اگر سوالی داری اینجا از ما بپرس

بیماری مثانه بیش فعال چیست؟

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

چنانچه به هر علتی فردی بیش از حد نرمال (شش بار در روز و 2 بار در شب) مجبور به دفع ادراری شود ممکن است به بیماری مثانه بیش فعال یا پرکار مبتلا شده باشد. تکرر بیش از حد ادرار و احساس دفع ناگهانی ادرار و بی اختیاری ادراری اورژانسی می تواند ناشی از عفونت های سیستم ادراری – تومور مثانه و یا اختلالات عصبی مثانه باشد.

مثانه بیش فعال یک بیماری آزار دهنده ای ایست که کیفیت زندگی افراد را تحت تأثیر قرار داده و محدودیت ها واسترس های ناشی از تکرر ادرار و اینکه دستشوئی همیشه در دسترس بیمار باشد چه بسا زندگی فرد را محدود کرده و مانع از بیرون آمدن از خانه و عدم مسافرت طولانی و غیره می گردد.
بیماری فوق در تمام سنین در مردان و زنان دیده می شود و اغلب در خانم ها شایع تر است.

 

علامت های مثانه بیش فعال عبارت است از

  • تکرر ادرار زیاد
  • احساس ناگهانی و شدید دفع ادرار
  • بی اختیاری اورژانسی ادرار
  • شب ادراری و بیدارشدن بیش از 2 بار در شب در افراد جوان که علامتهای فوق مزمن بوده و باعث مشکلات روانی  عاطفی و اجتماعی می شود و کیفیت زندگی شدیداً مختل می گردد.

 

علت مثانه بیش فعال چیست؟

علت تکررهای ادراری، بی اختیاری اورژانسی و احساسهای شدید دفع ادراری مزمن، می تواند ناشی از عفونتهای مزمن پروستات، ورم مزمن مثانه، ناپایداری عضله مثانه و انقباضهای خود به خودی آن، کاهش حجم مثانه، کاهش قابلیت اتساع مثانه جهت حجم گیری، به هم خوردن تعادل عصبی عضله مثانه، دریچه خروجی مثانه و حساس شدن بیش از حد گیرنده های عصبی مخاطی مثانه باشد.

هر فردی که علائم تحریک پذیری ادراری بیش از حد و دراز مدت دارد باید از نظر این بیماری بررسی گردد.

تکرر ادراری

روش تشخیصی مثانه بیش فعال چیست؟

آزمایشهای ادرار جهت ارزیابی عفونت ادراری بیمار کمک کننده می باشد در صورت عدم وجود عفونت جهت تشخیص قطعی بیماری باید نوار مثانه یا تست اورودینامیک از بیمار انجام شود. که با انجام نوار مثانه: حجم مثانه قابلیت اتساع مثانه، حس مثانه وجود پرشهای انقباض عضلات مثانه و هماهنگی دریچه خروجی مثانه همه با دقت خاص تشخیص داده شده و با توجه به محل عیب موجود درمانهای قطعی انجام می گیرد.

درمانهای موجود جهت مثانه بیش فعال کدامند؟

امروزه از رفتار درمانی و درمانهای داروئی و درمانهای جراحی جهت درمان مثانه بیش فعال استفاده می شود. که با انجام تست ارودینامیک و تشخیص علت اصلی، درمانهای فوق به بیماران پیشنهاد می گردد.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی
3.1/5 - (40 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

  • تصویر کاربر حسین دوشنبه ۲۰ مرداد ۴( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 202 مشاهده پرسش
    دکتر من چون پیام تکراری ب دلیل اختلال اینترنت فرستادم زده که محدودیت در ثبت بهتون پیام داده بودم دیروز و امروز هم جواب جواب دادین که بعد از مصرف هگزایم و اینکه قبلا براتون عکس فرستادم گفتین که زائقه تون زگیل نیست مولوسکوم هستش و اینکه بعد از یکسال هگزایم مصرف کردم ک بعد از مصرف اون چن تایی پوسته از الت تناسلی جدا شد که دو تاش شیار مانند شبیه زخم هستش و نمیشه عکس گرفت چیکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۹ مرداد ۴( 10 ماه پیش)
      خب دوست عزیز من باید ببینم چیه اولین کار معاینه اس شنبه صبح تشریف بیارید بیمارستان شهدای تجریش درمانگاه د رخدمت شما هستم
    2. تصویر کاربر حسین یکشنبه ۱۹ مرداد ۴( 10 ماه پیش)
      الان نمیتونم یک هفته قبلش هر موقع خواستم بیام باهات هماهنگ میشم فقط بی زحمت بگو چطوری هماهنگ بشم چون از شهرستان میام ب مشکل بر نخورم
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۰ مرداد ۴( 10 ماه پیش)
      اینترنتی نوبت بگیرید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر پوریا یکشنبه ۱۹ مرداد ۴( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 265 مشاهده پرسش
    سلام
    مدت طولانی شاید نزدیک 2سال هست دوتا زائده تقریبا نزدیک بهم در قسمت زدییک آلت وجود داشت نه خارش‌ داره نه دردی نه ...
    حس میکردم موقع اصلاح آسیب دیده گوشت اظافی آورده چون چند باری بریدم موقع اصلاح مو
    یکیش به صورت کامل بریده شده بود ک بعد حدودا یک ماه به مانند عکس دوتا شدن دقیقا بغل هم
    به نظرتون زگیل هست ؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۹ مرداد ۴( 10 ماه پیش)
      خیر زگیل نیست
  • تصویر کاربر مریم یکشنبه ۱۹ مرداد ۴( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 230 مشاهده پرسش
    وقتی استرس میگیرم همش حس دسشویی یا ادرار دارم درحالیکه وقتی میرم دسشویی دوسه قطره میاد و تموم بعد یه زور مانند میاد بهم با سوزش

    این حالت رو از بچگی دارم

    از وقتی هم ازدواج کردم سالی یبار اینجوری میشم هر دکتری هم میرم میگن عفونت باکتریایی و ویروسی داری دارو میدن خوب میشم ولی حدود یه سال بعد دوباره این درد رو میگیرم خیلی رفته تو مخم اعصابمو خورد کرده هیچ دکتری نمیتونه قطعی درمانم کنه

    جوری ادرارم میگیره که خودمو به زور میرسونم دسشویی نمیتونم نگه دارم ولی تا میرسم میشینم دو قطره میاد وقتی قرص فنازوپیریدین رو میخورم خوب میشم ولی تا اثرش میره دوباره همونجوری میشم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۹ مرداد ۴( 10 ماه پیش)
      بعد رابطه جنسی اینجوری میشین؟
  • تصویر کاربر رازان شنبه ۱۸ مرداد ۴( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 266 مشاهده پرسش
    آيا در سرطان پروستات با گليسون ٧ و psa4 براكى تراپى بهتر است يا جراحى، سن ٦٦ سال
    سرطان فقط سمت چپ پروستات بيرون نفوذ نكرده
    آيا با جراحى و يا براكى تراپى به طور كامل از بين ميرود يا احتمال عود وجود دارد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۸ مرداد ۴( 10 ماه پیش)
      جراحی رو بهتره انجام بدین
  • تصویر کاربر مهرداد شنبه ۱۸ مرداد ۴( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 221 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر 9ساله ازدواج کردم واریکوسل گرید 3داشتم بچه نداریم بعد انزال درد زیادی داشتم عمل کردم دردم به کل برطرف شد ولی بیضه سمت چپم خیلی کوچیک شده ازمایش اسپرم هم دادم باکلی ویتامین ودارو به 15هزار رسیده کمکم کنید لطفا چکار کنم که نکردم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۸ مرداد ۴( 10 ماه پیش)
      آزمایش مایع منی رو بفرستید ببینم
  • تصویر کاربر امیر دوشنبه ۲۰ مرداد ۴( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 221 مشاهده پرسش
    سلام
    ۵۶ ساله هستم اول سال سونو کامل شکم دادم و پزشک گفت که حجم پروستات ۳۵ هست مقداری فقط مشکل در تخلیه ادرار داشتم و تکرر ادار ندارم و دردی هم احساس نمیکنم پزشک معالج تامسولیسین و فیناستراید برام تجویز کرد هر کدوم روزی یک عدد الان سه ماه هست که استفاده میکنم ولی بصورت قطعی مشکل حل نشده گاهی همچنان در زمان ادرار مشکل دارم . ایا با مصرف این دارو ها باید بصورت قطعی مشکل حل شده باشه ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۸ مرداد ۴( 10 ماه پیش)
      داروها باعث بهبود علائم میشه اگر با مصرف داروها علائم اذیت کننده ادامه داشت باید بررسی های بیشتر انجام بشه
    2. تصویر کاربر امیر شنبه ۱۸ مرداد ۴( 10 ماه پیش)
      سلام مجدد
      دکتر جان اذیت کننده نیست ولی بصورت کلی به شکل نرمال هم‌نیست
      و اینکه داروها رو همیشه مصرف کنم مشکلی نداره ؟
    3. تصویر کاربر امیر شنبه ۱۸ مرداد ۴( 10 ماه پیش)
      سلام
      دکتر جان اذیت کننده نیست ولی به شکل نرمال قبل هم نیست . و اینکه ایا داروها باید همیشه مصرف بشه ؟ کلا بصورت مصرف همیشه مشکلی نداره ؟
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۹ مرداد ۴( 10 ماه پیش)
      خیر داروها رو باید مادام العمر استفاده کنید
    5. تصویر کاربر امیر یکشنبه ۱۹ مرداد ۴( 10 ماه پیش)
      ممنون از پاسخ شما
      فقط گاهی ارضا بصورت خشک هست .
      برای این موضوع چکار باید کنم
    6. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۰ مرداد ۴( 10 ماه پیش)
      بخاطر مصرف تامسولوسین هست
    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد شنبه ۱۸ مرداد ۴( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 329 مشاهده پرسش
    چند وقته رگ های روی الت تناسلی بزرگ شده به اندازه چنددونه و موقعه نعوظ از بین میره دکتر جان ایا باید دارو و درمانی انجام بدم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۸ مرداد ۴( 10 ماه پیش)
      اگر در حین نعوظ مشکلی ندارید نیاز به اقدامی ندارو
  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۲۰ مرداد ۴( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 214 مشاهده پرسش
    دکتر وقت بخير من آزمایش دادم اسپرم صفر نمونه برداری کردن هم اسپرمی وجود نداشت واریکوسل هم دارم ولی عمل برام انجام ندادن گفتند باید پی آر پی انجام بدی راهنمایی کنید یا اینکه تماس بگیرید دستورات لازم بشنوم ممنون متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۸ مرداد ۴( 10 ماه پیش)
      نمونه برداری مستقیم از بیضه شده؟
    2. تصویر کاربر محمد شنبه ۱۸ مرداد ۴( 10 ماه پیش)
      بله تسه اگه اشتباه نگفته باشم
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۹ مرداد ۴( 10 ماه پیش)
      پی آر پی بعیده کمکی کنه به شما به همکاران فوق تخصص نازایی باید مراجعه کنید مدارک کاملا بررسی بشه
    4. تصویر کاربر محمد یکشنبه ۱۹ مرداد ۴( 10 ماه پیش)
      درود و ادب
      میتونم بیام ویزیت بشم
      دلیلش چیه که واریکوسل من جراحی نمیکنن
      واین که ما خانوادگی به این مشگل خوردیم
      راهنمایی بکنید ممنون میشم یا اینکه برسم خدمتتون
    5. تصویر کاربر محمد یکشنبه ۱۹ مرداد ۴( 10 ماه پیش)
      همه چیز درسته ولی مرحله آخر اسپرم تشکیل نمیشه واریکوسل هم دارم دوطرف
    6. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۰ مرداد ۴( 10 ماه پیش)
      چون مشکلتون از واریکوسل نیست
    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر Sasan دوشنبه ۲۰ مرداد ۴( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 220 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر وقتتون بخیر
    من بیست سالمه سه سالی میشه خودارضایی دارم
    جدیدا موقع انزال و همچنین ادرار سوزش و درد احساس میکنم
    تازه این کار رو روزانه انجام نمیدم!
    سونوگرافی هم رفتم همه چی نرمال بوده ظاهرا
    ازمایش ادرار هم دادم چیزی دیده نشد
    چیکار کنم تروخدا کمکم کنین نگرانم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۸ مرداد ۴( 10 ماه پیش)
      مصرف مایعات رو بیشتر کنید
    2. تصویر کاربر Sasan شنبه ۱۸ مرداد ۴( 10 ماه پیش)
      بله ممنون
      ولی بعضی اوقات درد انزال دارم
      اونم مربوط به مصرف کم مایعاته؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۹ مرداد ۴( 10 ماه پیش)
      بله مایعات رو بیشتر کنید
    4. تصویر کاربر Sasan یکشنبه ۱۹ مرداد ۴( 10 ماه پیش)
      متشکرم فقط دکتر این کار چنبار در هفته باشه تا اسیب رسان نشه در آینده؟
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۰ مرداد ۴( 10 ماه پیش)
      هفته ای یکبار
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر حسین شنبه ۱۸ مرداد ۴( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 194 مشاهده پرسش
    دکتر بنده بعد از مصرف هگزایم چن تا پوسته پوسته شدن تو الت تناسلی خود دیدم و دو تاش بعد از جداشدن پوسته زخم رو باز بغل سوراخ الت تناسلی مشاهده میشه و نمیدونم چیکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۷ مرداد ۴( 10 ماه پیش)
      با سلام و عرض ادب خدمت شما همراه گرامی لطفا عکس های ضایعات رو در سایت آپلود کنید (شرایط عمومی ارسال عکس مثل سایز و فرمت رو رعایت کنید)
    2. تصویر کاربر حسین جمعه ۱۷ مرداد ۴( 10 ماه پیش)
      دکتر طوری هستش که نمیشه عکس گرف یه شیار مانند بغل سوراخ الت و هیچ گونه ترشح یا چیزی نداره
    3. تصویر کاربر حسین جمعه ۱۷ مرداد ۴( 10 ماه پیش)
      طوری هستش که نمیشه عکس گرفت شیار مانند بغل سوراخ الت تناسلی و هیچ گونه ترشح یا چرکی نداره
    4. تصویر کاربر حسین جمعه ۱۷ مرداد ۴( 10 ماه پیش)
      دکتر طوری هستش که نمیشه عکس گرفت شیار مانند بغل سوراخ الت و هیچ گونه ترشح یا چرکی نداره
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۸ مرداد ۴( 10 ماه پیش)
      دوست عزیز باید ببینم چیه به هر حال اگر فقط پوسته پوسته شده با وازلین چرب بشه بعد از هر بار استحمام
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
  • تصویر کاربر فرامز دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 660 مشاهده پرسش
    با سلام مردی 62 ساله هستم که مدت 1سال است که دچار ناتوانی جنسی شده ام در ضمن داروی نیتروگلیسرین مصرف می کنم ایا میتوانم از داروی سیلید نافیل در دوز های یایین استفاده کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۹۳( 1 دهه پیش)
      مصرف سیلدنافیل برای شما ممنوع است
  • تصویر کاربر مریم یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 690 مشاهده پرسش
    سلام ,حدود 6 ماه است که دچار بی اختیاری ادرار شده ام 7ماه به پرستاری از کودکی می پرداختم که وزن زیادی داشت البته به یبوست هم زیاد دچار میشوم.آیا دچار افتادگی مثانه شده ام ؟و لطفا بفرمایید می توانم ازدواج کنم یا با این مشکل دیگر نمی توانم ازدواج کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش)
      حتما می توانید
  • تصویر کاربر علی جمعه ۲۳ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 583 مشاهده پرسش
    سلام.مردی 27 ساله ام .مدت زیادیست که ادرارم کامل تخلیه نشده و خودبه خود قطرات ادرار از من دفع میشود.سونوگرافی انحام دادم که نتیجه آن این بود:حجم مثانه قبل از تخلیه 150سی سی و حجم مثانه پس از تخلیه 5 سی سی.RUG انجام دادم که تنگی مجرا نداشتم.سیتوسکوپی کردم که باز مشکل تنگی مجرا نداشتم که پزشکم برام دستور نوار مثانه نوشته.به نظر شما نیاز هست؟آیا مشکل من عصبی بودن مثانه هست؟ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۳ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      من موافق انجام نوار مثانه هستم اگر خواستید نوار دقیق انجام دهید با شماره02122642744 تماس بگیرید
  • تصویر کاربر رامین چهارشنبه ۷ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 712 مشاهده پرسش
    سلام.آثار خود ارضایی رو توضیح بدید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۷ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      بزودی مطلب کامل می گذارم میخوانید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

جستجو

حالب

+54 مطلب