جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

برش پروستات از طريق مجرا TURP

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

TURP به معنی برش پروستات از طریق مجرای ادراری و بدون شكاف جراحی باز می باشد. در روش TURP  با بی حسی نخاعی و با عبور دروبین به داخل مجرا قسمتی از پروستات را كه انسداد مجرا ایجاد كرده است كاملاً تراش داده و باعث می شود مجرای پروستات باز شده و جریان ادرار به صورت معمولی و روان خارج شود.

توصیه های قبل از عمل

۱- در صورت وجود عفونت های ادراری باید با انجام آزمایش و خوردن آنتی بیوتیك كاملاً عفونت ادراری را كنترل كرد.

۲- در صورت مصرف داروهای رقیق كننده خون از جمله آسپرین و وارفارین باید یك هفته قبل از عمل با نظر پزشك دارو قطع گردد.

۳- عمل با بی حسی موضعی نخاعی انجام می شود.

۴- این عمل روی توانایی جنسی تأثیری ندارد ولی اغلب باعث ریزش مایع منی به مثانه می شود كه با ادرار دفع می گردد.

۵- به مدت 24 ساعت بعد از عمل سوند مجرا برای شستشو و جلوگیری از لخته شدن ادرار گذاشته می شود.

برش پروستات از طريق مجرا TUR-P

ادرار كردن

اگر چه شما بلافاصله پس از عمل TURP  متوجه بهبودی قابل ملاحظه ای در جریان ادرار خود خواهید بود، ولی تا چند هفته به احتمال قوی تكرر ادرار و احساس فوریت در ادرار كردن خواهید داشت كه با ترمیم پیدا كردن حفره پروستات بریده شده،  مشكلات ادراری رفته رفته برطرف می شوند. بایستی مقادیر زیادی مایعات (هر یك ساعت یك لیوان) مایعات بنوشید تا رنگ ادرار صاف شود. تا سه هفته پس از جراحی ممكن است چند قطره خون در ادرار مشاهده شود. توصیه می شود هنگام اجابت مزاج از زور زدن پرهیز نمایید. زیرا ممكن است سبب خونریزی از پروستات شود. استفاده از ملین نیز برای جلوگیری از این مشكل كمك كننده است.

فعالیت روزانه

كم كم فعالیت عادی روزانه را شروع كنید. از بلند كردن وسایل بیش از 10كیلوگرم، تا شش هفته خودداری كنید. زیرا ممكن است سبب ایجاد خونریزی از پروستات شود. سه هفته پس ازعمل جراحی، می توانید فعالیت جنسی (نزدیكی)داشته باشید. در قدرت و توانایی جنسی شما تغییری حاصل نخواهد شد.  ولی بیش از 80درصد موارد، هنگام انزال، منی شما وارد مثانه شده و بیرون نخواهد ریخت. این موضوع هیچگونه مشكلی برای شما ایجاد نمی كند و سبب تغییر در توانایی جنسی شما نمی شود.

 

 

بهداشت

شما می توانید طبق روزهای عادی حمام كرده و دوش بگیرید.

مصرف دارو

موقع ترك بیمارستان ممكن است برای شما دارو تجویز شود. داروهای قبل از عمل را می توانید دوباره شورع به مصرف كردن نمایید. آسپرین و داروهای ضد درد مفاصل و اندامها خطر خونریزی پس از عمل جراحی را زیاد می كند. اگر لازم است مصرف این داروها را از سر بگیرید قبلاً با پزشك خود مشورت كنید.

پیگیری

اولین ویزیت شما دو هفته پس از جراحی TURP  خواهد بود. برای تعیین نوبت  وقت با مطب و یا كلینیك پزشك خود تماس بگیرید. بزرگ شدن پروستات در بیش از 90درصد موارد خوش خیم است ولی گاهی در موارد اندك، متاسفانه بزرگی پروستات همراه با سرطان پروستات می باشد. بافتهای بریده شده از پروستات به آزمایشگاه فرستاده می شود تا اگر بزرگی پروستات همراه با سرطان باشد، تشخیص داده شود. در اولین مراجعه به پزشك جواب پاتولوژی را از آزمایشگاه اخذ و همراه خود بیاورید.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

2.9/5 - (7 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر امیرحسین چهارشنبه ۱۵ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 197 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض خسته نباشید.پدر بنده حدود 3 ماه دچار مشکل در ادرار کردن وبزرگی پروستات شده و درانتهای کمر هم دچار حساسیت به لمس و دچار ورم مقعدی شده اما دردی احساس نمی کند سابقه پروستات هم داشته واخرین بار یکسال پیش به پزشک مراجعه و ازمایشات از جمله psa را انجام داده و نشانه ای از سرطان یافت نشد ایا این علائم جدید ممکنه نشانه سرطان بدخیم باشه؟ سن پدرم 50 سال در این مدت کاهش وزن هم نداشته به طور زیاد که به چشم بیاد.با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۵ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      شبی یک عدد کپسول تامسولوسین مصرف شود. Psa سالانه چک شود
  • تصویر کاربر مهرداد یکشنبه ۱۴ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 211 مشاهده پرسش
    جناب آقای دکتر کرمی
    با عرض سلام
    اینجانب 48 سال دارم و به صورت مادرزادی فاقد کلیه راست میباشم و در دوران جنینی کلیه راستم در کیسه منی سمت راستم به وجود آمده بود و باعت اختلال در عملکرد کیسه منی سمت راست شده بود و این کیسه بیش از حد بزرگ به گونه ای که داشت روده ها و لوله حالب کلیه چپ و مجرای ادرار را مسدود میکرد و طی یک عمل جراحی بسیار سنگین بدون آسیب به کیسه منی سمت چپم ، کیسه منی سمت راستم برداشته شد و طی این بیست سال به تعداد چهار بار درد خفیف در ناحیه کمر یا بیضه و یا کلیه چپ داشتم که هر بار که دکتر میرفتم پروستاتم معاینه میشد و فشاری توسط دکتر به پروستاتم داده میشد و بدون اختیار چندین قطره از مجرای ادرارم بیرون میریخت و دردم ساکت میشد و یک دوره یک ماهه قرص افلوکسین مصرف میکردم و کاملا خوب میشدم . ازدواج کردم و به صورت طبیعی همسرم باردار شد و یک سال است به دلیل مشکلات با همسرم جدا زندگی میکنیم و رابطه نزدیکی هم طی این یک سال نداشته ام. دو ماه قبل درد بسیار بسیار شدیدی که از مقعد شروع میشد و بیضه ها و مجرای ادرار و الت و درد بسیار شدید لگن را هم درگیر کرده بود به سراغم آمد.
    به پزشک مراجعه کردم و طبق روال ماساژ و فشار پروستات انجام شد و داروی افلوکسین تجویز شد ولی پس از یک ماه مصرف دارو خوب نشدم و درد ادامه داشت و مجدد به پزشک مراجعه کردم و داروی تامسولوسین را برای شش ماه تجویز کردند.
    شرح حالم را برای یکی از اقوام که ایران نیستند و اورولوژ هستند گفتم و نظر ایشان ام ار ای با تزریق گادولینیوم از پروستات و لگن برای بررسی دقیق عفونت پروستات و مصرف قرص سیپرو پانصد میلیگرم روزی دو بار و به مدت بیست و یک روز و قرص کوتریماکسازول روزی دو بار به مدت چهارده روز بود .
    در نهایت من چون به مدت یک ماه داروی افلوکسین را مصرف کرده بودم تصمیم گرفتم فقط قرص تامسولوسین را مصرف کنم و کیف و لگن آب گرم استفاده کنم و پنج روز است که قرص را مصرف میکنم ولی کماکان درد متوسط دارم.
    آیا نیاز است قرص سیپرو و کوتریماکسازول را به همراه تامسولوسین مصرف کنم و ام ار ای هم انجام دهم یا مصرف قرص تامسولوسین کفایت میکند.
    با توجه به شرح حالم ممنون و سپاسگزار میشوم هر راهنمایی که لازم است بفرمایید.
    با تشکر و تجدید احترام
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۴ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      از داروهای افلوکساسین ۲۰۰ میلیگرم هر ۱۲ ساعت و کپسول تامسولوسین ۰.۴ میلیگرم شبی یک عدد و قرص ملوکسیکام ۷.۵ میلیگرم هر ۱۲ ساعت برای یک ماه استفاده کنین و از قهوه و نوشابه و ادویه جات و پیاز و سیر پرهیز کنین
  • تصویر کاربر ع شنبه ۶ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 246 مشاهده پرسش
    سلام
    اقای دکتر بنده مدارک رو هم براتون فرستادم و در مورد مشکل پروستات و عملم صحبت کردم. خواهشا جواب بدید 😢
    سوال اولی ک پرسیدم:
     59 سال سن دارم و مشکل کلیوی هم دارم و کراتنین 5 است و هفته ای سه بار دیالیز میشوم.
    بعد از اطلاع از بیماری کلیوی راه ادرارم بسته شد و از سوند برای تخلیه ادرار استفاده میکنم.
    بعد از کلی تلاش متوجه شدم ک بزرگی پروستات باعث نیامدن ادرارم شده است.
    بیشتر دکتر ها زیر بار عمل پروستات بنده ب دلیل مشکل کلیوی و احتمال بی اختیاری ادرار بعد از عمل، نمیروند.
    و میگویند عمل ریسک دارد و ممکن است 50 درصد باعث بی اختیاری ادرار شود.
    نظر شما چیست؟
    ایا شما انجام این عمل به شکل turp را توصیه میکنید؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      اینکه پروستات نیاز به عمل باز داشته باشد یا turp بر حسب معاینه و سایز پروستات تعیین می شود. باید مدارکتون دیده شود
  • تصویر کاربر علیرضا چهارشنبه ۲۶ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 233 مشاهده پرسش
    درود بر شما اقای دکتر.جواب ازمایش psa رو به پیوست خدمتتون ارسال میکنم ایا جای نگرانی نیست؟اندازه پروستات 50 سن بنده 56 علایم ناراحت کننده ندارم داروی پروستاتان گیاهی مصرف میکنم فقط. با تشکرات فراوان
    1. تصویر کاربر علیرضا سه شنبه ۲۵ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      تکرار ارسال فایل پیوستی
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۶ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      خوبه نرماله ، به جای پروستاتان ، شبی یک عدد کپسول تامسولوسین مصرف شود
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر پیرزادی یکشنبه ۲۳ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 257 مشاهده پرسش
    عرض سلام و وقت بخیر. دکتر بنده پیرزادی هستم 70 ساله. خواستم عرض کنم قرص پروترال اوپاس 0.4 که برای بنده تجویز فرمودین الان چند روزه میخورم و وقتی میخورم سرم گیج میره و سردرد دارم. فرموده بودین تا یک ماه بخورم بعد برم ازمایش یعنی 16 دی برم ازمایش. حالا چیکار کنم قرص رو ادامه بدم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۳ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      به جای اون از برند omnic استفاده کنید
  • تصویر کاربر علیرضا چهارشنبه ۹ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 234 مشاهده پرسش
    سلام
    دو مرتبه اخیر که رابطه داشته ام منی قهوه ای رنگ بوده
    دلیلش چیست
    باید چیکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۹ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      از داروی سیپروفلوکساسین ۵۰۰ هر ۱۲ ساعت یک هفته استفاده کنید و سونوگرافی کنین. اگر ادامه دار شد بررسی بیشتر نیازه
  • تصویر کاربر حسین جمعه ۴ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 246 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر پنجاه ساله هستم جواب سونوگرافی بنده به این شرح است: تصویر دوعدد کیست کورتیکال با نمای ساده به سایز های 31 میلی متر و 11 میلی متر در کلیه راست و تصویر یک میکرو کیست کورتیکال ساده به سایز 75 میلی متر در poleتحتانی کلیه چپ پروستات با حجم تقریبی 46 سی سی بزرگتر از نرمال مشاهده گردید تفسیر سونوگرافی چیست؟ در شهرستان ما متخصص کلیه وجود ندارد. ممنون میشوم اگر جواب بدهید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۴ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام کیست های شما ساده هستند و اهمیتی ندارندگ هر ۶ ماه با سونوگرافی اندازه ی کیست ها را پیگیری کنید. پروستات شما بزرگ شده است. شبی یک عدد کپسول تامسولوسین ۰.۴ میلیگرم مصرف کنید. آزمایش psa هن بدهید. سالی یک بار برای شما باید psa چک شود.
  • تصویر کاربر ابوالفضل چهارشنبه ۲۶ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 203 مشاهده پرسش
    سلام من 19 سال سن دارم و موقع خود ارضایی مایه منی همراه بایک درد و سوزش خارجی میشود و شکل مایه منی هم کمی زرد رنگ هستش و اینکه مایه منی بخشی ازش تکه تکه های دایره ای کوچک و زرد خارج میشود . مشکل من چه چیزی میتواند باشد و چگونه باید برای درمان اقدام کنم ؟ با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۶ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      یه دوره سیپروفلوکساسین ۵۰۰ میلیگرم هر ۱۲ ساعت ۷ روز استفاده کنین اگر ادامه دار شد ازمایش مایع منی بدهید
  • تصویر کاربر محسن یکشنبه ۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 222 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر پدرم57سالشه ازمایش سنو فرستادم خدمتتون تشخیص شما چیه؟ ایا نیازهست حضوری بیاییم خدمتتون لطفا مارا راهنمایی کنید خیلی ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      تست Psa بدهيد
  • تصویر کاربر افشار پنجشنبه ۲۱ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 241 مشاهده پرسش
    سن 90
    15 سال قبل پروستات از مجرا لیزری عمل شده.
    در حال حاضر تکرر ادرار با درد هست..
    چند عدد سیپرو 500 و فنازو پیریدین مصرف کرده... ولی بعلت حساسیت و کشیدگی مفاصل و عضلات قطع کردیم... دو الی سه با قطره پروستاتان هم مصرف کرده و یکعدد تولترودین.
    قرصهای مصرفی روزانه زاناکس و نیکوراندیل و آسپبرین و دو عدد در هفته رزوواستاتین ... ضمنا پدر دایورتیکولون هم دارن با پرهیز غذایی نرم و حدود 20 روز پیش خونریزی داشتن که تعداد 20 عدد مترونیدازول و شربت لاکتولوز هم مصرف داشته...
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۱ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      هر ۱۲ساعت یک عدد تولترودین ۲میلی بدهید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر