اگر سوالی داری اینجا از ما بپرس

بیماری مثانه بیش فعال چیست؟

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

چنانچه به هر علتی فردی بیش از حد نرمال (شش بار در روز و 2 بار در شب) مجبور به دفع ادراری شود ممکن است به بیماری مثانه بیش فعال یا پرکار مبتلا شده باشد. تکرر بیش از حد ادرار و احساس دفع ناگهانی ادرار و بی اختیاری ادراری اورژانسی می تواند ناشی از عفونت های سیستم ادراری – تومور مثانه و یا اختلالات عصبی مثانه باشد.

مثانه بیش فعال یک بیماری آزار دهنده ای ایست که کیفیت زندگی افراد را تحت تأثیر قرار داده و محدودیت ها واسترس های ناشی از تکرر ادرار و اینکه دستشوئی همیشه در دسترس بیمار باشد چه بسا زندگی فرد را محدود کرده و مانع از بیرون آمدن از خانه و عدم مسافرت طولانی و غیره می گردد.
بیماری فوق در تمام سنین در مردان و زنان دیده می شود و اغلب در خانم ها شایع تر است.

 

علامت های مثانه بیش فعال عبارت است از

  • تکرر ادرار زیاد
  • احساس ناگهانی و شدید دفع ادرار
  • بی اختیاری اورژانسی ادرار
  • شب ادراری و بیدارشدن بیش از 2 بار در شب در افراد جوان که علامتهای فوق مزمن بوده و باعث مشکلات روانی  عاطفی و اجتماعی می شود و کیفیت زندگی شدیداً مختل می گردد.

 

علت مثانه بیش فعال چیست؟

علت تکررهای ادراری، بی اختیاری اورژانسی و احساسهای شدید دفع ادراری مزمن، می تواند ناشی از عفونتهای مزمن پروستات، ورم مزمن مثانه، ناپایداری عضله مثانه و انقباضهای خود به خودی آن، کاهش حجم مثانه، کاهش قابلیت اتساع مثانه جهت حجم گیری، به هم خوردن تعادل عصبی عضله مثانه، دریچه خروجی مثانه و حساس شدن بیش از حد گیرنده های عصبی مخاطی مثانه باشد.

هر فردی که علائم تحریک پذیری ادراری بیش از حد و دراز مدت دارد باید از نظر این بیماری بررسی گردد.

تکرر ادراری

روش تشخیصی مثانه بیش فعال چیست؟

آزمایشهای ادرار جهت ارزیابی عفونت ادراری بیمار کمک کننده می باشد در صورت عدم وجود عفونت جهت تشخیص قطعی بیماری باید نوار مثانه یا تست اورودینامیک از بیمار انجام شود. که با انجام نوار مثانه: حجم مثانه قابلیت اتساع مثانه، حس مثانه وجود پرشهای انقباض عضلات مثانه و هماهنگی دریچه خروجی مثانه همه با دقت خاص تشخیص داده شده و با توجه به محل عیب موجود درمانهای قطعی انجام می گیرد.

درمانهای موجود جهت مثانه بیش فعال کدامند؟

امروزه از رفتار درمانی و درمانهای داروئی و درمانهای جراحی جهت درمان مثانه بیش فعال استفاده می شود. که با انجام تست ارودینامیک و تشخیص علت اصلی، درمانهای فوق به بیماران پیشنهاد می گردد.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی
3.1/5 - (40 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

  • تصویر کاربر حسین شنبه ۲۳ فروردین ۴( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 214 مشاهده پرسش
    باسلام : قسمت بالای سمت راست آلت تناسلی باد کرده مخصوصا موقع که دست شوی دارم درد می‌گیرد لطفا راهنمایی کنید ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۳ فروردین ۴( 1 سال پیش)
      با سلام و احترام عکس از آلت در حالت نعوظ بفرستید
  • تصویر کاربر حسین شنبه ۲۳ فروردین ۴( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 257 مشاهده پرسش
    سلام دکتراست نباشی
    من ۴۳ساله مثانه من ضعیف هستش ،نوارمثانه گرفتم وسونوگرافی انجام دادم پروستات بزرگ بود وزود زود دستشویی میرم آیاباخوردن داروخونه میشم چه داروهایی بخورم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۳ فروردین ۴( 1 سال پیش)
      مدارکتونو کامل بفرستید چه علائمی دارید
    2. تصویر کاربر حسین جمعه ۲۲ فروردین ۴( 1 سال پیش)
      سلام دکتر
      میرم دستشویی، ۱۵الی۲۰دیقه دیگه باید برم
      سونوگرافی:پروستات بزرگترازحدطبیعیباحجم تقریبی۴۰سی سی دیده شد.نوارمثانه:
      Max.flowrate=9,8ml/s
      Avrageflowrate=4.0ml
      Voidedvolume=55ml
      Flowtime=13.6s
      Voidingtime=65.0s
      timetomax.flow=64.3s
      Acceleration=0.2ml/s*s
      Hesitancy=1.9s
      ببخشیدنشدعکسهابفرستم
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۳ فروردین ۴( 1 سال پیش)
      تو واتس اپ برگه های نوار مثانه رو بفرستید
    4. تصویر کاربر حسین شنبه ۲۳ فروردین ۴( 1 سال پیش)
      سلام شماره تلفن
    5. تصویر کاربر حسین شنبه ۲۳ فروردین ۴( 1 سال پیش)
      سلام شماره تلفن
    6. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۳ فروردین ۴( 1 سال پیش)
      09101142080
    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر واحد شنبه ۲۳ فروردین ۴( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 247 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر پدر بنده عمل لیزری پروستات انجام دادن یه تنگی هم داشتن هین عمل دکتر گفت ما تنگی مجرا را هم درست کردیم ، بعد عمل پدرم ادرارش خوب شد تا چهل روز بعد ادرار باریک شد و با فشار تخلیه میشد تا کم کم به صورت قطره ای امد ، دیگه رفتیم دکتر گفت تنگی سر مجرا گرفتن سند وصل کرد بعد هفته ای گفت بیرون بیارید و هر شب سند بزنید در حد ۱۰ سانت تا دو دقه بعد بیرون بیارید تا ۴۰ شب که این تنگی رفع بشه ، حالا پدرم سوزش داره هر یک ساعت میره ادرار میکنه چاره کار چیه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۳ فروردین ۴( 1 سال پیش)
      ممکنه بخاطر این نلاتون زدن ها دچار عفونت ادراری شده بشه
    2. تصویر کاربر واحد جمعه ۲۲ فروردین ۴( 1 سال پیش)
      الان برای این عفونت باید چکار کرد خودش خوب میشه یا دارو باید مصرف کنه
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۳ فروردین ۴( 1 سال پیش)
      باید کشت ادراری انجام بشه
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر محسن شنبه ۲۳ فروردین ۴( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 284 مشاهده پرسش
    سلام وادب با خوردن قرص کلوتریمازول بعد از مدتی کوتاه دهانم ولبم شدیداً تبخال زد و روز بعد پوست سر آلتم قسمتیش جدا شد و ترشحات داردچه پمادی استفاده کنم ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۳ فروردین ۴( 1 سال پیش)
      با سلام و عرض ادب خدمت شما همراه گرامی لطفا عکس های ضایعات رو در سایت آپلود کنید (شرایط عمومی ارسال عکس مثل سایز و فرمت رو رعایت کنید)
  • تصویر کاربر بهروز شنبه ۲۳ فروردین ۴( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 248 مشاهده پرسش
    سلام بنده بعلت بیماری مزمن پروستات شاک ویو انجام دادم که بی تاثیر بوده ولی بعد شاک ویو نعوظ شبانه و شهوت من خیلی زیاد شده و برام آزار دهنده شده بطوری که شبا نمیتونم از شدت نعوظ بخوابم در ضمن متاهلم و ۴۶سالمه و چهار ساله دچار التهاب پروستات هستم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۳ فروردین ۴( 1 سال پیش)
      با برقراری رابطه جنسی برطرف نمیشه؟
    2. تصویر کاربر بهروز جمعه ۲۲ فروردین ۴( 1 سال پیش)
      نه اصلا برطرف نمیشه از نصف شب نعوظ شروع میشه تا صبح
    3. تصویر کاربر بهروز جمعه ۲۲ فروردین ۴( 1 سال پیش)
      نه اصلا برطرف نمیشه از نصف شب شروع میشه تا صبح
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۳ فروردین ۴( 1 سال پیش)
      به پزشکمعالجی که شاک ویو انجام میده مراجعه کنید با دارو میشه کنترل کرد
    5. تصویر کاربر بهروز جمعه ۲۲ فروردین ۴( 1 سال پیش)
      من شهرستانم دکتر شاک ویو من تهران بود پارسال انجام دادم اگه امکانش هست یه دارو معرفی کنید تست کنم اگه بدون مشکل بود یه مدت استفاده کنم
    6. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۳ فروردین ۴( 1 سال پیش)
      داروی بدون مشکل که نداریم باید همون شهرستان معاینه و ویزیت بشید فیناستراید میتونه کمک کنه
    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر بهزاد شنبه ۲۳ فروردین ۴( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 335 مشاهده پرسش
    پدرم 67ساله بعد از عمل فتق کشاله ران دو طرف در پای چپ دچار تورم شد از برج 8پارسال تا الان . دکتر برا رفع آن وارفارین تجویز کردن فعلاهم خوب نشده و ورم شدید پای چپ دارد .ازیکماه پیش ورم سرایت کرده به بیضه ها و به شدت ورم کردن. پیش هر دکتری هم میرسیم نتیجه نگرفتیم خیلی اذیت میشن
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۳ فروردین ۴( 1 سال پیش)
      وارفارین رو بخاطر ورم تجویز نکردن حتما مشکل قلبی دارید علت این ورم که داره کل بدن رو میگیره هم همین مشکل قلبیه باید از نظر قلبی کامل بررسی بشید
    2. تصویر کاربر بهزاد جمعه ۲۲ فروردین ۴( 1 سال پیش)
      وارفارین بخاطر dvtبعد از عمل فتق که دچارش شد دادن بعد از 4 ماه بیضه اش ورم شدید کرده . این می‌تونه بخاطر مشکل نارسایی عروق باشه؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۳ فروردین ۴( 1 سال پیش)
      باید بررسی بشید ولی به نظر مشکل قلبی میاد
    4. تصویر کاربر بهزاد جمعه ۲۲ فروردین ۴( 1 سال پیش)
      ببخشید سوال زیاد می پرسم .اما ۴ ماهه تحت نظر دکتر قلب و عروق بودن دو سه بار تو شهرستان بستریش کردن اکو ازش گرفتن یعنی تشخیص ندادن مشکل قلبی داره ، یه تشخیص دادن گرفتگی عرق در محل عمل فتق پیش آمده . امکان داره همین ورم بیضه ناشی از گرفتگی عروق باشه . شرمنده ورمش اینقدر زیاده که باعث شرم میشه لطفاً راهنمایی خوبی بکنید بخدا اینقدر عکس.سونو.سی تی و ونوگرافی گرفتیم هنوز دکتری یه جواب منطقی به ما ندادن الان آزمایش کراتینش هم بالا رفته ۲٫۵ شده .بردیم پیش یه جراح با یه نگاه میگه باید بیضه ها بایدتخلیه بشن.یعنی نمی‌دونیم چکار کنیم. خدا خیرتون بده.
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۳ فروردین ۴( 1 سال پیش)
      سونوگرافی از بیضه ها ساده و کالر داپلر انجام بشه
    6. تصویر کاربر بهزاد جمعه ۲۲ فروردین ۴( 1 سال پیش)
      ممنونم شما میتونید نسخه براش بنویسید
      کدملی4071226463بنام صیدهاشم سپهوند نسب . بیمه نیروهای مسلح ممنونم
    7. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۳ فروردین ۴( 1 سال پیش)
      متاسفانه به سیستم نیروهای مسلح دسترسی ندارم
    8. نمایش سایر 6 پاسخ
  • تصویر کاربر پژمان شنبه ۲۳ فروردین ۴( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 201 مشاهده پرسش
    سلام. وقت بخیر
    من 6 ماهه سوزش ادرار و تکرر ادرار دارم انواع آنتی بیوتیک ها رو مصرف کردم با تجویز پزشک ارولوژی ولی خوب نمیشه همون 6 ماه پیش آزمایش psa دادم مشکلی نداشته. نگران سرطان پروستات هستم لطفاً راهنمایی کنید‌
    سابقه خانوادگی هم نداشتم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۳ فروردین ۴( 1 سال پیش)
      آزمایشات psa که انجام دادین رو بفرستید
    2. تصویر کاربر پژمان جمعه ۲۲ فروردین ۴( 1 سال پیش)
      سلام خدمت جناب دکتر
      فایل آزمایش سونوگرافی و داروهایی رو که مصرف کردم خدمتتون ارسال کردم البته دارو بیشتر خوردم ولی محدودیت ارسال داشتم. بعد از این مدت هنوز سوزش بعد از ادرار و انزال دارم. گاهی هم سوزش در کشاله ران.
      نیازه مجدد آزمایش psa بدم؟
      داخل رباط تلگرام هم ارسال کردم. ممنونم
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۳ فروردین ۴( 1 سال پیش)
      خیر اصلا جای نگرانی برای پروستات برای شما وجود نداره
    4. تصویر کاربر پژمان جمعه ۲۲ فروردین ۴( 1 سال پیش)
      ممنونم. جناب دکتر پس مشکل من چیه که خوب نمیشم. چطوری درمان کنم که سوزش قطع بشه؟
      ممنون از راهنماییتون
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۳ فروردین ۴( 1 سال پیش)
      داروهایی که تجویز شده رو مصرف کنیو
    6. تصویر کاربر پژمان جمعه ۲۲ فروردین ۴( 1 سال پیش)
      مصرف کردم چند دروه
      ۶ ماهه دارم دارو میخورم ولی جواب نگرفتم
      سپاس فراوان
    7. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۳ فروردین ۴( 1 سال پیش)
      پس التهاب پروستات مزمن برای شما مطرحه
    8. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۳ فروردین ۴( 1 سال پیش)
      بیماری شما نیاز به درمان طولانی مدت و با عود بالا همراه میباشد کپسول تامسولوسین هر شب یک عدد افلوکساسین ۳۰۰ هر ۱۲ ساعت کپسول ملوکسیکام ۷/۵ هر ۱۲ ساعت و روزی نیم ساعت داخل لگن آب گرم بنشینید در صورت عود و تکرار علائم بعد از بهبودی مجددا دوره ی درمان تکرار شود
    9. نمایش سایر 7 پاسخ
  • تصویر کاربر میم شنبه ۲۳ فروردین ۴( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 247 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر
    من تیر ماه ۱۴۰۳ عمل سیستوسکپی کردم و چند وقتی ست که دوباره احساس تخلیه نشدن رو دارم و امروز که ۲۲ فروردین ۱۴۰۴ میباشد تقریبا چند روزی ست که احساس لرز در پهلو هام دارم و نمیتونم خوب بخوابم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۳ فروردین ۴( 1 سال پیش)
      باید نوار مثانه انجام بشه براتون
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۳ فروردین ۴( 1 سال پیش)
      سلام باید نوار مثانه انجام شود همکاران مطب جهت توبت دهی نوار مثانه با شما تماس خواهند گرفت
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر میثم شنبه ۲۳ فروردین ۴( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 218 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من الان ۲۵ سالمه و تقریبا ادرار باریک داشتم از ۷/۸ سال قبل. یکسال پیش بعد از رابطه جنسی دچار سوزش ادرار و خارش آلت شدم که با مراجعه به دکتر قرص تامسولوسین و پروستاتان و سیپرو فلوکساسین دادن بعد دوره درمان به گفته دکتر به مدت ۷/۸ ماه همچنان قرص تامسولوسین و پروستاتان و مصرف میکردم اما سوزش همیشه همراه بود تو این ۷/۸ ماه با مصرف مجدد آنتی بیوتیک کم میشد و دوباره بعد از مدتی برمیگشت. قرص های داکسی سایکلین مترونیدازول آموکسی کلاو و... مصرف کردم که فقط مقطعی سوزش خوب میشد. البته بنده سینوزیت هم دارم و کلا آنتی بیوتیک زیاد مصرف میکنم و یه جورایی بدنم مقاومه مصرف پروستاتان و تامسولوسین رو که قطع کردم بعد از ۷/۸ ماه مصرف کردن در اون مدت درد زیر شکم نداشتم و سوزش هم خیلی کمتر بود ولی بعد از قطع پروستاتان و تامسولوسین درد زیر شکم گاهی داشتم بعد از این مدت ادرار دو شاخه و ضعیف و سوزش نوک آلت و خارش خود آلت بیشتر شد و چند روز پیش با درد و گرمای بیضه مواجه شدم و بعد از مراجعه و انجام سونو بیضه متوجه وجود واریکوسل هم شدیم الان پیشنهاد شماچیه برای درمان اولویت با کدومه؟ و دلیل اینکه سوزش خوب نشده هنوز چیه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۳ فروردین ۴( 1 سال پیش)
      می‌تونه احتمال تنگی مجرا براتون مطرح باشه عکس از مجرا آریو جی ویسیو جی انجام بدین
  • تصویر کاربر Mm شنبه ۲۳ فروردین ۴( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 221 مشاهده پرسش
    دکتر من به صورت اتفاقی این دونه هارو دیدم داخل لابیاها هردوطرف ایا زیگیل هستن؟رابطه پر خطر هم نداشتم و درد و سوزش هم ندارم اصلا؟تروخدا راهنماییم کنید نمیدونم زیگیل هستن یا نه اگر زیگیل نیستن پس چیه اصلا مشکلی هست یا خطرناکه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۳ فروردین ۴( 1 سال پیش)
      ضایعات شما بسیار مشکوک به زگیل می‌باشد حتماً تست پاپ اسمیر و تست hpv تایپینگ انجام بدین
درحال دریافت اطلاعات
  • تصویر کاربر فرامز دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 660 مشاهده پرسش
    با سلام مردی 62 ساله هستم که مدت 1سال است که دچار ناتوانی جنسی شده ام در ضمن داروی نیتروگلیسرین مصرف می کنم ایا میتوانم از داروی سیلید نافیل در دوز های یایین استفاده کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۹۳( 1 دهه پیش)
      مصرف سیلدنافیل برای شما ممنوع است
  • تصویر کاربر مریم یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 691 مشاهده پرسش
    سلام ,حدود 6 ماه است که دچار بی اختیاری ادرار شده ام 7ماه به پرستاری از کودکی می پرداختم که وزن زیادی داشت البته به یبوست هم زیاد دچار میشوم.آیا دچار افتادگی مثانه شده ام ؟و لطفا بفرمایید می توانم ازدواج کنم یا با این مشکل دیگر نمی توانم ازدواج کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش)
      حتما می توانید
  • تصویر کاربر علی جمعه ۲۳ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 583 مشاهده پرسش
    سلام.مردی 27 ساله ام .مدت زیادیست که ادرارم کامل تخلیه نشده و خودبه خود قطرات ادرار از من دفع میشود.سونوگرافی انحام دادم که نتیجه آن این بود:حجم مثانه قبل از تخلیه 150سی سی و حجم مثانه پس از تخلیه 5 سی سی.RUG انجام دادم که تنگی مجرا نداشتم.سیتوسکوپی کردم که باز مشکل تنگی مجرا نداشتم که پزشکم برام دستور نوار مثانه نوشته.به نظر شما نیاز هست؟آیا مشکل من عصبی بودن مثانه هست؟ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۳ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      من موافق انجام نوار مثانه هستم اگر خواستید نوار دقیق انجام دهید با شماره02122642744 تماس بگیرید
  • تصویر کاربر رامین چهارشنبه ۷ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 712 مشاهده پرسش
    سلام.آثار خود ارضایی رو توضیح بدید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۷ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      بزودی مطلب کامل می گذارم میخوانید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

جستجو

حالب

+54 مطلب