اگر سوالی داری اینجا از ما بپرس

بیماری مثانه بیش فعال چیست؟

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

چنانچه به هر علتی فردی بیش از حد نرمال (شش بار در روز و 2 بار در شب) مجبور به دفع ادراری شود ممکن است به بیماری مثانه بیش فعال یا پرکار مبتلا شده باشد. تکرر بیش از حد ادرار و احساس دفع ناگهانی ادرار و بی اختیاری ادراری اورژانسی می تواند ناشی از عفونت های سیستم ادراری – تومور مثانه و یا اختلالات عصبی مثانه باشد.

مثانه بیش فعال یک بیماری آزار دهنده ای ایست که کیفیت زندگی افراد را تحت تأثیر قرار داده و محدودیت ها واسترس های ناشی از تکرر ادرار و اینکه دستشوئی همیشه در دسترس بیمار باشد چه بسا زندگی فرد را محدود کرده و مانع از بیرون آمدن از خانه و عدم مسافرت طولانی و غیره می گردد.
بیماری فوق در تمام سنین در مردان و زنان دیده می شود و اغلب در خانم ها شایع تر است.

 

علامت های مثانه بیش فعال عبارت است از

  • تکرر ادرار زیاد
  • احساس ناگهانی و شدید دفع ادرار
  • بی اختیاری اورژانسی ادرار
  • شب ادراری و بیدارشدن بیش از 2 بار در شب در افراد جوان که علامتهای فوق مزمن بوده و باعث مشکلات روانی  عاطفی و اجتماعی می شود و کیفیت زندگی شدیداً مختل می گردد.

 

علت مثانه بیش فعال چیست؟

علت تکررهای ادراری، بی اختیاری اورژانسی و احساسهای شدید دفع ادراری مزمن، می تواند ناشی از عفونتهای مزمن پروستات، ورم مزمن مثانه، ناپایداری عضله مثانه و انقباضهای خود به خودی آن، کاهش حجم مثانه، کاهش قابلیت اتساع مثانه جهت حجم گیری، به هم خوردن تعادل عصبی عضله مثانه، دریچه خروجی مثانه و حساس شدن بیش از حد گیرنده های عصبی مخاطی مثانه باشد.

هر فردی که علائم تحریک پذیری ادراری بیش از حد و دراز مدت دارد باید از نظر این بیماری بررسی گردد.

تکرر ادراری

روش تشخیصی مثانه بیش فعال چیست؟

آزمایشهای ادرار جهت ارزیابی عفونت ادراری بیمار کمک کننده می باشد در صورت عدم وجود عفونت جهت تشخیص قطعی بیماری باید نوار مثانه یا تست اورودینامیک از بیمار انجام شود. که با انجام نوار مثانه: حجم مثانه قابلیت اتساع مثانه، حس مثانه وجود پرشهای انقباض عضلات مثانه و هماهنگی دریچه خروجی مثانه همه با دقت خاص تشخیص داده شده و با توجه به محل عیب موجود درمانهای قطعی انجام می گیرد.

درمانهای موجود جهت مثانه بیش فعال کدامند؟

امروزه از رفتار درمانی و درمانهای داروئی و درمانهای جراحی جهت درمان مثانه بیش فعال استفاده می شود. که با انجام تست ارودینامیک و تشخیص علت اصلی، درمانهای فوق به بیماران پیشنهاد می گردد.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی
3.1/5 - (40 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

  • تصویر کاربر هلیا شنبه ۱۷ خرداد ۴( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 188 مشاهده پرسش
    سلام و وقت بخیر خدمت جناب دکتر کرمی
    یکی از بستگان دچار کیست های متعدد در کلیه میباشد، به طوری که به کبد ایشون هم سرایت کرده. خواستم بدونم راهی برای درمان این بیماری وجود دارد؟ ممنون از پاسخگوییتون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۷ خرداد ۴( 1 سال پیش)
      سونوگرافی رو بفرستید ببینم
  • تصویر کاربر مهدی دوشنبه ۱۹ خرداد ۴( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 207 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    چند ماهی هست که متوجه تشکیل دانه هایی گوشتی روی پوست سرم شدم
    تعدادشون هم زیاده (حداقل ۱۰ تا)
    میخواستم محبت بفرمائید نظر بدید که زگیل هست یا مورد دیگر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۷ خرداد ۴( 1 سال پیش)
      باید به متخصص پوست مراجعه کنید و نمونه برداری بشه
    2. تصویر کاربر مهدی یکشنبه ۱۸ خرداد ۴( 1 سال پیش)
      لطفاً پاسخ کاملتری بدید
      با توجه به اینکه هزینه آنلاین پرداخت کردم حداقل احتمالاتی که مدنظرتون هست رو بفرمائید
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۹ خرداد ۴( 1 سال پیش)
      با احتمال زیاد ملانوسیت های حداقلی که منجر به وقوع لک های پوستی میشود هست با احتمال کمتر بدخیمی و با احتمال بسیار کم زگیل و ... مطرحه
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر احمد یکشنبه ۱۸ خرداد ۴( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 292 مشاهده پرسش
    با درود خدمت آقای دکتر
    بنده ۲۴ اردیبهشت جهت نمونه برداری پروستات خدمت شما در بیمارستان نیکان رسیدم و نتیجه آزمایش رو فرستاده بودم و دوباره می فرستم
    سوالم اینه با توجه به اینکه گفتین مشکل بدخیمی نداره، می خواستم جهت ادامه درمان آن چه باید کنم آیا قرص یا دارو تجویز می کنین یا جراحی لازم هست؟ فقط قرص امنیک مصرف میکردم که اون هم تموم شده، لطفا راهنمایی کنید در صورت ممکن به شکل حضوری ویزیت کنید. با تشکر
    1. تصویر کاربر احمد شنبه ۱۷ خرداد ۴( 1 سال پیش)
      با درود
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۷ خرداد ۴( 1 سال پیش)
      اگر با مصرف دارو علایم ادراری اذیت کننده ندارید نیاز به عمل نداره اگر علایم ادراری اذیت کننده اس و کیفیت زندگی شمارو پایین آورده باید نوار مثانه انجام بشه
    3. تصویر کاربر احمد شنبه ۱۷ خرداد ۴( 1 سال پیش)
      آقای دکتر چه دارویی باید مصرف کنم شما تجویز نمی کنید؟
      فقط دو سه روز قرص امنیک رو مصرف نکنم تکرر ادرار اذیت می کنه؟ در ضمن با توجه به جواب نمونه مشکلی در اینده ایجاد نمی کنه؟
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۸ خرداد ۴( 1 سال پیش)
      امنیک هر شب یک عدد مصرف کنید
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۸ خرداد ۴( 1 سال پیش)
      خیر مشکلی نخواهید داشت
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر رضا شنبه ۱۷ خرداد ۴( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 230 مشاهده پرسش
    سلام من تاچندهفته گذشته وضعیت مناسبی در حین رابطه داشتم اما بعد از عمل tulبشدت دچارشل شدگی آلت حین رابطه شدم،وازطرفی داروی zipmetبرای کنترل دیابت مصرف می کنم.ممکن براثرعمل این اتفاق بیافته؟لطفاراهنمایی بفرمایید.باتشمر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۷ خرداد ۴( 1 سال پیش)
      خیر به‌عمل ربطی نداره به استرس بعد عمل و دیابت شما مربوطه
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۷ خرداد ۴( 1 سال پیش)
      قرص تادالافیل ۲۰ میلی دو ساعت قبل رابطه استفاده کنید
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر علی شنبه ۱۷ خرداد ۴( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 248 مشاهده پرسش
    سلام دکتر چند تا عکس میفرسم میخام ببینم زگیل تناسلی دارم یا خیر من از بچگی اینارو‌دارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۷ خرداد ۴( 1 سال پیش)
      با سلام و عرض ادب خدمت شما همراه گرامی لطفا عکس های ضایعات رو در سایت آپلود کنید (شرایط عمومی ارسال عکس مثل سایز و فرمت رو رعایت کنید)
  • تصویر کاربر م شنبه ۱۷ خرداد ۴( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 295 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من اتفاقی متوجه خون مردگی در لوله آلات تناسلی شده ام حالت حلقوی اتفاق افتاده اما هیچ درد وسوزش ویا تورمی ندارم چند ماهی است از قرصهای که گردش خون را بهبود می بخشد استفاده میکنم از قرصهای که عضله سازی اما چهار ماه پیش مصرف میکنم این خون مردگی جدیدا اتفاق افتاده البته این قرصها از لحاظ نعوظ هم تاثیر داشته و خیلی بیشتر شده آیا این خون مردگی میتونه از آن قرصهای باشه ؟ اما قرصهای را از چند ماه پیش استفاده میکنم ولی این اتفاق از سه روز پیش افتاده ولی درد سوزش خارش هیچی ندارم . ممنون از شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۷ خرداد ۴( 1 سال پیش)
      رابطه جنسی خطرناک داشتید؟
  • تصویر کاربر م شنبه ۱۷ خرداد ۴( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 207 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر
    من متاهل هستم و دچار انحراف آلت هستم الا احساس میکنم انحراف آلت داره مشکل ساز میشه برام حین دخول از چنتا پوزیشن ساده بیشتر نمیتونم استفاده کنم و احساس میکنم انحراف باعث شده نعوظ با دوامی نداشته باشم
    و از لحاظ اعتماد بنفس صفر شدم روحیه ام خراب شده انگار داره بیشتر میشه انحرافم
    دستور شما چیه برا مشکلم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۷ خرداد ۴( 1 سال پیش)
      با سلام و احترام عکس از آلت در حالت نعوظ بفرستید
  • تصویر کاربر داود چهارشنبه ۲۱ خرداد ۴( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 285 مشاهده پرسش
    سلام ، وقت بخیر
    بنده ۲۸ ساله هستم و حدود یک سال و نیم هست که متاهل شدم ، و حدودا از ۷ ، ۸ ماه پیش اقدام به بارداری داشتیم که تنیجه نمیگرفتیم که با انجام آزمایش اسپرم متوجه شدم که مشکل مورفولوژی و تحرک دارم ، به پزشک مراجعه کردم و معاینه کرد و گفت مشکل واریکوسل نداری و نیازی هم به سونو نیست و داروی بلومکس نوشت و گفت ۳ ماه مصرف کن و مجدد آزمایش بده ، بعد از ۳ ماه دو باره آزمایش دادم مورفولوژی از صفر به یک رسید ولی تحرک تغییری نکرد و این سری قرص فرتیل اید رو تجویز کرد و گفت ۳ ماه مصرف کن و مجدد آزمایش بده ، میخواستم بدونم احتمال اینکه این مشکل از واریکوسل باشه هست یا نه و راه درمانش چیه ؟ آزمایش ها هم در پیوست ارسال میکنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۷ خرداد ۴( 1 سال پیش)
      آزمایش بعد دریافت فرتیل اید رو بفرستید
    2. تصویر کاربر داود شنبه ۱۷ خرداد ۴( 1 سال پیش)
      هنوز آزمایش ندادم ۱ ماهه دارم فرتیل اید رو مصرف میکنم ، دوماه دیگه هم باید مصرف کنم و بعد آزمایش بدم
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۰ خرداد ۴( 1 سال پیش)
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۰ خرداد ۴( 1 سال پیش)
      آزمایش مایع منی رو دو ماه بعد تکرار کنید اگر تغییر نکرد باید از نظر هورمونال و معاینه مجدد جهت ارزیابی واریکوسل بررسی بشید
    5. تصویر کاربر داود سه شنبه ۲۰ خرداد ۴( 1 سال پیش)
      با سلام و خسته نباشید مجدد

      بنده همین امروز سونوگرافی بیضه هم انجام دادم که تصاویر در پیوست موجود هست لطفاً بررسی کنید با تشکر
    6. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۱ خرداد ۴( 1 سال پیش)
      همون دو ماه بعد ازمایش تکرا. بشع
    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر نمازی شنبه ۱۷ خرداد ۴( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 212 مشاهده پرسش
    با سلام حضور دکتر محترم
    همسرم آقای 63 ساله حدود بیست و پنج روز پیش پس از سونوگرافی کلیه که نشون میداد یک سنگ هفت و نیم میل در محل تلاقی حالب چپ با عروق ایلیاک مورد عمل سنگ شکنی و جای‌گذاری دستگاه دبل جی واقع شد عمل با مدت حدود دو ساعت بعد از عمل از وقتی به بخش منتقل شد کلا بیقرار و شاکی از درد سمت چپ بدن بود طوری که اصلا نمیتونست دراز بکشه به مدت سه روز به حالت نشسته روی مبل خوابید و از روز دوم آثار خون مردگی رو قسمت بالای آلت تناسلی مشاهده شد که تا روز سوم این خونمردگی کل ناحیه تناسلی رو رفت و کلا به رنگ جگری در اومد در این مدت به دکتر گفتیم چرا اینجوریه گفت احتمالا ضربه خورده که بالاخره در سومین روز پس از پیگیریهای مکرر ما گفتم دوباره سونو کنیم که متوجه هماتوم وسیع اطراف کلیه چپ شدند که تا لگن ادامه داشت بلافاصله بعد از دادن آزمایش خون که هموگلو بین شش شده بود به بیمارستان منتقل کردند و آنحا خون تزریق شد و سیتی کردند حال همسرم خیلی بد بود که به آی سی یو منتقل شد و پس از تزریق هفت پاکت خون و یک پاکت پلاسما خداروشکر حال همسرم یواش یواش بهتر شد و پس از مراقبت شش روزه به بخش منتقل شد خداروشکر در حال حاضر علائم کبودی برطرف شد وهماتوم گویا حالت خون مانند خود تغییر کرده ولی مایع سفید اطراف کلیه هست که خیلی کم کوچکتر شده هفته پیش رو دوشنبه سه شنبه قراره دوباره سیتی بشه تا دبل جی برداشته بشه ما ترسمون اینه که نکنه دوباره خونریزی بشه خواستم نظر محترم شما رو بدونم
    تشکر فراوان 🙏
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۷ خرداد ۴( 1 سال پیش)
      حین عمل TUL خونریزی اتفاق افتاده درمان به صورت تحت نظر گرفتن و دریافت خون هست که انجام شده هیچ اقدام بیشتری لازم نیست آنتی بیوتیک وسیع الطیف دریافت کند امکان تبدیل این نواحی که خونریزی داشته به آبسه هست
  • تصویر کاربر امیر سه شنبه ۲۰ خرداد ۴( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 277 مشاهده پرسش
    خسته نباشید میخاستم بدونم این ها چی هستن، خارش فقط دارم ،درد یا قرمزی وجود نداره ، به مرور بزرگ هم نشدن ثابت اند،چی هستن؟ و پیشنهاد شما برای بهبود چیه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۷ خرداد ۴( 1 سال پیش)
      با سلام و عرض ادب خدمت شما همراه گرامی لطفا عکس های ضایعات رو در سایت آپلود کنید (شرایط عمومی ارسال عکس مثل سایز و فرمت رو رعایت کنید)
    2. تصویر کاربر امیر شنبه ۱۷ خرداد ۴( 1 سال پیش)
      این عکس مشحص نیست؟
    3. تصویر کاربر امیر شنبه ۱۷ خرداد ۴( 1 سال پیش)
      این عکس چطور
    4. تصویر کاربر امیر دوشنبه ۱۹ خرداد ۴( 1 سال پیش)
      پاسخ ندادید
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۰ خرداد ۴( 1 سال پیش)
      هیچ کدوم از ضایعاتی که مشخص کردین زگیل نيستند
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
  • تصویر کاربر فرامز دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 660 مشاهده پرسش
    با سلام مردی 62 ساله هستم که مدت 1سال است که دچار ناتوانی جنسی شده ام در ضمن داروی نیتروگلیسرین مصرف می کنم ایا میتوانم از داروی سیلید نافیل در دوز های یایین استفاده کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۹۳( 1 دهه پیش)
      مصرف سیلدنافیل برای شما ممنوع است
  • تصویر کاربر مریم یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 690 مشاهده پرسش
    سلام ,حدود 6 ماه است که دچار بی اختیاری ادرار شده ام 7ماه به پرستاری از کودکی می پرداختم که وزن زیادی داشت البته به یبوست هم زیاد دچار میشوم.آیا دچار افتادگی مثانه شده ام ؟و لطفا بفرمایید می توانم ازدواج کنم یا با این مشکل دیگر نمی توانم ازدواج کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش)
      حتما می توانید
  • تصویر کاربر علی جمعه ۲۳ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 583 مشاهده پرسش
    سلام.مردی 27 ساله ام .مدت زیادیست که ادرارم کامل تخلیه نشده و خودبه خود قطرات ادرار از من دفع میشود.سونوگرافی انحام دادم که نتیجه آن این بود:حجم مثانه قبل از تخلیه 150سی سی و حجم مثانه پس از تخلیه 5 سی سی.RUG انجام دادم که تنگی مجرا نداشتم.سیتوسکوپی کردم که باز مشکل تنگی مجرا نداشتم که پزشکم برام دستور نوار مثانه نوشته.به نظر شما نیاز هست؟آیا مشکل من عصبی بودن مثانه هست؟ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۳ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      من موافق انجام نوار مثانه هستم اگر خواستید نوار دقیق انجام دهید با شماره02122642744 تماس بگیرید
  • تصویر کاربر رامین چهارشنبه ۷ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 712 مشاهده پرسش
    سلام.آثار خود ارضایی رو توضیح بدید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۷ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      بزودی مطلب کامل می گذارم میخوانید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

جستجو

حالب

+54 مطلب