جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

عمل پروستات بدخیم با رادیکال پروستاتکتومی

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

سرطان پروستات بدخیم شایع ترین سرطان منجر به مرگ در مردان بعد از سرطان ریه و کولون می باشد. علیرغم شیوع نسبی بالای سرطان پروستات، اگر به موقع تشخیص داده شود و کامل درمان گردد، هیچ خطری برای بیمار ندارد. درمان قطعی سرطان پروستات چیست؟

همچنانکه در مباحث گذشته عرض کردم قطعی ترین روش تشخیص سرطان پروستات نمونه برداری از مقعد و با استفاده از سونوگرافی است. پس از تشخیص قطعی سرطان پروستات بدخیم درمان آن بسته به درجه ی آن متفاوت است.

جراحی پروستات بدخیم

اگر سرطان پروستات بدخیم در مرحله اولیه که داخل غده است و مقدار کمی از پروستات را درگیر کرده است و چسبندگی زیاد به اطراف نداشته باشد، درمان قطعی آن، عمل پروستات بدخیم است. در این روش با یک الی دو شب بستری در بیمارستان و بدون بیهوشی عمومی و با برش چندسانتی زیر ناف غده پروستات به همراه مخلفات آن از قبیل کیسه های منی و لوله های منی بر کاملاً برداشته و پاکسازی می گردد. پس از برداشتن کامل غده پروستات گردن مثانه را به مجرا پیوند می زنیم که در فیلم زیر می بینید.

نکته مهم در جراحی رادیکال پروستات برداشتن کامل غده پروستات و پاکسازی محل و از طرفی دقت در حفظ اعصاب آلت تناسلی برای جلوگیری از ناتوانی جنسی و حفظ نسبی دریچه ادراری جهت جلوگیری از بی اختیاری ادراری و ناتوانی جنسی می باشد که دو عارضه عمل جراحی سرطان پروستات بدخیم می باشد.

عود سرطان پروستات بعد از جراحی

برخلاف عمل جراحی ساده و خوش خیم پروستات که مثل گردو در آن فقط هسته را برمی داریم در جراحی سرطان پروستات بدخیم مجبور به برداشتن کل غده پروستات جهت جلوگیری از عود بیماری و درمان کامل آن هستیم و لذا شانس عوارض ذکر شده در این عمل با درصد بالاتری نسبت به عمل ساده پروستات همراه می باشد.

عمل رادیکال پروستات

بعد از عمل موفقیت آمیز جراحی سرطان پروستات که بین 45 دقیقه تا 5/1 ساعت طول می کشد یک سوند به مدت 20-15 روز در مثانه و مجرا جهت گرفتن موفقیت آمیز پیوند مثانه به مجرا گذاشته می شود و شما 48 ساعت بعد از عمل از بیمارستان مرخص می شوید و بهتر است هر چه زودتر علیرغم داشتن سوند فعالیت های روزمره و تحرک لازم را داشته باشید تا از بعضی از عوارض جراحی لگنی از قبیل لخته شدن خون در اعضا و … جلوگیری شود.

تنها توصیه بعد از عمل نگهداری کامل از سوند به مدت 2 الی 3 هفته می باشد. بعد از یک هفته بخیه محل عمل و سه هفته بعد سوند شما خارج می شود. جواب قطعی از نظر شدت درگیری به سرطان پروستات و نوع آن از نظر قدرت تهاجمی یک هفته بعد از عمل توسط پاتولوژی به دکتر شما گزارش می شود و بسته به اینکهدرجه درگیری چقدر است؟ و یا بافت های اطراف درگیر شده اند، یا نه، ادامه درمان بر اساس گزارش پاتولوژی عبارت است از:

  • اگر سرطان پروستات بدخیم محدود به غده باشد و نسج اطراف درگیر نباشد، همان عمل پروستات بدخیم برای برگرداندن سلامتی شما کامل بوده و نیاز به درمان اضافه ای نیست.
  • اگر بافت های اطراف پروستات درگیر شده باشد، باید از رادیوتراپی یا داروهای ضد هورمونی تستوسترون که به صورت آمپول و قرص در بازار است با دستور متخصص ارولوژی برای تکمیل درمان استفاده نمایید.

عوارض عمل پروستات بدخیم

بعد از خارج کردن سوند مجرا ممکن است شما به درجاتی خروج غیرطبیعی ادرار داشته باشید که با گذر زمان اغلب بهتر می شوند. بهترین ورزش تقویت دریچه ادرار بعد از عمل، منقبض کردن عضلات باسن می باشد که توصیه می گردد در طول روز مرتب انجام شود که اغلب با گذر زمان در حدودی که عملکرد مثانه نرمال باشد و آسیب جدی به اسفنکتر وارد نشده باشد، با گذر زمان و انقباض عضلات باسن که توصیه می گردد چندین بار در روز انجام شود بهتر خواهد شد.

 جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744-021 تماس بگیرید.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

3.6/5 - (37 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر عباس سه شنبه ۸ مهر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 274 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من دچار بزرگی پروستات هستم و هنگام تخلیه ادرار با مشکل مواجه ام مثلا دچار تکرر ادرار -قطره قطره شدن ادرار-احساس عدم تخلیه کامل ادرار هستم در مقاله ای در سایتتان خواندم رابطه جنسی زیاد برای بهبود بیماری ام مفید است آیا در شرایطی که دچار این بیماری شدم هم انجام رابطه جنسی به بهبود وضع پروستات کمک می کند؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۸ مهر ۹۳( 9 سال پیش)
      چند سالتان است
  • تصویر کاربر sahari جمعه ۳۱ مرداد ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 301 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر، روز بخیر

    من دختر و 27 ساله ام. چند روزی هست که هر باری به دستشویی میرم ادرار زیادی میکنم و انگار چند ساعت نرفتم، ادرارم رنگ غلیظی داره و گاهی شک میکنم خون توشه یا نه و ماه پیش اوایل قسمت تحتانی کمرم از چپ بیشتر و از راست در ابتدای باسنم درد میکرد و بعد این درد به زیر شکمم متمرکز شد که فکر کردم مربوط به تخمدان ها یا رحم هست!! سه سال پیش سنگ کلیه دفع کردم.من تا سه، چهار روز پیش قرص سیپروترون کامپاند میخوردم و اختلالات قاعدگی و pcod هم دارم. از سبزی ترخون و گاهی هم فلفلک(مرزه) یا تره و ریحان هم استفاده میکنم، بین غذا هم گاهگاهی آب میخورم. البته دو ، سه روز پیش معده درد 7 ساعته شدیدی داشتم که با استفراغ همراه بود ، آقای دکتر این ادرارهای زیاد آدمو میکشه ؟ من نگرانم=(
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۳۱ مرداد ۹۳( 9 سال پیش)
      ازمایش و چکاپ کنید
  • تصویر کاربر وحید چهارشنبه ۲۲ مرداد ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 302 مشاهده پرسش
    سلام دکترجان من رفتم سونوگرافی گرفتم توش نوشته بود پروستات از حد طبیعی بزرگتره. بعد نوار مثانه گرفتم جوابش اینطور بود .نظرتون چیه باید چکار کنم؟
    max.flow rate " 13.9ml/s
    Averoge flow rate " 8.1 ml/s
    voided volume " 362 ml
    flow time" 45s
    voiding time " 47 s
    time to max. flow " 23.1 s
    Acceleration " 0.6 ml/s/s^2
    Hesitancy " 77.6 s
    خیلی ممنون میشم ک زود جواب منو بدین 26 سالمه
    جای نگرانی داره؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۲ مرداد ۹۳( 9 سال پیش)
      نرمال است
  • تصویر کاربر حمیده سه شنبه ۲۷ خرداد ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 302 مشاهده پرسش
    با سلام پدرم 73 سال سن دارد وتا به حال علامت خاصی از بزرگی پروستات نداشته .درپی افت فشار وانتقال به اورزانس وداروهایی که مصرف شده در سی سی یو دچار احتباس ادراری گردیدوازمایش خون بالا بودن اوره 99وکراتینین4/4وpsa11/1را نشان داد که بعد از سوند ازمایشات کراتینین به 1/4واوره33 تبدیل شد..نگرانیم سرطان بدخیم پروستات باشد؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۷ خرداد ۹۳( 9 سال پیش)
      اگر psa پائین نیاید باید نمونه برداری شود اگر زیر 4 باشد باید پروستات جراحی شود
  • تصویر کاربر hh جمعه ۱۶ خرداد ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 339 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشید ادرارمن باتاخیرانجام میشودواحساس میکنم مثانه ام کامل تخلیه نشده است وبه همین خاطرشب هانمیتوانم راحت بخوابم وگاهی اوقات ادرارمن دوشاخه میشودآیامشکل ازپروستات من است؟درضمن 17ساله هستم.
    باتشکرممنون میشم اگه سوالم جواب بدید
    درضمن دکترعدد2درایمیل من انگلیسی هست.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۶ خرداد ۹۳( 9 سال پیش)
      17 ساله مشکلی به نام پروستات نداریم اگر نگرانی مراجعه کنید02122642744
  • تصویر کاربر سعید. شنبه ۳۰ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 303 مشاهده پرسش
    دکتر سلام..وقتتون بخیر..من قبلا مزاحمتون شدم به خاطر مشکلم و شما گفتید که مراجعه به پزشک داشته باشم..من23سال دارم و مجرد هستم...ادرارم با فشار کم،گاهی قطع و وصل شدن و سوزش شدید دارم که به سفارش شما به پزشک اورولوژیست مراجعه کردم و بهم قرص ناپروکسن،پرازوسین،روی و ویتامین سی با 3تا آمپول آمیکاسین داد...بنظر شما این تجویز داروها درسته؟؟بعدشم من تحقیق کردم شنیدم که پرازوسین برای کاهش فشار خونه...آیا ضرری نداره که مصرف کنم؟؟؟؟ممنون....
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۳۰ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش)
      شاید تنگی مجرا دارید سیستوسکوپی کمک کننده است
  • تصویر کاربر معصومه یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 282 مشاهده پرسش
    باسلام پدرم 2 سال پیش (70) سالگی بدلیل سرطان پروستات بیضه ها یش را در آوردند.اکنون از عرق بیش از حد و افسردگی رنج می برد خواستم بدانم راه حلی برای این مشکل وجود دارد متشکرم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش)
      داروهای ضد افسردهگی
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر