جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

یائسگی مردانه چیست؟

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

یائسگی مردانه چیست؟ آمارها نشان می‌دهد 20 درصد از مردان بالای 60سال، 30درصد از مردان بالای 70 سال و 50 درصد مردان بعد از 80 سالگی دچار کاهش سطح هورمونهای جنسی مردانه یا یائسگی مردانه هستند. مردم یائسگی را واژه‌ای زنانه و پدیده‌ای فیزیولوژیک می‌دانند که در آن هومونهای زنانه وعادت ماهیانه حول وحوش 50 سالگی قطع می‌شود.

جالب است بدانید که مشابه این روند در مردان نیز دیده می‌شود ولی سیر یائسگی مردانه متفاوت‌تر و بسیار آهسته تر از یائسگی زنانه است طوری که برای مرد محسوس نیست ولی در بعضی از مردان این کاهش آنقدر سریع است که مشکلاتی جسمی و زناشوئی برایشان پدید می‌آورد.

در ادامه گفتگو با دکتر حسین کرمی فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری چاپ شده در مجله سلامت آمده است. دکتر حسین کرمی فوق تخصص بیمارهای کلیه ومجاری ادراری و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیشتر درباره علت یائسگی مردانه ، نشانه‌ها و درمان آن می‌گوید:

چرا مردان یائسه می‌شوند؟

مرد مبتلا به سرطان بیضه

یائسگی مردانه با کاهش هورمون تستوسترون که نوعی هورمون آندروژنی است ظاهر می‌شود. این کاهش بعد از سن 40 سالگی برای همه مردان رخ می‌دهد. البته ترشح تستوسترون روند نزولی را طی می‌کند ولی قطع نمی‌شود و مردان قدرت باروری را از دست نمی‌دهند.

میزان کاهش آندروژن‌ها در هر مردی سالانه حدود یک درصد است. آمارها نشان می‌دهد 20 درصد از مردان بالای 60سال، 30درصد از مردان بالای 70 سال و50 درصد مردان بعد از 80 سالگی دچار کاهش سطح هورمونهای جنسی مردانه هستند.

کاهش هورمونهای مردانه با چه علائمی در مردان همراه است؟

کاهش میل جنسی ، کاهش حجم عضلات، کاهش تمرکز، اختلال در خواب، ضعف، بی‌حالی وخستگی زودرس می‌توانند از علائم کاهش هورمون تستسترون باشند. البته وجود این علائم صرفا به معنای یائسگی مردانه نیست و باید بررسی آزمایشگاهی انجام شود.

یعنی باید سطح هورمون در آزمایشگاه اندازه گرفته شود؟

در آزمایشگاه سطح هورمون تستوسترون خون اندازه‌گیری می‌شود. اگر سطح هورمون کمتر از 200 نانوگرم در 100 سی‌سی خون باشد؛ آندروپوز یا یائسگی مردانه اتفاق افتاده است ولی اگر بین 200 تا 300 نانوگرم در 100 سی سی خون باشد نشان از کاهش هورمون یا شروع یائسگی دارد.

در مردان یائسه یا در حال یائسگی بیمار از نظر کلسترول و هورمون ال دی ال نیز بررسی می‌شود چون با قطع هورمون مردانه این دو افزایش می‌یابند که عاملی هستند برای تصلب شرائین و احتمال حملات قلبی و مغزی را افزایش می‌دهند. بنابراین جلوگیری از یائسگی زودرس و به تاخیر انداختن آن نقش مهمی در سلامت جنسی و جسمی مردان دارد.

کاهش میل جنسی در مردان

آیا کاهش میل جنسی در مردان همیشه به دلیل کاهش هورمونهای جنسی است؟

کاهش میل جنسی ممکن است ریشه در مسائل روحی روانی مانند افسردگی، اختلالات خلقی یا بیماریهای جسمی مانند دیابت، فشارخون مزمن و… داشته باشد. همچنین مردانی که خواب خوبی ندارند شغل پراسترس دارند و به طور کلی کیفیت زندگی‌شان خوب نیست ممکن است کاهش میل جنسی داشته باشند بدون اینکه سطح هورمون تستوسترونشان پائین باشد. گاهی علت قطع یا کاهش تستوسترون ازجای دیگری است .

ترشح تستوسترون از غده‌ای به نام هیپوتالاموس و با ترشح هورمونی به نام جی ان آر اچ تنظیم می‌شود. این هورمون هیپوفیز را تحریک کرده و هورمون دیگری به نام ال اچ ترشح می‌شود که باعث تحریک بیضه و ترشح تستوسترون می‌شود. اگر به هر دلیل اختلالی در این مسیر وجود داشته باشد ترشح تستوسترون با مشکل مواجه خواهد شد. بنابراین وقتی مردی با شکایت کاهش میل جنسی به پزشک مراجعه می‌کند همه جوانب باید در نظر گرفته شود.

مردان چه کار کنند تا دچار یائسگی مردانه نشوند یا لااقل بتوانند آن را به تاخیر اندازند؟

کاهش تستوسترون خون با افزایش سن اجتناب‌ناپذیر و جزئی از پدیده فیزیولوژیک بدن است. برای اینکه یائسگی مردانه را خفیف‌تر و شدت آن را به تاخیر بیاندازیم باید سبک زندگی سالم باشد. استعمال دخانیات، الکل، عدم تحرک، اضافه وزن، مصرف غذاهای ناسالم، وجود بیماریهای روحی روانی، وجود بیماریهای زمینه‌ای مانند فشار خون و دیابت کنترل نشده، مصرف داروهای اعصاب و روانگردان به تدریج باعث کاهش هورمون مردانه و ایجاد آندروپوز زودرس در مرد می‌شود.

یائسگی مردانه درمان دارد؟

بهترین درمان برای یائسگی مردان، پیشگیری است و همه مردان باید کیفیت زندگی‌شان را به خصوص بعد از 40 سالگی بهتر کنند. مثلا ورزش کنند، غذاهای خوب بخورند و بیماریهای زمینه‌ای را کنترل کنند، بیماریهای زمینه‌ای مانند دیابت و فشار خون را کنترل کنند.

در مواقعی هم که اختلالی در مسیر ترشحی تستوسترون وجود دارد می‌توان با جایگزین کردن هورمونها جی ان آر اچ یا ال اچ مشکل بیمار را برطرف کرد. اما وقتی برای مردی تشخیص آندروپوز داده شد و هورمون تستوسترون پائین بود بهترین کار این است که درمان آغاز شود.

عوارض زیاده روی در روابط جنسی

درمان معمولا با تزریق هورمون تستوسترون است؛ البته تستوسترون به صورت ژل یا قرص هم وجود دارد که حتما باید با نظر پزشک تجویز شود چون تستوسترون زیاد عوارض خطرناکی برای بیمار دارد.چه عارضه‌ای؟ ورزشکاران زیادی را مشاهده می‌کنیم که از هورمون تستوسترون به عنوان داروئی برای عضله‌سازی استفاده می‌کنند.

تزریق این هورمون به داخل عضله و برای حجیم کردن آن دارای عوارضی است. یکی از این عوارض سرطان پروستات زودرس است. متاسفانه ترکیبات هورمونی به راحتی در اختیار مران قرار می‌گیرد و مردان به هیچ وجه نباید بدون نظر پزشک اقدام به استفاده از این هورمونها کنند.

 دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی 

4.2/5 - (24 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر saeed یکشنبه ۲۸ شهریور ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 194 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من قبلا به شما گفته بودم زود انزالی شدید دارم گفتید به خاطر مشکلات اعصاب است ومن پیش دکتر سیروس ایزدی بهترین روانپزشک کشور رفتم ولی او قرصی به من داد به نام mestinon drageesdh60 یا همانpyridostigminbromid و گفته دو ساعت قبل مقاربت به میزان 1/4 از آن بخورم میخواستم نظر شما را راجع به این قرص بدونم و آیا اینکه زود انزالی را بعد از چند بار خوردن قرص بهبود میبخشه یا نه ممنون سعید حیدری هستم از تهران
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۸ شهریور ۹۵( 7 سال پیش)
      مطلب سايت من را بخوانيد توضيح داده ام
  • تصویر کاربر مسعود جمعه ۲۶ شهریور ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 249 مشاهده پرسش
    سلام.برای درمان کاهش میل جنسی که در اثر افسردگیه باید چکار کرد وچطور درمانش کرد.ممنون.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۶ شهریور ۹۵( 7 سال پیش)
      درمان افسردهگي
  • تصویر کاربر پارسا جمعه ۲۶ شهریور ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 201 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من قبلا خودارضایی میکردم و چند ماه است که ترک کردم و رفتم پیش جراح و متخصص کلیه و مجاری تناسلی گفت شب تو خواب تحریک میشی من گفتم بله زیاد تحریک میشم گفت هفته ای یه بار خودتو ارضا کن و دو تا قرص ویتامین ای 400 و کپسول سولفات روی 50میلی برام نوشت
    آقای دکتر من زیاد تحریک میشم چکار کنم نظرتون چیه؟
    آیا شما با هفته ای یه بار خودارضایی موافق هستین؟
    من تحریک میشم و منی از آلتم خارج میشه چکار کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۶ شهریور ۹۵( 7 سال پیش)
      علمي ميست
  • تصویر کاربر حسنی جمعه ۲۶ شهریور ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 426 مشاهده پرسش
    سلام جناب آقای دکتر من جوانی هستم 32 ساله که از سال 6زندگی دچار بیماری روماتیسم قلبی و به تبع اون گشادی دریچه میترال شده ام و ماهانه پنی سیلین 1200می زنم و هر شب و رو قرص پروپرانلول 10دوتا و کلرودوپوکساید 5 یکی(روزی 20میلی پروپلانل و 5تا دی پوکساید می خورم)دوران جوانی تا 27سالگی هم خود ارضایی داشتم بعضی ماها چند بار بعی از ماهها هم هیچی .الان ازدواج کردم توانایی دخول ندارم یعنی به محض اینکه التم به دم واژن می خوره ارضا میشم .حتی بعضی مواقعا که در حالت نعوض کامل هم نیستم می شود ارضا شوم .جسارتا یک درمان دارویی برای من تجویز کنید که برای قلبم ضرر نداشته باشد .خیلی نگرانم که ه نوز نتوانستم دخول کنم و خانمم خیلی نگران هست
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۶ شهریور ۹۵( 7 سال پیش)
      بايد بررسي شويد
  • تصویر کاربر یونس چهارشنبه ۲۴ شهریور ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 196 مشاهده پرسش
    سلام همزمان بامصرف داروی تقویتی اسپرم ومتخصص مجاری ادراری تحت درمان متخصص اعصاب ومصرف قرص پروپرانول۲۰٫کلرودیازپوکساید۵وسرترالین۵۰ هستم مصرف این دارو با داروی تقویتی اسپرم تداخل ایجاد نمی کند؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۴ شهریور ۹۵( 7 سال پیش)
      نه
  • تصویر کاربر ایمان شنبه ۱۳ شهریور ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 2387 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید ببخشید
    من از موبر استفاده کردم بعد قسمتی از بیضه ام دچار سوزش شد
    الان متوجه شدم پشت بیضه ام یک گوشت اضافه در اومده عکسش رو میفرستم
    می تونه زگیل تناسلی باشه یا نه؟
    باید به پزشک مراجعه کنم ؟
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۳ شهریور ۹۵( 7 سال پیش)
      مهم نيست
  • تصویر کاربر شخصیت جمعه ۱۲ شهریور ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 231 مشاهده پرسش
    سلام دکتر عزیز .میخواستم بپرسم چ کنم که لذت و زمان ارگاسمم بیشتر بشه و زمان لذتش بیشتر بشه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۱ شهریور ۹۵( 7 سال پیش)
      تلقين
    2. تصویر کاربر شخصیت جمعه ۱۲ شهریور ۹۵( 7 سال پیش)
      دکتر ورزش کگل چطوریه من میخچام انجام بدم.لطفا طریقه و زمان ورزش کگل رو بگید ممنون میشم
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۲ شهریور ۹۵( 7 سال پیش)
      خوب است
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر بدون چهارشنبه ۱۰ شهریور ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 220 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و وقت بخیر
    میخواستم بپرسم ماهیچه های کف لگن چقدر تاثیر داره؟
    من پیش فوق تخصص روماتولوژی رفتم و ایشون گفتن روماتیسم دارم که علاوه بر کمر،لگن من رو هم درگیر خودش کرده و تو آزمایشم هم HLA-B27 مثبت/فعال بود.
    تمرین سفت و شل کردن ماهیچه ها رو انجام دادم اما انگار بدون دست زدن من و به انزال نزدیکتر میکرد و احساس کردم مفید نیست و درد رو تشدید میکرد و من قطعش کردم.
    حتی در بعضی از پوزیشن ها هم ماهیچه های لگنم درد دارن و بیشتر هنگام انزال درد احساس میکنم.
    میخواستم بدونم میتونه دلیلی برای زودانزالی باشه؟ یعنی ماهیچه های لگن من بشدت ضعیف شده باشن یا خیر؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۰ شهریور ۹۵( 7 سال پیش)
      مطلب سايت من در باره انزال زودرس را بخوانيد
  • تصویر کاربر علا یکشنبه ۷ شهریور ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 235 مشاهده پرسش
    جناب آقای دکتر کرمی
    با سلام , مردی 55 ساله هستم که مدت 5 سال بطور کلی میل جنسیم را از دست دادم و مشکل نعوظ دارم و همچنین زود انزال هستم . به پزشکان مختلفی از جمله متخصصان ارولوژی , غدد و ... مراجعه نمودم ولی متاسفانه هیچ کدام نتوانستند مشکل اصلی را تشخیص و برطرف نمایند . این موضوع بسیار مرا ناراحت و غمگین کرده است . برای من قرص تادالفیل 10 تجویز نمودند که با مصرف آن دچار سردرد شدید و تپش قلب می شوم .
    خواهشمندم به اینجانب کمک کنید تا بتوانم به زندگی عادی و طبیعی خودم برگردم.
    ارادتمند - آخرتی
    09122941581
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۷ شهریور ۹۵( 7 سال پیش)
      بيشتر اين مسايل مشكل روحي ورواني است
  • تصویر کاربر ا پنجشنبه ۴ شهریور ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 246 مشاهده پرسش
    من زیگیل تناسلی داشتم الان هیچ ضایعه ای ندارم و هر سه دوره واکسن رو زدم .
    و تازه ازدواج کردم . همسرم واکسینه شده
    رابطه دهانی مشکلی پیش میاره ؟ دهن ایشون مبتلا میشه ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۴ شهریور ۹۵( 7 سال پیش)
      معلوم نيست
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر