اگر سوالی داری اینجا از ما بپرس

بیماری مثانه بیش فعال چیست؟

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

چنانچه به هر علتی فردی بیش از حد نرمال (شش بار در روز و 2 بار در شب) مجبور به دفع ادراری شود ممکن است به بیماری مثانه بیش فعال یا پرکار مبتلا شده باشد. تکرر بیش از حد ادرار و احساس دفع ناگهانی ادرار و بی اختیاری ادراری اورژانسی می تواند ناشی از عفونت های سیستم ادراری – تومور مثانه و یا اختلالات عصبی مثانه باشد.

مثانه بیش فعال یک بیماری آزار دهنده ای ایست که کیفیت زندگی افراد را تحت تأثیر قرار داده و محدودیت ها واسترس های ناشی از تکرر ادرار و اینکه دستشوئی همیشه در دسترس بیمار باشد چه بسا زندگی فرد را محدود کرده و مانع از بیرون آمدن از خانه و عدم مسافرت طولانی و غیره می گردد.
بیماری فوق در تمام سنین در مردان و زنان دیده می شود و اغلب در خانم ها شایع تر است.

 

علامت های مثانه بیش فعال عبارت است از

  • تکرر ادرار زیاد
  • احساس ناگهانی و شدید دفع ادرار
  • بی اختیاری اورژانسی ادرار
  • شب ادراری و بیدارشدن بیش از 2 بار در شب در افراد جوان که علامتهای فوق مزمن بوده و باعث مشکلات روانی  عاطفی و اجتماعی می شود و کیفیت زندگی شدیداً مختل می گردد.

 

علت مثانه بیش فعال چیست؟

علت تکررهای ادراری، بی اختیاری اورژانسی و احساسهای شدید دفع ادراری مزمن، می تواند ناشی از عفونتهای مزمن پروستات، ورم مزمن مثانه، ناپایداری عضله مثانه و انقباضهای خود به خودی آن، کاهش حجم مثانه، کاهش قابلیت اتساع مثانه جهت حجم گیری، به هم خوردن تعادل عصبی عضله مثانه، دریچه خروجی مثانه و حساس شدن بیش از حد گیرنده های عصبی مخاطی مثانه باشد.

هر فردی که علائم تحریک پذیری ادراری بیش از حد و دراز مدت دارد باید از نظر این بیماری بررسی گردد.

تکرر ادراری

روش تشخیصی مثانه بیش فعال چیست؟

آزمایشهای ادرار جهت ارزیابی عفونت ادراری بیمار کمک کننده می باشد در صورت عدم وجود عفونت جهت تشخیص قطعی بیماری باید نوار مثانه یا تست اورودینامیک از بیمار انجام شود. که با انجام نوار مثانه: حجم مثانه قابلیت اتساع مثانه، حس مثانه وجود پرشهای انقباض عضلات مثانه و هماهنگی دریچه خروجی مثانه همه با دقت خاص تشخیص داده شده و با توجه به محل عیب موجود درمانهای قطعی انجام می گیرد.

درمانهای موجود جهت مثانه بیش فعال کدامند؟

امروزه از رفتار درمانی و درمانهای داروئی و درمانهای جراحی جهت درمان مثانه بیش فعال استفاده می شود. که با انجام تست ارودینامیک و تشخیص علت اصلی، درمانهای فوق به بیماران پیشنهاد می گردد.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی
3.1/5 - (40 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۸ دی ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 508 مشاهده پرسش
    با سلام. آقای دکتر من 32 ساله هستم. حدودا از 4 ماه پیش احساس می کردم که شبها زودتر از همیشه، نیاز به دستشویی دارم. مثلا اگر 12 شب بخوابم قبلا تا 9 صبح هم از دستشویی بیدار نمی شدم اما در این چند وقت گه گدار باید حدودا ساعت 6 بیدار شوم و دستشویی بروم. دکتر عمومی رفتم آزمایشات کامل خونی و ادراری ناشتا، اعم از کراتین و اوره و فسفر و غیره را نوشت و انحام دادم. نتیجه اینکه همه چی سالم بود به جز اینکه ویتامین d و zinc کم داشتم که قرص داد البته گه گدار هم زانو درد می گرفتم. تنها قرص زینک و ویتامین دی نوشت. اما وضعیت دستشویی من، همینطور باقی مونده و بعضی اوقات مثلا صبح زود باید برم دستشویی. در ضمن احساس می کنم که تمومه ادرارم خارج نمی شه چون وقتی دست می کشم باز قطراتی از ادرار ازم خارج می شه.
    از هفت روز پیش، سینوزیتم اوت کرد و رفتم دکتر سرم با سفتریکس و دگزا زد بعد حالم بهتر شد و آزیترو 250 هم داد دوباره پس فرداش حالم بد شد و دوباره سرم سفتریکس زد و اون روز حالم خوب شد . اما باز فرداش حامل خوب نبود رفتم دکتر متخصص داخلی، آزیترو 500 داد و چون عفونت سینوزیتم زده بود به سینم، و ریم چرک کرده بود بعد از دو روز که خوب نشده بودم و معده درد هم گرفته بودم رفتم یه دکتر داخلی دیگه. اون علاوه بر دیدن عکس سینه، یه داکسی سایکلین اضافه کرد. و گفت داروهات کم بوده که خوب نشدی. به دکتر گفتم که همش احساس تشنگی می کنم و سردرد دارم پهلوم هم درد می کرد، فشارم نیز 15 به 10 بود البته همیشه 12 رو 8 هستم. دکتر یه قرص زیر زبونی داد که فشارم پایین بیاد دکتر گفت سردردت به خاطر فشارته، که حالم بدتر شد. همون شب دل درد شدید گرفتم که بعد از اجابت مزاج بوی بدی نیز میداد.که بعد از اجابت مزاج دل دردم خوب شد. فرداش همنیجوری رفتم دکتر تا ببینم فشارم چطوره چون هنوز سردرد داشتم که یه آزمایش نوشت گفت که کراتینت دو و نیمهو اوره 65و sgot 50 , spgpt 46 ااست. باید بری بیمارستان هاشم نژاد و دیگه هیچ چرک خشکنی نخور. اونجا هم ازمن آزمایش گرفتن باز cr 2.5, bun 26, phospho 5.1, blood 1 بود گفتن فردا بیا که فزدا کراتین شد2.3. بعد پس فردا د 1.9 شد یعنی کاهش داشت فکر کنم از عوارض چرک خشک کن ها بود. اما دکتر که دید گفت باید نمونه برداری از کلیه صورت بگیره. حالا نمی دونم اصلا این کار رو بکنم یا نه. چون به نظر داره بدنم داره پاک می شه. البته سی تی اسکن کلیه انجام شده همه چی طبیعی بوده. سونوگرافی انجام شده گفته ابعاد کلیه طبیعی و ضخامت 17 میلی متر است سنگ و هیدرونفروز دیده نشده. مثانه ضخامت جداری طبیعی داره و تصویز سنگ و توده فضاگیر دیده نشده . پروستات به حجم 16 سیسی است و پس از تخلیه مثانه 10 سیسی باقیمانده ادراری دارد.
    من خودم هم یه احساسی دارم که فکر می کنم بیضه سمت راستم انگاری که تحت فشاره، انگاری که مثلا یه ضربه خورده باشه. یه درد خفیفی در اون منطقه داردم . نمی دونم بیضم عفونت کرده. اصلا مشکلم چیه. یعنی ممکنه عفونت از سینوس زده به سینه بعد بعد روده بعد کلیه و حالا به بیضه. البته من یه چند وقتی هست که احساس درد خیلی خفیف در بیضه راست دارم مثل اینکه شرت کوچک پوشیده باشم که همش تحت فشار باشه. تو رو خدا راهنمایی کنین که چرا گه گدار صبح زود باید برم دستشویی. چرا یه درد خفیف در سمت راست بیضه دارم. الانم فعلا از گوشت و تخم مرغ پرهیز کردم تا کراتینم پایین بیاد. با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۸ دی ۹۳( 1 دهه پیش)
      مشکل شما بیشتر عصبی است
  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۸ دی ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 453 مشاهده پرسش
    با سلام. آقای دکتر من 32 ساله هستم. حدودا از 4 ماه پیش احساس می کردم که شبها زودتر از همیشه، نیاز به دستشویی دارم. مثلا اگر 12 شب بخوابم قبلا تا 9 صبح هم از دستشویی بیدار نمی شدم اما در این چند وقت گه گدار باید حدودا ساعت 6 بیدار شوم و دستشویی بروم. دکتر عمومی رفتم آزمایشات کامل خونی و ادراری ناشتا، اعم از کراتین و اوره و فسفر و غیره را نوشت و انحام دادم. نتیجه اینکه همه چی سالم بود به جز اینکه ویتامین d و zinc کم داشتم که قرص داد البته گه گدار هم زانو درد می گرفتم. تنها قرص زینک و ویتامین دی نوشت. اما وضعیت دستشویی من، همینطور باقی مونده و بعضی اوقات مثلا صبح زود باید برم دستشویی. در ضمن احساس می کنم که تمومه ادرارم خارج نمی شه چون وقتی دست می کشم باز قطراتی از ادرار ازم خارج می شه.
    از هفت روز پیش، سینوزیتم اوت کرد و رفتم دکتر سرم با سفتریکس و دگزا زد بعد حالم بهتر شد و آزیترو 250 هم داد دوباره پس فرداش حالم بد شد و دوباره سرم سفتریکس زد و اون روز حالم خوب شد . اما باز فرداش حامل خوب نبود رفتم دکتر متخصص داخلی، آزیترو 500 داد و چون عفونت سینوزیتم زده بود به سینم، و ریم چرک کرده بود بعد از دو روز که خوب نشده بودم و معده درد هم گرفته بودم رفتم یه دکتر داخلی دیگه. اون علاوه بر دیدن عکس سینه، یه داکسی سایکلین اضافه کرد. و گفت داروهات کم بوده که خوب نشدی. به دکتر گفتم که همش احساس تشنگی می کنم و سردرد دارم پهلوم هم درد می کرد، فشارم نیز 15 به 10 بود البته همیشه 12 رو 8 هستم. دکتر یه قرص زیر زبونی داد که فشارم پایین بیاد دکتر گفت سردردت به خاطر فشارته، که حالم بدتر شد. همون شب دل درد شدید گرفتم که بعد از اجابت مزاج بوی بدی نیز میداد.که بعد از اجابت مزاج دل دردم خوب شد. فرداش همنیجوری رفتم دکتر تا ببینم فشارم چطوره چون هنوز سردرد داشتم که یه آزمایش نوشت گفت که کراتینت دو و نیمهو اوره 65و sgot 50 , spgpt 46 ااست. باید بری بیمارستان هاشم نژاد و دیگه هیچ چرک خشکنی نخور. اونجا هم ازمن آزمایش گرفتن باز cr 2.5, bun 26, phospho 5.1, blood 1 بود گفتن فردا بیا که فزدا کراتین شد2.3. بعد پس فردا د 1.9 شد یعنی کاهش داشت فکر کنم از عوارض چرک خشک کن ها بود. اما دکتر که دید گفت باید نمونه برداری از کلیه صورت بگیره. حالا نمی دونم اصلا این کار رو بکنم یا نه. چون به نظر داره بدنم داره پاک می شه. البته سی تی اسکن کلیه انجام شده همه چی طبیعی بوده. سونوگرافی انجام شده گفته ابعاد کلیه طبیعی و ضخامت 17 میلی متر است سنگ و هیدرونفروز دیده نشده. مثانه ضخامت جداری طبیعی داره و تصویز سنگ و توده فضاگیر دیده نشده . پروستات به حجم 16 سیسی است و پس از تخلیه مثانه 10 سیسی باقیمانده ادراری دارد.
    من خودم هم یه احساسی دارم که فکر می کنم بیضه سمت راستم انگاری که تحت فشاره، انگاری که مثلا یه ضربه خورده باشه. یه درد خفیفی در اون منطقه داردم . نمی دونم بیضم عفونت کرده. اصلا مشکلم چیه. یعنی ممکنه عفونت از سینوس زده به سینه بعد بعد روده بعد کلیه و حالا به بیضه. البته من یه چند وقتی هست که احساس درد خیلی خفیف در بیضه راست دارم مثل اینکه شرت کوچک پوشیده باشم که همش تحت فشار باشه. تو رو خدا راهنمایی کنین که چرا گه گدار صبح زود باید برم دستشویی. چرا یه درد خفیف در سمت راست بیضه دارم. الانم فعلا از گوشت و تخم مرغ پرهیز کردم تا کراتینم پایین بیاد. با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۸ دی ۹۳( 1 دهه پیش)
      مشکل شما عصبی است
  • تصویر کاربر امير دوشنبه ۸ دی ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 421 مشاهده پرسش
    سلام جناب اقاي دكتر من امروز خم شدم يه بار سنگين از زمين بلند كردم بعد از چند دقيقه درد بيضه هام شروع شد لطفا راهنمايي كنيد كه چيكار بايد بكنم ايا خطرناك هست يا نه !؟ ٨ ساعت ميگذره براي دردش چيكار بايد بكنم ٣٣ ساله هستم و مجرد. با تشكر .
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۸ دی ۹۳( 1 دهه پیش)
      سونوگرافی بکنید
  • تصویر کاربر فرامرز دوشنبه ۸ دی ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 414 مشاهده پرسش
    سلام 22 سال دارم به طور میانگین هر سه ماه یکبار جنوب میشم میخواستم بدونم واریکوسل دارم یا خیر.
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۸ دی ۹۳( 1 دهه پیش)
      طبیعی است
  • تصویر کاربر reza دوشنبه ۸ دی ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 461 مشاهده پرسش
    با سلام در یه تماس جنسی دو سال هست دچار علاعم پروستات هستم-ایا استافیکوک اپیدرمیس که در کشت منی هست عامل این علاعم هست؟(به تمام انتی بیوتیک قابل نفوذ به پروستات مقاوم هست)ایا خارج کردن کل پروستات راه خوبی نیست؟اینطور همش درد میکشم کراتین اوره هم بالا رفته از پس دارو بیخود خوردم سنم 26 سال
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۸ دی ۹۳( 1 دهه پیش)
      باید نوار عصب مثانه بگیرید02122642744
  • تصویر کاربر p.pppa دوشنبه ۸ دی ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 1854 مشاهده پرسش
    سلام خدمت شما
    من 15 سالمه
    حدودا شش ماه پیش به طور ناگهانی سوزش سر آلت پیدا کردم که زمانی که به ارولوژیست رفتم گفتتد که عفونت ادراریه و سونوگرافی هم انجام دادم که پروستاتیت و سیستیت نشان داده بود اما با دارو خوردن مشکلم بهبود نیافت پس از مدتی دچار احساس فوریت در دفع ادرار شدم که همراه با ترشحات بود وقتی که به دکتر دیگه ای رفتم به من سیپروفلاکساسین داد که باز هم بهبود نیافتم
    بعد از آن به دکتر دیگه ای رفتم که نظر ایشان التهاب پروستات بود کخ به من آنتی بیوتیک دادند ولی مشکلم خوب نشد بعد از اون حدود 60 روز داکسی سایکلین خوردم تا کمی بهتر شدم اما دوباره یک روز صبح که با حالت دفع ادرار از خواب بیدار شدم ادرار زیادی نکردم و انگار ادرار ندارم در صورتی که حالتی مانند درد مثانه داشتم
    بعد از اون دوباره پیش دکتر رفتم که برام آزمایش ivp pvc و اورترو گرافی روتروگرید از نظر تنگی مجرا نوشتند که هنوز اون رو انجام ندادم بنظرتان انجام این آزمایش ضروریه
    در ضمن الان حالت فوریت و احساس دفع ادرار دارم در صورتی که همان موقع تخلیه ادرار انجام داده ام
    هنگام دفع ادرار سوزش دارم
    و کمی رنگ ادرارم زرد رنگ هست
    تا حالا چندبار آزمای ادرار انجام داده ام که عفونتی نشان نداده
    ضمنا در سونوگرافی من سنگ کلیه دیده نشده
    بعد از خروج منی این مشکلات من تشدید می شود
    آیا ممکن است که سرطان پروستات باشد؟؟
    یا عفونت پروستات هست
    در ضمن معمولا صبح ها برای دفع ادرار باید زور بزنم ولی بقیه روز مشکلی ندارم
    خواهشا منو راهنمایی کنید
    چون من خیلی نگرانم
    با تشکر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۸ دی ۹۳( 1 دهه پیش)
      مشکلتان عصبی است
    2. تصویر کاربر p.pppa دوشنبه ۸ دی ۹۳( 1 دهه پیش)
      ممنون از پاسخگوییتون
      بنظرتون لازمه که ivp pvc و اورترو گرافی رتروگرید رو انجام بدم؟
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر حسین دوشنبه ۸ دی ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 506 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    من پسری 21 ساله هستم
    بیضه سمت راست من داخل میره(با دست میشه از کیسه بیضه بردش بالا به سمت شکم) و من شنیدم این مشکا واریکوسل هست و در ناباروری تاثیر دارد.
    ایا صحت دارد؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۸ دی ۹۳( 1 دهه پیش)
      سونوگرافی بکنید
  • تصویر کاربر حمید دوشنبه ۸ دی ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 687 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من پسری ۲۲ ساله هستم الت تناسلی من در حالت نقوظ ۱۱ سانته و در حالت شل بسیار کوچیکه میخواستم راهنمایی کنید مشکلی واسم وجود داره یا نه اینم اضافه کنم وزنم ۱۰۰ کیلو و قدم ۱۸۸ سانته خیلی ممنونم از شما دکتر منتظر جوابم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۸ دی ۹۳( 1 دهه پیش)
      وزنت را کم کن
  • تصویر کاربر hamid دوشنبه ۸ دی ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 630 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام
    پیش متخصص پوست رفتم قرص فیناستراید برای ریزش بهم داد گفت باید حداقل تا 6ما مصرف کنم
    حالا اگه میشه معجون و دارویی برای تقویت آلت و بیضه بهم بگید
    راستی با عرض معذرت الت من از نوع الت هایی هست ک در حالت خوابیده خ جمع هستش ...
    در سایت یکی از همکارانتون خوندم ترکیب چندنوع آجیل مخصوص(پودرشون) و ی دارویی + عسل روزانه 3 قاشق صبح ها
    با توجه ب سابقه زیادتون ممنون میشم کمکم کنید
    راستی این صفحه رو هم مطالعه کنید
    نظرتون؟
    http://pezeshksonati.com/showcontent.aspx?pageid=508&ArticleID=258

    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۸ دی ۹۳( 1 دهه پیش)
      طبیعی است
  • تصویر کاربر سهیل دوشنبه ۸ دی ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 425 مشاهده پرسش
    باعرض سلام وخسته نباشید.بنده 30 ساله هستم و مجرد،مدتیه هنگام انزال در بیضه سمت چپم احساس درد می کنم . درد فقط موقع انزال و به هنگام هر جهش به صورت ضربانی هست،بعد از انزال درد از بین میره.ممنون میشم راهنماییم کنید.با تشکر.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۸ دی ۹۳( 1 دهه پیش)
      سونوگرافی بکنید
درحال دریافت اطلاعات
  • تصویر کاربر فرامز دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 660 مشاهده پرسش
    با سلام مردی 62 ساله هستم که مدت 1سال است که دچار ناتوانی جنسی شده ام در ضمن داروی نیتروگلیسرین مصرف می کنم ایا میتوانم از داروی سیلید نافیل در دوز های یایین استفاده کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۹۳( 1 دهه پیش)
      مصرف سیلدنافیل برای شما ممنوع است
  • تصویر کاربر مریم یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 691 مشاهده پرسش
    سلام ,حدود 6 ماه است که دچار بی اختیاری ادرار شده ام 7ماه به پرستاری از کودکی می پرداختم که وزن زیادی داشت البته به یبوست هم زیاد دچار میشوم.آیا دچار افتادگی مثانه شده ام ؟و لطفا بفرمایید می توانم ازدواج کنم یا با این مشکل دیگر نمی توانم ازدواج کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش)
      حتما می توانید
  • تصویر کاربر علی جمعه ۲۳ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 583 مشاهده پرسش
    سلام.مردی 27 ساله ام .مدت زیادیست که ادرارم کامل تخلیه نشده و خودبه خود قطرات ادرار از من دفع میشود.سونوگرافی انحام دادم که نتیجه آن این بود:حجم مثانه قبل از تخلیه 150سی سی و حجم مثانه پس از تخلیه 5 سی سی.RUG انجام دادم که تنگی مجرا نداشتم.سیتوسکوپی کردم که باز مشکل تنگی مجرا نداشتم که پزشکم برام دستور نوار مثانه نوشته.به نظر شما نیاز هست؟آیا مشکل من عصبی بودن مثانه هست؟ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۳ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      من موافق انجام نوار مثانه هستم اگر خواستید نوار دقیق انجام دهید با شماره02122642744 تماس بگیرید
  • تصویر کاربر رامین چهارشنبه ۷ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 712 مشاهده پرسش
    سلام.آثار خود ارضایی رو توضیح بدید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۷ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      بزودی مطلب کامل می گذارم میخوانید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

جستجو

حالب

+54 مطلب