جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آزواسپرمی شایعترین علت نازایی مردان

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

امروزه نازا به کسی گفته می شود که اصلاٌ نطفه ندارد و در آزمایش اسپرم انجام شده، اسپرم صفر می باشد. اگر کسی اسپرم داشته باشد نازا نبوده و با روش های کمکی می تواند باردار شود.

هر از چند گاهی زوجینی را می بینیم که به حالت ناامیدی مراجعه می کنند و شدیداً نگران و مضطرب هستند، زیرا  در بررسی های انجام شده در آزمایش نطفه، تعداد اسپرم آنها صفر می باشد.

تولید تستوسترون

در حالت طبیعی هر مردی 100میلیون اسپرم دارد که جهت بارداری باید 40 درصد متحرک و شکل طبیعی داشته باشند. در بسیاری از مواقع وقتی آزمایش اسپرم را مطالعه می کنیم اسپرم هم از نظر تعداد و هم شکل و هم حرکت کاملاً پایین است که به آن الیگو اسپرم گفته می شود.

هر چند کیفیت اسپرم پائین باشد شانس باروری پائین تر خواهد بود. در شدیدترین حالت افت کیفیت اسپرم در آزمایش انجام شده همه صفر هستند که به آن آزواسپرمی گفته می شود.

علت نداشتن اسپرم مرد

وقتی آزمایش اسپرم یک مرد صفر است علت های مختلفی در پشت آن وجود دارد:

ترشح هورمون های تحریک کننده بیضه ها از هیپوفیز مغز مشکل دارد. این اختلال در ترشح که اغلب به علت کاهش ترشح هورمونی به نام FSH است. هورمون FSH وظیفه تحریک سلول های نطفه ساز را به عهده دارد. 

تزریق بی رویه تستوسترون که متأسفانه در باشگاه های بدنسازی و سرخودی استفاده می شود، ترشح هورمون تحریک کننده را شدیداً مختل می کند.

ایجاد شدن تومور در غده هیپوفیز به نام پرولاکتنبوما باعث می شود که بیش از حد پرولاکتین ترشح شده و آن هم هورمون تحریک کننده نطفه سازی یا FSH را مختل می کند.

بیضه محل اصلی نطفه سازی مرد می باشد که سلول های نطفه ساز در آن قرار دارند. شایعترین علت آزواسپرمی مردان اختلال در عملکرد بیضه می باشد که 49 تا 93 درصد آزواسپرمی را تشکیل می دهد.

در این حالت سلول های نطفه ساز یا در بیضه به صورت مادرزادی وجود ندارند که تحت عنوان سرتولی سل سندرم گفته می شود که در این صورت فرد نازا است و راهی برای درمان وجود ندارد. علل دیگر آن بیماری ژنتیکی به نام کلاین فیلتر می باشد که در معاینه بیضه ها کاملاً سفت و کوچک هستند و نطفه تولید نمی کنند.

یکی دیگر از علل دیگر از بین رفتن سلول های نطفه ساز بیضه، بیضه های پائین نیامده و نزول نکرده هستند. اگر بیضه بعد از تولد در داخل شکم بماند به کیسه بیضه نرسد با گذشت زمان سلول های نطفه ساز آن از بین خواهد رفت و اگر این امر دوطرفه اتفاق بیافتد فرد مبتلا به آزواسپرمی یا نطفه صفر خواهد شد و لذا در اینجا به والدین عزیز توصیه می کنم هر نوزاد پسر که در معاینه بیضه خالی باشد و بیضه در مسیر نزول گیر افتاده باشد بلافاصله باید پس از سه ماهگی تحت عمل جراحی پائین آوردن بیضه قرار گیرد تا در آینده نابارور نگردد.

از علل دیگر نازایی با منشاء بیضه، بیماری اوریون می باشد که باعث تورم بیضه ها شده و سلول های نطفه ساز را ممکن است تخریب کند.

ضربه به بیضه ها، شیمی درمانی و رادیوتراپی از عواملی هستند که سلول های نطفه ساز بیضه را خراب می کنند و باعث صفر شدن اسپرم و نازایی مردان می گردند.

واریکوسل که سبب اتساع وریدهای اسکروتوم می شود، نیز می تواند به آزواسپرمی منجر شود.

لوله هایی به نام منی بر اسپرم را از بیضه ها خارج کرده و به مجرا می آورند که با انزال بیرون می ریزد. به هر عللی انسدادی در مسیر خروج وجود داشته باشد اسپرم ساخته شده محبوس می شود و به بیرون نمی ریزد و لذا باعث صفر شدن آزمایش اسپرم می گردد.

شایعترین علت انسداد متأسفانه انجام وازکتومی یا بستن لوله مردان می باشد که با قطع مسیر لوله های منی بر باعث از بین رفتن همیشگی باروری مردان می شود.

عدم وجود لوله های منی بر و یا انسداد مادرزادی آنها از علل دیگر صفر شدن آزمایش اسپرم مردان است.

 

آیا با اسپرم صفر میتوان باردار شد؟

بلی. درمان آزواسپرمی بستگی به علت آن دارد و در هر مورد متفاوت است. در بیمارانی که بیضه های آنها کوچک است و رشد کافی ندارد، از هورمون استفاده می شود. در این موارد درمان تا 95% موفقیت آمیز است و ظرف مدت 6 ماه و حداکثر 3 سال بیضه ها بزرگ شده، اسپرم ظاهر می شود.

در واریس بیضه ( واریکوسل) عمل جراحی 50 تا 60% موارد موفقیت آمیز بوده و معمولاً پس از 1 تا 3 سال نتیجه داده است. در نازائی های انسدادی، عمل جراحی پیوند مجاری منی بر صورت می گیرد که نتیجه بخش است. امروزه با روشهای جدید مثل لقاح خارج از بدن و انتقال جنین به رحم و یا تزریق اسپرم به داخل تخمک – در مواردی که تعداد اسپرم فوق العاده کم بوده است- امیدواری زیادی برای درمان به وجود آمده است. 

اگر سطح هورمون گنادوتروپین شما بسیار پایین باشد، برای بهبود شانس باروری خود و افزایش تعداد اسپرم میتوانید از داروی گنادوتروپین استفاده کنید. گنادوتروپین هورمونی است که تولید اسپرم را تحریک می‌کند.

در روش IVF، یک تخمک از تخمدان زن برداشته می شود و ،در محیط آزمایشگاه با  اسپرم مرد بارور می‌شود. سپس تخمک بارورشده به رحم زن بازگردانده می‌شود.

شایان به ذکر است که اگر تعداد اسپرم شما اندکی پایین باشد و حداقل به مدت دو سال برای فرزنددار شدن به طور طبیعی تلاش کرده باشید و نتیجه ای نگرفته باشید شما کاندید مناسبی برای لقاح مصنوعی هستید.

تزریق درون سیتوپلاسمی اسپرم (ICSI)، یک نوع تکنیک IVF است. در این روش یک اسپرم واحد به صورت مستقیم به تخمک زن تزریق می‌شود تا آن را بارور کند. تخمک پس از بارور شدن به رحم زن بازگردانده می‌شود.

شایان به ذکر است که اگر حداقل به مدت دو سال برای فرزنددار شدن به طور طبیعی تلاش کرده اید و نتیجه‌ای نگرفته‌اید و یکی از مشکلات ضعیف بودن کیفیت اسپرم و پایین بودن تعداد اسپرم یا فاقد اسپرم بودن مایع منی را داشته باشید، کاندید مناسبی برای این روش درمانی خواهید بود.

اهدی اسپرم به معنی استفاده از اسپرم مرد دیگری برای باروری است که اسپرم خود را اهداء می‌کند.

در صورت داشتن مشکل نازایی جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744 تماس بگیرید.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

4/5 - (87 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مهدی سه شنبه ۲۸ مهر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 230 مشاهده پرسش
    Appearance.............................normal
    Liquefaction time........................high
    viscosity..................................normal
    volume.........................................2.5
    ph...................................................9
    motility.........................................80
    a -rapid liner progressive.................30
    b -slow/nonlinear progeessive..........50
    c-non-progressive........................10
    d -lmmotile....................................10
    sperm count................................90
    mprphology of head..................10
    mprphology of midpiece............80
    mprphology of tail.....................70
    mprphology of total.....................5
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۸ مهر ۹۴( 8 سال پیش)
      خوب است
  • تصویر کاربر آرش شنبه ۲۵ مهر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 207 مشاهده پرسش
    آقای دکتر سلام آزمایش اسپرموگرام دادم میخواستم جوابشو واسم تفسیر کننین بی زحمت
    sperm/ml 37
    sperm/total 111
    sperm motility ,total 28.2
    progressive,class b 5.1
    total progressive class a+b 5.1
    non-progressive class c 23.1
    non-motile class d 71.8
    live ratio class a+b+c 28.2
    normal morphology 3
    abnormal morphology 97
    amorph 78
    double head 2
    giant head 8
    pin head 4
    double tial 1
    coiled tial 3
    excess residual cytoplasm 5
    germinal cell 0-1
    1. تصویر کاربر آرش شنبه ۱۸ مهر ۹۴( 8 سال پیش)
      Kheyliiii mamnooon ke javab dadinnn
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۵ مهر ۹۴( 8 سال پیش)
      جواب قابل قبول است
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر امید شنبه ۲۵ مهر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 205 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر. پسری 16 ساله هستم که واریکوسل دارم و متاسفانه حدود 2 سال است خودارزایی میکنم ولی 1 ماه است که این کار را ترک کردم و پشیمانم. مدتی هم هست که سمت چپ بیضه هایم عرق میکند و شورتم نمدار میشود که بویه نامطبوعی دارد . و رگ هایه داخله بیضه ام را میتوانم به خبی هس کرنم و قابل مشاهده است میخاستم بدانم که خودارزایی باعث ویخیم تر شدن بیماریم میشود؟؟؟ بابته کردهام به شدت نگرانم و ازتون کمک میخام. لطفا راهماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۵ مهر ۹۴( 8 سال پیش)
      با ترک بهتر میشوید
  • تصویر کاربر رضا چهارشنبه ۲۲ مهر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 589 مشاهده پرسش
    سلام من 22 سالمه دوماهه عمل واریکوسل بیضه چپ انجام دادم..گرید دو خفیف بود...حجم بیضه چپم قبل عمل کوچیک شده بود که عملش کردم اما نگران اینم که همون حالت کوچیک بمونه...به نظرتون دوباره به حالت اولش برمیگرده...بیضه چپم توی سونو 1.9 در 4 سانت بود
    1. تصویر کاربر رضا سه شنبه ۱۴ مهر ۹۴( 8 سال پیش)
      ببخشید جواب ندادید
      سلام من 22 سالمه دوماهه عمل واریکوسل بیضه چپ انجام دادم..گرید دو خفیف بود...حجم بیضه چپم قبل عمل کوچیک شده بود که عملش کردم اما نگران اینم که همون حالت کوچیک بمونه...به نظرتون دوباره به حالت اولش برمیگرده...بیضه چپم توی سونو 1.9 در 4 سانت بود
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۲ مهر ۹۴( 8 سال پیش)
      نگران نباش
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر رسول جمعه ۳ مهر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 392 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید ؛ من رفتم سونوگرافی انجام دادم دکتر رادیولوژی گفتن که واریکوسل گرید 2 داری تو جواب سونو هم به این شکل نوشته :با انجام مانور والسالوا خصوصا در سمت چپ مشاهده گردید و قطر وریدهای اسپرماتیک 3/5میلیمتر است میخاستم بدون چه کارهایی و چه داروهایی باید مصرف کنم تا بهبودی کاملو پیدا کنم ممنون میشم لطف کنید ج بدید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۳ مهر ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام آزمایش منی ومعاینه صروری است
  • تصویر کاربر سیداکبر جمعه ۳ مهر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 205 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت آقای دکتر من در تاریخ 94/6/4 یعنی 20 روز پیش توسط شما در بیمارستان نیکان عمل شدم واریکوسل یه طرفه بود بعد از 3 روز استراحت اومدم سرکار کار من دفتری هست و به مدت 8 ساعت در روز پشت میز هستم از موقع عمل به بعد الان هم بیضه چپم باد کرده و درد داره و دردش آزار دهنده هست که با دراز کشیدن بهتر میشه میخواستم این طبیعی هست یا نه و یه سوال دیگه این که باید برای آزمایش اسپرم مراجعه کنم ممنون میشم اگر زود پاسخ بدید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۹ شهریور ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام بله طبیعی است آزمایش 6 ماه بعد
    2. تصویر کاربر سیداکبر یکشنبه ۲۹ شهریور ۹۴( 8 سال پیش)
      خیلی ممنون آقای دکتر لطف کردید
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۳ مهر ۹۴( 8 سال پیش)
      تشکر
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر اقایی جمعه ۲۰ شهریور ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 231 مشاهده پرسش
    باسلام
    لطفا نتیجه ازمایش اسپرم همسرم رو تفسیر کنید درصمن 80روز پیش جراحی واریکوسل انجام داده.لطفا اگر مشکلی برای باروری هست بفرمایید همسرم 38سالس
    Vol 3.0
    Color milky
    Appearance opalecent
    Liquefaction 45
    Viscosity high
    Ph 8
    Sperm concentration 27.2
    Total count 81.6
    Immature cell 1-2
    Abnormal morphology 35
    W b c 0.2
    R b c 0.1
    Epithelial calls 1-2
    Fast forward motility class A 5
    Class B 35
    Class C 35
    Class D 25
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۰ شهریور ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام هنوز زود است
  • تصویر کاربر محسن جمعه ۲۰ شهریور ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 211 مشاهده پرسش
    سلام من ۳۰سال دارم و۶ساله ازدواج کردم ۲سالیه قصد بچه دارشدن کردیم واریکوسل گرید۳داشتم عمل کردم اسپرمم بین ۸۵ ۹۰ ۱۲۷ درنوسانه دوسه بار ازمایش دادم امیدی هست
    1. تصویر کاربر محسن سه شنبه ۱۰ شهریور ۹۴( 8 سال پیش)
      A
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۰ شهریور ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام باید صبر کنید
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر حسین چهارشنبه ۱۸ شهریور ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 225 مشاهده پرسش
    با سلام و وقت بخیر خدمت شما،34 سالمه و کارمند هستم و با تشخیص متخصص اورولوژی و سونوگراف دارای واریکوسل شدید در بیضه چپ می باشم که باید جراحی کنم. بخاطر مشکلات مالی، حتی با داشتن بیمه تکمیلی ایران نمیتوانم هزینه اضافی پرداخت کنم،لذا از شما تقاضامندم تا دکتر جراح خبره تری که در بیمارستان میلاد فعالیت دارند را به حقیر معرفی بفرمائید.
    با تشکر از شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۸ شهریور ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام شرمنده
  • تصویر کاربر حسین یکشنبه ۱ شهریور ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 1163 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید 22 ساله مجردو دارای واریکوسل گرید 1 تا 2 سمت راست و گرید 2 تا 3 سمت چپ ولی متاستفانه در حال حاضر امکان عمل را ندارم آیا باید اورژانسی عمل کنم یا میتوانم تا یک سال دیگه هم صبر کنم باتشکر
    نتیجه ی آزمایش اسپرم :
    duration of abstinence :3 days
    place of sampling : inside
    ph:7.4
    volume :4.00
    viscostiy :normal
    appearance : white and gray
    serm concentration : 50.000.000
    total sperm count : 200.000.000
    morphology :normal 11%
    abnormal : 89%
    head defects : 80
    neck or midpiece defects :2
    pin :1
    pyriform : 59 %^
    round : 0 %
    tapered : 20 %
    bent : 2%
    others : 0%
    tail defects : 1
    short :0%
    bent : :1%
    coiled :0%
    cytoplasmic droplets : 6%
    agglutination:0%
    motility
    rapid progression (a) :15%
    slow progression (b) :25 %
    none rogression motility (c) : 10 %
    immotile (d) : 50%
    vitality
    statinig procedure : 91% (%live)
    host procedure : (%coil tail)
    round cell
    white blood cells (peroxidase test ) : 70000 cell/ml
    immature germ cells : 0 cell/hpf
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱ شهریور ۹۴( 8 سال پیش)
      قابل قبول است
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر