جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

برش پروستات از طريق مجرا TURP

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

TURP به معنی برش پروستات از طریق مجرای ادراری و بدون شكاف جراحی باز می باشد. در روش TURP  با بی حسی نخاعی و با عبور دروبین به داخل مجرا قسمتی از پروستات را كه انسداد مجرا ایجاد كرده است كاملاً تراش داده و باعث می شود مجرای پروستات باز شده و جریان ادرار به صورت معمولی و روان خارج شود.

توصیه های قبل از عمل

۱- در صورت وجود عفونت های ادراری باید با انجام آزمایش و خوردن آنتی بیوتیك كاملاً عفونت ادراری را كنترل كرد.

۲- در صورت مصرف داروهای رقیق كننده خون از جمله آسپرین و وارفارین باید یك هفته قبل از عمل با نظر پزشك دارو قطع گردد.

۳- عمل با بی حسی موضعی نخاعی انجام می شود.

۴- این عمل روی توانایی جنسی تأثیری ندارد ولی اغلب باعث ریزش مایع منی به مثانه می شود كه با ادرار دفع می گردد.

۵- به مدت 24 ساعت بعد از عمل سوند مجرا برای شستشو و جلوگیری از لخته شدن ادرار گذاشته می شود.

برش پروستات از طريق مجرا TUR-P

ادرار كردن

اگر چه شما بلافاصله پس از عمل TURP  متوجه بهبودی قابل ملاحظه ای در جریان ادرار خود خواهید بود، ولی تا چند هفته به احتمال قوی تكرر ادرار و احساس فوریت در ادرار كردن خواهید داشت كه با ترمیم پیدا كردن حفره پروستات بریده شده،  مشكلات ادراری رفته رفته برطرف می شوند. بایستی مقادیر زیادی مایعات (هر یك ساعت یك لیوان) مایعات بنوشید تا رنگ ادرار صاف شود. تا سه هفته پس از جراحی ممكن است چند قطره خون در ادرار مشاهده شود. توصیه می شود هنگام اجابت مزاج از زور زدن پرهیز نمایید. زیرا ممكن است سبب خونریزی از پروستات شود. استفاده از ملین نیز برای جلوگیری از این مشكل كمك كننده است.

فعالیت روزانه

كم كم فعالیت عادی روزانه را شروع كنید. از بلند كردن وسایل بیش از 10كیلوگرم، تا شش هفته خودداری كنید. زیرا ممكن است سبب ایجاد خونریزی از پروستات شود. سه هفته پس ازعمل جراحی، می توانید فعالیت جنسی (نزدیكی)داشته باشید. در قدرت و توانایی جنسی شما تغییری حاصل نخواهد شد.  ولی بیش از 80درصد موارد، هنگام انزال، منی شما وارد مثانه شده و بیرون نخواهد ریخت. این موضوع هیچگونه مشكلی برای شما ایجاد نمی كند و سبب تغییر در توانایی جنسی شما نمی شود.

 

 

بهداشت

شما می توانید طبق روزهای عادی حمام كرده و دوش بگیرید.

مصرف دارو

موقع ترك بیمارستان ممكن است برای شما دارو تجویز شود. داروهای قبل از عمل را می توانید دوباره شورع به مصرف كردن نمایید. آسپرین و داروهای ضد درد مفاصل و اندامها خطر خونریزی پس از عمل جراحی را زیاد می كند. اگر لازم است مصرف این داروها را از سر بگیرید قبلاً با پزشك خود مشورت كنید.

پیگیری

اولین ویزیت شما دو هفته پس از جراحی TURP  خواهد بود. برای تعیین نوبت  وقت با مطب و یا كلینیك پزشك خود تماس بگیرید. بزرگ شدن پروستات در بیش از 90درصد موارد خوش خیم است ولی گاهی در موارد اندك، متاسفانه بزرگی پروستات همراه با سرطان پروستات می باشد. بافتهای بریده شده از پروستات به آزمایشگاه فرستاده می شود تا اگر بزرگی پروستات همراه با سرطان باشد، تشخیص داده شود. در اولین مراجعه به پزشك جواب پاتولوژی را از آزمایشگاه اخذ و همراه خود بیاورید.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

2.9/5 - (7 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر Bahrani جمعه ۲۲ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 245 مشاهده پرسش
    سلام 53 سال دارم فشار ادرارم خیلی کم شده، البته روزانه سه تا چهار بار اجابت مزاج دارم بنظرم حجم ادرار هم کم شده باشد، موضوع دیگر سه چهار سال است آلتم شق نمی‌شود و قبل از دخول انزال صورت میگیرد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۲ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
      سونو وازمایش وجکاب دهید
  • تصویر کاربر امیر جمعه ۲۲ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 243 مشاهده پرسش
    سلام و درود بر دکتر عزیز: 35 سال دارم و از یه هفته پیش حین خواب شبانه احساس کردم در محدوده الت تناسلی خیس شده ام، یه مقدار سوزش در محدوده دو سه سانت انتهایی الت احساس میکنم به همراه تکرر ادرار زیاد. قبل از اینکه به ارولوژ مراجعه کنم تکرار ادرار ها 20 30 درصد کمتر بود و هر بار که میرفتم دستشویی، حدود 30 درصد لیوان یه بار مصرف پلاستیکی ادرار داشتم، اما الان تعداد مراجعه به دستشویی بیشتر شده و حجم خروجی حدود ده درصد لیوان ، دکتر سونوگرافی نوشت، نتیجه این بود که کلیه و مثانه نرمال هستند، اما سایز پروستات 29 هست و یه بار منو فرستادن دستشویی و برگشتم دوباره زیر دستگاه سونوگرافی، عدد همین 29 بود مجددا و مقدار رزیدو ناچیز گزارش شد. الان چهارمین روز هست که داروهای تجویز شده رو مصرف میکنم افلوکساسین 200 شبی یک، ترازوسین شبی نیم قرص و سولیفناسین هر روز عصر یک عدد. تغییری که احساس نکردم هیچ، احساس میکنم اوضاع بدتر هم شده، اصلا نمیتونم پشت میزم سر کار بشینم، هنوز از سرویس برنگشته احساس میکنم داره قطر قطره میریزه وقتی میرم سرویس، میبینم خشک هست و فقط اون ته ته نیم قطره هست وقتی از اول الت تا ته رو با دو انگشت میکشیم میاد تا ته، یادم میاد 25 سال پیش هم دو سه روز اینجور شدم مادرم نبات داغ درست کرد حل شد، الانم دو بار نبات داغ خوردم تاثیری نداشت، به نظر شما این داروها رو ادامه بدم؟ شیرین بیان و تخمه کدو اینا تاثیری دارن؟ خیلی خیلی ممنون بابت بررسی و پاسخ به سوالاتم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۲ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
      باید نوار عصب مثانه بگیرید۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴
  • تصویر کاربر محسن شنبه ۱۸ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 193 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر باتوجه به این که توضیحاتم کمی زیاد بود به پیوست عکس می‌فرستم زیاد نیست بخدا.شمارو قرآنی که میخونید فقط بخونید و ج بدین لطف میکنید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۸ آبان ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر رضا شنبه ۲ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 238 مشاهده پرسش
    سلام جناب پرفسور كرمى عزيز. من به تازگى با كانل شما آشنا شدم. و خيلى خوشحال هستم كه شما براى بيماران خود ارزش قاعليد و وقت گرانباتون رو صرف سوالات ما ميكنيد من فيلم جراحى پروستات شما رو ديدم. كه چگونه پروستات مريض رو بيرون آورديد. سوالم از شما اين است كه مجراى ادرار رو چيكار ميكنيد آيا اول با وارد كردن سوند به مثانه آنرا هنگام عمل لمس كرده و سالم باقى ميگذاريد. يا اينكه همراه با پروستات بيرون كشيده و بعد مجرا را به مثانه ميدوزيد در كدام صورت امكان بى اختيارى ادار مريض كمتر است. از وقتى كه ميگذاريد متشكرم. عابدپور.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر پروانه جمعه ۱۸ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 196 مشاهده پرسش
    سلام جناب دكتر روز بخير
    پدر بنده در تاريخ ٩6١٢٩ مثانه اش در كاشان سنگ شكن شد و دكتر فرمودند مشكل پروستات بعدا پيگيري شود( مشكل سوزش ادرار و تنگي مجراي ادرار داشتند) امسال در ارديبهشت به خاطر سوزش ادرار سونو انجام دادند كه دكتر گفت نمونه برداري انجام شود. به خاطر مشكل پركاري تيروييد كه داشت اين كار به تعويق افتاد
    شهريور ماه وقت گرفتيم و براي ويزيت خدمت جنابعالي خواهيم بود. آيا لازمه سونوي جديد انجام بدن؟
    عكس سونو را هم ارسال ميكنم لطفا ملاحظه كنيد و نظرتون رو بفرماييد
    باتشكر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۸ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)
      ازمایش پی اس ا چند است
  • تصویر کاربر علیرضا جمعه ۱۱ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 195 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت جناب آقای دکتر کرمی عزیز من ۲۵ سالمه دچار التهاب پروستات شدم الان قرص تاوانکس مصرف میکنم دوره ی دوم درمانم دچار بیماری خود ارضاییم هستم نمیدونم خود ارضایی خوبه تو این شرایطم یان برای کمتر شدن اتهابم راهنماییم کنید خواهشا ممنونم ...
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۱ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر محمد جمعه ۱۱ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 235 مشاهده پرسش
    سلام دکتر وقت بخیر من 55 سالمه وه سونوگرافی را انجام دادم که نوشته حجم پروستات 48cc اما من هیچ گونه علائمی در تخلیه ادرار ندارم نظر شما چی هست ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۱ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)
      تست پی اس ا هم بدهید سالم بود درمان نمیخواهد
  • تصویر کاربر مسلم دوشنبه ۳۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر. افشاری هستم از شهرستان هفتکل استان خوزستان. پدرم71 سال دارند و مدت طولانی بود که دچار تکرر‌ ادرار خصوصا در شب بودند. یک شب کاملا دچار‌گرفتی شدند که با مراجعه به درمانگاه ناچارا از سند استفاده کردند. با مراجعه به اهواز و پزشک متخصص مجمومه ازمایش ها و سنوگرافی هایی برایشان تجویز کردند. در ازمایش اول psa 12 مشاهده شد که ازمایش دوم تجویز شد که psa138 مشاهده شد. بیوپسی پروستات انجام دادن از 11 نمونه 9 نمونه مشکلی نداشتند ولی 2 نمونه atypical بودند. در ازمایش پاتولوژی مجدد تشخیص سرطان‌پرستات با نمره 3+3داده شده. الان دکتر‌ دستور داده اند که ازمایش مجدد‌پاتولوژی برای مشخص کردن میزان‌درصد انجام‌ شود که هنوز‌جواب را دریافت نکرده ایم .و همچنین اسکن استخوان نیز تجویز کرده اند که هنوز انجام‌ نداده ایم. اقای دکتر با توجه به اینکه‌ما در یک‌شهرستان محروم‌هستیم‌و امکان‌دسترسی به امکانات و امدن به تهران‌ را نداریم خواهشمندم ما را راهنمایی‌نمایید که‌ چه روش درمانی را در پیش بگیریم. اقای دکتر در صورت امکان متخصصی که در اهواز مورد اعتماد و تایید شما باشد را نیز معرفی کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۳۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام عمل جراحی وپیگیری با ازمایش هر سه ماه با پی اس ا هردو قابل فبول است
  • تصویر کاربر مجید دوشنبه ۱۰ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 225 مشاهده پرسش
    سلام ، من 63 سالمه و از 2 سال پیش متوجه شدم psa=8 است در بیوپسی و MPRI مقدار ضریب گلیسون سه +سه = شش است از بیست و هفت سالگی هم مشکل تراکم استخوان در ستون فقرات و کمی هم لگن دارم . پزشکان سه نوع دستور متضاد داده اند و اینجانب سر در گم میباشم . یکیشان گفت باید سریعا عمل رادیکال پروستات اجام دهیم . دومی گفته است بر اساس یافته های جدید فعلا باید در فواصل سه ماهه کنترل PSA انجام گردد و اگر از عدد ده گذشت عمل کنیم و سومی هم گفته است زمان عمل سپری شده است . ضمنا اندازه پروستات سی سانتیمتر مکعب و هیچ مشکلی هم ندارم و از نظر بالینی پروستات نرم است و هیچ زبری ندارد و در طول 2 سال اندازه PSA بین 8 تا 10 متغیر بوده است .خیلی متشکرم که راهنمایی میفرمایید .
    1. تصویر کاربر مجید یکشنبه ۹ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      lkjhhhg
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۰ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام باید PET SCan انجام دهید اگر ضایه استخوانی داشته باشید عمل فایده ندارد توانستید بیایید ببینم
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۲۷ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 293 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من سونوگرافی انجام دادم اندازه پورستاتم بیست و سه بود دکتری که سونو انجام میداد گفت این برای یه مرد چهل سال است من سی دو سالمه رفتم دکتر عمومی یه قطره پروستاتان نوشت ازمایشم نوشت که انجام ندادم مشکل ادرارم ندارم میخواستم بدون خطرناکه پیش متخصص برم یا نه سابقه سرطان پورستاتم تو خانواده مون نداریم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۷ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      در سن شما اصلا مهم نیست درمان نمیخواهد خطری ندارد

درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر