جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

یائسگی مردانه چیست؟

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

یائسگی مردانه چیست؟ آمارها نشان می‌دهد 20 درصد از مردان بالای 60سال، 30درصد از مردان بالای 70 سال و 50 درصد مردان بعد از 80 سالگی دچار کاهش سطح هورمونهای جنسی مردانه یا یائسگی مردانه هستند. مردم یائسگی را واژه‌ای زنانه و پدیده‌ای فیزیولوژیک می‌دانند که در آن هومونهای زنانه وعادت ماهیانه حول وحوش 50 سالگی قطع می‌شود.

جالب است بدانید که مشابه این روند در مردان نیز دیده می‌شود ولی سیر یائسگی مردانه متفاوت‌تر و بسیار آهسته تر از یائسگی زنانه است طوری که برای مرد محسوس نیست ولی در بعضی از مردان این کاهش آنقدر سریع است که مشکلاتی جسمی و زناشوئی برایشان پدید می‌آورد.

در ادامه گفتگو با دکتر حسین کرمی فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری چاپ شده در مجله سلامت آمده است. دکتر حسین کرمی فوق تخصص بیمارهای کلیه ومجاری ادراری و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیشتر درباره علت یائسگی مردانه ، نشانه‌ها و درمان آن می‌گوید:

چرا مردان یائسه می‌شوند؟

مرد مبتلا به سرطان بیضه

یائسگی مردانه با کاهش هورمون تستوسترون که نوعی هورمون آندروژنی است ظاهر می‌شود. این کاهش بعد از سن 40 سالگی برای همه مردان رخ می‌دهد. البته ترشح تستوسترون روند نزولی را طی می‌کند ولی قطع نمی‌شود و مردان قدرت باروری را از دست نمی‌دهند.

میزان کاهش آندروژن‌ها در هر مردی سالانه حدود یک درصد است. آمارها نشان می‌دهد 20 درصد از مردان بالای 60سال، 30درصد از مردان بالای 70 سال و50 درصد مردان بعد از 80 سالگی دچار کاهش سطح هورمونهای جنسی مردانه هستند.

کاهش هورمونهای مردانه با چه علائمی در مردان همراه است؟

کاهش میل جنسی ، کاهش حجم عضلات، کاهش تمرکز، اختلال در خواب، ضعف، بی‌حالی وخستگی زودرس می‌توانند از علائم کاهش هورمون تستسترون باشند. البته وجود این علائم صرفا به معنای یائسگی مردانه نیست و باید بررسی آزمایشگاهی انجام شود.

یعنی باید سطح هورمون در آزمایشگاه اندازه گرفته شود؟

در آزمایشگاه سطح هورمون تستوسترون خون اندازه‌گیری می‌شود. اگر سطح هورمون کمتر از 200 نانوگرم در 100 سی‌سی خون باشد؛ آندروپوز یا یائسگی مردانه اتفاق افتاده است ولی اگر بین 200 تا 300 نانوگرم در 100 سی سی خون باشد نشان از کاهش هورمون یا شروع یائسگی دارد.

در مردان یائسه یا در حال یائسگی بیمار از نظر کلسترول و هورمون ال دی ال نیز بررسی می‌شود چون با قطع هورمون مردانه این دو افزایش می‌یابند که عاملی هستند برای تصلب شرائین و احتمال حملات قلبی و مغزی را افزایش می‌دهند. بنابراین جلوگیری از یائسگی زودرس و به تاخیر انداختن آن نقش مهمی در سلامت جنسی و جسمی مردان دارد.

کاهش میل جنسی در مردان

آیا کاهش میل جنسی در مردان همیشه به دلیل کاهش هورمونهای جنسی است؟

کاهش میل جنسی ممکن است ریشه در مسائل روحی روانی مانند افسردگی، اختلالات خلقی یا بیماریهای جسمی مانند دیابت، فشارخون مزمن و… داشته باشد. همچنین مردانی که خواب خوبی ندارند شغل پراسترس دارند و به طور کلی کیفیت زندگی‌شان خوب نیست ممکن است کاهش میل جنسی داشته باشند بدون اینکه سطح هورمون تستوسترونشان پائین باشد. گاهی علت قطع یا کاهش تستوسترون ازجای دیگری است .

ترشح تستوسترون از غده‌ای به نام هیپوتالاموس و با ترشح هورمونی به نام جی ان آر اچ تنظیم می‌شود. این هورمون هیپوفیز را تحریک کرده و هورمون دیگری به نام ال اچ ترشح می‌شود که باعث تحریک بیضه و ترشح تستوسترون می‌شود. اگر به هر دلیل اختلالی در این مسیر وجود داشته باشد ترشح تستوسترون با مشکل مواجه خواهد شد. بنابراین وقتی مردی با شکایت کاهش میل جنسی به پزشک مراجعه می‌کند همه جوانب باید در نظر گرفته شود.

مردان چه کار کنند تا دچار یائسگی مردانه نشوند یا لااقل بتوانند آن را به تاخیر اندازند؟

کاهش تستوسترون خون با افزایش سن اجتناب‌ناپذیر و جزئی از پدیده فیزیولوژیک بدن است. برای اینکه یائسگی مردانه را خفیف‌تر و شدت آن را به تاخیر بیاندازیم باید سبک زندگی سالم باشد. استعمال دخانیات، الکل، عدم تحرک، اضافه وزن، مصرف غذاهای ناسالم، وجود بیماریهای روحی روانی، وجود بیماریهای زمینه‌ای مانند فشار خون و دیابت کنترل نشده، مصرف داروهای اعصاب و روانگردان به تدریج باعث کاهش هورمون مردانه و ایجاد آندروپوز زودرس در مرد می‌شود.

یائسگی مردانه درمان دارد؟

بهترین درمان برای یائسگی مردان، پیشگیری است و همه مردان باید کیفیت زندگی‌شان را به خصوص بعد از 40 سالگی بهتر کنند. مثلا ورزش کنند، غذاهای خوب بخورند و بیماریهای زمینه‌ای را کنترل کنند، بیماریهای زمینه‌ای مانند دیابت و فشار خون را کنترل کنند.

در مواقعی هم که اختلالی در مسیر ترشحی تستوسترون وجود دارد می‌توان با جایگزین کردن هورمونها جی ان آر اچ یا ال اچ مشکل بیمار را برطرف کرد. اما وقتی برای مردی تشخیص آندروپوز داده شد و هورمون تستوسترون پائین بود بهترین کار این است که درمان آغاز شود.

عوارض زیاده روی در روابط جنسی

درمان معمولا با تزریق هورمون تستوسترون است؛ البته تستوسترون به صورت ژل یا قرص هم وجود دارد که حتما باید با نظر پزشک تجویز شود چون تستوسترون زیاد عوارض خطرناکی برای بیمار دارد.چه عارضه‌ای؟ ورزشکاران زیادی را مشاهده می‌کنیم که از هورمون تستوسترون به عنوان داروئی برای عضله‌سازی استفاده می‌کنند.

تزریق این هورمون به داخل عضله و برای حجیم کردن آن دارای عوارضی است. یکی از این عوارض سرطان پروستات زودرس است. متاسفانه ترکیبات هورمونی به راحتی در اختیار مران قرار می‌گیرد و مردان به هیچ وجه نباید بدون نظر پزشک اقدام به استفاده از این هورمونها کنند.

 دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی 

4.2/5 - (24 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محسن سه شنبه ۳۰ دی ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 268 مشاهده پرسش
    سوال اقای دکتر چنتا سوال دارم کمکم کن پسر مجرد هستم ۲۷سال ۱اقای دکتر من وقتی فیلم نگاه میکنم سوپر حالت نعوظ میگرم ب شرایط نو رختخواب باشه اگ فیلم ۱۰دقیقه باشه حالت نعوظ دارم ولی وقتی بلن میشم از رختخوابم ک برم برق روشن کنم ک اندازه بگیرم ب حالت اولیه برمیگرد ولی تو رختخواب اینچنین نیست سوال ۲اقای دکتر الت من سفت نمیشه نسبت تنش ی کوچلو سفت میشه ولی سر التم سفت نمیشه نرن سوال۳ اقای دکتر من انزول زود رس در زیر۲۰ثانیه دارم۴این که من از ۱۳سالگه تا ب الان خود ارضای میکنم اونم خیلی شدید بعضی موقعها روزی دو وسه بار خود ارضای میکنم ایا این خود ارضای باعث این مشکلات شد ۵اقای دکتر الت من دار حالت خوتب۲سانت و در حالت نعوظ ۱۱یا۱۲میشه ولی نازک ایا مشکل کوتاهی ونازکی التم دارم ,اقای دمتر لطفا سوالم جواب بدی لطفا تک سوالم جواب بدید تو رو قران
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۹ دی ۹۳( 9 سال پیش)
      مشکلی ندارید
    2. تصویر کاربر محسن سه شنبه ۳۰ دی ۹۳( 9 سال پیش)
      اقای دکتر انزول زود رسی و سفت نشدن مشکل نیست
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر ارمین شنبه ۲۰ دی ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 239 مشاهده پرسش
    سلام
    من 24 سالم میباشد.کلا در هنگام تحریک دارای نعوذ خوبی نیستم به طوری که اگر کمی حواسم پرت شود زود نعوذ خود را از دست می دهم ولی به سفت کردن عضلات تحتانی نعوذ بهتر می شود ولی رضایت بخش نیست.ممنون می شوم که بنده را راهنمایی کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۰ دی ۹۳( 9 سال پیش)
      باید بررسی شوید
  • تصویر کاربر حمید جمعه ۱۲ دی ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 488 مشاهده پرسش
    استفده از قرص تادافیل جهت برطرف نمودن اختلال نعوظ میتونه بصورت مستمر و همیشگی باشه و ضرری واسه شخص ایجاد نمیکنه؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۲ دی ۹۳( 9 سال پیش)
      اگر تحمل داريد بله
  • تصویر کاربر رضا سه شنبه ۹ دی ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 221 مشاهده پرسش
    سلام . خسته نباشید ممنون میشم آزمایش منو جواب بدین 28 سالم هست .و شش سال پیش عمل واریکوسل سمت چپ انجام دادم .
    Volume:2 mL
    Color:milky
    Appearance: Normal
    Liquefaction: 25 min 10-30
    Viscosity:Normal
    pH:7.5
    TOtal Sperm Count:35
    Abnormal Morphology:5
    W.B.C: 0-1
    R.b.C:0-1
    Epithelial Cells:2-4
    Fast forward motility (class A):5
    Slow forward motility(classB):25
    NO forward progressiion (class C):40
    No motility( class D):30
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۹ دی ۹۳( 9 سال پیش)
      قابل قبول است
    2. تصویر کاربر رضا سه شنبه ۹ دی ۹۳( 9 سال پیش)
      مرسی آقای دکتر . مرسی . خوشحال شدم
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر امیر دوشنبه ۸ دی ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 233 مشاهده پرسش
    سلام.پسری 23ساله و مجرد هستم یکی دو ساله خود ارضایی زیادی دارم و تازگیا بعد از متورم شدن و خوابیدن آلت کمی مایع شیره و چسب مانند خارج میشه ازم .از طرفی کلاهک آلتم متورم شده و روی سر آلت لکه های صورتی ظاهر شده کمکم کنید.ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۸ دی ۹۳( 9 سال پیش)
      ازمایش بدهید
    2. تصویر کاربر امیر دوشنبه ۸ دی ۹۳( 9 سال پیش)
      چه آزمایشی جناب دکتر
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۸ دی ۹۳( 9 سال پیش)
      ازمایش پوستی
    4. تصویر کاربر امیر دوشنبه ۸ دی ۹۳( 9 سال پیش)
      دکتر آب بعد بزرگی آلت و خوابیدنش که از هوسه میتونه دلیل زود انزالی باشه
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۱ دی ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 1622 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید،

    من قبلا بهتون گفت بودم که بخاطر خودارضایی به مدت ۸ سال که الان نزدیک به ۸ ماه هست که قطع کردم به احتلام دچار شده‌ام.از اونجا که خودارضایی نمیکنم بدنم عادت کرده با احتلام خارج می‌کنه.من الان پاک پاک شدم ولی‌ هنوز گاهی اوقات با دیدن جنس مخالف تحریک میشم اما زود می‌گذرد،ولی‌ خوب همین عامل باعث میشود که بدن من منی‌ تولید کند.پس اگر آلت من تحریک نشود من احتمال زیاد دیگه شبها که خواب هستم محتلم نمیشوم.سرتونو درد نیارم،من پیش روانپزشک رفتم و برام قرص آسنترا 50 نوشت و گفت اینو ۶ ماه بخور تا درمان بشی‌.گفت به شرطی اثر داره که دیگه خودارضایی نکنی‌ و اینو از الان تا ۶ ماه مصرف کنی‌ تا بشه مطمئن شد که زود انزالی هم برطرف بشه که در آینده دچار مشکل نشم با همسرم.من می‌خوام بدونم که اینو مصرف کنم یا نه؟چون کسانی‌ که که اینو میخورند میگن که بعد از از قطع شدن دوباره احتلام برمی‌گرده.بنظرتون من اینو بخورم تا ۶ ماه میتونه درمان دائمی داشته باشه؟من گرفتمش ولی‌ هنوز شروع نکردم.مشکلی‌ باسم ایجاد نمی‌کنه؟مثلا برای همیشه منی من رو کم کند یا سرطان پروستات در اثر جمع شدن منی و ...؟ نظر جناب عالی‌ چیست؟شما کسی‌ رو می‌شناسین که با قطع کردن این دارو برا همیشه درمان شده باشه.
    من 23 سال دارم و تا ازدواج 6 سال فاصله دارم.

    با تشکر از لطف شما.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱ دی ۹۳( 9 سال پیش)
      احتلام طبيعي است حساس نباشيد
  • تصویر کاربر سعید شنبه ۲۹ آذر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 233 مشاهده پرسش
    سلام
    آقای دکتر من زودانزالی شدید هستم. در حدی که به محض دخول ارضا میشم. از اسپری لیدوکایین که استفاده میکردم یه مدت خوب بود ولی حالا اثرش خیلی کم شده و تقریبا تاثیری نداره. ممنون میشم بگین چکار باید بکنم چون واقعا دارم اذیت میشم. ممنون دکتر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۹ آذر ۹۳( 9 سال پیش)
      مطلب سايت من در اين مورد را بخوانيد
  • تصویر کاربر ابراهیم چهارشنبه ۲۶ آذر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 1359 مشاهده پرسش
    سلام
    من 19 سالمه دانشگاه خلبانی ارتش قبول شدم یه ازمون میگرن برا تشخیص خود ارضایی میخواستم بدونم میشه از طریق علم پزشکی به خودارضایی پی برد یا صرفا جهت ایجاد استرس در شرکت کننده ها این تست گرفته میشود
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۶ آذر ۹۳( 9 سال پیش)
      نگویی متوجه نمیشوند
  • تصویر کاربر ایمان شنبه ۲۲ آذر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 262 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت شما اقای دکتر
    پسری هستم 23 ساله چندین سال هست که ب شدت اعتیاد ب خود ارضایی دارم طوری بدنم رو داغون کردم. ن تمرکز دارم برای درس خواندن ن هیچی قدرت یادگیریم کم شده خلاصه خودمو داغون کردم.به 15 ثانیه نمیرسه بدون اینکه نغوظ داشته باشم ازضا میشم.فقط کافی هست به چیزی فکر کنم خود ب خود ارضا میشم.
    تمامی عوارض خودارضایی رو توی بدنم حس میکنم.
    از قرص هایی بنام فولکسیتین و پرپنالول و چند دسته دیگه از قرص های اعصاب و ضد افسردگی ک دکتر مغر و اعصاب برای جلوگیری از خودارضایی برای من تجویز کرده بود با دوز بالا (20میلی گرم) استفاده کردم ولی جواب نگرفتم.حتی اگه سکس واقعی داشته باشم بازهم بعد 1مدت کوتاه شهوت منو ب سمت خودارضایی میکشه و اینوارو انجام میدم.نمیدونم پیش چه دکتری و دیگه چه کار کنم.
    ابروم دیگه رفته
    دیگه تو سکس واقعی هم نمیتونم سکس کنم و لذت ببرم
    ازتون تمنا میکنم خواهش میکنم منو راهنمایی کنید بخدا خسته شدم داغونم
    مرسی اقای دکتر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۲ آذر ۹۳( 9 سال پیش)
      اراده قوي براي ترك حتما ميتوانيد
  • تصویر کاربر mohamad شنبه ۸ آذر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 843 مشاهده پرسش
    جناب دکتر
    ممکنه خواهش کنم با خانم اسمیت در ارتباط باشید
    نویسنده مقاله Mushroom extract, AHCC, helpful in treating HPV
    که درمان قطعی برای زگیل هست از زعم خودشون
    از دانشگاه تگزاس
    ( judith.smith ) تا نتایج جدید یافته هاش را مطلع بشیم
    که در مورد درمان باعصاره قارچ ژاپنی بود
    بهار امسال ایشون مقاله ریشه کنی اچ پی وی را منتشر کرد که مطالعه کلینیکی روی موش ها بود که از نتایج ان راضی بود و عموان کرد که نصف موش ها در 3 ماه کاملا اچ پی وی را حذف کردن از بدن
    در انتها گفت که هم اکنون نیز برای ادامه تحقیقات روی چندین زن این مطالعه در جریان است
    در 11 همین کنفرانس انکولوژی دانشگاه تگزاس نتایج تحقیقات روی این 10 زن را نیز منتشر کرد که گفت ظرف 6 ماه 5 زن یعنی نصف انها کاملا این ویروس را ریشه کن کردند و 5 نفر دیگه در طول این مدت کاملا دوز دارو را مصرف نکرده بودند
    برای مرحله دوم هم اکنون نیز در حال بررسی برای مرحله دوم ازمایش د رسطح وسیع تر روی افراد جدید است
    اگر این اطلاعات واقعا صحت داشته باشد چون دارو یک مکمل غذایی است من از سازمان غذا و دارو امریکا که پرسیدم گفتند که اگر مکمل غذایی باشد ثبت و عرضه آن زیاد طول نمیکشد
    که اگر اینطور باشد چند مرحله دیگر نیاز است که این دارو وارد بازار شود؟
    ممنون از وقتی که میگذارید
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۸ آذر ۹۳( 9 سال پیش)
      از نظر علمي ١ مقاله ارزش ندارد چشم
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر