جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مراقبت های بعد از عمل جراحی پروستات

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

مدت زمان بی اختیاری ادرار بعد از عمل پروستات چقدر است؟ بعد از عمل جراحی پروستات تا مدتی ممکن است بی اختیاری ادرار داشته باشید که امری طبیعی می باشد نگران نباشید، مدتی طول می کشد و به مرور برطرف خواهد شد.

  • برای 4 تا 6 هفته بعد از جراحی پروستات از بلند کردن اجسام سنگین خود داری کنید.
  • فعالیت های خود را به مرور افزایش دهید.
  • از رانندگی در جاده های پر دست انداز خود داری کنید و حد مجاز رانندگی نباید بیشتر از 2 ساعت باشد.

تغذیه بعد از عمل پروستات

– بعد از جراحی پروستات رژیم غذایی شما معمولی خواهد بود مگر پزشک شما نظر دیگری داشته باشد.

– از نوشابه های الکلی وغذاهای محرک مثل کافئین ( در قهوه، چای و نوشابه های حاوی کولا ) خودداری کنید.

مصرف مایعات برای کاهش کراتینین

مراقبت بعد از عمل پروستات در منزل

  • در منزل مرتب راه بروید و تحرک داشته باشید.
  • از نشستن به مدت طولانی ( بیش از 2ساعت) خود داری کنید.
  • بعد از عمل پروستات چی بخوریم؟ با رعایت رژیم غذایی نظیر سبزیجات و میوه جات و یا با تجویز مصرف ملین از طرف پزشک از یبوست خود داری کنید.
  • از مصرف غذاها و نوشابه های محرک¬ خود داری کنید.
  • مایعات زیاد بنوشید ( 8 تا 10 لیوان) تا ادرار رقیق شود.
  • هنگام دفع زور نزنید، و بار سنگین بلند نکنید.
  • مرتب با ورزش های پرینه مثل جمع کردن و شل کردن خود، ایستادن و نشستن، عضلات ناحیه باسن را تقویت کنید.( 10 بار در ساعت)
  • هنگام دفع جریان ادرار را قطع و وصل کنید. این کار کمک به تقویت اسفنگترها و کنترل ادرار می نماید.
  • تا مدتی ممکن است بی اختیاری ادرار داشته باشید که امری طبیعی می باشد نگران نباشید، مدتی طول می کشد و به مرور برطف خواهد شد.
  • مشکلات ادراری را گزارش کنید.
  • ایا بعد از عمل پروستات میتوان رابطه داشت؟ 8 هفته بعد از جراحی پروستات، مجاز به فعالیت جنسی می باشید.
  • در صورت ناتوانی جنسی از مشاوره کمک بگیرید.
  • در صورت داشتن سوند ادرار در منزل بایستی کیسه ادرار پائین تر از سطح بدن باشد، کشیده نشود و به محض اینکه دو سوم کیسه پر شد تخلیه گردد.
  • داروهایی که برایتان تجویز شده سر موقع استفاده کنید و مقدار آنرا کم و یا زیاد نکنید.
  • چنانچه دارویی را فراموش کردید بخورید و اگر نزدیک به ساعت بعدی می باشد آنرا نخورید و داروی ساعت بعدی را بخورید.
  • در صورت پیدایش علایم و نشانه¬هایی مثل بسته شدن راه ادرار، احساس پری در مثانه، احساس نیاز به دفع ادرار، اسپاسم (گرفتگی عضلات) مثانه، نشت ادرار اطراف سوند، کاهش ادرار یا قطع ادرار در کیسه ادرار به مدت 4 ساعت و علایم عفونت ادرار شامل تب، لرز، گیجی، بی قراری فوراً به جراح خود گزارش دهید.

درمان نعوظ بعد از جراحی پروستات

خطر اختلال نعوظ و بی اختیاری ادرار نگرانی بزرگی بعد از جراحی پروستات ایجاد می کند و احتمالا دلیل ترس بسیاری از مردان از این فرآیند است.

تفاوت در اندازه بیضه

چندین عامل وجود دارند که میتوانند احتمال بی اختیاری ادرار بعد از جراحی را تخمین بزنند، شامل عملکرد جنسی مرد قبل از این فرآیند و نوعی از جراحی که انجام شده هستند. درحالی که بعضی از پژوهش ها نشان داده اند که روش retropubic خطر کمتری برای ایجاد بی اختیاری ادرار در طولانی مدت دارد، دیگر پژوهش ها نشان داده اند که نوع جراحی اهمیت کمتری درمقابل مهارت جراحی که عمل را انجام داده است دارد.

به طور ایده آل، جراحی صحیحی که توسط یک جراح توانا انجام شود، بهترین عملکرد جنسی بعد از جراحی پروستات را به دنبال خواهد داشت. در مواجهه با اختلال نعوظ، یک صحبت راحت با شریک جنسی تان میتواند کلید حفظ رابطه جنسی تان باشد. درحالی که رابطه جنسی مهم است، اما تنها راه رسیدن به لذت جنسی در مردان و زنان نیست. ارتباط جنسی میتواند حفظ شود، اما ممکن است نیازمند تلاش بیشتری درمقایسه با گذشته باشد.

جراحی پروستات و بی اختیاری ادراری

بی اختیاری ادرار یک مشکل شایع برای مردان بعد از جراحی پروستات است و معمولا هنگامی که کاتتر خارج میشود رخ می دهد. انواع مختلفی بی اختیاری ادراروجود دارد. بی اختیاری تنشی هنگامی ایجاد میشود که فشار روی مثانه افزایش یافته باشد، مانند زمانی که عطسه و سرفه میکنید یا هنگام بلند کردن اجسام سنگین. این نوع شایع ترین عارضه بعد از جراحی است. بی اختیاری فوری زمانی ایجاد میشود که بی درنگ نیاز به ادرار کردن پیدا کنید و ادرار داشته باشید. بی اختیاری ترکیبی اصلاحی برای تجربه هر دو نوع بی اختیاری است.

برای بیشتر مردان، حتی مقدار کمی ترشح ادرار میتواند ناراحت کننده باشد. و درحالی که بسیاری از افراد مقداری بی اختیاری بعد از جراحی را تجربه خواهند کرد، این مشکلی است که به صورت چشم گیری بعد از ماه نخست بهبود خواهد یافت. بعد از یک سال، فقط درصد کمی از مردان نیاز به پد بی اختیاری برای پیشگیری از ترشح ادرارشان دارند.

دکتر حسین کرمی متخصص کلیه و مجاری ادراری

منبع: دانشگاه علوم پزشکی لرستان

3.7/5 - (32 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر امیدصوفی سه شنبه ۸ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 179 مشاهده پرسش
    سلام .پدر من حدود یک ماه است که عمل پروستات کرده .چند روز پیش نتیجه آزمایش پروستاتش اومده گفتم ملاحضه بفرمایید نتیجه رو بهم بگید باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۸ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      باید دکترتان را در جریان قرار دهید
  • تصویر کاربر فرزاد جمعه ۲۷ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 240 مشاهده پرسش
    بنده 50 سالم پروستاتم بزرگتر از حد طبی مقداری بیضه و زیر بیضه درد می گیرد رفتم دکتر گفت مهم نیست عفونت پروستات است قرص سیپروفلاکسا سین بهم داد ولی یک روز خوردم راش پستی پیدا کردم و کهیر زدم به دکتر گفنم این طور شدم گفت عوارض دارو است دارو را قطع کن و چیزی نمی خواهد بخوری خودش خوب می شود خواستم سوال کنم ایا قرص دیگه ای است که عفونت پروستات خوب کند و عوارضش کم باشد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۷ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      اگر ادرارت راحت میاید داردو نخورید
  • تصویر کاربر علي یکشنبه ۲۹ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 237 مشاهده پرسش
    سلام آياامواج صوتي مي تواند مشكلات پروستات رادرمان كند ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۹ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      نه
  • تصویر کاربر پرهام چهارشنبه ۲۵ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 217 مشاهده پرسش
    ممنون كه جواب من را داديد آقاي دكتر اما بنده فقط ٢١ سال دارم رابطه جنسي تا حالا نداشتم ورزش كار هستم هروز در لگن روزي ٢ بار ميشينم يعني تا اخر عمرم اين درد شديد رو دارم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۵ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      از مظر من مهم نيست
  • تصویر کاربر کاظم سه شنبه ۲۴ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 196 مشاهده پرسش
    من مریض پیوندی هستم که حدود چهار ساله پیوند کلیه انجام دادم.اخیرا با انجام یک سری آزمایش متوجه شدم بعد از ادرار کردن حدود ۱۵۰ سی سی ادرار در مثانم باقی می مونه.به دکترهای زیدی مراجعه کردم ولی نتیجه نگرفتم سیس توسکوپی هم انجام دادم که تقریبا همه چیز نرمال بوده خواهشمندم منو راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۴ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر حسین چهارشنبه ۱۱ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 234 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من یک ماه پیش دچار درد در ناحیه مثانه و زیر دل شدم که وقتی خدمت اقای دکتر عباس کشاورز رسیدم گفتن که باید سیستوسکوپی بشم تا بفهمن ک مشکل چیه بعد از عمل گفتن ک عفونت و سنگ در حالب بود و سوند دبل چی یا همون فنر گذاشتن..بعد از یک ماه ک برای دراوردن فنر اقدام کردم گفتن باید سونوگرافی‌بشم .در سونوگرافی اتفاقی متوجه شدم دچار واریکوسل گرید2 هستم و خیلی اعصابم داغون شد .دقیقا از همان لحظه ای ک فهمیدم دچار درد بیضه چپ کشاله ران و سمت چپ زیر دل شدم خیلی بهش فکر میکنم و کلا داغونم کرده البته اینم بگم که مم 28 سالمه و متاهلم و یک فرزند هم دارم.بیشتر نگرانی من ناباروری برای فرزندان بعدی البته من 6.7 سال ک مرتب ببضه هامو چک میکنم و از همان موقع متوجه کوچک بودن بیضه چپ نسبت ب راست بودم و اینکه تورم رگها رو احساس میکردم ولی اهمیت نمیدادم .ولی الان داغونم..وسوال دیگه اینکه تو سونوگرافی حجم پروستاتم14 سی سی بود ولی دکترم واسم قرص پروستاکر واسه 50 روز تجویز کرده وقتی علت و پرسیدم گفت التهاب خفیف پروستات داری .حالا موندم قرصها رو بخورم یا ن و اینکه واریکوسل و درش و چیکار کنم... در ضمن تو سونوگرافیم التهاب مثانه هم نشون داده و سوزش شدید و درد بعد ادرار هم دارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۱ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۱۱ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 120 مشاهده پرسش
    علی:
    سلام اقای دکتر.پسری هسم 20سالمه.
    الان تقریبا6ماه.. وقتی میرم دستشویی.ادرار کنم.ادرار بصورت کامل تخلیه نمیشه.بعد دستشویی.چند قطره به طورمداوم خارج میشه.سونگرافی انجام دادم 26سی سی افزایش یافته.الان هم 2ماه که ازداوج کردم.نسبت به قبل کمی خوبه ولی باز هم این حس دارم.ایا این عفونت به همسرم منتقل میشه...امکان ناباروری هم دارم یانه..
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۱ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر محمد شنبه ۷ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 268 مشاهده پرسش
    وجود چند کانون کلسفیه به ابعاد 6میلیمتر در پروستات منظور سونو گرافی چیه کلیسفیه چرک هست ؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۷ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      طبيعي است جاي نگراني نيست
  • تصویر کاربر ف شنبه ۷ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 215 مشاهده پرسش
    باسلام
    آقای دکتر بنده خانمی ۲۸ ساله و از بیماران شما باتشخیص مثانه بیش فعال هستم. الان ماه ششم بارداری هستم قبل بارداری یوریناسین مصرف میکردم ک بعد از تصمیم برای بارداری دارو رو قطع کردم و خداروشکر در طی بارداری تاالان مشکل خاصی نداشتم. ولی سوال من در رابطه با انتخاب نوع زایمان هست ک پزشک زنان فرمودن شما حتما باید نظرتونو بفرمایید؟ از نظر شما انجام زایمان طبیعی میتونه انتخاب مناسبی برای من باشه یاخیر؟ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۷ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر شنوا شنبه ۷ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    سلام من خانومی 28 ساله متاهل هستم و الان تو دوره قاعدگی هستم که سوزش ادرار شدید گرفتم.به دلیل شدت درد فنازوپریدین مصرف کردم. چه مدت باید از مصرف فنازو بگذره تا بتونم ازمایش بدم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۷ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر