اگر سوالی داری اینجا از ما بپرس

بیماری مثانه بیش فعال چیست؟

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

چنانچه به هر علتی فردی بیش از حد نرمال (شش بار در روز و 2 بار در شب) مجبور به دفع ادراری شود ممکن است به بیماری مثانه بیش فعال یا پرکار مبتلا شده باشد. تکرر بیش از حد ادرار و احساس دفع ناگهانی ادرار و بی اختیاری ادراری اورژانسی می تواند ناشی از عفونت های سیستم ادراری – تومور مثانه و یا اختلالات عصبی مثانه باشد.

مثانه بیش فعال یک بیماری آزار دهنده ای ایست که کیفیت زندگی افراد را تحت تأثیر قرار داده و محدودیت ها واسترس های ناشی از تکرر ادرار و اینکه دستشوئی همیشه در دسترس بیمار باشد چه بسا زندگی فرد را محدود کرده و مانع از بیرون آمدن از خانه و عدم مسافرت طولانی و غیره می گردد.
بیماری فوق در تمام سنین در مردان و زنان دیده می شود و اغلب در خانم ها شایع تر است.

 

علامت های مثانه بیش فعال عبارت است از

  • تکرر ادرار زیاد
  • احساس ناگهانی و شدید دفع ادرار
  • بی اختیاری اورژانسی ادرار
  • شب ادراری و بیدارشدن بیش از 2 بار در شب در افراد جوان که علامتهای فوق مزمن بوده و باعث مشکلات روانی  عاطفی و اجتماعی می شود و کیفیت زندگی شدیداً مختل می گردد.

 

علت مثانه بیش فعال چیست؟

علت تکررهای ادراری، بی اختیاری اورژانسی و احساسهای شدید دفع ادراری مزمن، می تواند ناشی از عفونتهای مزمن پروستات، ورم مزمن مثانه، ناپایداری عضله مثانه و انقباضهای خود به خودی آن، کاهش حجم مثانه، کاهش قابلیت اتساع مثانه جهت حجم گیری، به هم خوردن تعادل عصبی عضله مثانه، دریچه خروجی مثانه و حساس شدن بیش از حد گیرنده های عصبی مخاطی مثانه باشد.

هر فردی که علائم تحریک پذیری ادراری بیش از حد و دراز مدت دارد باید از نظر این بیماری بررسی گردد.

تکرر ادراری

روش تشخیصی مثانه بیش فعال چیست؟

آزمایشهای ادرار جهت ارزیابی عفونت ادراری بیمار کمک کننده می باشد در صورت عدم وجود عفونت جهت تشخیص قطعی بیماری باید نوار مثانه یا تست اورودینامیک از بیمار انجام شود. که با انجام نوار مثانه: حجم مثانه قابلیت اتساع مثانه، حس مثانه وجود پرشهای انقباض عضلات مثانه و هماهنگی دریچه خروجی مثانه همه با دقت خاص تشخیص داده شده و با توجه به محل عیب موجود درمانهای قطعی انجام می گیرد.

درمانهای موجود جهت مثانه بیش فعال کدامند؟

امروزه از رفتار درمانی و درمانهای داروئی و درمانهای جراحی جهت درمان مثانه بیش فعال استفاده می شود. که با انجام تست ارودینامیک و تشخیص علت اصلی، درمانهای فوق به بیماران پیشنهاد می گردد.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی
3.1/5 - (40 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

  • تصویر کاربر حسن شنبه ۵ مهر ۹۹( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 532 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب خدمت دکتر کرمی
    من دو سال پیش عمل باز واریکوسل چپ رو انجام دادم و هر چند ماهی یکبار چک میکنم امروز که چک میکردم بالای طناب بیضه یه چیز سفت حدود دو میلی متر در یک میلیمتر روی طناب الت بود که نمیدونم چیه میخواستم بدونم ایا از اثار و اجزاء عمله یا مشکلی نداره ؟ کمی هم وسواس دارم که مبادا عود کرده باشه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۵ مهر ۹۹( 5 سال پیش)
      نه مشکلی نیست
  • تصویر کاربر خانم شنبه ۵ مهر ۹۹( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 380 مشاهده پرسش
    با سلام
    این تصویر برای کناره های وازن می باشد
    بعد از چند روز خارش ایجاد شده
    آیا می تواند زگیل تناسلی منفرد یا خفیف باشد ؟؟
    متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۵ مهر ۹۹( 5 سال پیش)
      خیر زگیل نیست
  • تصویر کاربر م.ا شنبه ۵ مهر ۹۹( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 499 مشاهده پرسش
    سلام و درود
    سنم بیست و هشت سال و پسر هستم، حدوداً ده روز قبل با خانومی رابطه جنسی داشتم و از کاندوم هم استفاده کردم. دو روز بعد میشه گفت تعدادی تاول قسمت پایین التم دیدم که نه درد دارم و نه خارش، لطفاً با مشاهده عکس کمکم کنید، خیلی نگرانم و سوال اصلیم این چهار مورد است: 1. آیا تبخال است؟ 2. اگر بخوام متاهل بشم به همسرم منتقل میکنم یا خیر 3. آیا با آزمایشات اولیه برای ازدواج این موضوع مشخص میشه برای همه؟؟ 4. با چه آزمایشی میتوان قطعا گفت بیماری چی هست؟ ، سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر م.ا جمعه ۴ مهر ۹۹( 5 سال پیش)
      لطفاً پاسخ بدید قربان
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۵ مهر ۹۹( 5 سال پیش)
      عکس بفرستید
    3. تصویر کاربر م.ا شنبه ۵ مهر ۹۹( 5 سال پیش)
      عکس ضمیمه است
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۵ مهر ۹۹( 5 سال پیش)
      به تبخال شباهت ندارد ، از پناد موپیروسین و قرص آزیترومایسین استفاده کنید
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر مهراب شنبه ۵ مهر ۹۹( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 416 مشاهده پرسش
    Mehrab:
    Mehrab:
    سلام دکتر بیضه هام کوچکتراز حد نرمال هستن و اسپرمم صفر هست و واریکوسل عمل کردم و تیکه برداری هم انجام دادم ولی میگن سلول ژرم سل نیست حالا امکان داره راهی باشه که بیضه هام نرمال شوند و آلتم هم خوب سفت نمیشه به نظرتون با دارو راهی هست بیضه ها به حالت نرمال برگردند یا نه Mehrab:
    اگر آزمایش هورمونی تستسترون و اف اس اچ و ال اچ هم نرمال باشه چیکار باید انجام بدم آیا راهی هست بیضه ها حالت طبیعی خودشان را بدست بیاورند ودرمرحله دوم اسپرم تولید بشه یا خیر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۵ مهر ۹۹( 5 سال پیش)
      اگر در نمونه برداری بیضه هم اسپرم نبوده نمیشود کاری کرد. بررسی کاریوتایپ انجام شود
  • تصویر کاربر کامیار شنبه ۵ مهر ۹۹( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 494 مشاهده پرسش
    سلام خسته نابشید بنده ۳ سال اه زیگیل داشتم به پزشک مراجعه کردم استفاده از سرکه سیب را توصیه کردن الان ازدواج کردم میتونه مشکل ایجاد کنه بر روی لب همسرام هم تبخال به وجود امده
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۵ مهر ۹۹( 5 سال پیش)
      در مورد زگیل وقتی فرد مبتلا بشه ممکنه بدن بتونه مقابله کنه و ویروس از بدن پاک بشه ، ممکنه در بدن بمونه و عود کنه. بهترین درمان کرایو است. تیغ زدن و لیزر باعث پخش آن می شود. در مورد واکسن ، قبل از ابتلا به زگیل ، در خانم ها موثر است بعد از ابتلا اثر ندارد. در خانم ها باید پس از ابتلا سالانه پاپ اسمیر انجام شود از جهت خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم
    2. تصویر کاربر کامیار جمعه ۴ مهر ۹۹( 5 سال پیش)
      این دانه ها چه بیماری هستن
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۵ مهر ۹۹( 5 سال پیش)
      به نظر چربی زیر پوسته. تست hpv dna بدهید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر سعید شنبه ۵ مهر ۹۹( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 393 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکترپدرمن الان نزدیک به یک هفته است که بی اختیاری ادرار البته بی اختیاری مدفوع هم گرفته اندمشکل نارسایی کلیه دارن چندسال پیش چسبندگی روده داشتند که جراحی شدن الان علت این بی اختیاری رومیخواستم بدونم ممنونم ازتون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۵ مهر ۹۹( 5 سال پیش)
      اگر همزمان بی اختیاری مدفوع هم دارن با دکتر مغز و اعصاب مشورت کنید
  • تصویر کاربر بهروز شنبه ۵ مهر ۹۹( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 614 مشاهده پرسش
    با سلام و تشکر
    قبلا از طریق سایت سوالم را پرسیده ام و پاسخ فرموده اید و التهاب پروستات تشخیص داده اید. اطلاعات دیگری به سوالم اضافه کرده ام و دوباره می فرستم. در آخر چند سوال کوتاه هم اضافه شده است. با تشکر:

    اینجانب 48 ساله هستم و 70 کیلوگرم وزن و 163 سانتی متر قد دارم. در 42 سالگی به طور تصادفی در چک آپ متوجه مقدار ‏PSA‏‌ بالا در حد 4.7 شدم.‏
    در چند آزمایش بعدی هم بین 2 تا 4 در نوسان بود و بعد از هفت ماه به مقدار بالای 7 رسید.‏
    پس از مصرف آنتی بیوتیک دوباره به حدود 3.5 رسید. از آن به بعد بین 3 تا 5.5 در نوسان است.‏
    نسبت ‏PSA‏‌ آزاد به کل هم بین 0.1 تا 0.3 در نوسان بوده است.‏
    حجم پروستات هم از 35 میلی لیتر در سال 93 به 63 میلی لیتر در سال 99 رسیده است (سونوگرافی ها متفاوت بوده اند) و در ‏سونوگرافی هتروژن و کلسیفه است. دیواره مثانه هم ضخیم شده است.‏
    باقیمانده ادرار در مثانه هم 6 تا 26 میلی لیتر متغیر بوده است. ‏
    در سال 96 مورد ‏MRI‏‌ قرار گرفتم. در این آزمایش اندازه پروستات 65×50×40 گزارش شد و طبقه بندی ‏PIRADS‏ عدد 2 ‏گزارش شد.‏
    سونوگرافی کلیه سالم است.‏
    از نظر علایم بالینی تنها در سال 95 بعد از مصرف 20 کپسول پروستافیت دچار تکرر ادرار شدم و در حال حاضر مشکلی ندارم. ‏گاهی شروع ادرار مخصوصا صبح ها با تاخیر است.‏
    اما به تازگی گاهی احساس سوزش حتی قبل از ادرار دارم که بعد از ادرار و نه حین ادرار سوزش تشدید می شود.‏
    در آخرین آزمایش ادرار مقدار کمی پروتئین در ادرار هم دیده شد.‏
    ضمنا گاهی یک برجستگی نرم در مسیر ادرار پشت بیضه ها با لمس حس می کنم. ‏
    همچنین مابین بیضه و مقعد و زیر کیسه اسکروتوم گاهی احساس التهاب و درد دارم.‏
    جهش منی معمولا ضعیف است. فاصله رابطه جنسی معمولا زیاد است.‏
    آیا ممکن است رابطه جنسی کم زمینه مشکل را ایجاد کرده باشد یا تشدید کرده باشد؟
    آیا التهاب پروستات اگر با داروهای تجویزی برطرف شود مانند بزرگی پروستات با قطع دارو عود می کند و در التهاب پروستات هم مصرف دارو مادام العمر است؟
    داروهای افلوکساسین و تامسولوسین و ملوکسیکام با داروی تنوفوویر تداخل دارویی دارند یا خیر؟
    پس از یک دوره یکماه که فرمودید داروهای فوق مصرف شوند با چه فاصله ای باید آزمایش بدهم؟
    با تشکر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۵ مهر ۹۹( 5 سال پیش)
      نه ارتباطی با رابطه جنسی ندارد
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۵ مهر ۹۹( 5 سال پیش)
      ممکن است بعدا مجدد دچار التهاب پروستات شوید
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۵ مهر ۹۹( 5 سال پیش)
      تداخل ندارد
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۵ مهر ۹۹( 5 سال پیش)
      پس از اتمام درمان ازمایش دهید
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر M.e شنبه ۵ مهر ۹۹( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 488 مشاهده پرسش
    سلام و درود
    سنم بیست و هشت سال و پسر هستم، حدوداً ده روز قبل با خانومی رابطه جنسی داشتم و از کاندوم هم استفاده کردم. دو روز بعد میشه گفت تعدادی تاول قسمت پایین التم دیدم که نه درد دارم و نه خارش، لطفاً با مشاهده عکس کمکم کنید، خیلی نگرانم، سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۵ مهر ۹۹( 5 سال پیش)
      سلام از قرص آسیکلوویر ۴۰۰ میلیگرم هر ۸ ساعت برای ۷ تا ۱۰ روز استفاده کنین با مایعات فراوان
    2. تصویر کاربر M.e جمعه ۴ مهر ۹۹( 5 سال پیش)
      خیلی نگرانم آقای دکتر، تبخاله؟؟؟؟
      درمان ندارن دیگه؟؟؟؟ ازدواجم چی میشه، ای خدا..
    3. تصویر کاربر M.e جمعه ۴ مهر ۹۹( 5 سال پیش)
      آقای دکتر از استرس دارم میمیرم، یعنی تا آخر عمر تبخال دارم؟؟
      ازدواجم چی میشه؟؟
      ای خدا..
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۵ مهر ۹۹( 5 سال پیش)
      مشکوک به تبخال هست. داروها رو استفاده کنید. در زمانی که ضایعات پوستی دارید رابطه نداشته باشید. هیچ جای نگرانی نیست ، پس از درمان هیچ منعی جهت رابطه ی جنسی وجود ندارد و هیچ مشکلی پیش نخواهد امد
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر بهروز شنبه ۵ مهر ۹۹( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 540 مشاهده پرسش
    با سلام در جواب سوال اولم فرمودید علایم شما به التهاب پروستات شباهت دارد ، از داروهای افلوکساسین ۲۰۰ میلیگرم هر ۱۲ ساعت و کپسول تامسولوسین ۰.۴ میلیگرم شبی یک عدد و قرص ملوکسیکام ۷.۵ میلیگرم هر ۱۲ ساعت برای یک ماه استفاده کنین و از قهوه و نوشابه و ادویه جات و پیاز و سیر پرهیز کنین. ضمن تشکر لطفا طریقه مصرف دارو را هم بفرمایید. با توجه به کمبود فاکتور 7 و هپاتیت ب مزمن مصرف ملوکسیکام اشکال ندارد؟ آیا درست است که افلوکساسین نباید همراه غذا مصرف شود؟ همینطور مصرف تامسولوسین باید نیم ساعت پس از غذا باشد؟ همه داروهای مورد نظر یک کاه کامل باید استفاده شوند؟ با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۵ مهر ۹۹( 5 سال پیش)
      یک ماه کامل افلوکساسین رو بعد غذا بخورین ملوکسیکام مشکلی ندارد. تامسولوسین قبل خواب
  • تصویر کاربر رهگذر شنبه ۵ مهر ۹۹( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 501 مشاهده پرسش
    جواب سونگرافی کلیه های من نشان میده که کلیه راست به ابعاد 115 میلیمتر و کلیه چپ به ابعاد 109 میلیمتر و دارای اوکی پارانشی مال طبیعی هستند. کیست کورتیکال 27 میلیمتر در کلیه راست است. هیدرونفروز گرید 1 در سمت چپ و گرید 2 در سمت راست دیده شده است. به دکتر سازمان مربوطه مراجعه کردم که گفت فعلا نیاز به اقدامی نداره و 6 ماه بعد برای بررسی مجدد مراجعه کن. در اسکن هم درباره کلیه ها نوشته lesion or evidence of hydroneph rossi in left side & right sided urostasis is seen. راهنمایی بفرمایید چکار کنم. با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۵ مهر ۹۹( 5 سال پیش)
      سلام حتما باید سی تی اسکن شما دیده شود. هیدرونفزوز در کلیه ها مهم است و باید بررسی شود. جهت مراجعه حضوری نوبت بگیرید ۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴
درحال دریافت اطلاعات
  • تصویر کاربر فرامز دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 660 مشاهده پرسش
    با سلام مردی 62 ساله هستم که مدت 1سال است که دچار ناتوانی جنسی شده ام در ضمن داروی نیتروگلیسرین مصرف می کنم ایا میتوانم از داروی سیلید نافیل در دوز های یایین استفاده کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۹۳( 1 دهه پیش)
      مصرف سیلدنافیل برای شما ممنوع است
  • تصویر کاربر مریم یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 690 مشاهده پرسش
    سلام ,حدود 6 ماه است که دچار بی اختیاری ادرار شده ام 7ماه به پرستاری از کودکی می پرداختم که وزن زیادی داشت البته به یبوست هم زیاد دچار میشوم.آیا دچار افتادگی مثانه شده ام ؟و لطفا بفرمایید می توانم ازدواج کنم یا با این مشکل دیگر نمی توانم ازدواج کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش)
      حتما می توانید
  • تصویر کاربر علی جمعه ۲۳ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 583 مشاهده پرسش
    سلام.مردی 27 ساله ام .مدت زیادیست که ادرارم کامل تخلیه نشده و خودبه خود قطرات ادرار از من دفع میشود.سونوگرافی انحام دادم که نتیجه آن این بود:حجم مثانه قبل از تخلیه 150سی سی و حجم مثانه پس از تخلیه 5 سی سی.RUG انجام دادم که تنگی مجرا نداشتم.سیتوسکوپی کردم که باز مشکل تنگی مجرا نداشتم که پزشکم برام دستور نوار مثانه نوشته.به نظر شما نیاز هست؟آیا مشکل من عصبی بودن مثانه هست؟ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۳ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      من موافق انجام نوار مثانه هستم اگر خواستید نوار دقیق انجام دهید با شماره02122642744 تماس بگیرید
  • تصویر کاربر رامین چهارشنبه ۷ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 712 مشاهده پرسش
    سلام.آثار خود ارضایی رو توضیح بدید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۷ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      بزودی مطلب کامل می گذارم میخوانید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

جستجو

حالب

+54 مطلب