اگر سوالی داری اینجا از ما بپرس

بیماری مثانه بیش فعال چیست؟

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

چنانچه به هر علتی فردی بیش از حد نرمال (شش بار در روز و 2 بار در شب) مجبور به دفع ادراری شود ممکن است به بیماری مثانه بیش فعال یا پرکار مبتلا شده باشد. تکرر بیش از حد ادرار و احساس دفع ناگهانی ادرار و بی اختیاری ادراری اورژانسی می تواند ناشی از عفونت های سیستم ادراری – تومور مثانه و یا اختلالات عصبی مثانه باشد.

مثانه بیش فعال یک بیماری آزار دهنده ای ایست که کیفیت زندگی افراد را تحت تأثیر قرار داده و محدودیت ها واسترس های ناشی از تکرر ادرار و اینکه دستشوئی همیشه در دسترس بیمار باشد چه بسا زندگی فرد را محدود کرده و مانع از بیرون آمدن از خانه و عدم مسافرت طولانی و غیره می گردد.
بیماری فوق در تمام سنین در مردان و زنان دیده می شود و اغلب در خانم ها شایع تر است.

 

علامت های مثانه بیش فعال عبارت است از

  • تکرر ادرار زیاد
  • احساس ناگهانی و شدید دفع ادرار
  • بی اختیاری اورژانسی ادرار
  • شب ادراری و بیدارشدن بیش از 2 بار در شب در افراد جوان که علامتهای فوق مزمن بوده و باعث مشکلات روانی  عاطفی و اجتماعی می شود و کیفیت زندگی شدیداً مختل می گردد.

 

علت مثانه بیش فعال چیست؟

علت تکررهای ادراری، بی اختیاری اورژانسی و احساسهای شدید دفع ادراری مزمن، می تواند ناشی از عفونتهای مزمن پروستات، ورم مزمن مثانه، ناپایداری عضله مثانه و انقباضهای خود به خودی آن، کاهش حجم مثانه، کاهش قابلیت اتساع مثانه جهت حجم گیری، به هم خوردن تعادل عصبی عضله مثانه، دریچه خروجی مثانه و حساس شدن بیش از حد گیرنده های عصبی مخاطی مثانه باشد.

هر فردی که علائم تحریک پذیری ادراری بیش از حد و دراز مدت دارد باید از نظر این بیماری بررسی گردد.

تکرر ادراری

روش تشخیصی مثانه بیش فعال چیست؟

آزمایشهای ادرار جهت ارزیابی عفونت ادراری بیمار کمک کننده می باشد در صورت عدم وجود عفونت جهت تشخیص قطعی بیماری باید نوار مثانه یا تست اورودینامیک از بیمار انجام شود. که با انجام نوار مثانه: حجم مثانه قابلیت اتساع مثانه، حس مثانه وجود پرشهای انقباض عضلات مثانه و هماهنگی دریچه خروجی مثانه همه با دقت خاص تشخیص داده شده و با توجه به محل عیب موجود درمانهای قطعی انجام می گیرد.

درمانهای موجود جهت مثانه بیش فعال کدامند؟

امروزه از رفتار درمانی و درمانهای داروئی و درمانهای جراحی جهت درمان مثانه بیش فعال استفاده می شود. که با انجام تست ارودینامیک و تشخیص علت اصلی، درمانهای فوق به بیماران پیشنهاد می گردد.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی
3.1/5 - (40 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

  • تصویر کاربر کارن پنجشنبه ۱ خرداد ۴( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 346 مشاهده پرسش
    دورود جناب پروفسور کرمی
    من مردی هستم ۶۵ ساله.سه سال پیش عمل turp انجام دادم.مشکل انسداد اداری حل شد ولی
    الا ن با دو مشکل روبرو هستم:
    ۱_ مشکل کجی آلت در زمان نعوظ( رو به پایین)
    ۲_ خروج مایعی چسبناک بمحض تحریک جنسی حتی با دیدن یک صحنه سکسی.
    لطفا مرا راهنمایی بفرمایید.
    سپاس بیکران
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱ خرداد ۴( 1 سال پیش)
      باید سونوگرافی از آلت و همینطور آزمایش آنالیز و کشت ادراری انجام بدین
  • تصویر کاربر مجید یکشنبه ۴ خرداد ۴( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 303 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید
    بنده 36 ساله با سابقه سنگ کلیه و 3 بار سنگ شکن و کلیه نعلی شکل در حال حاضر کلیه سمت راست سنگ در قسمت گلنچه و سنگ در هر دو کلیه
    سی تی اسکن و عکس ivp دارم ( لینک سی تی اسکنطفا جهت مشاهده تصاویر و گزارشات
    پزشکی خود به لینک زیر مراجعه بفرمایید.
    https://cpacs.kmu.ac.ir/?query=q25CK/FTHMuAOIFZN0MEPUdg=N/A=N/A
    با تشکر) در ضمن قسمتی که داخل با علامت قرمز نشانه گذاشتم دستور دستور سنگ شکن داده که من انجام ندادم
    ممنن میشم اقای دکتر راهنمایی کنن
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱ خرداد ۴( 1 سال پیش)
      ریپورت سی تی رو بفرستید
    2. تصویر کاربر مجید شنبه ۳ خرداد ۴( 1 سال پیش)
      سلام مجدد ریپورت سی تی ارسال شد و اینکه به سنگ شکن احتیاج است
    3. تصویر کاربر مجید شنبه ۳ خرداد ۴( 1 سال پیش)
      سلام
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۴ خرداد ۴( 1 سال پیش)
      باید سنگ شکنی برون اندامی انجام شود
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر Th پنجشنبه ۱ خرداد ۴( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 307 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من 7ماه که سفتی و سختی الت در حالت غیرنعوظی دارم نعوظ صبحگاهی از دست دادم ونعوظم خیلی کم شده مگر اینکه خودمو تحریک کنم زمانی هم که به نعوظ میرسم انگار ماهیچه های الت کشیده میشن و فشار وارد میشه و کمی هم درد میکنه، سونوداپلر دوبار انجام دادم که نرمال بود،
    خودارضایی و تحریک وعضیتمو بدتر میکنه.
    پیش سه تا اورولوژیشت رفتم ولی نتیجه ای حاصل نشد.
    من بعد یه خودارضایی طولانی مدت این مشکل برام پیش اومد میتونین راهنمایی کنین
    سن21
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱ خرداد ۴( 1 سال پیش)
      سونوگرافی رو بفرستید
    2. تصویر کاربر Th پنجشنبه ۱ خرداد ۴( 1 سال پیش)
      اقای دکتر سونو داپلر بدون تزریق بود و فقط یه برگه بود که همچی توش نرمال بود و اینکه اقای دکتر من وقتی از جام بلند میشم یا زور میزنم و کار سنگین انجام میدم سریع دوباره سفت میشه
    3. تصویر کاربر Th پنجشنبه ۱ خرداد ۴( 1 سال پیش)
      اقای دکتر من سونو بدون تزریق انجام دادم جوابش یه برگس که همچی نرماله

      اقای دکتر هنگام ایستادن موقع زور زدن سریع دوباره سفت میشه

      اقای دکتر تو اینترنت یه چیزی به اسم سندرم سفت شلانگی الت دیدم که علائم خیلی شبیه اون بود ولی وقتی به اورولوژیست گفتم گفت همچین مشکلی نداریم من واقعا سر این موضوع خیلی استرس گرفتم لطفا راهنمایی کنین
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱ خرداد ۴( 1 سال پیش)
      باید سونوگرافی از آلت با تزریق پاپاورین انجام بدین
    5. تصویر کاربر Th پنجشنبه ۱ خرداد ۴( 1 سال پیش)
      اقای دکتر من این مشکلو دارم اگه سوند بزارن باعث اسیب نمیشه چون خود التم هم سفت میشه سوندم بزارم دیگه فشار زیادی بهش میاد نمیشه mri از لگن بگیرم یا روشی که به الت تزریق نشه؟
    6. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱ خرداد ۴( 1 سال پیش)
      دوست عزیز سوند نمیذارن حین سونوگرافی دارویی هست که تزریق میشه
    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر Q.M پنجشنبه ۱ خرداد ۴( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 245 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام. من از حدود 40 سال قبل دچار ضایعه نخاعی شده ام و جانباز قطع نخاع هستم. تا 9 ماه قبل ادرار بدون اختیار بنده تخلیه میشد و گاهی هم عفونت ادراری پیش می‌آمد که با مصرف آنتی بیوتیک بهبود میافت. اما از 9 ماه پیش دفع ادرار کامل انجام نمیشد و و مقداری در مثانه باقی میماند، با تشخیص اولیه عفونت 2بار در بیمارستان در ارومیه بستری شدم ولی احتباس و عفونت تشدید شد. پس از برطرف شدن عفونت یک بار پروستات و یک بار گردن مثانه تراشیده شد. اما احتباس تشدید شد و با جمع شدن 800 تا 1500 سی سی ادرار فقط 20 سی سی دفع می شد. برای رفع احتباس فعلا از سوند یکبار مصرف و گاها سوند فولی استفاده می کنم. در تاریخ 16 اردیبهشت نوار مثانه انجام شد که خدمتتان به پیوست تقدیم می کنم.
    نهایتا تجویز این شد که باید تا آخر عمر از سوند نولاتن استفاده کنم و چاره دیگری ندارم.
    با جست و جو در سایت شما دیدم که با نصب باطری (ماند باطری قلب) و اتصال به عصب ساکرال و تحریک آن برای جانبازی امکان رفع احتباس وجود دارد. در صورتی که امکان این اقدام وجود دارد بفرمایید تا حضوری جهت ادامه درمان خدمتتان مراجعه کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱ خرداد ۴( 1 سال پیش)
      با سلام خدمت شما همراه گرامی عمل بسیار پرعارضه و همینطور با پاسخ به درمان کمی همراه هست از نلاتون به صورت متناوب استفاده کنید بهتره
  • تصویر کاربر نیما پنجشنبه ۱ خرداد ۴( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 175 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    من دو هفته قبل آزمایش اسپرم(شمارش با دستگاه) دادم گفتن آزواسپرم هستم ولی هفته بعدش دوباره آزمایش دادم(شمارش توسط نفر)
    که در آزمایش دوم گفتن اسپرم وجود داره ولی تعدادش کم هست و حرکتش نرمال نیست
    در ضمن در سونوگرافی بیضه گفتن واریکوسل دارم
    لطفاً راهنمایی بفرمایید که آیا با دارو درمان میشم یا مثلاً عمل میکرو تسه و واریکوسل لازمه انجام بدم
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱ خرداد ۴( 1 سال پیش)
      اگر اسپرم دیده شده میشه از روش های کمک باروری استفاده کنید
  • تصویر کاربر ابوالفضل پنجشنبه ۱ خرداد ۴( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 306 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من 21سالم از کوچیک آلت خود رنج دارم آلت من 9سانت آیا موجزی هست بزرگ تر بشه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱ خرداد ۴( 1 سال پیش)
      با سلام و احترام عکس از آلت در حالت نعوظ بفرستید
    2. تصویر کاربر ابوالفضل پنجشنبه ۱ خرداد ۴( 1 سال پیش)
      دکتر آلت وقتی خوابیده باش اندازه یه بند انگشت بزرگش یه انگشت اشاره
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱ خرداد ۴( 1 سال پیش)
      در حالت نعوظ بفرستید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر امین پنجشنبه ۱ خرداد ۴( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 196 مشاهده پرسش
    قسمت بالای آلت تناسلی،بین زیر ناف و بالای آلت تناسلی من بعضی مواقع ورم میکند،‌بعضی مواقع(مانند امشب)به شدت درد می‌گیرد به طوری که درد به کمر میزند.میخواستم علت رو جویا بشم سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱ خرداد ۴( 1 سال پیش)
      احتمال فتق هست باید سونوگرافی از اون ناحیه انجام بشه
  • تصویر کاربر ف جمعه ۲ خرداد ۴( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 184 مشاهده پرسش
    سلام من هر دو کلیه مو از دست دادم و تحت دیالیزم درد همه بدنمو گرفته هر روز یک درد اضافه میشه گلوم متورم شده حالم خیلی بده
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱ خرداد ۴( 1 سال پیش)
      شرایط پیوند کلیه رو دارید؟
    2. تصویر کاربر ف جمعه ۲ خرداد ۴( 1 سال پیش)
      بله
    3. تصویر کاربر ف جمعه ۲ خرداد ۴( 1 سال پیش)
      بله من ۴۵ سالمه اولین پیوند پس زد
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲ خرداد ۴( 1 سال پیش)
      باید به نفرولوژیست مراجعه کنید مجددا ارزیابی ها جهت پیوند کلیه انجام بشه
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر فریبرز پنجشنبه ۱ خرداد ۴( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 246 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من یه عکس آپلود کردم براتون میخوام بدونم این زیگیل تناسلی هست یا خیر؟
    من میترسم شیو کنم حتی که تحریک نشن
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱ خرداد ۴( 1 سال پیش)
      بله زگیله اصلا دستکاری نکنید باید کرایو انجام بشه به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر جواد پنجشنبه ۱ خرداد ۴( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 254 مشاهده پرسش
    سلام.وقت به خیر.جناب دکتر 55سالمه بایوبسی پروستات انجام دادم بر اساس گفته پزشک در کرمانشاه به من گفته شد که باید پروستاتکتومی انجام بدم تصویر جواب پاتولوژی سونوگرافی+آزمایشات رو ارسال میکنم خدمتتون،اگه نظرتون رو بفرمایید ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱ خرداد ۴( 1 سال پیش)
      ریپورت پاتولوژی رو بفرستید
    2. تصویر کاربر جواد پنجشنبه ۱ خرداد ۴( 1 سال پیش)
      ارسال کردم خدمتتون.
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱ خرداد ۴( 1 سال پیش)
      فقط سونوگرافی رو ارسال کردین به واتس اپ ۰۹۱۰۱۱۴۲۰۸۰ ارسال کنید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
  • تصویر کاربر فرامز دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 660 مشاهده پرسش
    با سلام مردی 62 ساله هستم که مدت 1سال است که دچار ناتوانی جنسی شده ام در ضمن داروی نیتروگلیسرین مصرف می کنم ایا میتوانم از داروی سیلید نافیل در دوز های یایین استفاده کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۹۳( 1 دهه پیش)
      مصرف سیلدنافیل برای شما ممنوع است
  • تصویر کاربر مریم یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 690 مشاهده پرسش
    سلام ,حدود 6 ماه است که دچار بی اختیاری ادرار شده ام 7ماه به پرستاری از کودکی می پرداختم که وزن زیادی داشت البته به یبوست هم زیاد دچار میشوم.آیا دچار افتادگی مثانه شده ام ؟و لطفا بفرمایید می توانم ازدواج کنم یا با این مشکل دیگر نمی توانم ازدواج کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش)
      حتما می توانید
  • تصویر کاربر علی جمعه ۲۳ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 583 مشاهده پرسش
    سلام.مردی 27 ساله ام .مدت زیادیست که ادرارم کامل تخلیه نشده و خودبه خود قطرات ادرار از من دفع میشود.سونوگرافی انحام دادم که نتیجه آن این بود:حجم مثانه قبل از تخلیه 150سی سی و حجم مثانه پس از تخلیه 5 سی سی.RUG انجام دادم که تنگی مجرا نداشتم.سیتوسکوپی کردم که باز مشکل تنگی مجرا نداشتم که پزشکم برام دستور نوار مثانه نوشته.به نظر شما نیاز هست؟آیا مشکل من عصبی بودن مثانه هست؟ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۳ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      من موافق انجام نوار مثانه هستم اگر خواستید نوار دقیق انجام دهید با شماره02122642744 تماس بگیرید
  • تصویر کاربر رامین چهارشنبه ۷ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 712 مشاهده پرسش
    سلام.آثار خود ارضایی رو توضیح بدید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۷ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      بزودی مطلب کامل می گذارم میخوانید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

جستجو

حالب

+54 مطلب