اگر سوالی داری اینجا از ما بپرس

بیماری مثانه بیش فعال چیست؟

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

چنانچه به هر علتی فردی بیش از حد نرمال (شش بار در روز و 2 بار در شب) مجبور به دفع ادراری شود ممکن است به بیماری مثانه بیش فعال یا پرکار مبتلا شده باشد. تکرر بیش از حد ادرار و احساس دفع ناگهانی ادرار و بی اختیاری ادراری اورژانسی می تواند ناشی از عفونت های سیستم ادراری – تومور مثانه و یا اختلالات عصبی مثانه باشد.

مثانه بیش فعال یک بیماری آزار دهنده ای ایست که کیفیت زندگی افراد را تحت تأثیر قرار داده و محدودیت ها واسترس های ناشی از تکرر ادرار و اینکه دستشوئی همیشه در دسترس بیمار باشد چه بسا زندگی فرد را محدود کرده و مانع از بیرون آمدن از خانه و عدم مسافرت طولانی و غیره می گردد.
بیماری فوق در تمام سنین در مردان و زنان دیده می شود و اغلب در خانم ها شایع تر است.

 

علامت های مثانه بیش فعال عبارت است از

  • تکرر ادرار زیاد
  • احساس ناگهانی و شدید دفع ادرار
  • بی اختیاری اورژانسی ادرار
  • شب ادراری و بیدارشدن بیش از 2 بار در شب در افراد جوان که علامتهای فوق مزمن بوده و باعث مشکلات روانی  عاطفی و اجتماعی می شود و کیفیت زندگی شدیداً مختل می گردد.

 

علت مثانه بیش فعال چیست؟

علت تکررهای ادراری، بی اختیاری اورژانسی و احساسهای شدید دفع ادراری مزمن، می تواند ناشی از عفونتهای مزمن پروستات، ورم مزمن مثانه، ناپایداری عضله مثانه و انقباضهای خود به خودی آن، کاهش حجم مثانه، کاهش قابلیت اتساع مثانه جهت حجم گیری، به هم خوردن تعادل عصبی عضله مثانه، دریچه خروجی مثانه و حساس شدن بیش از حد گیرنده های عصبی مخاطی مثانه باشد.

هر فردی که علائم تحریک پذیری ادراری بیش از حد و دراز مدت دارد باید از نظر این بیماری بررسی گردد.

تکرر ادراری

روش تشخیصی مثانه بیش فعال چیست؟

آزمایشهای ادرار جهت ارزیابی عفونت ادراری بیمار کمک کننده می باشد در صورت عدم وجود عفونت جهت تشخیص قطعی بیماری باید نوار مثانه یا تست اورودینامیک از بیمار انجام شود. که با انجام نوار مثانه: حجم مثانه قابلیت اتساع مثانه، حس مثانه وجود پرشهای انقباض عضلات مثانه و هماهنگی دریچه خروجی مثانه همه با دقت خاص تشخیص داده شده و با توجه به محل عیب موجود درمانهای قطعی انجام می گیرد.

درمانهای موجود جهت مثانه بیش فعال کدامند؟

امروزه از رفتار درمانی و درمانهای داروئی و درمانهای جراحی جهت درمان مثانه بیش فعال استفاده می شود. که با انجام تست ارودینامیک و تشخیص علت اصلی، درمانهای فوق به بیماران پیشنهاد می گردد.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی
3.1/5 - (40 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

  • تصویر کاربر علی جمعه ۱۲ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    چند وقت پیش متوجه شدم دچار سنگ کلیه هستم که دکتر بنده دوتا دارو تجویز کردند و گفتند مایعات فراوان وورزش داشته باشم
    الان مدتیه بعد از ارگاسم مایع منی از من خارج نمیشه می خواستم بپرسم دلیلش چیه
    داروهای تجویزی:پروترال 0.4
    هیدروکلروتیازید50
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۲ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      بخاطر داروی پروترال هست که استفاده میکنید
  • تصویر کاربر کامران سه شنبه ۱۶ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 187 مشاهده پرسش
    درود،۲۰سالی هست تکرردارم،حس میکنم ادرارم به خصوص درحالت نشسته خوب تخلیه نمیشه،قطره قطره بعدازادرار تاوقتی دستشویی باشم ادرارمیاد،
    چندروزقبل ازبروزاین بیماری رابطه جنسی رکتال داشتم که فاعل بودم،خودارضایی شدیدهم داشتم روزی چندبار که بعدچندروزازشروع این رابطه جنسی وخودارضایی های مکرر(به شکلی که گاهی اجازه نمیدادم موقع انزال منی کامل خارج بشه) بیماری شروع شد.
    درسونوگرافی اخیربا۴۱۰ سی سی ادراردرمثانه بایکبارتخلیه نتونستم کلشودفع کنم وسونوگرافیست گفتش که بایکبارادراراین حجم ۴۱۰سی سی خالی نمیشه ودوباربایدتخلیه کنی،vcug وrug هم انجام دادم
    استادگرانقدردرعکس vcug درقسمت فوقانی گویامجراباریکه
    ۱.آیااین قسمت تنگی مجراست؟
    ۲.آیاالتهاب پروستات دارم؟
    ۳.نیازبه سیستوسکپی هست؟
    باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۲ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      تنگی مجرا مطرح نیست برای شما اینکه تحریک بشید ولی جلوی ادرار رو بگیرید و رابطه مقعدی میتونه شما رو مستعد التهاب پروستات بکنه نظر بنده روی التهاب پروستات هست
    2. تصویر کاربر کامران یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      استادپس اون بخش مجرا توی عکس که باریکه اگه تنگی نیست چی هستش؟عکس جدیدفرستادم لطفاچک کنیددوراون قسمت باریک رودایره کشیدم.
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      خیر اون تنگی نیست
    4. تصویر کاربر کامران یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      بنده داروهای مربوط به التهاب پروستات رومصرف کردم(اکسی بوتینین،اوفلوکساسین،لووفلوکساسین،سیپروفلوکساسین استادولی بهبودی حاصل نشده درطی این ۲۰ سال،برای بهبودی چه کنم جناب آقای دکترعزیزدل ما که تکرر ادراروسوزشم حل بشه؟بنده دردندارم فقط این دوموردآزارم میده،داروی جدیدی هست که استفاده کنم؟ترازوسین،کلومیپرامین،لگزوپرام،ویسول ویوریناسین هم مصرف کردم اثری نداشتن
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۶ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      باید نوار مثانه انجام بشه
    6. تصویر کاربر کامران دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      انجام دادم دکتر،نتایجش متناقضه،التهاب پروستات اگرباشه روی نتایج نوارمثانه اثرنمیذاره؟نتایج سونو برای بررسی حجم مثانه وریپورت نوارمثانه ارسال شد
    7. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۶ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      التهاب مثانه نیست مثانه تون نوروژنیک هست به یوریناسین جواب نداده؟
    8. نمایش سایر 6 پاسخ
  • تصویر کاربر R جمعه ۱۲ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشید
    من ۲۲سالمه و تا الان رابطه جنسی نداشتم
    بنابدلایلی در ۴سالگی ختنه شدم
    چنتا زائده رو التمه میخواستم بدونم زگیل تناسلیه ؟اگر نیست چیه
    واینکه اون زائده بزرگه از بچگی بود
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۲ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      خیر زگیل نیست بخاطر ختنه دیر هنگام پوست و گوشت اضافه اس
  • تصویر کاربر افراز جمعه ۱۲ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 185 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام

    پدر بنده، مردی۶۴ ساله، از چند روز پیش دچار درد شدید پهلو شده‌اند. در حال حاضر:

    - درد پهلوی مداوم و تیرکشنده دارند، اما **تب، لرز، تهوع یا کاهش سطح هوشیاری ندارند**.
    - طبق سی‌تی‌اسکن شکم و لگن، یک سنگ کلیه/حالب در تصویر مشاهده شده.
    - در آزمایش خون و ادرار:
    - عملکرد کلیه (کراتینین و اوره) در حد نرمال است.
    - ادرار دارای RBC مختصر است، ولی WBC و باکتری مشاهده نشده.

    در حال حاضر تحت مراقبت خانگی و مصرف مایعات و مسکن هستند. با توجه به ادامه‌دار بودن درد و عدم دفع سنگ تا این لحظه، خواهشمندم دستور بررسی حضوری و تعیین مسیر درمان (دارویی، سنگ‌شکنی یا روش‌های دیگر) را بفرمایید.

    با تشکر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۲ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      ریپورت سی تی رو بفرستید ببینم قابل تشخیص نیست با عکسی که فرستادید
  • تصویر کاربر حسین سه شنبه ۱۶ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 207 مشاهده پرسش
    7 ماه پیش ب تشخیص دکتر ب دلیل سوزش نوک آلت و انجام سیستوسکوپی داخل مطب جراحی بسته مجرا انجام دادم ک دکتر گفت خفیف بوده بدون بی حسی برام برش زد و سوند هم بعد جراحی نگذاشت سوزشم کامل رفت اما گاه گاه در طول روز حس اینکه چیزی نوک آلتم هست و سوزش دارم تقریبا 3 بار در روز در حد 15 دقیقه این حالت پیش میاد 10 روز قرص داکسی سیلین 100 خوردم ک این حالت قط شد اما بعد قط قرص باز برگشت حالت سوزش مقطعی شروع شد مشکل دومم نشت ادرار ب صورت قطره ای میباشد ک از لحاظ روحی تحت فشارم قریبا هر نیم ساعت یک قطره نوک آلتم خارج میشود عکس مجرا
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۲ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      قطره ای که خارج میشه ادراره یا چسبناک و چرکیه؟
    2. تصویر کاربر حسین جمعه ۱۲ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      شفاف هست و چسبناک نیست البته فشار ادرارم هم کند هست گاهی نیاز ب زور کردن دارد ن همیشه آقای دکتر عکس ها رو فرستادم مشاهده کردین
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۳ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      باید عکس مجدد از مجرا RUG/VCUG انجام بدین سونوگرافی از نظر باقیمانده ادراری هم باید انجام بشه
    4. تصویر کاربر حسین شنبه ۱۳ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      عکس ها برا همین دو هفته پیش هست ک این علامت رو داشتم رفتم عکس انداختم شرایطم قبل این عکسها و بعد عکس ها ثابت بوده شهرستانم و اومدم تهران عکس انداختم سونو انجام ندادم ک انجام میدم
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۳ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      سونو رو انجام دادین واسم بفرستید شاید مثانه خوب تخلیه نمیکنه
    6. تصویر کاربر حسین یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      با سلام حجم پروستات ۱۶ سی سی و مثانه ضخامت طبیعی فاقد سنگ و ضایعه اینترالومینال مایع آزاد حفره لنگن دیده نشد و باقی مانده ادرار ۱۲ سی سی میباشد
    7. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۶ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      باید نوار مثانه انجام بشه
    8. نمایش سایر 6 پاسخ
  • تصویر کاربر ندا جمعه ۱۲ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 269 مشاهده پرسش
    سلام خانمي ٣6 ساله هستم ك با درد زيرشكمي ب سونوگرافي رفتم و با مثانه پر 4٧5 سي سي و حجم رزيدو ادراري بعد از تخليه مثانه١6١ سي سي و بيش از حد طبيعي داشتم
    و دبري هاي اكوژن شناور فراوان در مثانه ديده شده ك جهت رد UTI توصيه ميشود

    ي دكتر دارو داد مثل تاوانكس و امپول جنتا و قرصي ك براي اقايوني ك مشكل پروستات دارن و گفتن با اين داروها خوب ميشد

    و لي ي دكتر ديگ گفتن چسبندگي لولع مجاري اداري ك بايد باز شه

    اين چسبندگي بابت كورتاژي بوده ك دوسال پيش داشتين

    واقعا نميدونم كدوم دكتر تشخيصش درسته

    دوس دارم نظر شمارو هم بدونم اقاي دكتر 🙏🏻🙏🏻
    اگ راهنمايي كنيد ممنون ميشم🙏🏻
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۲ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      با سلام و احترام جهت انجام نوار مثانه به مطب مراجعه کنید شماره ی شما به همکاران مطب ارجاع شد با شما تماس خواهند گرفت
  • تصویر کاربر ندا جمعه ۱۲ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 259 مشاهده پرسش
    سلام خانمي ٣6 ساله هستم ك با درد زيرشكمي ب سونوگرافي رفتم و با مثانه پر 4٧5 سي سي و حجم رزيدو ادراري بعد از تخليه مثانه١6١ سي سي و بيش از حد طبيعي داشتم
    و دبري هاي اكوژن شناور فراوان در مثانه ديده شده ك جهت رد UTI توصيه ميشود

    ي دكتر دارو داد مثل تاوانكس و امپول جنتا و قرصي ك براي اقايوني ك مشكل پروستات دارن و گفتن با اين داروها خوب ميشد

    و لي ي دكتر ديگ گفتن چسبندگي لولع مجاري اداري ك بايد باز شه

    اين چسبندگي بابت كورتاژي بوده ك دوسال پيش داشتين

    واقعا نميدونم كدوم دكتر تشخيصش درسته

    دوس دارم نظر شمارو هم بدونم اقاي دكتر 🙏🏻🙏🏻
    اگ راهنمايي كنيد ممنون ميشم🙏🏻
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۲ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      باید نوار مثانه انجام بشه
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۲ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      سلام باید نوار مثانه انجام شود همکاران مطب جهت توبت دهی نوار مثانه با شما تماس خواهند گرفت
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر مهرداد جمعه ۱۲ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 266 مشاهده پرسش
    سلام . 44 ساله هستم ، حدود 8 ماه هست که ابتدا شبها با سوزش بیدار میشدم و به دستشویی میرفتم و ادامه دار شد تا اینکه متوجه شدم تخلیه مثانه کامل انجام نمیشه بعد از عکس و آزمایش و سونوگرافی گفتند بدلیل افتادگی پروستات مجرای خروجی ادرار بر اثر فشار تنگ شده و الان باید چند برابر قبل به دستشویی مراجعه کنم و تخلیه خیلی ضعیف انجام میشه ، برای در مان چکار کنم . قبلاً مچکرم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۲ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      باید نوار مثانه انجام بشه
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۲ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      سلام باید نوار مثانه انجام شود همکاران مطب جهت توبت دهی نوار مثانه با شما تماس خواهند گرفت
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر سعید جمعه ۱۲ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 170 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر . بنده دو سال پیش متوجه تنگی دو طرفه کلیه هام شدم. با پیگیری و مراجعه به دکتر بعد از طی مراحل اولیه تشخیص عمل باز برای سمت چپ با بیش از ۷۰ درصد انساد داده شد.
    بعد از عمل سمت راستم هم دچار درد نقطه ای و خفیف و بگیر نگیر شد . که این درددو ساله طول کشیده و دکترهای یزد میگن سمت راست را عمل نکنم . خاستم ببینم نظر شما چیه. آیا جراحی کمتر تحاجمی مثل لیزر یا چیز دیگری فایده داره در کل نظر شما چیه
    عکس رنگی قبل از عمل و اسکن هسته ای دو ساله بعد از عمل رو خدمتتون ارسال کردم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۲ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      عمل سمت راست رو،توصیه نمیکنم
  • تصویر کاربر علی جمعه ۱۲ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    سلام.سال ۱۴۰۰ عمل واریکوسل انجام دادم. الان سونو انجام دادم. عوده کرده.میخوام تهران انجام بدم.با وشکر.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۲ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      آزمایش مایع منی انجام شود
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۲ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      عمل مجدد رو توصیه نمیکنم
    3. تصویر کاربر علی جمعه ۱۲ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      سلام .ازمایش منی انجام دادم .خوب نیست
    4. تصویر کاربر علی جمعه ۱۲ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      هر ماه ازمایش میدم .خوب نیست .گرید چند هستم
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۲ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      عمل مجدد رو توصیه نمیکنم جهت باروری از روش های کمک باروری مثل ivf باید استفاده کنید
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
  • تصویر کاربر فرامز دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 660 مشاهده پرسش
    با سلام مردی 62 ساله هستم که مدت 1سال است که دچار ناتوانی جنسی شده ام در ضمن داروی نیتروگلیسرین مصرف می کنم ایا میتوانم از داروی سیلید نافیل در دوز های یایین استفاده کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۹۳( 1 دهه پیش)
      مصرف سیلدنافیل برای شما ممنوع است
  • تصویر کاربر مریم یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 690 مشاهده پرسش
    سلام ,حدود 6 ماه است که دچار بی اختیاری ادرار شده ام 7ماه به پرستاری از کودکی می پرداختم که وزن زیادی داشت البته به یبوست هم زیاد دچار میشوم.آیا دچار افتادگی مثانه شده ام ؟و لطفا بفرمایید می توانم ازدواج کنم یا با این مشکل دیگر نمی توانم ازدواج کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش)
      حتما می توانید
  • تصویر کاربر علی جمعه ۲۳ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 583 مشاهده پرسش
    سلام.مردی 27 ساله ام .مدت زیادیست که ادرارم کامل تخلیه نشده و خودبه خود قطرات ادرار از من دفع میشود.سونوگرافی انحام دادم که نتیجه آن این بود:حجم مثانه قبل از تخلیه 150سی سی و حجم مثانه پس از تخلیه 5 سی سی.RUG انجام دادم که تنگی مجرا نداشتم.سیتوسکوپی کردم که باز مشکل تنگی مجرا نداشتم که پزشکم برام دستور نوار مثانه نوشته.به نظر شما نیاز هست؟آیا مشکل من عصبی بودن مثانه هست؟ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۳ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      من موافق انجام نوار مثانه هستم اگر خواستید نوار دقیق انجام دهید با شماره02122642744 تماس بگیرید
  • تصویر کاربر رامین چهارشنبه ۷ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 712 مشاهده پرسش
    سلام.آثار خود ارضایی رو توضیح بدید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۷ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      بزودی مطلب کامل می گذارم میخوانید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

جستجو

حالب

+54 مطلب