اگر سوالی داری اینجا از ما بپرس

بیماری مثانه بیش فعال چیست؟

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

چنانچه به هر علتی فردی بیش از حد نرمال (شش بار در روز و 2 بار در شب) مجبور به دفع ادراری شود ممکن است به بیماری مثانه بیش فعال یا پرکار مبتلا شده باشد. تکرر بیش از حد ادرار و احساس دفع ناگهانی ادرار و بی اختیاری ادراری اورژانسی می تواند ناشی از عفونت های سیستم ادراری – تومور مثانه و یا اختلالات عصبی مثانه باشد.

مثانه بیش فعال یک بیماری آزار دهنده ای ایست که کیفیت زندگی افراد را تحت تأثیر قرار داده و محدودیت ها واسترس های ناشی از تکرر ادرار و اینکه دستشوئی همیشه در دسترس بیمار باشد چه بسا زندگی فرد را محدود کرده و مانع از بیرون آمدن از خانه و عدم مسافرت طولانی و غیره می گردد.
بیماری فوق در تمام سنین در مردان و زنان دیده می شود و اغلب در خانم ها شایع تر است.

 

علامت های مثانه بیش فعال عبارت است از

  • تکرر ادرار زیاد
  • احساس ناگهانی و شدید دفع ادرار
  • بی اختیاری اورژانسی ادرار
  • شب ادراری و بیدارشدن بیش از 2 بار در شب در افراد جوان که علامتهای فوق مزمن بوده و باعث مشکلات روانی  عاطفی و اجتماعی می شود و کیفیت زندگی شدیداً مختل می گردد.

 

علت مثانه بیش فعال چیست؟

علت تکررهای ادراری، بی اختیاری اورژانسی و احساسهای شدید دفع ادراری مزمن، می تواند ناشی از عفونتهای مزمن پروستات، ورم مزمن مثانه، ناپایداری عضله مثانه و انقباضهای خود به خودی آن، کاهش حجم مثانه، کاهش قابلیت اتساع مثانه جهت حجم گیری، به هم خوردن تعادل عصبی عضله مثانه، دریچه خروجی مثانه و حساس شدن بیش از حد گیرنده های عصبی مخاطی مثانه باشد.

هر فردی که علائم تحریک پذیری ادراری بیش از حد و دراز مدت دارد باید از نظر این بیماری بررسی گردد.

تکرر ادراری

روش تشخیصی مثانه بیش فعال چیست؟

آزمایشهای ادرار جهت ارزیابی عفونت ادراری بیمار کمک کننده می باشد در صورت عدم وجود عفونت جهت تشخیص قطعی بیماری باید نوار مثانه یا تست اورودینامیک از بیمار انجام شود. که با انجام نوار مثانه: حجم مثانه قابلیت اتساع مثانه، حس مثانه وجود پرشهای انقباض عضلات مثانه و هماهنگی دریچه خروجی مثانه همه با دقت خاص تشخیص داده شده و با توجه به محل عیب موجود درمانهای قطعی انجام می گیرد.

درمانهای موجود جهت مثانه بیش فعال کدامند؟

امروزه از رفتار درمانی و درمانهای داروئی و درمانهای جراحی جهت درمان مثانه بیش فعال استفاده می شود. که با انجام تست ارودینامیک و تشخیص علت اصلی، درمانهای فوق به بیماران پیشنهاد می گردد.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی
3.1/5 - (40 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

  • تصویر کاربر جعفری یکشنبه ۳۱ فروردین ۴( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 265 مشاهده پرسش
    درود، دکتر یک سوالی که خیلی ذهنم درگیر کرده اینه که روش عمل میکروسرجری و عمل میکروسکوپیک یکی هستن؟ یا فرق دارن، و شما به هر دو روش عملو انجام میدین؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۳۱ فروردین ۴( 1 سال پیش)
      بلی یکی هستند
  • تصویر کاربر اميرمهدي یکشنبه ۳۱ فروردین ۴( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 287 مشاهده پرسش
    سلام عليكم
    اقاي دكتر ٤٧سال سن همسرم هست يك هفتس تقريبا ادرار كه ميكنند باز احساس پري مثانه دارندولي ادراري نمياد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۳۱ فروردین ۴( 1 سال پیش)
      سونوگرافی کلیه ها و مجاری ادراری با تعیین سایز پروستات و باقیمانده ادراری انجام دهید
  • تصویر کاربر احسان یکشنبه ۳۱ فروردین ۴( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 273 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر
    میخواستم در مورد واریکوسل گرید  ۳ خودم راهنمایی بگیرم. قبلاً آزمایش و سونوگرافی رو براتون ارسال کردم و فرمودید (نیاز به عمل نیست)، اما میخواستم بدونم: 
    1. **آیا راه‌های درمانی غیر از جراحی  برای بهبودش وجود داره؟
    2. قصد دارم ورزش کشتی رو شروع کنم و تمرینات با وزنه‌های سنگین انجام بدم. آیا این فعالیت‌ها برای واریکوسل من مشکلی ایجاد نمی‌کنه؟
    3. آیا این واریکوسل گرید  ۳ می‌تونه در آینده باعث ناباروری بشه؟ 
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۳۱ فروردین ۴( 1 سال پیش)
      شرایط اسپرم ها خوبن تا زمانی که منجر به درد نشده عمل نمیخواد ورزش سنگین و زور زدن میتونه منجر به بدتر شدن شرایط واریکوسل و اسپرم ها بشه
  • تصویر کاربر بهروز یکشنبه ۳۱ فروردین ۴( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 224 مشاهده پرسش
    با درود فراوان ، بنده 59 ساله هستم ، الان 5 سال هست از داروی آمنیک 4 استفاده می کنم ، اگر یک روز استفاده نکنم ادرارم راحت خارج نمی شود و به نظرم کامل تخلیه نمی شود .
    سوالم اینه که من می توانم دائم از این دارو استفاده کنم . در غیر اینصورت بایستی چکار کنم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۳۱ فروردین ۴( 1 سال پیش)
      استفاده از امنیک مادام العمر هست اگر به دارو جواب نداده باید نوار مثانه انجام بشه
  • تصویر کاربر عارف شنبه ۱۰ خرداد ۴( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 269 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من 32 سال دارم از 26 سالگی به خاطر ضربه ای که به کمرم وارد شد دچار تکرر ادرار و دفع سخت ادرار شدم آزمایش سونوگرافی و آزمایش خون،ادرار و منی که دادم دکتر گفت و سیستوسکوپی که دارم دکتر گفت تورم پروستات و واریکوسل چپ دارم عمل کردم برای تورم پروستات هم بهم قرص داد یکسال قرص مصرف کردم تکرر ادرارم خیلی بهتر شد و ادرارم هنوز سخت میاد بیرون نوار مثانه هم دادم دکتر گفت تنگی مثانه مادر زادی داری قرص بهم داد مایوکر ،ترازوسین،باکلوفن،سلکسیب و لووفلکسین ولی تغییری نکردم.قبلشم قرص های دیگه بهم داد برا تورم پروستات کلا هرچی قرص بود بهم ولی هنوز خوب نشدم. میگه چون جوانی نباید عمل لیزر کنی بعدش نتفت در نمیاد میخواستم نظر شما رو بدونم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۰ خرداد ۴( 1 سال پیش)
      تنگی مثانه چیه؟ عکس از مجرا RUG/VCUG انجام دادین؟
  • تصویر کاربر مهدی شنبه ۳۰ فروردین ۴( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 255 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من 5 روز شده عمل واریکوسل دو طرفه کردم دکتر بهم گفت تا یک ماه نزدیکی نداشته باشید ولی من دیشب در خواب خد بخود ارضا شدم صبح متوجه شدم الانم دردی چیزی ندارم آیا مشکلی هست؟

    و گفتن تا باید شورت تنگ بپوشم میخاستم بدونم تا کی باید بپوشم؟

    و این که دو روز بعد عمل درخواب به پهلو خوابیدیم مشکلی ندارد؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۳۰ فروردین ۴( 1 سال پیش)
      خیر موردی نداره شرت تنگ لازم نیست نحوه خوابیدن فرقی نمیکنخ
  • تصویر کاربر کیمیا شنبه ۳۰ فروردین ۴( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 247 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من تقریبا نه ماه پیش رابطه محافظت نشده داشتم چند هفته پیش متوجه این زائده خیلی کوچبک شدم بین واژن و مقعدم خیلی کوچیکه فکر کردم جوشه اولش سعی کردم بکنمش یکم سرشو کندم ولی دیدم کامل کنده نمیشه ولش کردم الان بعد بیست روز دوباره دیدم هنوز هست خیلی نگرانم که نکنه زیگیل باشه
    اگه زیگیل باشه روند درمانش خیلی سخته ؟
    آخه من فقط همون یه بار رابطه داشتم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۳۰ فروردین ۴( 1 سال پیش)
      خیر زگیل نیست به نظر التهاب ریشه ی مو هست
  • تصویر کاربر پاکدین یکشنبه ۳۱ فروردین ۴( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 171 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من ۵۵ ساله هستم.مدتی است که موقعه ادار دوشاخه می شود.وخروج ادار یکنواخت نمی باشد.شبها از خواب بیدار می شوم و به دستشویی می روم.عکس سونو و جواب آنرا دارم.خدمتتان ارسال می کنم.به نظر شما از پروستات استفاده یا داروی دیگر ممنون از اینکه راهنمایی می فرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۳۰ فروردین ۴( 1 سال پیش)
      آزمایش psa انجام شود
    2. تصویر کاربر پاکدین یکشنبه ۳۱ فروردین ۴( 1 سال پیش)
      ببخشید اقای دکتر شما لطف می کنید.ازمایش را برای من بنویسید.کد ملی را باید خدمتتان ارسال کنم.
    3. تصویر کاربر پاکدین یکشنبه ۳۱ فروردین ۴( 1 سال پیش)
      سلام آقای دکتر.ازمایشpsa را در سال گذشته انجام داده بود.مقدار آن0.618 بود.برای درمان چه دارویی باید استفاده کنم.ممنون می شوم راهنمایی بفرمایید.
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۳۱ فروردین ۴( 1 سال پیش)
      به واتس اپ ۰۹۱۰۱۱۴۲۰۸۰ پیام بدین
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر مصی شنبه ۳۰ فروردین ۴( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 232 مشاهده پرسش
    باسلام محضر اقای دکتر حسین کرمی خسته نباشید.۶۴ سال سن دارم حدود ۸ ساله مبتلا به تورم پروستات هستم،در سونو حجم ۲۳۰ سی سی تایید شد حدود یک ساله فیناستراید ۵ مصرف میکنم الان حجم ۱۳۰ سی‌سی شده مشگل عمده تکرر ادرار بخصوص شبانه میباشد،که خیلی از زمان خوابم میکاهد،حدود یک ساله که مقاربت نداشته ام،جدیدا گاهی محتلم که میشوم آثار باقیمانده در لباس به رنگ قهوه ای کمرنگ با مقداری ماده رسوب شده.در ضمن توتال psa عموما زیر ۴ آخرین بارحدود سه ماه قبل ۲/۳۰ بوده وfree آن حدود ۶ صدم ونسبت آنها از عدد بیست بالاتر میباشد لطفا راهنمایی بفرمایید به‌خصوص در مورد تکرر ادرارکه بسیار آزار دهنده میباشد ورنگ انزال قهوه ای رنگ که نگرانم کرده .در ضمن در هر بار ازمایش ادرار عفونتی مشخص نگردید.با تشکر.عاقبت به خیر باشید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۳۰ فروردین ۴( 1 سال پیش)
      ام آر آی پروستات باید انجام بدین
  • تصویر کاربر مجمد یکشنبه ۳۱ فروردین ۴( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 239 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر اقای دکتر
    موقعیت:یک جوان 22ساله بدون تحرک بدنی بالا و دارای مشکلات شدید روحی + عفونت ادراری
    حدود4ساله هر هفته به تعداد3_4بار خود ارضایی میکنم ولی خودارضایی ک معمولا1_2روز طول میکشه یعنی تا درجه انزال ک میرسم خودمو به یه نحوهی مشغول میکنم تا انزال صورت نگیره و همین مسئله باعث احساس فشار شدید میشد تا حدود یک ماه قبل، من از 4 ماه قبل عفونت ادراری داشتم و هیچگونه قرص و معاینه ای صورت ندادم)سونوگرافی برای درد دلم ک رفتم بهم گفتن ک عفونت ادراری داری)
    الان حدود یک ماهه اقای دکتر تا کمی تحریک میشم پشت بیضه چپم شدید درد میگره درجه دردش 8/10 و همینطور موقع انزال هم این درد هستش بعد از انزال هم کلا بیضه هام و التم برای چند دقیقه بی حس میشه قبلا اینطوری نبود + اینکه بی اختیاری ادراری بعد از انزال پیدا کردم هیمنطور چند وقته حساس شدم روی اندازه بیضه هام ک دقیقا اندازه یک بند انگشته جفتش و احساس میکنم قبلا درشت تر بود و اینکه ناحیه ای ک بین کیسه بیضه و مقعد وجود داره در هنگاز تحریک شدید و انزال برامدگی محسوسی پیدا میکنه یعنی قسمتی داخلی عضله هایی الت تناسلی در لگن به طوری ک اگر همون موقع پاهارو ببندیم یا بی ایستیم حس میشه اب منی هم در چند بار اخیر با اینکه فاصله بین خود ارضایی هایی بین3_4 روز شده ولی حالت ابکی طور شده میخواستم ببینم پیشنهاد و نظر شما چیه اقای دکتر راستی بنده به دلیل موقعیت کاریم دسترسی به دکتر ندارم خیلی نگرانم چیکار کنم تو اینترنت یه سرچ زدم میگن التهاب پروستات میتونه باشه التهاب بیضه و رگ بیضه هم هستش لطفا راهنمایم کنید ممنون میشم به جز این علائمی ک گفتم دیگه هیچ علائم دیگه ای ک توی اینترنت دیدم ندارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۳۰ فروردین ۴( 1 سال پیش)
      اول اینکه اینکار بسیار اشتباهه وقتی به اوج تحریک جنسی میرسید باید حتما ارضا بشید اینکار میتونه منجر به عوارض غیر قابل برگشت بشه
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۳۰ فروردین ۴( 1 سال پیش)
      سونوگرافی از بیضه ها انجام شود
    3. تصویر کاربر مجمد یکشنبه ۳۱ فروردین ۴( 1 سال پیش)
      استاد ببخشید میشه علت تجویز سونو رو بهم بگید یعنی مشکوک به چیزی هستید ک پیشنهاد سونو دادین?!
      و اینکه با شرایطی ک گفتم ایا خود ارضایی ضرر داره برام یا نه چ کاری میتونم انجام بدم?
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۳۱ فروردین ۴( 1 سال پیش)
      بررسی سایز بیضه ها و واریکوسل
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
  • تصویر کاربر فرامز دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 660 مشاهده پرسش
    با سلام مردی 62 ساله هستم که مدت 1سال است که دچار ناتوانی جنسی شده ام در ضمن داروی نیتروگلیسرین مصرف می کنم ایا میتوانم از داروی سیلید نافیل در دوز های یایین استفاده کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۹۳( 1 دهه پیش)
      مصرف سیلدنافیل برای شما ممنوع است
  • تصویر کاربر مریم یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 691 مشاهده پرسش
    سلام ,حدود 6 ماه است که دچار بی اختیاری ادرار شده ام 7ماه به پرستاری از کودکی می پرداختم که وزن زیادی داشت البته به یبوست هم زیاد دچار میشوم.آیا دچار افتادگی مثانه شده ام ؟و لطفا بفرمایید می توانم ازدواج کنم یا با این مشکل دیگر نمی توانم ازدواج کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش)
      حتما می توانید
  • تصویر کاربر علی جمعه ۲۳ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 583 مشاهده پرسش
    سلام.مردی 27 ساله ام .مدت زیادیست که ادرارم کامل تخلیه نشده و خودبه خود قطرات ادرار از من دفع میشود.سونوگرافی انحام دادم که نتیجه آن این بود:حجم مثانه قبل از تخلیه 150سی سی و حجم مثانه پس از تخلیه 5 سی سی.RUG انجام دادم که تنگی مجرا نداشتم.سیتوسکوپی کردم که باز مشکل تنگی مجرا نداشتم که پزشکم برام دستور نوار مثانه نوشته.به نظر شما نیاز هست؟آیا مشکل من عصبی بودن مثانه هست؟ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۳ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      من موافق انجام نوار مثانه هستم اگر خواستید نوار دقیق انجام دهید با شماره02122642744 تماس بگیرید
  • تصویر کاربر رامین چهارشنبه ۷ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 712 مشاهده پرسش
    سلام.آثار خود ارضایی رو توضیح بدید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۷ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      بزودی مطلب کامل می گذارم میخوانید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

جستجو

حالب

+54 مطلب