جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آشنایی با عمل پیلوپلاستی (درمان تنگی های اتصال حالب)

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

هر گونه تنگی در لوله حالب به منزله فشار به گلو و خفه کردن کلیه می باشد و لذا انسداد حالب جزء عمل های اورژانس ارولوژی می باشد. بهترین درمان تنگی های اتصال حالب به لگنچه به روش لاپاراسکوپی پیلوپلاستی می باشد. UPJ یا تنگی محل اتصال حالب به لگنچه کلیه شایعترین انسداد مادرزادی می باشد که باعث اتساع و گشادشده گی کلیه ها و در نتیجه آسیب غیر قابل برگشت به کلیه ها می شود. از هر 1500 جنین یک نفر مبتلا به این تنگی می شود که در کلیه طرف چپ و در پسر بچه ها شایعتر می باشد.

در 10-15 درصد می تواند تنگی دوطرفه باشد. خوشبختانه با انجام سونوگرافی در دوره حاملگی این تنگی خیلی به آسانی و راحتی قابل تشخیص می باشد و لذا پزشک و مادر می توانند با تشخیص و درمان به موقع این تنگی، از آسیب به کلیه جنین جلوگیری کنند. هر گونه تنگی در لوله حالب به منزله فشار به گلو و خفه کردن کلیه می باشد و لذا انسداد حالب جزء عمل های اورژانس ارولوژی می باشد.

سونوگرافی در دوره حاملگی

اگر در دوره حاملگی متوجه نشدیم از کجا می توان مطمئن شد که تنگی در نوزاد وجود ندارد؟

با انجام یک سونوگرافی ساده می توان بیماری را تشخیص داد. در سونوگرافی کلیه ها کاملاً گشاد شده و اتساع دارند.

آیا همه تنگی های محل اتصال حالب به لگنچه باید عمل بشوند؟ آیا درمان دارویی دارد؟

تنگی محل اتصال حالب به لگنچه درمان دارویی ندارد. تنها روش درمان جراحی باز یا لاپاراسکوپی است ولی کدام بیمار باید عمل شود بسته به بررسی های تکمیلی و از جمله عکس رنگی از کلیه ها یا IVP و همچنین عکس برداری هسته ای یا DTPA اسکن با تزریق لازیکس است.

در این روش ماده حاجب از طریق رگ ها به بیمار تزریق می شود و با عکس برداری های سریال، مقدار تخلیه و عبور آن از محل تنگی با عکس برداری بررسی می شود. اگر شدت تنگی زیاد باشد ماده رنگی قادر به عبور از محل تنگی نخواهد بود و در کلیه ها جمع می شود. مثل شکل که این علامت هشدار می باشد که بیمار جهت نجات کلیه ها از خفگی هر چه سریعتر باید عمل شود.

آیا با روش آندوسکوپی و غیر جراحی می توان تنگی را گشاد کرد؟

بسته به شدت و طول تنگی محل اتصال حالب به لگنچه است. اگر تنگی کوتاه باشد می توان با روش آندوسکوپی (رتروگرید یورتروسکوپی و یا از پائین یا از بالای کلیه و از طریق تونل پوستی (اندوپیلومتری) آن را باز کرد. ولی مطمئن ترین روش درمان عمل جراحی می باشد که به دو روش باز و لاپاراسکوپی انجام می شود. به علت عدم شکاف یک وجبی پهلو و زیبایی عمل و درد کمتر امروزه لاپاراسکوپی بهترین روش درمان این تنگی ها می باشد که به شرح آن می پردازم.

بیمار باید ناشتا صبح روز عمل به بیمارستان مراجعه نماید و پس از معاینه و آزمایشات لازم چند ساعت بعد با بیهوشی عمومی در اطاق عمل طبق شکل سه عدد تروکار لاپاراسکوپی در شکم بیمار به جای برش باز قرار داده می شود و سپس با عبور دوربین و بزرگنمائی محل عمل در تلویزیون با پنس و قیچی محل تنگی را مشخص و سپس قطع کرده و محل باز و غیر تنگ حالب را به لگنچه کلیه مثل شکل و فیلم دوخته و پیوند می زنیم.

کاهش psa

این عمل یک عمل فوق تخصصی و نیاز به تجربه بسیار بالای جراح دارد. یک لوله حالب در پایان محل به شکل قلاب در کلیه ها و مثانه قرار داده می شود که پس از چند هفته به صورت سرپائی خارج می شود. در صورت عدم نشتی ادرار از محل عمل شما فردا یا پس فردای عمل از بیمارستان مرخص خواهید شد. 4 هفته بعد محل لوله حالب سرپائی خارج خواهد شد و سپس عکس برداری کنترل از نظر موفقیت عمل انجام خواهد شد.

حسن عمل لاپاراسکوپی پیلوپلاستی: زیبایی پوست، عدم شکاف جراحی در پهلو، درد کمتر و بستری کمتر پس از عمل و زمان کوتاه به بازگشت به زندگی روزمره می باشد. در صورت داشتن تنگی محل اتصال حالب به لگنچه، جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744-021 تماس بگیرید.

دکتر کرمی متخصص کلیه و مجاری ادراری

2.5/5 - (13 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر نبیل شنبه ۱۲ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 613 مشاهده پرسش
    زگیل مقعدی وقت بخیر اقای دکتر بنده از قشم هستم
    متاسفانه بنده حدود سال پیش بود که متوجه شدم دچار زگیل مقعدی شدم و تا امروز نتونستم به دکتر مراجعه کنم امروز متوجه شدم که این زگیل ها به کیسه بیزه هام هم سرایت کرده که خاهان درمان با هزینه مناسب بودم که پیج شمارشو دیدم جدا از این مساله چند روزی هست که دچار خارش شدید در کل بدن شده ام و خیلی این موضوع منو به استرس انداخته و مورد بعدی همایت که کشاله ران بنده هر هفته کورک های بزرگ و چرکی و خونی میزنه که کم کم به زیر بغل و زیر شکمم هم میزنه و جای سیاهی از خودش به جا میزاره در گزینه آخر این که من اگه یه روزه بتونم خودمو به تهران برسونم میتونم با شما ملاقات کنم و این که میشه این مشکلات رو درس کرد آیا شما توی تعطیلات هم هستید؟ ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۲ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام بهتريندرمان كرايو است بله سرپايي است ميتوانيد ولي ممكن استجلسات بعدي نياز باشد
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۲ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      ٠٢١٢٢٦٤٢٧٤٤
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر ایمان شنبه ۱۲ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 272 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    من ۳۶ ساله هستم(مرد) تقریبا ۱۵ سال پیش به دلیل تکرر ادرار به پزشک مراجعه کردم و قرص افلوکساسین تجویز کرد البته آزمایش داده بودم و پزشک مربوطه تشخیص عفونت داد.بعد از یکسال مجددا تکرر پیدا کردم مجددا به پزشک مراجعه کردم و باز هم همون قرص رو تجویز کرد که کمی بهتر شدم ولی سریع به حالت اول برمی گشت. دیگه بیخیال شدم و باهاش کنار اومدم درواقع پیگیری نکردم تا ۴ سال پیش سونوگرافی دادم که گفت پروستات سالم هستش و هیچ مشکلی نداره و دیگه قرص کارایی نداشت من هم ادرارم باریک و چند شاخه میشد و با سرعت کم البته وقتی هجوم ادرارم زیاد میشد کمی سرعتش بیشتر میشد.تا اینکه دکتر سیستوسکوپی کرد و گفت پروستات معمولی هستش مثانه هم سالمه اما گردن مثانه برجستگی شدید داره و اگه این برجستگی رو برداریم دیگه نمیتونی بچه دار بشی.درواقع یعنی هیچ راهی وجود نداره که این تنگی برطرف بشه و مشکی برای بچه دار شدن بوجود نیاد؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۲ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام بايد حضوري بياييد ببينم ٠٢١٢٢٦٤٢٧٤٤
  • تصویر کاربر علی شنبه ۱۲ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 140 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من ۲۴ سالمه و مجرد هستم روی ناحیه سر الت تناسلیم قبلا یه لکه برنزه و با ضخامت کمتر از ۲ میلی متر داشتم ولی بهش توجه نکرده بودم چند روز پیش ک خوب نگاه کردم ۴ تاس همه کوچیک و گرد بدون برامدگی و خارش هست . این لکه هایی ک گفتم یکیش پر رنگ تره از بقیه اس نمیدونم دلیلش رو به تازگی نزدیکی هم نداشتم خیلی نگران شدم بابتش دکتر هم روم نمیشه برم لطفا راهنمایی کنین ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۲ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      عكسش را بفرستيد ببينم
  • تصویر کاربر پارسا جمعه ۴ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 268 مشاهده پرسش
    آیا 13 سانتی متر اندازه آلت تنسلی در حالت نعوظ برای ارضای نفس طرف مقابل کافی است؟ چون قطر (کلفتی) آلت من زیاد نیست و شاید از حد نرمال هم کمی نازک تر باشد
    درصورت اینکه کافی نباشد راهکار مناسب را در صورت امکان پیشنهاد بدهید مثل دستگاه لارجر باکسر یا روغن خراطیین
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۴ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      طبیعی است راه بزرگ کردن الت در دنیا نیست روغن خراطین دروغ واضح است امتحان کنید
  • تصویر کاربر میرصمد شنبه ۲۹ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 239 مشاهده پرسش
    با سلام ،
    ✅من پارسال همین موقع به دلیل مشکلات تنگی مجرا عمل شدم ، ( عمل باز نه ، باز کردن مجرا با سیم در اصطلاح عامیانه ) و دکتر تاکید کردند که چند هفته هم از سوند استفاده کن ، الان مشکل دفع ادرار ندارم .
    ولی متاسفانه بعد از عمل همان مشکل درد کم و مزمن پایین شکم که قبل از عمل هم داشتم رو دارم و بهبود هم حاصل نمیشه ، دکتر خودم هم جواب خاصی نمیده ، همچنین مشکل بعضا تکرار زود زود ادار ،
    جسارتا میخواستم راهنمایی فرمایید .

    ✅همچنین میخواستم بدون برای بنده گرفتن روزه ضرر دارد یا نه

    ممنون و متشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۹ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      براي روزه مشكلي مداريد از نظر عود بايد بررسي شويد
  • تصویر کاربر داوود شنبه ۲۹ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 165 مشاهده پرسش
    سلام
    من چندروز پیش رفتم یه سونو گرفتم
    دکتر سونو گفت برگشت ادرار داری و دوتا شن میخاستم نظرتونو بدونم
    ممنون از راهنماییتون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۹ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      برگشتادرار بل سونو مشخص نميشود با عكس VCUGمشخص ميشود
  • تصویر کاربر سید جمعه ۱۴ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 1499 مشاهده پرسش
    سلام ببخشید چند وقتی در ابتدای ادرار احساس لرزش در مجاری ادراری در زیر بیضه های خودم هستم ایا مشکلی هست و چه باید بکنم؟با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۴ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      از نظر من مرضی نیست
  • تصویر کاربر ساناز شنبه ۸ اردیبهشت ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 225 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید
    مادرم پس از تخلیه مثانه حجم رزیدوی ادراری حدود 120سی سی (افزایش یافته)
    میخواستم منظور از این چیه؟
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۸ اردیبهشت ۹۷( 6 سال پیش)
      خيلي زياد نيست درمان نميخواهد
  • تصویر کاربر زهراهمتا سه شنبه ۴ اردیبهشت ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    با سلام .
    پسرم۴ساله است ودرقبل از ۱ماهگی موقع ختنه گفتند تنگی مجرا هم دارد وهمزمان عمل ختنه ورفع تنگی انجام شد.الان متوجه شدم هنگام ادرارخیلی کم کج به سمت چپ و با شتاب و ارتفاع وقتی زیاد دارد است.
    آیا مشکلی هس؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۴ اردیبهشت ۹۷( 6 سال پیش)
      بياريد ببينم٠٢١٧١٠٦٢٣٠٠
  • تصویر کاربر عمران جمعه ۳۱ فروردین ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 174 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر کرمی. خسته نباشید. وقتتون بخیر. غرض از مزاحمت. من تکرر ادراری مزمن دارم سونوگرافی و نوار مجاری و نوار مثانه را در بیمارستان لبافی نژاد انجام دادم بااین آزمایش ها میخواهم خدمت شما برسم آیا آزمایش هایی که انجام دادم مورد تایید شما میباشد چون از نظر مالی برای انجام آزمایش نوار مثانه درمطب شمادرمضیقه میباشم باتشکر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۳۱ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
      بله قبول است تماس۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

گاهی یک سنگ کلیه چپ حتی خیلی ریز به اندازی یک شن می تواند باعث دردی وحشتناک…
انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر