اگر سوالی داری اینجا از ما بپرس

بیماری مثانه بیش فعال چیست؟

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

چنانچه به هر علتی فردی بیش از حد نرمال (شش بار در روز و 2 بار در شب) مجبور به دفع ادراری شود ممکن است به بیماری مثانه بیش فعال یا پرکار مبتلا شده باشد. تکرر بیش از حد ادرار و احساس دفع ناگهانی ادرار و بی اختیاری ادراری اورژانسی می تواند ناشی از عفونت های سیستم ادراری – تومور مثانه و یا اختلالات عصبی مثانه باشد.

مثانه بیش فعال یک بیماری آزار دهنده ای ایست که کیفیت زندگی افراد را تحت تأثیر قرار داده و محدودیت ها واسترس های ناشی از تکرر ادرار و اینکه دستشوئی همیشه در دسترس بیمار باشد چه بسا زندگی فرد را محدود کرده و مانع از بیرون آمدن از خانه و عدم مسافرت طولانی و غیره می گردد.
بیماری فوق در تمام سنین در مردان و زنان دیده می شود و اغلب در خانم ها شایع تر است.

 

علامت های مثانه بیش فعال عبارت است از

  • تکرر ادرار زیاد
  • احساس ناگهانی و شدید دفع ادرار
  • بی اختیاری اورژانسی ادرار
  • شب ادراری و بیدارشدن بیش از 2 بار در شب در افراد جوان که علامتهای فوق مزمن بوده و باعث مشکلات روانی  عاطفی و اجتماعی می شود و کیفیت زندگی شدیداً مختل می گردد.

 

علت مثانه بیش فعال چیست؟

علت تکررهای ادراری، بی اختیاری اورژانسی و احساسهای شدید دفع ادراری مزمن، می تواند ناشی از عفونتهای مزمن پروستات، ورم مزمن مثانه، ناپایداری عضله مثانه و انقباضهای خود به خودی آن، کاهش حجم مثانه، کاهش قابلیت اتساع مثانه جهت حجم گیری، به هم خوردن تعادل عصبی عضله مثانه، دریچه خروجی مثانه و حساس شدن بیش از حد گیرنده های عصبی مخاطی مثانه باشد.

هر فردی که علائم تحریک پذیری ادراری بیش از حد و دراز مدت دارد باید از نظر این بیماری بررسی گردد.

تکرر ادراری

روش تشخیصی مثانه بیش فعال چیست؟

آزمایشهای ادرار جهت ارزیابی عفونت ادراری بیمار کمک کننده می باشد در صورت عدم وجود عفونت جهت تشخیص قطعی بیماری باید نوار مثانه یا تست اورودینامیک از بیمار انجام شود. که با انجام نوار مثانه: حجم مثانه قابلیت اتساع مثانه، حس مثانه وجود پرشهای انقباض عضلات مثانه و هماهنگی دریچه خروجی مثانه همه با دقت خاص تشخیص داده شده و با توجه به محل عیب موجود درمانهای قطعی انجام می گیرد.

درمانهای موجود جهت مثانه بیش فعال کدامند؟

امروزه از رفتار درمانی و درمانهای داروئی و درمانهای جراحی جهت درمان مثانه بیش فعال استفاده می شود. که با انجام تست ارودینامیک و تشخیص علت اصلی، درمانهای فوق به بیماران پیشنهاد می گردد.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی
3.1/5 - (40 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۳۱ تیر ۴( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 239 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر آقای دکتر
    من از بچگی کجی آلت تناسلی به سمت چپ داشتم میخاستم ببینم نیاز به عمل داره آیا میشه به روشی دیگه ای درمانش کرد و اگر نیاز به عمل داره حدودا هزینش چقدر میشه ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳۱ تیر ۴( 11 ماه پیش)
      رابطه جنسی داشتیدء
    2. تصویر کاربر علی دوشنبه ۳۰ تیر ۴( 11 ماه پیش)
      بله
    3. تصویر کاربر علی دوشنبه ۳۰ تیر ۴( 11 ماه پیش)
      بله
    4. تصویر کاربر علی سه شنبه ۳۱ تیر ۴( 11 ماه پیش)
      یکم مشکل دارم تو رابطه هر پوزیشنی را نمیشه انجام داد
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳۱ تیر ۴( 11 ماه پیش)
      باید عمل جراحی انجام بشه
    6. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳۱ تیر ۴( 11 ماه پیش)
      نیاز به عمل جراحی دارد شماره ی شما به همکاران مطب ارجاع شد با شما تماس خواهند گرفت
    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر حمید سه شنبه ۳۱ تیر ۴( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 185 مشاهده پرسش
    با سلام وقت بخیر من سونوگرافی دادم و یه سنگ 6میل‌در 2سانتی انتهای حالب چپ دارم و از جراحی لیزر ترس دارم میتونم از روش فرا صوت استفاده کنم تا خرد شوند
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳۱ تیر ۴( 11 ماه پیش)
      هر دو عمل یکسان هستند فقط نوع سنگ شکنی فرق میکنه
  • تصویر کاربر ع سه شنبه ۳۱ تیر ۴( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 434 مشاهده پرسش
    دزود برشما
    ۲۸ سالمه ظاهر خیلی خوبی دارم اما
    طول آلتم در حالت شل حدود ۶ سانت و در حالت نعوظ حدود ۱۲ سانت طول و ۱۱ سانت محیط داره.(داخل عکسم فرستادم)
    آیا این ابعاد آلت کاملا نرمال هست و برای رابطه همه نوع زن با هر جسه و هیکلی مناسب هست؟
    دایم فکر میکنم التم مشکل داره و به نسبت اطرافیانم ک دیدم کوچکتره. بخاطر همین خیلی افسرده شدم.
    البته من دچار افسردگیم و قرص ازیپم سیتالوپرام مصرف میکنم.
    ممنون میشم که راهنمایی بفرمایید که آیا بنده کاملا نرمالم و بدون نگرانی میتونم ازدواج کنم و رابطه کاملا سالم و موفقی با هر نوع دختر برقرار کنم؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳۱ تیر ۴( 11 ماه پیش)
      سایز آلت شما نرمال هست و میتونید رابطه ی موثر برقرار کنید
  • تصویر کاربر رامبد سه شنبه ۳۱ تیر ۴( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 262 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خواستم ببینم با توجه به عکس در حالت نعوظ برای من مشکل داره یا نه درد هم ندارم
    1. تصویر کاربر رامبد دوشنبه ۳۰ تیر ۴( 11 ماه پیش)
      جناب دکتر بعد من ادم به شدت وسواسی هستم ایا اکثر مردا اینقدر انحراف دارن طبیعیه یا مشکل از منه
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳۱ تیر ۴( 11 ماه پیش)
      مشکلی جهت رابطه جنسی نخواهید داشت و این انحراف اندک هست
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر حمید سه شنبه ۳۱ تیر ۴( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 262 مشاهده پرسش
    با سلام من سونوگرافی دادم یه سنگ ۶میلی در ۲سانتی انتهایی حالب چپ دارم میتونم از این روش برای خرد کردن و دفع استفاده کنم ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳۱ تیر ۴( 11 ماه پیش)
      باید داروی دفع سنگ بخورید مصرف مایعات فراوان داشته باشید اگر دفع نشد نیاز به عمل TUL خواهد داشت
  • تصویر کاربر Javad چهارشنبه ۱ مرداد ۴( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 290 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر. 30 ساله هستم و هفت ماهه این مشکل رو دارم 👇
    اقای دکتر مدتی هست
    دقیقا دور مقعدم وقتی حتی با انگشت ناحیه مقعد رو لمس میکنم دیواره مقعدم درد میکند که بیشترین درد در این نقطه هست
    داغ میشه و احساس سوزش میکنه
    تو قسمت مقعد به سمت ((پرینه ))
    بین بیضه و مقعد احساس سوزش دارم
    و هر دو ساعت احساس ادرار دارم

    الن درد طوری هست که میشینم دردم بیشتر میشه
    یه طرفه میخوابم پاهامو به هم می چسبونم احساس ادار دارم
    ناگهانی تکون میدم احساس ادرار میگیرم و یه حالت بیشتر شدن سوزش در پرینه میگیرم

    انتی بیوتیک مصرف میکنم یه ماه تاوانکس مصرف کردم 10 روز خوب بودم
    مجدد دوباره مشکلم شروع شد و هرچی مصرف کردم تاثیر نداشت

    15 روز کوتریموکسازول مصرف کردم 10 روز خوب بودم
    مجدد مشکلم شروع شد
    با اینکه قبل خواب اب کم میخورم دوبار دسشویی میکنم باز حتی برای 100 میلی لیتر
    بیدار میشم واسه ادرار
    اقای دکتر مشکل من چی هست ؟؟ اقای دکتر جون عزیزت کمکم کن مشکل
    درد مقعد و تکرر ادرار من چی هست ؟
    چه ربطی به هم داره
    حدود هشت ماهه در گیرم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳۱ تیر ۴( 11 ماه پیش)
      سونوگرافی؟ آزمایش کشت ادرار انجام شده؟
    2. تصویر کاربر Javad سه شنبه ۳۱ تیر ۴( 11 ماه پیش)
      هشت ماهه. در گیرم و. تقریبا. تا. دو‌ماه پیش سه بار سنو گرافی دادم
      و سه بار ازمایش همش نرمال بوده
    3. تصویر کاربر Javad سه شنبه ۳۱ تیر ۴( 11 ماه پیش)
      به شدت مقدم میسوزه. ،. پرینه سوزش دارم
      داخل الت تناسلی سوزش دارم ، یه جور زوق زوق میکنه داخل التم , مثل احساس ادرار ،. و اینکه کلا مجرام به لمس حساسه. خم میشم احساس ادار میکنم یه طرفه میخوابم ، احساس ادار میکنک. ،. میشینم احساس سوزش مقعد اذیت میکنه و. احساس ادار میگیرم ، پاهامو جفت میکنم فشار ادار میگیرم. ، با اینکه اصلا اب چند ساعته نخوردم. ، واسه مقدار کم احساس ادار دارم
      انواع انتی بیوتیک. افلوکساسین. ، کوتریموکسازول. داکسی ، سکسیب و پرگابلین. و پرازوسین ،
      خوردم
      سیستوسکپی هم یک ماه پیش شدم و پزشکی که معاینه مرد گف جزعی التهاب دارم
      و هم احتمال داد که. ممکنه اعصاب درگیر باشه.
    4. تصویر کاربر Javad سه شنبه ۳۱ تیر ۴( 11 ماه پیش)
      و اینکه هر وقت انتی بیوتیک مصرف میکنم
      به مدت دو هفته تقریبا خوب میشم مجدد
      با ابنکه هنوز انتی بیوتیک مصرف میکنم. یهو همه چی. درد اینا. از. اول شروع میشه
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱ مرداد ۴( 11 ماه پیش)
      باید نوار مثانه انجام بشه براتون
    6. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱ مرداد ۴( 11 ماه پیش)
      با سلام و احترام جهت انجام نوار مثانه به مطب مراجعه کنید شماره ی شما به همکاران مطب ارجاع شد با شما تماس خواهند گرفت
    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر پرتوی دوشنبه ۳۰ تیر ۴( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 222 مشاهده پرسش
    باسلام من چندماه قبل توده در مثانه داشتم یکبار هم ۳ماه بعد عمل حضوری آمدم فرمودید ۳ماه بعد اول جواب سونو رو بفرستم اگر لازم بود بفرمایید حضوری بیام یا نه؟
    جسارتا در کلیه نوشته کیست مشاهده شده خطرناک است؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۳۰ تیر ۴( 11 ماه پیش)
      کیست کلیه خطرناک نیست سه ماه بعد سونوگرافی رو تکرار کنید
  • تصویر کاربر شاهین سه شنبه ۳۱ تیر ۴( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 218 مشاهده پرسش
    درود بی کران به پروفسور عزیز
    جوانی ۳۶ ساله هستم دو ماه دچار سوزش و تکرر و حالت ادرار شدم سونو و ازمایش هیچ مشخص نیست رفتم پیش دکتر نیک فلاح قرص های که برام نوشته لووفلوکساسین
    پروستاتان
    ترازوسین استفاده کردم نتیجه نگرفتم واقعا دیکه زندگی به جونم حرووم شده فقط قرص مسکن میخورم و میخابم ایا مریضی من درمان میشه تورو خدا یک راهی بگید که من درمان شم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۳۰ تیر ۴( 11 ماه پیش)
      چه علائمی داریدء
    2. تصویر کاربر شاهین دوشنبه ۳۰ تیر ۴( 11 ماه پیش)
      چرا جواب نیاومده
    3. تصویر کاربر شاهین دوشنبه ۳۰ تیر ۴( 11 ماه پیش)
      علاعم تکرر ادار حالت ادارم. و نوک التم درد میکنه
      صبح که از خواب بلند میشم تا یک ساعت خوبم بعد یک ساعت مثانه ام پر میشه دردم شروع میشه
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۳۰ تیر ۴( 11 ماه پیش)
      درد بخاطر چیه؟ بخاطر پر شدن مثانه؟ خالی نشدن مثانه؟
    5. تصویر کاربر شاهین دوشنبه ۳۰ تیر ۴( 11 ماه پیش)
      درد بخاطر پرشدن مثانه هست ایا قرص اون دکتر رو قطع کنم
    6. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳۱ تیر ۴( 11 ماه پیش)
      با سلام و احترام خدمت شما همراه گرامی شما دچار التهاب پروستات هستید بیماری شما نیاز به درمان طولانی مدت و با عود بالا همراه میباشد کپسول تامسولوسین هر شب یک عدد افلوکساسین ۳۰۰ هر ۱۲ ساعت کپسول ملوکسیکام ۷/۵ هر ۱۲ ساعت و روزی نیم ساعت داخل لگن آب گرم بنشینید در صورت عود و تکرار علائم بعد از بهبودی مجددا دوره ی درمان تکرار شود
    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر هومان سه شنبه ۳۱ تیر ۴( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 226 مشاهده پرسش
    سلام دکتر جان گفتین برای مشکل نعوظ که دارم باید سونوگرافی از آلت و تزرین پاپاورین انجام بدم باید مستقیما بیایم مطبتون یا میتونم توی بیمارستان شهدای تجریش هم میتونم مراجعه کنم ؟ هزینش چقدر میشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۳۰ تیر ۴( 11 ماه پیش)
      سونوگرافی رو رادیولوژیست انجام میده
    2. تصویر کاربر هومان دوشنبه ۳۰ تیر ۴( 11 ماه پیش)
      بله میدونم برا مراجعه اولیه به شما که برام سونوگرافی بنویسید و نوبت تزریق پاپاورین بهم بدین مطبتون بیام یا در بیمارستان شهدای تجریش برای ملاقات با شما اقدام کنم
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۳۰ تیر ۴( 11 ماه پیش)
      شنبه صبح بیمارستان شهدای تجریش
    4. تصویر کاربر هومان دوشنبه ۳۰ تیر ۴( 11 ماه پیش)
      تشکر دکتر جان
    5. تصویر کاربر هومان دوشنبه ۳۰ تیر ۴( 11 ماه پیش)
      ببخشید دکتر خواستم بپرسم سونوگرافی از آلت و تزرین پاپاورین در یکروز همان روز مراجعه انجام میشه در یک روز
    6. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳۱ تیر ۴( 11 ماه پیش)
      دوست عزیز این سونوگرافی رو رادیولوژیست انجام میده
    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۳۰ تیر ۴( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 224 مشاهده پرسش
    سلام دکتر وقت بخیر من شهرستان هستم چندتا زگیل داشتم امروز کرایو کردم اما روی بافت سالم هم زدن و الان خیلی درد دارم چکار باید بکنم برای کمتر شدن درد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۳۰ تیر ۴( 11 ماه پیش)
      برای دردش میتونید از مسکن استفاده کنید البته تاثیر چندانی نخواهد داشت
درحال دریافت اطلاعات
  • تصویر کاربر فرامز دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 660 مشاهده پرسش
    با سلام مردی 62 ساله هستم که مدت 1سال است که دچار ناتوانی جنسی شده ام در ضمن داروی نیتروگلیسرین مصرف می کنم ایا میتوانم از داروی سیلید نافیل در دوز های یایین استفاده کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۹۳( 1 دهه پیش)
      مصرف سیلدنافیل برای شما ممنوع است
  • تصویر کاربر مریم یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 690 مشاهده پرسش
    سلام ,حدود 6 ماه است که دچار بی اختیاری ادرار شده ام 7ماه به پرستاری از کودکی می پرداختم که وزن زیادی داشت البته به یبوست هم زیاد دچار میشوم.آیا دچار افتادگی مثانه شده ام ؟و لطفا بفرمایید می توانم ازدواج کنم یا با این مشکل دیگر نمی توانم ازدواج کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش)
      حتما می توانید
  • تصویر کاربر علی جمعه ۲۳ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 583 مشاهده پرسش
    سلام.مردی 27 ساله ام .مدت زیادیست که ادرارم کامل تخلیه نشده و خودبه خود قطرات ادرار از من دفع میشود.سونوگرافی انحام دادم که نتیجه آن این بود:حجم مثانه قبل از تخلیه 150سی سی و حجم مثانه پس از تخلیه 5 سی سی.RUG انجام دادم که تنگی مجرا نداشتم.سیتوسکوپی کردم که باز مشکل تنگی مجرا نداشتم که پزشکم برام دستور نوار مثانه نوشته.به نظر شما نیاز هست؟آیا مشکل من عصبی بودن مثانه هست؟ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۳ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      من موافق انجام نوار مثانه هستم اگر خواستید نوار دقیق انجام دهید با شماره02122642744 تماس بگیرید
  • تصویر کاربر رامین چهارشنبه ۷ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 712 مشاهده پرسش
    سلام.آثار خود ارضایی رو توضیح بدید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۷ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      بزودی مطلب کامل می گذارم میخوانید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

جستجو

حالب

+54 مطلب