جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

یائسگی مردانه چیست؟

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

یائسگی مردانه چیست؟ آمارها نشان می‌دهد 20 درصد از مردان بالای 60سال، 30درصد از مردان بالای 70 سال و 50 درصد مردان بعد از 80 سالگی دچار کاهش سطح هورمونهای جنسی مردانه یا یائسگی مردانه هستند. مردم یائسگی را واژه‌ای زنانه و پدیده‌ای فیزیولوژیک می‌دانند که در آن هومونهای زنانه وعادت ماهیانه حول وحوش 50 سالگی قطع می‌شود.

جالب است بدانید که مشابه این روند در مردان نیز دیده می‌شود ولی سیر یائسگی مردانه متفاوت‌تر و بسیار آهسته تر از یائسگی زنانه است طوری که برای مرد محسوس نیست ولی در بعضی از مردان این کاهش آنقدر سریع است که مشکلاتی جسمی و زناشوئی برایشان پدید می‌آورد.

در ادامه گفتگو با دکتر حسین کرمی فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری چاپ شده در مجله سلامت آمده است. دکتر حسین کرمی فوق تخصص بیمارهای کلیه ومجاری ادراری و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیشتر درباره علت یائسگی مردانه ، نشانه‌ها و درمان آن می‌گوید:

چرا مردان یائسه می‌شوند؟

مرد مبتلا به سرطان بیضه

یائسگی مردانه با کاهش هورمون تستوسترون که نوعی هورمون آندروژنی است ظاهر می‌شود. این کاهش بعد از سن 40 سالگی برای همه مردان رخ می‌دهد. البته ترشح تستوسترون روند نزولی را طی می‌کند ولی قطع نمی‌شود و مردان قدرت باروری را از دست نمی‌دهند.

میزان کاهش آندروژن‌ها در هر مردی سالانه حدود یک درصد است. آمارها نشان می‌دهد 20 درصد از مردان بالای 60سال، 30درصد از مردان بالای 70 سال و50 درصد مردان بعد از 80 سالگی دچار کاهش سطح هورمونهای جنسی مردانه هستند.

کاهش هورمونهای مردانه با چه علائمی در مردان همراه است؟

کاهش میل جنسی ، کاهش حجم عضلات، کاهش تمرکز، اختلال در خواب، ضعف، بی‌حالی وخستگی زودرس می‌توانند از علائم کاهش هورمون تستسترون باشند. البته وجود این علائم صرفا به معنای یائسگی مردانه نیست و باید بررسی آزمایشگاهی انجام شود.

یعنی باید سطح هورمون در آزمایشگاه اندازه گرفته شود؟

در آزمایشگاه سطح هورمون تستوسترون خون اندازه‌گیری می‌شود. اگر سطح هورمون کمتر از 200 نانوگرم در 100 سی‌سی خون باشد؛ آندروپوز یا یائسگی مردانه اتفاق افتاده است ولی اگر بین 200 تا 300 نانوگرم در 100 سی سی خون باشد نشان از کاهش هورمون یا شروع یائسگی دارد.

در مردان یائسه یا در حال یائسگی بیمار از نظر کلسترول و هورمون ال دی ال نیز بررسی می‌شود چون با قطع هورمون مردانه این دو افزایش می‌یابند که عاملی هستند برای تصلب شرائین و احتمال حملات قلبی و مغزی را افزایش می‌دهند. بنابراین جلوگیری از یائسگی زودرس و به تاخیر انداختن آن نقش مهمی در سلامت جنسی و جسمی مردان دارد.

کاهش میل جنسی در مردان

آیا کاهش میل جنسی در مردان همیشه به دلیل کاهش هورمونهای جنسی است؟

کاهش میل جنسی ممکن است ریشه در مسائل روحی روانی مانند افسردگی، اختلالات خلقی یا بیماریهای جسمی مانند دیابت، فشارخون مزمن و… داشته باشد. همچنین مردانی که خواب خوبی ندارند شغل پراسترس دارند و به طور کلی کیفیت زندگی‌شان خوب نیست ممکن است کاهش میل جنسی داشته باشند بدون اینکه سطح هورمون تستوسترونشان پائین باشد. گاهی علت قطع یا کاهش تستوسترون ازجای دیگری است .

ترشح تستوسترون از غده‌ای به نام هیپوتالاموس و با ترشح هورمونی به نام جی ان آر اچ تنظیم می‌شود. این هورمون هیپوفیز را تحریک کرده و هورمون دیگری به نام ال اچ ترشح می‌شود که باعث تحریک بیضه و ترشح تستوسترون می‌شود. اگر به هر دلیل اختلالی در این مسیر وجود داشته باشد ترشح تستوسترون با مشکل مواجه خواهد شد. بنابراین وقتی مردی با شکایت کاهش میل جنسی به پزشک مراجعه می‌کند همه جوانب باید در نظر گرفته شود.

مردان چه کار کنند تا دچار یائسگی مردانه نشوند یا لااقل بتوانند آن را به تاخیر اندازند؟

کاهش تستوسترون خون با افزایش سن اجتناب‌ناپذیر و جزئی از پدیده فیزیولوژیک بدن است. برای اینکه یائسگی مردانه را خفیف‌تر و شدت آن را به تاخیر بیاندازیم باید سبک زندگی سالم باشد. استعمال دخانیات، الکل، عدم تحرک، اضافه وزن، مصرف غذاهای ناسالم، وجود بیماریهای روحی روانی، وجود بیماریهای زمینه‌ای مانند فشار خون و دیابت کنترل نشده، مصرف داروهای اعصاب و روانگردان به تدریج باعث کاهش هورمون مردانه و ایجاد آندروپوز زودرس در مرد می‌شود.

یائسگی مردانه درمان دارد؟

بهترین درمان برای یائسگی مردان، پیشگیری است و همه مردان باید کیفیت زندگی‌شان را به خصوص بعد از 40 سالگی بهتر کنند. مثلا ورزش کنند، غذاهای خوب بخورند و بیماریهای زمینه‌ای را کنترل کنند، بیماریهای زمینه‌ای مانند دیابت و فشار خون را کنترل کنند.

در مواقعی هم که اختلالی در مسیر ترشحی تستوسترون وجود دارد می‌توان با جایگزین کردن هورمونها جی ان آر اچ یا ال اچ مشکل بیمار را برطرف کرد. اما وقتی برای مردی تشخیص آندروپوز داده شد و هورمون تستوسترون پائین بود بهترین کار این است که درمان آغاز شود.

عوارض زیاده روی در روابط جنسی

درمان معمولا با تزریق هورمون تستوسترون است؛ البته تستوسترون به صورت ژل یا قرص هم وجود دارد که حتما باید با نظر پزشک تجویز شود چون تستوسترون زیاد عوارض خطرناکی برای بیمار دارد.چه عارضه‌ای؟ ورزشکاران زیادی را مشاهده می‌کنیم که از هورمون تستوسترون به عنوان داروئی برای عضله‌سازی استفاده می‌کنند.

تزریق این هورمون به داخل عضله و برای حجیم کردن آن دارای عوارضی است. یکی از این عوارض سرطان پروستات زودرس است. متاسفانه ترکیبات هورمونی به راحتی در اختیار مران قرار می‌گیرد و مردان به هیچ وجه نباید بدون نظر پزشک اقدام به استفاده از این هورمونها کنند.

 دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی 

4.2/5 - (24 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر ستاره پنجشنبه ۱۰ فروردین ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    اقای دکتر من چند ساله به خودارضایی مبتلا هستم و زیر 10ثانیه ارضا میشوم و شبا که میخوابم صبح به صورت لکه یا ارضا کامل میشم و انقدر قدرت اختیار کم است که نمیتوانم ترک خودارضایی کنم ایا دارویی وجود دارد تا کمکی کند تا کنترل شهوت و زودانزالی بیش از حد رو درمانش کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۰ فروردین ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام بايد ترك كنيد ميتوانيد
    2. تصویر کاربر ستاره پنجشنبه ۱۰ فروردین ۹۶( 6 سال پیش)
      اقای دکتر نکنه عقیم بشم ديگه بچه دار نشوم
      هیچ قرصی نداره با اون کمک حالم بشه کمکم کنه اقای دکتر حساسیت ارضا خیلی بالاست به دقیقه هم کشیده نميشود و هربار که انجام میدم7الی8بار انجامش میدم شایدم بعضی وقتا بیشترهم میشه
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۰ فروردین ۹۶( 6 سال پیش)
      مطمين باشيد مشكلي نخواهيد داشت
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر غلامیان پنجشنبه ۱۰ فروردین ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 312 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر بنده 35 سالم است یک فرزند دارم پنح سال است ازدواح کردم مشکل زود انزالی داشتم از ابتدا بعضی وقتا با لیدوکایین این موضوع رو کنترل میکردم اما خسته کننده شد برام. الان سکسم خیلی کم شده و حتی انزالم به ثانیه هم نمیرسه قرصی مصرف نمیکنم به چیزی حساسیت ندارم کلا هیچ مشکل جسمی هم ندارم ممنون از راهنمایی شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۰ فروردین ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام مطلب سايت من را بخوانيد كاملا گويا است
  • تصویر کاربر معین سه شنبه ۸ فروردین ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 164 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من مشکل زود انزالی نداشتم و خوب بودم سی و شش ساله و متاهل هستم ولی چهارسالیه از ترامادول استفاده می کنم به این صورت که بیست روزی میخورم بعوش یه هفته نمی خورم الانم با تصمیمم کامل گذاشتمش کنار یکماهه ولی زود انزالی پیدا کردم اونم سی ثانیه چیکیر کنم چون احساس می کنم بدنم ضعیف شده ایا تغذیه مشکلم رو حل میکنه و در مورد نعوظ هم مشکل دارم تحریک نمیشم ایا تادافیل مناسبه مصرف کنم با تشکر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۸ فروردین ۹۶( 6 سال پیش)
      درود به اراده تان با ترك بهتر خواهيد شد فعلا از تادالافيل استفاده كنيد مشكلي ندارد
  • تصویر کاربر شهرزاد سه شنبه ۸ فروردین ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 165 مشاهده پرسش
    سلام دختری 30 ساله هستم که حدود 4 ماه در ناحیه زانو و ران به طور پراکنده دچار ضایعات پوستی شدم که شکل ظاهریشون شبیه به جوش چرکی هست و گاهی تحت فشار اگه باشه چرکش خالی میشه و خوب میشه و فقط جای جوش باقی میمونه و سوالم اینه که ایا امکان داره این ضایعات زگیل باشن و از طریق اپیلاسیون یا غیر از تماس جنسی ایجاد شده باشه؟ و اگر از طریق جنسی است چه مدت زمان بعد از تماس علایم شروع می شود؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۸ فروردین ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام بهتر است ازمايش دهيد
  • تصویر کاربر محمد شنبه ۵ فروردین ۹۶( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 190 مشاهده پرسش
    با سلام من پسری29 ساله و مجرد هستم که شش سال پیش روی پوست التم ترکی ایجاد شد وسبب زخم شدن پوست التم شد وبعد از مدتی در محل زخم و اطراف آن دانه ها بوجود آمدن که هنوز هم هستن بعضی از آن بعد از مدتی خشک میشن و میریزن وبعضی دیگر از آنها هنوز هستن من تو اینترنت عکس زگیل رو دیدم ولی این دانه ها که من دارم شبیه زگیل نیستن می خواستم نظر شما رو بدونم یه مدتی هم هست که تکرر آداب دارم کمی احساس سوزش در ادرار لطفا راهنمایی کنید،در ضمن می خواستم لطف کنید یک پزشک خوب در نزدیکی محل سکونتم (شهرکرد-یا اصفهان )بهم معرفی کنید.با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۵ فروردین ۹۶( 7 سال پیش)
      سلام از انها ازمايش دهيد
  • تصویر کاربر صدیقه سه شنبه ۱ فروردین ۹۶( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 125 مشاهده پرسش
    با سلام . شوهرم جراحی باز پروستات خوش خیم انجام داده منتهی قبل از جراحی پزشک معالج ایشان گفتند بچه دار نمی شوید ولی الان منی دارد می خواستم بپرسم آیا با وجود داشتن منی باز هم می توانیم بگوییم که بچه دار نمی شود ؟به عرض می رسانم که ما بچه داریم و بچه نمی خواهیم ولی می ترسم حامله شوم . با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱ فروردین ۹۶( 7 سال پیش)
  • تصویر کاربر بابک جمعه ۲۷ اسفند ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 186 مشاهده پرسش
    BEHNAM MMHE: با سلام خدمت شما. آقای دکتر من چند ماه که خالهای ریز در ناحیه شرمگاهی و چند عدد روی آلتم پیدا شده به متخصص مراجعه کردم با یک نگاه سریع گفتن زگیل . من 5 سال هست که رابطه جنسی نداشتم امکانش هست از شریک جنسی قبلیم گرفته باشم ؟ و اینکه این بیماری رو میشه با بالا بردن سیستم ایمنی مغلوب کرد ؟ و دستور شما چیست؟ با تشکر از شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۷ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
  • تصویر کاربر پوریا یکشنبه ۲۲ اسفند ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 212 مشاهده پرسش
    سلام ۱۸ سالمه میخواستم بدونم موقع خود ارضایی و سکس میانگین زمان ارضا شدن چه قدر هست و منی که ۱۰ دقیقه میتونم از ارضا شدن جلوگیری کنم مشکل زود انزالی و یک سکس ضعیف رو ندارم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۲ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
  • تصویر کاربر ابراهیم چهارشنبه ۱۸ اسفند ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 172 مشاهده پرسش
    باسلام و خسته نباشید . سالهاس که دو تا خال گوشتی کوچک روی التم هست که حدود 15 سال پیش یکی از انها رو جدا کردم و به از گذشت این مدت متوجه شدم جای همون خال گوشتی کوچک عود کرده و به شکلی شبیه زگیل شده است و بسیار نگرانم و خواب درستی ندارم هر لحظه فکری اذیتم میکنه...ضمنا تعداد انها زیاد نشده ...باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۸ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
  • تصویر کاربر هادی چهارشنبه ۱۸ اسفند ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 165 مشاهده پرسش
    H. Haghayeghi: با سلام و عرض ادب برجستگیهایی بر روی آلت تناسلی من وجود دارد که مشکوک به زگیل میباشد البته نمونه برداری و آزمایش با اسید که حالا عنوان علمی آن را نمیدانم انجام دادم و جواب منفی بود ولی جهت اطمینان خاطر ترجیه دادم با جنابعالی مشورت کنم ممنون از راهنمایی شما و آرزوی سلامتی.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۸ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر