جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

یائسگی مردانه چیست؟

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

یائسگی مردانه چیست؟ آمارها نشان می‌دهد 20 درصد از مردان بالای 60سال، 30درصد از مردان بالای 70 سال و 50 درصد مردان بعد از 80 سالگی دچار کاهش سطح هورمونهای جنسی مردانه یا یائسگی مردانه هستند. مردم یائسگی را واژه‌ای زنانه و پدیده‌ای فیزیولوژیک می‌دانند که در آن هومونهای زنانه وعادت ماهیانه حول وحوش 50 سالگی قطع می‌شود.

جالب است بدانید که مشابه این روند در مردان نیز دیده می‌شود ولی سیر یائسگی مردانه متفاوت‌تر و بسیار آهسته تر از یائسگی زنانه است طوری که برای مرد محسوس نیست ولی در بعضی از مردان این کاهش آنقدر سریع است که مشکلاتی جسمی و زناشوئی برایشان پدید می‌آورد.

در ادامه گفتگو با دکتر حسین کرمی فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری چاپ شده در مجله سلامت آمده است. دکتر حسین کرمی فوق تخصص بیمارهای کلیه ومجاری ادراری و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیشتر درباره علت یائسگی مردانه ، نشانه‌ها و درمان آن می‌گوید:

چرا مردان یائسه می‌شوند؟

مرد مبتلا به سرطان بیضه

یائسگی مردانه با کاهش هورمون تستوسترون که نوعی هورمون آندروژنی است ظاهر می‌شود. این کاهش بعد از سن 40 سالگی برای همه مردان رخ می‌دهد. البته ترشح تستوسترون روند نزولی را طی می‌کند ولی قطع نمی‌شود و مردان قدرت باروری را از دست نمی‌دهند.

میزان کاهش آندروژن‌ها در هر مردی سالانه حدود یک درصد است. آمارها نشان می‌دهد 20 درصد از مردان بالای 60سال، 30درصد از مردان بالای 70 سال و50 درصد مردان بعد از 80 سالگی دچار کاهش سطح هورمونهای جنسی مردانه هستند.

کاهش هورمونهای مردانه با چه علائمی در مردان همراه است؟

کاهش میل جنسی ، کاهش حجم عضلات، کاهش تمرکز، اختلال در خواب، ضعف، بی‌حالی وخستگی زودرس می‌توانند از علائم کاهش هورمون تستسترون باشند. البته وجود این علائم صرفا به معنای یائسگی مردانه نیست و باید بررسی آزمایشگاهی انجام شود.

یعنی باید سطح هورمون در آزمایشگاه اندازه گرفته شود؟

در آزمایشگاه سطح هورمون تستوسترون خون اندازه‌گیری می‌شود. اگر سطح هورمون کمتر از 200 نانوگرم در 100 سی‌سی خون باشد؛ آندروپوز یا یائسگی مردانه اتفاق افتاده است ولی اگر بین 200 تا 300 نانوگرم در 100 سی سی خون باشد نشان از کاهش هورمون یا شروع یائسگی دارد.

در مردان یائسه یا در حال یائسگی بیمار از نظر کلسترول و هورمون ال دی ال نیز بررسی می‌شود چون با قطع هورمون مردانه این دو افزایش می‌یابند که عاملی هستند برای تصلب شرائین و احتمال حملات قلبی و مغزی را افزایش می‌دهند. بنابراین جلوگیری از یائسگی زودرس و به تاخیر انداختن آن نقش مهمی در سلامت جنسی و جسمی مردان دارد.

کاهش میل جنسی در مردان

آیا کاهش میل جنسی در مردان همیشه به دلیل کاهش هورمونهای جنسی است؟

کاهش میل جنسی ممکن است ریشه در مسائل روحی روانی مانند افسردگی، اختلالات خلقی یا بیماریهای جسمی مانند دیابت، فشارخون مزمن و… داشته باشد. همچنین مردانی که خواب خوبی ندارند شغل پراسترس دارند و به طور کلی کیفیت زندگی‌شان خوب نیست ممکن است کاهش میل جنسی داشته باشند بدون اینکه سطح هورمون تستوسترونشان پائین باشد. گاهی علت قطع یا کاهش تستوسترون ازجای دیگری است .

ترشح تستوسترون از غده‌ای به نام هیپوتالاموس و با ترشح هورمونی به نام جی ان آر اچ تنظیم می‌شود. این هورمون هیپوفیز را تحریک کرده و هورمون دیگری به نام ال اچ ترشح می‌شود که باعث تحریک بیضه و ترشح تستوسترون می‌شود. اگر به هر دلیل اختلالی در این مسیر وجود داشته باشد ترشح تستوسترون با مشکل مواجه خواهد شد. بنابراین وقتی مردی با شکایت کاهش میل جنسی به پزشک مراجعه می‌کند همه جوانب باید در نظر گرفته شود.

مردان چه کار کنند تا دچار یائسگی مردانه نشوند یا لااقل بتوانند آن را به تاخیر اندازند؟

کاهش تستوسترون خون با افزایش سن اجتناب‌ناپذیر و جزئی از پدیده فیزیولوژیک بدن است. برای اینکه یائسگی مردانه را خفیف‌تر و شدت آن را به تاخیر بیاندازیم باید سبک زندگی سالم باشد. استعمال دخانیات، الکل، عدم تحرک، اضافه وزن، مصرف غذاهای ناسالم، وجود بیماریهای روحی روانی، وجود بیماریهای زمینه‌ای مانند فشار خون و دیابت کنترل نشده، مصرف داروهای اعصاب و روانگردان به تدریج باعث کاهش هورمون مردانه و ایجاد آندروپوز زودرس در مرد می‌شود.

یائسگی مردانه درمان دارد؟

بهترین درمان برای یائسگی مردان، پیشگیری است و همه مردان باید کیفیت زندگی‌شان را به خصوص بعد از 40 سالگی بهتر کنند. مثلا ورزش کنند، غذاهای خوب بخورند و بیماریهای زمینه‌ای را کنترل کنند، بیماریهای زمینه‌ای مانند دیابت و فشار خون را کنترل کنند.

در مواقعی هم که اختلالی در مسیر ترشحی تستوسترون وجود دارد می‌توان با جایگزین کردن هورمونها جی ان آر اچ یا ال اچ مشکل بیمار را برطرف کرد. اما وقتی برای مردی تشخیص آندروپوز داده شد و هورمون تستوسترون پائین بود بهترین کار این است که درمان آغاز شود.

اگر هر شب رابطه داشته باشیم چه میشود

درمان معمولا با تزریق هورمون تستوسترون است؛ البته تستوسترون به صورت ژل یا قرص هم وجود دارد که حتما باید با نظر پزشک تجویز شود چون تستوسترون زیاد عوارض خطرناکی برای بیمار دارد.چه عارضه‌ای؟ ورزشکاران زیادی را مشاهده می‌کنیم که از هورمون تستوسترون به عنوان داروئی برای عضله‌سازی استفاده می‌کنند.

تزریق این هورمون به داخل عضله و برای حجیم کردن آن دارای عوارضی است. یکی از این عوارض سرطان پروستات زودرس است. متاسفانه ترکیبات هورمونی به راحتی در اختیار مران قرار می‌گیرد و مردان به هیچ وجه نباید بدون نظر پزشک اقدام به استفاده از این هورمونها کنند.

 دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی 

4.2/5 - (24 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر احمد چهارشنبه ۸ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    سلام من دو سال و نیم پیش دچار مشکل جدی در نعوظ شدم و با نعوظ ناقص در سه یا چهار ثانیه ارضا مشوم در یک اتفاق رباطها و رگهایم از پشت کشیده شد و دقیقا میدانم مشکلم از اینجا شروع شد اما دکتر های ارولوژیست گوش نمی دهنید حتی سو نوگرافی با تزریق پاپا... انجام دادم که منجر به نعوظ شد وروم نشد برم دکتر دوباره بعد از 20 ساعت رفتم وبه گفته دکتر زرگوشی اینهم به دردهایم اضافه شد سونو گرافیست و دکتر معالج در آن زمان به درستی برایم توضیح ندادند حالا تو رو به خدا راه درمانی برایم وجود دارد صبحا در زمان بین بیداری و خواب نعوظم بهتر است اما همینکه کاملا هوشیار میشم سریع می خوابد و شل میشود به نظرم عصب هوشیاری این کار اسیب دیده اگه راه درمان وتشخیص هست بیام خدمتتان در شهرستان زندگی می کنم زندگیم دچار مشکل شده تو رو خدا راهنمای کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۸ آبان ۹۸( 4 سال پیش)
      چون در خواب طبیعی است صد در صد عصبی است
  • تصویر کاربر داود شنبه ۴ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 220 مشاهده پرسش
    42ساله ،متاهل،دیابتی،انسولین مصرف میکنم. در حین رابطه درد شدیدی در آلتم احساس کردم رابطه رو ادامه دادم .چند روزی درد داشتم .دور آلتم یه حلقه زائده ایجاد شد .آلتم شبیه بومرنگ رو به پایینه وقتی که نعوظ می‌کنه .ولی به هیچ عنوان سفت نمیشه .الان مدت 2ساله که هیچ رابطه ای نداشتم .با تجویز پزشک یه روز در میان قرص سیلدنافیل 50مصرف میکردم ولی تاثیری نداشت و خیلی اذیت شدم .چون تمایل زیادی به سکس دارم ولی ابزارش رو ندارم .ممنون میشم راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۴ آبان ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر رضا جمعه ۳ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    سلام اقاي دكتر
    من مردي ٤٢ ساله هستم حدود چهار ماهي أست كه در روابط زناشوي مشكل پيدا كردم چند بار در هنگام نزديكي التم بلندميشه ولي دير ارضاع ميشم و چند سري هست كه درهنگام نزديكي التم بلندنميشه و باعث بهم ريختگي زندگيم داره ميشه البته به دكتر مراجعه كردم دو طرف فتخ دارم و واريكسول هم دارم لطفا به من كمك كنيد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۳ آبان ۹۸( 4 سال پیش)
      بیایید بررسی کنم
  • تصویر کاربر Sara یکشنبه ۲۱ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 193 مشاهده پرسش
    سلام اقاي دكتر وقتتون بخير
    ميشه بفرماييد ايا اين ها زگيل تناسلي هستن ؟ حدود ١ سال هست كه فك ميكنم ايجاد شده اول فك كردم چيز خواصي ممكنه نباشه ولي الان دچار نگراني شدم ترسيدم كه زگيل باشن و اگه هستن ميشه بفرماييد چيكارشون كنم
    البته اين سوال تكراري هستش من كد رهگيري رو جهت پيگيري پرسشم يادداشت نكرده بودم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۱ مهر ۹۸( 4 سال پیش)
      بله باید اینها را کرایو منید
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۱ مهر ۹۸( 4 سال پیش)
      ۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر Ebrahimi پنجشنبه ۱۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 188 مشاهده پرسش
    سلام
    آقای دکتر من 25 سال سن دارم دو ماه ازدواج کردم تا الان هیچ مشکل جنسی نداشتم و اوکی بودم الان نزدیک به دو روز هست میل به رابطه جنسی دارم با همسرم ولی آلت تناسلی ام سفت نمی‌شود یا همان نعوظ کافی برای رابطه ندارد و نمی توانم رابطه جنسی داشته باشم خیلی نگرانم خیلی آخه من قصد دارم که بچه دار بشوم دارم دیوونه میشم خواهش میکنم کمکم کنید ممنون میشم ازتون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش)
      بیایید برای بررسی02171062350
  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۹ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 263 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید خدمت جناب دکتر کرمی.البته آقای دکتر آلت تناسلی بنده ظاهر مشکلی ندارد یعنی قبلنا چطور بود الانم اینطوریه.یعنی نه التهاب داره نه رنگش عوض شده و کاملا عادیه.فقط درد بنده از درون آلت تناسلیم می باشد و از مجرای درونی و پوست درونی آن است که آن هم دیده نمیشود.و دوباره ذکر کنم که در حالت عادی هیچ گونه دردی ندارم،فقط در حین تحریک جنسی،منقبض کردن در حالت نعوظ و فشار دادن یک لحظه ای(نه مدام) اینگونه میشود و بعضی موقع ها اندکی به کناره هایش سرایت میکند و با خود میگویم شاید اعصابش طوری شده باشد یا فرنولوم باشد.همچنین بنده خودارضایی هم دارم.
    به هر حال با این توصیفات خود حضرت عالی تشخیص میدهید ولی اگر لازم باشد امر دیگری هم بفرمایید.
    باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۹ مهر ۹۸( 4 سال پیش)
      خود ارضایی نکنید تحریک نشود خوب میشوید
  • تصویر کاربر مجتبی یکشنبه ۷ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 203 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید، ناحیه تناسلیم و کشاله رانم به شدت خارش داره و برآمدگی هایی مثل جوش داره
    شکمم هم خارش پیدا کرده
    و اذیتم میکنه، شریک جنسیم میگه زگیل داشتم گرفتی
    حدود دو ماه از این قضیه میگذره، خودم مطمئنم زگیل هس، با توجه به این چیزایی که تو اینترنت خوندم
    لطفا کمکم کنید
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۷ مهر ۹۸( 4 سال پیش)
      این صد در صد زگیل نیست
  • تصویر کاربر احسان دوشنبه ۱۵ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 197 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من 6 ماه پیش یچی مانند گوشت اضافه روی الت تناسلی دیدم بر اثر استفاده از تیغ الوده الان 4 تا این طورا شده اونم به صورت خیلی ریز دقیقا محلی که تیغ استفاده کردم،،دکتر عمومی پوست رفتم تو شهر خودمون گفتن که فقد لیرز،،حقیقت هرکی یچی میگه واقعا ترسوندن ادمو می خوام ببینم راحی جز لیزر هست،، چون یکی میگه اول باید دارو استفاده کنی اگه اوت کرد لیرز کنی ،،نظر شما برام خیلی مهمه چون تعریف شمارو خیلی شنیدم گفتم بپرسم ممنون میشم کمکم کنید عکسو فرستادم توی عکس خیلی گنده نشون میده ولی به ضاهر خیلی کوچیکه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۷ مهر ۹۸( 4 سال پیش)
    2. تصویر کاربر احسان یکشنبه ۷ مهر ۹۸( 4 سال پیش)
      Aqay doktor pas in zaedeyi k eyn gosht ezafe hastesh chiye
      Mmnon mishm j bdidi
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۹ مهر ۹۸( 4 سال پیش)
    4. تصویر کاربر احسان سه شنبه ۹ مهر ۹۸( 4 سال پیش)
      Aqay doktor azmayesh bdm bhtar nistesh?
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۵ مهر ۹۸( 4 سال پیش)
      بدهید
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر Younes شنبه ۲۳ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 237 مشاهده پرسش
    من مشکل نعوظ دارم و نمی‌توانم نعوذ کامل را حفظ کنم. سطح تستسترون هیچ مشکلی ندارد و مشکل قلبی یا دیابت هم ندارم. اما متاسفانه نعوظ مناسب ندارم و حتی با قرص های تادالافیل و سیلدنافیل هم چندان موفقیت آمیز نیست. من 32 ساله هستم 190 قدمه و 110 کیلو وزنم.
    اگر امکان دارد نوبت بدهید و راهنمایی بفرمایید. نمی‌توانم به مطب اراج بیایم خواهشمندم در مطب شریعتی به من نوبت بدهید. جناب دکتر زندگی م داره از دستم میره.
    لازم به ذکر است که بنده کولیت اولستراوز هم دارم و قرص اساکول مصرف میکنم. همینطور مشکل افسردگی دارم و در روز 40میلی گرم پروپرانول، دو عدد تری فلوپرازین 2،دو عدد کلرودیازپوکساید 10 و یک عدد کلومیپرامین 25مصرف میکنم.
    من امروز مجبور شدم 30 میلی گرم تادالافیل بخورم. آیا این میزان خطرناک نیست.
    لطفا کمکم کنید
    خواهش میکنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۳ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر RaheleMK پنجشنبه ۱۴ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 207 مشاهده پرسش
    درود و خسته نباشيد خدمت شما
    اقاي دكتر حدود 5سال پيش رابطه جنسي غير واژينال داشتم و درست نميدونم براي قبل ازون قضيه بوده يا بعدش كه برجستگي به اندازه كمتر از يك سانت با فاصله ده سانت از واژن دارم و طي اين سال ها فقط همين يكي هستش و خارشي هم نداره و آبكي هم نيست
    با دكتر هاي ديگه مشورت كردم و پاسخ قطعي ندادن و ازمايش تجويز كردن و گفتن ممكنه خال گوشتي باشه
    ميشه شماهم لطف كنين و نظرتون رو بگين 🙏🌸
    1. تصویر کاربر RaheleMK دوشنبه ۱۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)
      وقتتون بخير
      ببخشيد اقاي دكتر ميشه لطفا پاسخ بدين
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۴ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

در این مقاله سعی داریم غذاهای مناسب و مواد غذایی که برای پایین آوردن اوره و کراتین…
گاهی یک سنگ کلیه چپ حتی خیلی ریز به اندازی یک شن می تواند باعث دردی وحشتناک…
انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر