اگر سوالی داری اینجا از ما بپرس

بیماری مثانه بیش فعال چیست؟

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

چنانچه به هر علتی فردی بیش از حد نرمال (شش بار در روز و 2 بار در شب) مجبور به دفع ادراری شود ممکن است به بیماری مثانه بیش فعال یا پرکار مبتلا شده باشد. تکرر بیش از حد ادرار و احساس دفع ناگهانی ادرار و بی اختیاری ادراری اورژانسی می تواند ناشی از عفونت های سیستم ادراری – تومور مثانه و یا اختلالات عصبی مثانه باشد.

مثانه بیش فعال یک بیماری آزار دهنده ای ایست که کیفیت زندگی افراد را تحت تأثیر قرار داده و محدودیت ها واسترس های ناشی از تکرر ادرار و اینکه دستشوئی همیشه در دسترس بیمار باشد چه بسا زندگی فرد را محدود کرده و مانع از بیرون آمدن از خانه و عدم مسافرت طولانی و غیره می گردد.
بیماری فوق در تمام سنین در مردان و زنان دیده می شود و اغلب در خانم ها شایع تر است.

 

علامت های مثانه بیش فعال عبارت است از

  • تکرر ادرار زیاد
  • احساس ناگهانی و شدید دفع ادرار
  • بی اختیاری اورژانسی ادرار
  • شب ادراری و بیدارشدن بیش از 2 بار در شب در افراد جوان که علامتهای فوق مزمن بوده و باعث مشکلات روانی  عاطفی و اجتماعی می شود و کیفیت زندگی شدیداً مختل می گردد.

 

علت مثانه بیش فعال چیست؟

علت تکررهای ادراری، بی اختیاری اورژانسی و احساسهای شدید دفع ادراری مزمن، می تواند ناشی از عفونتهای مزمن پروستات، ورم مزمن مثانه، ناپایداری عضله مثانه و انقباضهای خود به خودی آن، کاهش حجم مثانه، کاهش قابلیت اتساع مثانه جهت حجم گیری، به هم خوردن تعادل عصبی عضله مثانه، دریچه خروجی مثانه و حساس شدن بیش از حد گیرنده های عصبی مخاطی مثانه باشد.

هر فردی که علائم تحریک پذیری ادراری بیش از حد و دراز مدت دارد باید از نظر این بیماری بررسی گردد.

تکرر ادراری

روش تشخیصی مثانه بیش فعال چیست؟

آزمایشهای ادرار جهت ارزیابی عفونت ادراری بیمار کمک کننده می باشد در صورت عدم وجود عفونت جهت تشخیص قطعی بیماری باید نوار مثانه یا تست اورودینامیک از بیمار انجام شود. که با انجام نوار مثانه: حجم مثانه قابلیت اتساع مثانه، حس مثانه وجود پرشهای انقباض عضلات مثانه و هماهنگی دریچه خروجی مثانه همه با دقت خاص تشخیص داده شده و با توجه به محل عیب موجود درمانهای قطعی انجام می گیرد.

درمانهای موجود جهت مثانه بیش فعال کدامند؟

امروزه از رفتار درمانی و درمانهای داروئی و درمانهای جراحی جهت درمان مثانه بیش فعال استفاده می شود. که با انجام تست ارودینامیک و تشخیص علت اصلی، درمانهای فوق به بیماران پیشنهاد می گردد.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی
3.1/5 - (40 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

  • تصویر کاربر هانیه سه شنبه ۱۵ مهر ۹۹( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 570 مشاهده پرسش
    سلام،پارسال مهرماه همسرم واریکوسل عمل کرد چندبار ازمایش و سونو داد خوب بود کمی مورفولوژیش مشکل داشت ک اونم برطرف شد،چند مدت بود بیضه هاش درد میکرد چند روز پیش سونو رنگی و آزمایش داد متوجه شد واریکوسل گرید 3 در سمت چپ و گرید 1 درسمت راست داره، و نتیجه آزمایش در حرکت و مورفولوژیش تاثیر گذاشت، با دارو حل میشه یا حتما دوباره باید عمل کنند؟دکتر سونو گفت بد عمل شده،لطفا راهنمایی کنید، ضمنا پارسال سمت چپ فقط عمل کرد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۴ مهر ۹۹( 5 سال پیش)
      سلام اگر سونوگرافی در یک مرکز معتبر انجام نشده ، تکرار شود
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۴ مهر ۹۹( 5 سال پیش)
      در ضمن عکس سونوگرافی و آزمایش اسپرم را برام بفرستید چیزی باز نمیکند
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۴ مهر ۹۹( 5 سال پیش)
      چند وقته در تلاش برای بچه دار شدن هستید؟
    4. تصویر کاربر هانیه دوشنبه ۱۴ مهر ۹۹( 5 سال پیش)
      سلام وقتتون بخیر ، سونو در مرکز معتبر گرفته شده
      من مجددا عکس آزمایش و سونو را براتون میفرستم
      ما ۳سال برای بچه دار شدن اقدام کردیم ولی تازه پارسال پزشک متوجه شد همسرم واریکوسل داره ک عمل کردن ولی امسال مجددا برگشته، نمیدونیم مجددا عمل کنیم یا با دارو رفع میشه
    5. تصویر کاربر هانیه دوشنبه ۱۴ مهر ۹۹( 5 سال پیش)
      سلام وقتتون بخیر ، سونو در مرکز معتبر گرفته شده
      من مجددا عکس آزمایش و سونو را براتون میفرستم
      ما ۳سال برای بچه دار شدن اقدام کردیم ولی تازه پارسال پزشک متوجه شد همسرم واریکوسل داره ک عمل کردن ولی امسال مجددا برگشته، نمیدونیم مجددا عمل کنیم یا با دارو رفع میشه
    6. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۵ مهر ۹۹( 5 سال پیش)
      واریکوسل همسرتون به نظر عود کرده. ولی ازمایش اسپرمش قابل قبوله برای بارداری. ابتدا به نظرم خودتون هم بررسی شین. اگر شما مشکل نداشتید ۶ ماه دیگر صبر کنید و بعد عمل کنید. قاعدتا با این ازمایش اسپرم بارداری اتفاق میفتد
    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر حسینمحمودی دوشنبه ۱۴ مهر ۹۹( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 1074 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشید من با دوست دخترم رابطه داشتم حدود 10 ماه پیش بعد ماهه پیش بعده اینکه چند تا زگیل سیاه رنگ زیر پوستی دیده بودن ناحیه تناسلیشون اومدن تهران ازمایش دادن و مشخص شد که زگیل از نوع 16 هستش حالا رفته تست پاپ اسمیر داده و جوابش هفته دیگه میاد چون خونشون لارستان هست دسترسی به دکتر خوب نداره دکتر داخل لار بهش گفته اگه تستت مثبت در بیاد ممکنه قسمتی از رحمتو ببرن و اینکه هیچوقت بچه دار نشی میخاستم بدونم حرفش درسته؟ اگه منفی و نرمال باشه باید چیکار کنیم؟امکان داره با تقویت سیستم دفاعی بدن این مریضی از بدنش بره؟در ضمن داخل شیراز زگیل ها هم لیزر کرده_من هم خودمو امروز چک کردم 2 3 تا خال رو ناحیه تناسلیم بود که فک کنم همون زگیله لازمه کاری انجام بدم؟لطفا کمکمون کنید خیلی سردر گمیم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۴ مهر ۹۹( 5 سال پیش)
      در مورد زگیل وقتی فرد مبتلا بشه ممکنه بدن بتونه مقابله کنه و ویروس از بدن پاک بشه ، ممکنه در بدن بمونه و عود کنه. بهترین درمان کرایو است. تیغ زدن و لیزر باعث پخش آن می شود. در مورد واکسن ، قبل از ابتلا به زگیل ، در خانم ها موثر است بعد از ابتلا اثر ندارد. در خانم ها باید پس از ابتلا سالانه پاپ اسمیر انجام شود از جهت خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۴ مهر ۹۹( 5 سال پیش)
      نه نیازی به بریدن رحم و عدم توانایی بچه دار شدن نیست. بر حسب جواب پاپ اسمیر ، قدم بعدی گفته میشه. قدم بعدی رو هم متخصص زنان تعیین میکنه
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۴ مهر ۹۹( 5 سال پیش)
      اگر زگیل دارید باید کرایو شود
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر احسان دوشنبه ۱۴ مهر ۹۹( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 443 مشاهده پرسش
    سر آلت كج رو به پايين است و مجراي ادرار هم زير الت سه تا جوش كه يكي روي بيضه چپ و دو تا هم در دو طرف بيضه در انتهاي ران پا زده كه هم متورم ميباشد هم بزرگ
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۴ مهر ۹۹( 5 سال پیش)
      سلام عکسش را بفرستید ببینم
  • تصویر کاربر مهرناز سه شنبه ۱۵ مهر ۹۹( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 470 مشاهده پرسش
    من ۲۶ سالمه یه سری زائده روی رونم زد یه دکتر زنان گفت hov و همونجا سوزوند ولی دو تا دکتر دیگه گفتن که نیست.الان دیگه در نیومده ولی من میخام مطمئن شم
    رابطه جنسی فقط انال داشتم دو بار
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۴ مهر ۹۹( 5 سال پیش)
      سلام زگیل نیست
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۴ مهر ۹۹( 5 سال پیش)
      داروی آسیکلوویر ۴۰۰ میلیگرم هر ۸ ساعت برای ۷ تا ۱۰ روز همراه با مایعات فراوان استفاده کنید
    3. تصویر کاربر مهرناز دوشنبه ۱۴ مهر ۹۹( 5 سال پیش)
      😍😍یه دنیااا ممنونم ازتون.خیلی خوشحال شدم
      ۲۶سالمه گارداسیل بزنم تاثیر داره؟؟
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۵ مهر ۹۹( 5 سال پیش)
      واکسن گارداسیل بهتر است تزریق شود
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر آواحیاتی دوشنبه ۱۴ مهر ۹۹( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 508 مشاهده پرسش
    باعرض سلام وخسته نباشید
    آقای دکترنامزدم میگه طول آلت تناسلیش درحالت نعوظ8سانتی متره
    ازلحاظ نعوظ مشکلی نداره وقبلاهم توشهرخودمون هم پیش یه متخصص تست داده واسه باروری مشکلی نداره فقط مشکل طول آلت
    حالامن میترسم آیااین اندازه واسه پاره کردن بکارت کافیه؟؟وماتو رابطه جنسی مشکلی برامون پیش نمیاد
    مایکسال نامزدیم ومشکلی نداریم فقط ازاین قضیه میترسم آیامیتونیم رابطه داشته باشیم وبچه داربشیم؟ ممنون میشم منوراهنمایی کنید من امکان حضورتومطبتون رو ندارم وخجالت میکشم توشهرخودمون هم برم پیش دکتر چون همه مرد هستن ممنون میشم کمکمون کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۴ مهر ۹۹( 5 سال پیش)
      میتونین بچه دار شین ، مشکلی نیست. طول طبیعی الت ۱۱ تا ۱۵ سانتی متره. ممکنه لذت جنسی کمتری رو تجربه کنید ، مساله کاملا شخصی است.
  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۱۴ مهر ۹۹( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 427 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من التم 15 سانتی متر است و از سال پیش ناگهانی حس کردم التم کوچیکه و خیلی این موضوع ذهنم رو در گیر میکرد و بعد مدتی التم نعوظ پیدا نمیکرد و میل جنسیم کاهش پیدا کرد و به اورولوژیست مراجعه کردم قرص افرودیت و ویتامین ای و تادالافیل به من دادن ولی اثر نداشت بعد ازمایش هورمونی دادم و تمام هورمون هایم وضع خوبی داشتن ولی التم گاهی نعوظ پیدا میکنه ولی بصورت ژله ای فقط با پورن و تحریک به وسیله دستم میتونه نعوظ خوبی پیدا کنه اونم نه همیشه
    و اگر مرتب تحریک نکنم نعوظش کم میشه و حالت ژله ای پیدا میکنه غیر اون حس میکنم میل جنسی بالایی ندارم و نعوظ التم از دست میدم اگر مرتب تحریک نکنمش و هر روز تقریبا خود ارضایی میکنم میخواستم بدونم مشکل از کجاست و ایا مشکلی مثل نشت وریدی دارم ؟ 20 سال سن دارم و سیگار هم استعمال میکنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۴ مهر ۹۹( 5 سال پیش)
      خیر اگر نعوظ دارین و تحریک میشین مشکلی نیست. سایز هم طبیعی است.
  • تصویر کاربر نیکی دوشنبه ۱۴ مهر ۹۹( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 518 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر.
    من چند وقته معمولا ماهی یه بار اتفاق می افته که خواب می بینم که در حال ادرار کردن هستم و وقتی با هول و هراس بیدار میشم عملا این اتفاق می افتد.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۴ مهر ۹۹( 5 سال پیش)
      مشکلی نیست
  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۱۵ مهر ۹۹( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 482 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر. چندوقتی هستش که در ناحیه لگن و گاهی مثانه احساس کشیدگی و درد میکنم. سونو و آزمایش انجام دادم گویا التهاب پروستات هستش. نتایج رو براتون ارسال میکنم میشه راهنمایی بفرماین چیکار کنم و در چه حد حاد هستش؟ من ۲۶ سال دارم.
    1. تصویر کاربر علی یکشنبه ۱۳ مهر ۹۹( 5 سال پیش)
      آقای دکتر مشکل در‌‌ادرار کردن ندارم گاهی هم درد بین مقعد و بیضه اتفاق میوفته.
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۵ مهر ۹۹( 5 سال پیش)
      علایم شما به التهاب پروستات شباهت دارد ، از داروهای افلوکساسین ۲۰۰ میلیگرم هر ۱۲ ساعت و کپسول تامسولوسین ۰.۴ میلیگرم شبی یک عدد و قرص ملوکسیکام ۷.۵ میلیگرم هر ۱۲ ساعت برای یک ماه استفاده کنین و از قهوه و نوشابه و ادویه جات و پیاز و سیر پرهیز کنین
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر مانی سه شنبه ۱۵ مهر ۹۹( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 447 مشاهده پرسش
    با سلام آلت من حدود 15 درجه انحنا به سمت بالا دارد و حدود 13 درجه به سمت چپ متمایل است آیا استفاده از دستگاه اکستندر برای رفع این مشکل مناسب است؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۵ مهر ۹۹( 5 سال پیش)
      سلام ، در مورد کجی آلت در صورتی که کمتر از ۳۰ درجه باشد و در رابطه ی جنسی اختلال ایجاد نکند نیاز به جراحی نیست . در غیر این صورت باید عمل شوید و با شماره 09351142080 02122642744 هر روز از ساعت ۱۰ الی۱۲ تماس بگیرید اگر زیر ۳۰ درجه است نیاز به اقدامی نیست
  • تصویر کاربر وحید جمعه ۱۸ مهر ۹۹( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 3452 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید.
    من حدود شش ماه هست دوچار سوزش کلاهک الت تناسلی شدم . احساس سوزش دارم و ظاهرشم چیزی مشخص نیست ولی دو تا لکه قرمز ریز روش بود با توجه به کرمهایی که استفاده میکنم از بین رفت ولی سوزش هست .
    پیش دکتر الوروژی رفتم بهم پماد های کلوتریمازول داد قرص داکسی ساکلین ولی خوب نشدم تو ماه اول و ی دکتر الوروژی دیگه رفتم ی سری امپول و سرم ضد عفونت بهم داد و گفت اگه تا ی هفته خوب نشدی برو پیش متخصص پوست .
    رفتم پیش متخصص پوست و اون بهم دوتا کرم داد
    dermaid یک درصد
    وتتراسیکلین
    و قرص امگا 3 و ویتامین ث
    ی مدتی بیماریم استپ کرد ولی باز شروع شد .
    باز رفتم پیش اون دکتر پوست باز همون داروها را داد ولی فایده نداشت اینبار .

    البته چند بار دیگه هم پیش دکتر رفتم اون اول ولی اصلا فایده نداشت .
    باور کنید بیش از 10 کرم مختلف تا حالا زدم
    کلامین زینک بتاماتوزون تاکریل فلوئوسینولون بعضی وقتها از اینکه التم میخوره به لباس زیررم احساس خوشایندی ندارم . و بعضی روزها خوبه و بعضی روزها سوزش داره . بیشتر بعد از ادرار ن در هنگام ادرار مشکلی ندارم .
    البته ی کیست چربی از خیلی سال پیش هم توی پوست ختنه گاهم وجود داره ی مقداری متورم شده بود و ازش رطوبت خارج میشد حدرود 10 ماه پیش ولی الان مثل سابق هست قرص های ضد حساسیت هم استفاده کردم مثل فست ور
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۵ مهر ۹۹( 5 سال پیش)
      سلام عکسش را بفرستید ببینم
    2. تصویر کاربر وحید سه شنبه ۱۵ مهر ۹۹( 5 سال پیش)
      ظاهرش زیاد چیزی نداره ی التهاب معمولی و خیلی خفیف ولی قبلا چند تالکه ریز قرمز داشت که به واسطه کرمهایی که مصرف کردم از بین رفت .البته آقای دکتر من سنم ۳۴ سال هست ومجردم اصافه وزن دارم قند نرمال و لی کلسترولم ی مقداری بالاست . خود ارضاعی ندارم و رابط جنسی هم نداشتم که اینطور بشم .
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۸ مهر ۹۹( 5 سال پیش)
      مشکل خاصی نیست . دلروهایی که دکتر پوست داد رو استفاده کنید و پماد هیدروکورتیزون
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
  • تصویر کاربر فرامز دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 660 مشاهده پرسش
    با سلام مردی 62 ساله هستم که مدت 1سال است که دچار ناتوانی جنسی شده ام در ضمن داروی نیتروگلیسرین مصرف می کنم ایا میتوانم از داروی سیلید نافیل در دوز های یایین استفاده کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۹۳( 1 دهه پیش)
      مصرف سیلدنافیل برای شما ممنوع است
  • تصویر کاربر مریم یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 690 مشاهده پرسش
    سلام ,حدود 6 ماه است که دچار بی اختیاری ادرار شده ام 7ماه به پرستاری از کودکی می پرداختم که وزن زیادی داشت البته به یبوست هم زیاد دچار میشوم.آیا دچار افتادگی مثانه شده ام ؟و لطفا بفرمایید می توانم ازدواج کنم یا با این مشکل دیگر نمی توانم ازدواج کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش)
      حتما می توانید
  • تصویر کاربر علی جمعه ۲۳ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 583 مشاهده پرسش
    سلام.مردی 27 ساله ام .مدت زیادیست که ادرارم کامل تخلیه نشده و خودبه خود قطرات ادرار از من دفع میشود.سونوگرافی انحام دادم که نتیجه آن این بود:حجم مثانه قبل از تخلیه 150سی سی و حجم مثانه پس از تخلیه 5 سی سی.RUG انجام دادم که تنگی مجرا نداشتم.سیتوسکوپی کردم که باز مشکل تنگی مجرا نداشتم که پزشکم برام دستور نوار مثانه نوشته.به نظر شما نیاز هست؟آیا مشکل من عصبی بودن مثانه هست؟ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۳ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      من موافق انجام نوار مثانه هستم اگر خواستید نوار دقیق انجام دهید با شماره02122642744 تماس بگیرید
  • تصویر کاربر رامین چهارشنبه ۷ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 712 مشاهده پرسش
    سلام.آثار خود ارضایی رو توضیح بدید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۷ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      بزودی مطلب کامل می گذارم میخوانید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

جستجو

حالب

+54 مطلب