جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

عمل پروستات بدخیم با رادیکال پروستاتکتومی

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

سرطان پروستات بدخیم شایع ترین سرطان منجر به مرگ در مردان بعد از سرطان ریه و کولون می باشد. علیرغم شیوع نسبی بالای سرطان پروستات، اگر به موقع تشخیص داده شود و کامل درمان گردد، هیچ خطری برای بیمار ندارد. درمان قطعی سرطان پروستات چیست؟

همچنانکه در مباحث گذشته عرض کردم قطعی ترین روش تشخیص سرطان پروستات نمونه برداری از مقعد و با استفاده از سونوگرافی است. پس از تشخیص قطعی سرطان پروستات بدخیم درمان آن بسته به درجه ی آن متفاوت است.

جراحی پروستات بدخیم

اگر سرطان پروستات بدخیم در مرحله اولیه که داخل غده است و مقدار کمی از پروستات را درگیر کرده است و چسبندگی زیاد به اطراف نداشته باشد، درمان قطعی آن، عمل پروستات بدخیم است. در این روش با یک الی دو شب بستری در بیمارستان و بدون بیهوشی عمومی و با برش چندسانتی زیر ناف غده پروستات به همراه مخلفات آن از قبیل کیسه های منی و لوله های منی بر کاملاً برداشته و پاکسازی می گردد. پس از برداشتن کامل غده پروستات گردن مثانه را به مجرا پیوند می زنیم که در فیلم زیر می بینید.

نکته مهم در جراحی رادیکال پروستات برداشتن کامل غده پروستات و پاکسازی محل و از طرفی دقت در حفظ اعصاب آلت تناسلی برای جلوگیری از ناتوانی جنسی و حفظ نسبی دریچه ادراری جهت جلوگیری از بی اختیاری ادراری و ناتوانی جنسی می باشد که دو عارضه عمل جراحی سرطان پروستات بدخیم می باشد.

عود سرطان پروستات بعد از جراحی

برخلاف عمل جراحی ساده و خوش خیم پروستات که مثل گردو در آن فقط هسته را برمی داریم در جراحی سرطان پروستات بدخیم مجبور به برداشتن کل غده پروستات جهت جلوگیری از عود بیماری و درمان کامل آن هستیم و لذا شانس عوارض ذکر شده در این عمل با درصد بالاتری نسبت به عمل ساده پروستات همراه می باشد.

عمل رادیکال پروستات

بعد از عمل موفقیت آمیز جراحی سرطان پروستات که بین 45 دقیقه تا 5/1 ساعت طول می کشد یک سوند به مدت 20-15 روز در مثانه و مجرا جهت گرفتن موفقیت آمیز پیوند مثانه به مجرا گذاشته می شود و شما 48 ساعت بعد از عمل از بیمارستان مرخص می شوید و بهتر است هر چه زودتر علیرغم داشتن سوند فعالیت های روزمره و تحرک لازم را داشته باشید تا از بعضی از عوارض جراحی لگنی از قبیل لخته شدن خون در اعضا و … جلوگیری شود.

تنها توصیه بعد از عمل نگهداری کامل از سوند به مدت 2 الی 3 هفته می باشد. بعد از یک هفته بخیه محل عمل و سه هفته بعد سوند شما خارج می شود. جواب قطعی از نظر شدت درگیری به سرطان پروستات و نوع آن از نظر قدرت تهاجمی یک هفته بعد از عمل توسط پاتولوژی به دکتر شما گزارش می شود و بسته به اینکهدرجه درگیری چقدر است؟ و یا بافت های اطراف درگیر شده اند، یا نه، ادامه درمان بر اساس گزارش پاتولوژی عبارت است از:

  • اگر سرطان پروستات بدخیم محدود به غده باشد و نسج اطراف درگیر نباشد، همان عمل پروستات بدخیم برای برگرداندن سلامتی شما کامل بوده و نیاز به درمان اضافه ای نیست.
  • اگر بافت های اطراف پروستات درگیر شده باشد، باید از رادیوتراپی یا داروهای ضد هورمونی تستوسترون که به صورت آمپول و قرص در بازار است با دستور متخصص ارولوژی برای تکمیل درمان استفاده نمایید.

عوارض عمل پروستات بدخیم

بعد از خارج کردن سوند مجرا ممکن است شما به درجاتی خروج غیرطبیعی ادرار داشته باشید که با گذر زمان اغلب بهتر می شوند. بهترین ورزش تقویت دریچه ادرار بعد از عمل، منقبض کردن عضلات باسن می باشد که توصیه می گردد در طول روز مرتب انجام شود که اغلب با گذر زمان در حدودی که عملکرد مثانه نرمال باشد و آسیب جدی به اسفنکتر وارد نشده باشد، با گذر زمان و انقباض عضلات باسن که توصیه می گردد چندین بار در روز انجام شود بهتر خواهد شد.

 جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744-021 تماس بگیرید.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

3.6/5 - (37 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر ایرج شنبه ۱۸ مهر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 264 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و تبریک عید قربان اقاهستم 39 ساله اندازه پروستاتم بعد از سونوگرافی ۵۰*۴۹*۵۳ وبه حجم ۶۸ cc میباشد لطفا راهنمایی فرمایید با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۸ مهر ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام اصلا مهم نیست شما جوانید
  • تصویر کاربر محمد جمعه ۳ مهر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 224 مشاهده پرسش
    با عرض سلام
    پدرم عمل جراحی باز رادیکال پروستات انجام داده و سن 57 است . میخواستم بدانم ایا بی اختیاری پدرم خوب می شود حدود دو هفته است عمل شده و پزشک معالجش خیلی از عمل راضی است .
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۳ مهر ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام با گذر زمان بهتر میشود
  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۲۹ شهریور ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 267 مشاهده پرسش
    سلام و عرض خسته نباشید خدمت اقای دکتر. جناب اقای دکتر سوا اولم اینکه: بنده متاهلم و زمان نزدیکی زناشویی اگه من در زیر باشم بعد از نزدیکی متاسفانه به شدت دچار تکرر ادارو سوزش ادرار تا یک ماه حداقل میشم و این عذاب اوره دوم اینکه من از بچگی زمانیکه استرس زیاد دتشتم مثل زمان امتحاناتم و...تا الان که ۳۳ سالمه هنچز زمان اسنرس دچار بی اختیتری خروج منی میشم خواهشا کمکم کنید ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۹ شهریور ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام با استرس طبعی است آن را حذف کنید
  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۸ شهریور ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 244 مشاهده پرسش
    با سلام مدتی در پهلوی سمت راست درد خفیفی دارم اخیرا درد شدید تر شده وگاهی به زیر شکم هم می زند درد دائمی نبوده ودر زمان استراحت ونشستن احساس نمی شود بیشتر هنگام راه رفتن وایستادن وجود دارد ومانند سوزن که فرو میرود قوی وضعیف میشود در ضمن در سونوگرافی کلیه ها حالت طبیعی وفاقد سنگ بوده است خواستم ببینم علت چه چیزی میتواند باشد آیامی تواند به پروستات مرتبط باشد یاخیر با تشکر از آقای دکتر کرمی
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۸ شهریور ۹۴( 8 سال پیش)
      مهم نیست
  • تصویر کاربر حمید سه شنبه ۳۰ تیر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 264 مشاهده پرسش
    آیا پس از طی یک دوره درمان 5 الی 6 ماهه بادارو های تجویزی افلکساسین ورسیدن psa از 28 به 3.8 واندازه حجم 80 پروستات به نرمال ورفع رفع مشکلات از قبیل سوزش و احتباس ادار آیا احتمال برگشت مریضی و زیاد شدن psa زیاد؟ اگر psa دوباره بالا بره ممکن سرطانی بوده باشه؟ برای فهمیدن اینکه مریضی برگشته آیا آزمایش دوره ای هر سه ماه یکبار psa کافی؟ ممنونم عید سعید فطر بر شما مبارک طاعات و عبادات شما قبول حق انشاالله ♥
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳۰ تیر ۹۴( 8 سال پیش)
      باید جای معتبر تکرار کنید
  • تصویر کاربر بهمن چهارشنبه ۲۴ تیر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 248 مشاهده پرسش
    با سلام
    35ساله هستم ،حدود 40 روز است که با کاهش فشار ادرار و سوزش مواجهم،آزمایش PSA بنده 1 شده،سونوگرافی کلیه ها و مثانه OKبوده واندازه پروستات 36*32*30میلی متر ذکر و طبیعی ذکر شده،وسایر آزمایشهای خون وادرار کلاOKمیباشند،دکتر برای بنده در ابتدا سیپرو تجویز کردن،و بعد از مدتی که تاثیری نداشت اوری مکس 0.4روزی 1عدد بعلاوه کپسول پروستات هلس روزی دو عدد کا حدود ا هفته است دارم مصرف میکنم ولی کماکان کاهش فشار ادرار و سوزش دارم،خواهشا راهنمایی بفرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۴ تیر ۹۴( 8 سال پیش)
      باید بررسی شوید
  • تصویر کاربر محمدی شنبه ۱۳ تیر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 513 مشاهده پرسش
    با توجه به اینکه موقع هنگام خروج ادرار احساس درد سر آلت داشتم و با توجه به سونوگرافی های متعدد از مثانه و بیضه و صحت سالم بودن آن تجویز قرص اومنیک 4 و قرص فنازوپیریدین 100 در هنگام سکس احساس ارضا شدن هست ولی چیزی که نگران کرده وجود نداشتن آب منی هست حتی یک قطره که آیا وقتی خروج ندارد کجا میرود ضرر دارد برای بدن؟ سن 26 سال
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۳ تیر ۹۴( 8 سال پیش)
      به علت امنیک است قطع کنید درست میشود
  • تصویر کاربر عبدالعلی یکشنبه ۳۱ خرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 227 مشاهده پرسش
    سلام..من 28 سال دارم و مدت 4 ماه است بعد از جماع قطر آخر منی آمیخته با خون خارج می شود و بعد از آن که به دست شویی میروم خون خارج می شود ...و دفعات بعد که برای ادرار می روم باز مجرای ادراری من خون خوشک خارج می شود .با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۳۱ خرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      بررسی میخواهد
  • تصویر کاربر مجمد پنجشنبه ۲۱ خرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من 17 سالمه و دو سالی هست که بر روی الت تناسلیم چیز هایی شبیه به تبخال تناسلی وجود داره در صورتی که من هیچ رابطه و مقاربت جنسی با کسی نداشتم خیلی نگرانم . ممکن شخص بدون مقاربت جنسی این بیماری رو بگیره؟ دون دون های سفیدی ماند تبخال روی الت من هست . خیلی نگرانم چون اون چیزی که از سایت فهمیدم فقط از طریق مقاربت این بیماری بوجود میاد . خواهشن جوابمو بدید و منو اگاه کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۱ خرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      عکسش را بفرستید
  • تصویر کاربر داود شنبه ۱۶ خرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 269 مشاهده پرسش
    با سلام عرض ادب , می بخشید که توضیح بهتر دفعه قبل ندادم . من 69 ساله میباشم تمایل میل جنسی کم شده همسرم گلا یه دارند. و همچنین انزالم به گفته دکتر وارد مثانه میشود.با مراجعه بدکتر بعد از آزمایش پرستاد از طریق معقد ایشان فرمودند شما هیچ مشکلی ندارید.بمن دارو دادند کفتند خوب میشی پس ازمصرف من همانطورمثل قبل بودم. دوباره داروی دیگری تجوی کردن. CoQ-10 و TESTO GEL و هرکدام 50mg به مدت دو ماه وهمچنین levatra 20mg ;i که پس از مصرف این دارو درد شدیدی از کمر به پایین میگرفت دکتر میفرمودن این دارو درد دارد. و من همانطور که بودم اثری ندیدم .خواهشم از شما این هست که اگر بیماری من راه علاج دارد بفر مایید که خدمت برسم. با تشکر فراوان از حضور جنابعالی.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۶ خرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      بهترين دارى برأي شما مصرف همان داروها است
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۶ خرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      دارو
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

گاهی یک سنگ کلیه چپ حتی خیلی ریز به اندازی یک شن می تواند باعث دردی وحشتناک…
انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر