۸ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 296 مشاهده پرسش
    با سلام با نامردم رابطه مقعدی داشته ام که در حال ارضا شدن با شدت تمام ضربه زدم حالا با گذشته 48 ساعت نمیتوانن درست دفع مجاز کنند و به نوعی ورم کرده و ادرارم سخت شده علت چیست?
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۸ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      عفونت کردهاید باید کامل درمان کنید دکتر بروید سریع
  • تصویر کاربر امیرحسین یکشنبه ۱۹ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 236 مشاهده پرسش
    با عرض سلام من یک ماه پیش به وجود واریکوسل در خود مشکوک شدم که به دکتر اورولوژیست در آمل دکتر ابراهیم حجازی مراجعه کردم ایشون گفت وارکوسل گرید 3 (شدید در بیضه چپ ) و واریکوسل گرید 1(خفیف در بیضه راست)ایشون ارجاع به آزمایش دادن که با انجام تمامی شرایط قبل آزمایش که از 3 روز بیشتر واز 3 روز کمتر نباشد آزمایش انجام دادم که جوابش به این صورت آمد میخواستم بدانم در جواب آزمایشم کل اسپرم هام تمرکز در میلی لیتر و حرکت رو به جلو چند تا میباشد آیا نرمال است یا خیر لطفا همه این موارد جز به جز برام بگین با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۶ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      ازمایشتان را دوباره چک کنید حجم در اینجا با تعداد کم است
    2. تصویر کاربر امیرحسین پنجشنبه ۱۶ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      منظورتان این است که دوباره آزمایش بدهم
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۹ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر