جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

خارج كردن سنگ كلیه از راه سوراخ كوچك پوست یا عمل PCNL

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

خوشبختانه در چند دهه گذشته با ابداع روش هایی مثل سنگ شكنی با امواج صوتی برای سنگهای كوچكتر از 2 سانتی متر و روش PCNL برای سنگهای بزرگتر از 2 سانتی متر می توان اكثر سنگهای كلیه را براحتی و در 95درصد موارد بدون شكاف وسیع پهلو درمان نمود.

سنگ كلیه یك بیماری شایع دستگاه ادراری است. در گذشته، تمام موارد سنگهای بزرگ كلیه به روش عمل جراحی باز و با ایجاد شكاف وسیع در ناحیه پهلو یا شكم درمان می شدند. در این روش بیماران تا چندین ماه از درد محل برش جراحی و عوارض ناشی از خارج كردن سنگ كلیه مثل فتق محل عمل شكایت داشتند.

مزایای خارج كردن سنگ كلیه به روش PCNL

درد كمتر و زمان كمتر بستری در بیمارستان و عدم شكاف جراحی بزرگ و زمان سریع برگشت به فعالیت های روزمره زندگی می باشد.

قبل از عمل جراحی خارج كردن سنگ كلیه – PCNL

قبل از جراحی سنگ کلیه، بیمار توسط متخصص بیهوشی مشاوره می گردد. به منظور كاهش خطر خونریزی به هنگام عمل و بعد از آن مصرف داروهایی مانند آسپرین و سایر داروهای ضدالتهاب از 10روز قبل از عمل قطع می گردد.

جراحی خارج كردن سنگ كلیه – PCNL

بیمار معمولاً یك روز زودتر در بیمارستان بستری می شود. از شب قبل از عمل ناشتا نگهداشته می شود و برای بیمار سرمهای تزریقی و آنتی بیوتیك تزریقی شروع می شود. برای بیمار سه واحد خون رزرو می گردد.

این عمل به كمك بیهوشی عمومی انجام می گیرد. ابتدا بیمار از راه مجرای ادرار سیستوسكوپی و یك لوله در داخل حالب كلیه مبتلا به سنگ قرار داده می شود و لوله بوسیله سوند ادرار ثابت می گردد. جراح از طریق ایجاد یك سوراخ بر روی پشت بیمار وارد كلیه شده و با كمك عكسبرداری سنگ را با سنگ شكن خرد و خارج می نماید. در انتهای عمل در صورت نیاز از طرق این سوراخ یك لوله بداخل كلیه قرار داده می شود.

بعد از عمل سنگ کلیه

بیمار حدود 1-2 ساعت در اتاق ریكاوری (بهبودی9 نگهداری می شود و بعد از به هوش آمدن كامل به بخش منتقل می شود. بعد از عمل، بیمار بعلت داشتن سوند ادراری، كمی سوزش در مجرای ادرار داشته و بعلت شكستن سنگها در داخل كلیه رنگ ادرار كمی خون آلود می باشد كه بتدریج برطرف می شود.

 

 

هنگام مراجعه به منزل

بعد از ترخیص معمولاً حدود یك هفته بیمار از آنتی بیوتیك خوراكی استفاده می كند. توصیه می شود بیمار استراحت نسبی كرده و از انجام كارهای سنگین اجتناب نماید. تا چند روز ممكن است در ادرار خون مشاهده شود به همین جهت توصیه می شود مایعات زیاد مصرف نمایند.

عوارض جراحی خارج كردن سنگ كلیه به روش PCNL

ممكن است از محل سوراخ پهلوی بیمار ترشحات ادرار خارج شود. در صورتی كه مقدار آن زیاد باشد یا بیمار تب و لرز نماید می بایست با پزشك خود تماس بگیرد. در این موارد ممكن است نیاز به گذاشتن لوله های مخصوص در داخل حالب باشد كه بصورت سرپایی قرار داده می شود و در صورت ادامه ادرار خونی روشن بعد از عمل بلافاصله به پزشك معالج خود مراجعه نماید.

 

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی
4.1/5 - (31 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر فضل چهارشنبه ۲۹ فروردین ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 202 مشاهده پرسش
    4 روز است که ادرار همراه با سوزش و خون، گاهی به صورت لخته و تیره رنگ دارم. اکثرا ادرار قطره قطره است و چندین بار هم ادرار بی اختیار داشتم.
    درد زیادی احساس نمیکنم و پایین شکمم سفت شده است.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۹ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
      بايد سيستوسكوپي كنيد٠٢١٢٢٦٤٢٧٤٤ سريعا تماس
  • تصویر کاربر ماهانا یکشنبه ۲۶ فروردین ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 273 مشاهده پرسش
    سلام آقاي دكتر وقتتون بخير
    من دختر ٢٠ ساله هستم،حدود يك ماه و نيم پيش عمل سيستوسكوپي براي سنگ كليه انجام دادم بيمارستان عرفان، دو روز بعد از عمل چون يادشون رفته بود نسخه ي پزشك رو بدن ،من دو روز بعد از عمل بدون آنتي بيوتيك گذروندم و بعدش استفاده كردم ،و چون سند داخل بدنم گذاشته بودن درد و خون ريزي داشتم ،و يك هفته بعد عمل سند رو كه در آوردن دكتر به من گفت: كه بايد بستري بشي چون مثانت به شدت عفونت داره و اصلا حالتش برگشته بعد از اون من بستري شدم يك هفته بيمارستان و ٢بار داروي cystistat داخل مثانم تزريق كردن و انتي بيوتيك هم براي عفونتم بهم زدن.
    بعد از ايكنه از بيمارستان مرخص شدم هنوز درد و يك مقدار خون ريزي رو داشتم كم كم خون ريزيم
    قطع شد ،اما درداي وحشتناك رو داشتم دارو هام كه تموم شد و قطع شد باز درد وحشتناك و خون ريزيم البته خون خيلي كم در حد چند قطره شروع شد، يك دكتر ديگه رفتم و گفت هنوز عفونت داري چون؛ لخته و يه چيزايي مثل پوست رنگ سفيد خيلي دفع ميكردم و ادرارم هم گير داشت يه مقدار،اونم سيپروفلاكسازين داد و يه قرص به نام ديورزيد ،مايعات هم زياد استفاده ميكنم،
    اما من الان فقط خون ريزي ندارم همچنان درد وحشتناك دارم و تكرر هم دارم
    خصوصا بعد دفع ادرار خيلي بهم فشار مياد و درد پهلوهامو كمرم هم درد ميگيره

    يك دوره سفكسيم،يك دوره سيپروفلاكسازين،يك دوره كوآموكسي كلاو علاوه بر آنتي بيوتيك بيمارستان تزريق كردم،الان دوره دومي هست كه سيپروفلاكسازين مصرف ميكنم و تاثيري نداره

    خيلييييييي ممنونم اگه جواب بديد كه من بايد ديگه چه كاري انجام بدم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۶ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
      اگر عفونت كنترل شده درمان ديگري نميخواهد
  • تصویر کاربر آرش جمعه ۱۷ فروردین ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 269 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر کرمی

    ببخشید من زیر مثانه ام یک مویرگ سیاه شده و وقتی که دستشویی داشته باشم این تیرگی بیشتر میشه و یکمم درد داره

    الان واقعا نگرانم
    اگه میشه راهنمایی ام کنید🙏
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۷ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
      عكسش وا بفرستيد ببينم
  • تصویر کاربر مجیدسلمانی دوشنبه ۶ فروردین ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 215 مشاهده پرسش
    *حدود11سال میشه ک من مبتلاهستم ب تکررادرار،تکررادرارم ازارتباطات جنسی ک باهمسرسابقم داشتم شروشدب شکلی ک رابطه روک انجام میدادم لحظه ارگاسم ی بخشی ازمنی ک خارج میشدازمجراناخودآگاه خودم جلوی تخلیه کامل رومیگرفتم و این ب دفعات زیاداتفاق می افتادتااینکه این مشکلوپیداکردم

    موردبعداینکه رابطه مستقیم وجودداره بین احساس شدیدتکررادرارمن بااجابت مزاج ب این معنی ک وقتی مدفوع رودفع میکنم ب دلیل فشاری ک می؟ادب روده ومقعدبعدازدفع این احساس ادرارب مراتب شدیدتروآزاردهنده تره وزمانیکه سعی میکنم ک مقاومت کنم دربرابرتخلیه ادرار دربیشترمواقع نیازب اجابت مزاج پیدامیکنم.

    *خوردن بعضی ازمیوه هامثل پرتقال،نارنگی،کیوی،خربزه،طالبی

    *خوردن آش وسوپ،نوشابه،چای،ماست ودوغ بشدت این تکرر ادرارو بیشتروحادترمیکنه ب گونه ای ک شب 3مرتبه من بیرون روی دارم خصوصاچای وآش

    *موردبعدی اینکه ی وقتایی احساس نیازم ب تخلیه ادراربامیزان خروجی ادرارم همخونی نداره وگاهی این همخونیه وجودداره

    اضافه کنم ک بنده ب هیچ عنوان مشکل بی اختیاری ادرارندارم واینکه چ موقع احساس نیازب ادراروچ بعدازتخلیه ادراردرنواحی پهلوهااحساس فشارمیکنم ک توصیفش سخته درواقع ی احساسی شبیه ب احساس نفق سوال بنده اینه ک بایدچیکارکنم البته نوارمثانه هم انجام دادم،تشخیص دکترمثانه عصبی بوده برام قرص ویسول،قرص کلومیپرامین واسپری دسمورین تجویزکرده واینکه ازوقتی ک داروهارومصرف میکنم تاری دیددارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۶ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
      از نظر من شما مورد بيماري نداريد ونياز به دارو نداريد
  • تصویر کاربر فاطمه شنبه ۴ فروردین ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 230 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت جناب دکتر کرمی ببخشید جناب دکتر کلیه چپم تقریبا از کار افتاده و بسیار کوچیک‌شده تقریبا چند وقت پیش درد داشتم گفتن سنگ 1 سانتی متری در حالب راست وجود دارد و از اونجایی که مطب شما بسیار شلوغ بود و نوبت ندادن بصورت اورژانسی در بیمارستان هاشمی نژاد 2 تا لوله دبل جی گذاشتن برام گفتند که حالب راستم به شدت تنگ هست و کاری برای سنگم انجام ندادند فقط 2 تا دبل جی دارم آیا این سنگی که تو حالبم هست و تنگی حالب در حال حاضر به کلیه م آسیب نمیزنه ؟ بعد از این که دبل جی رو در اوردن سنگ‌رو از چه روشی باید دفع کنم متشکرم اگه جواب بدین با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۴ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
      بايد بياييد ببينم از يك شنبه مطب هستم٠٢١٢٢٦٤٢٧٤٤
  • تصویر کاربر مرضیه شنبه ۴ فروردین ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 228 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید. 4 روز پیش tul انجام دادم و حدود دو روزه که درد کلیه در قسمت پشت و بالای کلیه دارم که دردم متناوبه و حدود چند ثانیه طول می‌کشه و دوباره آروم میشه.و هنوز یک سنگ 4 میلی متری در کالیس میانی کلیه چپ باقی مونده.بعد از tul دوباره سونوگرافی انجام دادم و سنگ کلیه در جای خودش ثابت باقی مونده و سنگ حالب خورد شده و داخل مثانه س ک بزرگترین تیکه ش 5 میلی متره و ادرارم خونیه.با توجه به اینکه سنگی داخل حالب نیست و سنگ كلیه هم جا به جا نشده این درد شدید به خاطر چیه؟
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۴ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
      اگر لوله گذاشته باشند مال ان تست
  • تصویر کاربر حمزه پنجشنبه ۲۴ اسفند ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 257 مشاهده پرسش
    دوتا سنگ داشتم یکی در حالب یکی در کلیه دوهفته پیش فنر گذاشتم دوبار هم رفتم زیر سنگ شکن سنگ ریزه هم ازم خارج میشه.متاهل هستم نزدیکی میکنم منی بیرون نمیریزه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۴ اسفند ۹۶( 6 سال پیش)
      باید با مدارک بیایید ببینم۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴
  • تصویر کاربر مهدی جمعه ۳ فروردین ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 231 مشاهده پرسش
    سونوگرافی کیست مثانه 7.5 میلیمتر نشون داده . Cystic structure و فتق inguinal hernia ولی فتق خودم احساس میکنم در لوله های کنار متنهی به بیضه راست هست و خیلی هم کم مشخص هست و درد کم داره. تشکر راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر مهدی چهارشنبه ۲۳ اسفند ۹۶( 6 سال پیش)
      جواب ندیدم
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۳ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
      سلام وتبريك سال نو وپوزش از تاخير بايد معاينه شويد٠٢١٢٢٦٤٢٧٤٤
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر فرشته چهارشنبه ۲۳ اسفند ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 156 مشاهده پرسش
    سلام
    آقای دکتر من پسرمو یک ماهگی ختنه کردم
    الان روز نهم حلقه افتاده
    ولی یک طرفش قرمزه و ورم داره
    مثل گوشت اضافه ست
    داخلش نه روش
    تواین مدتم پمادنیتروفروزان 2درصد میزدم وبه خاطر عفونت نافش هم تواین مدت سفالکسین میخورد
    الان عکسشو میفرستم میشه ببینید طبیعیه؟ یا ختنه مشکل داره؟
    راهش چیه
    چکار کنم؟
    زیادبریده؟ عفونته؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۳ اسفند ۹۶( 6 سال پیش)
      مشكلي ندارد
  • تصویر کاربر صالح دوشنبه ۱۴ اسفند ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 1173 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    جناب دکتر مادر بنده در کلیه چپشون یک سنگ ۱۸mm و یک سنگ 29mm دارند. میخواستم نوبت معاینه و عمل بگیرم اما نوبت دهی اینترنتی شما غیرفعاله میشه بفرمایید چیکار کنم؟ اینجا ما پیش ۳ تا دکتر مختلف رفتیم هرکدومشون ۱ چیزی میگن، یکی گفت عمل باز،یکی گفت سنگ شکن و ...
    با تشکر از شما
    1. تصویر کاربر صالح شنبه ۱۲ اسفند ۹۶( 6 سال پیش)
      بنده هنوز منتظر جوابتون هستم🙏
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۳ اسفند ۹۶( 6 سال پیش)
      ٠٢١٢٢٦٤٢٧٤٤ خارج از نوبت لياييد ببينم
    3. تصویر کاربر صالح یکشنبه ۱۳ اسفند ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام و وقت بخیر مجدد دکتر عزیز
      لطف میکنید این دو نتیجه ی سونوگرافی که با فاصله ی زمانی ۳ هفته ای انجام شده رو بررسی بفرمایید؟
      آیا نیاز به جراحی فوری است؟
      با تشکر
    4. تصویر کاربر صالح دوشنبه ۱۴ اسفند ۹۶( 6 سال پیش)
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۴ اسفند ۹۶( 6 سال پیش)
      فيلم عمل PCNL من را لبينيد بياييد عمل كنم
    6. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۴ اسفند ۹۶( 6 سال پیش)
      ٠٢١٢٢٦٤٢٧٤٤ يا ٠٢١٧١٠٦٢٣٠٠
    7. نمایش سایر 5 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر