اگر سوالی داری اینجا از ما بپرس

بیماری مثانه بیش فعال چیست؟

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

چنانچه به هر علتی فردی بیش از حد نرمال (شش بار در روز و 2 بار در شب) مجبور به دفع ادراری شود ممکن است به بیماری مثانه بیش فعال یا پرکار مبتلا شده باشد. تکرر بیش از حد ادرار و احساس دفع ناگهانی ادرار و بی اختیاری ادراری اورژانسی می تواند ناشی از عفونت های سیستم ادراری – تومور مثانه و یا اختلالات عصبی مثانه باشد.

مثانه بیش فعال یک بیماری آزار دهنده ای ایست که کیفیت زندگی افراد را تحت تأثیر قرار داده و محدودیت ها واسترس های ناشی از تکرر ادرار و اینکه دستشوئی همیشه در دسترس بیمار باشد چه بسا زندگی فرد را محدود کرده و مانع از بیرون آمدن از خانه و عدم مسافرت طولانی و غیره می گردد.
بیماری فوق در تمام سنین در مردان و زنان دیده می شود و اغلب در خانم ها شایع تر است.

 

علامت های مثانه بیش فعال عبارت است از

  • تکرر ادرار زیاد
  • احساس ناگهانی و شدید دفع ادرار
  • بی اختیاری اورژانسی ادرار
  • شب ادراری و بیدارشدن بیش از 2 بار در شب در افراد جوان که علامتهای فوق مزمن بوده و باعث مشکلات روانی  عاطفی و اجتماعی می شود و کیفیت زندگی شدیداً مختل می گردد.

 

علت مثانه بیش فعال چیست؟

علت تکررهای ادراری، بی اختیاری اورژانسی و احساسهای شدید دفع ادراری مزمن، می تواند ناشی از عفونتهای مزمن پروستات، ورم مزمن مثانه، ناپایداری عضله مثانه و انقباضهای خود به خودی آن، کاهش حجم مثانه، کاهش قابلیت اتساع مثانه جهت حجم گیری، به هم خوردن تعادل عصبی عضله مثانه، دریچه خروجی مثانه و حساس شدن بیش از حد گیرنده های عصبی مخاطی مثانه باشد.

هر فردی که علائم تحریک پذیری ادراری بیش از حد و دراز مدت دارد باید از نظر این بیماری بررسی گردد.

تکرر ادراری

روش تشخیصی مثانه بیش فعال چیست؟

آزمایشهای ادرار جهت ارزیابی عفونت ادراری بیمار کمک کننده می باشد در صورت عدم وجود عفونت جهت تشخیص قطعی بیماری باید نوار مثانه یا تست اورودینامیک از بیمار انجام شود. که با انجام نوار مثانه: حجم مثانه قابلیت اتساع مثانه، حس مثانه وجود پرشهای انقباض عضلات مثانه و هماهنگی دریچه خروجی مثانه همه با دقت خاص تشخیص داده شده و با توجه به محل عیب موجود درمانهای قطعی انجام می گیرد.

درمانهای موجود جهت مثانه بیش فعال کدامند؟

امروزه از رفتار درمانی و درمانهای داروئی و درمانهای جراحی جهت درمان مثانه بیش فعال استفاده می شود. که با انجام تست ارودینامیک و تشخیص علت اصلی، درمانهای فوق به بیماران پیشنهاد می گردد.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی
3.1/5 - (40 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

  • تصویر کاربر M یکشنبه ۲۴ فروردین ۹۹( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 497 مشاهده پرسش
    سلام دکتر . خسته نباشید ‌.
    اقای دکتر همین جور که توی عکس ها میبنید حدود دو روز هس وسط آلت من وقتی دست میزنم سه الی چهار تا چیز سفت مثل جوش هس . وقتی پوست آلتم رو میکشم یکی از اون چیز های سفت پیدا میشه که به رنگ سفید هس حس میکنم و مثل جوش هس ، ولی اون چند تای دیگه فقط حسشون میکنم و لمس و اصلا قایل دیدن نیسن و دکتر همشون خیلی کوچیک هسن و اندازه ی جوش هستند . ( یه رگ بالای آلت هس اون یکی رو که میبینم با تلاش ، تقریبا نزدیک اون رگ هس ، ولی اون سه تای دیگه یکشون نزدیک به همون جوشه هس ولی اصلا قابل دیدین نیس فقط میشه لمس کرد و سفتیش رو حس کرد و اون سومی و چهارمی یکم بالا تر هس توی عکس نشون دادم براتون ) . در ضمن دکتر وقتی دست میزنم به اونی که میگم با تلاش میتونم ببینم کمی میسوزه و یه درد خفیف همراه با سوزش داره ولی وقتی به اون دو تا دست میزنم اصلا درد و سوزش نداره وفقط حس میکنم اونا رو . سوالم اینه که آیا اون دو تا مربوط به بافت خود آلت هس؟ آیا اصلا همش جوش هس؟ ایا اینها جوش هس ؟ چی هس اصلا .
    اینم بگم که دو روز پیش اصلا اصلا نبود و تازه دیروز اینجوری شده و سمت راست الت هم کمی ورم کرده خیلی کم که توی عکس ها مشخص هس
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۲ فروردین ۹۹( 6 سال پیش)
      اینها مهم نیستند
    2. تصویر کاربر M جمعه ۲۲ فروردین ۹۹( 6 سال پیش)
      دکتر ایا همون جوش هستند؟ یا چیز دیگه هست؟
      ممنون میشم جواب بدید .
    3. تصویر کاربر M جمعه ۲۲ فروردین ۹۹( 6 سال پیش)
      و دکتر میخاسم بدونم که این ها از بین میره؟ چه زمانی طول میشکه که ای بین بره ؟
    4. تصویر کاربر M جمعه ۲۲ فروردین ۹۹( 6 سال پیش)
      و دکتر میخاسم بدونم که این ها از بین میره؟ چه زمانی طول میشکه که ای بین بره ؟
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۴ فروردین ۹۹( 6 سال پیش)
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر محسن جمعه ۲۳ خرداد ۹۹( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 535 مشاهده پرسش
    سلام وخسته نباشید
    مدت هفت ماه پیش عمل واریکوسل انجام دادم وبعد از مصرف مکمل کیوتن و ویتامین E آزمایش دادم که ارسال میکنم خواهشمندم نظرتون رو در مورد آزمایش بفرمایید آیا امکان بارداری به روش طبیعی وجود دارد یااز روش‌های دیگر استفاده کنیم و اینکه چه دارو ومکملی مصرف کنم
    ممنون از وقتی که میزارین
    1. تصویر کاربر محسن سه شنبه ۲ اردیبهشت ۹۹( 6 سال پیش)
      سلام آقای دکتر منتظر پاسخ شما هستم
    2. تصویر کاربر محسن سه شنبه ۲ اردیبهشت ۹۹( 6 سال پیش)
      ممنون از پاسخگویی شما آزمایش رو براتون فرستادم
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۳ خرداد ۹۹( 6 سال پیش)
      سلام، لطفا مجدد عکس بفرستید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر مسعود جمعه ۲۳ خرداد ۹۹( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 558 مشاهده پرسش
    با سلام دکتر عزیز
    پدرم 56 ساله س بخاطر بزرگی پروستات ده ساله تحت درمانه و دوره ای ازمایش و سونوگرافی انجام میده از نظر هورمونPSA و اندازه پروستات تحت کنترله و داروی فینوپرست5مصرف میکنه
    الان دچار برجستگی در پستان شده که سونوگرافی پستان انجام داده که ژنیکوماستی تشخیص دادن حالا چکار باید کنیم کرد دکترجان دارو قطع بشه؟ امکان بدخیمی سینه وجود داره؟خیلی نگران پدرم هستم لطفا راهنمایی کنید عکس سونو هم میفرستم با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۳ خرداد ۹۹( 6 سال پیش)
      سلام، کانسر پروستات دارن؟
  • تصویر کاربر حسن شنبه ۲۴ خرداد ۹۹( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 406 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر ببخشید مزاحم شدم من الت تناسلیم ب طرف پایین خمیدگی دارم آیا نیاز ب جراحی دارد یا مشکلی ندارد ممنون میشم جواب دقیق بدید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۴ خرداد ۹۹( 6 سال پیش)
      سلام، اگر متاهلید و جهت دخول مشکل دارید و دچار ناباروری هستید جهت درمان اقدام کنید
  • تصویر کاربر سحر جمعه ۲۳ خرداد ۹۹( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 497 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر.ببخشید آقای دکتر خواهر من نزدیک دو ساله که سوزش ادرار داره و دکتر های مختلفی رفته وآزمایش های زیادی داده و داروهای مختلفی استفاده کرده اما متاسفانه هیچ بهبودی در حالش ایجاد نشده یه هفته ای هست که این سوزش امانش رو بریده و اصلا نمیتونه ادرار کنه و متاسفانه تو این شرایط هم هیچ مطبی باز نیست که برای ویزیت مراجعه کنیم و از مراجعه به بیمارستان هم به شدت میترسیم به خاطر مبتلا شدن به کرونا...وما به شدت میترسیم که این مشکل در ادرار به کلیه اش فشار وارد کنه و خدای نکرده کلیه اش آسیب ببینه سوال من از محضر جنابعالی این است که اگه میشه یه راهنمایی میکنید که این مشکل را ما چجوری حل کنیم یا اگه ممکنه تمام مدارک پزشکیش رو برای شما بفرستیم که شما بگید چاره این مشکل کجاست.با تشکر.البته این مشکلات بعد از ازدواج شروع شده.خواهرم 2سال هست که ازدواج کرده
    1. تصویر کاربر سحر شنبه ۲۳ فروردین ۹۹( 6 سال پیش)
      ببخشید دکتر وضعیت ایشون اورژانسی اگه یه راهنمایی بکنید که ما چیکار کنیم ممنون میشم
    2. تصویر کاربر سحر شنبه ۶ اردیبهشت ۹۹( 6 سال پیش)
      لطف کنید پول واریز شده رو به حساب من برگردونین.موقعی که نیاز داشتم پاسخ ندادین
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۳ خرداد ۹۹( 6 سال پیش)
      سلام، باید آزمایش ادرار و کشت ادرار بدهند،سونوگرافی انجام شود، در صورت نیاز نواز مثانه
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر دریا جمعه ۲۳ خرداد ۹۹( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 433 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من چندتا دونه گوشتی قسمت داخل واژنم چند روزه متوجه شدم هست باتوجه به اینکه چند ماه پیش آزمایش pcr دادم که منفی بود اینا میتونن زگیل باشن یا پاپیلوما ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۳ خرداد ۹۹( 6 سال پیش)
      سلام لطفا عکس مجدد بفرستید
  • تصویر کاربر حمید جمعه ۲۳ خرداد ۹۹( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 523 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر آقای دکتر. من سه سال ازدواج کردم سال پیش آزمایش اسپرم دادم صفر اومد. دکتر زنان به خانمم گفته بود که هیچ راهی نیست جز ای وی اف منم دیگه پیش ارولوژ نرفتم دکتر زنان چندتا آزمایش واسم نوشت گفت قبل اینکه برین مرکز ناباروری این آزمایش ها رو انجام بده تا زودتر کارتون راه بیفته چون ما شهرستانی هستیم جایی هم نداشتیم واسه همین ما هم قبلش آزمایش‌ها رو انجام دادیم. رفتم مرکز ناباروری اصفهان دیگه اونا هیچ آزمایشی ازم نگرفتن با روز بعد ازم تسه گرفتن اسپرم بود بعد تخمک گیری جنینی به مرحله آخر نرسید دکتر جنین شناس گفت اسپرمات ضعیفن باید بری سراغ جنین اهدایی. البته هیچ آزمایشی نگرفتن بابت اینکه بهم بگن علت اسپرم صفر چیه نگفتن انسدادی هست یا نه. آزمایش ها رو میفرستن ممنون میشم راهنمایی کنین
    1. تصویر کاربر حمید دوشنبه ۲۵ فروردین ۹۹( 6 سال پیش)
      سلام دکتر عزیز منتظر جوابتون هستم ممنون
    2. تصویر کاربر حمید سه شنبه ۳۰ اردیبهشت ۹۹( 6 سال پیش)
      سلام جناب دکتر. جواب سوال ما بیش از یه ماه گذست
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۳ خرداد ۹۹( 6 سال پیش)
      سلام، شما باید حتما به مرکز ناباروری مراجعه کنید،
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر ک.َع جمعه ۲۳ خرداد ۹۹( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 595 مشاهده پرسش
    با سلام. به علت زودانزالی شدید حدود 6 ماه است که روزانه نصف قرص پاروکستین(10 میلی گرم در روز ) مصرف میکنم. میخواستم بپرسم آیا این دارو روی اسپرم و ناباروری تاثیر دارد؟ آیا باید دارو را برای مدتی قطع کنم و سپس اقدام به بچه دار شدن بکنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۳ خرداد ۹۹( 6 سال پیش)
      سلام، اگر قبل از باروری داروها قطع بشه بهتره
  • تصویر کاربر ممم جمعه ۲۳ خرداد ۹۹( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 454 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    من 32 سالمه. 3 ساله ازدواج کردم. تو دوران مجردیم خیلیی خودارضایی میکردم متاسفانه. الان تو ازدواجم حدود 1 دقیقه ارضا میشم. تمام راهههای کنترل روانیم امتحان کردمو رفتم. یکم بهتر شدم ولی الان حدود 1 دقیقه شده. خیلی سخته برام. اصلا از سکس لذت نمیبرم. تو سکس همش دنبال راهی هستم که به تعویق بندازم. خواهش میکنم یه راه داروویی جلو پام بزارین دیگه. که درمان بشم. یه سوال دیگه اینکه تادالافیل موجب دیر ارضایی میشه یا نه و اگه با قرصای پاروکستین و امثال اون بخوایم بخوریم مشکلی داره؟؟؟
    1. تصویر کاربر ممم جمعه ۲۲ فروردین ۹۹( 6 سال پیش)
      البته 2 3 باریم داپوکستین خوردم ولی تاثیری نداشته
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۳ خرداد ۹۹( 6 سال پیش)
      سلام، تادالافیل خوب هست اگر کنترااندیکاسیون نداشته باشد
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد جمعه ۲۳ خرداد ۹۹( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 513 مشاهده پرسش
    باسلام
    حدود یکی دو ماه قبل با درد در ناحیه کشاله رون که حس میکردم بیضم هم درد میکنه به دکتر مراجعه کردم
    بعد برام سونوگرافی نوشتن
    تو سونو گرافی دکتر سونو گفت که واریکوسل داری و تو جوابش نوشته یکم سایز هاشم فرق داره که قبلا یکی بود
    بعد جواب و به دکتر نشون دادم گفتن که من معاینه کرده بودم و واریکوسل نداری
    و برای درد مسکن بخور
    اما الان از تغییر اندازه ناراحت و نگرانم
    بنده ۳۱ ساله و مجرد هستم
    مدارکم‌ ضمینه میکنم
    اگر نیاز به معاینه هست بفرمایید که خدمت برسم منزل نزدیک اما نوبت دهی زمانش زیادبود
    میخواستم ببینم درمانش چیه و دکتر گفت چیزی نیست پس چرا درد دارم یا چرا اندازه هاش متفاوت شده
    *یه زمانی من مواد مصرف میکردم و مدت زمان زیاد رابطه داشتم و از ررضا شدن جلوگیری میکردم و یا اصلا ارضا نمیشدم که دیگه انجام ندادم
    1. تصویر کاربر محمد جمعه ۲۲ فروردین ۹۹( 6 سال پیش)
      تصاویر و نمیدونم ضمینه شده یا نه
    2. تصویر کاربر محمد جمعه ۲۲ فروردین ۹۹( 6 سال پیش)
      دکتر اما خودم معاینه میکنم حس میکنم حجم سمت چپ خودم کوچیترشده
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۳ خرداد ۹۹( 6 سال پیش)
      سلام، درد پس از جراحی تا ۵۰درصد باقی می‌ماند، مدارک رو مجدد بفرستید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
  • تصویر کاربر فرامز دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 662 مشاهده پرسش
    با سلام مردی 62 ساله هستم که مدت 1سال است که دچار ناتوانی جنسی شده ام در ضمن داروی نیتروگلیسرین مصرف می کنم ایا میتوانم از داروی سیلید نافیل در دوز های یایین استفاده کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۹۳( 1 دهه پیش)
      مصرف سیلدنافیل برای شما ممنوع است
  • تصویر کاربر مریم یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 692 مشاهده پرسش
    سلام ,حدود 6 ماه است که دچار بی اختیاری ادرار شده ام 7ماه به پرستاری از کودکی می پرداختم که وزن زیادی داشت البته به یبوست هم زیاد دچار میشوم.آیا دچار افتادگی مثانه شده ام ؟و لطفا بفرمایید می توانم ازدواج کنم یا با این مشکل دیگر نمی توانم ازدواج کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش)
      حتما می توانید
  • تصویر کاربر علی جمعه ۲۳ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 587 مشاهده پرسش
    سلام.مردی 27 ساله ام .مدت زیادیست که ادرارم کامل تخلیه نشده و خودبه خود قطرات ادرار از من دفع میشود.سونوگرافی انحام دادم که نتیجه آن این بود:حجم مثانه قبل از تخلیه 150سی سی و حجم مثانه پس از تخلیه 5 سی سی.RUG انجام دادم که تنگی مجرا نداشتم.سیتوسکوپی کردم که باز مشکل تنگی مجرا نداشتم که پزشکم برام دستور نوار مثانه نوشته.به نظر شما نیاز هست؟آیا مشکل من عصبی بودن مثانه هست؟ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۳ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      من موافق انجام نوار مثانه هستم اگر خواستید نوار دقیق انجام دهید با شماره02122642744 تماس بگیرید
  • تصویر کاربر رامین چهارشنبه ۷ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 714 مشاهده پرسش
    سلام.آثار خود ارضایی رو توضیح بدید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۷ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      بزودی مطلب کامل می گذارم میخوانید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

جستجو

حالب

+54 مطلب