جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

برای درمان شلی مثانه چه کنیم؟

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

مثانه به منزله کیسه نگه دارنده ادرار است که مجهز به سلول های هوشمند می باشد که لحظه به لحظه مراحل پر شدن ادرار در مثانه را به مغز گزارش می کند. عضلات مثانه مجهز به سلول های حسی و حرکتی و دو عدد اسفنکتر یا دریچه هستند که دریچه اولی در گردن مثانه و دریچه دوم در مجرای ادرار می باشد.

عملکرد دریچه گردن مثانه غیر ارادی ولی عملکرد دریچه دوم اختیاری می باشد. وقتی که مثانه کاملاً پر از ادرار شد پیغام از طریق گیرنده های حسی به کنترل ادرار در مغز صادر و سپس عضلات حرکتی منقبض و گردن مثانه و دریچه ادراری باز شده و تخلیه ادراری صورت می گیرد. هر گونه اختلال در مکانیسم ذکر شده می تواند باعث مشکلات ادراری و شلی مثانه گردد. در حالت طبیعی کنترل ادرار کاملا به دست ماست و در سن بالای 6 سال هر گونه بی اختیاری و خروج غیر ارادی ادراری غیر طبیعی می باشد. در ادامه مطلب، شلی مثانه را توضیح خواهیم داد.

تکرر ادراری

تعریف شلی مثانه

به هر گونه خروج غیر ارادی از مثانه شلی مثانه گفته می شود که بر اساس نوع و شدت و کیفیت آن و فرد به فرد فرق می کند. ممکن است قطراتی از ادرار به صورت غیرارادی از فرد خارج شود یا برعکس فرد همیشه خیس باشد و مقدار زیادی از ادرار به صورت غیر ارادی از مثانه خارج شود.

بی اختیاری استرسی

علت ایجاد کننده بی اختیاری استرسی شل شدن کف عضلات لگن می باشد. در حالت طبیعی عضلات لگن با انقباض ملایم و همیشگی خود باعث تقویت گردن مثانه و واژن خانم ها می شود. در اثر زایمان های سخت، زایمان های متعدد، بالارفتن سن و یا ضعف ژنتیکی در عضلات کف لگن و بعد از یائسگی این عضلات دچار کم کاری و لذا باعث شل شدن گردن مثانه شده و باعث بی اختیاری ادراری می شود.

از مشخصات این بی اختیاری ادراری عبارتند از: با سرفه، خنده و عطسه و هنگام مقاربت جنسی و برداشتن جسم سنگین و هر علتی که باعث بالا رفتن فشار شکم می شود حملات بی اختیاری ادراری اتفاق افتاده و فرد بسته به شدت شل شدن عضلات کف لگن دچار بی اختیاری ضعیف، متوسط یا شدید می شود.

در این حالت به علت شل شدن عضلات لگن همزمان مثانه و واژن خانم ها به طرف پایین لگن افتادگی پیدا می کنند و در نتیجه فشار شکم مستقیم به مثانه منتقل و باعث خروج ادرار می شود. این نوع بی اختیاری دو برابر در خانم ها شایعتر از مردان می باشد. در مردانی که مبتلا به سرطان پروستات بوده و تحت عمل جراحی لگنی قرار می گیرند ممکن است این نوع بی اختیاری مشاهده گردد. در خانم ها قبل از پریود ماهانه و بعد از یائسگی این نوع بی اختیاری شدت پیدا می کند.

درمان زگیل تناسلی در زنان

درمان شلی مثانه

علت شلی مثانه که با عطسه، سرفه، خندیدن، زور زدن حین مقاربت اتفاق می افتد، شل شدن عضلات کف لگن و متعاقب آن افتادگی مثانه می باشد و لذا درمان های شلی مثانه عبارتند از:

– تمرین لگنی

در این روش به بیماران توصیه می شود عضلات باسن خود را منقبض کنند و هر بار 10-15 ثانیه نگاه دارند و تعداد آن هر چه بیشتر باشد بهتر خواهد بود. این تمرین باعث تقویت عضلات کف لگن و بهبود نسبی بی اختیاری ادراری می شود. این تمرین اصولاً برای درجات خفیف بی اختیاری استرسی که شدت شل شده گی عضلات لگن خفیف می باشد توصیه می شود و موثر است.

– تعبیه پساری (Pessari)

پساری وسیله ای است باروت شکل که در واژن گذاشته و باعث بالا رفتن نسبی واژن و گردن مثانه می گردد. این وسیله اغلب قبل از انجام فعالیت های فیزیکی و ورزشی خانم ها استفاده می شود.

– داروهای تحریک کننده آلفا

از قبیل پسودوافدرین و ایمی پرامین که با تحریک گیرنده های آلفا در گردن مثانه باعث انقباض نسبی گردن مثانه می شوند و در بهبودی نسبی بی اختیاری ادراری از نوع استرسی کمک کننده هستند.

– تزریق کلاژن

در این روش کلاژ و یا چربی فرد را در داخل گردن مثانه تزریق می کنیم که با مکانیسم ایجاد مانع در مقابل خروج غیرطبیعی ادراری به بهبودی نسبی بی اختیاری استرسی کمک می کند. قبل از تزریق این مواد باید تست حساسیت جلدی از عدم ایجاد حساسیت فرد بیمار مطمئن بود.

– درمان های جراحی

چون مکانیسم ایجاد بی اختیاری استرسی شل شدن عضلات و افتادگی گردن مثانه است پس بهترین و قطعی ترین روش درمان بالا کشیدن مثانه و گردن آن به روش های مختلف جراحی می باشد. این عمل ها به روش باز کردن شکمی و یا از طریق واژن می باشد. در هر دو روش هدف نهایی بالا کشیدن گردن مثانه می باشد. در روش شکمی با برش پوستی روی مثانه گردن مثانه را با نخ های غیر قابل جذب به قسمت پشتی عضلات پوبیس بخیه می کنیم که باعث بالا رفتن گردن مثانه می شود.

– در روش Sling

که اغلب از طریق یک نوار و با ایجاد حالت قلاب مانند گردن مثانه را بالا می کشیم.

توصیه های بعد از عمل

به علت بالا کشیده شدن گردن مثانه در هر دو روش ممکن است بعد از عمل چند روز نتوانید ادرار کنید و لذا برای 48 ساعت بعد از عمل برای بیمار سوند داخل مثانه گذاشته می شود که بعد از 3-2 روز خارج می گردد. در افرادی که مبتلا به دیابت هستند و یا شک به قدرت پمپاژ مثانه داریم باید حتماً قبل از عمل تست و نوار عصب مثانه یا ارودینامیک انجام شود. چرا که اگر مثانه پمپاژ خوب قبل از عمل نداشته باشد بعد از عمل مبتلا به احتباس ادراری خواهد شد که در حقیقت یک مشکلی بر مشکلات بیمار اضافه خواهد شد.

و اما توصیه های اینجانب جهت جلوگیری از بی اختیاری استرسی

  • وزنتان را کم کنید. شکم های چاق باعث تشدید بی اختیاری ادراری می شوند.
  • یبوست باعث افزایش فشار داخل شکمی و تشدید بی اختیاری استرسی خواهد شد پس آن را درمان کنید.
  • سرفه های مزمن به علت بالا بردن فشار شکمی هم باعث ایجاد و تشدید افتاده گی مثانه می شوند پس از مصرف انواع دخانیات سیگار، قلیان و … اجتناب نمایید و سرفه مزمن خود را درمان کنید.
  • از مصرف زیاد چای پررنگ و قهوه که حالت ادرار آوری دارند اجتناب نمایید.
  • پیشگیری بهتر از درمان است و لذا همه خانم ها باید از سنین پایین ورزش لگنی و تقویت عضلات لگن خود را با انقباض عضلات باسن شروع کنند.
  • اگر مبتلا به دیابت و دیسک و بیماری زمینه ای هستید حتماً قبل از عمل بالا کشیدن گردن مثانه انجام نوار مثانه یا تست ارودینامیک را فراموش نکنید.

ادامه بحث بی اختیاری ادراری را در قسمت های بعدی بخوانید.

در صورت داشتن بی اختیاری استرسی، جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744-021 تماس بگیرید.

 دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

4/5 - (8 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر ابراهیم یکشنبه ۲۸ تیر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 241 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشی خدمت آقای دکتر
    من 27 ساله هستم و مجرد،قریب به 1 سالی هست که از مشکل تکرار ادرار رنج میبرم با خوردن مایعات بعد چند لحظه احساس میکنم مثانه پر شده و نیاز به دستشویی ،همچنین بیضه هام سرده و در هنگام ادرار تکرار ادراری دارم و گاهی وقتا با فشاری که برای ادرار وارد میکنم قطراطی شبیه منی بیرون میاد البته بیشتر ادرار من در ماه رمضان در شب موقع خوابه،رنگه ادرار 2 ماهی هست که زرده.
    ممنون میشم راهنماییم کنید. با تشکر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۸ تیر ۹۴( 8 سال پیش)
      09351142080 نوار مثانه
  • تصویر کاربر joo یکشنبه ۲۶ بهمن ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 217 مشاهده پرسش
    سلام جناب آقای دکتر
    من دچار بی اختیاری شدید شده ام طوری که نمیتوانم خود را کنترل کنم شهرستان میباشم و میخواستم حضوری به مطب بیایم ولی فاصله دور میباشد و در این بین 24 ساعت نباید هیچگونه آبی یا غذایی بخورم و خیلی اذیت میباشم حتی اگر با این وضعیت آب هم نخورم کنترل خود را از دست میدهم و خود را خیس میکنم لطفا راهنمای بفرمایید که طوری بتوانم خود را به تهران برسانم که بصورت موقت بشود ادرار را کنترل نمود یا دارویی معرفی نمایید که بصورت موقت بتوانم مراجعه کنم و در این بین زیاد اذیت نشوم چون با این وضع بی اختیاری من نمیتوانم به دکتر مراجعه نمایم
    منتظر لطف شما هستم با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۶ بهمن ۹۳( 9 سال پیش)
      02122642744 هماهنگ کنید جهت نوار مثانه
  • تصویر کاربر زهره یکشنبه ۲۶ بهمن ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 257 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض خسته نباشی
    شوهر من 28 ساله است و در کودکی به دکتر مراجعه میکنه و پزشکها تشخیص میدن که یک غده در مهره اخر ستون فقرات وجود داره و شوهر بنده عمل میکنن تشخیص پزشک اشتباه بوده فکرمیکردن غده سرطانی بوده ولی غده چربی بوده حالا کنترل ادار نداره و از کاندووم و سوند واسه تخلیه ادار استفاده میکنه و اسیب به کلیه هاش زده که باعث بالا رفتن کراتین و اوره خونش شده میخواستم بدونم شما میتونید عملی انجام بدین که بتونه کنترل ادار و بدست بیاره؟
    ممنون میشم پاسخ بدین
    با تشکر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۶ بهمن ۹۳( 9 سال پیش)
      باید نوار بگیرد02122642744
  • تصویر کاربر احمدی دوشنبه ۱۰ آذر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 252 مشاهده پرسش
    زمان با همسر در حال ارتباط جنسی بودن یک بار آلت تناسلی ام قاط شده وهر زمان که می خواهم یکجا شوم زمانیکه آلت تناسلی ام بلند میشه یک حلقه در جای قاط شده گی که شکل باریکی الت تناسلی را در بر دارد مواجه میشوم وبعد از چند لحظه درست میشود. به دومشکل مواجه ام
    1- اسپرم را دور پرتاب نمیکند.
    2- بعضی مواقع هوا سرد شود ادرار خودی قطره قطره جاری میشود.
    باید چی کرد؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۸ آذر ۹۳( 9 سال پیش)
      مشكل خاصي به نظر نميرسد
    2. تصویر کاربر احمدی یکشنبه ۹ آذر ۹۳( 9 سال پیش)
      دکتر جان:
      خانمم حامله خیلی سخت میشود فکر میکنم مشکل پرتاب اسپرم باشد یک بار از طرف دکتر ادویه های تقویه کننده برایم داد تا خانمم حامله شد واین بار باز به مشکل مواجه شده ام میخواستم اگر کدام ادویه توصیه میکنید ویا هم رهنماهای دارید خیلی ممنون میشم.
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۰ آذر ۹۳( 9 سال پیش)
      به این مورد گیر ندهید
    4. تصویر کاربر احمدی دوشنبه ۱۰ آذر ۹۳( 9 سال پیش)
      خیلی ممنون.
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر فراز چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 513 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید.آقای دکتر
    من حدودآ از دو هفته پیش احساس می کنم بیضه هام پهن شده مشکلی خاصی هم ندارم ولی یکی دو بار احساس درد خفیف در سمت راست بیضه داشته ام. ایا مشکلی وجود دارد یا منتظر علائم دیگری باشم . ممنونم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۹۳( 9 سال پیش)
      سونوگرافی از بیضه انحام و نتیجه را بفرستید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر